Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Microsoft heeft Visual Studio 2010 aangekondigd, de volgende versie van zijn ide. Deze moet het onder meer gemakkelijker voor verschillende verantwoordelijken binnen het developmentproces maken om aan applicaties te werken.

Visual Studio 2010 Architecture Explorer De ontwikkelomgeving, en bovendien ook versie 4.0 van het .Net Framework, komen vermoedelijk eind 2009 of begin 2010 uit. De nieuwe versie van de ide heeft eenvoudige application life-cycle management als een van de speerpunten. Microsoft wil het voor projectleiders, architecten, programmeurs en testers simpeler maken om binnen dezelfde omgeving aan applicaties te werken. Daartoe zal de softwaregigant verscheidene modelleertools in Visual Studio 2010 introduceren, waaronder de zogeheten Architecture Explorer, om op zowel technische als informele wijze programmatuur te visualiseren en ontwerpen.

Verder zijn debug- en testtools toegevoegd, waaronder een module die developers vertelt welke stukken van een applicatie getest moeten worden nadat nieuwe code is toegevoegd, en een 'black box' die onder meer een filmpje schiet van de draaiende software zodat de oorzaak van een crash makkelijk kan worden opgespoord. Lastig of niet te reproduceren bugs moeten zo tot het verleden behoren.

Microsoft Visual Studio 2008 logo Tot de andere speerpunten van de nieuwe versie van Visual Studio behoort de mogelijkheid om nieuwe developertrends sneller in de ide op te kunnen nemen, bijvoorbeeld het recent door Microsoft omarmde jQuery of ontwikkelingen op het gebied van cloudcomputing. Ook zou Visual Studio 2010 de productiviteit en het plezier van programmeurs op verschillende manieren verhogen. Uitgebreidere informatie over deze en andere wijzen waarop Microsoft de ide heeft verbeterd geeft het bedrijf de komende maanden stapsgewijs via zijn Msdn-site vrij.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Heerlijk programma dit! Naar mijn idee n van de beste programma's van Microsoft :)
Hoewel ik een deel van de features vrij weinig gebruik zal die architecture explorer in ieder geval wel handig zijn. Tot die tijd is het nog prima te redden met de oudere versies van Visual Studio!
Alleen jammer dat daar de ondersteuning van begint te vervallen... Snap het ook wel kunt niet alles oneindig blijven ondersteunen en patchen. Maar sommige dingen werkten toch echt prettiger in de oudere versies dan in de nieuwe.
Dat is toch wel typisch, je haalt eerder in de reacties problemen met visual studio aan die eigenlijk vooral voor VS2005 voorkwamen en nu zeg je dat je liever oudere versies gebruikt.

Als dagelijkse gebruiker moet ik zeggen dat ik elke nieuwe VS wel een verbetering vind, maar dat ze nu toch wel heel erg snel aan het gaan zijn. Het zou best elke 4 jaar mogen zijn in plaats van 2. Ik blijf maar in migratie trajecten terecht komen.

Momenteel ben ik met VS2003 (bij een klant) aan het werk, maar dat is toch wel een hele achteruitgang zeg.
Leuk dat ze het aankondigen. Ik werk nu voor school met Visual Studio 2005, verplicht, omdat we niet anders kunnen als we met XNA ontwikkelen.

Ik denk dat MS beter de tijd kan besteden aan het implementeren van bijvoorbeeld XNA 3.0. Tevens, zijn er nog weinig boeken te vinden over 2008 en zijn de meeste online tutorials gebaseerd op 2005.

Goed, dat er nieuwe features in komen snap ik, maar dan moet tegen die tijd VS 2008 echt beter ondersteund worden (in de vorm van tutorials, boeken etc.). Anders blijf je maar steeds achter de feiten aan hobbelen.
Ik denk dat MS beter de tijd kan besteden aan het implementeren van bijvoorbeeld XNA 3.0
Onzin natuurlijk, MS is niet 1 team dat aan 1 stuk software werkt. Het is een ontzettend groot bedrijf, en de mensen die aan XNA werken hebben vrij weinig te maken met de mensen die aan VS werken. Daarnaast hebben ze veel en veel meer klanten die VS gebruiken dan klaten die XNA gebruiken, dus het is ook niet logisch om met personeel te gaan schuiven.
Dit is natuurlijk nogal onzin. Er zijn al zat boeken op de markt over C# 3.0 en ASP.NET 3.5. En aangezien die features pas in Visual Studio 2008 worden ondersteund door de IDE, gaan die boeken dus ook over Visual Studio 2008. Vergeet niet dat Visual Studio 2008 alweer bijna 11 maanden op de markt is.
Vergeet niet dat Visual Studio 2008 alweer bijna 11 maanden op de markt is.
Al weer 11 maanden... De meeste applicaties houden het langer uit. Maarja het zal Microsoft niet zijn als het elk jaar een nieuwe release moet doen omdat ze het niet kunnen waarmaken.

VS 2008 zou in eerste instantie meer moeten kunnen dan 2005. Veel reclame, weinig resultaat. Ik kan nog steeds niet hetzelfde als in al die andere pakketten. Ben Eclipse gewend en overstappen naar VS 2008 is alsof je Notepad start. Je kan niets behalve nieuw project/file en een pagina/form designen. Big boohoo, Borland had dat jaren geleden al. Eclipse kent daar zat plugins voor. Je kan niet eens Ctrl+Clicken. Daar moet je een ander pakket voor kopen per user, welke alles nog trager maakt, om dat te kunnen......
"Ben Eclipse gewend en overstappen naar VS 2008 is alsof je Notepad start."

Ach, kom nou toch joh?! Vergelijk je Eclipse met Visual Studio Express Edition ofzo?
Gewoon even je vooroordelen opzij zetten en Eclipse nog eens vergelijken met Visual Studio Team System 2008 / Team Foundation Server 2008.
Heb met 1.5 jaar met Visual Studio Team System 2008 en Visual Studio Professional 2008 gewerkt. Sure er zitten handige opties in maar die gebruik je niet constant zoals Ctrl+Click en open type en on-the-fly error meldingen. Daar heb je dan weer Resharper voor nodig...
Als ik Eclipse opstart kan ik niets meer dan een nieuwe projectje of een pagina maken. Dat licht niet aan de tool maar gewoon aan mijn kennis.

Een simpele CRUD applicatie heb je zo in elkaar geklikt in VS.net, of je die dan ook wilt onderhouden is een heel ander verhaal.
. Ben Eclipse gewend en overstappen naar VS 2008 is alsof je Notepad start
Ja, het start inderdaad lekker snel op
Er is nochthans massa's literatuur te vinden over VS2008. Je moet natuurlijk ook op termen zoeken als LINQ, WPC, WCF, ... Het is ook niet omdat in 2010 een nieuwe versie komt, dat alle bedrijven meteen overschakelen. Er zijn nog menig bedrijven die geen XP gebruiken waardoor het niet nuttig is voor hen om VS2008 aan te kopen.

Eens de bedrijven overschakelen zal je ook online betere ondersteuning vinden in de community.
Er zijn al heel veel boeken over 2008, .NET 3.5 etc etc. Microsoft schrijft die overigens niet allemaal zelf hoor.

Zoals gezegd is VS 2008 al bijna een jaar op de markt. Ervan uitgaande dat de eerste boeken al verschijnen voor de echte release (dus omstreeks de tweede beta ofzo) zijn er dus altijd al vrij snel boeken voor de nieuwste versie.
XNA gamestudio 3.0 is sinds 15 september al een beta van te downloaden, deze integreert echter alleen met VS 2008 en niet met 2005.
Sure, sure... het zal allemaal pr8tige functies met zich meebrengen, kunnen we nog meer gaan leren en uitzoeken hoe alles werkt.

Voordeel is dat mensen steeds minder programmeerkennis nodig hebben om iets te kunnen maken en dus in principe iedereen kan 'programmeren'.
Nadeel is dat er weinig mensen zijn die nu eigenlijk de echte kennis in huis hebben en precies weten wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd.

Persoonlijk hou ik nog steeds niet van de designer generated code die studio wel even voor mij maakt en ik dus zelf niet kan aanpassen...

I still Love Visual Foxpro, verslaat nog steeds Visual studio qua performance wanneer het om databenadering, -manupulatie en -verwerking gaat...
Je weet niet wat je doet maar het heeft wel 1 groot voordeel: hoe minder code je maakt hoe minder fouten je kunt maken.
Ja deels mee eens. hoe minder code, hoe minder kans op fouten... maar met andere woorden wil jij dus ook zeggen dat we met z'n allen maar alles aan Microsoft over moeten laten.
Dit gaat ten kosten van eigen creativiteit en oplossingen en bovendien wie zegt dat Microsoft het allemaal maar goed doet ? Er is namelijk niemand die dat kan controleren.
Er is niets in VS dat je tegenhoudt om het zelf te maken, je kan het ook in notepad typen en compilen.
Ikzelf en vele andere mensen zijn blij dat VS de simpele taken van ons kan overnemen zodat we net meer tijd en creativiteit kunnen vrijhouden voor de interessante zaken.
Ik ben anders reuze blij dat ik zaken als Lists en Stacks niet zelf hoef uit te werken. Ik ben dan ook van de generatie die geen duizenden regels code in C++ moest schrijven om een Window weer te geven. En juist daarom heb ik veel meer tijd voor wat ik echt wil maken. VS geeft mij de basis en ik bouw erop verder zonder dat ik geconfronteerd word met allerlei code waar ik niks mee te maken wil hebben. Mocht je de onderliggende code echt willen weten dan biedt Reflector uitkomst.
En ik ga ervan uit dat er in Redmond meer mensen naar de code hebben gekeken dan ooit mensen naar mijn code zullen kijken.
Netzo als met Frontpage en het internet zeker?
Persoonlijk hou ik nog steeds niet van de designer generated code die studio wel even voor mij maakt en ik dus zelf niet kan aanpassen...
Sorry, wat? Geen generated code kunnen aanpassen? Niet from scratch kunnen coderen? Op welke exotische versie baseer jij die conclusie?
Kan best van scratch af aan coderen hoor...
Wat ik bedoel is het volgende (probeer het maar ns) :
- maak een windows form, gooi er een control op, wijzig een aantal properties....
Dit komt allemaal in de generated code.... hier kun je niets in aanpassen want als je dat doet overschrijft hij vrolijk de volgende keer alles weer...
Fout. Hier kun je wel degelijk dingen in aanpassen. Sterker nog, mits je fatsoenlijke code schrijft ziet Visual Studio die veranderingen ook en laat die zien in de property-velden. Ik weet niet in hoeverre het beperkt is, maar alles wat de designer zelf genereert kan hij ook weer uitlezen.

En als je zoals in jouw voorbeeld iets zelf wil doen, dan teken je toch eerst de control, en zet je hem daarna in je eigen formclass? Daarom zijn het 'partial' classes.
Ik heb alleen maar trammeland als ik iets aanpas in de designer generated code. Maar vind ik ook logisch, tis ook niet voor niets dat er bij staat :

'NOTE: The following procedure is required by the Windows Form Designer
'It can be modified using the Windows Form Designer.
'Do not modify it using the code editor.

En waarom zou ik zelf alles moeten coderen/tekenen als Visual studio dit ook voor mij kan? Daar is het toch immers VISUAL studio voor?

Het zou niet zo moeten, vorige keer initialiseerde Visual studio de objecten verkeerd om in de generated code en kreeg het met geen mogelijkheid meer goed. Ik had 2 mogelijkheden : 1) scherm opnieuw maken, 2) alles handmatig gaan zitten corrigeren door de objecten later te initialiseren.

En zoals ik al zei, ben niet kapot van deze oplossing... In Visual Foxpro is dit beter geregeld

[Reactie gewijzigd door JaHe op 30 september 2008 21:08]

Maar als je trammelant hebt als je iets aanpas in de designer generated code begrijp je dan wel voldoende waar je mee bezig bent?

Visual Studio genereert een hoop voor je, maar je bent altijd in staat om het een en ander aan te passen. (zowel in design als in code)
Haha, zat erop te wachten... mag toch wel verwachten dat iemand die meer dan 10 jaar programmeerervaring heeft in verschillende onwtikkelstudio's weet waar hij mee bezig is...

Maargoed dat is ook niet de discussie. het designer generated code gebeuren ben ik het gewoon niet mee eens, omdat je er gewoonweg geen voldoende invloed op hebt.
Als je er iets in wijzigt, wordt de code de volgende keer gewoon weer overschreven door de designer.... nogmaals er staat ook niet voor niets :

'NOTE: The following procedure is required by the Windows Form Designer
'It can be modified using the Windows Form Designer.
'Do not modify it using the code editor.
Ja dat staat er inderdaad omdat het riskant(er) is om daar wat in aan te gaan passen, maar het kan wel degelijk. Maar het aantal jaar dat je er mee bezig bent hoeft niet altijd wat te zeggen natuurlijk ;-)

Normaliter hoef je daar weinig aan te passen omdat je dit allemaal kunt doen via de designer. Zoals er ook vermeld staat boven die vetgedrukte regel.
Als je er iets in wijzigt wordt dit overigens NIET overschreven door de designer, want de designer haalt die settings juist uit dat bestand.

Ik ben van mening dat je juist wel invloed hebt op de designer generated code.
Ik heb het overigens over Visual Studio 2008, daarin werkt het perfect. Ik kan me nog wel wat problemen herinneren met eerdere versies.
Waarom blijf je daar nu op doorgaan? Als je een control in designer sleept zorgt VS voor de code, wil je het zelf doen geven ze je ook gewoon de mogelijkheid. Waar zit het probleem dat je geen code kan aanmaken in de .designer als dat helemaal niet de bedoeling is :/
Omdat ik regelmatig heb meegemaakt dat de designer code niet klopt en dat is erg frustrerend als je het zelf niet kunt corrigeren...
Wellicht dat het in Studio 2008 beter gaat, heb nog niet de kans gehad hiernaar te kijken aangezien er allerlei grote projecten lopen op het moment.
Omdat je het als programmeur zelf in de hand wil hebben. Daarom wil je in de file iets kunnen veranderen. Dit soort visuele designers doen vaak eenzelfde kunstje. Dat kunstje zal voor 95% van de 'programmeurs' voldoende zijn. Vaak laten deze WYSIWYMBG een aantal dingen liggen die net beter/efficienter/anders kunnen. Dat wil je als programmeur aan kunnen passen. Het gaat juist om de details die zo'n editor weer 'corrigeert'. (Of overschrijft, omdat het afwijkt van wat hij verwacht.)

Het is net als geheugenmanagement in combinatie met VB. Omdat de VB runtime opeens ongevraagd geheugen gaat verplaatsen, omdat hij dat nodig vindt, crashen andere applicaties.

En ja, vi programmeert nog steeds het lekkerst. }>
Nog maar een keer, als je het zelf in de hand wil hebben is er niemand die je verplicht om iets in de designer te doen. Die is er enkel gebracht om simpele routinezaken sneller te implementeren.
je kan gewoon "generate member" op false zetten in de property
dan kun je alles zelf toevoegen aan de code
Het gaat hier wel voornamelijk over functies voor VSTS voor zover ik al heb gelezen. Misschien zijn ze bij de overheid gierig maar ik moet het met een standard doen op het werk.
Ik kijk vooral uit of ze de belofte gaan waarmaken en C# 4.0's compiler automatisch code zoekt die multithreaded kan draaien.
Ik kijk vooral uit of ze de belofte gaan waarmaken en C# 4.0's compiler automatisch code zoekt die multithreaded kan draaien.
Niet van gehoord, maar zou dat wel iets zijn dat je als programmeur wilt? Ik bedoel, als je compiler zelf dingen gaat uitzoeken die multithreaded draaien, ok, maar krijg je dan niet onverwacht gedrag? En hoe zit het dan met gegevens, dat die wel gedeeld worden zoals jij het verwacht?
In .NET-stijl zal het er wel op neer komen dat je met een attribute kunt aangeven dat een methode niet moet worden 'gemultithread'.

Overigens is het maar de vraag of dit iets is wat de compiler gaat doen of de JITter. Beide zijn er theoretisch toe in staat, en als de JITter het doet is die waarschijnlijk beter in staat om het toe te spitsen op de multithreading architectuur die op dat moment aanwezig is (echte multi-core of hyperthreading, dual core of quad core, enzovoorts).
Hier kan je een leuk interview vinden waar ze praten over wat ze willen inbouwen. Ik denk dat het gaat om Parallel FX maar in het interview laten ze blijken dat er toch meer aan is dan enkel een library.
Onverwacht gedrag? Sinds wanneer kan je je compileropties niet meer zelf bepalen?
Ook betere ondersteuning voor meerdere schermen?
ja, sowieso onzin dat het nu pas weer terug is, in VS6 was het al wel gewoon fatsoenlijk mogelijk..
Ik lees in die draad een reactie van jou over dat vs200x geen MDI ondersteunt, maar dat is onzin. In 2008 heb je nog altijd de optie om voor een tabbed of MDI interface te gaan. Overigens heeft dat niet echt nut - je maximized doorgaans toch niet naar twee monitoren. Wat ik zelf doe is tool windows met elkaar laten docken op m'n andere monitor. Zo heb ik daar mijn solution explorer, build/output window en watch windows, terwijl mijn primaire monitor gewoon alle ruimte heeft voor 1 document, of 2 naast elkaar desnoods.
plaatje

Ik heb niet echt behoefte om de documents zelf over meerdere windows te kunnen verspreiden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 september 2008 21:21]

Zag ook ergens anders al de mogelijkheid om als je rechts klikt op een methode je ook bijvoorbeeld een sequence diagram kan laten genereren.
Zulke dingen vereenvoudigen het proces van documentatie synchroon met de werkelijkheid houden wel enorm.
Zouden Sequence Diagrammen niet grotendeels van te voren gemodelleerd moeten worden?
Oeh.. Ziet er zeker goed!
Wil die C# 4.o compiler en die 'black box' functie wel eens
in werking zien.

Denk dat de 'black box' functie voor sommige mensen op een
gegeven moment onmisbaar gaat worden :P.. maarja
dat denk ik alleen maar ;x...
En wat is in welke versie beschikbaar? Als alle toffe dingen (zoals die architecture explorer) wegblijven in de goedkopere versies wordt VS 2010 direct al heel wat minder interessant :'(. Laat ons hopen dat ze ook wat doen voor de amateurs :)
Is dit programma geschikt voor mensen die verder niet erg veel ervaring hebben met programmeren?

Ik wil zelf later ict opleiding gaan doen, en kan opzich een hoop dingen met de pc enzo, maar echt programmeren waarvoor je geleerd moet hebben kan ik dus niet. Ik zou wel eens willen beginnen met wat simpele dingen...
Als je wilt leren programmeren zou ik je niet aanraden met Visual Studio te beginnen. Al die uitgebreide opties heb je voorlopig toch niet nodig, en van zelf dingen in elkaar zetten leer je veel meer. Begin eens met een simpele taal en coden in notepad oid en ga van daaruit verder.
coden in notepad zou ik niet doen. Je kan met een simpele IDE beginnen en MingW compiler. DevC++ is een mooi pakket daarvoor. Dan kan je C en C++ programmeren.
http://www.microsoft.com/express/vcsharp/

Vele handiger, naar mijn insziens een goede en handige programmeertaal.

En het pakket is ook lichter dan de volledige versie van VS2008.

Voor die paar dingen die je hiermee niet kunt maar met de volledige VS wel, moet je het niet laten.
Spijtig heb ik de volledige versie zelf wel nodig (Multithreaded programma's debuggen).
Ik ben net begonnen met in Visual 2008 te ontwikkelen, en ik moet zeggen .... teeeeering wat veel mogelijkheden vergeleken met V6 wat ik op mijn opleiding kreeg ... ik ben echt nog wel een paar maanden bezig voordat ik ook maar een beetje wegwijs ben met alle mogelijkheden van dit pakket.... en dan voor te stellen dat 2010 er aan komt, dit is echt gewoon too much, ben ik nou de enige die dat vind? Kan MS nou niet gewoon es wat langer een zelfde software product in de markt houden? De omschakeling van Office XP naar Office 2007 vond ik ook al zo enorm ... maar daar kwam ik vrij snel doorheen overigens. (Ik ben inmiddels gecertificeerd in de Office applicaties) Ik begrijp dat MS graag zo vaak mogelijk veel producten verkoopt voor veel geld, maar i.m.h.o. is dit gewoon over-doing-it.
Je hebt natuurlijk ook een paar versies overgeslagen:
- Visual Studio .NET 2002
- Visual Studio .NET 2003
- Visual Studio 2005

Daar is ook een boel in veranderd. En nu is 2008 al een klein jaar op de markt terwijl de opvolger voor eind volgend jaar gepland staat.

ICT gaat snel, heel snel, maar over-doing-it, nee. Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen elk half jaar dat de community er ook om vraagt. (Parallel FX etc etc)
Ik heb van 2000 tot 2003 HTS gedaan, vandaar. Ik ben indertijd arbeidsongeschikt geraakt en heb me heel lang niet met mijn studie/werk bezig kunnen houden. Pas in 2007 ben ik weer actief aan het leren gegaan, wat ik wel met plezier doe overigens, maar soms heb ik gewoon het gevoel dat MS te snel teveel wil veranderen. Dat is natuurlijk geen probleem zolang er backwards-compatibility blijft bestaan, maar de marketing strategie van MS is om dat juist zo snel mogelijk teniet te doen. Wat dat betreft kan ik me beter aanpassen aan Linux distro's en applicaties die zijn ook keihard door ontwikkeld in de jaren dat ik er niet mee bezig was, maar is nu toch een stuk makkelijker weer op te pakken wegens de goede backward compatibility. I.M.H.O. zou je nu gewoon in VS6 een applicatie moeten kunnen ontwikkelen die ook nog op vista kan draaien maar in de praktijk is dat erg lastig. Daarbij: fulltime programmeurs zijn natuurlijk gesponsorred door hun werkgever om studies te volgen ... ik heb dat niet gehad, ik moet nu keihard onderhandelen met het UWV om weer studies te mogen/kunnen volgen.
Technologische vooruitgang noemen ze dat... Echter vind ik jammergenoeg bij Microsoft niet alle beslissingen ook daadwerkelijk een vooruitgang .
Het is ook nooit goed he :S Je MOET niet upgraden, je MAG upgraden, is helemaal aan je zelf. En wat VS2008 nu kan, kan het ook nog wel wanneer VS2010 uit is. Als je niet blij bent dat je steeds dingen bij moet leren, tsja.. zo werkt het bedrijfsleven nou eenmaal, bijscholen moet iedereen.
Mee eens, maar soms heb je geen keuze meer door de veranderende technologie... als ze nu een nieuw OS/processortype verzinnen moet je ontwikkeltool deze ook ondersteunen en dan gaan ze echt niet meer alle oude ontwikkeltools bijwerken...

Neem als gemak even als voorbeeld Vista, heleboel ellende doordat bepaalde ontwikkelmethodes niet meer ondersteund worden.
Again, je HOEFT geen Vista te draaien.
Neu, kan overal pc's kopen met windows 95 erop...

Punt is dat de technologie veranderd en dus ook de wijze waarop ontwikkeld moet worden.
Windows 95 niet nee, maar niemand verplicht je Windows te kiezen, je kan net zo goed Linux, BSD, Solaris of Plan9 draaien op de kale PC die je zelf in elkaar zet met de tweakers pricewatch!
Hoewel ik het wel met je eens ben, is het niet helemaal waar dat je niet gedwongen wordt om te updaten. Als je gebruik maakt van paketten die met VS integreren, en die pakketten gaan op een gegeven moment over, dan moet je ook gewoon mee.

De nieuwe Xbox 360 SDK's zijn ook altijd weer een feest, hoewel vs2005 gelukkig nog niet is uitgefaseerd. Maar dat zal binnenkort ook wel weer gaan gebeuren.
VS 6 is wel heel erg oud, in de tussen tijd heb je alweer VS.NET en VS.NET 2003 en VS2005 gemist.
Als je die producten had gebruikt waren de hoeveelheid opties de er extra bij komen wel mee gevallen.
Die mogelijkheden zijn er zeer geleidelijk aan toegevoegd. Het probleem is dat je nu pas van V6 overstapt.

Je hebt V7 (aka VS.NET) gemist dat was de eerste grote nieuwe release en dat was al ergens in 2001. Dan de 7.1 die samen met Windows 2003 kwam, dan VS2005 (aka V8) en nu alweer bijna een jaar VS2008 (aka V9)

Dus van V6 naar 2008 maak je een sprong in de tijd van ongeveer 10 jaar .... logisch dat er veel veranderd is...
Er is ook niemand die het volledige .NET platform of VS kan machtig zijn. Als je geen specialiteit zoekt kan je onmogelijk tijd hebben om genoeg diepgang te krijgen. Maar zelfs als je specialiseert is het normaal dat je niet kan stilzitten en gewoon moet bijleren.
Een programmeur is van nature onverzadigbaar met informatie dus het constante bijleren is normaal een plezier en geen vloek.
Het gaat wel erg ver als je iedere keer moet bijleren over het gebruik van een applicatie die je dan weer gebruikt om mee te ontwikkelen.
En dan hebben we het niet over de noodzakelijke kennis van software-ontwikkeling.
Maar ja, ik ben meer van het UNIX-idee waarbij een kaal geinstalleerd systeem al een volledige ontwikkelomgeving is. Om eerlijk te zijn word ik helemaal gestoord van VS-achtige programma's met bijna oneindig veel vensters en menu's met opties. Ik kan nog steeds beter redden met een paar terminals. Het liefst zo veel mogelijk zonder muis.

[Reactie gewijzigd door blorf op 30 september 2008 23:55]

Waar jij werkt lijkt het management blijkbaar gewoon te falen ipv MS hun technologie. Een te snelle overschakeling op nieuwe technieken met personeel dat niet kan volgen.
Als ik krap in tijd zit zeg ik m'n project manager gewoon dat hij zal moeten uitstellen. 'S avonds en in het weekend werk ik vaak buiten de uren door aan projecten. De uren die ik gratis werk worden in het begin bij de planning niet voorzien en dus moet ik overdag niet gestressed programmeren.
Wat ik doe is ook geen uitzondering, er zijn velen die zo werken.

Als er iets niet lukt is het enkel je eigen kennis die tekort schiet en moet je het gewoon aanleren en vervolgens een oplossing vinden. 'T is gemakkelijk om Ms de schuld te geven maar ik zeg liever tegen mezelf dat ik nog meer moet leren.
Ehrm ja.... maar alsof dat soort dingen niet bij GCC, Java of PHP voorkomen?

Ik vind het irritatie gehalte juist zeer laag in VS en het levert juist de tools die mij in staat stellen om deadlines te halen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True