Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Uitgever Lucasarts gaat downloadbare extra's maken voor Star Wars: The Force Unleashed. Voor het spel verschijnen een nieuwe singleplayer-campagne en vier nieuwe spelfiguren.

In oktober verschijnt al een set waarin nieuwe aankleding te vinden is voor Luke Skywalker en Obi-Wan Kenobi. In hetzelfde pakket zitten ook de nieuwe spelfiguren Ki-Adi-Mundi en Kit Fisto, die gebruikt kunnen worden om de bestaande singleplayer-campagne te spelen. Later dit jaar verschijnt een tweede download, waarmee een nieuwe campagne aan het singleplayer-gedeelte van het spel wordt toegevoegd. Het nieuwe deel speelt zich af in de Jedi Temple op de planeet Coruscant. De Secret Apprentice van Darth Vader reist af naar deze tempel om meer over zijn vader te weten te komen, zo meldde producer Haden Blackman aan gamewebsite Kotaku.

Beide uitbreidingen zullen als downloadable content te krijgen zijn voor zowel de Playstation 3-versie als de Xbox 360-versie van het spel. Meer over Star Wars: The Force Unleashed is te lezen in onze review.

Star Wars: The Force Unleashed
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Hopelijk gaan ze deze content gratis beschikbaar stellen!
Zoals Critireon met de Burnout Paradise content doet. Het geeft echt een meerwaarde aan het spel!
zoals je zelf al aangeeft, het geeft een duidelijke meerwaarde en precies daarom zal de uitgever er graag geld voor zien....

het is een manier om een spel meer geld te laten opbrengen, en waarschijnlijk al vanaf het begin ook onderdeel van een commerciele marketing-visie... sterker nog, het is al eigenlijk vanaf het allereerste Star Wars deel ook een belangrijk element in de uitwerking, nl. de mogelijkheid om er allerhande extra 'merchandising' voor uit te brengen...
zoals je zelf al aangeeft, het geeft een duidelijke meerwaarde en precies daarom zal de uitgever er graag geld voor zien....
Het is maar de vraag of George Lucas er geld voor wil zien. Ik mis juist de afgelopen jaren de support van vele software ontwikkelaars die hun product aantrekkelijk houden, daar waar voorheen ontwikkelaars en mod community's veel meer meerwaarden gaven aan hun product. Mooi voorbeeld is nog steeds CS en UT 2004.

Neem ik een ander voorbeeld, Roxio 9.0, dat was zogenaamd Vista compatible maar zat vol met problemen. Inplaats van de mensen met 9.0 van een upgrade te voorzien, kosteloos, naar versie 10 mocht je gewoon een nieuwe versie kopen.

Commercie is n kant maar klantenbinding is velen malen belangrijker. Ik zie liever dat een spel meerdere malen extra verkoopt door steeds een stukje extra content uit te brengen dan een paar euro voor een paar skins en een stukje verhaallijn voor een paar euro. Als een uitgever mij het gevoel geeft om zijn klanten te geven dan ben ik zeker bereid om naar nieuwe games van ze uit te kijken.

EA games kijk ik al helemaal niet meer naar om omdat die zich ontplooit hebben in de loop der jaren die de hoofdprijs willen vangen voor een marginale verandering. Kwestie van wat je balngrijker acht. Net zoals met de huidige stand van zaken in de financiele wereld, het zal heel lang gaan duren voordat het vertrouwen is teruggewonnen en dan wel te bedenken dat het allemaal begon destijd bij Enron, waar klaarblijkelijk niemand van heeft geleerd :)
met alle respect.. je klacht over technische support is heel terecht, maar juist het aanbieden van extra content zal nooit een 'goedmakertje' vormen voor gebrekkige technische ondersteuning...

als dat als 'concept' erachter zou zitten is het eerder negatief (gratis content weggeven in de hoop dat je dan niet zo erg te leiden hebt onder design-fouten n matige support).

Zoiets zou dan sterk samenhangen met een commercieel model waarbij de 'winst' al gemaakt is bij de initiele 'verkoop' en het voor een uitgever commercieel niet zo heel erg veel uitmaakt of de mensen hun game ook 'blijven' spelen (tenzij ze dan gaan werken met 'vervolgen' op het spel, die mensen dan kunnen kopen; alhoewel het meestal daarbij redelijk wisselend is wat er dan aan 'kwaliteit' uitkomt, lang niet altijd is zoiets een verbetering).

Als een uitgever ook geld kan (blijven) verdienen aan de 'vaste' spelerskern is er opeens ook voor hen een direkte commercieel voordeel om bestaande bugs goed op te lossen n die blijvende support te bieden..
Het 'lijkt' misschien negatief, maar juist zulk een commercieel model is tevens een zekere garantie voor betere support (of eigenlijk andersom, goede support is een garantie ervoor dat zulk en commercieel ook _kan_ werken), immers, iedereen heeft brood op de plank nodig, k de uitgevers en daarom stelllen die vooral arbeidskracht en resources beschikbaar voor die activiteiten die hen ook direkt geld bengen....
voor niks gaat de zon op.


Een goed voorbeeld van een redelijk mislukte poging om wel 'zomaar' extra conent beschikbaar te gaan stellen, waarbij gebruikers enkel vooraf een duurdere prijs betaalden maar niet voor de content zlf zijn bv de Windows Vista Ultimate Extra ....
Dat is niet bepaald een succes te noemen, juist omdat het voor de uitgever daar enkel een 'kostenpost' is en het geld zelf al binnen, dus is de drang niet erg groot daadwerkelijk consumenten te 'overtuigen' en verliest men zelfs zeer makkelijk de goodwill bij goede klanten.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 2 oktober 2008 10:43]

De gratis content geeft Burnout Paradise een meerwaarde. Ik heb het spel nog niet verkocht omdat er steeds maar nieuwe content voor uitkomt. Moest ik betalen voor die extra content dan had ik Burnout Paradise allang verkocht.
Maar vind je het niet een beetje raar dat het binnen een maand gereleased word? Wacht dan 4 weken met uitgeven en stop het dan in het spel waar je je als klant scheel aan betaald. En wat voor meerwaarde zal het hebben? Je krijgt 3 extra spelfiguren waarmee je dezelfde missie`s weer opnieuw kan spelen. Ik moet speedy gelijk geven met het voorbeeld van Burnout Paradise want die upgrade was gratis en ontzettend tof om te spelen! I

[Reactie gewijzigd door MetalPool op 30 september 2008 18:27]

Het is niet puur het spel 4 weken uit stellen en dan kan het er wel in. Dit word waarschijnlijk al ontwikkeld vanaf het moment dat het spel echt af is qua content, en voordat hij in de winkels ligt verstrijken er echt al weer heel wat weken.
Heb je het artikel gelezen? Ik zie toch echt 4 spelfiguren en een nieuwe campagne staan...
ja maar die nieuwe campagne komt niet al na een maand hoor...
Ehm EA heeft helemaal niets met dit spel te maken, het is gemaakt en uitgebracht door Lucasarts, niet EA...
Ja klopt idd, het idee echter is dat spellen een product worden en niet een artistieke visie. Het is een beetje hetzelfde verhaal als je met muziek hebt. Wanneer het puur om de dollars gaat, dan zal er meer gelet worden op wat verkoopt in plaats van wat innovatief en creatief is.
En die characters zijn ook nog een gewoon skins, dus voor de rest verandert er niks qua gameplay (andere vechtstijl, ander type van rennen, etc).
Hmmz, interessant... Hopelijk zijn er dan wel al PSN-cards! Ik denk niet dat dit gratis gaat worden....
dit bericht klopt niet.
Luke Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Ki-Adi-Mundi en Kiit Fisto zijn juist de nieuwe figuren waarmee je dit spel kan spelen straks. niet alleen de laatste 2.
"het singleplayer gedeelte" er is geen multiplayer. Dus da's nochal logisch :S
Wat een geweldig nieuws! Vind de game zoals deze is al heel gaaf, op enkel minpunten na, maar die vallen te overzien.

Ben erg tevreden over de game en geniet er met volle teugen van. Deze nieuwe content, en dan vooral de extra campagnes zijn zeer welkom :).
Ik ben altijd bang met die extra content wat je kan downloaden, dat ze expres dingen uit de orginele game gaan laten, om dit later tegen een meer prijs weer te kunnen verkopen.

Ik zeg niet dat dit gebeurd, maar het zal me niets verbazen , vindt dit trouwens wel wat voor E.A.

Critereon doet dit overigens niet, ben ik erg blij mee, want al die extra content houdt t spel zeker langer speelbaar, dus weer een stuk service naar de klant, wat ik tegenwoordig steeds minder zie |:(
, vindt dit trouwens wel wat voor E.A.
uuhm?
Ehm EA heeft helemaal niets met dit spel te maken, het is gemaakt en uitgebracht door Lucasarts, niet EA...
Leuk dat er extra content komt, maar jammer dat het al zo snel is. Vooral jammer als er voor betaald moet worden, want zo wordt de prijs van het spel wel snell opgedreven.
Ehm EA heeft helemaal niets met dit spel te maken, het is gemaakt en uitgebracht door Lucasarts, niet EA...

Joh meen je dat ??? ja Duh dat weet ik ook wel, maar ik bedoel, het weg laten van items en wapens etc, omdat later te kunnen verkopen als downloadeble content en dan te zeggen dat ze dat speciaal "ontworpen"hebben , terwijl het eigenlijk allang in de game hoorde . Dat vindt ik wel wat voor E.A

[Reactie gewijzigd door babbix op 1 oktober 2008 09:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True