Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Lucasarts' nieuwste Star Wars-spel is in de eerste week na de release wereldwijd meer dan anderhalf miljoen keer over de toonbank gegaan. Daarmee is het actiespel het snelst verkopende game van Lucasarts ooit.

Star WarsHet succes van de titel heeft er onder meer voor gezorgd dat Star Wars: The Force Unleashed in het Verenigd Koninkrijk vanuit het niets op de eerste plaats in de verkooplijsten terecht is gekomen. Anderhalf miljoen verkochte exemplaren wereldwijd betekent een record voor Lucasarts, nooit eerder zette het bedrijf in zo'n korte tijd zoveel exemplaren van een game af. "Het verkoopsucces van The Force Unleashed toont aan hoe populair Star Wars nog steeds is, ook in videogames", zo vertelde Activision-president Darrell Rodriguez aan MCV.

Star Wars: The Force Unleashed vult chronologisch gezien het gat tussen Star Wars Episode III: Revenge of the Sith en Star Wars Episode IV: A New Hope. Het spel richt zich op de bezigheden van de leerling die Darth Vader in het geheim onder zijn hoede heeft genomen. Deze Secret Apprentice doet tijdens zijn missie om de overgebleven Jedi uit te roeien allerlei voor Star Wars-fans bekende planeten aan en raakt, zoals dat kenmerkend is voor verhalen in het Star Wars-universum, verstrikt in de strijd tussen de Light Side en de Dark Side van The Force.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Heb het spel al ruim een maand van te voren al binnen gehaald via usenet:) en gebrand op DVD en natuurlijk al gespeeld op de xbox360, ben er vorige week probleemloos mee online gegaan met LIVE, nog steeds geen problemen ermee, dit is echt een top game, heb hem al uit gespeeld dus weet bijna alles:)
Als je het zo'n top game vind, wees dan eens een kerel en koop het spel origineel.
jaja wees er maar trots op...
Wow, hoe komt het dat ik je uitspraken met een enorme korrel zou moet nemen? Owja, Force Unleashed heeft geen multiplayer modus (offline of XBL) terwijl je dat toch wel predenteert te hebben gedaan online. En natuurlijk het feit dat Unleashed pas een weekje of 2 buiten de officiele kanalen om te krijgen is en niet al "ruim een maand" (voor de 360: Star.Wars.The.Force.Unleashed.PAL.X360-Allstars, release 09-12, 16:55)

Ow, en even terugverwijzen naar een eerdere uitspraak van me over online gaan met modded meuk.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 24 september 2008 16:12]

Ook als het spel wel als PC spel was verkocht en op internet als torrent was verschenen had dat echt weinig effect gehad.

Mensen die willen betalen voor content die doen dat nog steeds en mensen die dat niet willen doen dat nog steeds niet.

Zeker is zo'n eerste week zul je hoofdzakelijk met geinteresseerde kopers te maken hebben die de komst van het spel hebben afgewacht.

Misschien dat het uiteindelijk wat uitmaakt als een pc versie als torrent verschijnt maar door het niet uit te brengen voor de pc mis je ook alle mensen met een game pc die het spel anders wel gekocht zouden hebben.

Verkocht in eerste week iets als:
1,5 mio gameconsole spellen verkocht
1 mio pc spellen verkocht
een half mio maal illegaal gedownload

Lekker belangrijk dus, ze hebben 1 mio spellen minder verkocht

Note: ik heb nog nooit een spelletje gedownload en game uberhaupt maar zeer beperkt.
Een spel als dit heeft op de pc gemiddeld 5* meer downloads dan het aantal verkocht.
Met Call of Duty 4 was dat *9

Logisch dat er geen PC versie is, als ik Lucasarts was dan had ik het ooit niet gedaan. PC gaming is z'n huidige vorm is voorbij.
Stardock/Ironclad is het niet met je eens.
Stardock's Galactic Civiliazations is niet vergelijkbaar met de meeste PC games. CalCiv is een verschrikkelijk simpel spel wat betreft ontwikkelings kosten. Dus heeft het ook maar weinig betalende gebruikers nodig om winstgevend te worden. Niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld RPG's waar complete werelden moeten worden geschapen, en er dus veel artiesten aan moeten werken.

Geldt natuurlijk wel weer dat wanneer je ontwikkelingskosten over verschillende platforms kunt verdelen, (hetgeen grotendeels het geval is met de story line, creeeren van karakters, omgeving e.d.) je dan vooral de technische port hebt, die minder duur is.
probleem is dat consoles nog steeds geen pc vervanging zijn, mijn indruk is dat consoles populairder zijn bij developers omdat er nog weinig kritisch publiek ze gebruikt, slechte games verkopen soms geweldig goed op een console (zie halo bijv, als je goed kijkt was t verre van een revolutionaire game, met zeer slecht level design, toch heeft de hype eromheen tot redelijk wat verkopen geleid) en dan is het makkelijk om te roepen dat het piraterij is welke <inhoudsloze game nr x> tot lage verkopen heeft gedreven.

Game developers gaan gewoon voor waar t makkelijke geld zit, zodra de huidige console generatie genoeg heeft van de pulp zal men of een kwaliteitsslag moeten gaan maken in games (wat dus net op de pc markt gebeurde) of de games weer op meedere platforms uitbrengen.
Als je dat aantal verkochte PC spellen door 20 deelt kom je waarschijnlijk in de buurt. Offline fysieke (dus met DVD schijfje) PC spellen verkopen tegenwoordig als een krant, en de torrent staat meestal al eerder op internet dan de legale versie in de winkel.

Overigens is dat in dit geval ook zo geweest met de xbox 360 versie, maar gameconsoles hebben door diverse redenen over het algemeen wat minder last van die piraterij.
is een mio een miljoen? Beetje vreemde afkorting, moet zijn mln

Maar goed ik weet zeker dat het niet 1 mln keer verkocht en 0,5 mln gedownload was dan.
Eerder 0,5 a 1 mln verkocht en 4 mln keer gedownload.
Er word tot nu toe nog heel veel keer gedwonload dan verkocht.
Maar ik denk dat 90% van de downloaders het zonder downoad optie toch ook niet gekocht zouden hebben hoor.
Men roept al gauw dat ze zo veel mln omzet mis gelopen zijn door downloaden, maar das bullsh*t als je het mij vraagt.
Ik heb hem thuis liggen, en gisteren de eerste twee levels gespeeld. 1 met darth vader, en 1 met de apprentice.
Het idee zou zijn, dat de apprentice wb skills en 'power' nog niet aan Vader kan tippen, maar ik heb erg het idee dat de apprentice behoorlijk overpowered is. Meteen aan het begin kan je al 'blast doors' open 'force pushen', en tie fighters uit de lucht halen met een force gripped vat. Grafisch ziet het er allemaal prima uit, hoewel ik in de reviews nogal wat kommentaar gelezen heb over clippings, rare spawns ed. Zelf nog niet veel van gemerkt. Zegt misschien meer iets over mij dan over het spel.
Mijn conclusie na een eerste uurtje: Dat wordt lekker casual gamen in het StarWars universum. Ik verwacht niet dat het spel erg moeilijk door te komen is.
(mijn versie is de PS3 versie)
Het hele idee achter de force unleashed, is dat de force ook daadwerkelijk unleashed is. Vergelijkingen maken met de films en force krachten daarin is dan ook onzinnig.

Overigens, Vader heeft hem net apprentice gemaakt omdat hij zoveel potentieel heeft: dan lijkt het me ook niet zo raar dat hij snel vrij "machtig" wordt.
Ik zou zeggen duik even wat verder in de game. Ik zit ondertussen al vrij ver en geloof me dan zijn a) je krachten veel groter en b) je tegenstand een stuk moeilijker.

Het wordt dan ook niet meer simpel hack 'n slash game. Zo vechten dan bv. wookie's met je mee als allies, die kun je ook afslachten maar je ze kunnen je ook helpen.

Je combo's worden bv. veel krachtiger, je krachten groter maar ook worden gevechten complexer en moet je echt wat meer nadenken.
Don't worry, ik heb geen 60 euro uitgegeven om hem na een uurtje weer terzijde te leggen. Vanavond game-avond :)
Op zich correct, maar ik had toch iets meer opbouw verwacht. Uit de reviews ed weet ik dat er nog wel progressie in zit, maar je bent toch al erg oppermachtig, meteen al bij de start. Het verschil tussen Vader en The Apprentice is gewoon niet zo groot. Wat dat betreft ben ik het wel eens met KaiZas, het heeft wel wat weg van een 'god mode' .

Maar nogmaals, dit is gebaseerd op 1 speeluur, dus misschien worden de levels nog wel een stuk lastiger.
Tja. Een game gebaseerd op "god mode"... hoe interessant kan het zijn he.
Civilization, SimCity, Catan, noem maar op...

"God mode" perspectieven zijn in tientallen zeer populaire en high-rated games te vinden dus als je ergens kritiek op hebt; gaarne motiveren. ;)
Hij bedoeld natuurlijk de Doom 'god mode', waarbij je ongelimiteerde munitie hebt, onkwetsbaar bent, e.d... Betekent voor een spel uiteindelijk dat je tegenstanders ook heel sterk moeten worden, of heel veel tegelijk. Anders wordt het saai.
lol wat een onzin, hoeveelheid tegenstanders of moeilijkheid tegenstanders maakt geen drol uit als je god mode hebt uiteraard.

het zal zoiezo snel saai worden!
Dit toont toch wel aan dat de gevoerde strategie werkt.

Dit spel is niet op de pc uitgebracht omdat deze niet krachtig genoeg zou zijn (onzin natuurlijk als de wii hem kan draaien)

Eignlijk is het spel niet op de pc uitgebracht vanwege piraterij. Waarschijnlijk zou dit spel talloze keren gedownload zijn en niet gekocht.
Dit spel is niet op de pc uitgebracht omdat deze niet krachtig genoeg zou zijn (onzin natuurlijk als de wii hem kan draaien)
De ps3,xbox360 en wii versie zijn 3 verschillende games?
Qua verhaal zitten er kleine verschillen tussen de Wii/PS2 en de 360/PS3 versie, maar de engine zou schaalbaar zijn waardoor ze een minder zware versie op de PS2/Wii hebben, maar die zou naast de hoge resolutie ook wat physics e.d. missen.
Volgens mij hebben aparte teams de wii, PS2, DS en PSP versies ontwikkeld. Dus het lijkt me logisch dat ze naar kunnen van elk apparaat dezelfde ervaring proberen te geven als de PS3 en X360 versies.

Qua verhaal zitten er misschien kleine verschillen in, de grootste verschillen zitten er echter in de extra content en een speciale multiplayermodus voor een van deze "oudere" consoles.

De PS3 en X360 versies zijn ontwikkeld door het "hoofdteam".

Correct me if I'm wrong. :)

[Reactie gewijzigd door Kiphaas7 op 24 september 2008 14:37]

Ik had het niet beter kunnen zeggen :P
Dat wil dus zeggen dat ze ook makkelijk een PC versie hadden kunnen ontwikkelen. Alleen dat ze daar te lui voor waren. Of bang voor warez, omdat veel starwars games gewoon slecht waren.
Dan nog is de pc stukken beter
Helemaal mee eens :D :D :D

Volgens mij worden de meeste games ook nog steeds op de pc gespeeld, en niet op de verschillende consoles.
Gespeeld misschien, maar voor de console worden de meeste spellen verkocht. En hoe je het ook wendt of keert, dat is uiteindelijk waar het Lucasarts/Activision om gaat.
Volgens mij is het net zo makkelijk om iets te downloaden voor de WII of XBOX als voor de PC (PS3 misschien ook maar daar heb ik geen ervaring mee)
Buiten het feit dat een ISO mounten/isntalleren op je PC iets vlekkelozer gaat dan op een 360 ofzo...
Een PC hoef je niet te 'modden'. Ook heb je op een PC geen last van systeem updates, die mods ongedaan maken, danwel je online connectie om zeep helpen ( het zgn 'blacklisten').

Bij een PC hoeft alleen het spel gekraakt te worden, om op alle PCs te werken, en als er met een update iets aan gedaan wordt, betreft dat hooguit dat ene spel.
Je moet wel je console beginnen te chippen waardoor je garantie wegvalt en je hebt ook extra onkosten voor schijfjes te branden. Bij de Xbox360 moet je trouwens zorgen dat je nooit meer online wil met die console want ze blokkeren hem van het netwerk als je hem mod.

Dus nee het is zeker niet makkelijker dan een iso rippen/downloaden en aanklikken in daemon tools.
Bij de Xbox360 moet je trouwens zorgen dat je nooit meer online wil met die console want ze blokkeren hem van het netwerk als je hem mod.

Is onzin. Heb nu ong een half jaar mn xbox360 gemodd en nog steeds live :Y)
maar misschien komt dat door het feit dat ik alleen maar orginele spellen speel :9

[Reactie gewijzigd door Lizard_Double op 24 september 2008 15:17]

Geen idee hoe lang je je 360 al hebt maar Microsoft blokkeert je gemodde machine niet direct; ze houden in de gaten of een bepaalde machine langere tijd gemod online is. Zo ja, dan heb je zomaar kans dat bij een volgende major update (bijvoorbeeld rond december), ineens berichten op internet verschijnen dat Microsoft weer eens een 10.000 consoles de toegang heeft ontzegd.

Dit is namelijk ook al meerdere malen bekend gemaakt door het bedrijf; blokkeren op individuele basis is te tijdrovend; ze loggen je hardware-ID en na een tijdje blokkeren ze gewoon alle gemodde machines.
... blokkeren op individuele basis is te tijdrovend; ze loggen je hardware-ID en na een tijdje blokkeren ze gewoon alle gemodde machines.
Klopt ... maar het heeft ook een ander groot voordeel: als er een "slechte" iso rondgaat dan is dit niet direct duidelijk.
Juist, maar mensen zijn veel minder geneigd om het te downloaden voor de Xbox aangezien je dan je firmware moet flashen van je DVD-drive en zo een hoog risico loopt om een permanente ban te krijgen en zodus nooit meer op Xbox Live te kunnen. Tegenwoordig zou ik me geen Xbox 360 meer kunnen inbeelden zonder Live. Dan mis je gewoon te veel. Nuja sommige kopen zich dan een 2e Xbox, maar niet iedereen heeft daar het geld voor, hoewel het nu wel erg goedkoop is geworden voor een tweede ;).
Waar het spel maar 6 uur content heeft single player, dat is iig zo op de WII, leuk spel hoor, maar alleen een aanrader voor de echte fans 6 uur is gewoon veel, maar dan ook veel te weinig.
De gevoerde strategie is marketing marketing en marketing. Zelfs het verschrikkelijke spel Iron Man heeft veel verkocht, wat voornamelijk komt door de marketing (kon mooi mee liften op de film).
Dat is ook de reden dat het console exclusive is, crap verkoopt nu eenmaal makkelijker op consoles.
_/-\o_

En dat is volgens mij ook de echte reden waarom het niet op PC uitgekomen is! Heb ondertussen de 360 en de Wii-versie uitgespeeld (wat verbazingwekkend snel ging) en ik moet eerlijk toegeven dat ik er veel meer van had verwacht gezien de grote reclamecampagnes errond...

Wederom ben ik teleurgesteld in LucasArts, dit is toch echt niet meer hetzelfde bedrijf die parels als Dark Forces en Dark Forces 2: Jedi Knight of adventures als Grim Fandango en Monkey Island heeft bewerkstelligt...Jammer...
hun reden was ook niet omdat de pc niet krachtig genoeg zou zijn\

hun reden was, dat er zoveel verschillende pc's zijn, dat bijv alleen de gene met hoge specs de game op de manier kunnen spelen zoals ie bedoeld is.

en dat wouden ze niet...
Niet op de PC omdat deze niet krachtig genoeg zijn? Wat een onzin, dit gaat uiteraard om de downloads.
De PC van een tweaker of een hardcore gamer is waarschijnlijk snel genoeg, maar de ouders die voor Jantje het spel zouden kopen en dan merken dat het op hun twee jaar oude PC of nieuwe laptop niet draait zoals het zou moeten begrijpen niet waarom dat zo is en dat is nu juist wat ze bij LucasArts willen vermijden. Op een console werkt het gewoon zonder meer.
Is het een goede game? Ik ben echt doodgegooid met reclame voor dit spel. Zo'n reclame campagne voor een game heb ik nog nooit meegemaakt.
Het spelletje zelf valt nogal tegen IMHO. Het is erg simpel en je kan zonder na te denken doorlopen en stormtroopers doodmaken. Marketing technisch goed gelukt, maar qua diepgaande gameplay is het niks nieuws onder de zon. Wederom, IMHO, ver onder het niveau van bv God of War of Ninja Gaiden.

(rare tikvauden)

[Reactie gewijzigd door Yellow op 24 september 2008 15:26]

Dan speel je het in mijn ogen verkeerd... De hele omgeving is dynamisch.. het leuke van dit spel is juist om allerlei ongein met stormtroopers e.d. uit te halen :P

Ik heb level 1 inmiddels al 8 x gespeeld... telkens weer andere dingen geprobeert... heerlijk :D

En gemakkelijk vind ik het ook niet echt bepaald op de normal moeilijkheidsgraad.
Ik had liever gehad dat ze een leuk spel gemaakt hadden ipv een leuke physics engine. Sommige zullen zich ongetwijfeld ermee kunnen vermaken, maar voor mij is een keertje een tie-fighter uit de lucht halen wel genoeg van hetzelde trucje, maar zoals mijn eerste post met maar liefst twee tikvauden vermeldt, het is IMHO ;)
vraag ik me ook af. Wil de game wel kopen omdat ik het verhaal wil kennen, maar de demo leek me heel saai als het enkel maar één grote trip is waar je wat met stormtroopers kan gooien.

Weet iemand of de iPhone versie hetzelfde verhaal brengt want die versie kost maar 7,99 euro.
Dit spel is het eerste spel van lucasart, sinds tijden, dat weer eens iets nieuws brengt..
De afgelopen periode hebben ze die licentie alleen maar lopen uitbuiten..
Terwijl je overal hoort dat het geen geweldig spel is. Ik wacht ook maar even af totdat het 20 euro wordt en dan ermee ga spelen. 50 euro vind ik gewoon te veel.
Het is jammer dat hij niet op de PC uitkomt. Juist StarWars games zijn games die ik voor de PC gewoon in de winkel koop omdat ik nogal into StarWars ben.

Juist voor JediKnigt etc was de PC het ideale medium en ik zie het voor the Force Unleashed hetzelfde. Jammer maar ik ga hiervoor geen console kopen :) Minpuntje voor LucasArts
Yep helemaal mee eens.
Ik vind het te duur om een Xbox aan te schaffen voor 1 game.

Ik hoop dat de goede verkoop cijfers toch LA motiveert om iets op PC uit te brengen.
Lucas niet meer met acteurs wil werken is de eigengereidheid waar hij iedere keer mee te maken heeft. Met name het commentaar achteraf destijds van Harrison Ford was hem toen al zwaar komen te vallen. Te bedenken dat HF als timmerman in een studio aan het werk was.
Heb je daar bronnen voor? Ford was helemaal niet zo lastig of negatief, zo heeft hij ook nooit bekend gestaan. Ford heeft notabene zijn carriere te danken aan Lucas. Dat begon al ver voor Star Wars met American Graffiti.

Lucas is nu eenmaal altijd geínteresseerd geweest in het toepassen van cutting edge technology in films, en zijn Star Wars universum leent zich daar perfect voor. Dat staat helemaal los van het werken met acteurs (waar hij overigens niet echt goed in is, m.u.v. van American Graffiti is al zijn regiewerk zeer matig te noemen, inclusief de eerste Star Wars film, die gewoon camp is).
kwam er ook niet een live action serie?? En ik heb ook regelmatig geruchten gehoord over toch nog een film of 2-3....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Star_Wars_(televisie)

Als het goed is in 2010. En hier ben ik dan ook echt benieuwd naar.
.. zijn Star Wars universum .. ?? Het SW universum is niet door Lucas bedacht. Hij heeft hooguit de exclusieve (helaas) filmrechten daarvoor gekocht. Het SW universum is dan ook veel groter dan de films die door Lucas zijn gemaakt. Er zijn nogal wat boeken en comics uitgebracht die zich in het SW universum afspelen. Met name de verhaallijn over de Yuuzhan Vong leent zich zeer voor games en/of films. Misschien dat als de animatie techniek nog meer aan realiteit wint dat Lucas zich nog eens laat verleiden tot het maken van een film. Laat de films en de games maar komen..
Waar haal jij die informatie vandaan? Star Wars, is voor zover mij bekend, toch echt bedacht door George Lucas. Ik ben wel benieuwd hoe jij erbij komt dat hij de bedenker niet is en hij enkel maar de rechten heeft gekocht.

Heb je bewijs??
Wat een onzin. het SW universum is wel degelijk door Lucas bedacht, samen met Alan Dean Foster, hoewel de inbreng van die laatste waarschijnlijk wel groter is dan die van Lucas zelf.
Volgens hemzelf is het overigens volledig terecht dat Lucas de credits gehad heeft, Lucas heeft het nl bedacht, en Foster heeft die gedachten uitgebreid.
I stand corrected. Ik leefde in de gedachten dat het SW universum door Foster was bedacht. Sorry, Lucas.
Plus... die "uitgebreide gedachten" van Foster mochten ook alleen maar met goedkeuring van Lucas de wereld ingaan.
Het Star Wars universum is pas "geboren" toen Lucas voor Episode IV verschillende filmmaatschappijen bedacht. Oftewel; hij is de godfather, god en licentiehouder van alles wat met Star Wars te maken heeft.
ter aanvulling: al die boeken waar jij het over hebt, heb je juist te danken aan lucas.. Hij is naast de vader van starwars ook iemand die het fenomeen pop-merchandising groot heeft gemaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True