Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Star Wars: The Force Unleashed ligt op 19 september in de winkel. Alle versies van het spel verschijnen nagenoeg tegelijk in alle werelddelen en worden ondersteund met onder meer een speelgoedlijn van Hasbro.

Star Wars: Force Unleashed - ApprenticeEerder werd nog aangenomen dat het spel nog voor de zomer zou verschijnen, maar dat werd nooit door Activision bevestigd. De uitgever heeft in een vrijdag verstuurde verklaring gemeld dat het actiespel in Europa op 19 september zal uitkomen. Amerikanen kunnen al op 16 september aan de slag en in Australië verschijnt het spel een dagje later. De data gelden niet alleen voor de Xbox 360- en Playstation 3-versies, maar ook voor de apart ontwikkelde Wii-, PS2- en PSP-varianten.

"Star Wars: The Force Unleashed is het meest ambitieuze project dat Lucasarts ooit in ontwikkeling heeft gehad", zegt Lucasarts-vice-president Peter Hirschmann in de verklaring. "De combinatie van een nieuw Star Wars-verhaal, nieuwe technieken en nieuwe gameplay zorgt voor meer plezier in het Star Wars-universum dan ooit tevoren. We kunnen niet wachten tot gamers er mee aan de slag kunnen."

Het spel van Lucasarts past bij de ontwikkeling die George Lucas voor de Star Wars-saga in gedachten heeft. De filmmaker liet in 2006 al weten geen Star Wars-films meer te gaan maken, maar het verhaal nog wel te willen uitbreiden via andere media, waaronder videogames. In Star Wars: The Force Unleashed wordt het gat tussen Episode III: Revenge of the Sith en Episode IV: A New Hope overbrugd. De speler neemt, na een korte proloog met Darth Vader, de rol van de leerling van Darth Vader aan en begint dan aan een missie om de laatste Jedi te vernietigen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Zoals gezegd, Jedi Knight I: Jedi Academy en II: Jedi outcast zijn schitterende games :)

En voor hun tijd vond ik ze verbazend goed. Hoe oud zijn ze ook alweer? 2003-2004?

Ok, alle stormtroopers vielen volgens exact dezelfde animaties om, maar wat een plezier om met die lightsabers telkens opnieuw stormtroopers in de pan te hakken :) De sfeer, de setting, het universum... Alles zat gewoon goed. Een soort lara croft, maar dan zonder het klimmen, in een star wars universum, wat wil je nog meer?

Star wars: the force unleashed! Dat willen we nog meer. Hier kijk ik misschien nog wel meer naar uit dan GTA IV, en voor deze game koop ik ook zeker een console (sowieso voor GTA, heb nog geen console) Ik hoop echt dat ze voor alle consoles tot het uiterste gaan (en niet de Wii als leading platform aanhouden :p )

Denk ook aan alle next gen features die in de game aanwezig zijn, zoals Natural motion en Euphoria. Dit zal voor zoveel meer inleving zorgen wanneer je de games speelt. Veel filmischer. Natural motion zorgt er voor dat de animaties door de AI berekend kunnen worden (ipv met motion capturing), en euphoria zou een betere en meer doorleefde facial animation moeten voorzien. Concreet zal geen enkele vijand nog op dezelfde manier vallen of weggeblazen worden, ze zullen zelf proberen terug recht te staan, of zich ergens aan vast te klampen. Zoiets is in geen enkele game eerder gedaan, en het effect zal volgens mij enorm zijn, zodat je je later afvraagt hoe je ooit games hebt kunnen spelen zonder die technologie. Beeld je in dat al je vijanden zo beginnen te reageren, het wordt ook vanzelf een stuk moeilijker denk ik!! (zie ook de filmpjes in de link op het einde van m'n post) Ik verwacht er in elk geval erg veel van. DAT is next-gen, meer nog dan graphics.

Ook de nieuwe Indiana Jones game (Lucas Arts) zal over deze technieken beschikken, zodat elk vuistgevecht er weer anders uit ziet.

Voor een artikel over natural motion en euphoria, zie hier

[Reactie gewijzigd door alvi op 4 april 2008 15:10]

Ziet er extreme cool uit. Love Star Wars (nie echt fan van ep1, 2 & 3) maar toch iets waar ik naar uit kijk.

Voor geïnteresseerden enkele screenshots:
http://media.xbox360.ign.com/media/823/823667/imgs_1.html
Is het nu zo dat ofwel de 360 of de PS3 een port van de ander is?
nee beiden zijn geen poort.
het is allemaal C++ dus 100% cross-platform, alle cross-platform spellen worden niet gescreven in Windows only code.

het probleem licht niet in porten maar in het slecht schrijven van code, en het slechte optimaliseren, het is eenvoudiger om een PS3 spel te porten naar de xbox360 dan andersom, dit komt omdat code voor de PS3 veel compacter geschreven moet worden omdat je per SPU slechts 256k hebt en de PPU's 512Kb L2 gebruikt word voor het verdelen van code naar de 5x256Kb L2, terwijl de xbox360 een gedeelde geheugen ruimte hebt om alle executie uit te voeren wat daardoor eenvoudiger maakt om alle kleine pakketjes te verdelen is dan op de CELL (terwijl de originele code toch is gemaakt voor de PS3).

en deze grotere ruimte op de xbox360 maakt het daardoor ook moeilijker om van daar naar de PS3 te gaan en alle taken goed opsplitsen.
Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat. Het lijkt mij eerlijk gezegd dat er ontwikkelsystemen zijn waarmee je voor beide kunt ontwikkelen, tegelijk - van een port kun je dan eigenlijk niet meer spreken. Maar ja, dat weet ik niet zeker.
Tja op de graphics na zijn die twee systemen vrijwel identiek.
PC gaming is gewoon minder winstgevend als console, boeiend ook, zo duur is een 360 niet, sowieso heb je er 1 nodig voor GTAIV(indien je geen half jaar wil wachten) :9
Beetje onzin want ook de console's zijn zo te modificeren dat er kopieen op gespeeld kunnen worden, het is alleen een kwestie van tijd. Wil je MP spelen zit je sowieso aan een key vast, op welk platform dan ook. De hardware van een PC loopt voor op die van de consoles en doet het grafisch "iets"beter dan een console. En veel gamers investeren in een goeie rig en dan is het toch wel zuur dat er steeds minder games voor verschijnen.

Maar ik heb het idee dat men ons steeds meer de console richting in willen "duwen", alleen, wat is de reden, daar waar de HTCP markt juist nog steeds groeiende is en dus bij uitstek steeds meer een huis machine daardoor aan het worden is, inplaats van een PC op een buro.

Maar goed, wilde onlangs ook Rainbow Six Las Vegas voor de PC aanschaffen en die is gewoon nergens te krijgen, terwijl het spel best nog niet zo oud is. Kijk ik naar UT3 dan zijn er weinig servers online voor de PC en is het spel met 1.2 nog steeds niet wat het is. CoD4 is een lekker spel en bied een hoop, maar waarom dit spel nou niet gelijk naar de PC komt is me een raadsel, de serie is juist zo populair en Lucas Arts brengt iets niet eerder uit voordat het goed is.

Maarjah, kijk ik naar de mod community's en de Gisp's dan word de spoeling daar ook steeds dunner, beetje kapot gemaakt door de developers en de cheats.
Welke reden hebben ze om dit spel niet voor de pc uit te brengen? Ik begin een beetje moedeloos ervan te worden. De laatste tijd zijn de meeste games voor de pc of mooie, maar simpele ports of peppie kokkie games voor kindertjes van 5.
Misschien omdat de eisen van PC Gamers ondertussen gewoon veel te hoog zijn?
-Moet op elke mogelijke hardware draaien
-Liefst nog ondersteuning voor Linux
-Volop ondersteuning na de launch door middel van patches
-Gratis addons
-Zoiezo na het uitbrengen geen geld meer willen vragen
-Game zonder multiplayer wordt niet meer geaccepteerd (voor consoles is dit nog steeds een bonus voor 90% van de games)
-Veel lagere prijs in de winkel

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
onzin.

Ik gok dat het er voornamelijk mee te maken heeft dat pc gamers meer kwaliteit verwachten, betere kwaliteit = meer ontwikkelingskosten.

Tel daarbij op dat de pc versies van games idd vaak slecht verkrijgbaar zijn en het is logisch dat je ook nog eens lagere verkopen hebt. (idem voor games, de mac/linux versies van games zijn vaak slecht verkrijgbaar of komen dermate laat op de markt dat de potentiele markt kleiner is)

Probleem is dat de console niet gelijk is aan de pc, slechte inputcontrols, gameplay vaak minder, prijzig (om optimaal gebruik te maken van en consolegames dien je heel wat dieper in de buidel te tasten 1080p tv + console is al gauw 3x zo duur als een vergelijkbare pc en al helemaal prijziger dan een pc upgrade, en dan heb je ook nog eens de gebrekkige flexibiliteit van de console software)
Ik heb anders 4 jaar geleden rond de 1500 euro mogen neerleggen voor mijn PC, die al na 2 jaar "verouderd was". Mijn huidige 42 inch scherm + xbox 360 kosten mij precies hetzelfde. Dus dat een tv duurder is dan een PC is een beetje onzin. Het hangt ervanaf wat je erin doet. Als ik met mijn PC op een resolutie wil spelen van 1080P of 720P dan heb je toch een beetje PC nodig.

Probleem is gewoon dat PC games niet goed verkocht worden door piraterij en dat de ontwikkelingskosten veels te hoog zijn omdat het op alle verschillende configuraties moet werken, daarnaast moeten ze contact onderhouden met alle mogelijke hardware fabrikanten zodat ze support krijgen. Nu hebben ze 1 contactpunt en dat is Sony of Microsoft. Als het spel eenmaal uit is is de aftercare ook een stuk minder want er is maar 1 hardware configuratie, dus het is niet elke week een patch uitbrengen omdat nvidia weer uitkomt met een nieuwe kaart.

De PC is te flexibel om er controle op te houden en voordat je het weet gaat een deel van je omzet weer terug in het spel omdat de game niet loopt zoals hij zou moeten, het geeft een risico factor. Je doet net alsof een console's slechte flexibiliteit een minpunt is voor een programmeur, maar ik weet wel zeker dat elke programmeur het liefst programmeert voor een fixxed profiel, om het zo maar even te noemen.
Dat van die hardware maakt de keuze voor console wel aannemelijk maar verder heeft Rinzwind gelijk. Als de gamers de games gewoon zouden kopen dan zijn alle door jou aangevoerde argumenten geen reden, dan hebben ze geld genoeg om dat allemaal te bekostingen. Dat is altijd zo geweest en dat kan nu nog. Ontwikkelen voor console is gewoon een veiliger keus als het op omzet aankomt (moet je nog wel een goed spel maken) Piraterij heeft Iron Lore de das omgedaan, als iedereen voor zijn Titan quest copy had betaald dan waren ze er nog gewoon geweest.

De mensen die de games die ze spelen niet kopen moet hun mond houden.
Daarom krijgen mensen dus regelmatig te horen dat iets niet meer te krigjen is/uitverkocht is(zoals hierboven te lezen valt).

dan heb je 2 opties
1: een tijdje wacthen
2: downlaoden.
Wat een kul, als de games bij release goed zijn wordt er bijna niet om patches gevraagd.
En dit is al lang geen probleem exclusief op de pc. Er waren versies van KOTOR op bv de xbox die niet eens konden opstarten.
Het aantal games dat door de community wordt afgemaakt neemt ook toe. (vampire:bloodlines, Gothic 3)

Ik heb toch echt voor NWN2 Mask of the betrayer betaald. En met mij nog genoeg anderen.

Er worden nog steeds adventure games gemaakt en die hebben geen multiplayer.
Ik ben sinds kort overgestapt van PC naar de PS3. Dit is mede ingegeven door de enorme frustratie rondom Crysis/DX10 en Vista. Ik heb voor meer dan 1000 euro mijn pc geupgrade om vervolgens tot de conclusie te komen dat dat nog niet genoeg is. Voor dat geld had ik een PS3 kunnen kopen met 10 games erbij die het vervolgens meteen goed doen. Misschien wordt niet altijd de diepgang van een pc game gehaald maar ik ben wel verlost van een boel sores.

Ik verheug me dus op de PS3 versie van Starwars The Force Unleashed maar ik hoop voor pc gamers dat hij daar ook nog voor uit komt.
Ooit gehoord van de setting High, inplaats van Ultra high?!?
Jah precies, en daarbij komt nog dat Crysis op consoles ook niet goed zou draaien. Dus het is eigenlijk de vergelijking niet waard. Tenslotte draait nu wel elk spel op mijn pc super goed met een relatief goedkope SLI set van maar 400 euro. Dat Crysis eventjes iets minder draait dan de rest is ook wel te verwachten. Maar met High settings haal ik toch zo'n 45FPS gemiddeld in de GPU1 benchmark op 1680x1050 en dat speelt echt prima hoor. En andere keuze heb je ook niet, want Crysis is er niet voor de console. Nou is Crysis ook niet het belangrijkste wat er is, integendeel.

Er zijn genoeg pc games , belachelijk veel zelfs, en ze draaien stuk voor stuk 1680x1050 4x AA met gemiddeld 60+fps, dat zie je een Console bij lange na niet halen!. Goeie antialias ontbreekt, of is in elk geval van zeer inferieure kwaliteit tov PC videokaarten. Daarnaast is de resolutie bijna nooit hoger dan 1280x720. De hele onzin omtrent het 1920x1080 HD gedoe van de PS3 en XBOX360 heb ik eigenlijk nog nooit echt in werking gezien terwijl veel vrienden van me een PS3 hebben met overdreven TV... Ik zeg niet dat de consoles klote zijn, maar een PC kan simpelweg nog altijd mooiere plaatjes tekenen. En dan is het merendeel van de console spellen ook nog eens 30fps capped.

maar als je een tweak-junk bent zoals ik en eigenlijk het grootste deel van de tijd aan de settings van een spel zit te klooien dan werkelijk het spel te spelen dan blijft er gewoon geen keuze over. Ik ben echt een configuratie-addict, ik besteed meer tijd aan het schoon houden van mijn pc en aan hardware configuraties dan dat ik werkelijk spellen speel. Ik bekijk spellen om nieuwe technieken en grafische features, maar echt een gamer ben ik ook niet.

Het relaxte van een console is gewoon dat alles out of the box fatsoenlijk functioneert. Het is werkelijk een blessing voor die mensen die een hekel hebben aan sores met de PC. Maar ik leef juist vanwege die rompslomp, trial and error en problem solven is wat ik leuk vind aan PC's, de eeuwige en eindeloze verschillen in hardware, ontwikkeling, veranderingen, verassingen en frustraties. Het hoort er allemaal bij, ik zou niet zonder kunnen.

Daarom zie ik een console nogsteeds als iets heel anders, omdat de functionaliteiten volledig uit een lopen. Photoshoppen, 3dstudio en Buzztracker kan ik wel vergeten op een Console.
Je gaat dan ook niet een PC in de container gooien en er een PS3 voor in de plaats kopen, neee man, je koopt er gewoon een PS3, xbox360 of Wii bij. Er bestaat dan ook geen keuze PC of Console, je hebt van nature een PC, en daar dan eventueel een console bij. Je pc heb je toch altijd nodig voor verslagen, mails en zakelijk gebruik en belangrijke informatie zoals deze Tweakers.net site. Enkel met een console uit de voeten kunnen is in mijn ogen onmogelijk. Of je moet alles nog op de ouderwetse manier doen en niets met internet te maken willen hebben en vooral niet heel creatief bezig willen zijn met grafische programmatuur, audio en muziek want daar voldoet een console niet aan.

Waarschijnlijk zitten de meeste mensen dan ook met een Game-PC versus Console dilemma. En hierbij zijn de afwegingen zo persoonlijk dat er geen antwoord bestaat. Een tweaker wil altijd een PC hebben, een echte gamer die niet van hardware houdt wil liever een Console. Een allroud junk neemt gewoon alles wat er te krijgen valt. Het doet er niet toe. Een Console is niet beter dan een PC en vise versa. Daarvoor zijn ze veel te verschillend. Maar dat een console voor het merendeel van de gebruikers praktischer is, is een feit. En dat daarom langzaam maar zeker het spellenaanbod verschuift naar de consoles is ook wel logisch. Wij hebben onze eigen glazen wat dat betreft ingegooid.

Ik weet namelijk ook al 20 jaar lang niet beter dan dat je je spellen download van BBS of internet. Ik dacht dat dat zo hoorde. De extreme vorm van illegaliteit die aan je neus voorbij gaat omdat je nog maar 5 jaar oud bent en je vader net doet alsof het doodnormaal is. Ik heb misschien een handje vol spellen gekocht in mijn leven, en daar houdt het al op, terwijl ik in principe kan stellen dat ik ALLE software tot mijn beschikking heb.
Dat is wel even raar om te constateren. Dat je minstens een onbetaalbaar bedrag schuldig bent. Ik kan dat nooit goedmaken, maar ik ben ook bang dat het ingebakken zit in deze generatie. Downloaden is gewoon standaard, ik zie het als iets wat doodnormaal is. Daar hadden ze bij de hele opzet van internet al veel beter over na moeten denken. Als je een manier ontwikkeld om alles wereldwijd te versprijden dan zie je wat voor gevolgen dat heeft. ALLES is OVERAL. dus Iedereen heeft alles, of dat nou tastbaar is of niet, iedereen heeft zeggenschap over alles. En dat is precies waar zoveel hackers dankbaar gebruik van maken. Het is eigenlijk een wonder dat de wereld nog niet geimplodeerd is vanwege het internet. Maar door deze vorm van misbruik vind ik het ook niet meer dan logisch dat spellen langzaam verschuiven naar Consoles. Ook kan ik me er niet druk om maken. Als ik dan dat bewuste spel zo nodig wil spelen, kan ik heus wel eens een Console kopen om dat spel te kunnen spelen. In verhouding met wat ik aan de pc's heb uitgegeven inclusief de illegale praktijken valt er immers niets te klagen. Je hebt relatief een goedkoop en robuust systeem waarmee je zonder gedoe lekker languit op de bank een spel kan spelen. Heerlijk gewoon!
Ik denk dat we best blij mogen zijn met deze verschuiving van spellen, er bestaat namelijk kans dat op deze manier de game-industrie er weer bovenop komt en er weer echt innovatief en degelijk spul wordt gemaakt omdat het loont! PC gebruikers zijn gewoon egoisten, er valt geen geld aan te verdienen. Het is alleen jammer voor die trouwe PC gebruikers die nu de dupe zijn geworden van mensen zoals ik. Maar allround gezien leiden deze gemaakte fouten, ontwikkelingen en verschuivingen ook weer tot nieuwe creaties en een nieuwe aanpak. De sleutel voor ontwikkeling en innovatief gedrag. Zo is het circeltje weer rond. Gedane zaken nemen geen keer, ze zijn onontkomelijk van belang geweest voor de huidige situatie en toekomstige afwegingen. Zie het als iets positiefs, dat ontwikkelaars momenteel de console preferreren. Er is niet echt een reden tot klagen, zie het als een weg naar nog betere spellen.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 4 april 2008 20:31]

Hier is een petitie voor een pc versie!

Ik zie totaal geen reden waarom dat elke platform de game krijgt behalve de pc, zelfs niet als marketing zet.
Kheb gelijk getekend. Het is toch idioot dat het overal voor uitkomt behalve pc. Alhoewel... Als ze ook nog een Commodore 64 versie uitbrengen, ga ik echt raar kijken 8)7

[Reactie gewijzigd door 14ReD op 4 april 2008 13:44]

Ik wel, piraterij, gewoon wachten 6 (zomaar een getal en speculatie) maanden na console release komt pc aan de beurt.
Ik denk echter als het echt een sterke game is en er multiplay is zijn pc gebruikers wel bereid het te kopen.
Ik heb ook meteen getekend. Het is inderdaad jammer dat een game die Lucasarts zelf als zijn meest ambitieuze project ooit ziet, niet eens op PC uitkomt...
tuurlijk komt er weer een enorm gaaf star wars spel uit slaan ze de pc weer over : /
nee idd, is erg jammer dat hij niet op pc komt, lijkt mij namelijk een erg leuke game
Als je kijkt naar de cijfers dan is dat wel begrijpelijk. Miljoenen CoD 4 verkopen, waarvan maar een paar honderdduizend voor PC en het merendeel van de online spelers spelen een illegale versie.
Nee, dat is jammer.

Ik ben 3 winkels langsgegaan om een CoD4 game.. Maar helaas waren die altijd uitverkocht. Als ze "slechts" zoveel games hebben verkocht, is dat puur omdat ze "slechts" zoveel exemplaren hebben verstuurd..
Mee eens. Ik werk in een gamewinkel, daar is CoD4 PC regelmatig uitverkocht of weinig aanwezig. Sterker nog, ik had hem besteld bij een internetshop, waar ik vervolgens meer dan een maand moest wachten omdat ze tekorten hadden. Uiteindelijk maar geannuleerd. Dus trek maar één verkocht pc spel ervanaf... Slechte zaak imo.
Als het zo doorgaat hoef ik ook geen dure upgrades meer te doen b.v. extreme videokaarten van ATI of Nvidia. En dikke quadcores en extreem memory hoef ik dan ook niet meer te kopen want er komt toch geen game meer uit op de PC.

Wordt dan tijd dat nvidia of ATI een game studio gaat opzetten anders verkopen ze helemaal niets meer.
Sinds wanneer geeft Activision spellen van Lucasarts uit? Viel me ook al op in het artikel over Lego Indiana Jones. Heb ik iets gemist?
t wordt precies nog voor de ps2 uitgebracht ook. tegen dan krijg je wslijk een gratis ps2 bij aankoop van 3 spellen?
Het, waarschijnlijk.

Lijkt mij dat zulk soort acties er wel zullen komen als de PS2 nog een prijsverlaging krijgt. De PS2 is echter nog steeds de bestverkochte console van Sony (beter nog dan de PS3), dus ik weet niet of ze dat gaan doen of liever de PS3 goedkoper / beter verkoopbaar maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True