Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Er verschijnt een pc- en mac-versie van het actiespel Star Wars The Force Unleashed, zo maakt uitgever Aspyr bekend. De nieuwe versie, die extra missies bevat, verschijnt dit najaar, een jaar nadat het spel voor de consoles verschenen is.

Volgens het Amerikaanse Aspyr zal de nieuwe versie van Star Wars The Force Unleashed dit najaar verschijnen voor pc en mac. De uitgever gaat de nieuwe game op markt brengen in samenwerking met ontwikkelaar LucasArts. De game zal als Star Wars The Force Unleashed: Ultimate Sith Edition in Amerikaanse winkels verschijnen en bevat een port van de console-versie van het spel, aangevuld met drie nieuwe levels. De makers beloven bovendien 'een hele lading aan nieuwe modellen en kleding.'

LucasArts werkt ook aan een versie voor Star Wars The Force Unleashed: Ultimate Sith Edition voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Die versie bevat de volledige game, zoals die voor beide consoles al in september 2008 verscheen, maar dan aangevuld met de downloadable content die er tot nu toe voor verschenen is. Die downloadable content is ook in de pc- en mac-versie opgenomen.

De console-versie van The Force Unleashed werd hier op de markt gebracht door Activision Blizzard. Of de nieuwe versie ook in Europa op de markt zal komen, is niet bekend; de Europese vertegenwoordiging van Activision kon daar geen uitsluitsel over geven.

Star Wars The Force Unleashed: Ultimate Sith EditionStar Wars The Force Unleashed: Ultimate Sith EditionStar Wars The Force Unleashed: Ultimate Sith EditionStar Wars The Force Unleashed: Ultimate Sith EditionStar Wars The Force Unleashed: Ultimate Sith Edition

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

bevat een port van de console-versie van het spel
Dus crappy graphics en een besturing om te janken.

In moet nog een game vinden waarbij de besturing die orgineel met een controller was goed om te zetten naar een veel meer accurate muis & keyboard combinatie.

Halo was daar ook zo'n goed voorbeeld van. Mikken hoefde je nauwelijks en de hitboxen waren idioot groot dat je zelf hem nog kon raken door ernaast te schieten. Dan merk je ook pas eigenlijk hoe hard je genept word op een console over hoe goed je kan mikken.
Deze game heeft (zeker op een 1080p TV) graphics waar menige PC game jaloers op zou worden en je kan tegenwoordig (eigenlijk al heeeeel lang) gewoon een X360 controler voor je PC kopen.

Sommige soorten games spelen veel lekkerder met een controler dan met muis en tobo (en sommige soorten zijn veel leuker met muis+tobo, een shooter als Halo ofzo hoeft voor mij ook niet op de XBOX).
Op een 720p TV zal het er zeker niet minder mooi uitzien, aangezien de games toch niet op een hogere resolutie worden gerendered, uitzonderingen daargelaten. Een PC eigenaar weet wel beter: 1920*1200 met 4xAA, terwijl je op een console met de helft al blij moet zijn als er überhaupt nog AA wordt toegepast. De rest is simpel upscalen, wat overigens wel netjes wordt gedaan.

Het is wel jammer dat door die ports wij als PC gamers vaak tegen textures aan zitten te kijken die gemaakt zijn om in 256MB videogeheugen te passen, terwijl de gemiddelde videokaart het dubbele bezit, en er tegenwoordig al genoeg 1024MB kaarten zijn. Als ontwikkelaars nu eens een PS3/360 game zouden maken met supertextures en deze naderhand downscalen zouden we hier eens game hebben die op 1920*1200 er wél netjes uit ziet. Want op die scherpte zie je vaak de tekortkomingen van console games het meest.

Aan de andere kant: Als het maar lekker speelt heb je na 10 minuten ook geen last meer van de graphics, zolang de game je er maar lekker in trekt. :)
Ik denk dat dat komt omdat de games alleen geport worden naar de pc na een commercieel suc6 op een console vandaar dat ze daar van te voren geen/ weinig rekening mee houden.

Weet niet zeker natuurlijk maar klinkt logisch

Aan de andere kant ben ik het compleet met je punt eens :D Iedereen zat te zeuren over de beelden van prototype terwijl ik er het meeste plezier heb aan gehad... Zelfs meer plezier dan de titels met super duper graphics gewoon alleen omdat het lekker weg speelt :D
Deze game heeft (zeker op een 1080p TV) graphics waar menige PC game jaloers op zou worden
Dat komt dan ook mede door het feit dat games tegenwoordig eerst voor een console gebouwd worden en daarna geport naar de PC. Maar als je echt de kracht uit een moderne PC haalt die er in zit kunnen de games veel mooier worden dan op de Xbox 360 en PS3, die beide toch relatief goedkope en verouderde hardware hebben.

@BtM909:
Want men is al ontwikkeld aan de hand van de specs van een PS3?
Nee maar dat komt meer door het feit dat het zo'n K*T apparaat is om tegenaan te programmeren, net als de PS2 overigens. Ook verzinnen game developers ook steeds weer nieuwe algoritmes, die net weer even sneller zijn, waardoor er toch net weer even meer uit een systeem gehaald kan worden. Feit blijft dat het oudere (verouderde is misschien het verkeerde woord) hardware is.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 27 juli 2009 15:54]

Want men is al ontwikkeld aan de hand van de specs van een PS3? :D

Deze discussie is al vaker gevoerd: kijk voor de gein eens naar de eerste PS2 spellen en een paar hele recente (in mindere mate is dat ook al zichtbaar voor de PS3), dan zie je dat er een wereld van verschil in kwaliteit zit.

Probleem met een moderne PC en alle kracht eruit halen, is dat je weer achterlijke hoge specs moet hebben om een spel een beetje normaal te draaien ;)
Nee hoor je kan ook gewoon de resolutie en de Textures lager zetten, dat kon ook bij
Crysis, en Crysis Warhaed, en dan speeld hij perfect op een Geforce 8600 zonder problemen.

Dus dat je weer achterlijke hoge specs moet hebben om een spel een beetje normaal te draaien, is natuurlijk onzin.
En dan kan je het maar op een aantal systemen spelen en flopt je game ontiegelijk :P

Neej ook het ontwikkelen voor een console is gemakkelijk omdat je maar rekening moet houden 1 of 2 soorten systemen waardoor je bij zo'n systeem echt tot de max kan gaan en dat kan met pc hardware niet :( dat is naar mijn mening ook 1 van de redenen waardoor Console games er nu ook echt vreselijk mooi uit kunnen zien (Killzone 2 bijv)

Maar het is idd een feit dat de PC veel mooiere beelden kan maken dan welke console dan ook

Ook wil ik even reageren op het controller voorbeeld bij Halo... je hebt waarschijnlijk assists aanstaan als je alles uit zet moet je gewoon richten zoals bij elke andere game alleen bij console games staat de aim help meestal aan (om het toegankelijker te maken) maar de betere console gamer speelt daar natuurlijk niet mee
Deze game heeft (zeker op een 1080p TV) graphics waar menige PC game jaloers op zou worden en je kan tegenwoordig (eigenlijk al heeeeel lang) gewoon een X360 controler voor je PC kopen.
Even serieus denk je nou werkelijk dat men een xbox 360 of PS3 gebruiken om het spel te maken? De Games zijn gewoon gemaakt op een PC punt uit het is nooit anders geweest en zal ook nooit anders worden. Het is een feit dat de game gemaakt wordt op de PC dan terug geschaald wordt om het compatible te maken met consoles.

En buiten dat om geloof je ook dat het nieuwste videokaart systeem van boven 400euro slechter is als de complete productie van een console?

Het is net alsof je een fabrieksmatig opgevoerde VW golf sneller noemt dan een F1 wagen niet wetend dat bijna alle techniek wat in je golfje zit afkomstig is van de F1 bolide van 5 jaar terug

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 27 juli 2009 12:34]

Dus crappy graphics ...
Als ze er ff tijd in stoppen heeft een pc versie meestal hogere resoluties en scherpere textures
Die zogenaamde accurate Muis en Toetsenbord besturing zal hier volledig de plank mis slaan. Deze game speelt meer als Devil May Cry dan als een generieke PC-shooter nr XYZ. Muis en toetsenbord zullen bij deze game bijna onbruikbaar zijn.M&K is gewoon niet geschikt voor snelle actie games als God of War, Devil May Cry of Ninja Gaiden.

[Reactie gewijzigd door Hubman op 27 juli 2009 19:13]

yay, eindelijk voor de pc,
waarschijnlijk word t ook de mooist uitziende game van alle "consoles"
hopelijk ook met hogere resolutie textures.
en natuurlijk draaiend op +HD resoluties :*)

waarschijnlijk kunnen ze dan ook alle bugs en exploits verwijderen voor de pc release!
yay, eindelijk voor de pc,
16 September 2008 kwam de game al uit, voor programmeurs is de pc toch verreweg het makkelijkst.
Heeft het toch driekwart jaar geduurd voordat de game geport is.
waarschijnlijk word t ook de mooist uitziende game van alle "consoles"
hopelijk ook met hogere resolutie textures.
en natuurlijk draaiend op +HD resoluties :*)
Daarom heeft het allemaal ook langer geduurd, men zit net zo lang te poetsen en te pimpen (LucasArts --> George Lucas ...) totdat je er ingame eigenlijk niets meer van ziet tenzij je stilstaat/niet speelt.
Komt nog bij dat de meeste developers er rekening mee moeten houden dat op de gemiddelde pc met medium settings het spel gewoon vloeiend gespeeld moet kunnen worden.
waarschijnlijk kunnen ze dan ook alle bugs en exploits verwijderen voor de pc release!
Na een aantal updates is dat (merendeels) toch wel weg, maar helemaal af is een game tijdens de launch nooit.

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 27 juli 2009 12:35]

Leuk....3 nieuwe levels voor een game één jaar na dato.
Aangezien een level van SW-tFU ongeveer 10 a 15 minuten duurt, lijkt mij dit het niet eens waard.

Jammer dat hier geen MP ingebouwd zit. Ik heb nog vele leuke uurtjes Saberfights gehad met SW Jedi Academy 3. 8-)
Destijds tijdens het ontwikkelen van de game werdt met veel bombarie gemeld dat hij niet op de pc uitkwam omdat de engine te zwaar zou zijn voor pc's. :+

Lol voor wat extra centen kan op eens alles.

Des al niet te min zal ik de game gewoon (voor het eerst) gaan spelen op de pc. ;)
Ach we zijn nu ook een jaar verder he :)
Zal dit weer een slechte port zijn of daadwerkelijk aangepast om geoptimaliseerd te draaien op de pc/mac ?
Ik vrees het ergste. Mijn ervaringen met Aspyr (als publisher en tech support) zijn tot nu toe beperkt geweest, maar waren zeker niet om naar huis te schrijven. De PC versie van Dark Sector wordt door hen "ondersteund", maar hun enige reactie op de widescreen bug was dat "er naar gekeken zou worden". Daarna nooit meer wat van gehoord.

Toch kijk ik wel uit naar The Force Unleashed ... hoewel het op de consoles kritisch niet erg goed ontvangen werd, bleef het spel me wel altijd intrigeren. Maar vanwege m'n eerdere ervaringen zeker geen 'first day buy'.
eindelijk! iedereen zegt altijd, die games zijn console only, maar na een poos komt hij toch op de pc.

ik zit hier al heel lang op te wachten, en de mod mogelijkheden spreken me vooral aan, ik weet niet of die engine een beetje vriendelijk is, maar mods hiervoor zouden echt leuk zijn.

het spel doet me een beetje denken aan star wars jedi knight jedi academy, dat spel heb ik vroeger heelveel gespeeld, en dan vooral de multiplayer:).

[Reactie gewijzigd door pannenkoek|IA op 27 juli 2009 11:48]

Mooi, titels moeten ook eigenlijk hardware-onafhankelijk worden uitgebracht.
Door de hardware-industrie kan meer geld verdiend worden aan een pc-versie dan aan een console-versie.
Ik hoop dat de pc-games-industrie blijft leven en dat NVidia en ATI daar voor blijven zorgen.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 27 juli 2009 11:24]

Hangt er vanaf wie je met 'hardware-industrie' bedoelt.

Console-bouwers (ook hardware-industrie, want er zitten ook ATI- en nVidia-chips in consoles) krijgen een percentage van elk gefabriceerd (dus niet elk verkocht) spel. Als iedereen een Xbox koopt, verdient ATI/nVidia (weet even niet meer wie de gpu's maakt) *mogelijk* meer dan de niche-markt van high-end videokaarten. Kan geen cijfers noemen, maar vergeet niet dat consoles ook hardware zijn. ;)

Bovendien hebben de game-makers eventueel lak aan de hardware-industrie, zij maken zich meer zorgen om wat zij *zelf* verdienen. Dus developpen ze voor platforms waar titels het best op verkopen. En hoe je het ook wendt of keert, op dit moment is dat dus niet de pc, helaas.
En hoe je het ook wendt of keert, op dit moment is dat dus niet de pc, helaas.
Nou, ik kan het best wenden of keren totdat het wel zo is hoor. Je hebt gelijk dat de bekende AAA-game makers gemiddeld iets meer naar consoles neigen, maar voor de rest van de developers geldt dat zeker niet. Vrijwel alle onafhankelijke games worden (eerst) voor de PC ontworpen. Ook is de casual game markt van de PC enorm aan het groeien. Als je dus naar de gehele markt kijkt is de PC juist meer een platform voor developers, niet minder.
Voorbeeld: Call Of Duty Modern Warfare
Helaas komt er vooral bij de PC veel piraterij voor, zodat de winst van de PC versie erg tegenvalt. Van de totale winst is maar 6,4 % afkomstig van de PC terwijl de consoles voor 82,8 % van de winst verantwoordelijk zijn.
Bron: http://www.callofduty.nl/...ieuwe_verkoopcijfers.html


Mmmm oke ik ben het met je eens games met een ander financieel plan (dmv advertenties oid of zoals WOW) kunnen best werken maar de traditionele verkoop is echt bagger!!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 juli 2009 13:09]

"There are lies, damn lies and statistics"
Dat de verkoopcijfers van de PC versie tegenvallen kan immers 1001 redenen hebben naast piracy. De claim dat piracy voor de lagere verkopen zorgt is zelfs totaal uit de duim gezogen aangezien het volstrekt onmogelijk is voor één game te bepalen wat de invloed van piracy is. Misschien hangt het van de overige lineup bij consoles of PC af, de hogere verwachtingen bij PC gamers, het soort kopers van console games, etc. Het is onmogelijk dit goed te bepalen.

Ik had het niet over games met andere financiële plannen, maar over andere soorten games(niet-AAA games). Independant en casual games hebben vaak een traditionele verkoop methode(eenmalig geld voor een product) en bewijzen daarmee dat het best wel mogelijk is om zo (flinke) winst te maken.

Hoe kom je er trouwens bij dat de verkopen van de AAA PC games bagger zijn? Wat is je bron daarvoor?
Feit blijft dat het voor veel meer mensen veel makkelijker is om een PC game te downloaden dan een console game.
Ah, gelukkig! Hier ga ik dus echt geld tegen aan gooien!
Mooi he :D
Ik ook, heb ik de vacantie weer wat te doen.

PC is altijd effe geduld hebben, maar dan kost de game tenminste geen 65 euro zoals op de consoles en krijg je er meestal nog content bij ook.
Nou maar te hopen dat ze de controls een beetje fatsoenlijk krijgen :)
Dat gaat dan met een beetje geluk toch pas de herfstvakantie worden als dat al lukt. ;)
Wat geen rerelease van de Wii versie maar dan met Motion+? Das nou een misser, lucasarts!
Dit spel draait om de gebruikte physics engine en die is nog niet eens op de gebundelde rekenkracht van 4 wii's te draaien.
WTF?! Euhm, volgens mij ís er al een Wii versie van dit spel.
Jouw claim is slaat kant noch wal!.
jah dat klopt,
Maar dat is een enorm verzwakte variant, die er enorm lelijk uit ziet en maar beperkte physics heeft. en dat alles is in ruil voor de mogelijkheid van het zwaaien met een accelerometer waar knopjes op zitten ;)
Daarom zeg ik: maak een WiiMotion+ versie. Accelerometer + gyroscoop + knopjes = instant win ;) Als je wilt weten hoe dat er ongeveer uit ziet, probeer Zwaardvechten in Wii Sports Resort.

En dan mogen ze gelijk de gfx wat opschroeven, want dat is 3x niks en zelfs voor Wii niveau.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 27 juli 2009 12:31]

Er is zelfs een ds versie van dit spel maar die haalt het bij lange na niet van de ps3 versie. Ook is er een iphone variant, die heb ik niet meer geprobeerd.
Mooi! En ook nog eens een Mac versie, dat zien we graag. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True