Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Uitgever Lucasarts heeft de eerste downloadable content voor Star Wars: The Force Unleashed online gezet. Het pakket, dat diverse nieuwe speelbare personages bevat, kan worden gedownload via Xbox Live en het Playstation-netwerk.

Star Wars: The Force UnleashedHet vrijgegeven pakket heet simpelweg 'Character' en het biedt de speler, zoals de naam al doet vermoeden, nieuwe personages waarmee in plaats van het standaardpersonage, The Dark Apprentice, kan worden gespeeld. Onder de nieuwe characters bevinden zich onder meer Obi-Wan Kenobi, Anakin Skywalker en de onder Star Wars-fans populaire Kit Fisto en Ki-Adi-Mundi, zo meldt Computer and Videogames. Behalve de nieuwe personages brengt het pakket geen wijzigingen aan in het spel, reden voor kritiek op het officiŽle forum, van gebruikers die stellen dat vijf dollar veel geld is voor 'een zootje skins'. In Nederland kan het pakket voor vierhonderd Microsoft Points worden gedownload van Xbox Live, wat ongeveer gelijkstaat aan vijf euro. Later zal Lucasarts nog een tweede downloadable pakket vrijgeven, dat een nieuwe missie aan het spel toevoegt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Gezien de veelvoud aan games de afgelopen jaren zouden ontwikkelaars juist blij moeten zijn met een grote aanhang/fans en die juist min of meer "belonen" met gratis nieuwe content, inplaats van een game tegenwoordig aanzien als een cashcow.

Valve begon er mee met hun korte vervolgen voor relatief veel geld en de verkoopcijfers daar laten zien dat dit concept ongewenst is bij de grote doelgroep. Hetzelfde zie ik ik min of meer bij de console's, kleine games voor geld zonder dat ze er verder omkijken naar hebben.

Gamen is niet meer wat het geweest is en in verhouding mis ik het community gebeuren wat jarenlang games draaiende hield met voornamelijk nieuwe mappen en skins en zeker ook de online competitie's die voor leuke avonden zorgde door met een clan te warren.

Commercie boven kwaliteit is de toon van de afgelopen jaren, met hier en daar een uitzondering. Als ze zo door gaan helpen ze hun eigen business om zeep en denk ik dat steeds meer mensen zich afwenden van gamen, terwijl de gaming industrie al jarenlang meer omzet dan Hollywood films. Beetje naief om te denken als industrie dat je maar commercieel kunt blijven knijpen en denken dat je de omzetten kunt handhaven of vergroten. Voor mij persoonlijk was het de doodsteek voor gamen en als ik de community's online bekijk ben ik niet de enigste.
Het leuke bij de communities was dat je toen nog enorm veel kon modden aan games, en mensen dus echt hun eigen game konden creeren en veel konden uitwisselen.

Tegenwoordig zit alles zo dichtgetimmerd... als je iets wilt modden komt het neer op enorm veel werk voor zeer weinig resultaat.

Maar ik denk ook dat het heel erg aan gameplay ligt, door meerdere redenen. Ten eerste was het relatief nieuw, de Counter Strike en UT99 generatie van games zat in een kleinere markt met stevigere competitie, ik kan me voorstellen dat de drive van ontwikkelaars om goeie gameplay te ontwikkelen vrij hoog was. Daar boven op waren games toen grafisch nog niet zo ver ontwikkeld, dus kom je automatisch bij een goede gameplay uit. Hierdoor (en door de kleinere markt) raakten mensen meer gebonden aan 1 game, op dit moment zijn er tegen de tijd dat je halverwege de ene bent alweer 40 uitgekomen...
Klopt helemaal, als je online ging spelen met b.v. een shooter ging je op zoek naar models en skins, nieuwe maps of zelfs mods. Dit had een berg leuke bijkomstigheden, door games leerde je met je computer omgaan :)
Ik speel nog steeds quake II ondanks dat ik een state of the art computer heb staan en een 360 met vaak de nieuwste titels (als ik ze de moeite waard vind om te kopen).
Het meeste van die DLC vind ik het geld niet waard, hadden ze in de orginele game al moeten stoppen of is gewoonweg onzin.

Extra multiplayer mappen voor 8 euro, sterkere wapens voor deadspace, of extra items voor lost odyssey.
Vaak kopen mensen de dlc alleen al vanwege de extra achievements die je kunt halen |:(

[Reactie gewijzigd door outcast within op 19 november 2008 13:49]

Ik ben het met je eens dit valt nog mee maar zoals je zegt dead space.
EA zijn top manier van uitmelken volgensmij een stuk of 14 downloads alleen maar andere skins voor je char en wapens en soms wat upgrades totaal om alles te kopen ben je zoiets van 2000 punten kwijt terwijl het niets aan het verhaal toe voegt.

Al moet ik wel zeggen dat ik star wars the force unleashed wel heel vet vind en deze wel gedownload heb (lekker vlot weer tweakers heb hem al een hele tijd deze download) aangezien ik hem nog wel een keer wil spelen als Obi wan :)
Het is een nieuwe markt. Een soort aftersales. Een voordeel is dat je het niet hoeft te kopen. Een nadeel is weer dat ze spellen "incompleet" in de winkels verkopen en dit proberen aan te vullen met (veel te) dure DLC.
Het is zelfs zo gek aan het worden dat een game als GT5 praktisch als demo verkocht werd en je alle wagens en tracks los mocht gaan kopen. Volledige game zou op een kleine 480 euro komen op deze manier. Ik vind het iig een hele kwalijke zaak, de PC markt is al verziekt door de downloaders en nu zouden ze de consolemarkt zelf gaan verzieken...
Het is niet zo zeer verzieken maar de klant zelf te laten kiezen wat hij wilt.

Ik betaal zeker geld voor een bepaalde auto als ik deze dan zo kan krijgen ipv X races te voltooien.. Zo kan ik het spel spelen en echt leuk vinden. Daar gaat spelen voor mij om... Dat andere het geen prestatie vinden, tja... Iedereen zijn eigen ding.

*edit* blijkt dat deze 2de optie niet kan, slaat mij opmerking de plank mis..

Speciale auto's kopen, is een optie, maar dan moet het toch wel ECHT een upgrade zijn voor de liefhebber...

[Reactie gewijzigd door Deurges op 19 november 2008 17:27]

sorry, als het waar is wat jij schrijft is er gewoon iets mis met het spel
Het verschil is alleen dat de tweede optie niet bestaat, je moet het kopen wil je die bepaalde auto hebben.
ook gaan ze de laatsts rondes nu als DLC op de server zetten zodat mensen die het spel 2e hands kopen alsnog 1000 punten ofzo moeten betalen om het spel helemaal te kunnen uitspelen. Aangezien je DLC niet kan doorverkopen is het dus voor de uitgevers een goede melkkoe...

Een hele nare ontwikkeling, maar buiten die redenen ben ik wel heel enthousiast over DLC en vooral Digitale distibutie ik speel op mijn Wii eingenlijk alleen maar WiiWare spellen...
Hebben ze dan ook het verhaal enigzins aangepast? Of ben ik de enige die het raar vind om met Anakin Skywalker tegen Darth Vader te spelen, en Obi Wan Kenobi aan de "Dark Side" lijkt me ook niet helemaal reŽel.
het staat gewoon in het artikel. "Behalve de nieuwe personages brengt het pakket geen wijzigingen aan in het spel, reden voor kritiek op het officiŽle forum, van gebruikers die stellen dat vijf dollar veel geld is voor 'een zootje skins'."

Een zooitje skins dus.
Ach skins is nix mis mee.. En waarom moet het altijd volgens het verhaal.. Nu kun je je eigen twist eraan geven...
Gemiste kans. Al zou men nu de verhaallijn daarbij enigszins aanpassen dat het geloofwaardig overkomt dan zou ik overwegen hier geld in te stoppen. Nu niet.
Mensen overdrijven hier een beetje, de jk2 fans houden van jk2 zelfs na 10 jaar omdat het om de gameplay gaat het ultimate gameplay gevoel van star wars zit hier ook in en daarom vinden veel mensen van jk2 scene het een geweldig spel.

Hoeft net geloofwaardig te zijn hele star wars trilogy is dat niet dus waarom het spel wel als op het verhaal zelf moet slaan.
Maar toch Obi_Wan als leerling van Darth Vader...

ik vind het wel veel voor een paar skins 400 punten... maarja ik ben gewend dat skins gratis zijn dus voor mij is elke skin die betaald moet worden duur...

[Reactie gewijzigd door 4play op 19 november 2008 16:10]

Ik vond TFU eigenlijk aan de korte kant, maak dit soort content gratis dan trek je het nog eens een keer uit de kast. Belachelijk dat ze hier geld voor durven te vragen...

Zal wel horen bij console gaming ofzo... Kijk hoe we bedankt werden dat we allemaal cod4 hebben gekocht, een mappackje waar ze ook de hoofdprijs voor vroegen.

Als ik tegenwoordig twijfel over een game dan zijn dit soort acties voor mij zeker doorslaggevend of ik tot aanschaf over ga. van dit soort uitgevers hoef ik niets meer.

Hulde voor de content van games zoals bioshock en burnout paradise die zijn gewoon gratis. En is het niet gratis is het ook echt een uitbreiding en geen geldklopperij.

Beetje jammer lucasarts...
Ik vond bijv starwars battlefront 2 wel vet alleen jammer dat de online opties van mijn ps2 zo beperkt zijn. Maar deze game is dus echt alleen maar adventure net als revenge of the sith was? Hack n slash tot je em uitgespeeld hebt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True