Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 244 reacties

Microsoft heeft bij de lancering van Windows Phone 7 geen ondersteuning ingebouwd voor microsd-kaarten die gebruikers zelf kunnen verwisselen. Ook de copy/paste-functionaliteit uit Windows Mobile 6 keert niet terug in het nieuwe OS.

Windows Phone 7 SerieGebruikers van Windows Phone 7 zouden de copy/paste-functionaliteit niet nodig hebben, aldus Microsoft in een q&a-sessie tijdens het ontwikkelaarsevenement Mix2010. In plaats daarvan herkent de software automatisch telefoonnummers, adressen en url's, en kan het die met een bijbehorend programma openen.

Ook de ondersteuning voor verwisselbare microsd-kaarten keert niet terug in het nieuwe OS, bleek tijdens Mix2010. Wel zullen er misschien microsd-kaarten onder de accu zitten, maar gebruikers kunnen die niet zelf verwisselen. Microsoft heeft vastgesteld dat toestellen met Windows Phone 7 minimaal over een flashgeheugen van 8GB beschikken.

Mix2010 is een ontwikkelaarsevenement in Las Vegas, waarop Microsoft veel details van het vorige maand aangekondigde nieuwe besturingssysteem Windows Phone 7 naar buiten brengt. Zo bleek onder meer dat multitasking beperkt wordt ondersteund en dat reguliere gebruikers alleen via Marketplace applicaties kunnen installeren. Ook bracht Microsoft gratis ontwikkeltools uit, waarmee ontwikkelaars applicaties voor Windows Phone 7 kunnen maken. Die ontwikkeling gebeurt niet langer native, maar met behulp van Microsofts eigen Silverlight- en XNA-technologie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (244)

1 2 3 ... 12
haha en nu gaat iedereen beginnen zagen dat er geen copy/paste in zit, terwijl je dit bij Apple(iPhone) ook niet kon, en de gewone fanboys zeiden dat je dit toch niet echt nodig had.
Sorry hoor, maar ik als fanboy miste wel degelijk copy-paste. En mis nog steeds een manier om sneller van Apps te wisselen dan nu op mijn 2G het geval is. Een betere bewaar-staat functie of iets dergelijks.

Maar, ik verdedig ze niet! Ik vind het alleen jammer. Geen enkel toestel is perfect, maar voor MIJ komt de iPhone het beste in de buurt met wat ik dagelijks met gemak wil kunnen.

Het moet eens stoppen met dat eeuwige gezeur met wat de iPhone wel of niet kan. Het is gewoon een fijn toestel met een paar rare defecten. Net als een android of een WinMo.

Maar, nu gaat Microsoft wel een grappige kant op. Ze willen een consumententelefoon maken net als Apple of Android, alleen ze lopen nu 3 jaar achter op iPhone OS en een jaar op Android. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.
Lol dus het verschil android <> iphone is volgens jouw 2 jaar ;) Dat zal best in tijd van lancering zo zijn, maar dat zegt niks over de ontwikkelingen hoe ver die uit elkaar liggen... Android ligt veel dichter bij de iphone dan je denkt. Waar WiMo precies staat moeten we nog zien, maar dat is echt niet zo direct verbonden aan lanceer datums hoor ;)
Zo is het ook, ik heb geen auto en heb er ook geen nodig, maar als ik er 1maal 1 heb ga ik elke fietser/scooter/brommer rijder uit lachen ;) Oke zo lullig ben ik niet maar, iets wat je niet hebt (gehad) zal je ook neit snel missen, zodra je er 1maal mee werkt ga je het wel missen natuurlijk ;) En kijk je er anders tegen aan!

Vind het dus een domme zet van MS, zelfs Apple die het eerste niet had en nu een zeer goed copy/paste systeem heeft heeft er van geleerd!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2010 11:38]

Want mensen met een iPhone hadden daarvoor nooit een telefoon gehad?
Wellicht geen smartphone die kon copy/pasten :)
Onzin MorosMyrddin, iedereen zat te klagen destijds dat Copy/paste erop hoorde te zitten..ook de fanboys.nu niet zelf verhaaltjes gaan verzinnen..kijk anders ff de oude berichten op iphoneclub.nl door. Was belachelijk dat het destijds niet kon op de Iphone..maar zij hebben het aangepast omdat iedereen erom riep. Niet zomaar wat roepen, merendeel zat destijds te klagen.
Zijn toch wel 2 functies die veel gebruikers zullen gaan missen denk ik. Een van de grote kritieken op de iphone initieel, was het ontbreken van de copy/paste functie.

Denk dat dit slechte nieuws voor de consument, goed nieuws is voor het marktaandaal van android/IphoneOS/Symbian/Maemo.
Zijn toch wel 2 functies die veel gebruikers zullen gaan missen denk ik. Een van de grote kritieken op de iphone initieel, was het ontbreken van de copy/paste functie.
Geen idee hoe dat 'vroeger' was maar op mijn iPhone kan ik gewoon knippen en plakken. Geen idee dat de eerste iPhones dit niet ondersteunden.

Windows7.... geen mulit tasken, Geen vervangbare SD kaart. Snap ik het nou goed dat het een soort iPhone wordt waar je de batterij wel zelf kunt vervangen?
Pas vanaf OS3 (juni 2009 dus) werd copy en paste ge-ondersteund, daarvoor niet.

En over de batterij, wie weet wordt het een 'hardware eis' van Microsoft dat de batterij niet vervangbaar mag zijn, ze hebben nu al zo hun best gedaan om naar iPhone OS 2.x toe te werken :)

edit: Sterker nog, daar is hij al :')

Uit TS:
Wel zullen er misschien microsd-kaarten onder de accu zitten, maar gebruikers kunnen die niet zelf verwisselen.
Nu kan je dit op meerdere manieren lezen.

De batterij is verwisselbaar, maar de Micro-SD is vastgemaakt.
De Micro-SD is gewoon 'los' onder de accu, maar je kan de accu niet weghalen. En daardoor dus ook niet bij de Micro-SD

Ik ben benieuwd... :) 't wordt steeds leuker, deze berichtgeving.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 17 maart 2010 12:28]

Ik ben benieuwd... :) 't wordt steeds leuker, deze berichtgeving.
Inderdaad leuk om te lezen en te zien hoe dit soort berichten wordt ontvangen. Toen er alleen nog maar wat mockups van de UI en 1 screenshot van een spelletje te zien was dacht heel tweakers dat het walhalla van smartphones hier was, en nu steeds duidelijker wordt dat WP7 op dezelfde concepten gestoeld zal zijn als de iPhone is het ineens helemaal niks meer. Hadden al die mensen nou echt anders verwacht? Vrij naief als je het mij vraagt, Microsoft kiest nu gewoon voor wat succesvol is gebleken in de markt (slim, dat gaat ze veel geld opleveren), en schaaft richting de launch steeds meer van hun beloftes af omdat ze door alle slechte beslissingen met WM zo'n grote achterstand hebben opgelopen dat ze die niet binnen 1 jaar in kunnen lopen (typisch Microsoft: veel beloven, initieel maar half waarmaken, bij versie 3 uitkomen wat versie 1 had moeten zijn).

Microsoft moet gewoon kiezen: of een PC-software fabrikant blijven en zich daarop richten, of proberen die 2 dingen los van elkaar te zien: Windows+Office voor computers, mobieltjes als precies dat: mobieltjes. Ze hebben voor het 2e gekozen, wat ik gewaagd en verrassend vind, maar ik heb nog steeds mijn twijfels hoeveel van de goede voornemens ook gerealiseerd gaaan worden. Zo te lezen zitten ze behoorlijk in tijdnood als ze nu al weten wat ze over 8 maanden niet kunnen leveren.
Microsoft kiest nu gewoon voor wat succesvol is gebleken in de markt (slim, dat gaat ze veel geld opleveren)
Dat zullen we moeten afwachten. Apple verdient veel geld aan hun concept omdat het nieuw en origineel was. Microsoft stapt nu in een markt waar al behoorlijk wat alternatieven zijn. Het voordeel dat ze een groot marktaandeel hebben valt voor een deel weg omdat Windows Phone 7 zo drastische verschilt van WM6.5, dat het nauwelijks een opvolger te noemen is. Microsoft heeft al vaker geprobeerd Apple te immiteren, bijvoorbeeld met de Zune. Dat is ook nooit zo'n succes geworden als de Ipod met ITunes. Dat maar een klein deel van de markt uiteindelijk klaagt over ontbrekende features, wil niet zeggen dat Phone 7 geen imagoschade oploopt. Bij Windows Vista was het ook maar een klein deel van de markt dat slecht werkende hardware had, toch was het imago van Vista breed aangetast.
Ik vind het schokkend dat ik als fevent Windows Mobile user (al sinds 2004) al deze features moet missen!

Ik begrijp er de ballen niet van: WM6.5 heeft een aantal mooie voordelen tov bijvoorbeeld Iphone OS, bijvoorbeeld copy/past zat er altijd al in, multitasking doe ik al jaren, verwisselbaar geheugen is zeker handig gezien opslag steeds goedkoper wordt.

Dan zou je zeggen, goh, MS heeft deze voordelen nu, waarom buiten MS ze dan niet extra hard uit om hun nieuwe Win7 mobile OS extra te promoten? NEE Hoor, ze verwijderen deze features.
Ik snap het niet. Bij Vista deden ze hetzelfde, functies die ze goed konden verkopen (WinFS bijvoorbeeld) gewoon eruit slopen en in de koelkast stoppen. Waarom MS :( ?
Ik snap er de ballen wel van; jij als tweaker vindt deze zaken heerlijk, maar je maakt nog steeds wellicht 1% van de gebruikers uit. Dit is ook te zien in de enorme stroom mensen die van WM naar andere toestellen zijn gegaan, het aandeel is flink geslonken. Microsoft gooit zijn OS en strategie dus geheel om en nagenoeg helemaal volgens Apple-principes, dat is succesvol gebleken dus denken ze...dat doen we ook. Niks mis mee, alleen erg zuur voor WM gebruikers die er wel waarde aan hechten.
De features die ik beschreef kan iedereen wel gebruiken als je het mij vraagt.
Muziek luisteren tijdens het internetten op je phone? Een smsje lezen voor een huis adres terwijl je GPS aan het fixen is? Multitasking heet dat.

Wie kent nu niet copy pasting? En jij zegt dat veel minder eisende gebruikers naar Apple over zijn gestapt, maar Apple heeft dat dus wel? Waarom zou MS zo iets elementairs weghalen?

MS jaagt dus ons, originele gebruikers van het systeem toen iedereen nog dumbphones had weg. En niet alleen ons....
Maar ze hebben ook weer niet gezegd dat dat niet kan. Net als de iPhone, kan je een aantal veel gebruikte zaken gewoon multitasken, muziek luisteren tijdens Internetten, Internetten tijdens telefoneren, kan gewoon en volgens mij gaat MS dat ook doen. Copy/pasting is wel iets waar ik mij zeer over verbaas, zeker als ze het bewust zouden hebben gedaan.

Maar goed, wat ik dus bedoelde, jij als tweakende originele gebruiker laten ze enigzins links liggen, maar ze proberen veel meer andere mensen en mensen die zijn weggelopen binnen te halen. Er zijn nog voldoende positieve punten aan WM7 natuurlijk buiten dit en het meeste is gewoon een kopie van het iPhone-model, waar juist erg veel mensen prima tevreden mee zijn.
jammer... het lijkt erop dat het enige onderscheidende van deze mobiele OS het uiterlijk wordt.. Ik had toch op meer gehoopt.
Ik ben al tijdenlang windows mobile gebruiker (insert standaard vrijheid verhaaltje) en keek ook serieus uit naar Windows 7 Phone, maar langzamerhand is het enthousiasme er wel vanaf.
Windows Phone 7 begint steeds meer te lijken op een flinke downgrade die smartphones verandert in dumbphones :{

Wat maak een smartphone eigenlijk een smartphone? Ik dacht persoonlijk altijd dat dit zo'n beetje de criteria waren:
  • Mogelijkheid tot het installeren van (third-party) software
  • Multitasking
  • Internet (minimaal gprs)
Kortom een soort PC in je broekzak. Maar het begint er steeds meer op te lijken dat een smartphone een smartphone is wanneer de fabrikant dat zegt.
Je vergeet bellen/sms-en.
Dat is ook één van de criteria van een gewone mobiele telefoon, dus die hoort er niet bij :P
Ik vindt een vaste internetverbinding en het installeren van 3rd-party applicaties eigenlijk de enige 2 dingen die onmisbaar zijn aan een smartphone, en dat zal WP7 in ieder geval allebei kunnen. Willekeurige niet-geaccrediteerde apps installeren en al helemaal een technische kreet als 'multitasking' zijn voor mij totaal geen factor. Zo lang ik in de praktijk effectief met meerdere dingen tegelijk bezig kan zijn (=ook multitasken) zal het mij een zorg wezen of het technisch gesproken ook 'multitasken' is als op een PC, of een save-state mechanisme + notifications + supersnel startende/stoppende applicaties.

Een PC in je broekzak vind ik wel de slechtst mogelijke kwalificatie voor een smartphone. Dat zou ik een geek-phone noemen, of een mini-laptop.
Nee een tweakersphone.
Heb lang niet zo veel lol gehad met OSsen en devices sinds mn G1, ik krijg de hele tijd het gevoel alsof ik een win95 (was toen best een mooi OS voor die tijd) in mn achterzak heb, zelfs de specs lijken, al is mn G1 net wat beter, nog een paar jaar en we hebbenn de power van een i7 op zak :D
Multitasking is geen vereiste in my opinion. Ik heb dan wel multitsking op m'n iPhone (Kirikae) maar ik vind het geen vereiste om 't een smartphone te noemen. Een smartphone naar mijn mening heeft de vereiste dat het een uitgebreid operating system heeft (Dus niet een Nokia 3310) en dat er applicaties op kunnen worden geinstalleerd die speciaal voor het platform worden ontwikkeld volgens een SDK - dus naar mijn mening ook geen Flash.

De definitie die Wiki opgeeft is dat er PC-achtige functionaliteit op zit. Dit vind ik niet volledig naar waarheid getrouw omdat een PC anders werkt (en hoort te werken) dan een telefoon. Dit is juist de reden dat Microsoft met WP7S anders is gaan werken dan met WM6.5.3.
Een geavanceerde telefoon lijkt de beste beschrijving te zijn naar mijn mening. Een telefoon dus, die een stuk meer kan en doet dan een 'dumbphone'. Daar voldoet Microsoft al aan door integratie met Xbox Live om maar iets te noemen.

Dat iets makkelijk werkt en een aantal functies die je verwacht mist, maakt het nog niet een non-smartphone.
Hier precies hetzelfde. Gister al het bericht dat microsoft niet toestaat dat de HD2 officieel Windows Phone 7 mag draaien, dus ik maar hopen op XDA. Nu dit bericht en nu heb ik zoiets, laat dat OS maar lekker zitten. Ik verwissel regelmatig mijn MicroSD kaartje en maak VEEL gebruik van de copy/paste functie, dus dan is de lol er snel af...

Microsoft moet wat minder beslissen van dit is niet nodig en dat ook niet. Laat de gebruikers lekker zelf kiezen wat ze willen gebruiken en maak een optie om het uit te zetten ofzo... bah :/
Microsoft moet wat minder beslissen van dit is niet nodig en dat ook niet. Laat de gebruikers lekker zelf kiezen wat ze willen gebruiken en maak een optie om het uit te zetten ofzo...
Microsoft moet zich bij het maken van besturingssystemen eens houden aan de core: Het aansturen van je hardware. Dus: heeft dat apparaat microSD, dan moet phone7 die aan kunnen sturen, heeft dat apparaat een biertap, dan moet die aangestuurd kunnen worden.

Ik bedoel die apparaten mogen pas van phone7 voorzien worden als aan alle Microsoft regeltjes is voldaan -> MS kent de mogelijkheden van het apparaat dus.
Gebruikers van Windows Phone 7 zouden de copy/paste-functionaliteit niet nodig hebben
Da's hetzelfde als wanneer je in een winkel iets vraagt en te horen krijgt:
"Maar niemand wil dat tegenwoordig nog hebben"
Ja hallo, waarom sta je dan in die winkel?

[sarcasme] Ze hebben zeker de enige werknemer die kennis had van deze functionaliteit (copy/paste) ontslagen en weten nu niet meer hoe die man dat ooit heeft geflikt. [/sarcasme]
Hoe krijg je zonder copy-paste nou een bestand van de ene map in de andere?

Dat van die geheugenkaartjes is ook wel jammer, ik gebruik daar altijd een kaartlezer voor omwille van de snelheid, dat kan dus niet meer. Gaat dat dan via USB, en is dat dan wel USB 3.0?

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17 maart 2010 12:20]

Nou, ik weet niet of je een beetje naar de interface heb gekeken van Phone 7, maar er zijn geen mapjes meer en er is geen explorer.
Oh, als ik nu een stapel PDF documenten op mijn toestel wil zetten, dan moet ik dat dus wel direct via USB in de juiste map zetten anders vindt de PDF reader ze niet (omdat er geen explorer meer is om gebruik van te maken)? Er komt dus een vooraf gedefinieerde lijst met mappen en de bestemmingen denk ik?

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17 maart 2010 12:32]

Nou ik heb Phone 7 nog niet in mijn handen gehad, maar de kans is groot dat alles gewoon in een root folder word gedumpt en dat de telefoon zelf uit zoekt welke content er aanwezig is.
Nee, elke applicatie kan enkel in zijn eigen map kijken (hooguit dmv een API, in de 'content' van een andere 'map').

Wil je een PDF lezen, toevoegen e.d dan doe je dat dus via de 'PDF' applicatie. Die alle PDF'jes beheert.

Zelfs is de kans groot dat er helemaal geen 'letterlijke' mappen aanwezig zijn, maar dat alles in een sqlite-db oid wordt gegooid.
Dat volg ik dan nog niet niet helemaal, maar goed we zullen het wel zien tzt dan.
Dat microsoft naar de iphone kijkt bij de ontwikkeling van een nieuw OS is prima, maar zijn ze daar op deze manier niet wat in doorgeslagen? De openheid van windows mobile is (was) toch wel een van de grotere pluspunten van het systeem, dan moeten ze die natuurlijk niet gaan weghalen |:(
Misschien zagen de managers dat het weglaten van bepaalde functionaliteit een grote winst op de ontwikkeltijd gaf. En aangezien ze dan op het niveau van de iPhone zaten (de eerste weliswaar) konden ze ws. de hogere heren overhalen dit toe te staan. Dat de meeste mensen over deze punten zaten te klagen, hadden ze ws. niet gezien.

WM7 zou de grote variant van WM6 worden. Maar nu kan deze minder, dus zal de standaard functionaliteit (telefoonnr/url herkennen en openen) wel heel goed moeten zijn wil je dit niet missen.
Zeker het niet kunnen wisselen van een memory kaartje is een groot gemis.
Dat Microsoft kiest voor het weglaten van features om de release naar voren te kunnen schuiven kan ik best inkomen, maar wat ik me dan afvraag: Ga ik als ik een WP7 telefoon koop later ook updates krijgen zoals bij de iPhone?

De kopers van de originele iPhone hebben de functionaliteit van het apparaat enorm zien toenemen door de software updates van Apple, welke ook nog eens eenvoudig en snel te installeren waren. Als we dan kijken naar de historie van Microsoft dan valt toch wel op dat WM telefoons niet of slechts zeer zelden updates krijgen naar nieuwere versies van het OS. Kijk alleen al naar de HTC HD2: het apparaat kan waarschijnlijk perfect WP7 draaien, maar Microsoft staat het niet toe dat er een update uitgebracht wordt.

Ik zou wel 2x nadenken voordat ik een telefoon met een 'kale' eerste versie van WP7 koop...
Ze hebben volgens mij gekeken naar de eerste iPhone. Die had ook allerlei functies die nog misten, die nu wel zijn geintegreerd of beter gaan worden uitgewerkt (soort van multitasken bijvoorbeeld) Ze lopen dus nu al achter.

Verder is de openheid van Windows Mobile iets wat ik vervelend vond. Als je een app wilde moest je oppassen dat je niet allerlei shit ging downloaden. Met een app store met een goede transparante eerlijke toelating, is dit voorbij.

Op het internet is het ook vrij. Daar zijn ook meer xxx phising en troep sites dan goede. Dat mag van mij wel uit een app store worden gebannen.

Apple slaat dat betreft wel wat door, maarja.
Dat is toch mooi, Microsoft beslist of jij iets nodig hebt of niet...
Nee, dat beslis je nog altijd zelf hoor. Ben je verplicht om een Windows phone 7 te kopen? Je kunt ook nog kiezen voor Symbian, Android, iPhone, Meamo, etc.
Het business model van de iPhone is niet heel veel anders. Daar bepaalt Apple in feite ook alles voor je, met als verschil dat ze in principe ook het abonnement voor je bepalen.
Juist, maar waar dus wel copy/paste mogelijk is. Dit laatste nieuwtje verbaasde mij toch echt enorm... Microsoft heeft heel duidelijk de tweakers achter zich gelaten en richt zich zuiver op de consument. Dit is heel succesvol gebleken voor Apple en ook voor mij als pc (en niet mobiele) tweaker zijnde hou ik van een dergelijk no-nonsens telefoon, maar om dan vervolgens ook geen copy/paste te ondersteunen gaat wel erg ver. Ik gebruik het niet veel op de iPhone, maar zo nu en dan is het best handig.
Vergeet niet dat de iPhone het in eerste instantie ook niet aan boord had. Het zou best eens kunnen zijn dat MS het op een later tijdstip alsnog toevoegt.

Ik moet wel zeggen dat ik steeds meer en meer bedrogen uitkom. Ik keek enorm uit naar WP7, maar hij wordt meer en meer spartaanser. Ook al geen native development meer? Pfff...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 maart 2010 12:09]

Natuurlijk, maar Apple maakte geen mobiele telefoons hiervoor en zoals ik zeg gebruik ik het ook niet zoveel. Het is vrij frapant dat een lijn van Windows Mobile nu zo radicaal zaken mist. Dat ze opnieuw zijn begonnen vind ik heel positief, maar je moet hierdoor wel een hele nieuwe groep mensen gaan binnen-hengelen, huidige WM gebruikers stappen nu niet zomaar meer over.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 17 maart 2010 12:12]

Het is vrij frapant dat een lijn van Windows Mobile nu zo radicaal zaken mist. Dat ze opnieuw zijn begonnen vind ik heel positief, maar je moet hierdoor wel een hele nieuwe groep mensen gaan binnen-hengelen, huidige WM gebruikers stappen nu niet zomaar meer over.
Ik vindt het juist frapant dat er zoveel mensen zijn die dit vreemd vinden. Eerst waren de reacties bij de meeste tweakers dat het echt anders moet! Het roer moest om!

Nu is het roer om en iedereen klaagt steen en been. Goed nieuws voor die mensen: WM 6 zal gewoon beschikbaar blijven :)

Microsoft laat zich duidelijk inspireren door de iPhone door niet gehaast te werk te gaan. Men zal hopelijk de moeite nemen om een functie duidelijk en goed uit te werken.

Goed werk MS. Moedig om je eigen tekortkomingen toe te kennen en zeer moedig om nu grondig en rustig te werk te gaan.
Juist niet, de meeste tweakers die ik hier voorbij zie komen verdedigen het huidige WM 6.5 als een tierelier. Dus blijkbaar is die groep juist heel happy met alle mogelijkheden. Mensen zoals ik zien al heeeel lang graag zo'n turn-around zoals we dat nu zien met WM7. Echter, als je dan deze functionaliteit er bewust uitlaat, samen met meer van deze strekking, vervreemd MS zich van deze tweakers. Dat vond ik nogal frappant ja.

WM 6 blijft bestaan idd, maar zal ingezet worden voor de zogenaamde "goedkopere mobiele lijn", oftewel, de mobieltjes waar tweakers weinig interesse in hebben.
Tweakers verdedigen WM 6.5? Dan lees jij andere topics als ik. Ik zie het vaak afgezeken worden, en terecht imho, ik heb er zelf ook geen goed woord voor over. Als ik een nieuwe telefoon nodig heb staan WM dingen niet eens op de lijst van opties, ongeacht welke hardware er in zit. Specs boeien namelijk niet zo heel veel, gebruiksvriendelijkheid wel, en daar ontbreekt het in WM telefoons sterk aan.

WP7 had misschien de redding moeten zijn, maar ik lees hier de laatste tijd alleen maar over dingen die geschrapt zijn. Geen multitasking, geen copypasta, geen microsd (wtf? zelfs mijn antieke nokia kan dat al), en het balletje rolt verder. Ik zou bijna te doen hebben met iedereen die naar dit OS uit zat te kijken en z'n aankoop uit heeft gesteld, ware het niet dat ik van MS ondertussen niks anders dan een teleurstelling had verwacht en er meer een "i told you so" gevoel speelt. Hun hele mobiele OS lijn is tenslotte een grote teleurstelling tot nu toe.
Grondig en rustig ? Paniekvoetbal, daar lijkt het meer op. Zaken worden geschrapt onder druk van een deadline, zie ook het artikel over de multitasking.
Vergeet niet dat de iPhone het in eerste instantie ook niet aan boord had.
Inderdaad en dat was een grote vergissing. Microsoft zou toch beter moeten weten en ook moeten leren van de fouten van de concurrentie.
Dat klopt, dat was alleen wel bijna 3 jaar geleden en heeft er uiteindelijk toe geleid dat de C&P functionaliteit ook echt ontzettend goed geimplementeerd was toen het erin kwam.

Op zich ben ik er altijd voorstander van om alleen features toe te voegen als ze echt goed doordacht zijn, maar in het geval van C&P had ik toch meer verwacht van WP7, het is niet dat ze geen tijd hebben gehad om daar iets moois voor te verzinnen ofzo.
Maar de eerste iPhone was dan ook in 2007, we zijn nu beter gewend door iPhone OS 3 en Android.
Pfff WM had al copy/paste toen de iPhone nog niet eens bedacht was :Z
En is die mogelijkheid blijkbaar ineens kwijtgeraakt... als dat een poging was om WM te verdedigen zou ik het ergens anders mee proberen :+
Pfff WM had al copy/paste toen de iPhone nog niet eens bedacht was
En daarvoor had Symbian het al. Of je moet het tijdperk van PocketPC meerekenen, maar dat was niet voor telefoons bedoeld.
Mja, het OS is wel uniek moet ik zeggen, dat verrastte me positief, maar ze kopieren weldegelijk het gehele gebeuren eromheen. Als je dat nog ontkent heb je wel oogkleppen op ja (en dat gebeurt hier erg veel). En zoals altijd hoeft dat helemaal niet negatief te zijn, het is alleen niet echt origineel. Uiteindelijk gaat het MS om veel geld verdienen en ze zien dat dit bij Apple erg goed werkt op deze manier. Niet alleen de iPhone heeft hun de ogen geopend, ook de ervaringen met de Xbox en de marketplace, allemaal locked-in gebeuren.
Laat ze maar bepalen wat ze willen, ik heb een telefoon van 149 eurokes die al de dingen die hierboven staan wel kan... je moet al een zeer origineel OS hebben om de mensen vandaag nog naar je merk te trekken.

Ik heb het gevoel dat MS weer eens de verkeerde boot heeft genomen.
En welke telefoon heb je dan?
waarschijnlijk over een van die 10 budget androids die de afgelopen maanden zijn aangekondigd
ik gok een Nokia 5230 of 5530 :)
BINGO! Mag dan budget zijn maar hij doet het zeer goed voor die prijs.

3G + Microsd + A-GPS (meer dan genoeg voor mij) - copy pasten+ Multimedia, enz...
Maar dan heb je wel een telefoon waar je echt wat mee kunt en die er ook nog eens een beetje fatsoenlijk uitziet, in tegenstelling tot wat de rest voor je heeft besloten...
Wtf? Sinds wanneer kun je iets met WM? En hoe kun je nou iets zeggen over hoe het er uit ziet, dit gaat alleen maar over de software, dus of het toestel mooi is moet je nog maar afwachten.
En het laatste deel vind ik al helemaal bizar. "Wat de rest voor je heeft besloten"? Dat gaat wel op voor de iPhone, maar niet voor WM, wilde je zeggen? MS heeft al voor jou besloten dat jij geen microsd en copy-paste nodig hebt, geef mij dan maar een apparaat waar ze wél luisteren naar hun klanten. Als er 1 software bouwer uitblinkt in z'n klanten dingen opdringen is het MS wel, met al hun vendor lock-ins.
MS en vendor lock ins?
MS verplicht je NIET een OS te kopen bij een pc, ook draait hun OS overal op

op telefoon gebied kan je gemiddeld meer dan met welke smartphone dan ook doordat je volledige toegang tot het apparaat hebt...
Direct verplichten ze het je misschien niet, maar indirect wel, via de leveranciers. ;) Maar het is maar wat je met je telefoon wilt doen, ik kan met mijn iPhone meer dan genoeg, met meer dan 160.000 (door Apple geteste) apps kan ik me zo niks voorstellen wat ik met m'n iPhone zou willen wat niet kan. :)

Verder weet je nog helemaal niet hoe WP7 wordt, of heb je er toevallig al mee gewerkt? Ik heb nog nooit een WM-telefoon gehad, dat ben ik ook zeker niet van plan, ben tevreden met mijn huidige toestel. Maar ik kan me voorstellen dat dit veel mensen gaat kosten.
en het toestel.
Maar het is wel weer het eeuwige oude zelfde liedje met MS. Eerst wapperen ze met een hele grote set features en naarmate de lanceerdatum dichterbij komt blijft er niets over.
Telkens weer is bijna alles vaporware.

Eerder konden we al lezen dat er toch niet meer apps tegelijk kunnen draaien omdat ze niet genoeg tijd hebben. Maar wel voorheen zware kritiek leveren op de producten van de competitie om dezelfde reden.

Ik denk dat het huidige marktaandeel in sales alles zegt over hoe de consument de strategie van MS op het mobiele platform waardeert en ik verwacht niet dat Win7 de reddingsboei gaat worden waar men in Redmond op hoopt.
Je kunt ook nog kiezen voor Symbian, Android, iPhone, Meamo, etc.
"etc."?!

Volgens mij heb je met Symbian, Android, Iphone, Maemo en Windows Mobile wel zo'n beetje alles gehad, hoor.

Tuurlijk zullen er nog wazige niche modellen zijn, maar deze 5 'powers that be' hebben de telefoon-markt dusdanig dichtgetimmerd met patenten en intellectueel eigendom, dat er waarschijnlijk geen andere toko ooit nog voeten aan de grond zal krijgen.

Dus met die 'vrije' keuze valt 't in de praktijk toch echt heel erg mee (of tegen; ligt aan je perspectief).

Het zou hoog tijd worden dat mobieltjes, net als onze huidige PC's, uit losse standaard-componenten kunnen worden opgebouwd (case/mobo/display/CPU/etc.), en dan een linuxje/bsd'tje erop, zodat we eindelijk verlost (kunnen) zijn van al die walgelijke vendor-lockins, marketing fratsen en onnodige beperkingen zonder technische redenen.

Geen copy/paste. Het is toch 2010?! W...T...F..?! |:(

[Reactie gewijzigd door tofus op 17 maart 2010 12:22]

Ja, want zelf een telefoon bouwen is erg praktisch...

Op PC's draait het gros al gewoon Windows op een standaard Dell ofzo, het lijkt me sterk dat ze ineens zelf een telefoon willen bouwen met BSD erop.
Lol, daar heb ik wel interesse in. Een telefoon met BSD. Alhoewel.. is een iPhone niet gewoon deels OS X, waarvan de basis uit BSD komt?

Dan nog... ik vind het geen gek idee hoor. Paar losse onderdelen in elkaar knutselen. En dan een OS naar keuze.
Daarna je eigen software schrijven en je eigen UI bedenken: dat worden weer eenzame dagen voor je...
Er is een "open source" telefoon: De Neo Freerunner. Daarvan zijn alle tekeningen en technische details open, maar je kunt er ook eentje kopen.
Dan ben je vrij in welk OS je er op zet, maar BSD heb ik geloof ik nog niet gezien. Wel allerlei linux-distributies, tot aan een complete debian-desktop-achtige distro.
Mja.. Gentoo draait er volgens mij ook op. En Gentoo kun je ook voorzien van BSD kernel geloof ik (dat idee hebben ze met Debian ook). Dus wellicht is het mogelijk.

En eh.. laten we eerlijk zijn. Ik ken de Neo Freerunner. Het is niet zo dat ik er warm voor loop. Het design is dan wel open source, maar voorlopig zie ik nog vrij weinig varianten waar ik van ga kwijlen.. (LEES: geen)

Daarbij zat het ook nog niet helemaal lekker met de specs. Geloof 2G max... ? Naja.. wellicht binnenkort!
Ja, want zelf een telefoon bouwen is erg praktisch...
Wat is dit nu toch voor a-technische mentaliteit?! (ik ga er even vanuit dat je je opmerking sarcastisch bedoelde)

Tuurlijk is zelf bouwen praktisch; Op die manier krijg je tenminste een toestel met alle functionaliteit die je ZELF kiest.

Net als bij een PC. Dat is toch ook niet 'onpraktisch'? En al helemaal niet voor een tweaker, toch? En dat zijn we hier toch allemaal? :?

edit:

Dat het gros van de PC's pre-assembled wordt verkocht, is prima; Wat mij betreft gebeurd dat met mobieltjes ook gewoon;

Het zou alleen prettig zijn als ik DAARNAAST een optie had om mijn eigen technische kennis te benutten om de betutteling van Apple of Microsoft te omzeilen, net zoals ik dat al jaren met PC hard- en software doe.

Ik zie, afgezien van winstderving voor Apple en de overige 'Groten der Aarde', totaal geen reden waarom dit niet mogelijk zou zijn.

Mensen die zich willen laten vastpinnen door een vendor, kunnen dat natuurlijk altijd doen uit vrije wil; Maar ik zou graag de keuze hebben om zelf een beetje met m'n NOTA BENE EIGEN mobieltje te klooien, en hem in te richten naar MIJN idee, ipv die van Apple of Microsoft of Google of Nokia of welke multinational ook.

[Reactie gewijzigd door tofus op 17 maart 2010 12:36]

Je gaat op die schaal alleen nooit de duurzaamheid krijgen als je 'm zelf in elkaar moet schroeven. Want je zou dan dus heftig moeten gaan solderen, anders laat je 'm 1 keer op de grond vallen en ligt je CPU uit z'n socket. Lijkt me niet zo praktisch. En serieus, hoe groot is de markt nou voor mensen die zelf telefoons in elkaar willen solderen? ;)

Ideologisch heel leuk, praktisch totaal niet haalbaar.
Net zoals je je eigen onduurzame PC in elkaar soldeert, bedoel je? 8)7

Maar serieus, daar kun je toch gewoon prima standaard, kant&klare componenten voor maken? Met standaard interconnects? Net als bij PC hardware? Zodat je prima zonder soldeerbout een werkend mobieltje in elkaar kunt zetten.

Dat het allemaal iets kleiner zal worden dan PC componenten, dat lijkt me logisch. Maar zeker niet problematisch. En al helemaal niet ideologisch. Gewoon 'logisch' zou ik bijna zeggen, en weldegelijk praktisch realiseerbaar.

Ik weet ook zeker dat er een enorme markt voor is. Zo'n beetje elke rechtgeaarde tweaker zal hier in ieder geval oren naar (moeten?) hebben.

Helemaal als onafhankelijke designers ook nog eens mooie cases voor deze componenten gaan ontwerpen.

[Reactie gewijzigd door tofus op 17 maart 2010 12:50]

Net zoals je je eigen onduurzame PC in elkaar soldeert, bedoel je? 8)7
Nee, net zoals je je eigen laptop al nauwelijks in elkaar schroeft. Enkel de getrainde hardware expert kan aan een laptop onderdelen vervangen. En zie 'getrainde hardware expert' even niet vanuit je eigen perspectief, maar vanuit de 'gemiddelde consument'. Hoe kleiner het wordt, hoe ingewikkelder.
Maar serieus, daar kun je toch gewoon prima standaard, kant&klare componenten voor maken? Met standaard interconnects? Net als bij PC hardware? Zodat je prima zonder soldeerbout een werkend mobieltje in elkaar kunt zetten.
Doe dan.... ;) Ga maar allemaal standaarden ontwikkelen en zorgen dat fabrikanten dat allemaal overnemen.
Dat het allemaal iets kleiner zal worden dan PC componenten, dat lijkt me logisch. Maar zeker niet problematisch. En al helemaal niet ideologisch. Gewoon 'logisch' zou ik bijna zeggen, en weldegelijk praktisch realiseerbaar.
Niet 'wat kleiner', maar echt een shitload kleiner waarbij de marges niet enkele milimeters zijn zoals bij PC componenten, maar enkele micrometers. Succes Henk en Wilma bij het in elkaar schroeven van een mobiele telefoon. :Y)
Ik weet ook zeker dat er een enorme markt voor is. Zo'n beetje elke rechtgeaarde tweaker zal hier in ieder geval oren naar (moeten?) hebben.
Ik zou in deze business stappen als ik jou was! Want tja, iedere rechtgeaarde Tweaker zal zo'n ding willen hebben. Dat zijn toch zeker 1 op de 800 mensen in Nederland (even uitgegaan van 20.000 rechtgeaarde Tweakers hier in NL, wat mij al aan de hoge kant lijkt). Reken dat terug naar 'de westerse wereld' met 1,1 miljard mensen, en je komt toch al aan een afzetmarkt van zo'n 1,375 miljoen telefoons. Maximaal. Tegenover de bijvoorbeeld 25 miljoen iPhones, 35 miljoen BlackBerry's en 80 miljoen Symbian toestellen is dat wel een heel lucratieve markt dan ja! ;)
Helemaal als onafhankelijke designers ook nog eens mooie cases voor deze componenten gaan ontwerpen.
Zoals ze dat ook al jaren doen voor bijvoorbeeld laptops en desktops? Nou, dat zijn werkelijk design-iconen inderdaad die je bijna voor de sier neer zou zetten. ;)
Maar serieus, daar kun je toch gewoon prima standaard, kant&klare componenten voor maken? Met standaard interconnects? Net als bij PC hardware? Zodat je prima zonder soldeerbout een werkend mobieltje in elkaar kunt zetten.
Als je wilt kun je al je eigen mobieltje maken als je dat wilt.
Zoek maar eens rond op het internet, er zijn een hele hoop WIFI, 3G, scherm, CPU modules te koop die je zo in elkaar kunt knutsellen, en voila... je eigen mobiel.
Wel 4 keer zo groot natuurlijk....
Ik zie, afgezien van winstderving voor Apple en de overige 'Groten der Aarde', totaal geen reden waarom dit niet mogelijk zou zijn.
Dit is helemaal geen winst derving, want als Apple en ''Groten der Aarde' iets dergelijks moeten ontwikkelen dan zijn de kosten veel groter dan de baten.
Het is nogal logisch dat Apple EEN type phone ontwikkelt, als ze 4 verschillende soorten en maten maken dan kost dat zeer veel ontwikkel kosten.


Als ik jouw was zou ik gewoon een van die google phones kopen en je eigen OS er op schrijven. Er zijn genoeg RTOS systemen op het internet te vinden die je vrij gemakkelijk (voor een eachte tweaker ;) kunt compileren en op die phone kunt zetten..

Maar je... waar zijn de ECHTE tweakers die zowel hardware EN software iets van de grond kunnen opbouwen....

Ries
probleem is denk ik dat je op een zelfbouwtelefoon niet zo lekker kan gaan programmeren om alles werkend te krijgen. Het ding zal dan niet meer vooruit te branden zijn.

Ook is het merendeel van de functionaliteit inmiddels op 1 chip te vinden (gps/wifi/umts/etc), dus echt kiezen voor wat je wel en wat je niet wil hebben is er niet bij.
3 jaar geleden zei iedereen dat Apple nooit voet aan de grond zou krijgen, 2 jaar geleden was het de vraag of Android wel aan ging slaan. Juist de laatste jaren blijkt dat je zo maar een grote speler in deze markt kunt zijn, of juist kunt 'afsterven' (Palm anyone?)
Precies mijn punt: alleen multinationals met een juridische afdeling met een budget van enkele tientallen miljoenen dollars en een patenten-portfolio om met andere multinationals mee te kwartetten, komen nog aan de bak. Met moeite.

Je bewijst dus eigenlijk alleen maar wat ik al beweerde.
Ben je nou nog steeds niet van dat idiote idee af?

Je kunt als consument geen, ik herhaal _geen_, werkende telefoon bouwen door wat losse componenten bij elkaar te zoeken, het is geen PC ofzo, waarin elk onderdeel gestandardiseerd is onderdelen alleen 'verticaal' van elkaar verschillen (ie: meer of sneller maar wel dezelfde basis functies). Om een stuk hardware als een GSM te bouwen dat kost miljoenen euro's en specialisten in tientallen verschillenden gebieden. Kijk voor de gein eens naar de OpenMoko, hoe lang ze daar al mee bezig zijn op een min of meer gestandaardiseerd platform, en hoe weinig daarmee tot nu toe is bereikt. Daar zijn 100-en mensen actief bij betrokken...

En al zou je het voor elkaar krijgen dan zal je je zelfbouw-telefoon nog altijd in elk land moeten laten goedkeuren voor gebruik, zelf zend apparatuur op die golflengtes bij elkaar hobbyen is niet toegestaan.
Je gaat wel een beetje kort door de bocht.
Open Moko ontwikkelt alle hardware zelf.
Want volgens jou redenatie is het ook niet mogelijk om zelf een PC in elkaar te draaien. Want het maken van een CPU kost miljarden, maar je stopt voor een paar euro 1 in de computer. Tevens zou het dus niet mogelijk zijn om een PC te voorzien van Wifi of een 3G dongel. Want dan moet je zelf golflengtes bij elkaar hobbyen.
Nee dus als je standaard componenten hebt die zijn goed gekeurd kan je zelf een telefoon samen stellen uit onderdelen die beschikbaar zijn.
Volgens mij heb je met Symbian, Android, Iphone, Maemo en Windows Mobile wel zo'n beetje alles gehad, hoor.
"etc" betekent RIM OS, Bada, WebOS of natuurlijk WM6.5 ;)
Laat mij maar lekker bij WM 6.5 blijven die dat wel allemaal kan. De rest van de OSSEn kan de pot op want die zijn echt niet beter dan Microsofts OS. Maar ze zullen voor WM7 echt hun best moeten doen want dat gaat ze de kop kosten als je bedenkt dat er nog wel meer niet ingebouwd schijnt te zijn...

En dat terwijl ze op de pc het nu eindelijk zo goed voo relkaar hebben met W7....
Een ander merk heeft dat zo'n 3 jaar geleden geintroduceerd. Vind het zeer jammer dat Microsoft dezelfde kant op gaat.

Ik hoop dat dergelijke beperkingen bij een upgrade veranderd kan worden.
Dit bericht berust op een enkele bron, maar hierbij een bron die beweert dat copy paste wel tot de mogleijkheden gaat behoren:
http://twitter.com/thurrott/statuses/10593003663
Deze meneer heeft best kennis van zaken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Thurrott
Inderdaad dat zou zeer kwalijk zijn. NIet een functionaliteit die ik dagelijks gebruik maar zou hem wel missen.
Maar laten we eerst eens afwachten of de soep zo heet gegeten wort.
Idd, weer een reden om geen WM te kopen. buiten flikkeren die handel. Het zal niet lang duren voor android, en ons iphone OS de markt inpalmen voor zover dit nog niet gebeurd is!
Gebruikers van Windows Phone 7 zouden de copy/paste-functionaliteit niet nodig hebben
8)7

Briljant dit!!! Ik heb weliswaar geen WinMo maar een iPhone en de copy/paste functie wordt meer dan soms gebruikt! En ik heb een idee dat ik niet de enige ben.....

Wel een missertje denk ik voor WinMo 7...

[Reactie gewijzigd door maceddy2004 op 17 maart 2010 11:34]

Inderdaad. Ik ben wel een (lang) gebruiker van Winmo, maar ik copy en paste wat af. En de opmerking dat telefoonnummers, urls en emailadressen automatisch herkend gaan worden, zorgt er nog niet voor dat de tekstdelen die ik nu copy/paste straks ook kan overzetten van een webpagina naar een email o.i.d.

Ook het afwezig zijn van een sd kaart lijkt mij een groot gemis. Afgezien van de keuze vrijheid die je nu hebt (heb je veel of weinig extern geheugen nodig) is het soms best gemakkelijk om een ander kaartje in je foon te doen. Toegegeven, misschien gebruikt het merendeel van de eigenaren slechts 1 kaartje en verwisselt hij deze nooit.

Op zich vind ik het feit dat microsoft naar een wat gelimiteerde versie gaat qua mogelijke telefoons niet zo slecht (als je een strikte regel hebt waaraan telefoons moeten voldoen kan het OS ook strakker worden gemaakt zonder rekening te houden met allerlei uitzonderingen), echter je kunt het OS ook te erg beperken. En als de geruchten over deze zaken kloppen, heb ik (nog) geen spijt dat ik over een maand op android zit.
Het is dat mijn Touch dood is, maar ik gebruikte copy/paste echt wel veel. Leuk dat alles nu 'herkent' wordt, maar daar heb je in bv. word dus niks aan.
Ik had hoge verwachtingen voor Win7, maar dit vind ik echt een slechte zet. En ik was al geen fan van die veel te simpele layout.
In Word heb je het nodig ja... Maar hoe vaak gebruik je Word op je telefoon? Ik gebruik al jaren WM, maar Word e.d. gebruik ik alleen op de laptop, en als ik het op mn telefoon gebruik, heb ik het alleen nodig om een documentje te lezen...
Word was maar een voorbeeld, en ik gebruikte Word best vaak om songteksten te schrijven die in me opkwamen eigenlijk. Ook in de browser en sms is copy paste erg handig. Waarom zou je zo'n functie er überhaupt zonder reden uithalen?
Er is geen excuus voor geen copy-paste. Het is best wel handig als je stukjes text wil SMSen, notities wil maken (gebeurt wel vaak), enzovoort.

Dat jij het niet gebruikt betekend niet dat de wereld het niet nodig heeft. Je lijkt Steve Jobs wel :P
Gebruikers van Windows Phone 7 zouden de copy/paste-functionaliteit niet nodig hebben
ff een stukje tekst uit een webpagina in een smsje gooien?
ff een stukje tekst uit een smsje in je favo searchengine gooien?

nee, overtypen is veel makkelijker |:(

[Reactie gewijzigd door Unagi op 17 maart 2010 11:36]

Copy & paste een URL naar bijvoorbeeld Facebook of een notitie? Of laten ze de URL niet eens zien, zodat je hem ook niet kan overtypen? Dan mis je het ook niet...
Geen multitasking in combinatie met geen copy/paste is extreem onhandig.

Je moet dingen de hele tijd onthouden, even switchen naar de app waar het in stond gaat niet zo makkelijk. Dit lijkt me voor mij meer dan een ergernis alleen...
Inderdaad, leuk als je een mailtje krijgt met daarin (random gekozen) inlogcodes voor een Wifi hotspot. Heb laatst in Londen al zitten klooien, omdat de browser bij het pasten van het wachtwoord de inlognaam al weer vergeten is. En dan heb je in ieder geval nog copy-paste, laat staan als je helemaal niets hebt!

Tijd voor een ouderwets stukje papier en een pen in je broekzak...
Als ik mijn eigen applicatie maak moet ik die dan eerst naar MS sturen voor dat ik deze kan gebruiken??

wel jammer dat ze ctrl c en v er uit halen was handig als je op internet iets tegen komt kon je het googlen of de naam van een restaurant neem aan dat die niet herkent worden.
Erger nog ... Als je via Market Place wilt gaan, dient je Applicatie goedgekeurd te worden:

* Lange vertragingen voor de goedkeuring ( leuk als je een hotfix moet uitbrengen, wacht maar een paar weken, dank u ).

* Betalen voor je software aan te bieden

* Overgeleverd aan de willekeur van MS hun "goedkeuring". Wilt je een voorproef? Zie Apple's iPhone. Geen applications meer met bikini modelen, geen emulators, geen 3th party software, wat hun eigen functionaliteit overkomt ( zoals skype en andere spullen ).

Komt er op neer, dat zij bepalen wat wel en niet kan, afhankelijk van de op dan uitgevoerde bedrijfs cultuur. Leuk als je iets schrijft, om dan te vernemen dat je het niet mag aanbieden ( zijn al genoeg van die applicaties ). Gevolg ... verspilde moeite, en geld.

We kunnen ons gaan afvragen wat er nog allemaal beperkt of verwijderd gaat worden, tegen dat het op de markt is...

En die copy/past, multitask dat er niet in zit, is volgens mij gewoon omdat ze de Zune's kernel genomen hebben als basis. Maar dat ding was bedoelt voor een multimedia player, niet een volwaardige os kernel. En daar zit volgens mij het probleem, waarom zoveel features ineens niet meer kunnen. En ook waarom de WM7, zo gelijkaardig is aan de Zune interface.

Ik zie persoonlijk niet in wat er zo "mooi" is aan die interface. De HTC Sense, iPhone, Palm Pre etc interfaces zijn in mijn mening mooie interfaces, niet dat vierkante blokken ding dat men WM7 noemt.

Echt waar, ik snap echt niet wat mensen er mooi aan vinden. Tja, waarschijnlijk een andere doel markt. Voor mij was een WM phone, een zaken smartphone, waar je zo nodig beetje kon op gamen, filmpje op zien etc, maar die Wm7, gaat gewoon verder op de Zune's multimedia player, en maakt het een andere class van toestel. Mogelijk is het daarom dat ik vind dat de interface "zuigt" is, en dat andere mensen staan te gillen als schoolmeisjes hoe knap het wel is...
1 2 3 ... 12

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True