Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

De website The Inquirer heeft een preview van EVGA's dualsocket-moederbord gepubliceerd, met een voorproefje van de mogelijkheden van het high-end moederbord. Met LN2 draaiden de twee hexacore-processors op 5,5GHz.

The Inquirer rustte het dualsocket-moederbord, dat nog een pre-productiesample is, uit met twee Xeon X5680-processors. De X5680 is de servervariant van de Core i7 980X, maar dan met dubbele QPI-link, terwijl de multiplier op maximaal 25 kan worden ingesteld. Het moederbord is groot genoeg voor elke cpu-koeler en voor de preview werd dan ook een monstersetup met een CoolerMaster V8- en een Thermalright Ultra Extreme-koeler gecreëerd. Van de 12 geheugenslots werden er zes bevolkt, voor een totaal van 12GB: 6GB per cpu.

Onder andere de overklokmogelijkheden, die op gewone dualsocket-servermoederborden volledig ontbreken, maken het EVGA-moederbord speciaal. Met luchtkoeling werd de baseclock verhoogd van 133MHz naar 166MHz, wat in combinatie met een multiplier van 25 een kloksnelheid oplevert van 4150MHz. De spanning moest daarvoor worden ingesteld op 1,375V.

Vervolgens werden beide cpu's en de i5520-chipset met vloeibaar stikstof gekoeld. De cpu's konden daardoor naar ruwweg 5,5GHz worden overgeklokt, waarbij benchmarks als Wprime stabiel draaiden. Er werden geen 3d-benchmarks gedraaid, hoewel het moederbord genoeg pci-e x16-slots heeft voor een sli- of CrossFireX-opstelling met vier videokaarten.

EVGA kondigde het Classified SR-2-moederbord vandaag officieel aan, nadat de meeste details eerder al waren uitgelekt. Volgens The Inquirer is het moederbord pas over ruim een maand daadwerkelijk te koop. De adviesprijs bedraagt 600 dollar.

EVGA SR-2 Classified EVGA SR-2 Classified
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Er zijn al 3d benchmarks gedraait. Alleen niet door de Inquirer.

Overclocker nickshih heeft het bord al onder handen genomen.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=247007
http://www.youtube.com/watch?v=ouV39ndb7ao
http://www.youtube.com/user/nickshih312#p/a/u/1/89Yl2qSkHyU
Mensen missen totaal het punt!

Dit is niet eens voor de gewone gebruiker of overclockers. En nee dit is ook niet ''leuk voor servers''. Daarvoor is het gewoon te onbetrouwbaar. Een server moet aan bepaalde eisen voldoen en moet vooral betrouwbaar zijn. Een dual socket 1366 moederbord zou dus ook ECC-geheugen moeten ondersteunen a la ''Skulltrail'' platform (waar overigens ook niets meer van is vernomen na een paar benchmarkjes).

Dit soort hardware wordt puur ontworpen en uitgebracht door de fabrikanten te laten zien wat ze allemaal wel niet kunnen.

De markt hiervoor is zo klein en de afzet is zo klein dat ze amper winst maken met dit soort producten omdat het amper wordt gekocht. En als een overclocker dit soort hardware in handen krijgt is het nog vaak gesponserd ook. Zo zijn er verschillende Gigabyte en MSI competities geweest waar overclockers state-of-the-art hardware in handen kregen.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 17 maart 2010 23:05]

Wat een vooruitgang, ik kan niets anders zeggen. 20 jaar geleden werkte ik nog op een 386 met zo'n 20Mhz, dit is 12*5.5=66Ghz rekenkracht.
Jammer dat de ontwikkeling van de enkele CPU nu zo traag verloopt, Ok given, ze lopen al redelijk tegen limieten aan maar opschalen moet toch ook anders kunnen dan er wat extra cores aan te plakken.

[Reactie gewijzigd door RoBBS op 17 maart 2010 12:25]

Sorry, maar zo werkt het niet. Je hebt niet 66Ghz rekenkracht, want je kan niet 1 taak met 66Ghz afhandelen. Je hebt nog steeds 5.5 Ghz aan rekenkracht, alleen kun je dit nu 12 keer uitvoeren (of zelfs 24 keer met HT aan) ;)
Dat weet ik, daarom refereer ik ook aan de trage ontwikkeling van de single core.
Trage ontwikkeling? Uhm ten eerste gaan we gewoon de multicore kant op en daarbij is een enkel i7 core al 5 to 10x sneller als een P3 of P4 op gelijke snelheid (dus per clock) ;) en waarschijnlijk nog met 1/5de van het energieverbruik ook :D

Meer MHZ is niet zo makkelijk als je denkt, dat zijn schakelingen PER seconden he! Dus een transistor zal echt niet makkelijk meer dan 5.000.000 (ipv 5000 ;)) schakelingen per sec aan kunnen (5Ghz)... (het kan wel maar nooit voor lang, oftewel niet ovor een product voor consumenten)

Zie het als volgt, je moet een bootje roeien, elke roei is een schakeling, je kan het snelste punt opzoeken dat er ooit iemand kan roeien (80 slagen per minuut bij wijze van spreken), oke dat er in de loop van de jaren iemand komt die misschien 85 slagen red is nog aanwezig maar daarmee zit je gewoon aan tegen de max aan! Er zal nooit iemand komen die 160 slagen haalt, tenzij je een uberras ontdekt, oftewel als ze een grondstof vinden die wel meer dan 5.000.000 schakelingen per sec kan maken zonder na een week uit elkaar te vallen kunnen we weer verder kwa klok/roeisnelheid ;) Wat doe je dan? Je zet meerdere roeiers in 1 boot (multi-core), je bouwt een meganisme dat me 1 slag 2 peddels tegelijk gaan (HT).. Of je verzint andere technieken om met die ene roeislag meer te kunnen doen ;)

(cijfers zijn fictief heb er geen verstand van, maar het is toch een soort logica wat er achter zit)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2010 13:00]

overigens is 5 ghz 5000 miljoen, oftewel 5 miljard keer per seconde. verder klopt je verhaal inderdaad wel :)

nog eentje: sinds het begin van computers worden de roeispanen over het algemeen* ook steeds langer, zo kom je verder vooruit per slag, dan heb je nogsteeds 80 slagen per minuut, maar meer afstand afgelegd (meer werk per clock)

*van p3 naar p4 bijvoorbeeld precies omgekeerd, p4 kan minder per clock dan p3, maar haalt juist meer mhz (slagen per minuut)
lol wat stom, blijkbaar had ik het over 5Mhz :P
Voor veel zaken heb je wl (bijna) 66GHz rekenkracht. (je verliest altijd effectiviteit natuurlijk)

3D rendering bijvoorbeeld schaalt extreem goed, maar ook andere taken die niet afhankelijk zijn van hdd (en minder leunen op geheugen) kunnen uitzonderlijk goed meeschalen met het aantal processorkernen.
Voor veel zaken heb je wl (bijna) 66GHz rekenkracht. (je verliest altijd effectiviteit natuurlijk)

3D rendering bijvoorbeeld schaalt extreem goed, maar ook andere taken die niet afhankelijk zijn van hdd (en minder leunen op geheugen) kunnen uitzonderlijk goed meeschalen met het aantal processorkernen.
Veel? In theorie misschien. Vooralsnog zijn er bar weinig applicaties die meer dan 2 cores (effectief) kunnen gebruiken. Daar is de meeste software tot nu gewoon niet ontworpen, omdat de hardwareondersteuning er niet was.
24x met HT??? = ja maar dan wel op halve kracht,

- maar desalniet te min zijn het een hoop gigaflops..
Schitterend moederbord! Ik ben benieuwd wat deze plank doet met 2x X5680 en 4x GTX295 of AMD 5970 aan boord. Niet dat iemand zonder net de loterij gewonnen te hebben zo'n set aan schaft, maar toch.

Ze hebben voor dit moederbord een nieuwe formfactor gelanceerd. HPTX. Maar welke kast past dat inmiddels in? Volgens mij zijn de grootste kasten (voor consumenten betaalbaar) tot nu toe E-ATX..
Er worden maar maximaal 4GPU's ondersteund, dus dat wordt dan 2x GTX295 / 2x HD5970... Voor de beste prestaties kan je dan beter 4x GTX285 pakken, of 4x HD5870.

Verder is dit een mooi bordje, alleen de prijs vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant, zeker de prijs van de gebruikte CPU's is zeker geen lachertje, maar met 2x i7 920 D0 kom je ook al een heel eind, en ik denk dat een i7 920 ook een leuke server CPU is, en meer mensen eerder voor een alternatief zullen kiezen (desnoods een 950?)

[Reactie gewijzigd door Dharion op 17 maart 2010 12:43]

jammer maar helaas, dr moet een xeon versie in wegens de MP support, maar anders was het inderdaad leuk geweest :)
Er zijn zat kasten van Lian Li waar dit moederbord inpast hoor, en misschien ook wel in de Corsair 800D. misschien moet je er wat voor modden voor de schroefjes maar hij zal wel passen.

OT: Ik ben wel van plan de loterij te winnen.
Welke CPUs ondersteunen multi-processor? Zijn dat alleen de Xeon modellen of zijn er ook consumenten modellen die dit ondersteunen?

Verder zie ik in de link niets staan over of dit bord gebruikt maakt van registered geheugen of gewoon geheugen...
Alleen Xeons uit de 5500-serie, je betaald er uiteraard ook extra voor t.o.v. een vergelijkbaar consumentenmodel i7 of Xeon uit de 3500-serie.

Intel is gelukkig met de 5500 series chipset, dit moederbord heeft een 5520 chipset, afgestapt van de FBDIMMs hierdoor kan je nu de volgende DDR3 DIMMs plaatsen.

*Registered DIMMs
*ECC unbuffered DIMMs
*Unbuffered DIMMs
*MetaRAM DIMMs (denk ik)
De site rept niet over ge-registreerd geheugen. Zal wel normaal geheugen zijn. :
http://www.evga.com/produ...%205520%20Series%20Family
[quote] Er werden geen 3d-benchmarks gedraaid, hoewel het moederbord genoeg pci-e x16-slots heeft voor een sli- of CrossFireX-opstelling met vier videokaarten.
[\quote]

Crossfire op een Nforce chipset?

Waarom geen grafishe benchmarks als het echt een video board is?
EVGA heeft een SLI licentie afgenomen voor een aantal Intel chipsets (het is dus geen nForce in dit geval).

[Reactie gewijzigd door Jimmie op 17 maart 2010 15:28]

Wat een feestelijk bruut geweld dit zeg;) Hoewel het voor weinig mensen weggelegd zal zijn (het mobo kan ik wel betalen, maar er moeten dan natuurlijk ook twee processors in) kun je hiermee volgens mij flink van bench-records breken. Wat ik nog niet eerder heb gezien is dat dualsocket moederborden overclockmogelijkheden bieden. Afhankelijk van wat je ermee wilt maakt dat de doelgroep wel weer wat groter natuurlijk.
Wat ik vooral jammer vind om te zien is dat de bottleneck steeds meer naar andere hardware gaat. Processors kunnen ondertussen zoveel, maar de harde schijven draaien nog steeds allemaal op 72000 toeren. Je hebt nu ondertussen ook SSD's, maar die zijn ook nog erg duur.

Wat is nu ondertussen de bottleneck voor system als dit? De software zelf misschien? (windhoos)?

Overigens leuke setup voor de nieuwe lineup Mac Pro's. Zie je steve dit al Amazing aankondigen? :P

[Reactie gewijzigd door Edwin88 op 17 maart 2010 16:15]

...ook SSD's maar die zijn ook nog erg duur
Als je genoeg geld hebt voor deze setup, dan kun je 195 euro voor een intel ssd ook wel missen.
@mig29
Xeons zijn de enigste met 2 QPI links normale I7's (920) hebben er maar 1.

Heeft did board eigenlijk wel SLI ondersteuning ?
http://www.evga.com/PRODU...asp?PN=270-WS-W555-A1&I=8
Yep zit een SLI/Physics stickerte op de doos :P
Maarja hoeveel blijft er werkelijk over van de 7x16 2.0 slots met dat NF200 chippie onder dat gigantische koel systeempje.
Heb zelf ook een plankje met NF200 chippie, van een 16 lanes nog eens 2x16 lanes maken merk je wel.
Mem controller zit onboard bij de Xeons dus zal wel FB nodig hebben denk ik.
Dat word dus geen G.Skill DDR3-1600 2000Mhz geheugen.

Ah wel dus "12 DDR3 DIMM sockets (registered or unbuffered)"

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 17 maart 2010 12:54]

Je hebt dus juist geen FBDIMMs meer nodig met de Intel 5520 chipset. Erg mooi omdat dat energieverslindende apparaten zijn. En dat matched absoluut niet met de huidige watt/performance trend dus daar is Intel vrij wijselijk vanaf gestapt.

Daarnaast moet je ook nog eens naar de memory buffer schrijven en krijg je er nog wat extra gratis latency bij ook. Mooie techniek toendertijd, maar inmiddels achterhaald.

En echt een reactie boven je staat het antwoord op de buffered unbuffered vraag ;)

[Reactie gewijzigd door ConZito op 17 maart 2010 13:08]

Pracht apperaat aleen beetje prijzig :D
Yup, ik zou opzich nog best eens een dual-socket boardje willen hebben. Maar dan met hetzelfde idee als jaren geleden toen de Abit BP6 uitkwam. Dus een betaalbare dual waar je gewoon 2 i5-en in kan zetten ofzo.
Ik denk niet dat je er veel aan hebt. Prijs prestatie is ronduit "belachelijk" voor ene gamer ten opzichte van een normaal I7 systeem. Daarnaast denk ik dat dit net zo'n flop wordt als het Skulltrail platform. Het is gewoon niet geschikt voor consumenten om zo'n bord met 2 afgrijselijk dure CPU's aan te schraffen...

Skulltrail is ook geflopt omdat de cpu's gewoon te duur waren i.c.m het bord. Hier is weer hetzelfde verhaal. Het was mooi geweest als je gewoon je "oude" I7 920 op dit bord kon prikken en vervolgens nog eentje erbij. Dan is het upgraden niet meteen een investering van een maandloon, maar kan het nog in stapjes.

Met betrekking tot die benchmarks. Ik denk dat 3D benchen aardig lastig word. De chipset is nu LN2 gekoeld, maar als je met meer GPU's gaat draaien dan vallen die volgens mij over de chipset heen, waardoor dus de koeling van de chipset wordt versperd. Denk dat ze daar eerst een oplossing voor moeten vinden, want werken met allemaal PCI-e raisers lijkt me haast niet te doen. Verder wel benieuwd wat het bord KAN presteren in bijvoobeeld 3DMark06, Aquamark, Vantage, etc i.c.m wat mooie HD5970's of eventueel strax wat GTX4xx kaarten :D.

Ben benieuwd hoeveel mensen dit bord daadwerkelijk aanschraffen. 600 dollar, wat je hier volgens mij letterlijk kan vertalen naar 600 euro is mij toch echt te veel voor een moederbord (vondt mij classified al duur XD). Anyway wens ik EVGA veel succes met de verkoop en laten we hopen op wat mooie benchmark records :D
Het was mooi geweest als je gewoon je "oude" I7 920 op dit bord kon prikken en vervolgens nog eentje erbij
Enkel CPU's voor servers zijn in staat om 'samen te werken'. Vrijwel geen enkele CPU is in staat om als dual te fungeren. Daarom gaat jou verhaal helaas niet op en ook daarom moeten 'dure' XEON CPU's gebruikt worden.
Daarom zeg ik ook: "Het was mooi geweest als ...". ;)

Die dure Xeons hebben een extra QPI om met andere cpu's te communiceren. Volgens mij is EVGA bezig geweest met een techniek om een chip in te zetten voor die extra QPI. De communicatie tussen de cpu's gaat dan niet via de extra QPI maar via een andere Chip die via de bestaande QPI communiceert ;).
not really. De intel 5500 chipsets zijn hiervoor gemaakt. Evga hoeft allleen maar een PCB-tje in elkaar te flansen en de componenten erop te plakken. Chips bakken die zulke dingen kunnen is meer voor bedrijven als Nvidia, Intel en AMD/Ati (en vele anderen), maar niet de mobo fabrikanten iig.

de fysieke banen van de QPI tussen de 2 CPU's zitten wel in het bord, maar dat zijn slechts traces en niet een "speciale" chip van eVGA.

wat ik nou echt koel vind is dat de BIOS eindelijk 's een keer geunlocked is voor Xeons OC.. Dat ben ik sinds de Asus NCCH-DL niet meer tegengekomen op een dual CPU bord.
kan er ook een 5620 in gooien ,kost nu € 326,-
dus €500,- mobo?
€326,- cpu
€326,- cpu
€300,- 6x2 gig?
€1452,-

kost een paar centen,maar dan heb je wel 12 cores om je mkv-tje met handbrake te maken :Y)
edit/ wel te hopen dat die baseclock 200(liefst 225) haalt om rond de 4 ghz tekomen

edit2/@fevenhuis
ik praat in dit geval over een upgrade,als je helemaal nieuwe pc wilt komt er nog wel wat bij idd
en overclocken kan nog altijd met de baseclock
@femme is echt een nieuwe hexacore :)
staat fout in de pricewatch blijkbaar
nog een edit/
de enige bruikbare 6core cpu-s zijn L5640,X5650,X5660, X5670 en X5680.
de rest van de x56xx serie is 4core of single cpu model

[Reactie gewijzigd door erikdeperik op 18 maart 2010 19:40]

Een E5620 is een quadcore. Om in totaal aan 12 cores te komen heb je procs nodig die per stuk minimaal 1000 dollar kosten.
In dat geval mag je pricewatch: Intel Xeon E5620 ff updaten...
Als je dan alle onderdelen even gewoonweg vergeet wel ja, leg daar nog maar even €500 bij. Maar vergeleken met serversystemen is dus toch een uitermate betaalbaar alternatief voor hi-end workstations, alhoewel AMD's opterons ook nog steeds een mogelijkheid lijken te zijn voor vergelijkbare prijzen. Ik heb in elk geval al interesse,
By the way, this processor chip doesn't support unlocked multipliers in its current stepping, however that could change soon.
Da's toch wel wat jammer wat het overclock verhaal betreft.
Tja, vroegah kon dat gewoon... De al eerder genoemde BP6, waar je gewoon 2 celerons in kon prikken, en het draaide. Intel zwaar over z'n toeren, en alle consumentenprocs zijn daarna voorzien van stikkers : single CPU only. AMD heeft die 'fout' nogmaals gemaakt met de Athlons die opeens Athlon MP werden na een potloodstreepje, en er zijn nog wat van die gevallen. Dit soort grappen zijn gewoonlijk wel goed voor publiciteit (en populariteit onder tweakers ;) ). Jammer dat EVGA er nu een slaatje uit wil slaan met een idiote prijs (voor dat geld heb je nu een snelle PC, en over 2 jaar weer 1. En genoeg geld om de stroomrekening te betalen).
Ik heb mijn BP6 nog steeds, geweldig moederbord is dat :D
En als ik nou geen gamer ben maar video montage en rendering doe ?

Er zijn meer doelgroepen dan gamers alleen.

Dan is het natuurlijk super interressant.
Niet alles is om te gamen. Zie het als een low buget VMWare servertje. ESXI er op en knallen maar.
Ik denk niet dat skulltrail geflopt is hoor. Het was een platform gericht op de absolute high-end top van de markt ja die mensen die dus $8000+ aan een PC uitgeven dus.
In die zin hoeft de oplage ook niet zo groot te zijn het is meer een niche markt.
Als er wereldwijd 1000-20000 van verkocht worden is het een succes.
De BP6 was leuk, omdat je daarmee gewoon Celerons in SMP kon zetten, iets dat in principe niet mogelijk zou moeten zijn. Daardoor was het een leuk klooibakkie.
Maar tegenwoordig met multicore cpu's is het niet zo heel interessant meer om op deze manier een SMPbak in elkaar te zetten.

Ik heb de nodige SMPbakken gehad, omdat ik singlecpu gewoon te langzaam vond (je mist gewoon responsiveness), maar nu we met multicore cpu's zitten waarbij je makkelijk tot 6 cores op een enkel socket hebt is het niet zo heel boeiend meer om meerdere sockets te hebben, tenzij je niet genoeg hebt aan 4 of 6 cores. Maar dat is voor de gemiddelde thuisgebruiker eigenlijk allang niet meer het geval.
Daarnaast is het veel makkelijker gewoon mainstream hardware te gebruiken asl consument, hoe veel gezeik ik wel niet gehad heb met incompatibility tussen verschillende chips, dat hoeft nu ook niet meer.
Daarbij is het tegenwoordig niet zomaar mogelijk om random wat in SMP te zetten, vroeger werkte praktisch iedere P2 wel in een SMPsetup, veel P3s gingen ook prima, maar daarna werd het een stuk moelijker, omdat de fabrikanten ook inzagen dat ze op deze manier veel geld lieten liggen (want voor cpu's in SMPsetups betaal je nu eenmaal heel veel meer).
Maar ten tijde van de BP6 had je geen SMP processoren. De BP6, of elk ander dual socket mainboard, had nog toegevoegde waarde.

Wat moet je nu met 12 cores? Of herhaal ik nu "Wat moet je met meer dan 640KB?"? Ik bedoel, je kon destijds van 1 naar twee cores, had ineens veel meer mogelijkheden met je resources (IRQ's etc.) en het was enigzins stoer....
renderen
compileren
virtual servers
virtuele desktops

Niet voor thuis maar in een (beginnend) bedrijf is zo'n gebakje erg makkelijk. Heb je geen 6 kisten nodig die elk een netwerkpoort slurpen, ruimte in beslag nemen en warmte produceren.

Als je 't equivalent bij HP, Dell etc wilt aanschaffen mag je je auto inleveren.
ach, mn huidige pc kost ook meer dan 2000 euro, als je niet zoveel geld in koeling en kast steekt als ik, kan dr best n bordje van 400 euro vanaf.. (die hexacores zullen wel weer duur zijn, helaas)
[edit:] yup, 1300 euro per stuk. kost stiekem toch wel n hoop meer dan mn huidige pctje dus :)

ook ff gekeken naar de pics van dit bord, en ik kon niets anders zeggen dan holy shit.. een videokaart-stijl koeler voor de chipset, en alleen maar 16x (formfactor, geen idee hoeveel daarvan ook daadwerkelijk 16x zijn) slots :) oh, en natuurlijk gewoon strak design

[Reactie gewijzigd door AlexanderB op 17 maart 2010 12:19]

En een beetje ijzig.