Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Hardwarefabrikant EVGA heeft zijn P67-serie moederborden voor Intels Sandy Bridge-moederborden aangekondigd. De serie bestaat vooralsnog uit n moederbord: het P67 SLI-bord, maar een Classified-versie staat ook op stapel.

De P67 SLI is vooralsnog het enige bord dat op de site van EVGA is terug te vinden. Het bord biedt plaats aan een Sandy Bridge-processor met 1155 pinnen en combineert de tweedegeneratie-Core-processor met twee of vier repen tweekanaals-ddr3-geheugen. Het moederbord is voorzien van drie pci-express-x16-slots die in x16- of x8/x8 kunnen worden gebruikt. Een van de slots is elektrisch slechts als x4 uitgevoerd. EVGA heeft daarnaast drie pci-express-x1-slots op het bord aangebracht. Het bord is verder voorzien van zes sata-300- en twee sata-600-aansluitingen. Tien usb 2.0-poorten, waarvan er vier door middel van moederbordheaders moeten worden aangesloten, en twee usb 3.0-poorten behoren eveneens tot de specificaties.

Het Classified-model, zoals gebruikelijk bij EVGA een high-end overklokkersbord, krijgt net als het sli-bord een lga1155-voetje en vier slots voor ddr3-geheugen. Het aantal pci-express-slots is echter uitgebreid naar zes x16-slots, die afzonderlijk uitschakelbaar zijn. De 24pins-voedingsconnector is haaks uitgevoerd en daarnaast is een slot voor compact flash-kaarten aangebracht. Daarmee moet extra opslag of een swap-drive op het bord worden ondergebracht. Het Classified-bord heeft drie bios'en en meer uitgebreide overklok-features, waaronder een stabiele spanningsvoorziening met twaalf fases en uitleespunten voor spanningen. Verdere features maakte EVGA nog niet bekend, maar het bord lijkt in ieder geval over vier sata-300- en twee sata-600-poorten, en twee externe en twee via headers beschikbare usb 3.0-poorten te beschikken.

Een prijs van het Classified-bord is nog niet bekend. Wel is de prijs van het SLI-bord bekend; die staat voor 190 euro bij EVGA in de schappen. Naast de SLI- en Classified-variant werkt EVGA nog aan een SLI Classified-moederbord met P67-chipset, maar meer dan een teaser gaf het bedrijf nog niet vrij. 

EVGA P67EVGA P67EVGA P67

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Mooi moederbord om te zien. Ik vraag me alleen af waarom zulke moderne moederborden met nog maar zo weinig Sata-3 aansluitingen worden uitgerust... Nu iedereen overstapt op SSDs lijkt me dat toch zeker een investering die de moeite is om futureproof te zijn...

Een feature die ik zeer kan waarderen, hoe simpel ook, is zo'n haaks uitgevoerde 24 pins aansluiting, staat in de meeste kasten veel mooier en maakt kabelmanagement wat eenvoudiger.
SATA 6Gbps (niet SATA 3 of SATA 600, dat zijn verkeerde benamingen) wordt amper door de chipset ondersteund. De Sandy Bridge biedt de mogelijkheid tot 2 6Gbps poorten. Wil je er meer moet er dus met externe controllers gewerkt worden, en dat wordt een dure zaak als je daarmee je bord wil volzetten, om nog maar te zwijgen over het feit dat je er een zooi PCIelanes voor nodig hebt, die ook niet onbeperkt beschikbaar zijn op zo'n bordje.

Wil je er meer dan doe je er zinniger aan een hardware RAIDcontroller te kopen voor in je PCIeslot.
Maar er zijn wel al moederboards voor de 1366 socket geloof ik met meer dan 2 usb 3.0 en 'SATA 6Gbps', waarom kan dat dan wel?
Lijkt mij omdat de X58 genoeg Pci-E lanes heeft en de P57 / P67 een andere doelgroep heeft die het met minder lanes moet doen.

Je zou wel nog een set van 2 extra sata 600's (oh sorry, 6Gbps) kunnen plaatsen, maar dan gaat je pci-e 4x eraan... Het schakelen tussen beide lijkt me wel weer aardig.

Maar goed, ik verwacht eigenlijk niet dat mensen die een 1155 setje kopen er meer dan 2 SSD's in willen gaan zetten. Waarschijnlijk geld dat voor EVGA ook, wat verklaard waarom ze er maar 2 op hebben geplakt.
Je zou wel nog een set van 2 extra sata 600's (oh sorry, 6Gbps) kunnen plaatsen, maar dan gaat je pci-e 4x eraan... Het schakelen tussen beide lijkt me wel weer aardig.
Gigabyte heeft daar ook weer een oplossing voor bedacht voor USB3.0 op hun P55 borden. Die kunnen de data ook over de DMI sturen, zodat het je geen lanes kost, dit is gewoon in te stellen in de bios. Maar imho blijven het workarounds, die je tegen limieten laten lopen op het moment dat je alles volstopt. Maar dat doet toch niemand, dus is het een goede oplossing om rond de beperkinen van de chip te komen.
Dat is nieuws voor mij, mijn gigabyte gebruikt toch echt 2 PCIe lanes van de southbridge voor USB3.0 en SATA 6Gbps, met de mogelijkheid dit te wijzigen naar 4 lanes van de processor.

Inderdaad gaat de data ook via de DMI bus, maar er worden toch echt pci-express lanes voor gebruikt. (er kan tevens maar een chip aan de DMI hangen, en de southbridge heb je echt nodig).
Omdat die borden een aparte controller gebruiken (dus niet de P67 chipset). Maar die aparte controller voor usb 3.0 of SATA 3 eet dan wel wat van je PCI-e lanes op.
Maar er zijn wel al moederboards voor de 1366 socket geloof ik met meer dan 2 usb 3.0 en 'SATA 6Gbps', waarom kan dat dan wel?
Er zijn wat truukjes uit te halen. Zo kun je nog een paar lanes uit de southbridge betrekken, en je kunt het aantal lanes vergroten door een bridgechip (zoals de NF200), dit heeft weer andere nadelen (hitte, energieverbruik en verhoog van latencies), zodat dit niet massaal gedaan wordt.
Het kan ook wel, maar het brengt gewoon kosten en nadelen met zich mee, die lang niet voor iedereen nodig zijn, dus dan is het lang niet interessant om het op ieder bordje te zetten.
Waarom laten ze op de moderne moederborden alle PCI achterwegen?
Neem aan dat er toch redelijk wat mensen zijn die nog gebruik maken van dat slot, voor bv een WLAN kaart.
Waarom laten ze op de moderne moederborden alle PCI achterwegen
Omdat je in een pci x16 slot ook kan gebruiken als gewoon PCI slot (correct me if i'm wrong)

@Terw_Dan; Zelf vind ik cf kaarten niks (maar dat is even niet aan de order). Als je een CF slot wilt, gewoon zo'n controller kopen kan toch ook.
nee de opzet van de verbinding is helemaal anders. pci-e is een punt naar punt serile verbinding terwijl pci parallel is. PCI ging als ik mij niet vergis ook via de southbridge. Daarom hebben ze in de tijd agp uitgebracht om zo een beter verbinding te hebben tussen de graka en de processor. (Klopt niet helemaal)
Het PCI tijdperk is gewoon voorbij, net zoals ISA, VLB & AGP ooit uitgestorven zijn.
Tegenwoordig is bijna alles al onboard op de moederborden, en zijn uitbreidingen uitgebracht op PCI-e 1x.
De PCI standaard uit 1993 is uit de ondersteuning gegooid bjj Sandy bridge. ;)
Omdat Intel's P67 chipset geen ondersteuning meer heeft voor PCI. Als je een P67 moederbord ziet met een 'ouderwets' PCI-slot, is dat omdat de fabrikant een extra chip heeft toegevoegd (van NEC of VIA meen ik) om dat mogelijk te maken. Ouderwets tussen aanhalingstekens omdat er nog steeds genoeg moderne spullen zijn die van PCI gebruikmaken. Zelf heb ik een uitstekende geluidskaart van Creative die ik echt niet ga vervangen voor een identiek PCI-E exemplaar, die precies hetzelfde klinkt! Daarom is dit moederbord al helaas niet aan mij besteed.

@ Jasper hierboven: Nee, PCI heeft de inkeping tegenovergesteld zitten t.o.v. PCI-E. Fysiek lukt het misschien wel (nooit geprobeerd ;) ) maar ik denk niet dat het elektronisch werkt.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 6 januari 2011 17:57]

Een slot voor compact flash kaarten?

Snap niet onmiddellijk het nut daarvan, compact flash kaarten zijn toch veel duurder, trager en bieden minder opslag dan SSD. Als je dan toch flash geheugen wilt aanwenden koop je dus toch een SSD? Ok je spaart plaats uit maar toch.

(Zie het nieuwsbericht van daarjuist "CES: Sandisk brengt cf-kaart van 128GB uit", 128GB met max snelheid van 100MBps voor 1500 dollar)

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 6 januari 2011 17:11]

Dat is op zich toch wel bruikbaar, zo'n CFslot.
goedkoop booten :P (als in, een CFkaartje kost niets en is een prima manier om een plankje vlug iets van te laten booten).

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 6 januari 2011 17:18]

Eh, goedkoop mischien wel maar snel?
Snel genoeg voor een routertje of iets dergelijks. Als je weinig hoeft te laden zijn CFkaartjes snel zat en je kunt de storagecontrollers verder uitzetten (die losse 6Gbps controllers die je op veel borden zit vreet toch al weer een paar seconden boottijd).
Daar ben ik het mee eens!

Maar waarom heb je zo'n duur bord, en maar 2 usb 3.0 aansluitingen en 10 usb 2.0
Doe ze dan gewoon allemaal 3.0 dat zou makkelijker zijn en maakt het bord meer waar voor z'n geld.
http://nl.hardware.info/r...-usb3sata3-asus-oplossing

http://nl.hardware.info/r...n-met-usb3sata3-conclusie

Tja zo kan het dus ook h ...

[Reactie gewijzigd door Scherpmes op 7 januari 2011 01:22]

Ook weer behoorlijk aan de prijs, voor een s1156 plankje. Net als Asus. Het lijkt alleen maar duurder te worden.
1155, alleen ASRock heeft een P67 met 1156 socket bedacht, dit is gewoon volledig Sandy Bridge
dit bord lijkt aardig op de P5N-32E SLI van Asus

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True