Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EVGA introduceert Superclock-processorkoeler

Hardwarefabrikant EVGA heeft zijn eerste koeler voor processors op de markt gebracht. De EVGA Superclock CPU Cooler moet op alle courante processorvoetjes passen en is gemaakt van een combinatie van aluminium en koper.

De EVGA Superclock CPU Cooler maakt gebruik van een 120mm-ventilator om voldoende lucht over de koelribben te sturen. De ventilator kan door middel van pwm met 750 tot 2500 toeren per minuut draaien en produceert dan 26 tot 84cfm bij een geluidsdruk van 13,2 tot 41,5dBA. De luchtstroom moet dankzij EVGA's ontwerp een optimale koeling rond de heatpipes van de koeltoren opleveren.

De koeltoren is opgebouwd uit aluminium ribben die de koperen heatpipes omvatten. De vijf heatpipes hebben een doorsnede van acht millimeter en staan in direct contact met de processor. De koeler weegt 510 gram en heeft een hoogte van 152 millimeter. De breedte is 135 mm en de Superclock is 91mm diep. Een rode led in de ventilator moet contrasteren met het geheel in zwart uitgevoerde aluminium van de koeler. De Superclock moet 50 dollar kosten.

Door

Redacteur componenten

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Het ziet er netjes uit! Met 5 heatpipes en direct-touch zouden de prestaties in lijn moeten liggen van andere high-end torenkoelers zoals de welbekende TRUE en de Megahalems. De looks zijn alvast goed - al had voor mij een zwart/grijze ventilator erin gemogen. Denk Scythe Gentle Typhoon. Maar zolang de prestaties van meegeleverde ventilator prima zijn klaag ik niet. Smaak is subjectief natuurlijk, maar zwart geblakend metaal vind ik erg mooi.

Alles valt of staat met 2 dingen, omdat EVGA geen bekende speler is bij de processorkoelers. Dat is de prijs, die met 50 dollar (40-45 euro hopelijk) in orde is, in lijn met de concurrentie en natuurlijk het bevestigingssysteem. Als ik op de site van EVGA de bevestigingsmaterialen bekijk zie ik een heel stevig backplate-model van zwaar metaal, zowel voor Intel als AMD-sockets. Met andere woorden: ideaal!

Ik vind het er van een afstandje alvast goed uit zien. Als de benchmarks goed zijn is het een koeler die zeker de concurrentie aankan!

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 24 mei 2011 12:17]

" zwart geblakend metaal vind ik erg mooi"

dan kun je hem het beste zonder ventilator monteren en maar half-vast draaien, met een beetje geluk heeft je hele kast en misschien zelfs je kamer binnen de kortst-mogelijke-tijd zo'n prachtige zwartgeblakerde look ;)


ontopic: Ik vind het geen gezicht, die transparante koeler die er half, nou een heel stuk i.i.g., onderuitsteekt. Er zal wel over nagedacht zijn maar mooi vin'k 't nie. Doe mij maar mijn Zalman koelertje.

[Reactie gewijzigd door moreasy op 24 mei 2011 13:10]

Aangezien ik niet thuis ben in de metallurgie maar ik wel weet dat verschillende metalen met zo'n duistere legering bedekt kunnen worden leek 'zwartgeblakerd' me wel een goed woord. De term die ervoor wordt gebruikt is "gunmetal gray", en dat is bijzonder slecht gekozen, aangezien het echte gunmetal een type gepolijst brons is dat totaal niks met grijs te maken heeft. Het klinkt alleen stoer ;)
Ik vraag me af watvoor zin het heeft om als dergelijk fabrikant je te wagen in de toch al zeer concurrerende markt van (processor) koelers.Waarin onderscheidt dit product zich nu weer van de andere? De zwate finish van het aluminium? Als dat het enige is dan hebben ze toch wel een heel erg niche product neergezet :)
Zo te zien is de cooler afgesloten aan de zijkanten, wat dus een geforceerde luchtdoorvoer langs de ribben op zou moeten leveren.
Dit heb ik nog niet eerder gezien bij deze koelers en zou theoretisch voor vrij goede koelprestaties moeten kunnen zorgen.

Nu nog maar even de review afwachten om te kijken of dit ook waargemaakt wordt.
Er zijn genoeg koelers welke dit hebben, kijk onderandere maar naar de Spire Thermax Eclipse 2. En zo zijn er nog wel meer welke dat al een tijd hebben. (Waar deze koeler zotezien eigelijk zo goed als een kopie van is, maar dat terzeide).

Ik ben wel benieuwd of deze koeler enige meerwaarde kan bieden in de al zo overvolle wereld van cpu koelers.
Meerwaarde hoeft het niet direct te bieden, als hij concurrerend is zal dat al voldoende zijn om in ieder geval verkocht te worden. Veel koelers worden gekocht om betere prestaties te bieden dan de stock koeler. Tenzij er zwaar overclockt gaat worden maakt het in veel gevallen niet uit of de processor nou 50 graden wordt of maar 40 graden, in beide gevallen blijft hij koel genoeg. Dan kan je je ook veel meer op uiterlijk richten, zeker voor mensen die een window in hun kast hebben zullen ze zich eerder daar op richten dan op daadwerkelijke prestaties. Wat dat betreft is het wel jammer dat ze een doorzichtige fan hebben die zowel qua formaat als qua uiterlijk niet bij de koeler zelf past.
Alleen de Eclipse 2 kost nog geen 35 euro met dan wel Dezelfde luchtstroom
(De luchtstroom moet dankzij EVGA's ontwerp een optimale koeling rond de heatpipes van de koeltoren opleveren.)
Volgens mij zijn van dit model wel 100(overdreven) fabrikanten die dit aanbieden
maargoed 50 dollar is ook rond de 35 euro
Waarbij ik de Eclipse 2 al dik een jaar heb zoefen , licht gemod zilversoldeer tussen directcontact heatpipes en alu-blok (tog weer 2 graden eraf)

Ps
Ook zwarte vinnen dichtaandezijkant met bubbleopervlak 2fans(geen leds) en vinnenopalublok en met Echte rubber-ringen niet die gestanste-pulprondjes

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 24 mei 2011 16:05]

Ik vraag me zelfs af of die zwarte coating de koelprestaties niet negatief benvloedt. Het is toch een extra laagje tussen het koellichaam en de lucht.
Zwarte koellichamen voeren de warmte beter af. In ieder geval, met convectie dus zonder fan. Waarom ze dit toepassen weet ik eigenlijk niet maar misschien voor de looks en voor het idee erachter. Het is allemaal nihil dus je zou het meer voor de kleur moeten doen.

Overigens zal dit niet snel een verslechtering zijn, deze coating. Het zou ook wel eens geanodiseerd kunnen zijn en dan is het helemaal dun maar dit gok ik van niet.
Zwart voert inderdaad beter af als je het over radiatie hebt, echter doen de meeste koelers hun werk op basis van convectie (dus met fan, in tegenstelling tot wat je zegt)... De kleur is hier dan ook gewoon voor de goede looks, en daarin zijn ze wel geslaagd. Ook passieve koeling werkt vooral dankzij convectie, en vertrouwt op het kleine beetje stroming dat opgewekt wordt door de opstijgende warme lucht.
Ik weet nog vd natuurkunde lessen zo'n vraag wat ber zou zijn de verwarming zwart of wit verven. Maar dat was dan meer een strikvraag want het maakt niet uit. Denk ook dat het hier verwaarloosbaar is.

Overigens wel prijzig hoor 50$ voor een nogal regulier koelertje. Kun je toch beter simpelweg voor een TX3 bv gaan (tx2 als je afdekking vd zijkanten wilt).
Ik weet er niet heel veel van af, maar er staat vermeld dat de heatpipes direct op de processor zitten en niet eerst op een blok koper of aluminium. Dit zou kunnen betekenen dat er een snellere doorgifte is van warmte en dit dus ook eerder gekoeld kan worden.
Ook is er daardoor minder massa. Minder massa is beter te koelen.

Tenminste, dit is wat mij opviel.
nou nou, niet zo negatief. ik vind hem er best vet uitzien. en hij koelt opzig best lekker.
41,5dBA, hoeveel dB is dit? Ik neem aan dat dit dB per Ampere is, maar hoeveel ampere trekt deze koeler?

jemig, een koeler van een halve kilo, toch een zwaargewicht hoor!
41,5dBA, hoeveel dB is dit? Ik neem aan dat dit dB per Ampere is, maar hoeveel ampere trekt deze koeler?
De dB(A) is de eenheid waarin de sterkte van het geluid in verreweg de meeste gevallen wordt weergegeven. De dB(A) heeft namelijk een direct verband met de menselijke waarneming.

De reden dat de dB(A) in plaats van een gewone decibel bij geluidmetingen en geluidberekeningen wordt toegepast heeft te maken met de gevoeligheid van het (menselijk) oor, die voor de verschillende frequenties van het geluid niet gelijk is. In de figuur hiernaast is deze weging weergegeven. Bij 1000 Hz wordt geen correctie uitgevoerd, de weging is daar 0 dB. Bij 10 Hz (helemaal links in de grafiek) bedraagt de weging -70 dB. Dat betekent dat een mens een toon van 10 Hz veel zachter hoort dan een toon van 1000 Hz met dezelfde fysische geluidssterkte, namelijk 70 dB zachter. Mensen zijn dan ook bijna doof voor zulke lage tonen.

Een verhoging van de geluidssterkte met 1 dB [1] is voor het menselijk gehoor bij heel goed concentreren en luisteren nog nét waarneembaar. Een verhoging met 10 dB wordt waargenomen als een verdubbeling van de geluidsdrukniveau.

(Bron: Wikipedia dB(A))

[Reactie gewijzigd door scorpionv op 24 mei 2011 12:05]

Ik heb op school altijd geleerd dat een toename van 3dB wordt ervaren als een verdubbeling van geluidssterkte. Zo blijkt maar weer eens dat niet alles dat op wikipedia staat per definitie klopt. Zie onderstaande quotes, beide van wikipedia, die elkaar tegenspreken. Mijns inziens is de onderste quote overigens juist.
Een verhoging met 10 dB wordt waargenomen als een verdubbeling van de geluidsdrukniveau.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/DB(A)
Het menselijk gehoor werkt ook min of meer volgens een logaritmische schaal. Horen we een geluid dat twee keer zo sterk is (in geluidsdruk) als een eerder geluid en daarna weer een 2 maal zo sterk geluid, dan ervaren we het verschil in sterkte tussen de beide eerste als (ongeveer) even groot als het verschil tussen de laatste twee. Uitgedrukt in dB is er tussen het eerste en het tweede geluid een verschil van 3 dB, en tussen het tweede en het derde geluid eveneens 3 dB. In totaal bedraagt de toename dan 6 dB, wat overeenkomt met onze ervaring van een vier keer zo grote geluidsdruk, die met een tot zestien maal de oorspronkelijke geluidsintensiteit toegenomen geluidsterkte gepaard gaat. Dit is een bijzonder geval van de wet van Weber.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)
verdubbeling in waargenomen geluidsdrukniveau != verdubbeling vermogen.
Het is idd zo dat een verdubbeling in vermogen een verhoging is van 3dB, maar dit heeft niets te maken met de verhouding van waargenomen geluidsdrukniveau.
Nee, het is een aangepaste db schaal die rekening houdt met toonhoogten die stoorender zijn (als ik me niet vergis).
dBA staat voor A-weighted dB. Dit betekend dus dat het gemeten is met een op een specifieke manier gecalibreerde microfoon (in het geval va A-weighting, gecalibreerd voor het menselijk oor).

min of meer: dBA = dB, maar dB != dBA

Ook al zijn beide afkortingen correct, was dB(A) duidelijker geweest.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 mei 2011 12:10]

Een beetje vreemd om die fan zo uit te laten steken, net of hij niet af is. Verder is het een vrij standaard ontwerp, kan weinig mis mee gaan :)
Ik denk dat het wel gunstig kan zijn voor de koeling van de VRM's.
Mee eens, het ziet er uit alsof er een prachtig strakke koeler is ontworpen waar ze pas later achter kwamen dat hij zonder ventilator niet zou werken. De koeler steekt enorm uit en is met zijn doorzichtige uiterlijk en rode leds absoluut geen onderdeel van het geheel. Jammer dat je standaard met zo'n pooier koeler opgescheept wordt, dan moet je zelf de fan gaan veranderen als je het stijlvol wilt.

Gebeurt wel op meer markten. Zie het bij autoradio's ook, die van m'n pa is stuk dus even en andere uitzoeken. M'n pa rijd in een VW Passat, gewoon een degelijke auto die netjes en stijlvol is uitgewerkt. Wil je daar een beetje fatsoenlijke radio bij mag je echt goed je best doen, standaard zijn ze enorm opzichtig met de meest opvallende lichtjes en knoppen en displays. Ingetogen producten lijken steeds minder populair te worden.
Lucht zoekt de makkelijkste weg, dus de meeste airflow gaat verloren onder aan de cooler waar het koelblok ophoud.
Het onderste deel van de fan zou je dan moeten af-tapen voor optimale prestaties.

[Reactie gewijzigd door unfor op 24 mei 2011 12:36]

Je gaat inderdaad veel verliezen via de onderkant, maar da's mooi, want dat houdt je chipset en je RAM koel als 't goed is. Zeker als je waterkoeling hebt, merk je pas dat ook die onderdelen prik verstoken...
Meerwaarde vs merknaam?
Heel suf hoor, maar ik betrek al mijn videokaarten van EVGA, als ik in het najaar mijn PC ga updaten komt deze koeler in mijn mandje te liggen.
Dit is toch geen videokaart? Het lijkt me verstandig eerst eens af te wachten hoe hij het doet. EVGA is immers nieuw op deze markt en wie weet gaat het ze wel minder goed af dan je zou verwachten. Dan zit je met een blind aangeschafte koeler van omgerekend zo'n 40 euro terwijl je voor dat geld een misschien wel veel betere Mugen 2 had kunnen kopen.
Veel beter of slechter zal deze niet zijn. De topkoelers liggen allemaal op enkele procenten van elkaar, verschillen die je in real-life nauwelijks zult opmerken. In deze review zie je dat het verschil tussen een Noctua Nh-U12P (1x 120 mm fan, 4 heatpipes) en de veel grotere NH-D14 (2x 120/140 mm fan, 8 heatpipes, 2 koelblokken) op load slechts 3-4 graden bedraagt, bij een overgeclockte processor!

Ook bij een test van Tweakers zelf laten alle topkoelers (De C14 niet meegeteld - die is top-down) resultaten zien die op elkaar lijken: met een ventilator op 900 rpm of 1300 rpm liggen de resultaten 3 graden van elkaar.

Ook is het zo dat een hogere prijs bijna altijd lijnrecht verband heeft met de kwaliteit van de bevestiging. De Megahalems en Noctua zijn veel duurder dan de Mugen 2, maar hebben een bevestigingssysteem dat zowel steviger is als meer druk kan zetten. Voor veel mensen is dat het waard.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 24 mei 2011 17:38]

Ik snap ook echt niet waarin deze koeler zich onderscheidt. Niet op ontwerp, niet op specificaties en niet op prijs. Wellicht is deze koeler de markt op gekomen voor mensen of fabrikanten die alle (zoveel mogelijk) onderdelen van hun systeem van dezelfde producent willen hebben.
De koeler ziet er niet zo verkeerd uit, het ontwerp komt redelijk overeen met de ontwerpen van de bekende fabrikanten. Maar voor 50 dollar zou ik op dit moment liever een bewezen goede koeler van een bekende fabrikant hebben. Denk aan Scythe Mugen 2 bijvoorbeeld.
Ik vind hem er in ieder geval mooi uitzien, maar het belangrijkste zijn natuurlijk de prestaties. Zolang er geen uitgebreide tests zijn kan er weinig zinnigs over gezegd worden. Is het al bekend wanneer deze naar Europa komt?

[Reactie gewijzigd door hsbbrouwer op 24 mei 2011 12:28]

Qua koeling zal het initieel (en in de tests) waarschijnlijk wel goed zitten.

De koelribben zitten echter wel erg dicht op elkaar. Dit zal betekenen dat hij heel gevoelig is voor stof, en snel zal verstoppen (met desastreuze gevolgen voor de koelprestaties). Zelfs met stoffilters in je kast komt er altijd wel wat naar binnen, en het is met deze koeler wel duidelijk waar dat zich zal gaan ophopen.

Dat wordt dus vier keer per jaar je kast open trekt en de boel uitblazen, of een andere koeler kiezen... voor mij is de keuze duidelijk ;)