EVGA geeft pci-express-slot extra prik

Hardwarefabrikant EVGA heeft een accessoire voor moederborden uitgebracht die extra stroom naar pci-express-slots moet brengen. Dat zou het overklokken van videokaarten verbeteren door meer stabiliteit te bieden.

EVGA noemt het kleine insteekkaartje de Power Boost. Het kan in om het even welk pci-express-slot worden gestoken om extra prik naar de slots te voeren. De Power Boost wordt gevoed via een molex-stekker met alleen de 12V-lijnen aangesloten. Het 'kaartje' geeft dan ook extra prik op de 12V-energievoorziening van de slots. Volgens EVGA moet dat leiden tot een hogere stabiliteit als videokaarten worden overgeklokt.

De Power Boost breidt het vermogen van de 12V-lijn van het moederbord op die manier uit. Het kleine pcb kan in een x1-, x4-, x8- of x16-slot worden gestoken, maar moet wel juist worden geïnstalleerd; verkeerde installatie kan het moederbord opblazen. Veel high-end moederborden die voor overklokkers zijn bedoeld hebben overigens al een molex-connector in de buurt van de pci-express-slots om hetzelfde te bereiken. De accessoire van EVGA, voor moederborden die deze functionaliteit ontberen, kost twintig dollar.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Willem de Moor

Redacteur

22-12-2010 • 11:01

71

Reacties (71)

Sorteer op:

Weergave:

Ben ik de enige die het geen goed idee lijkt om verschillende stroomkringen te gaan koppelen in de computer?
Stel dat bijvoorbeeld een onbalans in de 12 volt lijn van je hardeschijf kabels zich vertaalt naar piekspanning op je prachtige SLI setje? Of andersom natuurlijk.
Ik weet dat voor grafische kaarten aparte stekkers zijn die meerdere lijnen aan elkaar toevoegen, maar dat is ervoor gemaakt en getest.
Ik moet er niet aan denken een pc te zien waar een 2e voeding een kabeltje als dit aanstuurt...
Quote :

verschillende stroomkringen te gaan koppelen in de computer?

Je koppelt geen verschillende stroomkringen; in je voeding zit alles meestal op 1 grote 12 volt rail aangesloten, alle 12 volt lijnen hebben dus dezelfde bron....

Jouw probleem doet zich voor als je 2 voedingen in je kast gebruikt en dan de 12 volt lijnen gaat mixen... helemaal als je in het uitzonderlijke geval 1 van die 2 voedingen ook nog eens op een andere fase hebt aangesloten in een wandcontactdoos....
Er zijn genoeg voedingen met meerdere 12v rails hoor, maar dan nog lijkt het me sterk dat er wat gebeurd. Ik mag hopen dat fabrikanten van voedingen toch wel over dit soort dingen na hebben gedacht (zeker de 'A-merken')?

Daarbij komt als je al zo veel stroom trekt, dat een dergelijk kaartje daadwerkelijk nodig is, dat je toch aan het max. zit wat je voeding/rail kan leveren? Dan zul je dus of een 2de voeding moeten hebben, of een andere rail die niet zo zwaar belast wordt.

[Reactie gewijzigd door ToWi1989 op 23 juli 2024 06:11]

Nee. De voeding kan veel zwaarder zijn. Waar ze aan vast zitten, zijn de PSU ATX- specificaties; die stellen eisen aan wat er max. door een kabeltje mag bijv.
Ook de moederbord fabrikanten hebben soorgelijke regels. Er mag maar zoveel watt via PCIe express over het moederbord gaan. Dat heeft allemaal niks te maken met de kracht van je PSU, maar alles met specificaties waar men zich aan dient te houden.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 juli 2024 06:11]

Een beetje OC-er heeft om te beginnen al een stabiele voeding.
Personen die dat niet hebben, horen ook niet dit plaatje nodig te hebben.
Denk niet te moeilijk mensen, het is niet bedoeld voor jan-met-de-pet. Die kan het welliswaar willen kopen, maar dat is zijn eigen pakkie an.
Ik heb mijn twijfels bij de nut en veiligheid van dit kaartje. Het is bedoeld voor mensen die hun videokaart willen overclocken. Zoals in het artikel al staat hebben de meeste oc-ers al een degelijk mobo waar deze aansluitingen al in de buurt van de PCIe slot(en) zitten. Ook wordt er nergens (op hun site) een melding gemaakt dat je even op moet letten dat je PSU überhaupt nog vermogen over heeft wil dit werken. De meeste kant-en-klare systemen die ik ben tegengekomen zijn niet berekend op extra kaarten omdat ze een el-cheapo PSU gebruiken die al op >90% van z'n kunnen draait. Overigens, als je de videokaart gaat overclocken wil je hoogstwaarschijnlijk ook je CPU en je RAM overclocken en dan wordt je kast lekker warm. Doe je er meer casefans op gaat je stroomverbuik nog meer omhoog. Liever zou ik zien dat moederborden standaard naast elk PCIe slot zo'n molex stekker krijgen (zoal ze er nu al zijn) of dat de PSU fabriekanten met extra molex stekkers komen. Al met al lijkt mij dit een gadget voor mensen die bij aanschaf nooit over oc-en hebben nagedacht en nu klagen dat hun pc te traag is (met name bij het gamen verwacht ik dan gezien het voor de videokaart is). Die mensen zou ik aanraden: koop 'gewoon' een betere videokaart als dat in je huidige mobo past. Past het niet, koop dan gewoon een nieuw mobo. Ik zou liever +/- 50 euro aan een nieuw mobo uitgeven dan $20 aan deze uitvinding om vervolgens alsnog een nieuw mobo te moeten kopen omdat 'ie is opgeblazen. Met een beetje pech kun je dan meteen de rest ook vervangen (CPU, videokaart etc)
Quote :

"Liever zou ik zien dat moederborden standaard naast elk PCIe slot zo'n molex stekker krijgen (zoal ze er nu al zijn) of dat de PSU fabriekanten met extra molex stekkers komen."

En dat is nou precies wat ding ding doet........

Ook wordt er nergens (op hun site) een melding gemaakt dat je even op moet letten dat je PSU überhaupt nog vermogen over heeft wil dit werken.

Klopt, er wordt ook geen extra vermogen gebruikt, het vermogen wordt beter verdeeld...

Sterker nog: er wordt zelfs stroom bespaard..... een betere verdeling, betekend minder weerstand, minder warmte en dus minder stroomverbruik...

[Reactie gewijzigd door hatex op 23 juli 2024 06:11]

Klopt, er wordt ook geen extra vermogen gebruikt, het vermogen wordt beter verdeeld... ???

een accessoire voor moederborden uitgebracht die extra stroom naar pci-express-slots moet brengen.

om extra prik naar de slots te voeren.

Het 'kaartje' geeft dan ook extra prik op de 12V-energievoorziening van de slots.

Dus hoezo wordt er minder stroom gebruikt? Er wordt meer stroom gebruikt echter wordt het op 2 manieren naar dezelfde kaart gebracht i.p.v. over 1 PCIe slot.

No flame intended maar volgens mij begrijp je (of ik) het artikel niet goed ;)
Je zegt het prima alleen heb je nog niet door wat je zegt :

een accessoire voor moederborden uitgebracht die extra stroom naar pci-express-slots moet brengen. om extra prik naar de slots te voeren.

Voeren en brengen is iets heel anders dan verbruiken...... het ding verbruikt geen prik/stroom het brengt meer prik...Het verbruiken mag je later zelf doen door over te gaan clocken of extra hardware te plaatsen....

die flame zit wel goed hoor :) mischien zit ik er helemaal naast en kan iemand mij uitleggen wat ik fout zie ...leer ik ook weer van....

[Reactie gewijzigd door hatex op 23 juli 2024 06:11]

Vriendelijke elmo.
Je denkt te ver.

Mensen moeten zich gewoon weer eens lekker verdiepen voor ze dingen als dit proberen. Doen ze dat niet, leren ze het op de harde manier.

Degene die een el-cheapo pc met dit speeltje volzet, kan zo zijn PSU naar de fillestijnen helpen inderdaad. Maar moeten we het feit dat de gebruiker een voorwerp plaatst, wat waarschijnlijk een van de voedingslijnen meer load geeft, en dus de PSU kan beschadigen als je geen proper model hebt neerleggen bij de fabrikant van dit soort kleine dingen? Nee. Want het gaat om common-sense.

Het is ook met recht dat zogauw men voltages aanpast, je hier en daar nogal snel garantie kwijt bent (vooral bij een houtje-touwtje-desktop-pc), dat hoort ook een beetje aan te geven dat je bent aangekomen in een gebied waar je handje niet wordt vastgehouden. De risico's zijn simpel; Je zit boven fabriesspecificaties, dus eigen verantwoording.

Ik snap ook niet waarom iedereen noemt een nieuw moederbord kopen;
Er zijn een aantal oudere moederborden, en soms blijft een OC-er graag bij z'n trouwe boardje (zo ik ook bij mn P5E3WS Pro, omdat mn q6600 er heerlijk 3,9Ghz op loopt), maar nog íets meer stabiliteit wil op de PCI-e stroomlijnen.
Dat kan ook met direct solderen, maar soms is een oplossing als deze even wat handiger/makkelijker voor testing-purposes dan meteen een harde voltmod. Dáárvoor is dit bedoeld. De rest is niet van belang (voor ieder die nog 2 minuten langer nadenkt).
Gevaarlijk speelgoed, zeker omdat het niet met "klemmetje" e.d. vastzit.
Even je pc verschuiven (bv voor het stofzuigen oid) en mogelijk trilt het kaartje een klein beetje los.

Leuk idee, maar ik zou het niet kopen.
Zo'n kaartje klemt zich aardig vast hoor, zo te zien past hij bijna helemaal in het slot, zou eerder lastig worden om hem er uit te krijgen ;)
Zo snel valt zoiets niet uit het PCIe slot hoor, helemaal gezien hoe weinig hij maar uitsteekt.

Echter, als je echt wilt overklokken, dan koop je een degelijk moederbord, en die hebben vaak al een extra molex aansluiting op het bord zitten zoals die van EVGA die in het filmpje te zien is.
niet erg slim dat je hem zo kan plaatsten dat je mobo een "overdosis" power krijgt.
en je mag meteen gedag zeggen met je garantie.

het lijkt me beter als ze om hun eigen mobo's gewoon een extra aansluiting maken voor prik.
en vraag me af wat voor echte voordelen dat pci-e dingetje nou geeft...
vast zeker bedoelt voor extreme overclokers.
Je geeft het moederbord geen overdosis "power" je maakt kortsluiting als je hem verkeerd plaats.
Op hun eigen oc-borden zit al een extra connector direct op het bord. Dit is voor de borden die extra prik nodig hebben bij het oc'en
Wat ik alleen niet begrijp. Vooral bij die PCI-X 1 sloten. Kun je er dan nog wel iets in kwijt? Of is het de bedoeling dat je een slot opoffert om alle PCI-X sloten meer prik te geven?

Lijkt me beetje nodeloos. Dan zou je dit bij een MOBO met alleen maar 2 PCI-X 16 sloten je geen SLI over Crossfire meer kunnen gebruiken. En dat lijkt me iets dat best populair is voor overklokkers.
PCI-X sloten?
Dit is voor PCI-E (Express) sloten hoor :P
U bedoeld PCI-e, PCI-X is een bus dubbel zo breed en kan de kloksnelhied 4 keer hoger zijn dan een PCI bus en is bedoeld voor servers.
De fout wordt nogsteeds vaak gemaakt.


Maargoed, Ik vindt dat de powerboost te gemakkelijk verkeerd te plaatsen is en mogelijk zelfs los getrokken kan worden als je bijvoorbeeld een ander component plaatst in de behuizing en je komt tegen de kabel aan.
Of dit ook daadwerkelijk voor betere prestaties zal zorgen valt nog te bezien.
Ik kijk uit naar de reviews.

[Reactie gewijzigd door zahndy op 23 juli 2024 06:11]

handig dat mensen ook een antwoord op je vraag geven 8)7

Kun je er dan nog wel iets in kwijt? Nee
Of is het de bedoeling dat je een slot opoffert om alle PCI-e sloten meer prik te geven? Ja
Lekker zeg,

Een foutje en kaboem, weg moederbord.

Al betwijfel ik of de echte oc-er deze fout maakt.
Deze knutselen zoveel aan hun pc dat ze zo'n grote fout niet snel zullen maken.

Maar toch, je weet maar nooit.
Ik zou het nooit gebruiken maar zoals ik het zie zit er een inkeping in het printje wat over het einde van het slot heen gaat zodat het ding als het eenmaal goed zit niet meer kan verschuiven.

_____________________
|~~~~~ _~~~~~~~~~~_~~~| <- printje
|_____| |__________| |___|

~~~~~ |____________________

~~~~~ /|\
~~~~~ |
~~~~ einde slot

[Reactie gewijzigd door martijnve op 23 juli 2024 06:11]

ahhh ansi/ascii art _/-\o_
Ik denk dat een echte OC-er deze fout eerder maakt. Immers, deze maken hun PC vaker open dan een "janmetdepet" gebruiker. Daarnaast ziet het geheel er te gevoelig uit, maar de tijd zal het leren.
Het is gewoon idioot van ze om bij een product van minder dan 5 euro koste om te maken niet een gaatje in het gedeelte dat buiten het slot zit en daar een plastic nokje er in zetten zou heel veel problemen kunnen verkomen, aan de anderenkant is het wel een manier om de verkoop van moederborden op te schroeven

[Reactie gewijzigd door player-x op 23 juli 2024 06:11]

een ongeluk/fout zit in een klein hoekje :)
Leuk maar gevaarlijk als je dit speeltje verkeert in een slot plaatst kan het zijn dat je mobo naar de zak gaat , ik zou het alleen kopen als het echt nodig is dus niet voor de fun ik bedoel mijn geklockte kaart draait gewoon goed zonder problemen waarom dan stabiliteit bij geven als alles al goed draait , maar voor de extreme klocker die graag grenzen opzoekt is dit wel een leuk speeltje ook vraag ik me af hoe de garantie afhabdeling gaat zijn met deze boarden als een board doorbrand met zown speeltje erin :P
Voor de 5970 bijvoorbeeld meer prik te geven, of die kaart van nvidia met 2 x gtx570.
Wat kon zo'n pci-e slot zelf geven?, iets van 170 watt, dan de additionele 1x4+1x6 stekker en dan nog een1x4 stekker :p . Ik zal er maar wel dikke waterkoeling op gooien voordat je kaart wegsmelt :p .
Maar is dit niet zelf ook makelijk te knutselen i.p.v. 20 dollar te betalen.
Dit lijkt me overigens alleen logisch voor kaarten die 350+watt gebruiken omdat het pci slot dit niet trekt., zoals de Ares.
1x6 (75watt) + 1x8 (150watt) bedoel je en 75watt uit het slot. Dus je overdrijft een beetje, dit zorgt gewoon voor wat extra stabiliteit met het overclocken waar je altijd al goeie koeling nodig hebt ;)

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 23 juli 2024 06:11]

Nou dit kan je toch bijna niet fout doen. Tenzij je nog nooit eerder wat aan een computer hebt gedaan ofzo maar voor die groep mensen is dit natuurlijk niet voor bedoelt.
Nee oke dat snap ik maar ik bedoel iedereen heeft toegang tot dit product ofcourse en als een of andere hobby ict'er dat ziet liggen en op zijn nederlands zonder de handleiding te lezen dat ding verkeerd inplugged zou dit wel jammer zijn
Leren van je fouten noemt men dat.
Terecht als iemand z'n hardware opblaast doordat ie d'r iets inplempt waar die niet genoeg verstand voor heeft. Want dan was het onderdeel zelf waarschijnlijk ook wel onnodig.
Klantenbinding noemen ze dat ;)

Ze verkopen je graag weer een nieuw mobo :+
een echte overclocker zal eerder een goed moederbord kopen waar dit al standaard in geintegreerd zit... waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...

trouwens raar dat ze er geen soort beveiliging opsteken zodat het opblazen van je mobo niet mogelijk is...
Elk modern moederbord heeft dat hoor.

Zelfs toen ik per ongeluk de draden van een PCI-E mod voor een X2600 Pro kaart verkeerd had gesoldeerd weigerde mijn plank dienst.
je moet dus op een moederbord ook niet solderen. >.> Geen wonder dat ie niet ging werken,

anyways, koop gewoon beter hardware en clock dat softwarematig over. Vele malen beter en vaak veel stabieler.
Lijkt mij een tijdelijke oplossing voor de huidige borden omdat sandybridge de pci-e niet kan overclocken toch?
als je dit kaartje insteekt is je videokaart niet meteen overclocked... je kunt waarschijnlijk meer stroom trekken zonder dat de spanning instabiel wordt.
Ok dat klopt maar ik heb nog nooit ergens gelezen dat mensen problemen met de stroom (lees stabiliteit) op hun pci-e bus als ze niet overclocken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.