Computex: EVGA komt met dualsocket-X79-moederbord

EVGA werkt aan een opvolger voor zijn Classified SR-2-moederbord. Het product, waarvan de naam nog niet bekend is, moet na de herfst uitkomen en wordt onder meer voorzien van twee LGA 2011-sockets en de X79-chipset van Intel.

Op de Computex-beurs in Taiwan toonden enkele fabrikanten voorbeelden van hun komende X79-moederborden. De X79-chipset zal, in combinatie met komende Sandy Bridge E-processors, een high-end platform vormen. De E-serie Sandy Bridge-processors maakt gebruik van socket lga2011 en beschikt onder andere over een vierkanaalsgeheugencontroller.

EVGA kon nog geen X79-moederbord tonen, maar beloofde wel een exemplaar gereed te hebben bij de introductie van het platform, in de herfst. Een aantal maanden daarna moet het dualsocketmodel als opvolger van de Classified SR-2 beschikbaar komen.

Met de introductie van zijn moederborden op basis van Intels chipset in de 6-serie was EVGA laat, schrijft Techreport. Zo heeft het bedrijf nog geen Z68-moederbord en zijn de P67 SLI en P67 FTW pas net beschikbaar.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-06-2011 • 12:32

33 Linkedin

Lees meer

Reacties (33)

33
33
19
0
0
9
Wijzig sortering
Ik vind sowieso wel dat dual CPU wat meer naar de consumerkant mag komen, Xeons en Opterons zijn vaak een dikke kwak duurder als de desktopvarianten, maar de prijzen die EVGA voert zijn ronduit asociaal en gaan juist niet de kant op om dual CPU's voor de consument toegankelijk te maken.

Dus leuk spul maar niets praat IMO die prijzen goed.
Dat de Xeon en Opteron duurder zijn is omdat ze voornamelijk gemaakt zijn om goed samen te werken met een 2e cpu.
Dual cpu is dan ook niet zomaar een kwestie van een extra socket op je mobo pratten.
Anoniem: 219885
@Hippocampus6 juni 2011 13:47
Ik ga straks eens wat opzoeken over de prestaties van de vorige generatie van dit bord denk ik.
Servermoederborden voor 2 CPU's kosten ook rond 1000€ en de processors ook nog eens elk zoveel, als je hier 2 sandybridges kan insteken van 300€ per stuk bespaar je wel al snel! Ik denk aan 3D toepassingen met particles, smoke, water enz..

EDIT: Ik zie bij de SR2 al dat hier ook Xeons in moeten?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 219885 op 6 juni 2011 13:50]

Klopt, in de SR2 moeten Xeons. Enkel Xeons hebben de interne electronica en logica om inter-processor communicatie mogelijk te maken. Wel moeten er slechts de Xeons voor UP/DP gebruikt worden, niet de MP.
Is dat echt zo voor alle versies van de Xeon? Het zou me niet verbazen als (in sommige varianten) precies dezelfde chips gebruikt worden als in de consumentenversie, maar dat er wat extra features aangezet zijn.
Alle Cpu's met dubbele QPI-link werken erop.

Cpu's met dubbele QPI-link zijn dus Xeons van de W55**, E, L en X55** X56** series.

de W35** dan weer niet door een enkele QPI-link
jow, van welke planeet kom jij? 1000 euro voor Xeon bordjes is echt niet nodig hoor!

Kijkt maar eens in de pricewatch, rond de 270,- heb je al Xeon 1366 borden waar meer hardware in past dan dat je wil hebben. En dat zijn prijzen die ik nog te overwegen vind.

edit, linkje naar pricewatch

@darkjack

Volgens mij bedoel je 16 cores. Met AMD's kan je al wel 24 cores trouwens, wat geheugen betreft kun je ook met de xeons al rond de 144GB.

[Reactie gewijzigd door vlaaing peerd op 7 juni 2011 09:16]

Fijn dat EVGA ons ervan verzekert dat ook in de herfst je weer met geld kan smijten om maximale overkill in huis kan halen. Maar ik vraag me af of ze dat gaan halen, als ze nu nog niks hebben om te laten zien, achterlopen met de 1155 lijn en andere fabrikanten al verschillende LGA2011 borden konden tonen...

Ik vind EVGA sowieso een beetje achterlopen soms, ze maken mooie moederborden, maar het gebrek aan bijvoorbeeld USB3.0 en SATA-3 op al hun LGA1366 planken met uitbegrip van enkel de meest recente heeft ervoor gezorgd dat ik Asus in huis haalde...

[Reactie gewijzigd door Singular1ty op 6 juni 2011 12:38]

Klopt! Ik heb van EVGA een aantal veelbelovende s1155 moederborden gezien, die simpelweg van de radar verdwenen zijn. Maar het is een klein bedrijf, dus ik denk dat het hele gedoe rond de chipset hun meer schade heeft gedaan dan de grote merken. s2011 zal dan de socket worden waarmee EVGA weer moet "terugslaan".
Waarom. Het ontwerp hoefde niet aangepast te worden, je praat dus over moederborden die onder garantie moesten worden teruggenomen en gemiste inkomsten omdat de SB borden niet leverbaar waren. Beide zijn variabele kosten en afhankelijk van de hoeveelheid borden die je verkoopt. Een kleine partij wordt hierdoor niet automatisch zwaarder door geraakt dan een grote.
Ik gok op 16 geheugenslots, veel usb 3 poorten en minimaal 14 sata 600 poorten, hoe dan ook word het een monsterlijk moederbord, de prijs zal wel weer tegen de 900 euro gaan zitten maargoed, het moederbord is dan ook niet voor de gemiddelde ziel weggelegd.
Dergelijke mobo's kosten 500euro en dan heb je typisch 6 sata van intel, 8 sas van een lsi chip en 8 slots (ruimte + hoge density dimms zijn niet zo uitzonderlijk). Kijk maar naar het HP z800 mobo. Workstation board is anders dan server.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 7 juni 2011 00:11]

ja dat is zo'n leuk bordje wat inderdaad eigenlijk qua specs meer voor workstation/server is, maar zat enthusiasts zullen het wel willen.

Ik bedoel, tuurlijk is het voor veel mensen overkill, maar ik zou best wel een systeempje daarmee willen hebben hoor, daar zou ik wel raadt mee weten. een x aantal virtual machines, je kan, als je de specs leuk maakt, hier een leuk aantal servers op draaien tegelijkertijd, no problem.
Word zeker een wereldrecord zetter, zo'n mobo is puur voor benches of serverboard, maar meestal gebruiken overclockers en benchmark people's zo'n bord

Iniedergeval kan ik niet wachten om dit mobo te zien en om benchmarks te kunnen lezen!!
Zowieso wil ik weten hoe sandy bridge E serie cpu presteren
Ook al zjin ze laat met de introductie uiteindelijk is het de prijs en de prestaties die een bord een succes maken of niet. En tot op heden heb ik eigenlijk nog nooit iemand gezien die ongelukkig was met de prestaties van de EVGA plankjes. Zeker de SR-2 borden zijn extreem op alle mogelijke vlakken en het lijkt me gewoon voor het leuk erg interessant om te zien waar EVGA nu mee gaat komen en hoe veel snelheidsrecords dat monster gaat verbreken. :)
Wat het knappe is van de SR-2 is dat de twee processoren zich niet alleen vertalen in hoge scores in benchmarks, maar ook echt voordeel biedt in toepassingen (al trekken games zich er weinig van aan). We weten nu al dat de prestaties van S2011 enorm hoog komen te liggen en ik denk dat EVGA met dit moederbord wederom de harten verovert van extreme overclockers met veel centjes :9~

Verder heb ik alle vertrouwen in EVGA, ook al moeten ze dit bord maken zonder Peter "Shamino" Tan. De man die eigenhandig verantwoordelijk is voor de uitgebreide overclockopties op EVGA-moederborden. Maar ik denk dat ze ondertussen wel weten wat een goed overclock-moederbord doet tikken!
SR-2 laat zich zeker zien in hoge scores in benchmarks, waar worden WR's mee gezet denk je ?
Check hwbot.

Weet ik wat de vervanger van me sr-2 gaat worden, hoop alleen dat ze dan ook via de Bclock te overclocken zijn en niet alleen multiplier zoals SB.
Nu nog wachten op de 8 core Xeons en we kunnen een PC bouwen met 32 cores en 32 GiB RAM :) overkill beond overkill.

Pricepoint van dit moederbord zal waarschijnlijk enorm hoog zijn, zeker als ik zijn voorganger met een 600-700€ zie.
nog maar te zwijgen over de Xeon prijzen die op dit mobo geprikt moeten worden.

zoals voor dual lga1366 de prijzen makkelijk rond de 1k a 1700euro per cpu liggen
best wel extreem!
is dit niet meer een server moederbord?
het lijkt me zo ontzettende overkill!
Ik denk dat je dit vanaf de andere kant moet bekijken. koop je nu dit bord met 8 Gb geheugen en 1 CPU erin en wanneer het trager word prop je er een extra CPU en geheugen bij.. zicht op de toekomst ipv dan weer iets nieuws moeten kopen..
Ik denk niet dat je het snapt. Dit moederbord is net zoals de SR2 voor een select groepje die-hard overclockers die wereldrecords willen doorbreken. Niks voor de casual gamer ect.

[Reactie gewijzigd door Domus von Dutch op 6 juni 2011 12:49]

Of voor mensen die het professioneel gewoon nodig hebben en niet die voor de lol een hoge score in een benchmark willen hebben
die gaan automatisch naar professionele toestellen.

kijk eens naar een HP en Dell bv... hebben beide een 2socket WS in aanbod.
En die zijn dan weer niet te vergelijken de performance dat je hier uit zal krijgen.. :)
Dat werkt niet omdat je een matched pair nodig hebt, multi socket systemen worden eigenlijk vrijwel altijd volgeladen initieel waarna er hooguit een upgrade volgt een paar jaar later. Dat meer bijplaatsen wordt weinig gedaan.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 7 juni 2011 00:08]

Vandaag overkill, volgend jaar de standaard.

*640K ought to be enough for anybody*

@hieronder. het is juist wel overal op toepasbaar, omdat je nooit weet wat de toekomst kan brengen.

[Reactie gewijzigd door Limaad op 6 juni 2011 12:46]

Ja, want een paar jaar terug hadden we ook allemaal twee of meer prescotts in onze pc's...

De 64K mythe is niet overal van toepassing.
Nee maar de performance was wel vergelijkbaar in die paar jaar erna.

Net zo als SLI nu misschien overkill is met de laatste high end video kaarten, het duurt niet lang voor dat er een generatie is die even snel is.
Dus zijn SLI en duo-socketmobo's toch ten alle tijden overbodig als je jouw eigen redenatie doortrekt?!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee