Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Star Citizen heeft meer dan 350 miljoen dollar opgehaald

Voor ruimtegame Star Citizen is tot op heden ruim 350 miljoen dollar opgehaald via crowdfunding. Het is sinds 2012 mogelijk om bij te dragen aan ontwikkeling. Er is echter nog steeds geen officiële releasedatum, ook al zijn bepaalde delen speelbaar in early access.

Op de officiële site van de game is zichtbaar dat de teller op het moment van schrijven op iets meer dan 351 miljoen dollar staat. Omgerekend is dat zo'n 294 miljoen euro. Dit huidige totaalbedrag is afkomstig van schenkingen van in totaal ruim drie miljoen geïnteresseerden.

In juni vorig jaar werd de grens van 300 miljoen dollar gepasseerd, wat betekent dat in de afgelopen negen maanden nog eens zo'n 50 miljoen dollar is opgehaald. November vorig jaar was met afstand de beste maand van de afgelopen tijd; er is toen bijna 17 miljoen dollar opgehaald, wat vooral verklaard kan worden door de jaarlijkse tweeweekse gratis periode die in die maand plaatsvond. In december 2019 stond de teller nog op 251 miljoen dollar.

De huidige 350 miljoen dollar is niet het volledige bedrag dat tot nu toe is opgehaald, aangezien er ook private investeringen zijn gedaan. Een eerdere schatting ging uit van een totaal van tussen de 450 en 470 miljoen dollar. Volgens ontwikkelaar Cloud Imperium Games gaat al het via crowdfunding opgehaalde geld direct naar de ontwikkeling van de game.

Volgens de tijdlijn op de officiële site lijkt het erop dat er vanaf maandag een begin moet worden gemaakt met de campagne. Waarschijnlijk betreft dat Squadron 42, een apart singleplayerverhaal. Hier is nog altijd geen releasedatum voor en de beoogde releaseperiode is al meer dan eens niet gehaald. Volgens de huidige planning moet dit gedeelte in ieder geval uit 28 hoofdstukken gaan bestaan.

Momenteel zit Star Citizen op alfaversie 3.12 en Cloud Imperium Games verwacht dat het spel tegen het einde van dit jaar op alfaversie 3.16 zal zitten.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-03-2021 • 16:14

225 Linkedin

Reacties (225)

Wijzig sortering
En daar gaan we weer. Comments vol met doem verhalen. De game verbeterd stap bij stap en de funding per jaar is extreem stabiel en eerder groeiend dat dalend net zoals het aantal nieuwe backers. Hoe je het ook wend of keert. Dit project loopt gewoon steady vooruit.
Er is helemaal niets steady aan hoe dit project loopt. Veel van de systemen hebben ze al twee keer herschreven. 8,5 jaar na m'n pledge, 7,75 jaar na de Hangar module en bijna 6,75 jaar na "Arena Commander" is er nauwelijks iets veranderd.
"Behalve" dan dat je planeten kan verkennen.
En vervolgens niets kunt doen. Nee, die oerdomme "AI" telt niet ;)

Maar juist het verkennen van de planeten is een briljant voorbeeld van hoe slecht het project gemanaged is. Want het flight model is inmiddels drie keer vrijwel geheel herschreven. De generator voor de planeten is ook minstens één keer volledig herschreven. Physics? Eerst standaard CE, toen een geheel eigen (dat zeiden ze tenminste), en nu is het een hack van Lumberyard (wat gewoon CE is). En zo kan ik nog wel even door gaan.

Ze zijn tegenwoordig een stuk stiller over hetgeen ze daadwerkelijk doen op technisch vlak, juist omdat ze daarmee toe gaven hele grove fouten te maken.

Hoe graag ik ook wil dat dit slaagt, als backer van het eerste uur kan ik niet anders dan op z'n zachtst gezegd twijfelen over elk woord dat uit CIG komt. Het enige wat je als oorspronkelijke backer ziet is dat ze nog steeds geld aan het melken zijn. Elk doel dat ze gesteld hebben, hebben ze gemist. Dat 2014 als release date onrealistisch was wist iedereen wel. Maar volgens hun eigen woorden is de productie inmiddels 11 jaar geleden begonnen (12-13 jaar geleden waren ze al aan het ontwerpen - naar eigen zeggen).
Je kan bounty hunten, minen en je kan PostNL spelen er zijn genoeg missions nu te doen al zijn ze redelijk hetzelfde.

Laatst is er ook een alien invasion event geweest waar men met de server een planeet/schip kon verdedigen tegen de invasie.

Leuk dat je begint dat na 8,5 jaar er nog niks veranderd is maar er is dus een Universe opgebouwd met verschillende planeten waar je gewoon winkels kan bezoeken en missions kunt doen. Ook zit er ondertussen een gevangenis systeem in waar je uit kan ontsnappen of je plicht kan voldoen en voor je vrijheid werken. Je eerste comment is dus complete onzin.

De "oerdomme AI" is helemaal niet zo dom, mocht je op een clean server komen weet de combat AI nog best lastig te zijn. Het zijn de servers momenteel die heel de AI niet kunnen verwerken wanneer deze al tijdje draait of volledig vol is.

Ik ben een backer vanaf 3.0 en er is al best aardig wat toegevoegd. Het geld wat ik erin heb gestopt is niet zo heel veel maar vind ik voor de ambitie het uberhaupt al waard. Andere studios zitten veilig vastgeplakt aan hun huidige IP's zonder enigszins technologisch vooruitgang.

Voor mij geld nu ook als backer dat ik geen extra geld erin stop totdat SQ42 daadwerkelijk uit is. Wanneer dat uit is en het lijkt goed te zijn moet het ook wel goed gaan komen bij SC en krijgen ze weer geld van mij.

Ik ben niet iemand die 100% achter CIG staat wat ze nu doen, maar om te zeggen dat er nou helemaal niks is apart van Arena Commander en Hanger Module is echt klinkklare onzin.
Welcome to game development. Gebeurt zo'n beetje bij elk project.
Ik heb zeker 10 projecten van dichtbij meegemaakt. AAA games. In alle gevallen worden deadlines en kosten overschreden. Meeste gevallen hoor je daar niks over in de buitenwereld.
Dit vind ik wat te kort door de bocht. Ja, het is waar, maar...

Is het nog wel eerlijk om dit in hetzelfde licht te zien? Is het label 'early access' nog wel terecht? Het lijkt inmiddels een beetje een moderne variant van 'de nieuwe kleren van de keizer'.

Zoals ik het zie houdt dit spel zich niet aan de gevestigde 'spelregels' en classificaties. Ik zou het 'scope-creep' als verdienmodel noemen. Steeds maar weer mooiere beloftes. Groter, beter, meer. En gebruikers betalen daar voor. Niets mis mee, natuurlijk. Sommige mensen betalen graag voor een 'gevoel'. (Zoals er ook niets mis is met nudisme). Maar het zou wel zo chique zijn om daar dan transparant over te zijn.

Er is 'access', dus het is geen zwendel, maar gezien de looptijd en het gebrek aan zicht op de eindstreep is het niet echt 'early' meer, of wel?
Ben dan wel benieuwd naar de AAA projecten waar je het over hebt die minstens +/- 10 jaar na aankondiging nog steeds niet in de winkels lagen. Dat een project vertraging oploopt is het probleem niet zozeer (behalve dat je daarmee je doelgroep en mogelijke aandeelhouders/investeerders mee teleurstelt). Dat is inderdaad niet bijzonder bij grote projecten. Maar SC is een product wat 10 jaar na dato nog steeds niet voor de gehele markt beschikbaar is.. tenzij het de bedoeling blijft dat je een 'starter pack' koopt en daarmee toegang krijgt tot bepaalde 'modules' ?

Ik zie het een beetje als een aannemer die een huis blijf uitbreiden / verbouwen. Als je als eigenaar op een gegeven moment gewoon fatsoenlijk in dat huis kan wonen en de aannemer gaat aan de slag met een extra aanbouw; prima. Maar bij SC heb ik het idee dat het huis nog steeds niet bewoonbaar is en men om de X-aantal dagen de bijna leefbare ruimtes weer overhoop gaat gooien omdat de aannemer het toch een goed idee vind om overal vloerverwarming te leggen ipv alleen in de woonkamer.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 16 maart 2021 15:13]

Development kan lang duren, maar het is alom bekend dat Chris Roberts een fantast is die hoge prioriteit zet bij de meest debiele details en vervolgens gaat micromanagen tot het exact zo is als hij in gedachten had. Die werkwijze maakt het onmogelijk om fatsoenlijk productief te zijn.

Full persistance is zo'n voorbeeld, dat je een koffie kopje kunt meenemen naar een planeet, daar ergens kunt neerleggen en dat die daar dan voor eeuwig ligt. Tot iemand hem weer oppakt. Het klonk grappig aan het begin, maar het is technisch niet te doen. En bovendien, het doel is super realisme, maar hoe realistisch gaat het in de praktijk zijn? Aangezien je niet met alle spelers in dezelfde instance kunt zijn, zal het kopje daar voor sommige spelers magisch verschijnen. En esthetisch is het natuurlijk ook wat vreemd.. want wat gebeurt er bij de bar waar alle koffiekopjes zijn gestolen? Verschijnen daar magisch nieuwe kopjes? Realisme op dit niveau is gewoon domme onzin en een waste of time.

Begrijp me niet verkeerd, ik kon het streven naar realisme wel waarderen. Maar het niveau waarop ze dat willen is dan weer onrealistisch en gelukkig hadden ze het al enigszins overboord gegooid door hun wens voor natuurkundig accurate ruimteschepen + voortstuwing te laten varen, want dat had natuurlijk veel invloed gehad op het uiterlijk van elk schip. Maar met die achterlijke top-hat, monocle, space penguins en allerlij debiele helmen, hebben ze het streven naar realisme ver achter zich gelaten. Waarschijnlijk om de jongere gamers ook te kunnen uitmelken. Maar die wens voor persistance zoals hierboven omschreven is zover ik weet nogsteeds een doel.

En ik las toevallig vanmiddag dat Chris graag alle objecten uit 'echte' materialen wilt laten bestaan. Die allemaal hun eigen gewicht en durability en weet ik wat hebben. Wat is in godsnaam het nut? En weegt dat op tegen de enorme klap extra tijd die ditsoort onzin kost?

Ja, ik ben ook al een tijdje backer.. sorry voor de rant

[Reactie gewijzigd door Sebben op 15 maart 2021 21:00]

Ja, het is jammer dat Chris Roberts de intentie van de game lijkt te hebben veranderd. Van ruimtegevechten naar een soort alternatieve virtuele wereld. Dat laatste ga je nooit 'af' krijgen.
Als hij nou gewoon eens die ruimtevechtgame klaar stoomt en uitbrengt met beperkte keuze uit jagers, zonder zaken als planeten bezoeken, handel, e.d. , zou het een stuk beter staan en eventuele ongeloofwaardigheid van het project wegnemen. Gewoon focus op 1 stukje verhaal, bijv. een episode van Squadron 42, zonder online coop mogelijkheden. De code daarvoor moet toch al klaar zijn?
Het probleem is dat ze de basis niet goed krijgen. Misschien is dat een resultaat van alles tegelijk willen doen, maar ik denk dat de engine hun wensen ook helemaal niet aankan. De werkende basis is niet (meer) op redelijke termijn te doen dus verbloemen ze dat door nóg meer extra's toe te voegen en de aandacht af te leiden met meer schepen en mooie plaatjes.
Als je de carrière van Chris Roberts over de jaren gevolgd hebt, dan zie je dat naarmate Chris meer vrijheid krijgt, hij de neiging heeft om zijn projecten steeds grootser op te blazen. Dat heeft er vroeg in zijn carrière bijna toe geleidt dat hij Origin Systems in het faillissement gedreven had (middels de overrun op de ontwikkeltijd van Strike Commander). Als je interviews leest met zijn collegas uit die tijd (zoals Warren Spector) dan wordt je vrij snel duidelijk dat ze zijn micromanagement style van leiderschap niet echt konden waarderen.

--- Warren Spector Interview uit (https://gameranx.com/upda...rts-theory-of-everything/) ---
Game design by decree. Which really was the way Chris Roberts operated, in many respects. The good part about Chris Roberts was when he had the vision for what a Wing Commander was going to be, and he came and sat down and pitched it to us all, we all went “Damn he’s right.” It’s gonna work. He could describe it in a way that you just knew he was right, and it was going to work. And so we invested in it. And he was right, it did work. The downside of that was, when you went to work with Chris Roberts, you did everything EXACTLY the way he said to do it, period. Or you were fired almost immediately. No second chances. He was very explicit with what he wanted, and you either did it that way, or you were not part of his team.”

I literally heard him say “make that pixel blue, not green”

So it was a place where only certain individuals could survive it. And they had to be very talented, but on the other hand, they also had to be very subservient in their demeanor.

--- end of interview ---

Uit verhalen van (ex-)medewerkers van CIG hoor je dat hij nog steeds deze stijl hanteert, wat natuurlijk zorgt voor problemen bij de productie van Star Citizen. Er zijn verhalen van medewerkers die meerdere keren opnieuw aan een stuk functionaliteit hebben moeten beginnen omdat Chris steeds zijn ideeën bleef aanpassen nadat hij ze aan het werk gezet had.

Bij een normaal game development proces zie je dat een uitgever zal proberen dit soort excessen te onderdrukken aangezien er verantwoording afgelegd moet worden over dit soort beslissingen. Echter bij het ontwikkelmodel van Star Citizen is er geen partij waar Chris verantwoording aan hoeft te geven voor zijn beslissingen. De backers die nog over zijn en geld blijven uitgeven aan dit project geven Chris totaal geen druk om verantwoording af te leggen.

En daarmee kan hij blijven doorgaan met het aanpassen van het ontwikkelplan. En zolang de backers maar blijven doorgaan met het geven van geld, zal Chris ook niet geneigd zijn om iets te veranderen aan zijn management stijl.

Het is al vaker gezegd: zolang het geld blijft vloeien zal dit spel nooit afgerond worden, want Chris zal blijven rondfoefelen aan alles wat erin zit!
Ja, ik ben inmiddels bestwel bekend met de (nietzo) beste man en zijn praktijken. Vergeet Freelancer niet. Vergelijkbaar spel wat ook dreigde over de kop te gaan tot MS het overnam en flink heeft zitten schrappen in de plannen van CR. Uiteindelijk is het desondanks een van mn favoriete games geworden.

De Forbes longread geeft ook wel een goed beeld van hem; en Sandy... Alsof hij zelf niet erg genoeg was, trok hij zijn trainwreck van een vriendin het project in.
En zijn broer en diens companen. Laten we die vooral ook niet vergeten. Ik heb me uitstekend vermaakt met Freelancer tot het moment dat de single player story voorbij was en je op level 14 van 20 opgeklommen was. Ik kon me daarna niet echt meer motiveren om nog naar level 20 door te klimmen. Het feit dat je na de single player campagne het beste schip van het hele spel had maakte dat de uitdaging er zo'n beetje vanaf was.
Dat is waar, maar zo extreem als dit?

Probleem met zulke enorm lange development cycli is dat je op een gegeven moment enorm ver achter gaat lopen. Alles waar je mee begonnen bent is inmiddels ver verouderd. Want de techniek staat ook niet stil. Daardoor krijg je dus al die rewrites die ze gedaan hebben.

Chris Roberts heeft enorm goede ideeen maar hij is een zeer slechte projectmanager. Dat was in de tijd dat hij voor Origin werkte al bekend, regelmatig moest er van hogerhand gewoon hard met de vuist op tafel geslagen worden om de scope creep in te perken. Daarom heeft hij heel mooie games kunnen maken.

Helaas mist die rol nu nogal. Ik ben zelf ook backer maar ik zie het met lede ogen aan. Ik had liever het model van Elite Dangerous gezien: Langzaam functies toevoegen en echt releasen, maar wat er in zit werkt ook compleet. Alleen zij worden weer beperkt in hun budget, helaas. Want hun beloften zijn een stuk realistischer waardoor mensen er minder geld in stoppen. Ze geven duidelijk van tevoren aan wat er gaat komen, vanwege het realisme niet al te spectaculair helaas waardoor ze minder geld binnenhalen. Maar wat ze beloven komt er ook, en redelijk op tijd.

Overigens ben ik een enorme fan van beide franchises en een backer van beiden :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 maart 2021 22:27]

Maar dit is wel een extreem voorbeeld. Er zou inmiddels een paar honderd miljoen zijn uitgegeven waarmee Star Citizen het grootste budget aller tijden heeft en er is gewoon geen game, bizar

[Reactie gewijzigd door AlainSki op 15 maart 2021 19:18]

Ik ben zelf programmeur, dus ik weet heel goed hoe een ontwikkelingscyclus er uit ziet. Ik weet daarom echter ook heel goed hoe slecht management en slechte planning er uit zien ;)

Dit is niet zomaar een deadline die overschreden is. Dit is een gebrek aan planning en coördinatie. Elk systeem is meerdere keren herschreven. Dat betekent dat elk systeem al vanaf dag 1 niet ontworpen is om de doelen die jaren geleden gesteld zijn te bewerkstelligen, of dat ze op een dusdanig naïeve manier geschreven zijn dat ze niet schaalbaar zijn - wat nog steeds een planning probleem is.
Dit is gewoon een extreem voorbeeld van zoals het bij teveel bedrijven gaat: bestuur/management die niet luistert naar wat diegenen die het uit moeten voeren. Prestige, ego, zeg het maar.
Oik kijk er al lange tijd naar uit todat het spel uitkomt.
Maar als ik iedereen zo hoor zitten wr veel problemen in management en planning.
Wat ook vaak gebeurt is dat er op dat soort niveau niet geluisterd wordt naar de werknemers op de werkvloer. Die zien en meeken tensloote dagelijks waar ze tegenaan lopen.
Niet helemaal waar natuurlijk. De alpha versie de we nu spelen is veel verder dan wat we hadden net na Arena Commander, toen hadden we namelijk vrijwel niets.

Daarnaast, wat je vast weet of in ieder geval zou moeten weten, is het wachten nu vooral op server meshing. Zoals ze hebben aangegeven kunnen ze op dit moment niet veel meer toevoegen zonder de game onspeelbaar te maken door te lage framerate.

De ontwikkeling gaat inderdaad traag maar zeker wel vooruit.

[Reactie gewijzigd door Nopheros op 15 maart 2021 18:35]

Die belofte van server meshing is ook al meer dan 3 jaar oud en zijn ze geen moer mee opgeschoten. Dat is niet traag, het staat gewoon stil.
Het staat niet stil maar het wordt telkens verschoven. Server meshing is niet per se iets nieuws maar voor zoiets als Star Citizen wel. SC is natuurlijk een MMO met gigantisch veel assets en op zeer grote schaal, iets wat nog geen andere game gedaan heeft tot op heden. Server meshing voor Star Citizen is daarom ook een stuk ingewikkelder.

Ik probeer het hier overigens niet goed te praten ofzo want ook ik vind dat het veel te lang duurt allemaal, maar ik probeer wel in m'n achterhoofd te houden dat zoiets als SC nog nooit eerder gedaan is, en heb daarom ook wel het geduld.
Is salvage alweer op de roadmap?
Ook zo'n ding. Ze roepen weer wat leuks, harken weer wat poen binnen en dan verschuift het op de planning netzo lang tot het met stille trom volledig verdwijnt. Leuk schip hoor, lekker groot en bovenal nutteloos
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/release-view

Gepland voor het najaar. Eerst komt medical gameplay (ziekenhuis, medbay niet meer als respawn punt)
T0, dat klinkt al niet veelbelovend, maar ook veilig weggestopt naar het laatste kwartaal. Ik denk niet dat we er iets van gaan zien dit jaar. Noem me cynisch, maar dit hebben ze al eerder meer dan een jaar uitgesteld, het heeft geen prio bij ze.
Iedere nieuwe feature begint bij Tier 0. Dan wordt feedback verzameld gedurende een paar maanden en wordt de implementatie verbeterd naargelang de prioriteiten en de mogelijkheden qua onderliggende techniek. Soms moet gewacht worden op onderliggende techniek, zoals op het moment voor veel features het geval is. Bijna alles hangt op het moment af van server meshing, omdat de servers nu eigenlijk al overloaded zijn. Ondertussen staan de andere teams (ships, landing sites, planet tech, rendering pipeline, etc.) natuurlijk niet stil, waardoor er nog steeds nieuwe schepen, flight models en planet reworks gedaan worden.
Voor object containment streaming en object culling "speelde" ik patches met 3 frames per seconde. Toch nog die starfarer wreck proberen te onderzoeken met slideshows. Daarna wereld van verschil. tussen 30 en 50 fps nu. als de backend helemaal naar behoren werkt dan man.. kan niet wachten.
De Hangar module is kapot momenteel. :+
Al heel lang. Het enige ding dat ooit enigszins fatsoenlijk werkte is al jaren stuk.
Heb ook niet het idee dat ze met de afgelopen patches hier aandachtig aan hebben gewerkt,
Ook is ineens de Aeroview hangar verdwenen bij mij terwijl, nu moet ik het maar doen met de karige self land hangar.
Bij hun is links iets repareren = rechts iets stukmaken. Dus ik snap wel dat ze de hangar niet willen aanraken. Wat ik niet snap is dat je er nogsteeds naartoe kunt. Haal die knop dan weg uit het menu denk ik dan..
Deze game heeft alles in zich om Duke Nukem 'it took' Forever van de troon te gaan stoten :+
Steady, maar wel héél slowly.. Ik begon met het spelen bij 3.08. Even voor de duidelijkheid dat is December 2019. Inmiddels zitten we bij 3.12, en moet ik zeggen dat het toch tegenvalt, die progressie.

Bij 3.8 was ik mega enthousiast, maar als je kijkt wat er nou eigenlijk in een heel jaar aan vooruitgang in de ontwikkeling zit, dan is er qua noemenswaardigheid vooral één "stad" bijgekomen, maar vooral een hoop schepen en extra's waar geld op te verdienen viel.

Als we met dit tempo vooruit blijven gaan, dan kun je zonder te overdrijven, geen game verwachten voor 2030. En dat gaat natuurlijk nergens over.

Begrijp me niet verkeerd, deze game lijkt me briljant, Elite Dangerous vond ik geweldig, maar als je één keer Star Citizen hebt ervaren ( of het idee er van ), dan voelt dat mega verouderd en saai aan. Maar of het ooit realiteit gaat worden...
ik begon op October 18, 2012 16:36.
Toen was nog niets te spelen. En sindsdien is het uitgebreider en uitgebreider geworden.

Het probleem is dat ze steeds de eindstreep opschuiven, daarmee creëren ze meer werk en hype. maar raakt het nooit af. Liever had gezien dat ze de game van 2012 maakten zoals afgesproken, en vervolgens deze basis gingen uitbreiden.
Zou jij het afmaken wanneer de miljoenen zo binnen blijven stromen?
jij misschien. maar er is een pol geweest. Chris roberts die vroeg moeten we het pledgen stoppen of doorlaten gaan en spel grootser maken?
Alsof een poll laten beslissen een goed idee is.
Vorm van democracy. Meeste stemmen gelden toentertijd dat er door werd gegaan met geld ophalen.

Op zich schijnt zoiets het meest eerlijk te zijn tegenover de investeerders.
ik durf te wedden dat tegen de tijd dat je het volledige spel kunt spelen je zelf al ritjes maakt in het ruimteschip van je kleinzoon.
Dat is pas een next-level console port ;)

(Port naar de console van je space hopper)

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 15 maart 2021 19:03]

Ik had t juist andersom. Volg dit project al sinds de kickstarter en als ik dan Elite Dangerous ga spelen vind ik het een verademing aan hoe gebalanceerd, eerlijk, goed en bizar groot het spel is. Grafisch updaten ze het ook gewoon keurig.
Ja je kan weinig "doen", maar het is een grote space sandbox om je eigen avontuur er in te boeken, alleen of met vrienden.
Ik zou je graag willen geloven want heb er helaas veel geld in zitten.
Inmiddels sinds 2012 al veel herbouwd aan mijn computer dat ik inmiddels wel 3 a 4 verse computers heb gehad. Ik heb echt geen enkele versie stabiel kunnen spelen, mijn langste speelsessie zonder crash was misschien 2 uur. Het zou kunnen dat ik die zelf afgekapt had omdat ik of weer vast stond in mijn reclaimer of er wel weer een andere bug ontstond waardoor ik weer de server uit kon...

Als dat alles nou af en toe even een keer gebeurde, oke... Maar als je net in je reclaimer zit en het spel crasht dan is het ook nog eens zo dat je ironisch genoeg je ship weer moet claimen voordat je deze opnieuw mag spawnen. Destijds zat hier een halfuur tijd op (uit mijn hoofd) op de reclaimer. Dan ben je snel klaar met het spel. En dat schip was niet goedkoop, grappenmakers.

En ja ook de laatste versie heb ik geprobeerd, deze had een recordtijd van crashen. Ik kon net naar de lobby ingame komen en hij crashte gelijk. 3 pogingen gedaan. Verder met andere games geen problemen.

Ik heb in ieder geval wel mijn lesje geleerd, heb nooit meer veel geld in een spel durven steken.
Deels heb je gelijk natuurlijk (veel versies hebben stabiliteitsproblemen) maar ik zou het wel erg veel pech vinden als het waar is mbt je max 2 uren sinds 2012. Hier start ik het misschien eens in de 4 maanden, maar kan vrijwel altijd een dagdeel zonder crashes spelen. Ik heb dan ook geen Reclaimer, wellicht dat het daardoor komt. Of misschien kun je beter even wachten na een release totdat ze wat bugfixes hebben doorgevoerd.

Het verdienmodel met dure, kunstmatig schaars gemaakte schepen vind ik het grootste kritiekpunt voor SC. Vanaf het begin vind ik het een perverse prikkel die, zeker gezien de doelgroep, ongezond (koop)gedrag promoot. Extra zuur inderdaad als dan het tot nu toe geleverde resultaat niet aan je verwachting voldoet (misschien kun je je schepen nog doorverkopen?). Zonder dat verdienmodel hadden we het alleen waarschijnlijk nu niet over deze game en het fundingsbedrag gehad (maar was het óf al gestorven óf al uitgebracht in een minimale versie).
Deels heb je gelijk natuurlijk (veel versies hebben stabiliteitsproblemen) maar ik zou het wel erg veel pech vinden als het waar is mbt je max 2 uren sinds 2012. Hier start ik het misschien eens in de 4 maanden, maar kan vrijwel altijd een dagdeel zonder crashes spelen. Ik heb dan ook geen Reclaimer, wellicht dat het daardoor komt. Of misschien kun je beter even wachten na een release totdat ze wat bugfixes hebben doorgevoerd.
Misschien was het 3 of 4 uur maar helaas wel pijnlijk waar dat het absoluut niet langer was. Er staat mij bij dat we toen gestopt waren omdat er de zoveelste gamebreaking bug in zat. Wat weet ik niet precies meer omdat in mijn ervaring het spel vol zit met bugs, het was waarschijnlijk 1 van deze redenen:
-Liften die het spontaan niet meer doen
-Missies die je niet meer kan activeren
-Missies die je niet kan afmaken
-Ai met aimbot
-Servers die crashen
-Onstabiele fps ongeacht je systeem specificaties
-Elkaar niet meer kunnen zien
-Vast clippen in je schip
-Schip deuren welke niet openen
-Cockpit random open
-Schip start niet meer ongeacht brandstof
-Turret doet het niet meer(geen schade)
-Quantam travel werkt niet of de QT-Hud verschijnt niet meer
Dit zijn mijn ervaringen welke ik zo even uit mijn hoofd opsom,
Zoals ik al zei heb ik (ook met vrienden) elke versie wel geprobeerd en ook tijdje na launch, maar als je ook kijkt hoe lang het duurt met patchen van een hoofdversie dan krab ik al achter mijn oren. Ik en mijn vrienden zullen wellicht ongelooflijk pech hebben en ik ga de volgende versie zeker weer proberen, echter sijpelt mijn hoop wel steeds verder weg.
Ja begrijpelijke reactie en zo te horen speel je het wat intensiever dan ik waardoor je waarschijnlijk ook meer tegenkomt. Geen ervaring met het party-system maar voor de rest herkenbare bugs, vandaar ook het hier niet regelmatig wordt opgestart. De afgelopen 2-3 keer vond ik het eigenlijk wel opvallend dat hij zo weinig echt crashte, wellicht geluk maar het voelde stabieler.
Heel herkenbare bugs. Heb altijd wel last van 1 of meerdere van bovenstaande. Heb het spel maar ooit één keer 'fatsoenlijk' een uur of 2 kunnen spelen achter elkaar met vrienden, tot de server of het spel bij 1 of meerdere van ons wéér crashte.
Vergeef mijn nieuwsgierigheid, maar wat is veel, waaraan heb je dat besteed en waarom?
De Reclaimer is op het moment ook buggy op velen vlakken, maar ik heb het idee dat hij in de laatste versie een stuk stabieler is. Sinds 3.11 zijn alle 30K's er nagenoeg "uit" en ik zie mensen op discord die speelsessies hebben die zowat uren duren.

Sowieso zou ik dit schip voor nu laten tot ze salvage hebben geïmplementeerd later dit jaar.
Twee stappen vooruit, en dan weer één stap achteruit. En dan kom je alsnog wel langzaam vooruit, behalve als ondertussen je goal post 2 stappen verder is gezet.

En ik ben ook een backer en hoop dat het een geweldig spel wordt. Rationeel heb ik het alleen al wel afgeschreven. Gelukkig heb ik er niet meer dan €40 ofzo inzitten. Het is ook wel duidelijk waar de prioriteit ligt: Meer schepen maken die ze kunnen verkopen.

Qua fans is het toch wel heel vaak dan:
Iedereen die iets van software ontwikkelen weet, wist dat het nooit in jaar [huidig jaar] af zou zijn. Het is duidelijk dat [huidig jaar + 1/2] er een echte release komt.

Waarbij vroeger het nog huidig jaar + 1 was, en ondertussen hebben zelfs de meeste die-hard fans dat wel opgegeven. Overigens ook apart dat ze bij CIG blijkbaar niet wisten dat hun originele planning extreem er naast zou zitten, als het voor de fans wel overduidelijk was dat het langer ging duren.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 15 maart 2021 18:27]

Zijn de inkomsten nog steeds groter dan de uitgaven?

Zo lang ze inderdaad meer backing ophalen per jaar dan dat ze uitgeven dan zit het wel goed met ze en kunnen ze dit nog wel even volhouden. Als dat niet zo is dan is je opmerking een beetje misplaatst natuurlijk

*EDIT*
In hun 2019 report staat dat ze 60 binnen haalden en 68 mil uit gaven. Als je kijkt naar hun eigen vermogen dan hebben ze nog 60 mil in reserve in 2019, dat is respectabel genoeg dat ze nog een paar jaar door kunnen met geld bloeden op dit tempo van inkomsten/uitgaven..

Maar eigenlijk is dat ook een vertekend beeld omdat ze in 2018 en 2019 injecteringen van buitenaf hebben gehad waarbij ze een deel van het bedrijf af hebben moeten staan.

Zonder die 63 mil investeringen waren ze dus al praktisch failliet in 2019.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 15 maart 2021 17:03]

Ze hebben al 600 miljoen dollar opgebracht. Vanaf het moment dat ze boven de 100 miljoen grens zaten met crowd funding kwam er meer externe funding. Geen idee hoe ze dat gaan terugbetalen of wat er in ruil voor werd gegeven het lijkt allemaal een beetje vreemd. De execs zijn Chris Roberts, zijn vrouw, zijn broer en nog een paar andere dichte mensen denk ik en het is onduidelijk hoeveel zij voor hun diensten betaald worden. Maar hun jaarlijkse salaris zou wel meer zijn dan topontwikkelaars. Rek dat uit voor een periode van 10 - 15 jaar en naargelang je omstandigheden/levensstijl ben je "financieel onafhankelijk".

Ik geloof wel dat het product ooit nog gaat uitkomen (voor 2030) maar het gaat beloftes niet waarmaken en tegen dan zitten we aan een nieuwe generatie consoles, nieuwe generatie VR en wie weet wat nog allemaal gaat uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 15 maart 2021 17:47]

Vergeet daarbij ook niet dat het in Amerika heel erg makkelijk is om je volledige aansprakelijkheid af te schuiven op een bedrijf. Ze kunnen letterlijk zichzelf gezamenlijk miljardairs maken over nog eens 5-10 jaar, het bedrijf failliet verklaren en niks leveren. Van een kale kip kun je niks plukken, dus de investeerders en backers hebben in dat geval gewoon pech.

De kans is dus erg groot dat ze dit gewoon zo lang mogelijk vol gaan houden, met helemaal niet het doel ooit een spel uit te brengen. Gewoon genoeg voortgang maken om te kunnen zeggen dat ze er nog mee bezig zijn en enige beschuldigingen van fraude af te werpen, niet meer dan dat.
De ontwikkelaar is Brits...
Dat is waar maar hij woont in Amerika waar het bedrijf ook gevestigd is. Dus de Amerikaanse wet telt. Ook is hij overigens in Amerika geboren.

Overigens denk ik niet dat het een scam is. Ik denk dat hij gewoon verzandt in zijn eigen ambities zoals al eerder gebeurd is. Alleen is er nu geen uitgever om de situatie te managen.
Je hebt helemaal gelijk.

Het moederbedrijf is geregistreerd in de VS... Het is de grootste studio van CIG die in de VK gebaseerd is.
Daar gaan we weer, fanboys die geen terechte kritiek kunnen luchten en alles gaan zitten verdedigen. Toen ik 4 jaar geleden hier mijn onvrede uitte over de voortgang van dit project kon ik er nog inkomen dat sommige anders van mening waren. Maar als je naar de progressie kijkt in die 4 jaar dan heb je toch wel enorme oogkleppen op als je niet ziet dat er iets verschrikkelijk mis is met de development van dit spel en de prioritieten (verkopen van scheepjes) die de ontwikkelaar stelt.
Laten we eerlijk wezen. Wanneer SC in het nieuws is hier dan gaat het alleen om wanneer er een bepaald bedrag binnen is. Waar Tweakers bij Elite Dangerous bij een nieuwe grote update een nieuws item klaar heeft, zouden ze dat hier ook kunnen doen naar mijn idee?
> Waar Tweakers bij Elite Dangerous bij een nieuwe grote update een nieuws item klaar heeft, zouden ze dat hier ook kunnen doen naar mijn idee?

Ik neem aan dat als SC ooit uitkomt en dan ook echt updates gaat leveren voor een opgeleverd spel, dat dit ook zal gebeuren. Maar updates publiceren voor een spel dat gewoon nog in ontwikkeling is is natuurlijk niet nodig. Anders blijven we bezig want een spel dat volop in ontwikkeling is krijgt constant updates.
Alleen komt er zelden tot nooit een grote update.
Het gaat tergend traag, zeker als je ziet hoeveel geld er tegenaan gegooid is.
Waar heb je het over? 3.12.1 is nu de live versie, 3.13 wordt nu getest door evocati backers, 3.14, 3.15 en 3.16 zijn de andere grote patches.

Check de roadmap zelf maar.
Als ik zo door de eerste paar changelogs heen lees dan zijn die point releases (naar mijn mening) nou niet bepaald 'grote patches'. Om daar nou voor elke point release een artikel tegenaan te gooien..

SC lijkt mij verder heel intressant als het ooit af komt, maar als ik kijk naar de prijzen die ze nu al hanteren voor schepen en alles dan ben ik er direct ook weer klaar mee.
Het gaat er bij mij ook niet om dat ze over elke patch iets posten, maar als je nieuws geschiedenis bv hier zou lezen, dan gaat het ook alleen maar over “zoveel geld is binnen”, en voor de rest nemen ze de moeite niet.
Dan waarom wel de moeite nemen om hierover te schrijven?
Elite Dangerous daarentegen brengt iedere zoveel jaar een flinke update uit tegen een lage prijs, die vragen niet eerst 500 miljoen aan crowdfunding. Zo gauw SC ook gewoon een relevante release heeft zal Tweakers daar echt wel een artikel over schrijven.
Dat is natuurlijk onzin omdat als jij een package hebt met een schip dan hoef je niet voor iedere patch of update te betalen. Schepen zijn onderhand in-game te verdienen (voor de mensen die dat willen). Voor elke grote update moet je bij ED betalen. Je bent niet verplicht om hun te backen nadat je een starter package hebt en bv 1 of 2x je schip upgrade.

Nu doe je net alsof ze jou verplicht stellen om honderden of duizenden dollars erin te steken.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 maart 2021 20:32]

De economy wordt nu gebouwd op Pay 2 Win. Denk je echt dat ze spelers al die mooie en betaalde speeltjes weer gaan afnemen? De game is al gespeeld voordat ie straks echt begint.

Dus nee, je bent niet verplicht om er geld in te steken. Maar ja. Ik heb het iig bij de starter package gelaten, en we zien wel of dat geld niet uit het raam was gegooid. De paar uur die ik erin kwijt was, smaakten naar meer. Er zit potentie in. Maar het moet er ook nog uit komen en in een eindproduct belanden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 maart 2021 21:15]

Verschil is dat het een een uitgebracht en goed speelbaar spel is dat een expansion krijgt en het ander een verdedelde tech demo dat vol bugs zit. Dat jij verwacht dat er op tweakers een artikel komt voor elke vordering in de ontwikkeling van star citizen laat wel zien hoe groot je oogkleppen zijn. Tweakers doet over geen een spel dat nog niet uitgebracht is en in alpha is uitgebreid Artikels plaatsen over de vorderingen.
Als tweakers zich alleen blijft focussen op items zodra er een bepaald bedrag is gehaald, en niet wanneer er bijvoorbeeld een grote patch launch is, dan krijg je elke keer dezelfde verhalen hieronder te lezen.
Dit is natuurlijk wel waar.

Neemt niet weg dat het geld nog steeds vooruit loopt op de functionalteit.
Niet interessant als elke SC focust nieuws item alleen maar over hetzelfde gaat en tweakers niet de moeite neemt om evnetueel verdere development ook over te posten. Zo probeer je het ook alleen maar in een "negatief" daglicht te zetten. De mensen die het project niet volgen denken dan ook dat er idd niks gebeurt terwijl dat natuurlijk niet zo is.

Ik voorspel alvast het eerst volgende tweakers SC nieuws item: "Star Citizen heeft meer dan 400 miljoen dollar opgehaald".
En ik voorspel daarbij de verwachte reacties ;) }>
Persoonlijk vind ik SC een geweldig spel en ben zelf een enorme fan van de mining gameplay.
Inmiddels al space marshal omdat ik erin geloof dat het wel goed komt.
Ik voorspel dat onder dat bericht nog steeds de conclusie komt dat er nog geen Campagne is uitgebracht. Meerdere beloftes wederom gebroken zijn. Er weer nieuwe bugs zijn en gehele stukken herschreven moeten worden. Maar dat er wel tig nieuwe ships uitgebracht zijn die je voor flink wat eurotjes hebt kunnen kopen.
Aah je voorspelt dus je eigen reacties op het eerst volgend bericht?

Hoe origineel...
Als de door mij genoemde zaken zo zijn zal ik die zeker weer benoemen idd. Net als de feiten die velen als reactie op dit artikel gepost hebben.

Dat iets nog steeds niet uit is gebracht of dat iets wederom herschreven is moeten worden of iets vol bugs zit is namelijk makkelijk vast te stellen.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 15 maart 2021 23:01]

Wat mij verbaasd is dat we nog steeds verbaasd doen over "iets met veel bugs zit", terwijl we genoeg voorbeelden hebben van released games die vol zitten met bugs. Elke game heeft bugs en niks qua software is bugvrij en al zeker niet iets wat in development is.
Grappig hoe selectief je reageert.

Zit je nu al goed te praten wat een bugfest de launch van SC gaat zijn? Dat duurt nog wel een decennia.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 16 maart 2021 07:39]

"kuch"Cyberpunk2077"kuch".

Jij bent blijkbaar blind of je raakt nooit andere games aan? CP is een goed voorbeeld, maar nog genoeg andere games met enorm veel bugs of is voor jou alleen SC die bugs heeft (als we het over selectief reageren hebben), de rest negeer je zelf.

Ik weet onderhand wel dat je een hekel hebt aan het project, leg je er maar gewoon bij neer.
Cyberpunk is idd een goed voorbeeld van hoe het niet moet en waar veel ophef over was dat het zo slecht was. Dat is geen vrijbrief voor SC. Juist die ophef laat zien hoe terecht het commentaar op de bugs van SC is. Blijkbaar was jij blind voor die kritiek en meent dat dit nu goed praat dat SC ook vol bugs zit enkel omdat een andere developer ook iets waardeloos oplevert?

[Reactie gewijzigd door Mirved op 16 maart 2021 09:14]

Wie heeft het hier over een vrij brief? Ik zeg nergens dat SC bij een "officiële launch" geen bugs zal hebben. Games van dit caliber zullen altijd glitches, bugs hebben. Is normaal niks om over verbaasd te doen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 16 maart 2021 10:27]

We hebben het erover dat na al die tijd van ontwikkeling er nog steeds niets fatsoenlijks staat en dat wat er staat vol met bugs zit. Daarna begin jij te wijzen naar SC. "hunnie hebben het ook dus mag je niet mijn spelletje pesten". Wat natuurlijk nergens op slaat en niets zegt over de verschrikkelijke staat van SC en de totale mismanagement van project.
Ja is gewoon de realiteit. Deze discussie gaat nergens over...maar het verbaasd mij ook niks dat je hier telkens over door gaat in elke SC bericht.

Je zit jezelf bijna op te vreten, mij heb je er niet mee hoor.,
Idd de erbarmelijke staat van SC is helaas de realiteit.

Hoe kom je er bij dat ik mij zit op te vreten? Projectie? Enkel omdat ik het belangrijk vind om andere te waarschuwen voor deze scam en fanboys zoals jou die alles goed praten de realiteit laat zien zegt niks over mijn gemoedstoestand.
Idd de erbarmelijke staat van SC is helaas de realiteit.

Hoe kom je er bij dat ik mij zit op te vreten? Projectie? Enkel omdat ik het belangrijk vind om andere te waarschuwen voor deze scam en fanboys zoals jou die alles goed praten de realiteit laat zien zegt niks over mijn gemoedstoestand.
Wat praat ik hier goed? Jij gaat hier een discussie met me aan, jij maakt je zo druk dat je "anderen" moet waarschuwen. Wie ben jij om voor anderen te bepalen wat ze wel en niet doen met hun geld of wat ze wel en niet leuk vinden?

Ga wat nuttigs doen man, in plaats met een fakkel en hooivork rond te zwaaien. Maak liever druk om jezelf dan om anderen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 16 maart 2021 12:57]

Oei dacht dat het je niks uitmaakte erg felle bewoordingen voor iemand die het "niks doet" :D
Aandacht te kort? Je gemoedstoestand zegt dat het jou dwars zit dat mensen hier geld in steken, en dat je al te graag mensen wilt waarschuwen voor iets.

Doe wat je moet doen zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 16 maart 2021 13:12]

Zal ik zeker blijven doen. Voelt toch goed andere te behoeden van een scam en cult members wijzen op de realiteit.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 16 maart 2021 13:28]

Enkel als je een cultmember bent zal je er zo instaan. Ieder degelijk persoon zou er niks tegen hebben om iemand te behoeden van een scam. De terechte kritiek die hier geuit wordt door vele mensen gaan zitten bagatelliseren. Dat is pas koekoek.
Dat is omdat het binnengehaalde bedrag exceptioneel is, en dus een artikel waard is. Een random spel in alpha die weer een random patch heeft is niet heel spannend. Als ze echt iets releasen zal er vast een artikel over zijn.
Als een slak die nog naar het volgende continent moet..... En nog niet heeft bedacht hoe hij de oceaan over zal gaan steken....
Het is alleen jammer dat niemand weet hoeveel stappen er nog nodig zijn voordat je van een volwaardig product kan spreken.
Voor het budget wat ze intussen hebben opgehaald, vind ik de progressie eigenlijk alles behalve steady.
En dan mag het inderdaad als doemdenken overkomen, er is geen enkele game op de markt verschenen wat zoveel geld gekost heeft, zelfs een GTA5, RDR2 en FlightSimulator 2020 heeft minder gekost.
Uiteindelijk vrees ik voor een plichtmatig release zoals No Mans Sky, waar in tegenstelling tot Helo Games, ze de boel droppen en het opgehaalde geld in 1 of ander investering project dumpen om ze nooit meer te horen.
Doem verhalen? De game is al sinds 2011 in productie en wat staat er nou eigenlijk? Alles in de game is clunky, zit vol bugs en laten we het niet hebben over performance (ik snap dat daar geen prio aan zit). Daarnaast zijn de meeste modules keer op keer herschreven.
en laten we het niet hebben over performance (ik snap dat daar geen prio aan zit).
Door prestaties nu niet mee te nemen, bouwt men technical debt op. Dat later oplossen gaat veel middelen oplossen, als men daar al aan toekomt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 maart 2021 17:30]

Over 5 jaar zullen ze de engine wel weer moeten vervangen ja, omdat er dan nvidia 5080 raytrace en AI kaarten zijn.
De game verbeterd stap bij stap
Zou wat zijn als dát niet eens het geval was. Wat een enorm lage standaard.
Ja het loopt steady, steady heel erg langzaam tot bijna stilstand. Nog nooit heeft een game met zoveel geld achter zich zo weinig progressie gemaakt in zo een lange tijd. Het is niet gaan we weer, het is gaan we nog steeds. Steken er nou nog steeds mensen geld hierin. Wanneer houd deze scam gewoon een keer op?
De ontwikkelaars hebben helemaal geen belang bij het afleveren van een voltooid product. Het loopt wel lekker zo voor de ontwikkelaars
+1Anoniem: 310408
@Rhaegar115 maart 2021 19:18
Dit project loopt gewoon steady vooruit.
Geen doem verhalen. Maar je kan niet zonder een beetje te plassen van het lachen zeggen dat dit project steady vooruit gaat. Of je bedoelt steady als een een gletsjer.

De funding is extreem stabliel, de deadlines zijn dat niet. Ik ben er 6 jaar geleden ingetrapt. Wat ik toen beloofd werd, seamless play tussen cockpit en planet etc binnen 6 maanden (!) is nog altijd niet klaar. Ik heb keurig mijn geld terug gekregen.

Het tweakers artikel is voorzichtig, er zijn vele bronnen die zeggen dat de totale investering tegen een half miljar loopt. Ik zeg dat nog een keer, een half miljard dollar. Voor een game waarvan 'delen' te spelen zijn in 'early access'. Je mag een grote fan zijn van SC maar je moet wel blind als een mol zijn als je daar niet een groot probleem ziet.
Niks steady aan. Met het geld dat ze opgehaald hebben hadden ze al 4x een volledige game kunnen releasen.

Maar mensen die zo blind positief blijven zijn wel de reden dat ze nog gewoon in development zijn, want waarom niet lekker cashen en niks afmaken als je community je sowieso steunt?
Ik ben helaas ook in de scam getrapt. Laatst weer eens opgestart, er is nog steeds geen enkele reden om dit spel te spelen.
Loopt gewoon steady vooruit, daar heb je zeker gelijk in. Maar wat is nou de release datum?

Forever in Alpha

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 maart 2021 21:10]

Steady vooruit? 8 jaar bezig zijn met iets betekend nog geen vooruitgang. Ze blijven dingen toevoegen waar niemand echt om heeft gevraagd. En zo blijven ze bezig... Het is nooit af.
Tegen de tijd dat dit spel uit komt hebben we de melkweg al gekoloniseerd in het echt :P
Maar met minder kosten.
wat ben ik blij dat ik vorig jaar alles verkocht hebt... had er enorm veel in gestoken. maar nu alleen een starter schip kom ik er ook wel. En voor dat geld heb ik een mooie paar racefiets wielen gekocht :P
Mocht het ooit wat worden kijk ik wel weer maar het MMO aspect van gamen ben ik mee gestopt dus single player wil ik nog wel een keer proberen als het uit is.
Dat lijkt mij een veel betere investering inderdaad :P Ik dacht dat die pre-order schepen ook vooral kosmetisch zijn, zoals een mount in World of Warcraft?
Zelfs die-hard fans beginnen zich nu toch wel langzaam achter de oren te krabben volgens mij. Moest Squadron 42 niet in 2014 uitkomen volgens hun planning. Nu snap ik een jaar of zelfs twee vertraging wel maar inmiddels is het al 7 jaar.
Helaas zijn het juist de die-hard fans die CIG nog steeds verdedigen. De argumenten lopen ver uiteen. Van "backer != kopen" tot "ongekende schaal!!".

Ik ben zelf een backer en ik heb beide games inmiddels opgegeven. Het mismanagement zit helemaal aan de top (Roberts is niet geschikt als technisch en/of financieel leider). De jaren zitten vol met slechte technische beslissingen, gebrek aan richting en vooral veel dromen. De stretch goals ná de Kickstarter (jawel, die waren er) maakten dit al duidelijk. Veel van die goals stonden lijnrecht tegenover de oorspronkelijke plannen; zowel qua release date als qua eerdere stretch goals.

Er zit nog steeds niets substantieels in. De email updates (die ik wel nog steeds krijg :P) zitten ook vol met allerlei nonsens waardoor ze het allemaal complexer laten lijken dan het is, maar als puntje bij paaltje komt boeken ze elke keer maar bar weinig vooruitgang.
Het is niet voor niks dat Chris roberts vaker van projecten afgehaald is, o.a. bij Freelancer van Microsoft. Hij haalt nooit zijn deadlines en vervolgens moet de uitgever elke keer weer verhaal halen. Nu heeft hij dat niet en blijft het geld binnen stromen. Deze game gaat nooit af komen.
Hehe, iig was Freelancer nog een fatsoenlijk spel. Heel wat uurtjes in vermaakt, heerlijke game.

Star Citizen is voornamelijk nog een onsamenhangend project. van een spel is niet te spreken, na al die jaren en bizarre geldstroom die er naar toe gaat. Was niks, is niks en zal nooit wat worden.

Geen cent meer in steken. laat ze eerst maar eens komen met iets dat "lijkt" op een spel.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 15 maart 2021 16:58]

Freelancer is een goed spel geworden omdat Microsoft ingegrepen heeft. Als dat niet was gebeurt was er ook niks opgeleverd.
Zeker een heerlijk spel... ooit nog een keer de hele starmap op mijn werk uitgeprint! :+
Freelancer was/is inderdaad een goede game geworden. Echter door ingrijpen van Microsoft heeft het een einde gehaald. Als je goed oplet in de game, zal je merken dat het Chris zijn bedoeling is geweest het veel groter te maken. Bepaalde zaken waren niet af... of uiteindelijk niet gebruikt. Bijvoorbeeld konden bepaalde gates niet gebruikt worden.

De Wing Commander-series waren ook geweldig overigens...

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 15 maart 2021 18:15]

Als je de ontwikkeling van Freelancer zou gevolgd hebben, zou je weten dat het uiteindelijke resultaat totaal niet lijkt op wat Chris Roberts oorspronkelijk in gedachten had.
Eigenlijk is Star Citizen en nog wat opgeblazen versie van wat Freelancer had moeten worden.

Ik denk dat ze beter eerst Squadron42 hadden gemaakt en dan pas Star Citizen, net zoals eerder eerst Wing Commander, dan Privateer en later eerst Starlancer en dan Freelancer.

Dan heb je al een goede basis om van te vertrekken.
Ik heb de woorden Chris Roberts nooit in mijn mond gehad. Ik zei alleen dat Freelancer een top game was, wie dat dan gemaakt heeft of afgemaakt is mij om het even.
Degene die het project heeft overgenomen heeft er inderdaad nog iets goeds van kunnen maken.

Het ging er mij om dat het niet de eerste keer is dat Chris Roberts een project start, het volledig ontspoort en iemand anders de boel moet redden.
Een nogal extreem opgeblazen freelancer, welke nooit af zal worden gemaakt.
In het begin geloofde ik nog in dit project. Maar nu is de engine al hopenloos achterhaald. Ze blijven maar dingen toevoegen.

Nee dit spel is gewoon een geldverslindend megalomaan project. Zonde van je geld om hier iets nog in te stoppen.

Ben benieuwd wat Chris Robberts gaat doen als de geldkraan een keer dicht gaat. Hoe lang gaat dit nog door?
Vooral dat laatste ja, ik wacht eigenlijk al jaren totdat ze op z'n minst uit Alpha status zijn voordat ik er geld in durf te steken, maar w.s. gaat dat nooit gebeuren.
(Roberts is niet geschikt als technisch en/of financieel leider)
Wel geschikt als technisch en/of financi"eel leider van zijn eigen portemonnee waarschijnlijk. Hij zal er niet slechter van zijn geworden. "Steady income as long as people are willing to donate." Hij zal vast geen tweede kantoorbaantje ernaast hebben en vast ook niet rondrijden in een Chevrolet Spark.

Een game in Alpha fase die extreem duurder is dan de duurste films ooit gemaakt. |:(
7 jaar voor een singleplayer FPS. Lekker bezig.
Ze zijn geen 7 jaar bezich met alleen een singleplayer FPS. Het meeste werk zit en is gegaan in een open universe, waarin je met schepen zonder enige laatschermen of iets van dien aard naar manen kunt vliegen die jij vanaf een planeet ziet. Het FPS is daar maar een klein deel van.

Overigens ik ben early backer, maar een zeer critische, zowel tegen voor- als tegen standers van de ontwikkelingen rondom dit project en naar CIG toe.

Het probleem ligt voornamelijk bij Chris Roberts de eigenaar tevens directeur en projectleider. Hij zou een zeer goede artdirector kunnen zijn, echter als overall projectmanager weet hij geen draad te houden en stelt hij geen prioriteiten. Hierdoor kent dit project enorm veel project creep, helaas.

Project creep = Men is met zaken bezig die nog absoluut niet relevant zijn, waarbij de tijd en energie in veel belangrijkere zaken gestoken zou moeten worden.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 15 maart 2021 18:12]

Sorry hoor maar zo kritisch ben je niet.Er is maar 1 reden waarom dit project nog bestaat en dat is dat er zoveel mensen zijn die er geld in hebben gestoken,dat het voor hun moeilijk is om het los te laten.Het feit alleen al dat Chris Roberts alleen heerser is en ja-knikkers om zich heen verzameld heeft en er niemand is die hem af en toe uit zijn droomwereldje trekt om hem even met de neus op de feiten te drukken omtrent de voortgang van zijn project spreekt al boekdelen.

Er zijn zo veel tekenen aan de wand dat dit project nooit een volwaardig product wordt binnen afzienbare tijd.Droogt de geldput op?,geen probleem we brengen wel even een nieuw schip uit dat je alvast tegen een gereduceerde prijs kunt kopen.

En de backers willen het allemaal niet zien.Dat is twee vingers in de oren stoppen en heel hard Lalalala roepen.Wat overigens heel begrijpelijk is als je er al 1000+ euro in geinvesteerd hebt. ;)
Het is een spel van Chris Roberts, die gozer staat bekend om zijn megalomane developmentideeën en heeft nog nooit een spel op tijd en/of binnen budget afgeleverd. Wat had je anders verwacht?
Wat had je anders verwacht?
Na bijna een half miljard dollar en 10 jaar ontwikkelingstijd, een game ?
Dat is niet mogelijk met wat men inmiddels doet en heeft ontwikkeld. Op enorm details kun je zaken aan schepen aanpassen of zie je de mechanics van voertuigen. Er is op dit moment geen game die dat evenaard. Daarnaast zijn er genoeg games, die rustig nog een jaar of twee extra ontwikkeling had kunnen gebruiken, meest recent voorbeeld is Cyberpunk 2077.

Ik ben early backer en ik geef toe, op dit moment stop ik er ook niet meer geld in. Van tijd tot tijd haal ik een update binnen en loop en vlieg rond om te zien hoe de ontwikkeling verloopt. De laatste keer nu denk ik anderhalve maand geleden weer. Het zag er gewoon fantastisch uit en heb niet veel gemerkt van bugs.

Ben je met een paar vrienden, dan kun je best het een en ander samen ondernemen. Wel uitkijken dat je niet gebeiden betreedt op planeten waar je niet mag komen. Militair gebied bijvoorbeeld, dan kun je namelijk met z'n allen trachten te ontsnappen uit de gevangenis. Door een doorgang te vinden via grotten en mijne.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 15 maart 2021 18:21]

Er is geen enkele game met bijna 500 miljoen dollar (?!) die na 8 jaar nog steeds verre van af is. Enorme mismanagement dit..
Dan kende je Chris Roberts dus niet toen je backer werd?
Het is echt bizar.

Ik ben blij dat ik alleen 30 euro ofzo toen via Kickstarter heb geboden en sindsdien zit ik te wachten.

Eens in de zoveel maanden start ik het op, maar binnen 15 minuten sluit ik het ook alweer af.

Blijkbaar is er veel te doen als ik kijk op de Starcitizen reddit, maar ik ben een noob dus verder dan de start basis en een beetje ronddwalen in mijn starters schip kom ik niet.

Maar ik zit dan ook te wachten op de SP en niet de MP.
"Eens in de zoveel maanden start ik het op, maar binnen 15 minuten sluit ik het ook alweer af."
Sorry maar als 15 minuten in de buurt is van de werkelijkheid dan wil je het ook geen kans geven (ook niks mis mee maar wees daar gewoon eerlijk over). Ik speel net als jij eens in de zoveel maanden (soms 10 niet), maar neem wel even minstens enkele uren de tijd om te kijken wat ik wil / wat er nieuw is. Laatst aangehaakt bij een of ander event dat gehouden werd, was de hele server opeens bezig op space pirates te schieten en kratten uit een wrak te halen, resulteerde in een leuke som met UAC. Al met al leuke ervaring ook al waren er blijkbaar meerdere "waves" van het event die werden gehouden.
Ik ben verdrietig dat ik in 2015 een grafische kaart heb gekocht en daarbij een spaceship voor Star Citizen mocht "redeemen".


From: AMD Gaming Evolved <gamekeys@amd4u.com>
Date: 2015-01-03 17:07 GMT+01:00

Star Citizen
To redeem your exclusive spaceship game package, have the code you received from AMD in hand and visit https://robertsspaceindustries.com/promotions/amdmovr. Follow the instructions to create a Star Citizen account and redeem your own "Mustang Omega" digital racer spaceship for FREE.


Sniff... Whuaaaarûm heeft AMD mij niet een andere game gegevûûhhh... Zoals "ori and the blind forest" of zo...?
Volg t al enige tijd met afstand, maar staat al niet meer geïnstalleerd op de PC. Tot op heden heeft het is de verste verte mijn verwachtingen niet waargemaakt. Erg jammer en toch een aardig bedrag geïnvesteerd.
Zou je denken ja... 4 maanden geleden werd er dus nog 17 miljoen in één maand opgehaald.
Zolang de die-hard fans blijven betalen, zullen ze blijven uitstellen. Inmiddels zijn de verwachtingen veel te hoog en nooit meer waar te maken. Microsoft heeft zijn vorige megalomane space game project gered door de boel over te nemen en knopen door te hakken, maar hier zullen ze hun vingers niet aan willen branden. Hopelijk wordt Starfield zoiets.

Voor iedereen die wel vertrouwen heeft in Chris Roberts, hier is een long read over hem op Forbes. Geeft je wel een aardig beeld over watvoor persoon het is. In het kort; een dromer die je graag in je bedrijf wilt hebben, maar zéker niet aan het roer.
Ik heb mezelf ook gek laten maken in het begin. Kleine 300 euro aan schepen gekocht, schade valt dus an sich mee. Goede les voor volgende keer.

Ondertussen in bijna 10 jaar hebben we een half werkende Demo die vaker crasht dan niet.

Ik heb onderhand wel het gevoel van vaporware, maar laat mij graag het tegendeel bewijzen.
Voor die prijs heb ik je wel een aantal games te verkopen die wél af zijn :+
Ik ben van mening dat tegenwoordig veel games zeker niet af zijn als deze op de markt verschijnen, dus daar nog niet veel verschil. ;) Cyberpunk 2077, iemand?
Dat is al gebeurd, door crowdfunding claimt Chris Roberts vier keer zoveel geld in ontwikkeling te stoppen vergeleken met een normale publisher.

https://www.gdcvault.com/...Star-Citizen-Going-Beyond

Er is dus al effectief 1,4 miljard dollar in Star Citizen gestoken. :)
Uitgespeeld in de eerste week. CP2077 kan je veel over zeggen maar het is in ieder geval oneindig veel meer af dan SC.
Misschien, maar van CP2077 kun je zeggen dat men absoluut niet heeft geleverd wat aangekondigd (belooft) was, dat is van Star Citizen nog niet te zeggen. Om maar twee dingen te noemen wat CP2077 betreft, het zou een grote open wereld zijn met non-liniaire verhaallijn. Ik heb het ook gespeeld, meer liniair had het bijna niet gekund.
Star Citizen heeft absoluut niet geleverd wat ze in eerste instantie belooft hadden. Dus als we het over beloftes breken hebben, dan was CR er een stuk eerder mee dan Projekt Red.

CP is letterlijk een non lineaire open wereld. Had het beter gekund? Ongetwijfeld maar het is nog steeds een uitgebracht spel wat iedereen kan spelen. En dit was niet je oorspronkelijke argument dus fijn dat je de doelpalen aan het verzetten bent. |:(
We hadden het over games die niet af waren en dat is CP2077 zeker niet, ondanks dat het op de markt is gezet. Men heeft gewoon veel zaken achtwege gelaten. Daarnaast is CP2077 ook meerdere malen uitgesteld. Ik heb liever dat men eerst iets afmaakt, voordat het op de markt wordt gezet.

Wat Star Citizen betreft: Het probleem ligt voornamelijk bij Chris Roberts de eigenaar tevens directeur en projectleider. Hij zou een zeer goede artdirector kunnen zijn, echter als overall projectmanager weet hij geen draad te houden en stelt hij geen prioriteiten. Hierdoor kent dit project enorm veel project creep, helaas.

Project creep = Men is met zaken bezig die nog absoluut niet relevant zijn, waarbij de tijd en energie in veel belangrijkere zaken gestoken zou moeten worden.

CDPR heeft met CP2077 niet geleverd, wat het had moeten zijn, dat is gewoon een feit. Op beide projecten ben ik even critisch. Bij de projecten maken en hebben grote blunders gemaakt.

Ja, CP2077 is doorheen te spelen, maar nee het is niet de grote open wereld geworden met een non-liniair verhaal, waar o zoveel mogelijkehden zouden zijn. Bij dialogen kune je alles selecteren, je komt echter steeds op hetzelfde uit... niets non-liniair aan. Vervolgens leveren ze dat wat ze een paar maanden geleden op de markt hebben gezet.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 15 maart 2021 21:47]

Grappig! In de ring:

Links: Een spel dat beter had gekund, maar goed en leuk speelbaar is.
Rechts: Een spel dat deels (herhaalbaar) 15 minuten speelbaar is, maar misschien over X aantal jaren af is en beter had gekund en goed en speelbaar zou kunnen zijn.

Jury: moeilijke keuze...?

Unanimous decision: Links!!
Met 15 minuten ben je nog nauwelijks in jouw schip geraakt in Star Citizen (afhankelijk van de plek waar je bent). Echter is er wel veel meer vermaak, dan 15 minuten. Laat je maar eens oppakken en probeer eens te ontsnappen uit de gevangennis. Ben je wel even langer bezig... :)

Ik heb al heel lang geen geld meer gestopt in SC, ben dat ook niet meer vanplan totdat SQ42 gelanceerd wordt, ik dnek er dan nog weer eens over na (om het dan te spelen hoef ik in ieder geval nog niets in te leggen).

Zoals ik al eerder heb aangegeven, het is een heel mooi project. Er worden opzich leuke dingen gedaan. Echter zou Chris Roberts een stapo opzij moeten doen en als artdirector moeten optreden. Naast hem zou een project manager moeten staan doe het geheel in de gaten houdt en Chris zo af en toe eens terug fluit.

Helaas lijkt niemand tegen hem in te durfen gaan. Zijn broer of Sandy hadden dat kunnen op pakken. Al hoe wel ik twijfel of Sandy (zijn vrouw) nog wel in beeld is. Ik kan mij niet herinneren wanneer die voor het laatste op de voorgrond is getreden.

Wat CP2077 betreft, voor mij een enorme teleurstelling. Ik ben blij dat ik daar niet het volledige bedrag a50/60 euro voor neergelegd heb. Ik hjeb door de jaren heen meer lol gehad in SC, ondanks dat, dat niet af is.
Met 15 minuten ben je nog nauwelijks in jouw schip geraakt in Star Citizen (afhankelijk van de plek waar je bent).
Je hebt helemaal gelijk. Ik vond het al frustrerend genoeg om mijn Flight Stick werkend te krijgen toendertijd in SC, weet ik nog. Het ligt helemaal aan mij: Persoonlijk had ik veel meer en sneller plezier in "Elite: Dangerous". In ieder geval was mijn kennismaking met SC toendertijd zodanig, dat ik tot de dag van vandaag SC niet meer heb aangeraakt. En wanneer ik deze pagina bekijk wordt ik niet echt getriggerd om het weer te proberen. Laat staan bedragen uitgeven voor space ships...

[Reactie gewijzigd door conces op 16 maart 2021 11:38]

Voor al die miljoenen is er mega weinig progressie... of het zit in de details.. kijk eens hoe deze texture er nu opeens iets beter uitziet.

Kan Tweakers dit gewoon ook niet meer melden op de frontpage. Het is geen nieuws. Het is een wassenneus. Geld klopperij.
Het meeste geld zit natuurlijk in Squadron 42. Star Citizen en Squadron 42 gebruiken wel dezelfde assets, maar SQ42 is hierin de singleplayer game die het grote publiek moet trekken en Star Citzen MMO vooral de hardcore.

Wel vind ik dat ze voor SQ42 zo langzamerhand de marketing kunnen starten, want de release van SQ42 mag onderhand wel dichterbij komen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 maart 2021 17:28]

Ga er maar niet vanuit. Heb het altijd al bizar gevonden dat SQ42 eerder gereleased zou worden. Aangezien dat hele spel bestaat uit de technical legacy van SC, zal het pas uitkomen als SC 'af' is. Want ze gebruiken dezelfde, planeten, schepen, mechanics, physics. Die twee zijn onlosmakelijk verbonden.
SQ42 speelt zich niet af in een universum met honderden stelsel. SQ42 speelt zich in een enkele stelsel af. Er is niks bizars aan dat een singleplayer eerder uitkomt dan de MMO (die overigens nooit uit komt sinds deze al uit is).

Ik denk dat je SQ42 en SC in dit geval door elkaar haalt. Het is algemeen bekend dat SQ42 de deur uit moet als los staande game en dat is niet voor SC namelijk. De meeste ontwikkelaars zitten op SQ42 en niet Star Citizen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 maart 2021 20:36]

Lijkt mij toch niet... Features zijn geen planetenstelsels. Gezien de feature creep en de ontelbare wijzigingen in SC kan het niet anders dan dat het direct invloed heeft op SQ42. Deze laatste kan immers niet bestaan zonder de ontwikkeling van SC. En zolang de SC aan verandering onderhevig is kan de SQ42 nooit uitgebracht worden. Dit is een catch-22.

Ik haal dus niks door elkaar.

De MMO is nog uit. Een halve beta kan je niet als release verkopen, vriend.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 15 maart 2021 20:42]

Dan heb je het allemaal maar half gevolgd of nooit begrepen, want SQ42 hangt in velen gevallen helemaal niet af van SC. SQ42 hoeft niet te dealen met alle netwerk features die SC nodig heeft. De logica is er ook niet dat een MMO eerder moet uitkomen dan een singleplayer game namelijk. Velen van de assets and VFX worden voor SQ42 ontwikkeld en komen later naar SC.

Mij hoef je niet te vertellen hoe de game qua development in elkaar zit. Heel veel mechanics voor SC zijn niet nodig in SQ42 omdat daar niet alle schepen bv in zitten, en ook niet alle schepen volledig interieur nodig hebben en in SC weer wel (om maar iets te noemen).
There is a lot of devs working on Squadron 42, it’s getting the Lions share of development for the most part… Star Citizen’s PU does share a huge amount of work between the 2 projects but SQ42 has narrative, location and story bits etc… that are unique to it and it is a much more rich highly detailed BUT smaller scaled part of the Star Citizen Universe.
Focus is dus om SQ42 de deur uit te krijgen en niet andersom.
Ik geloof er helemaal niets van. Orbital mechanics, flight mechanics, etc zijn allemaal het zelfde. Want CR heeft geen twee verschillende onafhankelijke spellen ontwikkeld. Alles wat in SQ42 zit komt uit SC want daar is hij mee begonnen. De story bits hadden natuurlijk al lang al af moeten zijn. Daar heb je namelijk geen jaren voor nodig. Dat kan je met enkele maanden klaar hebben.

En jij gaat mij niet vertellen dat als er bijvoorbeeld een nieuwe manier is om Delta-V te berekenen dat dat niet in BEIDE spellen wordt verwerkt. We hebben het nog steeds of Chris Robberts, de man die de meeste gedetaileerde space mmo ooit wil uitbrengen. Dus ik blijf er bij dat de ontwikkelingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Nogmaals, het SQ42 team is groter dan de PU team, maar werken wel samen. Velen features zijn al af voor SQ42, maar nog niet voor SC omdat daar meer werk voor nodig is om het te vertalen voor PU/netwerk features.

Dat gaat al heel lang een stuk sneller dan vroeger. Er zijn ook features zoals docking die bv weer niet in SQ42 zijn maar specifiek voor de PU.

Dit zijn gewoon de feiten. SQ42 is de focus en dat hebben ze op CitizenCon vertelt en ook devs die ik heb gesproken (of spreek). Aan jou wat je ermee doet natuurlijk als je het niet gelooft.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 maart 2021 22:00]

We zullen het inderdaad zien. Een punt is, jouw informatie komt allemaal bij Chris Robberts vandaan en hem geloof ik simpelweg niet meer. Er is ook geen enkele reden om hem te geloven (vertrouwen moet je verdienen, hij heeft het niet verdient). Ik heb genoeg van zijn statements gelezen om de bullshit te ruiken. Hij is goed in veel praten maar weinig zeggen.

Logica vertelt mij iig dat de ontwikkeling van beide spellen van elkaar afhankelijk is.
En jou info komt allemaal van?....precies dat dus. Maar goed, ik denk dat het verder geen zin heeft om hierover verder te gaan. Zoals ik al zei, ik geef je info gebaseerd op feiten en niet gebaseerd op onderbuik gevoelens.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 maart 2021 22:04]

Kennis van development in het algemeen en gewoon logisch nadenken.
Zo kan ik ook een hoop verzinnen. Je zegt zelf "ik geloof er niets van", is gebaseerd op eigen onderbuik gevoelens en geen feiten.

Dat zijn 2 verschillende dngen. Maargoed...natuurlijk niet echt mijn probleem verder. Had je nog moeite gedaan om daadwerkelijk met een bron te komen, maar helaas die ga je niet vinden.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 maart 2021 23:13]

Gezien de ontwikkelsnelheid hebben ze een miljardje nodig.
Dat is al gebeurd, door crowdfunding claimt Chris Roberts vier keer zoveel geld in ontwikkeling te stoppen vergeleken met een normale publisher.

https://www.gdcvault.com/...Star-Citizen-Going-Beyond

Er is dus al effectief 1,4 miljard dollar in Star Citizen gestoken. :)

[Reactie gewijzigd door IJzerlijm op 15 maart 2021 17:03]

Kan niet wachten tot deze game eindelijk uit komt!
Aan de reacties te lezen ben jij niet de enige ;)
Misschien zet Star Citizen wel de toon voor games die nooit af zullen zijn: een Perpetual Beta.
En op een gegeven moment wordt zo'n beta leuk.
.. maar dan moeten ze niet nog 5 jaar blijven wachten met performance optimizen!
Prachtig hoor, lekker geld blijven pompen in dat pre-alpha demo project ;-)

Meer dan dat zal het waarschijnlijk nooit worden.

De onderliggende (oorspronkelijk en nog altijd meeste resemblence van Cryengine) engine kan de nog 95% van de geplande game code / functies en gameplay never nooit sustainen.

Prove me wrong in 10~20 jaar en think about this post! :-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 15 maart 2021 16:21]

Inmiddels gaat het niet meer om feiten ($350 mil met alleen een techdemo als resultaat) - het gaat er om of je een "true believer" bent.
De geschiedenis herhaalt zich spijtig genoeg Chris Robber zoals het vorige project. Dan heeft microsoft nog proberen redden wat er te redden was.
Gebacked en spelende. Game is niet de snelste maar ik vermaak me er zeker mee! Afgelopen jaar draait het ook mega stabiel

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True