Star Citizen-studio gaat roadmap beperken na kritiek 'gepassioneerde' spelers

Ontwikkelaar Cloud Imperium Games gaat de roadmap van Star Citizen beperken na kritiek op vertragingen op de planning. Het bedrijf gaat alleen nog features tonen die in het eerstvolgende kwartaal worden toegevoegd aan de game.

Cloud Imperium Games gaat dit naar eigen zeggen doen omdat de 'meest gepassioneerde spelers' van Star Citizen functies op de roadmap als 'beloftes' zagen, en daarna kritiek uitten als ze werden uitgesteld. Dat schrijft het bedrijf in een roadmap-update. Het bedrijf introduceerde zes kwartalen geleden een publieke roadmap waarop toekomstige functies getoond werden en noemt dit nu een 'fout'. De studio zegt dat de roadmap te veel aandacht vestigde op functies die een grote kans hadden om te verschuiven.

"Het is ons overduidelijk geworden dat ondanks onze beste pogingen om de veranderlijkheid van de ontwikkeling en hoe functies gemarkeerd als tentative niet moeten worden vertrouwd te communiceren, de algemene focus van veel van onze meest gepassioneerde spelers ertoe heeft geleid dat ze alles wat op de Release View-roadmap zien, blijven interpreteren als een belofte", schrijft het bedrijf. De studio meldt daarbij dat veel spelers dit niet zo zagen, maar dat 'het voortdurende lawaai' van deze spelers als een deliverable werd uitgesteld 'een afleiding is geworden'.

Als onderdeel van de veranderingen, worden er niet langer deliverables op de roadmap geplaatst totdat de ontwikkelaar daadwerkelijk aan de feature kan werken. Vanaf Alpha 3.18 worden er alleen items op de Release View-roadmap geplaatst die maximaal een kwartaal op zich laten wachten. Daarbij gaat het bedrijf de nadruk meer leggen op de Progress Tracker, waar te zien is waar verschillende interne teams binnen CIG momenteel aan werken.

Star Citizen is een crowdfunded game die in 2012 iets meer dan 2,1 miljoen dollar binnenhaalde op Kickstarter. Het inzamelen van geld hield bij deze game niet op en de studio heeft tot op heden ruim 430 miljoen dollar binnengehaald voor het spel.

Vorige maand deelde CIG een vijfjarenplan van Star Citizen met MCV-magazine. Het bedrijf bouwt onder meer een nieuwe grote studio in Manchester die in mei 2022 moet openen. Over vijf jaar moet het team van de studio in die periode onder andere groeien van 400 naar 1000 medewerkers. Tegen 2026 moet het bedrijf ook werken aan sequels voor singleplayergame Squadron 42 en met Star Citizen 'een zeer grote mmorpg' beheren.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

03-02-2022 • 17:31

159 Linkedin

Reacties (159)

159
152
100
7
0
29
Wijzig sortering
Haha wat zal eerst komen , de eerste Mars-Kolonie of de officiele release van Star Citizen ?
In de tussentijd toen ik de interview zag met christopher roberts en Totalbiscuit in 2012 , heeft SpaceX al een raket ontwikeld die in een stuk kan landen , en de start van de Commerciele ruimtevaart zien gebeuren...dus ik geloof t wel dat we eerder op Mars zijn. 8)7

[Reactie gewijzigd door Metallize op 3 februari 2022 19:17]

Het tweakers artikel over 20 jaar:
"Star-Citizen ontwikkelaar breidt mogelijk uit naar Mars
Cloud Imperium Games (de ontwikkelaar van het sinds 2012 in ontwikkeling zijnde mmorpg game Star-Citizen) heeft tijdens de release van alpha 10.82.6c aangekondigd plannen te hebben om in overleg te gaan met Elon Musk van Space X over een mogelijke samenwerking. Eerder sprak CEO Skye Roberts al over haar wens op een nieuwe studio nabij de marskolonie Ypsilon. Nu blijkt dat er mogelijk overleg gaat plaatsvinden met Elon Musk, lijkt die wens dichterbij dan ooit."
Lees hier hoe Skye Roberts haar vader opvolgde als CEO van CIG *plus artikel

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 3 februari 2022 20:55]

Het zou me niet verbazen dat het nooit "af" geraakt. Binnen x aantal jaar de stekker eruit en je hebt uiteindelijk jaren een mooie techdemo gespeeld zeg maar. Heb het de eerste jaren ook gevolgd omdat het er leuk uitzag, maar gelukkig nooit zover gekomen dat ik er geld aan uitgegeven heb.
Dat het nooit helemaal af is c.q. dat je over langere tijd zo'n "groot" spel blijft verbeteren en uitbreiden is op zich geen probleem, als je eerst maar bent begonnen met iets speelbaars (en dan bedoel ik niet een hangar waar je in rond kunt lopen en je scheepje kunt bekijken).

Dat is steeds het probleem met Star Citizen in mijn optiek: ze releasen niks omdat ze alweer bezig zijn met het volgende onhaalbare doel. Dit zie je wel vaker bij start-ups: enorme hoge doelen en niet de capaciteiten om die te verwezenlijken.

Maar na 10 jaar en 430 miljoen binnen te hebben gehaald ben je geen start-up meer die zich daar achter kan verschuilen. Deze aanpak van over-promise en under-deliver is gewoon het hele business-model geworden van RSI. En mensen blijven er in trappen, blijkbaar.
Een stuk in een hangaar lopen is het allang niet meer. Genoeg te zien op yt hoe ver het is. Nu de server mesh en t tweede star system komt, begint het toch echt al vooruit te gaan.
Ik ben het zeker eens dat het veel te lang heeft geduurt, en dat ze nog steeds schepen aankondigen en verkopen. Maar dat is hun verdien model. En ja ik zou ook denken zet die tijd en mankracht in om de game verder te ontwikkelen. Toch zijn ze naar mijn mening de laatste 2 jaar sterk vooruit gegaan.
Ik zeg niet dat goed bezig zijn, maar dat ze een stuk beter zijn dan de jaren ervoor. Nu er inventory en luchtweerstand etc op planeten is speelt het eigenlijk wel lekker weg.

Met een paar man verkennen en missies doen gaat. Tanks inladen, wapens en gear zoeken, vanuit schepen andere schepen aanvallen door EVA te gaan. En de controls zijn zo goed. Geen spel die dit zo goed doet op dcs na. Elk voertuig voelt anders aan, en dan ook nog eens anders in de atmosfeer van verschillende planeten. Laatst een filmpje op yt gezien van de tijdlijn en de hoeveelheid mensen die per jaar aangenomen worden. Werken nu echt veel mensen aan. Heel ambitieus deze game. Ik kan het alleen maar toejuigen. Ze luisteren, en delen de visie van hoe deze game moet worden. Ze maken zeker veel fouten, maar nog steeds beter dan de games van EA. Ik zou zeggen probeer het eens, zijn gratis dagen rond de kerst om er in te springen. Even met een maat proberen, en gewoon vragen stellen in de chat. Iedereen helpt je graag, en dat is ook fijn van deze game. Ik leg elk jaar 20 euro opzij, en koop en verkoop/ruil mijn schepen om naar telkens wat groters. Wat totaal niet nodig is, want met een 35 euro game met start schip kan je alles ingame unlocken. De keuze uit wapens, gear etc is echt al heel groot.
Ik geloof je op je woord, echter is het spel nog steeds compleet onspeelbaar op een 3600x met RTX2060s. Ongeacht welke settings ik aanpas, de FPS blijft aanmodderen tussen de 0-20. Na een paar uurtjes stoeien weer uninstalled om het over 2 jaar nogmaals te proberen.
SSD, 16 of toch 32GB geheugen, GPU cache naar 5GB gooien. Er is op dit moment weinig reden (zelfs met wat jij hebt aan specs) om compleet slechte fps te krijgen waar je ook maar bent. Dus ik denk dat er wel degelijk iets niet goed gaat in je configuratie (hardware) of aan de software kant.
Ssd check, 32gb ram check.. Gpu cache niks mee gedaan. Heb verschillende optimalisaties geprobeerd die ik online kon vinden, maar kreeg de performance niet omhoog. Volumetric clouds aan of uit maakte geen verschil (en daar zou een enorm verschil zichtbaar moeten zijn).

Plug and play is het in ieder geval niet, maar krijg het niet werkend. Rond november voor het laatst geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door quintox op 4 februari 2022 12:32]

Ik heb helaas geen ervaring met 2060, heb altijd 80ti versies gehad. Dat t niet loopt op mindere specs is helaas zo. Mijn 1080ti had het ook echt zwaar. Maar dat betekend naar mijn mening niet zo heel veel, aangezien het nog niet eens beta is. En als je de tech ziet snap ik het ook wel weer. Het is ook ff een zware sim met super dingen overal.
Mijn oude i74770k deed het ook slecht, en volgens mij is dat ook best een cpu heftige game.
Over performance praten doe ik wel als de game uit is. Wat idd nog 10 jaar kan duren lijkt t soms.

[Reactie gewijzigd door indospartan op 4 februari 2022 16:32]

Ik zou eerst de game eens spelen alvorens van deze voorbarige opmerkingen te posten ;) .
De 'rob' in robert space industries. O-)
Zonder te spelen op een SSD kom je niet eens in de hangar. Spel crasht gewoon.

[Reactie gewijzigd door Wilglide op 4 februari 2022 13:18]

Precies! Ook de eerste jaren met grote interesse gevolgd maar nu volledig afgehaakt en zelfs compleet op afgeknapt. Wat een farce! |:(
Ik gok erop dat Duke Nukem Forever sneller af was. ;)
whaha, jup! en uiteindelijk leuker om te spelen voor een paar uur :P
Star Citizen is een framework een "metaverse", dat is nooit af en nooit officieel gereleased als klaar...
_/-\o_ Dat denk ik ook
Misschien kunnen we dan op Mars Starcitizen spelen _/-\o_
Fingers crossed :P
'Meest gepassioneerde spelers'.

Ze bedoelen (iets) te fanatieke mensen die de grip op de realiteit een beetje kwijt zijn en veel te veel tijd steken in deze game, die nooit af gaat komen.
Ze hebben er waarschijnlijk al veel geld in gestoken en doen dan de oogkleppen op, en proberen dan een beetje druk uit te oefenen en sturing te geven aan dit 'project'.

Het enige zinvolle dat je hier kunt doen is er uit stappen en iets zinnigs gaan doen, en niet je geld wegsmijten aan deze waanzin. Het is toch evident dat je aan het lijntje wordt gehouden!
Jup, veel mensen met de Sunken Cost Fallacy...
Of beginnen ze toch druk te voelen van aankomende games zoals Starfield?
Ik denk niet dat CIG op magische wijze ineens de boel wél op de rit weet te krijgen én voor 11-11-2022 (releasedate Starfield) een werkend spel kan presenteren. Als ze enig realistisch besef hebben, dan hadden ze die klap al geïncasseerd op het moment dat Starfield aangekondigd werd. Ze kunnen niet concurreren met fatsoenlijke opererende gamestudios.

Het feit dat ze zelfs nog bezig zijn met opschalen de komende vijf jaar, zegt ook wel iets.
Ja, het is intriest, vind ik. Een mens zou zijn geld moeten kunnen terug vragen.
Anoniem: 421923
@Jack774 februari 2022 08:42
ik zat de trailer van Starfield te kijken en had echt het idee van 'dit is gewoon Star Citizen maar dan wel met een releasedatum' :P
Anoniem: 421923
@Sebben4 februari 2022 08:44
er wordt niet blind in geloofd. Niet elke vorm van kritiek stuit op enorm veel weerstand.
Soms kunnen mensen plezier hebben in wat ze op dit moment kunnen en worden ze gewoon wat moe van mensen die bij elk artikel weer in de zeikmodus gaan over de kommer en kwel genaamd Chris Roberts.
Kwestie van 'ja nu weten we het wel'.
Enige waar ze ogen voor hebben is nieuwe schepen uitbrengen waar ze weer mooi kunnen in cashen.
De game hoe die nu is in zijn huidige status is gewoon sh*t. Teveel game breaking bugs, performance is ook drama.
Het is voor mij echt borderline vaporware. Het spel is er maar daar is ook echt alles over gezegd. Heb jaren geleden zo pakket genomen (was toen 25 euro ofzo) en dacht ik ga het eens testen met een RTX3070 nu, maar het is gewoon triest hoe slecht dat spel loopt.
Het loopt hier (afgezien van de bugs) op een AMD Ryzen 7 2700X, 32GB geheugen, 1TB SSD en een AMD 5700XT redelijk goed. Met name NVME SSD en veel intern geheugen zijn pluspunten.
Ik heb een RTX3070 AMD5800 en 32GB, en buiten de steden loopt het wel beter hoor, maar het is gewoon triest dat een spel wat al zolang in ontwikkeling is zo loopt. Het wordt tijd dat ze in plaats van spaceships die je kan kopen zich eens focussen op zorgen dat een spel goed loopt.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat is gewoon voortzetting van de Chris's zijn trackrecord. Als je naar zijn trackrecord kijkt, dan kun je zien dat hij over het algemeen steeds gedwongen werd iets af te leveren, anders kwam er gewoon geen einde aan. Wat dat betreft is hij een uitstekend artdirector, maar een waardeloze projectmanager. Het bewaken van tijdspaden zou hij uit handen moeten geven, echter is nu juist dit wat hij met een crowdfunding heeft willen voorkomen (dat iemand anders weer bepaald wanneer hij iets af moet hebben).
Het spel gebruikt inderdaad meer dan 16GB
het feit dat je dat al nodig heb om iets 'redelijk goed' te draaien zegt al wel wat na zoveel jaar ontwikkeling. De basis is niet eens in orde.
Dat ligt er aan kijk naar de eerste Crysis game(s). Toen deze uitkwamen kon je deze ook niet draaien op een voor dat moment highend systeem. Toen sprak je over een game de compleet was en gereleased. Daarnaast zijn mijn specificaties nu ook niet meer echt highend te noemen.

Overigens wil ik niet alles goed praten, zeker niet Chris ,maakt er project matig en planningstechnisch er een grote puinhoop van, maar dat had ik/wij kunnen weten als we zijn trackrecord waren nagegaan voor een investering te doen in dit project.
Een spel met een budget van 400 miljoen zou zelfs op een RX480/1050Ti gewoon perfect moeten draaien op 1080p medium-high settings. Ik heb het daar een hele tijd mee moeten doen en zelfs op 1440p kon ik bijna alle AAA-games gewoon op medium-high aan zonder onder de 50FPS te gaan.
Dat is natuurlijk onzin, deze "game in wording" gaat op veel punten veel verder dan menig andere game, als het op onderliggende functionaliteit met bij behorende grafische effecten aankomt. Zie het als de eerste Crysis game, die was op de snelste systemen van die tijd ook nauwelijks fatsoenlijk op high settings te spelen, laat staan op een low-end (game) systeem zoals jij nu opgeeft.
Het is absoluut geen "game in wording", want dat impliceert dat ze keihard aan het werk zijn aan het spel en er constant updates zijn die direct naar het einddoel leiden. Dat is niet het geval, want dan hadden ze geen 10 jaar nodig gehad voor een spel dat helemaal niet zo ambitieus is op technisch niveau.

Ik heb genoeg indie spellen van kleine developers gespeeld tijdens Early Access die gewoon perfect draaiden op mijn oude videokaart in 1440p. Absoluut geen excuus voor een studio die 40 miljoen per jaar binnen trekt.
Ik vraag me wel af welke elementen niet zo ambitieus zijn in het ontwerk van SC?

Dynamic map-data loading is vrij nieuw voor online games. De meeste laden volwaarde maps in waarbij dan object culling wordt gebruikt om de GPU te ontlasten. Terwijl men hier direct van HDD data instreamt.

Daarbij komt het hele verhaal omtrent server meshing, ik denk dat alle recente releases (Zie New World) aantonen dat dit iets vrij ambitieus is om te doen zodat iedereen in eenzelfde server kan ipv 10000 instanties.

Dan het aspect waar alles (of toch veel) in 3d space bestaat in ship-design is ook vrij uniek.

Laat staan de combinatie van alle bovenstaande elementen.

Dat staat echter los van het feit of het project gaat slagen of niet, en of het vaporware is of niet. Maar claimen dat er technisch geen enorm ambitieuze elementen op hun roadmap staan (stonden) is wel erg kort door de bocht.
Dat zijn geen ambitieuze elementen. Technische uitdagingen, sure. Nieuwe dingen, sure. Maar ik kan me als (niet-game) developer zo voor die eerste twee al meerdere oplossingen bedenken.

Zo heeft zelfs Minecraft dynamisch laden van map data, al sinds meer dan 10 jaar geleden
Anoniem: 421923
@Oon4 februari 2022 07:41
je vergist je nog steeds. Het is helemaal niet de bedoeling dat Star Citizen goed gaat draaien op 'lagere gear'. Als je denkt dat 400M budget daar voor zou moeten zorgen dan heb je SC niet begrepen.
SC heeft als doel om het beste uit high-end machines te halen om zo een mooie wereld te bouwen, niet om te cateren naar low-medium game pc's zodat maar zoveel mogelijk gamers het kunnen spelen. Het is letterlijk elitist game waar je een high end pc voor nodig hebt en helemaal niet gericht op de console peasants en armzalige kerstmis-gamers.
Het budget heeft verder niets mee te maken met dat het gemaakt zou moeten worden voor low-budget.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 421923 op 4 februari 2022 07:42]

Zeker wel.

Drukke steden wat minder maar 70 tot 100 is hier wel redelijk normaal
Anoniem: 421923
@Oon4 februari 2022 08:30
dus wat nee?
De specs verzwaren zo'n beetje elk jaar gok ik.
In 2014 kon ik het veel moeite spelen. De daaropvolgende versie al niet meer.
Dit jaar weer een nieuwe pc gebouwd en nu kan ik m weer draaien maar ik verwacht niet dat dat over 5 jaar nog steeds zo is.
In wezen is dat gewoon standaard onderdeel van game-development.

Je developed gewoon met unoptimized code.
En als de release date in zicht komt ga je de game pas optimaliseren.

Het werkt super onhandig om optimized code te hebben en die onderuit te zien gaan omdat 1 persoon er ff quick&dirty een opzetje in heeft geplaatst om wat te demonstreren.

Het enige nadeel hier is dat Star Citizen geen release date heeft, oftewel men gaat nooit optimaliseren.
Probleem is dat de fps beperking server side is. Ik heb met rtx3080ti nog 30 fps op een startplek.

Dan haak ik gewoon meteen. Dat moeten ze nu eens fatsoenlijk fixen. Wellicht dat het dan nog wat wordt.
Game in wording me hoela. Daar had al lang een speelbare game met basis functionaliteit kunnen en moeten staan. Een mooi vergelijk is Elite Dangerous. Niet over-ambitieus. In dezelfde periode dmv crowdfunding gestart 2012. Opgeleverd volgens vooraf gestelde release datum in 2014.
Zeer uitgebreide universum. Wel een beperkter aanbod aan schepen.
Inmiddels uitgebreid met planetary landings dmv een aantal expansions.
Dus het kan prima, zeker ook voor een space game a la Elite of Freelancer.

Chris Roberts weet gewoon niet van prioriteiten stellen, maakt niets af en springt van het ene leuke ontwikkelonderwerp naar het volgende. Prima developer, maar hij moet gewoon niet op de stoel van een PO gaan zitten. En dat is wat precies wat de bevlogen spelers van star citizen bedoelen. Chris Roberts moet gewoon leiding gaan geven aan een research & development tak en de dagelijkse leiding van de spelontwikkeling overlaten aan mensen die daar wel goed in zijn. Kan hij zich bezig houden met leuke nieuwe dingen ontwikkelen en innoveren, terwijl gekwalificeerde mensen zich bekommeren om het opleveren van iets fatsoenlijk speelbaars.
Ik draai de game tussen de 45 en 90 fps afhankelijk van waar je zit. Er zijn performance problemen met de game, maar deze gaan in de loop van de komende maanden verholpen worden wanneer men hun nieuw rendering systeem en Vulkan API implementeren.
Dat word serieus elke keer gezegd. Ik geloof er niks meer van
Wel tech aanpassen duurt nu eenmaal lang.
gelukkig doet niet elke dev daar zo lang over, anders zouden we enkel maar techdemo's hebben!
Ja maar 11 jaar lang? Realistisch gezien hebben ze niet echt een goede track record als het aan komt op beloftes over performance.
Hangt er een beetje vanaf wanneer ze de game uitbrengen. Als ie pas over 10 jaar echt af is dan is een RTX 3070 natuurlijk alweer passé :+
Het zou me niks verbazen als ze over 10 jaar een miljard hebben opgehaald, en spel loopt dan gewoon nog steeds achter de feiten aan. Maar goed ik zal wel een pessimist zijn :D
Waarschijnlijk meer een realist 8)7
Anoniem: 421923
@Korumera4 februari 2022 07:44
tegen die tijd is de game alweer herschreven op tenminste twee nieuwe engines :)
Anoniem: 421923
@Wolfos4 februari 2022 08:33
in de star citizen lore richt een ambitieuze Chris Roberts in 2038 de Roberts Space Industry op geloof ik.
Dus als dat een indicatie is komt SC pas in 2038 officieel uit alpha/beta :P
Dat van de performance is ondertussen wel onzin. Het draait al patches lang goed. Er zijn patches geweest met memory leaks, maar over het algemeen is de performance echt niet slecht en ook niet op hogere resolutie. Zelfs met DLDSR haal ik nog zelfs 50fps. Ik speel het zelf op 3440x1440 en daarmee kom ik max rond de 90fps zo'n beetje.

Bij velen is het echt hun eigen hardware of server side. Maar als je echt altijd slechte performance hebt, dan is dat echt je systeem zelf. Zoals @Beat The Best aangeeft, er zijn verschillende mogelijkheden om een enorme performance boost te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 3 februari 2022 20:19]

Dat van de performance is ondertussen wel onzin. Het draait al patches lang goed. Er zijn patches geweest met memory leaks, maar over het algemeen is de performance echt niet slecht en ook niet op hogere resolutie. Zelfs met DLDSR haal ik nog zelfs 50fps. Ik speel het zelf op 3440x1440 en daarmee kom ik max rond de 90fps zo'n beetje.

Bij velen is het echt hun eigen hardware of server side. Maar als je echt altijd slechte performance hebt, dan is dat echt je systeem zelf. Zoals @Beat The Best aangeeft, er zijn verschillende mogelijkheden om een enorme performance boost te krijgen.
Het draait goed, met 5 man en een flinke gaming pc waar je U tegen zegt. Ga je richting de 20-30 man op 1 plek, krijgt je performance een flinke knauw. Zit de server op maximaal (50 man), dan maakt het niet uit hoe goed je gaming rig is, dan is het server performance die bepaalt hoeveel FPS je krijgt. En let op, we hebben het hier over een MMO, geen Battlefield map.

Dus ja, je kunt 30+FPS krijgen, als je in je eentje op een goede server zit in een ruimteschip ver van iedereen vandaan. Maar ga je sociaal proberen te wezen, dan ga je performance moeten inleveren. En we hebben het dan niet over het feit dat de engine al zo oud is dat deze 2 versies achterloopt...
Wat is een flinke pc waar je u tegen zegt tegenwoordig? Star Citizen is CPU bottlenecked niet GPU. Performance hangt soms af van de server waar je op zit, maar het maakt geen moer uit of er 50 man in zitten. Nagenoeg alle servers die je in gaat zijn gewoon vol en de performance kakt echt niet opeens in.

Misschien heb jij zo'n ervaring dat het altijd kut draait, maar dat is niet voor iedereen hetzelfde namelijk. Enige waar performance iets minder is, is op de landing zones, maar ook daar valt het allemaal wel mee.
Game is nog geen MMO e ;). Ze zijn vollop bezig met server meshing om zo het aantal spelers serieus te kunnen opkrikken. Eerst implementatie is voor dit jaar. Zodra dit toegepast is, zal dit uw probleem ook verhelpen.
Ze zijn vollop bezig met server meshing om zo het aantal spelers serieus te kunnen opkrikken. Eerst implementatie is voor dit jaar. Zodra dit toegepast is, zal dit uw probleem ook verhelpen.
Tja, en volgens die planning is het spel al in 2013 uitgekomen.

Server meshing is niet iets wat je serieus even in een jaartje opzet. Het is de gouden kroon voor veel programmeurs die wel gewoon met deadlines werken en die voorspellen er de komende x jaar niet uit te gaan komen, maar jij verwacht dat een stel programmeurs wat niet snapt wat een deadline is het even binnen een jaartje doet?
Star Citizen is heus niet de enige game die jaren in alpha/early-access zit/zat hoor. DayZ Standalone, 7 Days to Die, Ashes of Creation, Mount & Blade II, Baldur's Gate III, Valheim, SCUM en nog vele meer. Vele van deze zullen ook nog lang op zich laten wachten.
Server meshing is niet iets wat je serieus even in een jaartje opzet. Het is de gouden kroon voor veel programmeurs die wel gewoon met deadlines werken en die voorspellen er de komende x jaar niet uit te gaan komen, maar jij verwacht dat een stel programmeurs wat niet snapt wat een deadline is het even binnen een jaartje doet?
Ik heb niet gezegd dat CiG hier nog maar een jaar mee bezig is. Hier zijn ze al veel langer dan een jaar mee bezig. En een deadline? Welke deadline? Star Citizen werkt niet met deadlines. Dat is de vrijheid die CiG nu juist heeft. Ze hebben geen uitgever als EA of Activision die gekend zijn om games uit te brengen die wellicht nog wel 1 of 2 jaartjes extra hadden kunnen gebruiken.
Sorry maar is het heel gek om 60fps te verwachten met de nieuwste high end graphics cards?

Ik heb het een paar weken terug ook maar weer eens gedownload om te testen, had in die HUB Area 45 fps. Met een RTX 3080ti, dat is echt achterlijk slechte performance. Ging naar 50 fps toen ik hem op advies van anderen naar de NVME schijf verplaatste. Oh, en alles op zn laagst.

Wel gezegd, resolutie op 3440x1440, maar nog steeds.

[Reactie gewijzigd door CoMaestro op 4 februari 2022 12:39]

Ik heb alles gewoon hoogste settings, 3440x1440/Gsync met een 2080 super en 45fps op dit soort locaties is meer dan prima omdat er geen combat is en je loopt feitelijk daar alleen natuurlijk naar de plekken waar je heen moet. Zeker als je Freesync of Gsync hebt is het gewoon soepel. Maar ik zie niet helemaal in waarom je een bepaalde fps moet verwachten? Er zijn genoeg games die compleet zijn en gereleased zijn en zelf nog performance issues hebben of mensen totaal geen hoge fps halen.

Ik moet zeggen dat op de meeste locaties de performance voor een game die nog in ontwikkeling is niet eens zo slecht. Daar komt nog eens bij dat fps afhankelijk is van je CPU en servers in star citizen op het moment.
Ben zeer verbaasd dat mensen hier nog geld in steken, het is toch wel duidelijk inmiddels dat deze game er nooit gaat komen. De enige zekerheid is dat je assets kan kopen, voor iets wat meer een showroom simulator is dan een space sim.
Hoelang ben je al aan het wachten op de nieuwe c&c? Of de nieuwe battlefield? Want wat ze allemaal uitbrengen is het allemaal net niet he? Maar daar wel elke keer 60 euro voor betalen. Of ze maken je droomgame helemaal niet. Of slopen alles eruit zodat t maar een schim is. Dat ze beter een basis game hadden kunnen maken en dan uitbreiden zoals een WoW was beter geweest. Maar ik had t niet echt zien gebeuren met de lijst van wensen. Verschil is dat je voor 25 euro al die jaren telkens wat nieuws erbij krijgt. Of je koopt niks en pas als het af is. Niemand forceerd je om te kopen nu. En oh jee geld uitgeven aan schepen..poe poe. Zoveel mensen geloven erin, en dat zegt toch ook wel wat. Ik ga ervan uit dat de mensen die hier geld aan uitgeven het wel kunnen missen hoor. Een paar pakjes peuken en een filmpje kijken zijn al duurder. Nu kan je al 100e uren erin steken. Een showroom...waarom zo reageren als je niet weet in welke staat het is? 20 ich velgen is ook ego op wielen als er een mooie auto waar liefde inzit langsrijdt he?
Anoniem: 421923
@init64 februari 2022 07:46
'it's the journey, not the destination'.

Letterlijk dat. De droom van een mooie space ervaring.
Dat is waarom ik ben ingestapt.
En wat ik nu al heb kunnen doen is al mooi.
Misschien komt het nooit uit. Misschien is het vaporware.
Ik heb eigenlijk al gekregen waar ik van had gedroomd had. Heb kunnen vliegen, kan minen, kan mooie dingen bekijken.
de buit is binnen voor mij, en het kan alleen nog maar beter worden.
Zal me niet verbazen als ze binnenkort met NFTs komen.
Haha ja dat idee had ik laatst ook al. Lekker scheepjes verpatsen en cashen maar.
Daarvoor hoeft hij niet uitgebracht te worden, dat is gewoon al de huidige staat.

Ze schieten er niets mee op om hem uit te brengen, ze willen gewoon eeuwig doorontwikkelen.
Ik heb weet ik hoeveel jaren geleden dit spel "gekocht" omdat het idee me aansprak, maar toen kon je echt 0,0.

Wat kan je inmiddels wel? Is het al de moeite het te installeren en rond te kijken of zal dat alleen maar weer een teleurstelling zijn?

edit: thanks voor de reacties, ik heb m'n login maar eens gereset... blijkbaar was het 2014!!! toen in m'n donatie maakte.

Ik heb een "Aurora LN" ship en weet veel wat voor backer rewards (Ik zie dat m'n eerste waarbij een bedrag staat het over 49 miljoen heeft) Ben benieuwd..

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 3 februari 2022 17:51]

Wees voorbereid op bugs, maar ja het is zeker de moeite waard. Je kunt een hoop missies doen, op planeten en manen landen, on-foot fights en in-ship fights, etc. Zolang je een PC hebt die het aankan is het erg leuk al!
Goed om te lezen dat het spel vordert maar persoonlijk ben ik van mening als je vanaf het begin bent ingestapt je aardig bent opgelicht. Na al die jaren mag je toch wel verwachten dat er een volledig spel is ontwikkeld.
Dit is niet helemaal waar.

Mijn ervaring is dat onspeelbaar is door de bugs. Haal je ergens iets op en wil je het ergens afleveren? Werkt niet. Ga je naar een missie waar je wat mensen kapot moet schieten, hier is het niveau zo droevig van dat het niet eens zin heeft om het erover te hebben. Er is geen AI, poppetjes staan maar, of lopen een vastgesteld pad.

Dan is er altijd nog de kans dat je schip random ontploft en je naar de gevangenis wordt gestuurd, wat ook weer gebugged is.

Ik heb het echt geprobeerd met wat vrienden, maar het was gewoon onspeelbaar.
Er zijn momenteel verschillende gameplay loops beschikbaar, denk daarbij aan bounty hunting, fps missies, delivery missies, mining, trading. En de criminele tegenhangers er van. Natuurlijk kan je ook gewoon het Stanton systeem en de verschillende planeten en manen ontdekken.

Ik merk zelf dat het redelijk goed stabiel is sinds 3.15 (momenteel op 3.16.1). Tot het punt dat ik er mijn plezier in kan hebben en door de bugs die er zijn, en die je gegarandeerd tegen zal komen, heen kan kijken.
p.s install het op een ssd.

het geeft je een enorme performance boost (fps/loading times) zoals menu loading times en wanneer je de PU ingaat. (van 5 min naar 1-2 min uit mn hoofd)
Thanks, ik heb alleen maar ssds in m'n systeem ;) misschien m'n pcie 4.0 hiervoor gebruiken? (Al is dat eigenlijk m'n operating system disk)
scheelt niet heel veel. op youtube heb je wat filmpjes met vergelijkingen van hdd, ssd, m2.
Ach, wellicht dat mijn kleinkinderen het ooit kunnen spelen...
Ach.. Het is straks Senior Star Citizen... ;)
Ik heb in 2017 nog een HOTAS overgenomen van iemand die het zat was om op Star Citizen te wachten en hem maar van de hand ging doen.

Wie weet doe ik hem ook weer van de hand, ligt inmiddels aardig stof te vergaren (wel veel gebruikt voor Elite Dangerous en MSFS).
Ik inderdaad denk dat Elon Musk zijn eerste basis op Mars eerder voor elkaar heeft dan de officiële release van dit spel. 8)7
Ik krijg het spel maar niet lekker draaiend boven de 20fps, zelfs ram van 16gb naar 32gb geuppt omdat dat zou helpen maar helaas, weinig mensen willen helpen en niemand weet iets je zou verwachten dat als je deze game draait met een redelijke pc dat het moet kunnen maar nee.
FPS is ook erg gebonden aan de server bij Star Citizen, Welke high end PC je ook hebt is het lastig om boven 30FPS te komen. Ze hebben het al jaren over server meshing en object streaming. Maar volgens mij is dat er nog niet volledig waardoor de load voor de servers te veel is op bepaalde momenten.
ik heb hier een zeer stevige PC, en draai muv grote steden 70-100 FPS op 4k max settings.

Mocht je nvidia draaien, dan zou je kunnen overwegen te kijken naar de scaling die er tegenwoordig is.
soort van DLSS maar dan anders. geeft bij vele met performance problemen wel wat voordeel.

Naast 32 GB is het hebben van een NVME SSD eigenlijk een vereiste. Met daarnaast PageFile sizing correct ingesteld. Google is hierbij je vriend.

Zolang als dat sommige shaders niet geoptimaliseerd worden, is het hebben van een zo hoog mogelijke CPU core clock de wens. en vaak dus ook de bothleneck.
Het spel is ook totaal niet geoptimaliseerd. Moet wel zeggen dat ik 30fps nog wel prima haal op een gtx 1070, 3700x en 16gb ram.
Dit spel gaat nooit af komen. Ik was al bekend met de carrière van Chris Roberts toen ik voor het eerst nieuws zag over Star Citizen.
Chris Roberts heeft in heel zijn carrière nog nooit een spel zonder dwang van buitenaf succesvol opgeleverd. Hij is de man van de visie, maar niet van de uitvoering. Nu er niemand meer is die hem financieel kan dwingen om daadwerkelijk iets af te ronden, zal hij telkens weer met nieuwe luchtkastelen blijven komen. Want zo is hij al heel zijn leven.
Dat gaat echt niet veranderen. Hoe graag sommige mensen dat ook willen.

En dat is ontzettend jammer, want in de basis had het concept van Squadron 42 ontzettend gaaf kunnen zijn. Maar ik denk niet dat we het ooit gaan zien.
Origineel was wing commander ook maar 1 game. Het werden er uit eindelijk 3!

EA heeft destijds een contract opgesteld voor wing commander 4 die zo dicht getimmerd zat dat Chris niet anders kon dan de development time line te volgen. Het werd nog steeds een game over 6 compact discs.

MS is er bij de ontwikkeling van freelancer hardhandig zelf achter gekomen hoe Chris in elkaar zit!! Uit eindelijk heeft MS tegen hem gezegd "de game is af!!"

Je hebt gelijk deze game gaat nooit afgeraken
Zelfs squadron 42 gaat nog een probleem zijn. Het schijnt dat de film crew al bijna 2 jaar klaar is, Hamil heeft in verschillende korte interviews aangegeven al een tijdje klaar te zijn met zijn deel van het project! Na nu schijnt probeert Chris een paar onderdelen die alleen in het persistent universe deel beschikbaar zijn ook in de single player te dumpen. Waaronder het seemles vliegen naar RPG. Iets wat verre van af is van wat ik begrijp.

Die gast blijft je verbazen zelfs als je denkt dat hij dat niet meer kan. Geloof me ik ben 38 bijna 39, en ik geloof dat ik een oude man met een wandelstok zal zijn eer deze game het daglicht ziet. En sorry er gaan mensen zijn die het nog steeds verdedigen. Tegen hen zeg ik, ... je hebt toch wel in de gaten dat deze game nu al 10 jaar in productie is!!! Zelfs de grootste AAA games hebben die tijd niet gehad!
Anoniem: 421923
@BJBoes4 februari 2022 08:41
de meeste AAA games zijn 5 jaar in development maar hoeveel daarvan leveren af wat SC van plan is?
totaal niet te vergeljken dus.
Voor de rest heb je gelijk.

SC is een kwestie van 'journey not destination'.
Heb me daar allang bij neergelegd.
je zegt het goed "VAN PLAN IS" ik ben ook van alles van plan, of dat realiseerbaar is moet je je afvragen.
De meeste "plannen" vallen in duigen door onvoldoende budget, maar met bijna een half miljard dollar mag dat toch geen probleem meer zijn.

Wat is het dan wel? Das eenvoudig te noemen de doelen zijn niet realistisch en onhaalbaar! En daar heb je precies het probleem van Chris, hij steldt onmogelijke doelen!! Dat heeft hij altijd al gedaan. Geloof me over 10 jaar praten we nog steeds over dit fiasco, of je dan nog steeds zo vergevingsgezind ben horen we dan wel weer! ergens waar durf ik er nog wel een krat bier op te zetten dat tegen die tijd squadron 42 nog steeds niet af blijkt! Of in iedergeval dat de game inmiddels te groot geworden is en het in episodes is opgedeeld en er misschien 3 van 10 uit zijn.
Anoniem: 421923
@BJBoes4 februari 2022 09:37
je mag mij een game aanwijzen die er qua space zo mooi uitziet als Star Citizen tot nu toe.
Dat is 'van plan' en deels al gerealiseerd.
Realiseer je je dat dit exact is wat CR doet?
- We gaan iets bouwen. Wat?! er is een nieuwe engine om het er nog fancier uit te laten zien?! OPNIEUW
- We hebben wat nu? VR ?! VET!!!! ALLES OPNIEUW!!
- Ow, consumer hardware kan nu wat ? HAH VET! .... DAN GAAN WE DIT OOK DOEN!

Duke Nukem Forever anyone.

CR zit erin om deze wave zo lang mogelijk te blijven rekken, en zo veel mogelijk geld eruit te trekken.

Derhalve geloof ik niet dat er ooit een speelbaar spel uit gaat komen. Want zodra hij dat doet, dan is dat het einde van die wave. Een hoop spelers zullen blij zijn met dat spel, een hoop niet (want niet wat er beloofd is). Maar verreweg de meeste spelers zullen dan echt niet nog meer geld uit gaan geven aan het luchtkasteel Star Citizen. Want ze hebben hun game. Of het dan slecht of niet slecht is, is dan irrelevant voor de meeste, denk ik zo.
Anoniem: 421923
@D-Raven4 februari 2022 10:01
ik denk dat Chris dit niet eens bewust doet. Hij is gewoon te bevlogen in zijn droom.
prima laten we stellen dat hij het onbewust doet, dan moet de kritiek ( die overigens niet van de lucht is ) toch wel is een wake up call zijn of niet??

kijk ik geef je geen ongelijk het ziet er gaaf uit ... ok maar naar 10 jaar is er bar weinig speelbaars, sommigen hier noemen het een leuke speelbare tech demo. Gaat mij weer net iets te ver, het is wel meer dan dat. Maar er had inmiddels al lang een basis game moeten liggen, wat dat had er al 5 jaar terug moeten liggen! Meer dan enkele losse modules zijn het niet! En nogmaals dat is typisch Chris!!

begrijp me ook niet verkeerd Chris heeft een paar geweldig goede titels op zijn naam staan de WC series heb ik toen ik jong was totaal kapot gespeeld! Ook freelancer heb ik een tijd lang gespeeld, gelukkig heeft MS destijds de broncode online gegooid voor privat servers voor freelancer .. was erg leuk om te spelen. Maar deze beide projecten waren ook nooit afgekomen als er niemand achter zijn broek had aangezeten! En die druk heeft Chris nu niet! En das ook de reden waarom ik echt denk dat het nooit af komt. Of een aantal backers moet een united front vormen en dreigen met een classaction lawsuite.Dan krijgt meneer eindelijk de wind van voren. En dan als nog denk ik dat hij het er op aan laat komen
Er zijn zat games die er net zo mooi of mooier uit zien, Horizon Zero Dawn/Forbidden West, Red Dead Redemption 2, Crimson Desert, Gran Turismo 7.

En ik vermoed dat mensen nu gaan beginnen over de schaal van SC en dat dit veel groter is etc etc, maar dat is dus precies het probleem, wat heb je aan een aardig mooi spel als het nooit af raakt
ken eigenlijk alleen RDR2 en de rest niet. Is ook niet te vergelijken denk ik want RDR2 is op aarde en SC is in de ruimte. Andere graphics/andere plaatjes. Dus ik kan niet vergelijken of het 'mooier' is.
Sowieso is de ruimte leger gok ik zo. Enige waarvan ik kan zeggen dat iets als RDR2 mooier is, is omdat daar meer gedetailleerde vegetatie in zichtbaar is.
Speel het ondertussen zelf ongeveer anderhalve maand. Toegegeven dat er genoeg bugs zijn, en sommige doen zeer als je erdoor je geld verliest tijdens bijv. een cargo haul.

Maar ik merk dat ondanks zijn huidige flaws ik enorm veel plezier heb in het spelen van star citizen. Jammer dat ze niet kunnen committen op hun doelen, maar ontwikkeling kent nu eenmaal tegenslagen, het is wat het is.

Ik en anderen hebben iig enorm veel plezier, en daar gaat t voor mij om :)
Ik heb inderdaad precies dezelfde ervaring!
Ooit gebacked in 2013 en elk jaar wel effe kijken hoe het ervoor stond. Dat was altijd wel meh vond ik.

Maar de afgelopen tijd ben ik echt totaal hooked geraakt. Ik ga vrijwel elke speelsessie wel een keer dood door bugs, maar ondanks dat vind ik het heerlijk immersive.

Wat betreft die roadmap: Het zal alllemaal wel, ik merk het wel als er updates zijn. Het is nu al echt tof. (mits je de bugs voor lief kan nemen, anders is de ervaring best zuur)
Blij om te zien dat ik niet enige ben het sinds kort weer heeft opgepakt. Zelfde verhaal hier alhoewel ik moet zeggen dat als je eenmaal "gewend" bent geraakt aan de bugs je er heel makkelijk om heen werkt en in sommige gevallen eigenlijk ook heel logisch zijn.
Anoniem: 421923
@glennoo4 februari 2022 07:50
het is nog steeds een techdemo maar het is allang niet meer het rondlopen in de hangar zoals vroeger.

We kunnen vliegen, en het is mooi.
Het kan alleen maar beter worden.

Er zijn een heleboel mensen die plezier hebben in het rondvliegen ondanks de bugs.
Het is gewoon gaaf om rond te vliegen op planeten en manen en in asteroid fields.

Het is er gewoon.

Nee, geen spel, maar ik ben ingestapt in SC omdat ik rond wil vliegen en kijken.
En dat kan nu, in 1 stelsel.
Op naar stelsel #2 :)
Dit moet toch wel de meeste succesvolle long con aller tijden zijn. Al 10 jaar met steeds mooiere beloftes grof geld (430 miljoen!) weten binnen te halen zonder ook maar iets af te leveren wat op een compleet product lijkt. Steeds net genoeg plaatjes, videos en halfbakken content leveren om de volgende ronde backers lekker te maken. Case in point: het nu alweer hebben over een opvolger van Squadron 42, terwijl Squadron 42 nog niet eens af is.
Ik vind kritiek echt zeer terecht, want hoeveel beloftes zijn ze wel niet nagekomen, hoe lang moet dit allemaal niet nog duren enz.

En toch ben ik 100% oneens met de hele "long con" argument.
CIG heeft volgens deze site 632 werknemers.
Het alpha spel laat zien waar de potentie is. Het is niet 1 of andere simpele tech demo, het doet wat het moet doen, met bugs, zat bugs, en daar is nogmaal zat kritiek op te hebben. Maar hun werk is geen long con.

Weet je ik vraag me af of dit ooit echt afkomt, in de zin dat het echt goed speelbaar is, maar ik heb de videos gezien, en je kan werkelijk doen wat Chris Roberts voor ogen had. Het is een man met een droom, een man die hoopt te realiseren wat hij altijd al wilde. Hij is misschien wel verblind door zijn ambitie, maar hij gaat er wel voor. Je neem niet 632 mensen aan om de boel te neppen. Hij gelooft duidelijk in dit spel.

En laten we allemaal wel even eerlijk zijn, hoeveel van ons allen zouden wel niet dit spel direct gaan spelen als het allemaal goed zou lopen? Het idee dat ik in een stad rondloop, naar mijn schip ga, de planeet afvlieg, een gigantisch schip van een vriend in vlieg, daar land, bijvoorbeeld de wapens beman, naar de andere kant van het universum vlieg, belaagd worden door kleine schepen, mijn eigen schip in duik om ze zo weer kapot te schieten enz. Dat is toch voor veel van ons een droom.
En dat is hij met ruim 600 andere aan het maken, en ze hebben laten zien dat ze dat ook werkelijk aan het doen zijn.

Ja die bedragen zijn gestoord, maar tegelijkertijd, mensen geven het aan nog veel gekkere dingen uit, en tja liever aan iets als dit, wat hopelijk een keer goed speelbaar is, zodat we er allemaal van kunnen genieten.
Ik zou het niet spelen als het goed loopt. Voor mij is het veel te gecompliceerd, veel te veel. Het zal (als het loopt) een spel worden waar je enorm veel tijd in moet steken. Maar goed, ik denk dat voor de echte fans (wat ik niet ben) dat precies goed is.
Natuurlijk moet je het genre leuk vinden. Maar wat betreft te veel, dat is een beetje hoe je het wilt zien. Het spel is in theorie niet gemaakt om alles te zien, ze willen het juist zo groot hebben dat je het nooit allemaal kan zien.

Dus als je het stukje los laat dat je nooit alles zal doen, dan hoef je je ook niet druk te maken om hoeveel tijd je er in steek. Immers kan je ook plezier hebben in je low budget schip in de veiligere gedeeltes.
En uiteraard heb je altijd de mogelijkheid om met vrienden mee te gaan, en toch moeilijkere missies te doen.

Maar goed, dat is natuurlijk helemaal aan jou. Los van dat is de visie natuurlijk gigantisch en zal dit veel mensen aantrekken. Ik hoop dan ook zeker dat we over een paar jaar echt een goed werkend spel hebben.
Opvolger van SQ42? Dat heb ik gemist. Waar haal je dat vandaan?
Staat onderaan het artikel. Onderdeel van het 5 jaren plan is een studio met genoeg werknemers om de mmo te ondersteunen en te werken aan de sequels van SQ42.
Het zal wel aan mij liggen, ik kan het iig niet vinden.

Aah gevonden, in het bericht van tweakers. Overheen gelezen.

[Reactie gewijzigd door Beat The Best op 3 februari 2022 19:17]

Case point: het nu al hebben over opvolgers :o

Geheel in stijl gooien ze er nog een schepje bovenop, we dromen al van meerdere opvolgers. Wil je onze dromen ook delen: kopen kopen kopen :9
Anoniem: 421923
@Th3Eagle4 februari 2022 08:37
dat is echt bespottelijk ja. Sequels van SQ42 terwjil SQ42 nog niet eens uit is.
Chris moet een schop onder z'n kont hebben inmiddels wat dat betreft.
speel met alle plezier eve online dagelijks. Is gewoon af en heeft duizenden spelers online. Star Citizen wordt dat misschien ook wel ooit
Eve heeft zo zijn problemen, het is zeker niet perfect en vergeleken met 10 jaar geleden is het er niet op vooruit gegaan, maar inderdaad: Het is af. Je kunt fatsoenlijk spelen.
Star Citizen is een idee met een uitgebreide techdemo, die heel veel geld heeft gekost en nog veel meer gaat kosten.
Doodzonde, het leek zo mooi.
Ik geef je gelijk dat het er op achteruit is gegaan. Misschien dat star citizen het gaat overnemen van eve online. Al de nuteloze events en filaments maken de game alleen maar slechter
Als Star citizen ooit uitkomt dan zijn er veel mooiere games.
Over 5 jaar heeft iedereen veel betere graphics kaarten en ontwikkeling van spellen met bv unreal engine ed gaat steeds sneller.

Dan hebben jullie dus jaren voor dik geld een techdemo gespeeld en als het echte spel uit komt speel je hem waarschijnlijk niet eens meer want dan is er al lang weer wat beters dat meer aansluit op de behoefte die nogal veranderd in 15 jaar tijd....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee