Star Citizen heeft meer dan 500 miljoen dollar opgehaald

Ontwikkelaar Cloud Imperium Games heeft inmiddels 500 miljoen dollar opgehaald voor zijn ruimtegame Star Citizen. Dit bedrag is opgehaald via crowdfunding. Het is sinds 2012 mogelijk om geld te geven voor de ontwikkeling van het spel.

Op het moment van schrijven staat de teller op 500.022.684 dollar, omgerekend zo'n 500.190.248 euro. De donaties zijn afkomstig van ruim vier miljoen geïnteresseerden. In november vorig jaar stond de teller nog op 400 miljoen dollar. Er is dus in 10 maanden tijd 100 miljoen dollar opgehaald via de crowdfundingactie.

Star Citizen is sinds 2012 in de maak en het einde van de ontwikkeling is nog niet in zicht. Het laatste inzamelingsdoel van 65 miljoen dollar werd al in 2014 bereikt. Toch blijven spelers geld doneren. Er wordt dagelijks meer dan 100.000 dollar opgehaald.

Delen van het multiplayergedeelte van Star Citizen zijn al wel speelbaar in early access. De volgende grote Star Citizen-update komt binnenkort uit. De update naar alfaversie 3.18 bevat onder meer een bergingssysteem voor het ontmantelen van schepen en nieuwe soorten grotten, zoals zandgrotten.

Door Loïs Franx

Redacteur

20-09-2022 • 15:10

195 Linkedin

Submitter: Jorrie

Reacties (195)

Wijzig sortering
125 euro gemiddeld per persoon.
Nu heb ik zelf, volgens mij, zo'n 120 euro er in zitten, maar toch wel lichte spijt van. Die paar uur dat ik er in heb zitten weegt nog niet op tegen t geld dat ik er in heb zitten.
Ondertussen had Squadron 42 allang al uitgebracht moeten zijn en had er een volwaardige multiplayer shooter in moeten zitten die stabiel had moeten werken. Niet het gedrocht dat het nu is.

Het is eigenlijk schrikbarend hoeveel mensen hier nog geld in pompen... Geeft ook niet echt een 'incentive' om het af te maken lijkt het wel.

Game engines halen zometeen qua gemak van t maken dit spel ruimschoots in. Kijk alleen al hoe snel je een game kan maken met de Unreal Engine. Hoe kan er na zo veel jaar en zo veel 'manpower' nog zo weinig op de plank staan? Ja veel fluff, mooie dingen en dingen om te zien. Maar mijn god, de bugs, de instabiliteit en de manier van spelen zijn nog verschrikkelijk.
Reageer
In het begin, nog voor de eerste alpha, had ik ook een vliegtuig gekocht. In de eerste alpha (ofzoiets) kon je eindelijk je eigen ruimteschip zien, eromheen lopen in de hangar, even instappen, maar verder nog niets. Het leek me toen nog vet om ermee te gaan vliegen zodra het kon.

Maar het is nooit wat geworden. Te druk met het leven, zeg maar. En inmiddels is het zo'n groot universum geworden dat ik er geen zin meer in heb om me erin te storten. Jammer maar helaas.

Ik ben net voor het eerst in bijna 10 jaar weer eens ingelogd. Zo te zien heb ik op 27 juni 2013 een "325A fighter" gekocht, met lifetime insurance en een "self-land hangar". Gloednieuw, heeft altijd binnen gestaan. 0 kilometer op de teller. :+ Zou je die ook weer kunnen verkopen?
Reageer
zelf weet ik niet hoe, maar je kan schepen inruilen of met andere spelers verhandelen via de website, hiervoor krijg je dan krediet of maak je zelf agreements met andere spelers. tevens is er een website https://star-hangar.com/ waar eigenlijk alles verhandeld wordt dat kan(mag) van star citizen/RSI, buiten je eigen volledige account wat totaal niet mag. 325A met LTI verkopen tussen de 99 en 200 dollar. vele mensen geven wel aan dat op die site alles duurder verkocht wordt dan eigenlijk de waarde van de items zijn. Tevens of dit mogelijk is als je zelf maar 1 schip bezit weet ik ook niet.
Reageer
Bedankt voor de link, voor $100-200 wil ik daar wel eens induiken, dat is het wel waard.
Reageer
idem dito
Te druk met RL en tevens de 325A in Alpha gekocht.
Zal vast wel nog een bepaalde waarde aan zitten, zeker met die hangar en lifetime insurance.
Reageer
Ik heb jaren terug het spel met zo'n starter schip gekocht voor zeg 35 euro, vond ik prima.

Ik ga niet zeggen wat ik uiteindelijk wel of niet zou uitgeven, dat ligt er echt aan hoe het spel zal zijn wanneer het semi klaar is.

Ik moet binnenkort wel weer eens proberen, is alweer jaren terug dat ik het laatst probeerde, pas geleden wel geinstalleerd.
Reageer
Unreal bevat helaas niet alle Tech die star citizen nodig heeft, je kan zeker een look alike maken, maar op het moment blijft de engine van star citizen toch nog steeds aan de top, mits je alleen kijkt naar de needs van star citizen, in general is unreal natuurlijk een betere engine, maar om te zeggen dat je Star Citizen kan maken in unreal zonder eerst een paar jaar te werken aan de benodigde modules doet Star citizen een groot onrecht aan en geeft Unreal te veel credit.

Het duurt inderdaad lang, maar de updates gaan nou wel sneller, dus er is nog hoop, maar snap dat veel mensen dat niet hebben, zeker als ze de onderliggende Tech niet helemaal begrijpen.
Reageer
Maar ik begrijp dus wél steeds meer van de onderliggende Tech, ook mede dankzij Star Citizen en hun development pad te hebben gevolgd. Dit ben ik hen ook dankbaar want hier door begreep ik (en vele anderen) ook dingen beter en waarom er vertragingen zijn en waren.
Kijk, toen Star Citizen begon (met de CryEngine) was er nog helemaal géén engine dat voldeed aan alles wat ze wilde bereiken en de vele modules in de CryEngine waren ook ondermaats voor hun wensen. Dus ze vonden voor alles het wiel opnieuw uit.
Maar we zijn nu écht heel wat jaar verder en vele engines (met name de Unreal engine) heeft nu modules (tevens betaalde) die vele malen beter én makkelijker werken dan dat Star Citizen vanaf de 'ground up' heeft zitten bouwen.
Unity begint ook echt een engine te worden die bizar veel verschillende dingen aan kan en ondersteund.

De Lumberyard Engine begint nu te voelen als een 18e eeuws Galjoen. Ja het is prachtig en mooi om te zien, maar ondertussen wordt die wel ingehaald door een stoomschip met het Unreal logo (of andere engines) terwijl die van binnenuit steeds meer houtrot begint te vertonen wat men maar niet wilt aanpakken om op te lossen.
Reageer
Misschien, maar Unreal kan niet alles wat Star Citizen nodig heeft.

Hiernaast als je star citizen van de ground up nu opnieuw gaat maken in Unreal ben je alsnog dik 6 jaar bezig om tot hetzelfde punt te komen misschien zelfs langer.

Tis niet alsof ze eventjes van engine kunnen switchen als het hun uitkomt.
Reageer
Crytek engine ook niet Star citizen draaid op 3.8 lumberyard port.
Ondertussen zitten we aan Crytek 6.
En met al de bloatware die ze aan de engine toegevoegd hebben loopt spul voor geen meter meer.
Crytek was nooit geschikt voor het geen ze het willen gebruiken en dat zal het ook nooit worden.
De vraag moet je dan stellen hadden ze niet beter zelf iets ontworpen plaats van 10 jaar troep op engine gooien die er niet voor gemaakt is.
Reageer
Zelf ff een engine ontwikkelen is rete duur en kost ook veel tijd.
Destijds hadden ze daar het geld of mankracht niet eens voor.
Reageer
Aah we hebben weer een mijlpaal gehaald. Even een samevatting van wat er allemaal in de laatste jaren ondanks 500 miljoen nog niet gehaald is.

De "Persistent Universe" die eerst door CIG werd gepresenteerd, waarbij je een bekertje op een planeet kon droppen en deze vindbaar zou zijn voor iedereen, is ondertussen in een fata morgana veranderd. In plaats van 1 universe waar iedereen invloed op zou kunnen hebben is terrugebracht naar een (vrij goed doordachte) instancing systeem. Je bent dus afhankelijk van servers die op een dag met elkaar ge"meshed" zullen kunnen worden. De MMO (Eve-online caliber) veranderd langzaam in een kleinschaliger gebeuren. Nu staat de player cap op 100 spelers. Erg ver van de originele 1000-man-space-battles idee die zoveel mensen aantrok.

De AI ontwikkeling is nog belachelijk traag in vergelijking met menig ander game. Simpele taken zoals FPS-AI die reageren op hun omgeving werkt niet, nauwelijks of levert belachelijke situaties op. Ruimte navigatie voor AI staat nog feitelijk in de kinderschoenen. Wel hebben we voortgang gemaakt op de Barista AI, dus als je bang bent dat je je drankje niet krijgt in je space game kun je opgelucht adem halen (pfew!)

Van Theatres of War is geen spoor meer te bekennnen. Deze is niet terug te vinden op roadmaps en word ook niet meer verwacht. Verassend na de aankondinging dat deze 1 maand na citizencon 2019 voor alle backers te spelen zou zijn. CIG heeft Firesprite gedetacheerd om hieraan te werken maar niemand kan iets zeggen over de ontwikkelingen. Ondertussen is Firesprite opgekocht door Sony/PlayStation dus :Y) .

Van SQ42 is er eigenlijk geen echt nieuws. De ontwikkelingen die gerapporteerd worden gaan over super interessante dingen zoals Bedsheet Deformation Physics, om ervoor te zorgen dat je lakens van je bed, in je ruimte schiet spel er mooi uitzien 8)7

In ieder geval wel keuze zat aan nieuwe dure spaceships, community events voor skins, heel veel armor sets en wapens. Kortom: Veel randzaken en eye-candy, weinig echte gameplay.
Reageer
Star Citizen. = SC
Scope Creep = SC
Star Citizen is de definitie van scope creep.
Reageer
Persistent Entity Streaming staat voor Q3 2022 op de roadmap.
Ik ben benieuwd!

Voor actuele voortgang: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/release-view
Reageer
Dit, mensen doen net alsof de game al in Beta is maar tis een alpha game en daarbij hoort dat nog niet alle functies werken 8)7
Reageer
En heel eerlijk, voor 40 euro heb ik mijzelf best vermaakt (met vrienden).
Beetje aankloten. PostNL simulator spelen.

Ja, het is niet af, ja er zijn bugs (waarvan de meeste hilarisch).

En ja, waarschijnlijk duurt het nog 10 jaar (of nooit) voordat de game af is, maar ik heb mijn geld voor mijn gevoel er al uit. Beter dan bijvoorbeeld CoD Vanguard (60 euro) en 4uur gespeeld want SBMM.
Reageer
Magische woord die al 5 jaar hoor, is server meshing en ze zijn er nog niet uit.
8)7
Reageer
Ik wacht tot het af is voordat ik me er in verdiep.
Reageer
Wat je zou kunnen doen, is een Free Fly-weekend bijwonen. Ik heb de alfa nu twee keer gespeeld met een vriend van me die al betaald heeft. Als je de framedrops en rare bugs kunt handelen, is het best wel een leuk spelletje. Het voelt een beetje aan als een kruising tussen Satisfactory en Elite Dangerous.
Reageer
Haha, zou goed kunnen. Er zijn gelukkig genoeg games om in de tussentijd te spelen…
Reageer
:)

Chris Roberts zit net zo vast in het project als zijn backers, afronding is onmogelijk omdat hij dan zijn backers met hun neus op de feiten zal drukken na alle fantastische voorspiegelingen en verhaalvertellerij.

Hij kan niet leveren wat hij beweert, iedereen weet het of vermoedt het op zijn minst en elke hint van teleurstelling wordt vermeden door het doelpaaltje verder te gooien, halfbakken feature ter afleiding te introduceren of een "uniek" inkijkje in de ontwikkeling te geven.

Als dit project niet crasht gaat het links en rechts ingehaald worden door technische ontwikkelingen.

Bizar schouwspel waar ze niets voor vangen van mij :)
Reageer
Klinkt een beetje als een piramidespel?
Reageer
Yes, goed punt, er wordt nieuw geld aangenomen om eerdere beloftes na te komen.
Reageer
Ja, exact. Ik weet niet precies wat de wetten met betrekking tot piramidespellen zijn. Het enige is dat je in een echt piramidespel geld inlegt met tot doel om er meer geld voor terug te krijgen uiteindelijk.
Reageer
Dit is de kritiek die ik al jaren en jaren hoor, vaak ook nog een stuk steviger dan het ronduit een scam is.

Ieder gezond persoon heeft vraagtekens bij dit spel, is het haalbaar, zal het echt een keer af zijn (geen problematische bugs enz) enz.

Wat ik vooral mis bij veel mensen die negatief zijn over dit speel, is dat ze het werk in twijfel trekken. Ik volg losjes dit spel al 7 jaar ofzo, en het concept is zo ongelooflijk gaaf, we weten allemaal dat mochten ze het lukken, dan gaat dit spel gigantisch worden. Of het gaat lukken is wederom een zeer terechte vraag.
Dat gezegd, moeten we ook eerlijk kijken naar wat ze aan het doen zijn. Want er is absoluut vooruitgang, enorme ontwikkeling en al zeer coole dingen, het spel is echt, dat is al jaren en jaren echt. Je ziet dat ze echt bezig zijn met de beloftes die ze hebben gemaakt, de doelen die ze hebben enz.

Ik vind wat ze doen mooi, ja het is allemaal super absurd, 500 miljoen, 100k per dag, dat is krankzinnig, maar dit is next level passie, mensen die werken/investeren in een 'droom' die ze hebben, ze gaan er voor, en ze maken vooruitgang.

We bekritiseren alles, spellen die te vroeg uit komen met bugs, spellen die te laat uitkomen, spellen die niet alle beloftes nakomen, zelfs wanneer het spel wel gaaf is enz Hier hebben we een spel waar niemand weet waar het eindigt, maar zien we wel de passie van wat, 800 werknemers, om dit een realiteit te maken, laten we daar niet te negatief over doen.
Reageer
Games van deze schaal duren gewoon meer dan 10 jaar om ontwikkeld te worden, Call of Duty en fifa doen er een jaartje over omdat het gewoon hetzelfde game is met nieuwe content en wat upgrades, maar grotendeels van de code is niet nieuw.

En als het een scam zou zijn, is het stom om 400+ mensen in dienst te nemen en te betalen, houd je aan het einde van de weg niet veel over 8)7

Denk dat mensen gewoon graag kritiek hebben op dingen die ze niet begrijpen en dan die kritiek ook vaak over nemen van bepaalde influencers die ook geen technisch verstand hebben.
Reageer
Daarom geloof ik ook echt in terechte vragen en kritiek op de haalbaarheid en beloftes, immers halen ze wel bakken met geld binnen met het idee dat ze gaan leveren wat ze steeds beloofd hebben (SQ42 was natuurlijk een heel ding), maar het mag overduidelijk zijn dat het geen scam is, dan is het wel echt een next level scam. Hard werken met 400 man aan een spel, en dit allemaal om mensen hun geld te jatten...
Reageer
Mhhh, helaas in de wet staat niet dat als iemand belooft een game klaar te hebben op date X daar zich ook aan hoeven te houden.

Zeker aangezien de mensen die producten van Star citizen kopen ook in de overeenkomst ondertekenen dat ze begrijpen dat het een in development product is.

Daarmee is het in de zin van de wet geen scam.

Dat het lang duurt daar kan iedereen het over eens zijn, maar het is geen scam.
Reageer
Ja ik zei al dat het geen scam is.
Reageer
Je zei dat het een next level scam was, of lees ik dat verkeerd en doel je op als het hypothetisch een scam was, het een next level scam was en daarmee die claim van het scam zijn ontkracht met laten zien hoe gestoord het zou zijn met zoveel man?
Reageer
Bekritiseren van spellen die uitkomen omdat ze niet aan verwachtingen voldoen is totaal iets anders dan investeren in een spel die niet aan beloftes voldoet.

Je zoekt hier redenen om getemperde verwachtingen te rationaliseren terwijl het gaat om beloftes die niet nagekomen zijn; dat is cognitieve dissonantie.

Dat houdt kort door de bocht in dat je getild bent en negativiteit is hier volledig op zijn plaats.

Kijk de documentaire over Theranos; zodra opgeleverd moet worden is er een probleem en kunnen we het geheel op feiten beoordelen.

Zolang Roberts dit niet doet wordt je aan het lijntje gehouden met beloftes, hij heeft nog niets opgeleverd en houdt bewust alpha status aan i.p.v. updates, packs of wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door Xander2 op 23 september 2022 15:41]

Reageer
Mensen mogen zich daar terecht over genaaid voelen, en is ook waarom je op een gegeven moment je geld kon terugvragen, omdat zij niet eerlijk zijn geweest naar mensen.

Wat betreft niet leveren, dat is hoe je er naar kijkt. Komen ze hun originele beloftes na? Absoluut niet. Hebben ze heel erg vaak deadlines gemist? Zeker. Is er een spel speelbaar? Dat ligt aan wie je het vraagt, er zijn mensen die plezier hebben met dit spel in de huidige staat.

Ik heb op dag 2 van early access, Ark Survival Evolved gekocht, en daar is veel kritiek op geweest, en veel ook terecht. Dessalnietemin heb ik meer dan 1500 uur inzitten, en heb ik daar geloof ik 20 euro voor betaald.
Reageer
Ongelooflijk. En nog steeds niet opgeleverd.
Reageer
Snap ik ergens wel. Zodra het is opgeleverd stopt de geldkraan immers. :+
Reageer
Dat denk ik niet. Als ze het opgeleverd hebben, dan zullen er nog genoeg mensen een shortcut willen om een vliegtuig te hebben in plaats van uren te spelen. Ook hebben ze veel andere manieren van geld binnen harken, zoals een stuk grond claimen etc..
Reageer
Als het opgeleverd is en blijkt dat het helemaal niet leuk is. Dan houdt het snel op.

Sowieso niet erg leuk om een spel te beginnen met andere mensen die hele vloten bij elkaar gekocht hebben met echt geld.
Reageer
Je kan op verschillende manieren de huidige status van de beta alpha uitproberen. Ze hebben vaak genoeg een gratis weekend waarin je kunt spelen.

Dat laatste heb je in elk spel. Als je nu een multiplayer spel opstart welke al een tijdje draait hebben de andere spelers al een veel hoger level of meer/betere gear. Met het kopen van schepen kun je zelf dus zorgen dat je "meteen" mee kan doen. Al moet je natuurlijk ook wel skillz hebben opgebouwd.
Als je dat niet leuk vind, dan moet je sowieso geen multiplayer spel spelen. Er is altijd wel iemand die er meer tijd of geld in heeft zitten en die dus sneller meer heeft dan jij.
Naast de multiplayer gaan ze ook een single player uitbrengen, dan heb je dat probleem sowieso niet.

[Reactie gewijzigd door PThijssen op 22 september 2022 09:42]

Reageer
Ik ben al backer sinds het begin. Van een gewoon basis pakketje. Maar zal het waarschijnlijk nooit gaan spelen. Heb het al een aantal keer gedownload maar het is iedere keer erg buggy en nog niet echt leuk om te spelen.

In de toekomst zal ik misschien de single player modus eens proberen wanneer die eindelijk klaar is. Volgens mij nu al meer dan 6 jaar later dan wat ze als release datum hadden aangegeven en totaal geen duidelijkheid wanneer het wel komt.

Het gedrocht wat de online versie is geworden dat geheel draait op echt geld kan ik echt niet steunen. Vind het echt een walgelijk businessmodel. Dat mensen iets in een spel verdiend hebben door er tijd in te steken is prima. Maar meedoen aan een game waar iedere accomplishment waardeloos is omdat een ander het net zo makkelijk kan krijgen met echt geld is echt iets waar ik niet aan mee wil doen. Je hebt maanden gegrind voor je schip en een ander knalt je af en je bent het kwijt. Pak je hem terug koopt ie gewoon een nieuwe of heeft ie ook nog eens gratis lifetime insurance omdat ie hem destijds met echt geld gekocht heeft.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 20 september 2022 16:25]

Reageer
je hebt zelf ook gewoon 6 maanden insurance dus je bent je ship niet kwijt.
En die LTI had je zelf ook kunnen kopen als je zou willen.
En misschien komt die optie wel standaard ingame bij release: voor een flinke smak geld kan je ook LTI kopen.

Insurance zit dan ook gewoon op het basisschip dus daarna moet je alsnog weer upgrades erbij kopen.
Reageer
je hebt zelf ook gewoon 6 maanden insurance dus je bent je ship niet kwijt
naar 6 maanden dus wel.
misschien komt die optie wel standaard ingame
Misschien komt de optie wel dat je iedere minuut 1 euro moet over maken om te vliegen. Laten we liever bij de bekende feiten blijven.
En die LTI had je zelf ook kunnen kopen als je zou willen.
Volgens mij was ik toch vrij duidelijk dat ik echt geen echt geld in een online spelletje wil steken voor spullen/voordelen. Een vaste maandelijks fee voor de server prima. Puur cosmetische skins kan ik me nog in vinden. Maar deze pay2win praktijken wil ik niet aan meedoen.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 20 september 2022 16:25]

Reageer
pay2win valt wel mee denk ik. Dat je een fancy ship hebt betekent niet automatisch dat je gewonnen hebt.
Zelfs als ie LTI is blaast een nieuwe speler je carrack wel uit de lucht met een kleiner schip als je zelf niet skilled bent, leuk dat je een nieuwe kan krijgen maar natuurlijk wel in basic mode en niet inclusief allerlei fancy upgrades :)

Niet iedere backer heeft LTI. Dat zijn echt bepaalde momenten waarop iets beschikbaar is en dat koopt niet iedereen. Ik ga niet voor 700 euro ofzo een ship kopen alleen omdat daar LTI op zit :P

Wat mij betreft halen ze het eruit maar krijg je een soort ranking/title op basis van je investering.
Raak je wel je fancy ships kwijt en start je net als de rest gewoon met de basic game maar krijg je een fancy title of andere beloning als waardering. Al was het maar minimaal letterlijk de huidige ranktitles van Scout tot Fleet Commander of hoe die zooi ook heet. Daarmee heb je de vermeende pay2win eruit en kunnen backers toch tevreden zijn.

[Reactie gewijzigd door tyrunar op 20 september 2022 16:38]

Reageer
Ik ken wel een paar mensen die enkele duizendrn euros aan lti schepen hebbben "gesteund" en daarnaast elke maand 100 aan ingame geld kopen. Dit wel over een periode van 10 jaar natuurlijk.
Die mensen spelen het spel een paar uur per dag en wanneer het spel (ooit) live gaat dan hebben zij al een enorme vloot, een bak ingame geld, ervaring en een organisatie waar je als nieuwe speler niet tegen op kunt.
Reageer
vind dat maar een beetje een drogreden.
Als het spel uit komt gaan mensen het spel spelen.
Iedereen die twee jaar daarna het spel begint te spelen heeft hetzelfde probleem: ervaren spelers met grote vloten en bakken geld waar je niet tegenop kan.

En je kan de alpha NU spelen. Dus diezelfde ervaring opbouwen etc. Als je zou willen.
Sowieso is het een kwestie van ervaring en samenwerking. Mensen zonder game-ervaring of space game ervaring en geen contacten om een goede org op te bouwen hebben sowieso nadelen. Dat ligt verder niet echt aan de backers ofzo dat die daarom een voorsprong zouden hebben. Ervaren gamers hebben sowieso een voorsprong op mensen die minder goed zijn.

Overigens wordt je geldvoorraad meestal bij elke patch gewiped voor zover ik weet, en ik ga er vanuit dat sowieso bij official launch iedereen gewoon weer terug is met starter money.
Reageer
Niet geheel wat ik bedoelde.
Men had het over pay2win, sommige betalen nu all voor de ervaring, brandstof, schepen en uitrusting waardoor ze, vaak met hun hele organisatie, dalijk veel andere spelers mee gaan treiteren als het spel ooit live gaat.
Die schepen hebben veel betere schilden, armor, weapons, engines, etc dan starters.
Ze kunnen dalijk een rush doen op planeten claimen, blokades opzetten, etc. Allemaal zaken waar je met je starters schip niet doorheen komt.

Leterlijk pay to win.

En de devs vinden dat prima, dat stimuleerd anderen om het zelfde te doen.
Vandaar al die limited sales, lti en andere smerige spelletjes die ze spelen om spelers te ontdoen van hun geld.
Koop nu, laatste kans, limited edition, etc. Het zijn digitale goederen, hoe kan fat gelimiteerd zijn? Alleen maar om de prijzen omhoog te gooien.
Alhoewel ik niet verwacht dat het spel ooit af komt, 10 jaar ontwikkeling en het spel is er slechter aan toe dan het verdien model 8)7
Reageer
bij elke reset mag je je upgrades weer opnieuw kopen.
Ik moet ook elke keer m'n prospector weer uitrusten met nieuwe mining laser voordat ik fatsoenlijk iets kan doen. Die voorsprong hebben veteranen dus niet. Enige voorsprong die ze hebben is dat ze weten wat ze moeten doen op dag 1. Maar dat geldt altijd in alle games voor mensen die de beta's niet hebben gespeeld en anderen wel.
Reageer
Dat en de volledige uitgeruste schepen met torpedo, munitie, etc :o
Reageer
pay2win valt wel mee denk ik. Dat je een fancy ship hebt betekent niet automatisch dat je gewonnen hebt.
Zelfs als ie LTI is blaast een nieuwe speler je carrack wel uit de lucht met een kleiner schip als je zelf niet skilled bent, leuk dat je een nieuwe kan krijgen maar natuurlijk wel in basic mode en niet inclusief allerlei fancy upgrades :)
Tja pay2win is natuurlijk nooit zomaar pay -> insta-win. Dan zou er echt geen enkel spelelement meer over zijn, immers.

We noemen iets pay2win als je een significant voordeel kan kopen. Ondanks dat het technisch gezien niet betekent dat je per definitie wint.
Reageer
De schepen die je met echt geld koop kan je nooit kwijtraken.
Dit geld ook als het spel gereleased word.
Insurance willen ze dan zo maken dat je "reclaim" tijd verminderd word.

Schepen die je dan in-game koopt zonder insurance kan je permanent kwijtraken.
Reageer
De schepen die je met echt geld koop kan je nooit kwijtraken.
Dit geld ook als het spel gereleased word.
Insurance willen ze dan zo maken dat je "reclaim" tijd verminderd word.

Schepen die je dan in-game koopt zonder insurance kan je permanent kwijtraken.
Precies dus mensen met echt geld hebben voordeel over mensen die het spel normaal spelen. Pay2Win. Ik als normale speler raak mijn schip kwijt en die ander die hem gekocht heeft krijgt hem gewoon weer terug. Ik als normale speler kan gegriefed worden en een hoop van mijn tijd kwijt zijn en als ik de persoon terug probeer te pakken doet het hem geen pijn want hij krijgt zijn schip gewoon weer gratis terug.
Reageer
Maar door middel van insurance kan je je schip wel terug krijgen.
Hoe ze het gaan opbouwen met de insurance komen we later pas achter, op dit moment is het niet belangrijk aangezien ze aan andere dingen werken die de performance moeten verbeteren.
Als je een idee hebt voor een systeem in Star Citizen je kan altijd een bericht naar ze toe sturen.
Reageer
ik ga er vanuit dat je met ingame credits gewoon nieuwe insurance kan kopen voor je ship, denk je ook niet?
Ik zou er niet te zwaar aan tillen.

Net zoals met housing in andere games: gewoon upkeep betalen, niets nieuws onder de zon.
Reageer
Jouw feiten kloppen ook niet helemaal geloof ik. Op dit moment ben je je schip helemaal niet kwijt als iemand je afknalt..Het is verder nog helemaal niet bekend hoe het gaat werken met verzekering en dergelijke. Je kan je er dus wel over opwinden maar dat heeft bar weinig nut...Kom terug als het wel bekend is.

Grinden voor een schip of een kopen is gewoon een persoonlijke keuze.

Stel ik wil een Cutlass Black hebben. Die kost ingame 1.385.300. Daar moet ik zo'n 50 missies voor doen van 25K per stuk. die elk een half uur kosten en regelmatig niet goed werken dan ben ik 25 uur verder.. Ik kan hem ook met echt geld kopen, dan heb ik em NU. Kost tie me 118 euro en raak ik hem niet meer kwijt tijdens mogelijke database wipes. Stel dat ik 5 euro per gewerkt uur kan wegleggen dan heb ik er uiteindelijk minder tijd aan besteed en is het per defacto goedkoper :)

Er zijn genoeg mensen die meer verdienen dan een paar tientjes en die een hekel hebben aan grinden dus in hun geval is de business case nog sneller gemaakt.

Plus je ondersteunt de ontwikkeling van het spel
Reageer
25K per half uur ? Dan ben je redelijk langaam bezig. Een illigal monitor missie is 20K en doe je in 5 mins max met een light fighter. Zelfs met een Pisces. Dat is de meest low-risk/best-reward missie die er is voor nieuwelingen.

Als je wat meer skilled bent , 3.17.1 grinde ik de 890J missies want ik kon een 6 minuten loop doen en ik had zo`n 65K voor die run met de bonus objective.

Sinds 3.17.2 is het gewoon service combat beacons. Ik kan die van 259K nog solo'en en daar doe ik dan 10 mins over. Meestal duurt het een minuut of 10 voor er weer een 259K beacon is maar in de tussen tijd heb ik dan 1 of 2 makkelijkere 50K beacons gedaan.

Dus die cutty black heb ik in pak en beet een uur vrijgespeeld :)
Reageer
Dat toont alleen maar aan dat mensen gek zijn geworden en de waarde van geld niet meer begrijpen. Je zou dit 100 jaar geleden moeten vertellen aan de gemiddelde burger en zouden je hard uitlachen en vervolgens naar hun voorhoofd wijzen.

118 euro voor een digitale asset in een spel wat nooit af zal komen. 8)7
Reageer
Op dit moment ben je je schip helemaal niet kwijt als iemand je afknalt.
Waarom heb je het over "op dit moment"? Het spel is nog in alpha. We hebben het natuurlijk erover wanneer het spel uitgekomen is.
Het is verder nog helemaal niet bekend hoe het gaat werken met verzekering en dergelijke.
Dat is in grote lijnen al lang bekend. Daar zijn meerdere uitspraken over gedaan door de devs. Zou wel erg zijn als er mensen al 1000de euro's aan schepen besteed hebben en al die toezeggingen van de ontwikkelaar straks niet waar blijken te zijn. Andere doen dit ook bevestigen.
Stel ik wil een Cutlass Black hebben. Die kost ingame 1.385.300. Daar moet ik zo'n 50 missies voor doen van 25K per stuk. die elk een half uur kosten en regelmatig niet goed werken dan ben ik 25 uur verder.. Ik kan hem ook met echt geld kopen, dan heb ik em NU. Kost tie me 118 euro en raak ik hem niet meer kwijt tijdens mogelijke database wipes. Stel dat ik 5 euro per gewerkt uur kan wegleggen dan heb ik er uiteindelijk minder tijd aan besteed en is het per defacto goedkoper :)
Als je de normale manier van spelen om iets te verdienen in een spel niet leuk vind of te lang duurt dan is er dus blijkbaar iets mis met het spel. Dit stukje laat precies dus zien waarom SC verneukt is. Er wordt hier gesproken alsof het de normaalste zaak van de wereld is om "even" 118 euro uit te geven voor een digitaal scheepje in een spel. Blijkbaar om dit spel leuk te kunnen spelen moet je dus zo maar even 118 euro + basis game neerleggen en dan heb je slechts 1 schip. Dan heb je waarschijnlijk nog geen uitrusting erbij opgeteld. Voor dat geld kan ik 2+ jaar aan andere games spelen. O en als er volgende maand weer een ander beter schip uitkomt dan trekken we gewoon weer de beurs om die te kopen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 20 september 2022 20:00]

Reageer
Businessmodel is inderdaad walgelijk. Multiplayer zal ik ook niet gaan spelen, maar de single player misschien wel. Maar dan moet het nu niet al te lang meer moeten duren.
Reageer
Je kan op verschillende manieren de huidige status van de beta uitproberen. Ze hebben vaak genoeg een gratis weekend waarin je kunt spelen.
Het is niet eens een beta, het is maar een alpha. Zou mooi zijn als ze eindelijk eens richting beta gingen.
Reageer
Ze zijn op dit moment het meeste bezig met Squadron 42 en Persistent Entity Streaming + Server Meshing voor de game.
Reageer
Of ik heb iets gemist, maar zover mij bekend is er geen Beta en kun je feitelijk ook nog niet eens spreken van een alpha. Dat wat er is noemt men weleenswaar een alpha, maar is niet meer een speeltuin waarin backers mee kunnen testen, zodat ontwikkelaars kunnen zien wzt er gebeurd met wat inmiddels ontwikkelt is. Bij elke update zie je dat er zaken worden toegevoegd, maar veelal ook zaken weer stuk gaan, zaken die eerder zijn gerepareerd onder andere.
Reageer
Het geld zit hem ook in het kopen van ships met echt geld en die ships zijn niet goedkoop! En als ze donaties openhouden dan blijft het geld alsnog wel binnenstromen door de fans. Wat een maf en ongelovelijk succes deze game zeg.
Reageer
Maf vind ik het niet, men betaald voor het idee. Dit is simpelweg de eerste in de soort waar men niet de game morgen wil hebben maar "gedurende mijn levensjaren".

Men wil zo graag innovatie zien... dan moet je wel out of the box gaan denken en doen nu, met het traditionele publisher model elke X jaar een game uitspuwen dat gaat hem niet meer worden. Ik ga het persoonlijk dus ook niet veroordelen dat de dev dit pad is ingeslagen en dat mensen ervoor kiezen om er geld in te pompen - ik wens ze veel geluk toe in de komende twee decennia.

Als space combat en exploration echt mijn ding was dan had ik misschien ook wel geïnvesteerd in het idee. Maar dat is het niet.
Reageer
Dat het idee zo overduidelijk aanslaat is fantastisch voor fans van dit soort games. Het maakt namelijk aan alle andere game ontwikkelaars duidelijk dat er echt wel een markt is voor dit soort spellen.

En dat betekent gegarandeerd dat die al in ontwikkeling zijn.
Reageer
Sommige fans waren nog niet eens geboren toen de ontwikkeling begon. Ik denk niet dat ze dat voor ogen hadden toen Roberts sprookjes beloofde.

Er moet een keer een officiele release zijn want dit gaat niet oneindig door. De overhead blijft namelijk groeien maar de inkomsten zullen echt wel een keer gaan afnemen en dan implodeert het hele zooitje.
Reageer
Nu ja, uiteindelijk moet je in-game ook schepen kunnen kopen.
Reageer
Bijna alle schepen zijn ingame gewoon te koop.
Alleen de schepen die dit kwartaal uitgekomen zijn, zijn nog niet ingame te koop(dit komt 3 maanden na de release van een schip)

Er zijn 2 unieke schepen, de sabre raven en de mustang omega, welke gebundeld kwamen met een ssd en videokaart. Die zijn zowel niet met geld of in game te verkrijgen.

Sommige schepen zijn ingame te huren voor 3 dagen.

Conclusie:
Je hoeft er absoluut niet meer dan 45 dollar in te stoppen.

[Reactie gewijzigd door Beat The Best op 20 september 2022 17:36]

Reageer
Dat is gewoon niet waar. Van de 170 schepen die je kan kopen zijn er maar daadwerkelijk 122 flight ready, ongeveer de helft waren limited editions en zijn heel soms verkrijgbaar.

En dan hebben we nog de belachelijke limited stock wat natuurlijk helemaal een farce is. Hoezo is dit geen pay to win. Alles wijst er op.
Reageer
De schepen die nog niet gemaakt zijn kunnen nog niet gevlogen worden. Dat lijkt mij logisch. Ik wist niet dat er al zon groot deel van de schepen af is.

Alle schepen die flight ready zijn, zijn ingame te koop. Op een enkeling na. Zoals ik net omschreef.


Dat niet alle schepen altijd te koop zijn(met echt geld), of sommige schepen met een limited oplage komen(met echt geld). Is een keuze van cig. Ik ben het met je eens dat het misbruiken van fomo een agressieve verkoop tactiek is. Maar laten we niet doen alsof cig de enige is.

Alles wat limited is, bijvoorbeeld de preorder rewards valt in deze categorie.

Ingame zijn de schepen 3 maanden nadat ze uitkomen gewoon te koop ingame. En heb je niet meer nodig dan een gamepackge van 45 dollar.
Reageer
Die schepen die niet flight ready zijn, zijn dus ook te koop of te koop geweest via de website. Wat was je argument ook al weer?
Bijna alle schepen zijn ingame gewoon te koop.
Alleen de schepen die dit kwartaal uitgekomen zijn, zijn nog niet ingame te koop(dit komt 3 maanden na de release van een schip)
Dus je wat je zei klopt pertinent niet. 30% is nog niet eens beschikbaar ingame. Dat is geen enkeling dat is een aanzienlijk deel. En dat is het hele probleem met fans, de issues bagatelliseren en serieus het hoofd zo diep in het zand steken dat ze hallo kunnen zeggen in Australie.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 20 september 2022 20:26]

Reageer
"Bernie I Am Once Again Asking For Your Support"
Bernie Space Industries :o

Maar eerlijk gezegd lijkt het spel nu zo ver ontwikkeld en ingewikkeld dat ermee beginnen al een hele klus zal zijn. Ik zat al jaren op de release te wachten en in die tijd ben ik met EVE gestopt, Elite begonnen, Elite gestopt en nog steeds niets. 8-)

Maar wat ik al aangaf, de complexiteit gaat mij ervan weerhouden om dit lang te spelen. Ik heb ook een leven nu (toen ik eve speelde, niet natuurlijk) en moet nu werken voor me centen :'(
Reageer
En daarnaast is dit voor de ontwikkelaars natuurlijk ook enorm leuk! Lekker aan hobbyen. Ik zou ook geen haast maken!
Reageer
de alpha is gewoon speelbaar als je echt zou willen :P

EDIT: 'speelbaar' is misschien een ongelukkige term :+
Je kunt de alpha starten en je geluk wagen in 1 sterrenstelsel waarin genoeg te doen en te zien is.
Bijv. bounties, mineral mining, postNL-missies en voor de rest gewoon rondkijken op de planeten en in steden en ruimtestations.

[Reactie gewijzigd door tyrunar op 20 september 2022 15:24]

Reageer
Hoe zit het tegenwoordig met de stabiliteit? Aantal jaar geleden vond ik het al geweldig om te spelen, maar de hoeveelheid crashes was toch wel een dealbreker.
Reageer
het wisselt.
Heeft een tijdje prima gedraaid maar volgens mij sinds de laatste patch weer (of inmiddels de vorige weer) weer wat crash-issues, of stroperigheid.
Reageer
Heeft sinds Mei dat ik ermee begon prima gedraait. de laatste hotfix van een paar weken terug heb ik nu sindsdien 2 crash to desktops gehad. Maar over pak en beet de 50 uur die ik in die hotfix heb zitten is 2 CTD's wel te overzien. Want ik was ook geen progress kwijt.
Reageer
Ja, en veel 'donateurs/investeerders' hebben inmiddels een sunk cost fallacy-stoornis opgelopen.
Reageer
Technisch gezien hebben ze al wel erg veel voor elkaar gekregen. Alleen duurt het nu allemaal wel veel te lang. Proportioneel is het ook gewoon niet goed te praten. Aan de ene kant hoop ik nog steeds dat ze binnenkort met een stabiele game komen. De beta (free weekend) ga ik iig niet meer opstarten/uitproberen.
Reageer
Game loopt op crytek 3 en geport naar 3.8 lumberyard.
Crytek zit nu aan versie 6 en wanneer de game ooit in release komt misschien al aan 8.
Dus hopeloos verouderd en overbelast voor wat er van verwacht word.
En de netcode waar ze nu al 4 jaar over lullen die moeten ze ook nog uitvinden.
Reageer
Exact.
Een groot gedeelte van hun moeilijkheden en vertragingen zal waarschijnlijk volledig te wijten zijn aan het gebruik van een engine die een spel als deze gewoon niet aan kan en er elke weer nieuwe shit voor geschreven moest worden.

Ondertussen worden er steeds meer spellen uitgepompt via nieuwere engines die veel van die dingen al vanaf de start ondersteunen. Het is eigenlijk best beschamend.
Vraag mij af wat sneller zal zijn:
> Doorwerken aan dit gedrocht met waarschijnlijk enorme spaghetti code.
> Alle assets overzetten/converteren naar een nieuwe engine en daar mee verder gaan.
Reageer
Ze hebben eigen mensen die aan de Engine werken, het is geen staties ding dat niet veranderd kan worden. Zeker niet als ze een groep programmeurs van CryTek overgenomen hebben.

Netwerk code was pas in house getest als werkend. Het eerste idee waar ze aan gewerkt hebben wou niet, en was na 2 jaar aan de kant geschoven, laatste 2 jaar hebben ze aan een nieuw systeem gewerkt dat wel werkt.
Reageer
Ja, met hun veel geroemde 'server meshing'. Een uitgebreide technische analyse op reddit die duidelijk onderbouwde dat wat ze beloven technisch gezien onmogelijk is. Het is een freaking pipedream. De techniek bestaat simpelweg niet om de doen wat hij wil.

https://www.reddit.com/r/...ver_performance_analysis/

PS: Statisch, niet staties. :+

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 20 september 2022 20:05]

Reageer
En daarbij is meer als de helft van de workforce bezig met Squadron 42. Het is toch ook echt schandalig !
Reageer
Met stip op 1 op de lijst van duurste spellen ooit, en nu wordt de afstand tot de nummer 2 (Cyberpunk 2077) nog wat groter. Al is die laatste met totale kosten van ~330 miljoen USD ook absoluut niet misselijk te noemen. Bij spellen is het vaak moeilijk om de verhouding te zien tussen wat erin gaat vs. wat eruit komt...
Reageer
Ik had dat een keer bekeken, maar die 400miljoen van Star Citizen is inclusief alle andere kosten van het bedrijf. (Al het personeel zeg maar)
Nou zeg ik niet dat dat onterecht is, maar veel andere studio’s zijn met meerdere projecten tegelijk bezig en dan is het vergelijken een beetje moeilijk. Want dan zouden de kosten van de kantines en de HR-medewerkers verdeeld moeten worden over de projecten.

Maar goed. Ongeacht dat is het in elk geval HEUL veel geld :)
Reageer
Verbaast me echt dat Cyberpunk zo duur was. Ik heb het gespeeld maar het voelt echt als een heel generieke open-world game.
Reageer
Zou dit ook niet deels te maken hebben met het gebruik en ontwikkelen van hun eigen engine, nl, Red Engine?
Reageer
En een hele sloot aan marketingmateriaal, dure acteurs en actrices, (muziek)artiesten en alle cross-media uitingen. En natuurlijk een aardige sloot mismanagement :')
Reageer
Onverwacht was de Netflix anime dan weer wel goed.
Reageer
Ondertussen is de Lumberyard engine (lees: gemodificeerde Cryengine) waar Star Citizen op draait ook zwaar verouderd en vertraagd het waarschijnlijk een HOOP. Als je al ziet wat mensen aan games naar buiten kunnen pompen met de Unreal Engine dan gok ik dat dit écht een bottleneck is.
Reageer
Ze hebben een eigen team van CryEngine programmeurs die van CryTek zelf komen. De Engine mag dezelfde basis hebben, maar is al lang niet meer het zelfde.

Naast de map grote, zijn ze ook bezig met Vulcan etc, en eigen netwerk code, multi treading.
Reageer
daar hebben ze genoeg marketing tegenaan moeten gooien om het spel maar over de toonbank te krijgen...wat een hype machine voor een slecht afgewerkt spel voor die centen.
Reageer
Let wel dat die lijst incompleet is. Niet alle uitgevers rapporteren de budgetten van specifieke games. Amazon Game Studios heeft serieus een budget van $500 miljoen per jaar, waarvan New World waarschijnlijk een significante portie heeft opgeeist.
Ik vermoed dan ook dat New World makkelijk over die $330m heen gaat.
Reageer
Is dit lijst wel compleet? Halo infinite zou ook honderden miljoenen hebben gekost, maar die staat er niet op: https://www.tweaktown.com...llions-dollars/index.html
Reageer
Zoals @Wolfos hierboven ook al aangeeft is het erg moeilijk zo'n lijst volledig te maken, omdat er lang niet altijd (betrouwbare) bronnen zijn van wat de ontwikkeling nu echt gekost heeft. Dus nee, die lijst is vrijwel zeker niet compleet -- maar het is Wikipedia natuurlijk, dus het kan altijd aangepast worden.

Al is de claim van "honderden miljoenen" gemaakt door een enkele manager waarschijnlijk te vaag om in de lijst op te nemen. Dat kan praktisch alles zijn van 200 miljoen tot 1 miljard.
Reageer
En het loopt nog steeds niet fatsoenlijk op een high-end systeem… waardeloos.
Reageer
Sommige delen in de wereld ervaren wat hickups.

Maar gemiddeld genomen zit ik rond 80 of 90 fps op 4k. Ik zou zeggen dat dit goed te spelen is.

Het is geen game die af is nee, en zo af en toe valt er een server om, of doet de chat het niet, kan je niet met vrienden in een party of doet de inventory het niet.

Maar wat verwacht je van een game in actieve ontwikkeling.
Reageer
Starter locaties inderdaad zijn slecht geoptimized. Maar overal, had ik beter verwacht nadat er al zo belachelijk veel geld is ingepompt. Ik hoop wel dat de game echt ooit gaat uitkomen, en ze niet de mensen blijven uitmelken op de huidige manier.
Reageer
Ik heb geen idee, ik ben geen game developer. Het lijkt voor een leek op deze schaal wel allemaal ground breaking te zijn. Maar dat kan ook net zo goed marketing zijn.

Ik speel al jaren elke keer heerlijk een spelletje star citizen.

Ik hoop ook dat de game ooit eens gaat uitkomen.
Reageer
Ik ben blij dat ik maar 40 euro hierin gestoken heb op de kickstarter. Al heb ik er nog steeds enorme spijt van. Sinds dien heb ik een stricte "geen preordering" policy aangenomen in mijn aankopen.
Reageer
Ik heb er ook zoiets in zitten ja... Het heeft wel al 10 jaar een interessante soap opgeleverd :') Goede tijden slechte tijden, alleen ze lijken vooral op het laatste te focussen :+

Ik was de eerste jaren wel blij met Elite Dangerous maar sinds die het hele concept VR hebben laten vallen, ben ik daar ook klaar mee, helaas. Jammer want daar waren ze in het begin ijzersterk in.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 september 2022 17:16]

Reageer
Voor 40 kan je niet sukkelen, hebben ons toch ook al veel offline entertainment gegeven. Moet eerlijk toegeven dat ik het toch wel indrukwekkend vond om met die metro van de ene naar de andere hun te gaan. Cyberpunk, waar ik fanboy ben, kan hier echt wat van leren
Reageer
Ik heb hier €250,- In gestoken maar speel het niet meer. Het is te complex, mist vaak de fun factor en gaat richting een soort simulator. Het is niet newbie vriendelijk waardoor je vaak online op zoek moet hoe je iets moet doen. Het gaat er steeds meer gedateerd uitzien en lijdt enorm aan featurecreep. Maak iets voor je aan iets anders begint.

Persoonlijk vindt ik dat er onafhankelijk toezicht moet komen op dit soort dingen. Het geld wat hierin gestoken is van idiote proporties. Als full Dynamic Server Meshing werkt kunnen ze die techniek doorverkopen maar zien backers straks daar ook financieel voordeel van dan?!
Reageer
gedateerd? Waarmee wil je het vergelijken zodat je kan zeggen dat het gedateerd eruit ziet?

Het is volgens mij altijd al wel bedoeld meer als een simulator.
Financieel voordeel misschien door alsnog zaken te krijgen ingame met echt geld gekocht?
Reageer
Elite Dangerous is voor de simulator approach gegaan. Star Citizen is altijd bedoeld geweest om meer actiegerichte controls te hebben.
Reageer
ik ben dom; kan je me een voorbeeld geven van dat verschil wat SC dan anders doet dan sim vs ED?
Disclaimer: ik heb ED eigenlijk niet gespeeld, misschien 10 minuten ofzo, verder een paar filmfragmentjes gezien.

ED is volgens mij met die odyssey pas laat gekomen met free roaming qua rondlopen als karakter zowel binnen als buiten het schip.

Of bedoel je qua besturing van de ships?
Wat is het verschil tussen simulator en actie-gerichte controls?
Reageer
Verheugde me echt op dit spel, maar heb de indruk dat het nooit af komt, hoor van andere ook veel negatieve dingen er over die dan verdedigt worden met "het is nog een Alpha versie"
We zijn inmiddels wel 10 jaar en een half miljard verder, maar dat zie je er niet aan terug.
Reageer