Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties
Submitter: MacWolf

Apple heeft naar verluidt het technologiebedrijf LinX overgenomen. LinX ontwikkelt cameramodules voor mobiele apparaten die bestaan uit verscheidene sensors en daarmee ook diepte-informatie kunnen registreren.

Apple betaalt volgens The Wall Street Journal zo'n 20 miljoen dollar voor het bedrijf. LinX wilde niet reageren op vragen van de krant. Apple gaf een standaardverklaring die er volgens de krant op duidt dat het LinX heeft overgenomen. The Wall Street Journal heeft goede bronnen binnen Apple, wat erop duidt dat de overname inderdaad heeft plaatsgevonden.

Het Israëlische LinX werd in 2009 opgericht. Aan het hoofd van het bedrijf staat een duo dat al langer actief was in de camera-industrie. Een van de oprichters leidde eerder bij Samsung een ontwikkelteam voor beeldverwerkingsalgoritmes. De cameramodules die het bedrijf in samenwerking met partners ontwikkelde, zijn combinaties van twee, drie of vier camera's. Beeldinformatie van de verschillende sensors wordt met behulp van speciale software gecombineerd tot één plaatje. Volgens LinX ontstaan bij die samenvoeging geen beeldfouten, zelfs niet als objecten van dichtbij worden gefotografeerd.

Misschien wil Apple de cameramodules van LinX gaan gebruiken in toekomstige versies van de iPhone of iPad. LinX beweert dat zijn technologie betere foto's mogelijk maakt. Het bedrijf belooft dslr-achtige beeldkwaliteit, met minder ruis en betere prestaties in weinig licht dan bestaande smartphonecamera's. Het is onduidelijk of die claim in de praktijk kan worden waargemaakt. De cameramodule zou bovendien een stuk dunner zijn.

Uit de verzamelde beeldinformatie wordt automatisch een dieptekaart gedestilleerd. Dat biedt mogelijkheden zoals het automatisch verwijderen van de achtergrond uit een foto, het maken van een 3d-model of het achteraf opnieuw instellen van de focus. Telefoons die verschillende camerasensors gebruiken om diepte-informatie te registreren zijn overigens niet nieuw. Zo had bijvoorbeeld de HTC One M8 voor dit doel een tweede camera aan boord.

Cameramodule van LinX

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Waarschijnlijk doen ze hetzelfde als wat gedaan wordt met telescopen.

Als je 2 telescopen optisch combineert krijg je beelden en lichtgevoeligheid die vele malen beter is dat wat je uit een telescoop kan halen die 2 keer zo groot is.


Natuurlijk kunnen ze dergelijke technologie later ook in een DSLR steken, de vraag is gewoon: wanneer is de kwaliteit van een telefoon hoog genoeg voor 90% of zelfs 95% van de gebruikers.

Stel dat je de kwaliteit haalt van een DSLR van 2 jaar geleden.. dan koop ik ook geen DSLR meer hoor.
Er is nog een dingetje wat scherptediepte heet.
Volgens de beschrijving ("Uit de verzamelde beeldinformatie wordt automatisch een dieptekaart gedestilleerd. Dat biedt mogelijkheden zoals het automatisch verwijderen van de achtergrond uit een foto, het maken van een 3d-model of het achteraf opnieuw instellen van de focus.") zou het creŽren van scherptediepte geen probleem moeten zijn. Sterker nog, het zou een variabele scherptediepte mogelijk moeten maken.
Dat is mooie techniek, maar er bestaan "lievelings"-lenzen met een reden. Kan niet op tegen m'n 85 1.2.
Dat heb ik met mijn Nikkor 50mm 1.4 ;-)

Het wordt een interessant iets om de ontwikkelingen van te volgen; met de hierboven beschreven techniek zal er een kunstmatig bokeh gecreŽerd moeten/kunnen worden, waarbij toegepaste algoritmes een bepalende factor zullen vormen voor de kwaliteit van de waargenomen scherptediepte.

Maar ja, het blijft pielen op de vierkante millimeter; het zal niet snel het DSLR-niveau halen, in mijn ogen.
Variabel als in trappen bedoel je dan, neem ik aan. Scherptediepte kent namelijk een oneindig aantal waardes, het is een analoog/optisch iets.
Mensen die aan "algemene" fotografie doen, daarmee doel ik vooral op de standaard focal lengths (50-85mm) om bijv familie, straat scenes, landschappen, stedelijk te fotograferen hoeven nu al geen DSLR meer te kopen. Dat tijdperk is nu al aangebroken.

Waardoor de DSLR eigenlijk nu al het domein van de specialist is, en met de specialisaties kan een smartphone weer juist niet concurreren. Denk aan een vogelaar met een lichtsterke 500mm zoom op fullframe. Iemand die aan macrofotografie doet met tal van exotische accessoires. De nachtfotograaf. De model fotograaf met zijn uitgebreide verlichtingsystemen.
Ben benieuwd of de toekomstige camera's van de iPhone nu beter gaan worden. Was zelf niet zo super onder de indruk en het werd eens tijd dat ze zelf sensoren gingen ontwikkelen, dan ze bij Sony in te kopen.

Zeker als je bekijkt dat mijn l930 op hardware gebied uit februari 2014 komt (Lumia Icon) en betere/mooiere foto's en video's maakt.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 april 2015 13:52]

Misschien dat ze niet altijd met de allerbeste mobieltjes mee konden, maar toch was de camerakwaliteit van iPhones imo indrukwekkend als je het afzette tegen de dikte van het toestel.

Telefoons die beter uit de tests kwamen, waren vaak een stuk dikker.

En zoals hieronder wordt beweerd, hier gaat Sony een hoop inkomsten door mislopen, zo lijkt het.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 15 april 2015 14:01]

De dikte van het toestel heeft met meer zaken te maken dan alleen de Camera. Zo levert Apple altijd kleinere accu's (iPhone 6 1810 Mah) en het ontbreken van draadloos laden. Een OIS sensor zorgt ervoor dat de camera ook iets dikker wordt en die leveren ze alleen met het 6+ model.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 april 2015 14:24]

<pietjeprecies> M = mega, m = milli </pietjeprecies>
Er is niks mis met sensors bij Sony inkopen. Nikon doet dat ook, Sony's sensoren behoren tot de wereldtop.
LinX beweert dat zijn technologie betere foto's mogelijk maakt. Het bedrijf belooft dslr-achtige beeldkwaliteit, met minder ruis en betere prestaties in weinig licht dan bestaande smartphonecamera's. De cameramodule zou bovendien een stuk dunner zijn.
als iets te mooi is om waar te zijn.....
Dit las ik ook met een flinke korrel zout. Om eerlijk te zijn klaag ik niet over de kwaliteit van de huidige foto's van de iPhone (al zullen daar vast een hoop mensen het niet met me eens zijn) en ik juich verbetering zeker toe, maar beweringen zoals deze wil ik dan ook eerst zien voordat ik zal geloven. Ja, als Apple dit bedrijf heeft gekocht zal er iets van waarheid in zitten, maar ik wacht wel de eerste reviews af.
Hoe kun je nou met zo'n kleine lens op een mobiele telefoon dslr kwaliteit evenaren. Dus als de volgende iPhone uitkomt met deze lens hebben we geen spiegelreflexcamera's meer nodig?

Een telefooncamera blijft wat het is, leuk om casual foto's en selfies mee te schieten maar alles daarboven, zelfs vakantiefoto's is hij al te min voor. Ik vind het al knap wat ze er uberhaupt al uit weten te persen tegenwoordig maar voor nog hogere kwaliteit moet de lens toch echt groter worden.
Helemaal mee eens, het kwaliteitsverschil tussen een hedendaagse DSLR en een hedendaagse telefoon is echt wel aanzienlijk. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit even met een nieuwe versie van een camera gaan oplossen (de gebruikte technieken zouden ze dan waarschijnlijk ook gaan gebruiken in een DSLR waardoor het verschil weer groter wordt)

Natuurlijk heb je mensen die helemaal geen hoge kwaliteit zoeken, maar als ik bij de Grand Canyon ben en daar mensen met een iPad (!?!) foto's zie maken, dan heb ik toch wel altijd een beetje een facepalm gevoel...
Natuurlijk heb je mensen die helemaal geen hoge kwaliteit zoeken, maar als ik bij de Grand Canyon ben en daar mensen met een iPad (!?!) foto's zie maken, dan heb ik toch wel altijd een beetje een facepalm gevoel...
Ik niet, je kan prachtige foto's met een iPhone maken.
http://www.apple.com/iphone/world-gallery/
Prachtig misschien maar kijk eens naar deze foto:
http://apple.co/dm_andrewp

Als ik naar het kleurverloop in de lucht kijk kan ik wel huilen. Eenzelfde foto met een dslr (mits eindresultaat niet gecomprimeerd) krijgt daar echt wel een mooier verloop. Dit even onder voorbehoud van compressie want ik ben het zeker met je eens dat onder goede lichtomstandigheden het goed te doen is een 'goede' foto te maken met een iphone of willekeurig ander mobiel apparaat.
Ligt er natuurlijk wel aan hoe je dit doet natuurlijk. Deze foto is geschoten met een iPhone 6. De tweede zin in je comment:
Eenzelfde foto met een dslr (mits eindresultaat niet gecomprimeerd)
tja daar gaat het dus al mank, want bij de iPhone 6 heb je per definitie al compressie. Als een iPhone foto's Raw zou kunnen schieten zou het erg beduidend veel beter uit zien dan wat je nu op deze foto ziet. Helaas is dat niet mogelijk aangezien dan de burstmodus niet meer te gebruiken is en je de foto's ook om andere redenen niet makkelijk kan laten zien en ook veel ruimte in nemen.

Maar goed dat is even een andere discussie. Met compressie denk ik dat een DSLR er niet heel veel beter uit gaat zien tenzij je er een fiks dure lens op kachelt.
Minder ruis in de lucht bij een spiegelreflex en dan we hebben het hier over postzegelformaat (1024x768). Zodra je gaat vergelijken op hogere resoluties op een groot scherm of print, zal het verschil ook groot zijn.
Eh ik zie daar een aantal foto's waar een filter overheen gegooid is, ik zie daar ook een aantal mooie foto's welke velen nimmer zullen maken.
Ik fotografeer zelf ook normaal met een DSLR, maar ik heb mezelf ook wel eens verrast met een foto met mijn iPhone 5S welke uiteindelijk wat betreft compositie als kleurweergave erg goed was.
Een goede foto hoeft lang niet altijd alleen maar van een DSLR te komen.
Wil je echt spelen met licht dan kan je niet om een DSLR heen, maar in sommige situaties kom je ver met zo' n smartphone camera

Het beste toestel is degene die je op het juiste moment bij je hebt.
Technische kwaliteit zegt niets over artistieke kwaliteit.
Veel van de beste foto's ooit zijn gemaakt met technisch "inferieur" materiaal.
Als ik zie hoeveel online "fotografen" die met duizende euro's aan spul rondlopen en er werkelijk geen fatsoenlijke foto mee kunnen maken. Je hebt helemaal gelijk. Een foto gaat nooit beter worden dan de fotograaf ze kan maken. En ook met een slechte camera kun je een hoop goed maken met compositie, licht en onderwerp.
Zelfs een point en shoot uit 2005 (met 8 MP) maakt vele malen mooiere fotos dan de beste mobiele camera's. Dus elke vooruitgang is welkom. Ik geloof alleen niet dat we voorlopig ook maar ik de buurt van DSLR zullen komen.
Hoe kun je nou met zo'n kleine lens op een mobiele telefoon dslr kwaliteit evenaren

Hetzelfde als met processoren die steeds kleiner en kwalitatief beter worden.
Misschien hebben hun wel een techniek wat de claim waar zou kunnen maken maar nu op dit moment vraag ik mij dit af.
De wetten van de optica veranderen niet, er zijn een aantal fysieke grenzen waar je met een (digitale)camera tegen aanloopt. In een DSLR heb meer ruimte voor lenzen en een grotere sensor waardoor je pas later tegen die grenzen aanloopt dan in een smartphone (je hebt daardoor ook een veel groter, zwaarder apparaat bij je).

DSLR kwaliteit in een smartphone kan gewoon niet, maar ik vind dat bijv. een iPhone 6 al heel mooie plaatjes schiet die voor mij mooi zat zijn. Geldt denk ik voor de meeste mensen.
@mkools24 en @Vizzie
Dat is duidelijk.

Dus als ik het goed begrijpt en er is een techniek wat die "fysieke grenzen" wegneemt of enorm verbetert zou het wel kunnen?

Ik neem aan dat de wetten van optica je bedoelt de hoeveelheid licht, brandpunt, gevoeligheid van sensors en dergelijke.

Stel je nou voor je neemt een dslr camera. we praten dan bijv. van de spiegel of lens naar sensor in centimeter werk, toch?

Als je deze nou in nanometer omzet met dezelfde verhoudingen dan blijven de wetten van optica toch gelijk. De hoeveelheid licht wordt minder omdat alles kleiner is maar door een "wat nog uitgevonden moet worden" extreem lichtgevoelige sensor toch de zelfde resultaten kunt boeken.

uiteraard hebben we het dan niet over zoom en lensenkits e.d. wat wel weer kan bij een dslr.

ik bedoel een fotocamera van vroeger een simpele met fotorolletjes kunnen mobiele telefoons nu toch ook?

[Reactie gewijzigd door goovy75 op 15 april 2015 14:58]

Misschien dat camera's in telefoons in de toekomst met de hypothetische technologie die jij verzonnen hebt even goede foto's kunnen maken als DSLR's nu.

Wanneer die technologie echter werkelijkheid wordt (ik hoop het van harte, zou leuk zijn) gaat die zeker weten ook in DSLR's toegepast worden die vervolgens de voordelen waardoor ze nu betere beeldkwaliteit hebben dan nog steeds hebben.

Er zijn vast al telefooncamera's van nu die betere foto's kunnen nemen dan een slechte SLR van vroeger, maar dat vind ik niet echt een vergelijking.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 15 april 2015 15:03]

Bij omzetten naar nano-meter verhoudingen beginnen er soms wetten id fysica te spelen die geen impact hebben op grotere schaal, cf nanotechnologie..
Bij fotografie ben je ontzettend afhankelijk van de hoeveelheid licht die er op de lens kan vallen, dat probleem heb je bij processoren niet.

In een zwaar belichte omgeving kun je nog wel redelijke foto's schieten met een telefoon maar wordt het iets schemeriger laat staan donker dan kun je het wel vergeten.
Een telefooncamera blijft wat het is, leuk om casual foto's en selfies mee te schieten maar alles daarboven, zelfs vakantiefoto's is hij al te min voor.
Ik vind het goed genoeg voor alle foto's die ik maak, enige wat ik met een duurdere camera zou maken zouden productfoto's zijn voor mn webshop en zelfs daar zou ik misschien zelfs kunnen investeren in de belichting waardoor de foto's van mijn telefoon daar ook gewoon bruikbaar voor zijn :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 april 2015 14:05]

Ik mis voornamelijk de optische zoom. Maar aangezien dat voor mij de aanschaf van een DSLR niet kan verantwoorden loop ik ook gewoon met mijn telefoon rond.
Ik loop er gewoon heen hoef ik niet te zoomen :P

Maar zonder dollen, zullen inderdaad sporadisch momenten zijn dat je denkt was de kwaliteit nu maar iets beter of kon ik maar zoomen. Maar niet iedereen wil met een (vrij lompe) camera van een iets van een kilo rondlopen.
Voor vakantiefoto's te min? Als je er flinke posters van wilt makenwellicht. Afgezien van een wat mindere (volgens mij voor snaps verwaarloosbare) kwaliteit en gebrek aan optische zoom heeft een mobiel het grote voordeel dat je heel snel een foto kunt nemen. Het enige wat een mobiel volgens mij echt mist is een optische zoom. Zodra dat mogelijk wordt heeft 90% van de mensen echt geen andere camera meer nodig.

Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je een high-end mobiel met een high-end camera hebt, zoals je vindt bij bepaalde Lumias, Samsungs, iPhones etc.
Er is een groot verschil tussen de kwaliteit van foto's die mensen schieten met camera's. Geef een camera expert een smartphone en hij schiet er tig keer betere kiekjes mee dan de gemiddelde vakantieganger.

Kwaliteit camera staat niet gelijk aan betere foto's. Zoek eens voor de grap op wat voor pracht plaatjes er met een smartphone worden geschoten. Het zal je verbazen :)
Ikzelf heb een iPhone5 maar fotografeer het serieuze werk op een DSLR, fullframe, met lichtsterke lenzen.

Gezien het pro materiaal vind ik uiteraard de foto's van de iPhone5 waardeloos. Sterker nog, ik vind vrijwel alle fotos uit smartphones waardeloos.

Maar het belangrijke is, is dat dat acceptabel is. Je maakt een foto van een white board, een etentje met vrienden, een ongeluk op de weg. Vaak wordt het gedeeld op Facebook of Whatsapp, in postzegel formaat.

Niemand gaat er een poster van printen of kijken of je wel een mooie "exposure" hebt gemaakt. Het boeit niemand.
Een telefooncamera blijft wat het is, leuk om casual foto's en selfies mee te schieten maar alles daarboven, zelfs vakantiefoto's is hij al te min voor.
Duidelijk geen iPhone gebruiker.
Die moet je even uitleggen.
iPhone 6 (en al zeker de 6+) maakt belachelijk goede foto's, zelfs in lage lichtomstandigheden. Ik heb in het Ice Hotel foto's met een 6 gemaakt in een omgeving met weinig licht (enkel licht dat door de sneeuw geraakt) en de foto's zagen er geweldig uit!
Ik heb heus weleens iphone foto's gezien daarvoor hoef je geen iphone te hebben maar wat versta je onder belachelijk goed? We hebben het hier over iPhone vs spiegelreflex en ik durf wel met redelijke zekerheid te zeggen dat de iphone nog niet eens in de buurt komt van DSLR en dat ook nooit gaat komen.

Google maar eens op iphone vs dslr, genoeg voorbeelden.

Maargoed als je alleen maar een iphone gebruikt om foto's te maken weet je ook niet dat het beter kan natuurlijk en voor sommige mensen is er op geen enkel gebied iets beters dan de iphone ook op cameragebied niet.
Belachelijk goed voor zulk een kleine sensor. En ik weet maar al te goed wat de kwaliteit van DSLR is ;) Die zal niet geŽvenaard worden door de kleine sensors, maar om te zeggen dat ze enkel maar slechte foto's nemen is niet correct.

Oh, en misschien je vooroordeel bij je houden? Ik bezit nog steeds een Android smartphone voor in het buitenland, heb nog steeds een Windows PC ťn een MacBook, goede van alle werelden ;)
Gaat hierdoor Apple beter camera's in hun mobiele apparaten stoppen? De nieuwe Macbook 480p camera was om te lachen, de iPod camera zijn nou ook niet bepaald geweldig.
Zou dit nieuws betekenen dat ze hier wat aan willen doen en dus dat we betere camera's in Apple's producten kunnen verwachten?

[Reactie gewijzigd door space_octopus op 15 april 2015 16:13]

iPhone camera is niet bepaald geweldig ? tov ?
Het mag goed zijn dat die camera prima werkt op een iphone - de vendor-lock in is mij veel te duur. De camera van m'n firefoxOS toestel is niet geweldig - so what? Dat ding dient om mee te bellen en niet bespioneerd te worden door Microsoft, Google of Apple. En dat ding daar ben ik de baas over - ik compileer mijn OS zelf als ik daar zin in heb.
Als ik een camera wil - dan heb ik liever iets dat deftige beelden trekt - een kleine sensor blijft een kleine sensor - er zijn bepaalde beperkingen die ook voor Apple (en de daarbij horende sony-cmos-sensoren) van kracht zijn. We zien ondertussen ook dat de verbeteringen van de sensoren aan't vertragen zijn. Men zal dus uit een ander vat moeten tappen.

Heeft u al 's een echte DSLR/Systeemcamera in de hand gehad - da's een pak beter qua grip dan een smartphone. Net zoals een videocamera voor video een stuk beter in de hand te houden is dan een dslr voor filmdoeleiden. Dat denk ik daarover.
Maar we zien dat er velen zijn die fotograferen met hun tablet of hun smartphone - velen vergeten ook dat er echte fotografen zijn en gedragen zich als smartholes of tabletholes - door constant op te duiken met hun roze tablet of phone. Ook dat is een pijnlijke realiteit.
Om over de zelffotostick maar te zwijgen. tja - men heeft zoveel gadgets en men is nog nooit zo eenzaam geweest, da's een pijnlijke vaststelling!
Het zijn een beetje oude lullen opmerkingen, maar ik sluit me er deels bij aan. Vanmiddag maakte ik een klein wandelingetje op het werk, en zag buiten een dame aan een soort van picknick tafel zitten. Vervolgens positioneerde ze zorgvuldig wat fruit op de tafel, alsof ze een compositie maakte. Daarna kamde ze haar haar en maakte een kwartier lang selfies, waarschijnlijk om de beste er uit te pikken. Let wel, ze zat helemaal alleen.

Ik kan me haar Facebook post al voorstellen "Lekker genieten van een gezonde lunch #mooiapril"

Maar ze was niet aan het genieten. Ze was een dikke 20 minuten bezig stik alleen een nepbeeld aan het maken.

Dat mag ze uiteraard allemaal lekker zelf weten, maar op dat soort momenten denk ik echt, waar gaat dit nog allemaal over? Waar gaat deze wereld heen? De domheid, zelfverheerlijking, nepheid en vooral de enorme hoeveelheden ervan, ik weet gewoon niet meer wat er mee te doen.
Dit lijkt wel een soort van omgekeerde oversampling techniek die in de lumia 1020 zit.
Nouja, ik had denk ik wat meer informatie in de zin moeten plaatsen. Ik moest denken aan Nokia met zijn Karl Zeiss (oid) lensen van toen. Als je dan bijv. 2 8MP camera's met elkaar vergeleek met als enige verschil de Karl Zeiss lens, dan zag je wel degelijk een groot verschil.

Nou heb ik nooit een iPhone gehad, wel veel mensen om me heen, en daar kreeg ik toch echt de indruk van dat de foto's in zelfde omstandigheden het toch moesten afleggen tegen de foto's van bijv. Samsung of HTC. Nogmaals, mijn ervaring, betekend niet meteen dat het ook zo is natuurlijk ;)

Maar die -1 heb ik toch al, dus ik verwacht niet dat het nog te redden valt!
Ik ben meer dan tevreden met de camera/video's van mijn iphone 6.

Uiteraard verschillen de meningen hier weer over (vooral door de mensen die geen iphone hebben ;) ), maar doen alsof de camera van de iphone een lachertje is, ach, zo'n reactie neem ik dan ook niet meer serieus.

Hoe dan ook, verbetering is altijd welkom. En Apple heeft het bedrijf vast niet voor niks overgenomen.
De beste camera is degene die je bij je hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True