Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 262 reacties

Google zou van plan zijn om in een nieuwe versie van Android geen applicatielijst meer op te nemen. Vroege versies van Android N zouden deze 'app drawer' niet meer bevatten, al is nog niet duidelijk of Google een definitief besluit heeft genomen over het verwijderen ervan.

De geruchten zijn afkomstig van Android Authority, dat de informatie van twee bronnen heeft verkregen. Volgens de site is Google niet tevreden met het functioneren van de applicatielijst en zou dit ten grondslag liggen aan de mogelijke beslissing om de feature uit het mobiele besturingssysteem te verwijderen. Dat zou betekenen dat applicaties op het homescreen worden geplaatst en er horizontaal doorheen gescrold moet worden, vergelijkbaar met iOS.

Omdat Google zelf niets over de plannen heeft gezegd en er nog geen publieke versies zijn van de aankomende nieuwe Android-versie, die met de letter N wordt aangeduid, is nog niet te zeggen of de informatie van Android Authority klopt. Alhoewel er vroege versies intern zouden worden getest die geen applicatielijst bevatten, is het mogelijk dat Google er later alsnog voor kiest om deze feature toe te voegen.

Naar verwachting brengt Google de nieuwe versie van Android in het najaar uit, maar de aankondiging wordt al tijdens Google I/O verwacht, dat van 18 tot en met 20 mei wordt gehouden in San Francisco. Uit eerdere geruchten bleek dat de internetgigant betere ondersteuning voor virtual reality wil inbouwen in Android.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (262)

Oh Google doe dat alsjeblieft niet :( Ik vind dit juist een van de grote voordelen ten opzichte van iOS.
Ik vond het juist een nadeel, toen ik nog een Android telefoon had. Apps konden ergens op een home screen staan en zo niet moest je in de app drawer zoeken. Ik vond het bijzonder onhandig dat het op twee plekken kon staan.

Maar aan de andere kant. Nu met IOS zoek en start ik alles via spotlight, dus een goede/snelle zoek funtie maakt alle homescreens en app drawers voor mij overbodig.
@elbo, het is natuurlijk niet OF het een OF het ander. Als ik een app uit de app naar een van de homescreens sleep dan blijft hetzelde icon ook gewoon in de App drawer staan.
Totaal niet bijzonder onhandig maar maakt je indeling juist flexibel.
Dan heeft slepen naar het home screen geen zin (want je wilt niet op twee plekken moeten zoeken) en moet je altijd eerst op de knop van de app drawer drukken. Om vervolgens in de app drawer te komen met beperkte mogelijkheden om die naar eigen inzicht in te richten.

Het was bij mij een van de irritatiepunten om van Android af te stappen.
Je snapt niet hoe het werkt blijkbaar... Je hoeft helemaal niet te 'zoeken' het staat je vrij om icons op je homescreens of in folders te plaatsen waar en zoals je het zelf prettig vind. Uit de App drawer zullen ze intussen niet verdwijnen dus als je al niet meer weet waar je je app gelaten hebt kan je alijd alles in de app drawer terugvinden. Op alfabetische volgorde bijvoorbeeld. Weinig zoeken aan lijkt mij, maarja schijnbaar toch nog te ingewikkeld voor sommigen.
Zeg, doe eens even niet zo denigrerend!

Nogmaals, ik vind het onhandig om op je meerdere homescreens te kijken waar een app staat om er dan achter te komen dat die daar niet staat. Vervolgens moet je dan in de app drawer zoeken.

Ik zelf vind het dan handiger om het hele home screen over te slaan en meteen in de lijst van alle apps te kijken. (Nog handiger is een zoekfuntie a la spotlight, maar ook dat gaat wel eens mis en moet je als nog door de complete lijst van apps heen)

Dus kort samengevat. Geef mij maar een lijst van alle apps, in plaats van een lijst van een beperkt aantal apps en een lijst van alle apps.

Maar mag een afwijkende mening hier nog? Het lijkt er op van niet.
Wat ik als groot voordeel zie van Android is dat je je meestgebruikte apps op je homescreen zet (dus allemaal met 1 klik bereikbaar), waar bij je eventueel ook nog verschillende homescreens kunt aanmaken voor verschillende situaties waarbij andere apps nodig hebt, bv. werk/thuis/op reis. Zo heb je je apps altijd logisch geordend snel bij de hand.

Apps die je weinig gebruikt zoek je op via de app drawer waar je je apps op de door jou gewenste manier kunt sorteren.

Werkt voor mij heel veel beter dan ELKE KEER dat je een app wilt openen door je volledige app-lijst te moeten scrollen.

Maar ieder zijn ding :)
Hier ben ik het zeker mee eens,

ik heb zoveel apps die ik bijna nooit gebruik, en ik ben blij dat die apps mijn homescreen niet vervuilen.
Waarom is dat een voordeel van android? Op ieder ander mobiel platform kun je veelgebruikte applicaties een prominente plek geven en andere wegmoffelen naar een ander scherm of mapje.
Ik meende uit de post van Elbo (waarop ik reageerde) op te maken dat je in ios je apps in ÚÚn lange lijst gepresenteerd krijgt waar je doorheen scrollt om je gewenste app te vinden.
Dat kan niet in iOS. Wat wel kan is zoeken door de eerste paar letters van een app te typen. Dan zoek je bv. Op "W" en krijg je de apps Whatsapp, Apple Watch etc te zien. Dit is natuurlijk voor iedereen anders en ligt eraan welke apps je hebt en welke je het meest gebruikt. Maargoed dit heeft weinig met Android te maken.
Op iOS heb je meerdere schermen met apps, en je kunt apps groeperen in mapjes, die zelf ook weer meerdere "tabs" kunnen hebben waar je doorheen kunt swipen. Eigenlijk lijkt het veel op android in dat opzicht. Een "app drawer" heeft het echter niet. Heb ik eigenlijk ook nooit behoefte aan gehad.
Keuzevrijheid?

Wat jij wil kon sinds dag 1. Wat ik wil kon sinds dag 1. Wat jij wil zit mij niet in de weg. Wat ik wil zit jou niet in de weg.

Waarom dan mijn gedeelte er uit slopen?

Stel nou dat jij elke keer dat je een nummer belt een naam moet opzoeken. Stel dat ik 90% van de gevallen maar 1 nummer bel. Vind je het dan raar dat ik dat nummer dan en directe bel knop geef op mijn homescherm en andere nummers niet? Ik hoef dan echt niet te zoeken of ik 't nummer moet opzoeken of dat ik het meteen kan bellen, ik weet tenslotte welk nummer het is dat op mijn homescherm staat en dat ik elk ander nummer moet opzoeken in mijn contacts. Al heb ik 10 nummers op mijn homescherm ik maak echt niet de denkfout oh verdorie nummer van oma zit er niet tussen moet ik gvd alsnog via de contactenlijst zoeken!

Zo heb ik apps die ik 90% van de tijd gebruik, ik weet welke het zijn Ik weet waar ze staan en ik start ze sneller dan iemand die ze in een volle applijst moet opzoeken. Voor anything else : app drawer, alfabetisch en met zoekfunctie zoals jij gewend bent.

De frustratie die jij had hebben wij niet omdat we fundamenteel anders met de mogelijkheden om gaan. Het is lastig te verdedigen want wat is nou tenslotte 'de juiste manier' maar klinkt het na een uitleg niet ineens logischer dat er genoeg mensen zijn die verplicht elke app op je homescreens of verplicht een zoekfunctie moeten gebruiken voor basic operations als dikke achteruitgang in productiviteit zien?

Jij zoekt je apps in een voor mij te grote lijst, natuurlijk raak je gewend waar je heen moet scrolle voor welke app. Maar ik hoef praktisch nooit te zoeken. Dat jij dan afgeeft op 'op 2 plekken moeten zoeken' schiet ze allemaal in het verkeerde keelgat juist omdat er van zoeken geen sprake is... Tot jouw manier door onze strot gaat.. (en ook dat gaat door 't verkeerde keelgat, pun intended).

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22 februari 2016 04:00]

Jij wil alle icons op je homescreen(s). Dat kan ook gewoon hoor, net als in iOS, en gaat automatisch bij het installeren van een nieuwe app. Dus de kritiek is niet dat je aan het zeuren bent, maar dat je punt invalide is. En als je een invalide punt herhaalt, is dat geen afwijkende mening, maar gewoon niet het slimste wat je kunt doen.
Spotlight is er in iOS, in Android heb je de zoekbalk die ook naar apps zoekt. Ik weet er de naam niet voor, maar het is net zo cool, slim, gaaf en baanbrekend als 'Spotlight'.
Clubtraxx was inderdaad niet zo heel beleefd. Zoeken naar apps door letters in te tikken vind ik ook heel handig, op mijn desktop, waar ik een fatsoenlijk toetsenbord heb. Op mijn telefoon kan het ook, maar ik merk dat ik dat minder chill vind door het kleine scherm en gebrek aan fysieke toetsen: je moet heel precies de juiste letters aanraken, en het zijn ook wat extra handelingen.

Ik heb het wel eens met T9 gedaan via een bepaalde app, en dat was al wat handiger (want grote toetsen). Maar het blijven meer handelingen. Misschien ga ik het weer eens proberen...

In Android kun je je eigen launcher kiezen. Dus als je er een wil waarbij alle apps automatisch altijd op je home screens staan, kan dat.

Dat kan eigenlijk sowieso al in de standaard-launcher in Android: je kunt immers instellen dat apps na installatie standaard een icoon op je home screens plaatsen. En ontbrekende apps kun je daar eenmalig opzetten. Dan heb je precies hetzelfde als in IOS en hoef je nooit in de app drawer te kijken (en je kunt wel gewoon widgets gebruiken).

Als alternatief kun je in Android ook gewoon je home screen alleen gebruiken voor widgets en alle apps openen vanuit de app drawer. Dan hoef je ook nooit op twee plaatsen te kijken.
Je hebt een bureaublad of bladen war je apps los of in mappen kan plaatsen. Je kan ze toch gewoon kwijt op een plek waar jij wil en waar jij denkt dat jij ze het beste kan gebruiken. Je hoeft dus nooit in de app drawer te komen. Behalve als je dat zelf graag wil. Het is een extra optie wat IOS niet heeft.

Snap dus de reden die jij opgeeft niet. Totaal niet logisch. Ik stap over omdat ik geen extra optie wil die het mij eventueel makkelijk kan maken als ik het ooit nodig heb. :D

Tip zet op je home screen mappen met apps die voor een bepaald doeleind gebruikt worden.. verkeer/geld/shoppen/games...etc etc.. zo raak ik nooit iets kwijt wat je zoekt.
De Play Store heeft een instelling die indien ingeschakeld ervoor zorgt dat na installatie van een app er meteen een icoontje op je homescreen wordt geplaatst. Op die manier zou je nooit van de app drawer gebruik hoeven te maken.

Ik stap vrijwel zeker over op Windows Phone. Die heeft gelukkig ook gewoon een alfabetische lijst met alle apps, los van het startscherm met tegels. Windows op de desktop werkt al zo sinds 1995.

Ik heb niet alle apps in mijn homescreen staan omdat ik niet houd van een scherm vol icoontjes. De apps die ik maar af en toe gebruik, haal ik liever uit de app drawer. Mocht Google de app drawer afschaffen dan is een overstap naar Windows Phone voor mij helemaal voor de hand liggend.
Heeft niks met denigrerend doen te maken en zo bedoel ik het ook totaal niet.
Er zijn nou eenmaal mensen die houden van veel verschillende mogelijkheden en mensen die houden van simpel. Voor die groep doet Apple hard zijn best. Als jij het fijn vind, prima man.
Dan sleep je alles eenmalig naar je homescreen. Probleem opgelost.
Ik gebruik al jaren de standaard homescreens niet meer. Heerlijk! :)
Elke Android versie ziet er bij mij steeds hetzelfde uit dus hoef ik nooit te wennen aan iets nieuws.
Het heet Smartlauncher en is gewoonweg een andere desktop.
Maar je hoeft helemaal niet op 2 plekken te zoeken. Veel gebruikte apps zet je op je homescreen dus vindt je daar, en anders kijk je tussen al je apps.. Nee telkens moeten zoeken, over onhandig gesproken zeg...
Bij IOS is het scherm naar beneden swypen, twee letters typen en app aan klikken. Voor mij werkt dat fijner dan ik op mijn Android kon (met 3 homescreens met veel gebruikte apps, die ik door moest swypen)

Maar dat is voor mij en voor jou kan dat weer anders zijn.

Ik merk wel dat ik erg aangevallen wordt op een andere zienswijze. En dat is wel jammer voor de discussie.
Samsung heeft deze functie ook in de vorm van S finder en Google met Google Now. Allebij in 1 swype of lang vasthouden bereikbaar. IOS vind ik juist slecht werken omdat je daar zo beperkt in bent en Android daarin meer keuzes hebt. In de Play store vind je bijvoorbeeld tientallen homescreens die je naar je hand kan zetten. Maar waarschijnlijk heb je daar nooit in verdiept.
Ja wel hoor. Maar ik zag funtioneel het nut niet van homescreens (of widgets). Voor mij voegt het niets toe. Heb ook nog geprutst met custom roms. Niet echt mijn ding.

Mijn telefoon moet gewoon makkelijk werken. Ik realiseer me terdege dat makkelijk werken voor iedereen anders kan zijn en vind het leuk al die verschillende manieren te lezen.

Wel vind ik het erg vervelend dat als Android niet de makkelijkste manier voor je is dat iedereen hier op tweakers over je heen valt.
Wat is makkelijk? Jij swiped en toets liever 2 letters, zeg je, Lijkt me veel onhandiger dan gewoon direct een icon op een homescreen aanklikken. Maar goed, dat is wat jij gewend ben, dat is duidelijk. Handig is het echter juist niet. Het kan sneller.
Of wel leg je het verkeerd uit of wel snap ik niet wat je bedoelt. Zoeken op een homescreen duurt toch gewoon veel langer dan gewoon 2 letters ingeven? De meeste gebruikte kan ik gemakkelijk vinden maar een app die ik maar een paar keer per week gebruik kan ik toch echt wel sneller vinden met spotlight hoor.
tja, moet ik dat dan nog uitdiepen? Apps die je amper gebruikt zet je niet op de homescreen. Daar zijn nu juist je favoriete apps voor. Ga je er van alles op meppen, schiet je het doel van de Homescreen voorbij.
Dat doe je ook meestal op ios. Meest gebruikte apps op de homescreen. Minder gebruikte apps zoek je met spotlite. En dat laatste maakt het leven echt simpeler (voor de minst gebruikte apps dan).
Als je veel apps hebt (zoals de meeste mensen die al wat langer een smartphone hebben) dan is het irritant als je moet bijhouden waar alle apps staan. Een zoekfunctie bied dan uitkomst. Ik merk dat waar ik vroeger nog op mijn georganiseerde icoontjes klikte ik tegenwoordig toch steeds meer de zoekfunctie gebruik omdat dat sneller is dan door de apps heen scrollen en het icoontje zoeken. Dat is ook weer heel persoonlijk natuurlijk.
Ik ben het het met elbo eens, voor mij is iOS ook echt het makkelijkste. Ik heb jarenlang een android telefoon gehad en ik was er vrij vroeg bij met de galaxy spica. Daar heb ik verschillende launchers en custom roms op gehad, maar niets werkte zo gelikt als iOS. Google heeft sinds die tijd wel grote stappen gemaakt, maar ik vind iOS nog steeds het makkelijkste. Ik zeg: weg met de app drawer! :) Maar we kunnen er natuurlijk ook een instelling van maken voor mensen die het wel fijn vinden. Dat zou helemaal in het android straatje passen. :+
Zo werkt dat ook bij Huawei's emui android en vlgs mij ook bij miui.
Maar zoals hierboven al eens werd gezegd, het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Dat is zo mooi aan Android.

[Reactie gewijzigd door digifan op 22 februari 2016 10:55]

Dus jij hebt in Windows ook alles OF op je bureaublad OF in het startmenu staan..?
Ik heb op OSX mn desktop alleen voor het weg kunnen schrijven van bestanden die niet heel erg relevant zijn, zoals Screenshots, tijdelijke mappen die gekopieerd/geback-upped moeten worden. Het is meer een workspace dan daadwerkelijk een overzichtelijk geheel. Dat maakt ook niet uit, want met spotlight op OS X kan je al jaren al je bestanden en programma's supersnel doorzoeken.

Daarom is een goede zoekfunctie erg belangrijk. OS X en verschillende Linux distri's (waar dus ook Android onder valt) hebben dit goed op orde, maar windows slaat hier keer op keer de plank mis.
Sorry maar sinds in ieder geval Windows 7 werkt de zoekfunctie uitstekend hoor?
Nope. Ja okee, hij werkt, maar enige logica zit er niet in. Spotlight is vele malen geavanceerder en geeft ook opties als muis en beeldscherm instellingen. Ook vind ik het vrij traag in windows 10. maar goed zal wel aan mij liggen.
Ehm ook dat doet de zoek functie in Windows ook gewoon hoor? Heb je het Řberhaupt ooit geprobeerd? Mijn zoekfunctie werkt instant.
Wat overblijft is het argument dat het van Apple is, dus dat het wel nieuwer en superieur moet zijn. Net zoals je mensen hebt die meer be´nvloed worden door reclames dan een ander.
Ik heb zelf een redelijk langzame hdd (50mb/s max) en bij mij werkt het compleet niet traag, ik krijg in minder dan een seconde de resultaten.
Windows doet het hier gewoon uitstekend en vooral sinds W10. Weet je zeker dat je het uberhaupt hebt gebruikt? 8)7
Ja ik draai Win10 pro op mijn Laptop. Lever vrij regelmatig computer systemen af met windows 10 (al dan niet door upgrade vanaf windows 7). Buiten dat om ben je nu de vierde die het vraagt/aangeeft. Dus voor de rest hierboven: Yes I used it.
Ik ben het er niet mee eens dat je gedownmod wordt omdat je een negatieve mening hebt over Android. Ik denk dat het meer ligt aan het feit dat je je mening blijft verdedigen terwijl duidelijk is dat het een het ander niet uitsluit.

Neem nou je opmerking "ik wil op 1 plek zoeken". Hoe wordt je dat onmogelijk gemaakt als je apps in je app-drawer en op je homescreen kunt zetten? Alle apps staan sowieso in je app-drawer en als je niks verandert aan je instellingen, wordt van iedere nieuwe ge´nstalleerde app direct na installeren automatisch een icoontje op je homescreen gezet (op de eerst beschikbare plek).

Als jij niet in de app-drawer wil zoeken, dan hoef je dat niet. Dan zoek jij fijn op je homescreen. Ik zie dat echt als een voordeel aan Android dat jij jouw manier van werken kunt aanleren en ik de mijne. Ik zou alleen echt balen als een stekker als de ene manier ineens niet meer zou werken.

Jij hebt dan ook niks te zeggen over mijn manier van werken en net zo min hebben anderen niks te zeggen over jouw manier van werken. Het heeft totaal geen zin om een ander uit te leggen dat jouw manier fijner werkt, want als daar geen discussie over bestond, hadden we allemaal wel dezelfde werkwijze ;)
Er is ook maar 1 plek om te zoeken, de zoekfunctie in de appdrawer.
Het voordeel aan een appdrawer EN een homescreen is, dat je normaal gesproken, niet hoeft te zoeken, want je hebt ze zelf een plekje gegeven.
En de appdrawer wordt dus waarschijnlijk weggehaald. Waar gaat de zoekfunctie dan heen als ik vragen mag? Wordt dat een widget achtig iets op het homescreen of zijn daar nog geen "definitieve" weetjes over?
Of je gebruikt gewoon de "Hide app" functie in de app drawer en je zet de app daarvoor op je home screen waar je hem hebben wil en gaat niet kloten over basis functionaliteit die een van de grootste voordelen van Android is voor vele gebruikers.
Je snapt niet hoe he werkt. Je homescreen is vergelijkbaar met je bureaublad niet met de osx finder.
Laat je toch je homescreen helemaal leeg. Is bij Android ook een optie.

Het gaat hier niet om Android of niet. Je hebt gewoon een onlogisch verhaal.
Je hoeft niet beide iconen aan te tikken voordat de app start, dus ik zie het probleem niet? Als je het op het ene scherm sneller kan vinden dan de andere dan is er wat mij betreft geen man overboord. Je kan overigens ook gewoon ÚÚn van de ~20 andere launchers downloaden vanuit de store. Deed ik ook toen ik nog stock draaide.
Ik gebruik persoonlijk nova launcher op mijn android redelijk simpel. 3 homescreens met meest gebruikte apps. 9 apps per homescreen mooi gegroepeerd. En in nova launcher (prime) heb je de mogelijkheid om net als bij spotlight apps te zoeken vanop de homescreen. Ik heb dit ingesteld door net als bij ios naar beneden te vegen. Dan krijg ik een zoekbalk waar je enkel apps mee kan zoeken echt super handig! Gebruik de app drawer nauwelijks maar ik zou em toch niet kunnen missen. Oneindig veel homescreens a la ios vind ik gern goed idee.
Ik vind het ook fijner om te werken met ÚÚn plek voor al mijn apps. Van mij mag de app drawer ook weg. Ik maak op m'n homescreen mappen voor m'n apps, gegroepeerd op categorie. Daarnaast gebruik ik een aantal agenda widgets. De app drawer biedt voor mij geen extra functionaliteit en zorgt er meer voor dat apps die niet op m'n homescreen staan, in de vergetelheid raken.

Ik lees net trouwens dat LG met de G5 ook heeft gekozen voor het weglaten van de app drawer. Misschien wel een goede opvolger voor m'n LG G2.
Precies, voor mij een van de grootste redenen dat Android zo fijn werkt. Ipv alle overbodige zooi in een mapje te zetten is het echt gewoon weg uit je scherm.
Waarom houd jij overbodige zooi op je telefoon? Kun je dat niet beter weggooien dan ?
Apple Wallet, Stocks, iTune Store, iBooks, Watch, Tips, Find Friends.....
Zomaar wat icoontjes op m'n iPhone die ik maar wat graag zou weg gooien...... Helaas..... Kan dus niet, Apple forceert je om een "CRAP" mapje aan te maken zodat je geen last meer hebt van de icoontjes. Dat mapje heb ik vervolgens op m'n tweede scherm geplaatst zodat ik zelfs het mapje niet meer zie. Maar liever zou ik de achterliggende apps gewoon verwijderen.....
Maar als jij t crap vind, vind een ander dat niet. Find my Friends gebruik ik wel bijvoorbeeld.
Zijn punt is niet dat die apps zinloos zijn, zijn punt is dat hij zou willen dat hij apps die voor hem zinloos zijn niet meer ziet. Zo zal jij ook andere apps hebben die je echt niet op je homescreen hoeft te hebben.
Dat lees ik anders als ik dit zie:
Apple forceert je om een "CRAP" mapje aan te maken zodat je geen last meer hebt van de icoontjes.
Maar gelukkig is Apple bezig met aanpassingen in iOS die het mogelijk maken die apps te laten vallen.
Wel als je het uit context haalt ja....
Ieder zijn crap mapje zal er anders uit zien, maar denk dat 99% toch wel minimaal een aantal crap apps heeft die hij of zij niet kan verwijderen omdat die in de rom zit. Vind dat sowieso zeer domme ontwerp keuze, moet je voorstellen dat je bij een Windows PC/notebook niet de meegeleverde apps zou kunnen verwijderen, zou iedereen op hun achterpoten staan en er schande van spreken.
Ja en daarom kan je heel gemakkelijk i.e of edge verwijderen.
Die praktijken zijn in redmond toch eigenlijk altijd normaal geweest..... Mediaplayer en ie zijn de belangrijkste
Eens.
Maar het is al bekend dat in volgende versies van iOS de standaard apps die Apple mee installeert te verwijderen zijn. Dus daar komt al verbetering in.
Ze luisteren tenminste. Kan je van bijv. Samsung niet zeggen.
Maar we zitten in een artikel over google - Android niet over iOs en Apple :P Deze discussies ontstaan doordat Apple liefhebbers aan het bashen zijn op het artikel, vervolgens ontstaat er de miljardste discussie die elke keer weer hetzelfde is: ios is beter, nee android is beter.. Nee hoor ios is beter..

In mijn ogen is het OS het beste wanneer dat het prettigste voor jou werkt, voor de 1 is dat android, de ander ios, de ander ubuntu de ander windows etc etc. So what, zo geen discussie waadig.. Zelfde als een jood ervan overtuigen dat moslim zijn beter is ( en andersom ).. Gaat nergens over :D
Ik zie hier in de thread anders niets over het bashen van android door ios meneren. Alleen een gezonde discussie over het al dan niet kunnen weggooien van Apps, met de belangrijke mededeling dat dit dus met de standaard apps mogelijk wordt vanaf iOS 9.3 of 10.

De bash komt in dit geval niet vanuit het iOS kamp. De reactie waar ik op reageer gaat helemaal niet over een persoonlijke reden voor het al dan niet gebruiken van Android of iOS, maar is gewoon een flame. Dus ja... Dat dus.

Voor de rest ben ik het wel met je eens, maar niet dat als het over google en android gaat bashen tegen een ander bedrijf dan gewoon toegestaan wordt. Beetje kinderachtig.
Nee nee ik had het ook niet persoonlijk over jou he dat jij aan het bashen bent ( zoiets zal ik nooit meer zeggen :D )...

Ging erom dat het ineens weer over Apple en iOs ging, en dat is niet echt relevant wanneer het artikel over Google - Android gaat, uiteindelijk gaat alles over Apple vs Google en komt er totaal niks positiefs of leerzaams hier meer voorbij..

Ik ben gewoon van mening dat dit soort discussies: ja maar op apple kan je dat en dat wel allemaal, android is maar onprettig, gewoon niet thuis horen hier.. Want dit resulteert in bashen, steken onder water en etc.
Het is wel relevant als het artikel duidelijk aangeeft dat ze dezelfde manier gaan hanteren als iOS.

Voor zover ik de reacties lees loopt de discussie als volgt. Eerste reacties zijn "oh nee veranderingen, ik wil geen veranderingen" Waarop iemand inpikt en zegt dat die manier van werken in iOS wel lekker is. Gevolgd door een hele hoop negatieve reacties in de trant van "android rules en iOS is crap".

Er lijkt me dus niks mis met de reacties, een gemiddelde discussie zoals we dat gewoon zijn hier ;)
ios discussie hoort hier gewoonweg niet thuis. Enzo blij zijn dat iets na 9 versies enpakweg twintig updates eindelijk toegevoegd kan worden is wat wereldvreemd.
Kortom volkomen off-topic.
Zoals deze dus ook.
En dit is dus een typisch voorbeeld van wat ik dus bedoel. Ik ben helemaal niet "zo" blij dat het er aan komt. Die 500 mb kan me echt gestolen worden. Ik reageer op de bash door te zeggen dat dit hier niet thuishoort. Het gaat met ook helemaal niet om die discussie over ios vs android. Het gaat er om dat er weer heerlijk overdreven wordt. Dat doe je nu zelf ook. Maar laat maar zitten allemaal. Deze thread is al ten dode opgeschreven. Ik ga me er niet meer in mengen.
Waarom zou je dat willen?
Trouwens, er zit zeer diepe integratie in de Telephonyservice van Android, het is heel moeilijk om die te verwijderen zonder 3G/4G/noodoproep functionaliteit kwijt te raken (uit eigen ervaring, ben een ROM developer).
Omdat ik een telefoon niet voor bellen en SMSen gebruik. De provider-SMSjes zijn voor mij niks dan spam.
Tim Cook is het met je eens. In IOS 9.3 kan je de standaard apps al verwijderen (via apart configuratie programma) en hopelijk komt dit ook naar de normale gebruiker:
http://appleinsider.com/a...apps-says-apples-tim-cook
Als ze deze apps nou eens losmaken van iOS, dan kun je zelf kiezen om ze wel of niet te installeren... Dan hoef je ze niet eens te verwijderen!
Als ze deze apps nou eens losmaken van iOS, dan kun je zelf kiezen om ze wel of niet te installeren... Dan hoef je ze niet eens te verwijderen!
Dat kan Google (en alle Android-telefoonverkopers) net zo goed hoor. Ik heb geen behoefte aan apps zoals Google Now, Google+, Google Play Boeken, Films, Muziek, en allerlei trial-versies van betaalde apps die ik toch nooit ga kopen.

En dan kun je ze niet verwijderen omdat ze een "belangrijk systeemonderdeel" zijn terwijl ze het halve geheugen van je telefoon opslokken (en data vreten met updates). Leuk is dat :(
Bij Apple heb je een beetje bloatware, bij de meeste Android telefoons heb je tonnen bloatware! Bij Samsung heb je van alles minstens 2: een Google variant en een Samsung variant. Niet te verwijderen...
Dat is waar. Maar een beetje Tweaker root zijn telefoon, en dan kun je ze er alsnog afgooien.
"bij de meeste Android telefoons heb je tonnen bloatware!"

Ook dat is sterk overdreven. Van alle merken die ik over de jaren heb geprobeerd is Samsung toch de ergste. De duurste topmodellen zoals de s6 edge worden geleverd met Instagram, Dropbox en Messenger als system apps..
Motorola, HTC, Huawei, Sony en LG leveren amper bloat. En de meeste bloat valt te verwijderen. (Desnoods via root..)

Mijn iPad 2 16GB zit voor de helft vol met system troep en is niet meer bruikbaar. Enkel spel erop en het geheugen zit vol dankzij de overvloed aan bloatware. Hopelijk in iOS9.3 dus wat ruimte vrijmaken, zo niet dan gaat hij de container in.

[Reactie gewijzigd door Zexion op 21 februari 2016 20:25]

Alle telefoons hebben bloatware, maar Samsung spant de kroon.

Apple is overigens ook niet goed bezig. Ik hoop ook op beterschap met iOS 9.3!
Dat ligt dus aan de fabrikanten en providers, niet zozeer aan Android zelf
Dat klopt. Samsung spant volgens mij de kroon.
Google kan er anders ook nog wel wat van met andriod. De verschillende play stores die op mn nexus 5x staan had ik persoonlijk ook graag verwijderd. Daarmee bedoel ik play films, play games, ect. Een keuze of je een applicatie drawer wilt aan zetten zou dan een betere optie zijn naar mijn idee. persoonlijk gebruik ik de drawer wel veel en gebruik de homescreens voor widgets zoals een agenda widgets. De keuze hebben is prima. Helemaal verwijderen van de app drawer zou ik vervelend vinden.
Een third party Android build zoals CyanogenMod is zo geinstalleerd en dan heb je je ruimte weer terug.
Zelfs op een niet-geroote Android kan je deze apps ook gewoon uitschakelen. Ze nemen dan geen ruimte in om te updaten en staan niet in de app drawer.

On topic:
De app drawer vind ik zeer handig en is mooi Alphabetisch gesorteerd is met bijvoorbeeld Nova Launcher.
Een third party Android build zoals CyanogenMod is zo geinstalleerd en dan heb je je ruimte weer terug.
Dat "zo" valt zwaar tegen! Een telefoon moet het out of the box gewoon doen, zonder noodzakelijk getweak.
Inderdaad, zeker met low-budget devices die niet veel opslag noch veel werkgeheugen noch een snelle SoC hebben, plegen die updates een regelrechte aanslag op de werkbaarheid van je toestel.. :|
Voor Google Kiosk, Muziek, Films, Boeken, Games, en andere rotzooi zijn er dan wÚl updates in plaats van de meer gewenste OS updates, maar goed :+

Onlangs Cyanogenmod ge´nstalleerd op een toestel en de bekende gapps package geflasht met nagenoeg enkel de Play Store in - een soort van minimale gapps dus. Pas dan valt het op hoe leeg je app drawer wel niet is! Google Maps en YouTube heb ik zelf nog uit de Store gehaald en dan was het ver denk ik. Waarom niet alle systeemapps zo maken, Google?
Ik gebruik zelf ook GApps in Pico formaat
Alleen playstore en services.
Deze keuze heb ik bij Apple helaas dus niet :/
Dat is uiteindelijk de bedoeling ook, dat je dat los uit de App Store haalt. Hebben ze nu met de Apple TV ook gedaan met de iTunes Trailers app. Was altijd verplicht op de Apple TV, maar is nu los.
In een volgende iOS versie, 9.3 of 10, zal je niet-essentiŰle Apple apps kunnen verwijderen. Er zijn er wel meer dan die jij opneemt... ;)
Apps waar diepe integratie mee is, zoals Safari en Agenda, kunnen niet weg; maar dat is logisch anders krijg je stabiliteitsproblemen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 februari 2016 15:24]

Diepe integratie met de agenda?! Really!? Dat is wel het meest vage wat ik ooit gehoord heb.

Wat Safari betreft in feite hetzelfde. De enige reden dat daar diepe integratie is, is omdat Apple niet toestaat dat er een andere engine gebruikt wordt. Dat is net zo vaag.

Om te bellen is geen browser nodig, noch een agenda. Voor het hoofdscherm geldt hetzelfde. Waarom die dan "diep ge´ntegreerd" zouden zijn is mij een compleet raadsel.
Dan zal je er wel nooit mee werken denk ik... Misschien enkel een iPhone of iPad en verder geen devices zoals een Mac?
Als je meerdere Apple devices hebt en oa veel gebruik maakt van de functies die onderling data uitwisselen Ún handoff, dan merk je dat er tot een diep niveau integratie is als core feature van het OS.

Dat is niet vaag, dat is gewoon waar Apple voor gekozen heeft en waardoor toch een behoorlijk aantal mensen aangetrokken wordt door dit ecosysteem.
Het feit dat er data uitwisseling plaats heeft betekend helemaal niet dat het een core feature is van het apparaat. Het eenvoudige feit dat ik er niets mee doe geeft al aan dat het, bij definitie, geen core feature is.

Leuk dat mijn telefoon iets kan uitwisselen met een apple computer maar ik heb het niet nodig, en mijn telefoon heeft het ook niet nodig om ALLE andere taken uit te kunnen voeren.

IE was een core feature van Windows omdat zonder de IE engine ook de file browser niet meer werkte. Zonder de agenda op mijn iPhone doet de rest van de software nogsteeds exact wat hij moet doen.
Wacht ff... Dus als jij het niet gebruikt, is het geen core feature...?
Volgens mij moet je toch eens kijken wat een core feature precies is.
Nu snap ik wel waar die vreemde redenatie vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 februari 2016 16:21]

Agenda een core feature? 8)7
Je hebt core features, zoals iCloud, en die zitten in het OS. Zo heb je ook ondersteuning voor al je hardware componenten in het OS zitten.

Maar met OS ondersteuning voor de GPS module ben je niet verplicht om Apple Kaarten te gebruiken. Je kunt net zo goed TomTom of Google Maps gebruiken.

Pages, Numbers en iMovie zitten niet in iOS, het zijn gratis downloads. Dat zie ik graag voor meer apps!
Ik ook, net ff gekeken, er zitten sowieso iets van 25 apps van Apple in die niet te verwijderen zijn. Zoals gezegd is dat voor zaken als Agenda belangrijk en zal het instabiel worden zonder (bewuste keuze); maar Game Center, Dictafoon, Podcasts, iBooks en Aandelen en dergelijk? Dat mag van mij inderdaad eruit gerost worden.
Gamecenter lijkt mij ook redelijk noodzakelijk. Er zitten iig APIs in die door zo ongeveer alle games worden gebruikt.
Niet mee eens. De core van iOS is tegenwoordig privacy. Je moet dus denken vanuit een toestel dat standaard je privacy beschermt. En probeer je hier even in andermans schonen te wandelen. Er zijn redelijk wat mensen die privacy appreciŰren maar totaal geen benul hebben van hoe geavanceerd software tegenwoordig niet is als het neerkomt op data verzamelen. Niet iedereen beseft (en jij en ik wss ook niet altijd) bij welke acties er gegevens worden gedeeld. GPS is een belangrijke core feature als het op veiligheid en privacy aankomt dus is het niet meer dan normaal dat ze dat "veiligheidslek" hebben gesloten.

Mensen verwachten van Apple veilige toestellen dus moet zo'n telefoon wel potdicht zitten. Het voorbeeld dat je geeft is daarvan een heel goede illustratie want het was ooit anders en toen was de iPhone een pure privacy hel. Ik ben zeer blij dat ze Google volledig van het platform hebben gesmeten want het stond volledig haaks op het idee van een veilige smartphone. Wanneer derden aan je gegevens kunnen kan iedereen aan je gegevens.
GPS info is gevoelige info. Ik heb op mijn iPhone dan ook geen Google Maps staan, en ik heb Facebook geen toestemming gegeven om GPS info uit te lezen. Middels ViewExif strip ik de GPS info van foto's als ik die ergens naar toe stuur.

Dus je hebt een punt, en het is heel goed dat Apple het standaard dichttimmert. Ik had niet anders verwacht!

Maar voor degenen die het willen: navigeren kan ook met TomTom of met Google.
Om te bellen is geen browser nodig, noch een agenda.
Heb je al eens rond je gekeken de laatste jaren? Ik weet niet of je al mee bent met de nieuwe trend maar bellen dat doen we haast niet meer.

Moest je aan de mensen onder de 40 zeggen dat ze moesten kiezen tussen een toestel dat alles kan doen wat de smartphone kan behalve bellen of een toestel dat enkel kan bellen dan weet je dat ze voor het toestel gaan kiezen dat niet kan bellen.

Browsen is vandaag essentieel en sorry hoor maar een agenda heeft altijd in de GSM gezeten, ik ga er dus vanuit dat jij enkel beschikt over een vaste telefoon.
Apple Wallet, Stocks, iTune Store, iBooks, Watch, Tips, Find Friends.....
Zomaar wat icoontjes op m'n iPhone die ik maar wat graag zou weg gooien...... Helaas..... Kan dus niet, Apple forceert je om een "CRAP" mapje aan te maken zodat je geen last meer hebt van de icoontjes. Dat mapje heb ik vervolgens op m'n tweede scherm geplaatst zodat ik zelfs het mapje niet meer zie. Maar liever zou ik de achterliggende apps gewoon verwijderen.....
Ik heb zelfs een extra scherm toegevoegd, helemaal leeg verder, en dan screen 2 - 5 staan de apps, op "mijn" volgorde ingedeeld, waar de 3e echt de totaal useless dingen zijn voor mij, en screen 4 gaat weer door naar 1, dus voor mij vanaf home links of rechts de belangrijkste ( screen 2 en 4 dus )
Het ging denk ik over de zooi op je Android telefoon, niet over de zooi op iOS.
Ik begrijp niet waarom dit altijd zo gevoelig ligt. Je kan alles inderdaad in een mapje 'ongebruikt' gooien. Wat is daar mis mee? Is maar ÚÚn icoontje dat plek inneemt. Zo erg is dat toch niet?
Het icoontje is ook niet het echte probleem. Het probleem zit hem veel meer in de opslag, die toch al redelijk beperkt is (de 8GB iPhone heeft iets van 4GB opslag beschikbaar). Ik hoef al die zut niet, ik wil niet dat die zut ruimte op mijn apparaat in neemt.
Ik denk niet dat die apps zoveel ruimte innemen. En 8 GB iPhones worden al een tijdje niet meer verkocht.
denken != weten en weten kun je het niet.
Dat 8GB iPhones niet verkocht worden zegt helemaal niets. Voor de 16GB geld hetzelfde en voor de 8GBs die in het verleden verkocht zijn ook.
iBooks is geen standaard app op de iPhone hoor, dus die kan je normaal gezien verwijderen.
iBooks is sinds iOS 8 voorge´nstalleerd op iOS en het is niet mogelijk het te de´nstalleren.
Nee hoor, die staat er gewoon standaard op en is niet te verwijderen. Ik ben persoonlijk wel blij met een ingebouwde e-reader app die goed werkt (iets dat bij third party apps lang niet altijd het geval is). Maar het zou inderdaad fijn zijn als je dit soort apps kunt verbergen want niemand gebruikt alle standaard apps.
Kan niet als het bloatware is.. mijn Note 4 staat er vol mee bijvoorbeeld
En die apps disablen lukt ook niet? Dan komen ze ook niet in je appdrawer
systeem apps kan je alleen disablen als de telefoon geroot is. Voor tweakers is dit natuurlijk een fluitje van een cent om te doen maar denk dat de gemiddelde consument niet weet wat rooten is en hoe dit moet.
Nee hoor, juist zonder root kan je disablen, met root kan je ze volledig verwijderen.
Ik heb anders op me huidige telefoon (moto x play) en vorige telefoons oa. nexus 6 en note 2 genoeg apps gehad die niet te disablen of te verwijderen waren zonder root.
Ik heb een nexus 6. Welke apps zijn dat dan? Ik kan er maar 1 bedenken, play store. Je hebt absolute geen root nodig.
Leg dat maar aan mn Acer E39 uit ;) Die heeft nu vijf apps welke alternatieve appstores zijn, naast Google Play...
Idd je hebt er gelijk in maar de meeste tweakers hebben ook gewoon geen root omdat die bijv alles orgineel willen laten ik zelf wel i.v.m. note 2 (outdated)
Wat Maarten al zegt, disablen heb je geen root voor nodig, alleen voor het permanent verwijderen. Maar permanent verwijderen biedt geen extra storage ruimte voor data/apps. Uitschakelen zou dus al voldoende moeten zijn.
Disabelen van veel Samsung, Sony of Google apps gaat zonder problemen zonder root toegang.
Als een beginner het eenmaal heeft gezien, dan lukt het daarna wel. Hij/zij hoeft totaal geen Tweaker te zijn.
De uitgeschakelde apps komen dan een tabblad verder te staan, onder het tablet "uitgeschakeld".
Maar dan maakt het toch niet uit of dat op een 2e homescreen staat of achter een knopje een applist?

Er word hier gezegd dat de een Apples homescreen oplossing fijner vind en de ander zegt dat ze de app lijst handiger vinden.

Maar het maakt niks uit. Al je meest gebruikte apps staan op je Hoofd scherm en al het andere staat 1 click of slide verder.

Ik zie het verschil niet.
Ik will geen extra home screen. En nu? Wat is het nut er van om dingen weg te slopen die helemaal geen impact heeft op de core en puur voor de gebruiker zijn gemak is? Waarom dat veranderen waar wij al jaren gewend aan zijn?
Waarom keuze vrijheid weg halen?

Waarom het niet gewoon een KEUZE maken?

Mensen die stock android hebben en graag google now gebruiken zullen straks een 3rd party launcher moeten installeren omdat ze de app drawer willen, als dat uberhoupt nog mogelijk is. En dan ook nog af te vragen of die launchers wel google now kunnen gebruiken.
Als je een app drawer hebt dan kan je alsnog kiezen om ales op je homescreens te zetten als je dat prettig vindt. Als je geen Appdrawer hebt zit je vast aan die ruk map met crap icons zoals op een iPhone.

Gelukkig heb ik android al vaarwel gezegd voor WP, anders was ik echt pissed geweest :P
Ik snap er geen snars van.

Als ik op een android telefoon op 1 knop druk zie ik alle crap apps.

Als ik op een iPhone 1x slide zie ik alle crap apps.

Op een android is het zoeken op alfabetische volgorde

Op een iPhone is het zoeken door je eigen mapjes.

Conclusie: Beide gevallen staan ze even ver weg. Opzoeken via mapjes of alfabetisch is beide niet beter dan de zoekfunctie.

Duss... Wat is het verschil? In beide gevallen unlock ik mijn phone en zie mijn meest gebruikte apps. In beide gevallen kost het me 1 actie de crap te zien. In beide gevallen is de zoekfunctie beter.
"In beide gevallen unlock ik mijn phone en zie mijn meest gebruikte apps. In beide gevallen kost het me 1 actie de crap te zien. In beide gevallen is de zoekfunctie beter."

Ik heb niks nada noppes op mijn home screen. Alleen de app drawer met de contactlijst,bel,sms en internet er naast.

En die zoek functie gebruik ik al helemaal niet.
Mijn home screen is ene representatief van mij zelf, netjes, alles is waar het hoort. En nu word ik straks gedwongen om die vrijheid los te laten?
Duidelijk dat je het niet snapt.

Toen ik nog android gebruikte had ik swipe naar links: Google Now, Swipe naar rechts full screen e-mail widget en standaard 1 screen met apps die ik gebruik. Geen enkele plek in dat grid werd ingenomen door een map met niet verwijderbare troep.

Waarom zou ik een 4e screen aanmaken met troep?

Het gaat er dus niet om hoe ver weg de troep staat, al staat het 10 stappen verweg ist mir wurst, ik gebruik het toch niet. Het gaat erom dat die troep niet in ijn standaard UI staat, maar netjes is weggewerkt.

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 21 februari 2016 14:28]

Je snapt toch wel dat het overzichtelijker is om een paar veelgebruikte apps op je homescreen te houden en de rest in een app drawer te houden? Dat is de reden dat mensen IRL niet alles op een bureaublad of keukenblad bewaren, maar in kastjes wegzetten. Opgeruimd staat netjes enzo. Zo kun je de veel gebruikte zaken makkelijk terugvinden en als je iets eens per maand gebruikt, vind je het vlot in de app drawer :)
Denigrerend? Zo was het niet bedoelt, maar het is wel duidelijk dat je mijn probleem met een map vol met troep niet snapt.

Troep moet je weggooien, niet tussen de bruikbare zaken zetten.
niet als het bloatware is.
of een app die je misschien 1x per maand gebruikt. dat zie ik ook als zooi als het op je homescreen staat.
Precies.

De "instellingen" app bv gebruik je bijna nooit. Maar ook apps als office welke (ik) meestal alleen gebruik om een bijlage te openen (dus bijlage klikken en via word laten openen) hoeven niet op mijn bureaublad te staan. maar kunnen perfect weg blijven.

Dat geld voor de meeste apps trouwens.
oh ja, instellingen staat ook in je drawer, dat was ik zelf helemaal vergeten, doordat er bij veel telefoons ook een instellingen knop zit in het drop-down menu.
Ik denk dat de meeste mensen alleen apps die ze met hoge regelmaat gebruiken op de home screens zetten. De apps die incidenteel gebruiken dus niet.
Ik zelf heb twee screens met veel gebruikte apps, 1 met mijn agenda, 1 met belangrijke notities.
En dan zijn er ook apps die door hun naam via de algemene app drawer snel te vinden zijn (calculator bijv, die staat niet op mn home screens)
Aye, en bij mij is dat een app die ik in de eerste week van de maand regelmatig gebruik maar de rest vd maand niet. Dat ik hem dan vlug vind in de drawer is voor mij dan goed genoeg.

Dat ik mijn homescreen volledig zo kan inrichten zoals ik wil, inclusief lege plekke, is voor mij een pluspunt.
Overbodig hoeft niet alles te zijn, alleen sommige apps gebruik je gewoon amper. Zo zwerft er op mijn telefoon ook nog ergens een Wifi-Analyzer rond voor als ik weer ergens brak wifi-ontvangst heb. Zo'n app verdient geen plaats op mijn home-screen, omdat dat het snel kunnen vinden van veelgebruikte apps teniet doet.

Je zou kunnen zeggen: "Ja, maar dan zet je hem toch op een volgend scherm, lekker ver weg?" Juist het apps scherm in Android werkt zo prettig in dat geval, omdat alles op alfabetische volgorde staat!
Oke dus het voordeel van een applist de alfabetische volgorde.

Daarmee haal je efficienter en sneller de juiste app omhoog.

Je gebruikt niet de zoekfunctie? Ik gebruik sinds een jaar of 3 nu de zoekfunctie in mijn desktop OS en op mijn mobiel OS. Dit overtrefd voor mij elke structuur of lijst die ik ken.
Dus Windows op de telefoon zetten? Werkt hetzelfde als op de desktop, met ook de mogelijkheid een stel op je homescreen te zetten (pinnen).
Als Google dat overneemt ben ik tevreden.
Hoezo Windows? iOS en Android hebben ook een zoekfunctie.
Bij iOS trek je gewoon de applist omlaag en de zoekfunctie verschijnt direct, bij de meeste Androids tik je op t zoek logo in de appdrawer. Die van iOS zoekt ook meteen door de App Store en Google.
gesture search zoekt apps (en contacten) en is een aanrader op je home screen

[Reactie gewijzigd door chaogai op 21 februari 2016 17:32]

Ja, de zoekfunctie gebruik ik op mijn desktop, maar niet op mijn mobiel nee. Een onscreen toetsenbord is toch niet zo geweldig in mijn mening, dus een lijst op alfabetische volgorde waar ik snel doorheen kan scrollen werkt voor mij persoonlijk het beste op de smartphone.
Sommige apps gebruik je sporadisch. Ook al gebruik je ze wel. Maar dan hoeft hij niet continu op je voorpagina te staan. :)
Wellicht bedoeld hij iOS. Zo los ik t namelijk op op m'n iPhone. Alles behalve elegant.
Maar het blijft Android, dus je kan zo een launcher installeren die wel een drawer heeft zoals Nova, Apex en talloze anderen. :) Ik weet niet of het met Google Now Launcher kan, maar bij bijvoorbeeld Nova kun je tabbladen maken in je drawer of zelfs apps verbergen.
Er blijven altijd 3'd party dus don't worry.
Inderdaad, ik gebruik nu toch ook al een alternatieve launcher. Alle apps op het scherm is niet fijn. Laat mij het zelf maar indelen.
Pressies zo denk ik er ook over, vind het helemaal niks dat all je Apps op je scherm staat zo als IOS, snap niet de beslissing van Google om dit weg te doen.
Het went hoor; Huawei doet niet anders. En er zal vast wel een ROM of launcher beschikbaar komen (of zelfs een app welke je in het midden van je dock kunt plaatsen) om dit 'probleem' op te lossen.

Daarnaast kun je via de Google zoekbalk (staat op elke pagina van je homescreen) of Google Now de app zoeken die je nodig hebt. Doorgaans gebruik ik de appdrawer minder en minder op m'n N6P met Android 6.0.1.

Desalniettemin is het wel hetgeen dat zich tot heden nog duidelijk onderscheidt van iOS en zal het een sellingpoint zijn om voor Android te kiezen.

Afwachten. Da's t enige wat we kunnen tot nu toe. En zeker nog geen zorgen maken (:
Het is voor ieder zijn eigen voorkeur, maar voor mij is het een reden om juist te kiezen voor Sony, die is qua interface vrij stock. Nadeel is dat ik met mijn Xperia Z2 weer om mijn Marshmallow zit te wachten.
OPPO heeft de drawer ook al lang terug gedumpt. Ik gebruik nu AppDialer samen met goed ingerichte homescreens en mis de drawer al lang niet meer.
Grapjas, dat jij op elke pagina een Google zoekbalk hebt betekend niet dat andere telefoons dit ook hebben, dit is namelijk een "vanilla" Android "feature". Ik ben overigens blij dat HTC Sense dit niet heeft.

Persoonlijk gebruik ik AppDialer, geniaal. Apps zoeken dmv T9.

Edit: grappig dat de gene boven mij deze ook gebruikt.

[Reactie gewijzigd door spNk op 21 februari 2016 14:41]

Ga er maar van uit dat dit wel komt, wanneer de appdrawer weg is. En daarnaast heb ik het enkel over verschillende opties/mogelijkheden welke beschikbaar zijn/worden gesteld wanneer het zo ver is :)
Je kan zelf een launcher downloaden die het wel heeft...
Ik zit er ook niet op te wachten.
iOS komt bij mij altijd wat rommelig over door het gebrek aan een app drawer.
Maar gelukkig is het Android en dus gewoon aan te passen.
Er zullen waarschijnlijk tientallen apps komen die het weer mogelijk maken.
Of anders wel een costom rom oid.
Oh Google doe dat alsjeblieft niet :( Ik vind dit juist een van de grote voordelen ten opzichte van iOS.
Me too
En straks komt Apple met een geweldig innovatieve app drawer ;) haha
Er komt vast wel een Appje die het weer terugbrengt :+
Mee eens, maar op het moment is er niks mee om dit in 'praktijk' te testen.

Testen is weten.
Ik vind dit juist een van de grote voordelen ten opzichte van iOS.
Precies. Een van de dingen waar ik me het meest aan stoor bij iOS is dat alle apps op het home screen geplaatst worden. Persoonlijk beperk ik wat ik op het home screen plaats liever tot de meest gebruikte apps. Apps die ik niet of nauwelijks gebruik zouden het home screen onnodig druk en onoverzichtelijk maken.
Het stoort me mateloos om door een hele lijst met nauwelijks gebruikte apps te moeten scrollen/zoeken, om bij een app te komen die ik vaak gebruik. Dan heb ik veel liever een functionaliteit waarbij ik de apps die ik het meest gebruik in bepaalde situaties (werk, thuis, reizen) verdeel over home screens, en waarbij de overige apps toegankelijk blijven via de app drawer.

Ik snap in het geheel niet waarom Google nu de app drawer overweegt te verwijderen. Dat zou een zelfde stommiteit zijn als wat Microsoft deed met het verwijderen van het startmenu zonder daarbij (in eerste instantie) in vergelijkbare functionaliteit te voorzien.

Zoals het is, is het imho prima. Alle apps worden in de app drawer geplaatst. Wanneer je wilt kun je een app vanuit de app drawer op het home screen plaatsen, wat niets meer is dan een extra snelkoppeling die je naar wens indeelt op je home screen(s), want alle apps blijven ongeacht hoe je je home screen(s) indeelt gewoon toegankelijk via de app drawer. Het verwijderen van de app drawer zou effectief het home screen veranderen tot de app drawer, net zoals op iOS.
Lang leve de Launcher Apps zeggen we dan maar.

EDIT: Gebruik zelf al tijden naar volle tevredenheid NOVA Launcher Prime. Prefereer die zelfs boven Google's eigen Launcher en al helemaal boven alle standaard meegeleverde launchers.

[Reactie gewijzigd door Card Nox op 21 februari 2016 14:44]

Tja... de originele launcher gebruiken die bij de telefoon hoort vindt ik vaak wel prettiger.
En sneller en stabieler.
Ik heb wqel 20 launchers geprobeerd over de jaren en allemaal waren ze instabiel.
Apart, ik gebruik al jaren Nova launcher en op een beta versie na, totaal geen instabiliteit meegemaakt
Wel 20 geprobeerd en geen 1 was stabiel? Ben je dan de meest stabiele en snelle van alle launchers vergeten? Een beetje de koning onder de launchers, Nova Launcher. Super veel keuze, aanpassen naar hoe je het wil, het ondersteunt custom icon packs en wat nog meer. Retesnelle en stabiele launcher.
Inderdaad. Ik heb allerlei launchers geprobeerd maar qua performance leggen ze het altijd of tegen de native launcher.
Nova launcher instabiel? Verklaar eens? Heb deze launcher zelfs op low end devices(512mb ram) heel vlot en netjes kunnen draaien dus ik ben benieuwd waar het bij jou fout ging.
Nova (pro) draait hier op de nexus7 / nexus7-2013 en de telefoons ( van de S2 tot aan de S6 )
Zelfs de androidbox aan de TV's hebben Nova, met hun eigen 'settings'
Werkelijk NOOIT performance issues gehad.
Als backup heb ik ook vaak genoeg ook Apex in gebruik, maar het lijkt of die steeds vaker wat achterlopen )

( moet er wel bijvertellen dat ik met titanium altijd alle andere launchers weggooi .. )
Je weet het verschil tussen performance en stabiliteit niet?
Ik was ook altijd van de in gebouwde launcher... Totdat die vrrkanld werd door google.... Sindsdien met volle tevredenheid novalauncher..

Ow en over stabiliteit van de ingebouwde launcher... Ik ben mede daardoor van de Samsung producten af.... Wat een troep die touhwiz meuk...
Ok dat is al FF geleden, dus ik hoop dat het inmiddels al beter is..... Maar wat een afknapper is/was dat zeg...
Nova is echt extreem fijn!
Gebruik die al sinds mijn S1, en heeft alles wat je wilt.
Snel en volledig te customizen en licht qua resources!
action launcher 3 ftw
Wat vreselijk nieuws.. Hopen dat dit niet waar is.. Bij mij staan er maar ook 6 apps plus buienradar en veder nix gewoon omdat ik dit netter uit vind zien.
Bij Huawei p8 lite is dit al zo. Alle apps op de home screen zoals bij Iphone ect.
Moet ik strax launcher app installeren om de goeie functie te houden. Wie hier blij mee is als het wel gaat gebeuren. geef hier even reactie ben nieuwsgierig juist wat hier voor deel van is?
Denk eens aan de minder handige medemens. Dat wij het handig vinden betekend niet dat het voor iedereen handig is.

Denk eens aan bejaarden die zo nodig een smartphone moeten hebben. die snappen niet waarom er twee plaatsen zijn waar hun apps kunnen staan.
m'n opa en oma van rond de 80 hebben er geen probleem mee.
Je moet alleen wel even interesse tonen ipv onge´nteresseerd voor je uit staren.
Helemaal mee eens, mijn pa van 77 is onlangs van een iPhone naar een Android foon gegaan. Met een beetje hulp van mij natuurlijk, maar de apps die hij gebruikt op zijn homescreen. De rest (die hij zelden tot niet gebruikt) in de appdrawer en hij vindt het heerlijk werken.
Lekker generaliserend weer dat bejaarden niets snappen.
Als die bejaarden van jou weten dat er twee plaatsen zijn waar ze kunnen kijken wat is dan het probleem?
Als ze het niet weten wat is dan het probleem? De basis apps staan sowieso al op de gewone schermen en alle nieuw ge´nstalleerde apps komen daar vrolijk bij.

Los van dat vind ik niet dat je apparaten moet terugbrengen naar het niveau dat de minst slimme mensen het ook snappen. Waarom moet het die kant op aangepast worden en moeten de slimmere onder ons dan met die versimpeling leven?
Begrijp je apparaten niet dan vraag je hulp. Snap je het nog niet dan is het niets voor jou.
Niet alleen bejaarden lol, ben 43 en gebruik pas sinds 2 jaar een smartphone namelijk
de nexus 5.
Voor de jongere mensen is het verdwijnen van de appdraw geen probleem, ze passen zich
heel gemakkelijk aan, voor mij wordt het een stuk lastiger.
De homescreen is voor mij het bureaublad zoals in windows, de programma's die ik veel
gebruik staan op de home screen, apps die ik heel weinig gebruik staan in de app lijst.

Laat google gewoon de keuze over laten aan de gebruikers.
Mijn opa van 72 die zocht eerst zelf uit en hij wou het ook leren dat helpt ook nu snapt hij het als strax weg is denk hij dat hij iets fout heb gedaan. Mijn oma van 69 snapte dit hellaas wat later die moest 1 hebben omdat de arme buurvrouw van 68 er ook 1 had. Maar ze heeft en toont geen interesse voor maar na tijdje weet ze ook hoe ze moet appen en faceboeken..
Oma van me vriendin heeft nu net 2 maanden een smartphone die is 70 en die snapt haar telefoon de Huawei p8 lite als de Xperia z2 van me vriendin.. Of wij hebben slimme oudjes of je denkt te simpel :p
6 apps plus buienradar.... Is dat niet gewoon 7 apps?
Ik hou er juist van dat ik mijn hoofdschermen proper kan houden en applicaties die ik niet vaak gebruik gewoon in de applicatielijst kan laten staan. Weet iemand ook wat het voordeel kan zijn van het verwijderen ervan? Nu heb je nog de keuze, dat is toch het grote pluspunt van Android.
Ik heb twee homeschermen. Mijn default is enkel de klok en mijn tweede bevat (goed georganiseerd) de apps die ik het meest/vrijwel dagelijks gebruik. Als ik dan toch iets anders moet doen dan open ik de applicatielijst.

Trouwens wel een voordeel van mijn Oneplus X, nieuw ge´nstalleerde apps plaatsen niet automatisch een icoon op mijn startscherm, daar ergerde ik me dood aan bij mijn vorige telefoon (samsung galaxy S3). Is dat een default android 'feature' of iets van touchwiz? :+
Dat automatisch op je homescreen zetten is standaard in Android maar kun je simpel uitzetten bij je instellingen.
Ach ja, bij mij is de homescreen vol, dus er kunnen geen nieuwe apps erop komen :D . Op de homescreen staan alle apps die ik dagelijks/veelvuldig gebruik. Dus ik zou ook zeer teleurgesteld zijn als Google dit echt zou doen. :(
Dat is een instelling in de Play Store
dat is iets wat in android zit. wat ik echter erg fijn vind aan mijn Oneplus One, is dat de apps wel op mijn startscherm komen, maar niet op mijn 'belangrijkste' startscherm, het maakt gewoon een nieuwe pagina aan op het startscherm.
Ik heb Nova launcher geinstalleerd en in de settings daarvan staat er onder Desktop/Advanced een toggle button: Add icon to Home screen - Automatically add newly installed apps to desktop.
Het zou grappig zijn als Google de app drawer met Android N afschaft en Apple deze met iOS 10 juist introduceert! Ik zie het nog wel gebeuren ook.

Ik denk dat Google niet tevreden is met de app drawer omdat wellicht de aps die niet op het homescreen geplaatst worden bijna niet gebruikt worden en daarmee de app drawer niets meer is dan een lijst van ongebruikte apps. Voor mij geldt dat eigenlijk wel. Ik vraag me wel af of dit dan de oplossing is.

[Reactie gewijzigd door ironic6925 op 21 februari 2016 12:33]

Ik denk dat Google niet tevreden is met de app drawer omdat wellicht de aps die niet op het homescreen geplaatst worden bijna niet gebruikt worden en daarmee de app drawer niets meer is dan een lijst van ongebruikte apps. Voor mij geldt dat eigenlijk wel.
Voor mij geldt dat eigenlijk ook wel, maar als Google dit zou veranderen zou ik die "ongebruikte" apps er gewoon afhalen...

Ik ga niet vaak met het ov, maar als ik daarmee ga vind ik ov9292 als app makkelijk, dus die staat in mijn app drawer maar niet op mijn home screen.
Dat lijkt me een redelijke analyse. Toen ik nog op Android zat was mn hoofdscherm voor de meest belangrijke apps en widgets (email, agenda, weer (buienalarm), Facebook, WhatsApp en browser), tweede scherm voor een aantal minder belangrijke widgets en apps; en de rest van de apps die je misschien eens per maand gebruikt lekker enkel in de AppDrawer laten staan.

Met iOS ga je daar totaal anders mee om. :P
Denk dat de hele UE bij Android ook totaal om moet als ze dit gaan doen. Maar dan krijg je enkel nˇg meer homescreens, tenzij ze net als iOS widgets ook in een dropdown weg gaan werken; maar dat lijkt me voor Android een heel erg slecht plan... Op iOS werkt t als je er gewend aan bent, maar denk dat t voor Android zelfmoord is, zeker gezien t jaren een unique selling point was.
Waarom een key feature weglaten in android?
Dat is google eigen. Alles wat fijn en goed werkt slopen ze. Kijk maar naar picasa en google maps. Volledig om zeep geholpen
Wat is er mis met Google maps?
Typ bestemming, swipe locatie naar boven, druk op "Navigeer naar", druk op vertrekpunt, druk op "mijn locatie gebruiken", druk op "Navigatie starten", druk op "ok", druk nog een keer op "ok", druk op "ja dimlicht" en druk nog een keer op ok voor de snelste route.

ipv:

typ bestemming, kies bovenste.
Wat dacht je van: typ bestemming, houd vinger 3 s op auto-ikoontje.
Kan je dat misschien iets beter uitleggen? Ik kan alleen een bestemming zoeken en dan vervolgens op het autotje drukken. Hierna moet ik alsnog op ok klikken?
3 seconden lang op het autootje drukken ;)

Navigatie start direct vanaf je huidige lokatie.
Ehm nee: open maps, type bestemming, druk op auto, druk op start navigatie. Net zoals native navigatie apparaten.
Wat kan er nou weer niet goed zijn aan de app lijst? Ik vind het zelf net prettig dat ik niet al die dingen op mn homescreen heb. 1 knopje aantikken en je ziet al je apps, makkelijker gaat toch niet?
Dat is juist ÚÚn van mijn ergenissen op de iPhone / iPads hier.
Kunst en vliegwerk uithalen, om een 'schoon' homescreen te hebben.

Ik wil gewoon mijn home leeg, de klok en thats it.
Ik hoef geen pottenkijkers die al mijn apps te zien krijgen als ik unlock.

* FreshMaker krijgt deze update gelukkig niet meer - de S6 is tegen die wijd 'obsolete' :+

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 21 februari 2016 12:08]

Zoalng Nova maar blijft werken mag Google doen wat ie wil :)

Ik begrijp alleen de noodzaak van deze "move" niet.
Dus dan kan je je homescreen niet meer zelf indelen. Met bijvoorbeeld widgets?
Dat zal nooit gebeuren dat is een van de weinige pluspunten van Android ten opzichte van iOS

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True