Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Submitter: iSonic

Mobiele abonnementen en prepaid zijn afgelopen jaren in Nederland fors goedkoper geworden. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek berekend. In nog geen drie jaar ging er gemiddeld een kwart van de prijs af.

CBS noemt geen absolute prijzen, maar vermeldt alleen een prijsindex, waarbij de waarde van januari 2010 gelijk is aan 100. Aanvankelijk werden diensten voor mobiele telefoons duurder, maar sinds het voorjaar van 2013 dalen de prijzen. Onder de diensten verstaat het CBS abonnementen met mobiel internet, abonnementen zonder mobiel internet en prepaid.

Het statistiekenbureau noemt geen oorzaak voor de dalende prijzen, maar sinds enkele jaren is de concurrentie op de mobiele markt toegenomen door de komst van Tele2 als vierde mobiele provider met een eigen netwerk in Nederland. Daarnaast hebben steeds meer mensen besloten om de telefoon en het abonnement los aan te schaffen, waardoor steeds meer mensen over zijn op goedkopere sim-only-abonnementen, die afgelopen jaren daardoor talrijker werden.

Waar mobiele diensten goedkoper werden, steeg vast bellen juist stevig in prijs. Inmiddels liggen de prijzen gemiddeld een kwart hoger dan zes jaar geleden. Veel mensen zullen daar weinig van merken, omdat inmiddels een meerderheid van de huishoudens meerdere diensten combineert in een pakket. De prijzen daarvan stegen gemiddeld met 9 procent.

CBS baseert zich op de prijzen die aanbieders hanteren en maakt daarbij een 'mandje' van producten en diensten om de gemiddelde prijzen te bepalen. De mandjes van het CBS vormen de basis voor de berekening van de inflatie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Wat ik niet helemaal uit het artikel haal, is de prijs van een abbonement met gelijke voorwaarden/minuten/MB's gedaald? Of komt de daling omdat steeds meer mensen een sim-only, dus goedkoper, abbonement nemen?

In het eerste geval dus een soort bewijs dat er op de Nederlandse markt met drie grote spelers dus te weinig concurrentie was (wat iedereen op de ACM na al tijden riep).
En in het tweede geval dus een wassen neus aangezien (premium) mobieltjes gewoon duurder zijn geworden en je welliswaar de keuze hebt maar je als consument nog gewoon dik betaald.

[Reactie gewijzigd door sapphire op 11 februari 2016 12:01]

Uit eigen ervaring is de laatste 2x dat ik een SIM-only abbonement afgesloten heb de prijs omhoog gegaan. Okee, de voorlaatste keer heb ik een upgrade gekregen naar 4G voor een paar euro, maar als ik nu hetzelfde abbo als 2jaar terug wil pakken ben ik al gauw ¤1.50 meer kwijt op een abbo van ¤16. Dat is dus een stijging van ongeveer 10%. (prijs vergeleken bij meerdere providers, allemaal met dezelfde hoeveelheeid data en met 4G)

[Reactie gewijzigd door Tweekzor op 11 februari 2016 12:16]

Ik wilde het net zeggen. Maar waarschijnlijk zijn grotere bundels goedkoper geworden (bijvoorbeeld 500/1000 belminuten o.i.d.). Mijn eigen ervaring is dat je juist laatste tijd duurder uit bent als je weinig gebruikt (100/200 belminuten max). Waarschijnlijk is dit het zelfde verhaal met mobiel internet.

Even gekeken en zit bij Simyo:
Ik ben met mijn abonnement 3 euro per maand kwijt voor 100 minuten. Daar betaal je nu 5 euro per maand voor. Ze hebben dat al 2 keer verhoogt met een euro dus.

[Reactie gewijzigd door Hedva op 11 februari 2016 12:39]

Ze maken deze claims wel op een erg onduidelijke manier, waardoor jullie zelfs moeten gokken hoe ze het berekend hebben en wat het eigenlijk betekend
Mijn ervaring ook. Voor een beetje bellen en een beetje data zit je heel gauw toch aan een tientje minimaal, en dat is meer dan een tijd geleden.
Dat zal wel een reden kunnen zijn ja. Mijn 10GB/maand abbo is nu na 2 keer een jaar verlengen van 50euro/maand naar 32,50/maand gegaan. En dat terwijl de kleinere abo's toch flink omhoog gegaan zijn. De grootverbruikers zijn dus de mensen die profiteren. Ik doe het er maar mee :9
Youfone.nl heeft trouwens nog wel 100 minuten voor 3 euro per maand. Ook 250 minuten / 4 euro mocht je even duur willen doen :)
D
Ik wilde het net zeggen. Maar waarschijnlijk zijn grotere bundels goedkoper geworden (bijvoorbeeld 500/1000 belminuten o.i.d.). Mijn eigen ervaring is dat je juist laatste tijd duurder uit bent als je weinig gebruikt (100/200 belminuten max). Waarschijnlijk is dit het zelfde verhaal met mobiel internet.

Even gekeken en zit bij Simyo:
Ik ben met mijn abonnement 3 euro per maand kwijt voor 100 minuten. Daar betaal je nu 5 euro per maand voor. Ze hebben dat al 2 keer verhoogt met een euro dus.
Volgens mij, als oud Simyo gebruiker, was er eerst een aanbieding waarbij de prijs (3 euro per maand) gelijk bleef wanneer je minimaal een jaarabonnement afsloot. Dat heb ik toen het eerste jaar gedaan.

Daarna ben ik overgestapt naar YouFone met 1500 MB voor ¤ 10 per maand omdat een geïnstalleerde App, Radio FM, ineens heel veel data verbruikte omdat Wi-Fi regelmatig wegviel :( :( .

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 11 februari 2016 13:19]

Ik heb voor ¤15,- 1gb 4g+ van t-mobile.

Biedt youfone ook 4g aan, zoja wat is de theoretisch snelheid?
Helaas niet (is wel mogelijk maar kost dan het belachelijke bedrag van ¤5 per maand extra). 3G gaat tot max 14Mbit; hier kwam ik zelf later pas achter :( 8)7 .
In de praktijd maakt het mij maar weinig uit; die 1 GB jaag je er als het er echt op aankomt met 4G+ binnen notime doorheen.

P.S. is jou abonnement per maand opzegbaar? Dat vond ik erg belangrijk bij YouFone; ik had net mijn vaste jaarabonnement bij Simyo er op zitten dus ik kon helaas niet eerder over.

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 12 februari 2016 02:13]

Nee mijn bundel is niet maandelijks opzegbaar maar dat had ik ook niet nodig. Heb een abonnement met een mobiel (zonder extra kosten, sim only is dezelfde prijs) en ik doe altijd meer dan 2 jaar met een mobiel ^^

Dus de keus waa voor mij erg simpel.
Ik wil liever een maandelijks opzegbaar abonnement omdat je dan in de komende 24 maanden op ieder ogenblik zonder verplichting je abonnement weer kunt wijzigen. Je kunt immers niet in de toekomst kijken wat tarieven en mogelijkheden betreft.

Ook ik doe het liefst meerdere jaren met mijn nu 1 jaar oude mobieltje (Moto G4 2014)
Eerst zat ik bij Simyo maar na 2 keer een veel te hoge buiten bundel rekening zit ik nu bij YouFone met een vast ingesteld bel- en databundelplafond. Hoef ik ook niet meer op "gulzige" apps te letten.

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 12 februari 2016 10:02]

ook sinds 1 dag over op youfone. 10 euro voor 1,5 GB + 100 min maandelijks opzegbaar.
Als je een 2 jarig abonnement afsluit wordt dat 2 GB + 100 min.

bel wel blij dat het geen 4G is. Die hoge snelheid heb je helemaal nergens nodig. dan maar een filmpje op iets lagere kwaliteit. Kun je het nog prima zien en eet je niet zo snel door je bundel heen.

Voor de latency is het wel leuk om 4G te hebben maar mijn 3G verbinding reageert nu al sneller dan mijn Wifi. genoeg is genoeg voor mij.
Ik heb met mijn abonnement ongeveer 200 euro bespaard destijds. Daarvoor had ik het dus wel voorover ;)

Ik ben blij met t-mobile en zal daar ook blijven dus waarom geen 2jaar abo?
Wat ik hierboven al zei: je weet nooit wat er in de komende 2 jaar nog gaat gebeuren op het mobiele front. De vrijheid van iedere maand kunnen bekijken wat je nou wilt!

Maar goed: vrijheid is blijheid voor iedereen; gelukkig maar!

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 12 februari 2016 14:03]

Dan nog bespaart dat me niet de 200 euro die ik nu wel heb bespaard? Wanneer ik een maandelijks opzegbaar abo hebt zal me dit per jaar misschien hooguit 30-40 euro opleveren (met geluk, kan namelijk ook zijn dat de prijzen hetzelfde blijven).
Het is nog steeds aan te raden bij het draaien van apps die veel data gebruiken over wifi, de dataverbinding uit te zetten om dure rekeningen te voorkomen. Een grote data verbinding werkt natuurlijk ook! Die ervaring delen met anderen is wel een goed plan! ;)
Ik had bij simpel 200 minuten, onbeperkt sms en 500MB internet voor ¤12,50. Nu heb ik sinds deze maand onbeperkt bellen en sms'en + 1000MB internet voor ¤12. Het is dus 50 cent goedkoper geworden en ik krijg er meer voor terug. Het gaat dus niet voor ieder abo met weinig bellen op.
Klinkt helaas logisch, meer vraag naar sim-only abbo's dus kun je de prijs laten stijgen :(

Vergeleken met abbonementen met toestel ben je vaak nog wel goedkoper uit omdat de provider nog wel eens de hoofdprijs voor een toestel wil rekenen.
Tenminste mijn ervaring de afgelopen jaren.
Wellicht heeft het CBS voor inflatie gecorrigeerd? Doen ze in de meeste onderzoeken wel namelijk. Dan zouden de prijzen absoluut dus iets stijgen, maar als index een stuk minder door wegrekenen inflatie.
Vroeg ik me ook al af, jammer dat dat niet vermeldt wordt maar sowieso is het geen erg overzichtelijk onderzoek als man en paard niet worden genoemd natuurlijk.
Uit eigen ervaring is de laatste 2x dat ik een SIM-only abbonement afgesloten heb de prijs omhoog gegaan.
Ik zou dan maar snel contact opnemen met het CBS, want ze kunnen zich natuurlijk niet permiteren dat een individu zich niet aan de statistiek houdt. Bedankt voor dit anekdotisch bewijs!

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 11 februari 2016 13:15]

Meestal zoek je als individu het minimum van die tijd dus hij heeft wel degelijk een punt, jij zou een punt hebben gehad als Tweekzor random een abo had gekozen.
Meestal hebben verschillende mensen verschillende standaarden en kiezen verschillende abbonementen. Als iedere Nederlander elke twee jaar een abbo afsluit hebben we het over ruim 25 miljoen abbonementen in drie jaar. Dat Tweekzor maar liefst twee voorbeelden heeft die de regel niet volgen vind ik niet significant.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 11 februari 2016 16:01]

Dat vaste telefonie duurder is geworden maakt toch niet zoveel uit 😜 Wie heeft er nu nog een vaste telefoon voor privé gebruik?
Alle babyboomers in mn familie iig wel.
Als ik mn ouders adviseer alles via mobiel te doen zeggen ze:
"we hebben dit nr al 35 jaar, en iedereen heeft ons nr, dus willen we niet weg doen"
Daar is wat voor te zeggen, ze hebben geen zin in gedoe.
Daarvoor heb ik een VoIP aansluiting thuis (en bij wat familie). Is erg goedkoop (na de investering van wat hardware).
Je kunt ook je nummer bij de VoIP provider direct doorschakelen naar je mobiele nummer. Kost weliswaar een paar cent per minuut maar geen gedoe thuis dus, en toch bereikbaar op je oude vaste nummer. Zeker bij cheapconnect gaat dit prima. Je kunt het zelfs naar meerdere nummers doorsturen zodat als de ene uitstaat het bij de andere aankomt. Kosten zijn 8,95 per jaar voor je nummer en dus de belkosten, iets van 2,5 cent per minuut en het wordt per seconde afgerekend (zonder starttik), ik krijg weleens facturen van 1 cent :)
Voor ¤ 8,95 heb je bij CheapConnect inderdaad een vast nummer via VoIP maar daarentegen heb je ook wel wat meer storingen in tegenstelling tot partijen die vaste telefonie aanbieden (Ziggo, KPN etc.).

Helaas ben ik in de afgelopen 2 jaar toch al redelijk wat storingen tegengekomen bij CheapConnect en ben ik niet de enigste. Maar goed, ¤ 8,95 .... dan mag het op zich niet veel *kuch* uitmaken ;)
Ik moet zeggen, ben al 2 jaar klant, dat het het laatste jaar erg verbeterd is. Ik heb een kleine investering gedaan in een VoIP DECT set van Siemens en je belt gratis naar andere cheapconnect abonnee's. En de voicemail die als MP3 in de inbox verschijnt vind ik super handig.
Ik ben bijna 2 jaar abonnee, maar heb weinig gemerkt. In het begin kwamen er wel vaker mailtjes dat er een storing was (werd netjes direct gemeld) maar daar had ik zelf dus geen last van, want zo vaak gebruik ik het niet. De laatste tijd heb ik niet meer dergeljik mailtjes ontvangen, dus misschien hebben ze het nu wel goed voor elkaar :)
Daarnaast kan het ook een storing in de SIP afhandeling zijn, bij doorverbindingen heb je er dan ook geen last van.
Ah, dat is mss wel wat, kan het hele DECT "gedoe" de deur uit. Bedankt voor de tip :)
Ik weet het, maar dat is dus dat gedoe waar ik het over had :). Ze vinden het eenvoudiger alles via de Ziggo factuur/helpdesk/Horizonbox (wat ze allemaal toch al hebben) te laten lopen. Dat begrijp ik ook wel.
Mijn family heeft een heel mooi vast nummer (alle numbers behalve de eerste zijn of dubble, of in chronologische order). Voor die reden gaan ze nooit switchen, zelfs als niemand belt, is de nummer te goed om weg te doen :P
Zit bij mijn alles in 1 abbo en is betrouwbaarder dan Vodafone qua bereikbaarheid (in mijn huis). Dus waarom niet gebruiken?
Is het dan niet goedkoper om een abbo zonder telefonie te nemen?
Dat hangt natuurlijk van de provider af, gebeurt vaak zat dat het geen extra kostprijs heeft.
Wellicht, maar veranderd dat mijn bereikbaarheid via Vodafone dan?
Sowieso vind ik via 2 verschillende manieren kunnen bellen wel handig, de kosten zijn het niet echt.
Zulke dingen kun je vaak zelf vrij makkelijk uitrekenen. Pak de gemiddelde losse toestelprijs die via de Tweakers Pricewatch getoond wordt.

Tel het maandelijkse bedrag van het abonnement inclusief toestel * aantal maanden dat de contract duurt bij elkaar op.

Tel het maandelijkse bedrag van het abonnement exclusief toestel * aantal maanden dat de contract duurt bij elkaar op.


Vergeet in beide gevallen niet ook de kortingen en eventuele aansluitkosten als ook eventuele losse bijbetaling van het toestel mee te rekenen.


Als het verschil tussen beide totaal bedragen lager is dan de losse toestelprijs, is een abonnement inclusief toestel financiéel aantrekkelijker.
Dat is toch hetzelfde als prepaid???
Wie heeft dat tegenwoordig nog?
Nou....ikke

Dat is per persoon en per situatie anders.

Ik heb beide, een vaste aansluiting en prepaid.
Vaste aansluiting voor gratis 06 nummers....dus thuis kunnen ze mij rustig bellen.
Waarvoor zou ik een abbo nemen.
Ik bel hooguit een paar keer op jaarbasis en ben hooguit een tientje kwijt per jaar.
Internet.....( lees wifi ) kan je nagenoeg overal wel vinden.
Ik hoef niet zo nodig aan een digitaal infuus ;)
Ik heb ook prepaid mobiel (ca ¤1/mnd), ben daarop bereikbaar.
Maar bel vrijwel altijd via een analoge telefoon aan een sip ata naar "gewone" telefoons (met mn mobiel op de nummerweergave).
Dat kan via een van deze, dat is prepaid zonder vaste lasten en vanaf 0,09ct/min vast, of 0,5ct/min mobiel.
Ik heb vorige week juist onbeperkt bellen geactiveerd op onze privé vaste lijn. Dit na een onderzoekje hoeveel er werd gebeld door de verschillende gezinsleden - aanpassing van alle mobiele abonnementen zou kostbaarder worden dan aanpassen vaste lijn.
Voor achtelijke 0900 - laat de klant betalen voor ons falen nummer.
Wij hadden hem eerst weg gedaan maar merkte toch dat we hem missen.
Dus weer terug in het pakket gedaan met onbeperkt bellen voor een tientje.

We gebruiken hem ook een beetje als backup lijn. Mocht 06 nr het niet doen kan ik hem doorschakelen zodat ik toch zakelijke telefoontjes af kan handelen.
Ja, leuk, de laatste 3 jaar, jammer dat ze niet wat verder gaan. Ik heb nog steeds ongelimiteerd internet met 250 sms/minuten voor 17 euro omdat ik mijn Ben abo uit 2011 nooit heb opgezegd. De eerste 3 jaar koste het me maar 12 euro/maand zelfs.

Oh de grafiek gaat wel verder dan 3 jaar terug. Wel vreemd, ik dat geval snap ik dit niet zo erg want in 2010/2011 kreeg je echt veel meer voor je geld, iig qua MBs.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 11 februari 2016 12:42]

Ben wel benieuwd wat je fup is en bij welk gebruik ze zouden gaan zeuren.
Geen, idee, ik heb wel eens aan de 2.5 GB/maand gezeten, meestal zit ik op 1 - 1.5 GB.maand.
Ik heb zelf ook zon onbeperkt internet bundel van BEN uit 2010/2011. Ik heb een keer een maandje 20 gb verbruikt zonder snelheidscap of melding uberhaupt. Deze maand zit ik nu op 11 gb met nog iets minder dan drie weken te gaan. Abonnement: 300 min voor 6 e pm en onbeperkt internet voor een tientje per maand. Totaal 16 euro pm
Dan inderdaad voorlopig nog niet overstappen. Ik baal dat ik van een fup + 60 dagen in buitenland abo van voda af ben gegaan. Was een goede deal geweest op dit moment.
Voor 3 euro meer heb ik 3 GB op 4G + onbeperkt bellen/sms + 300 minuten in/naar buitenland per maand. Weliswaar ex BTW (zakelijk). Voor mij is met name dat buitenland deel een plus.
Daar vergeten ze bij dat vroeger een abonnement al vanaf ¤ 3 er was en dat je bv bij Orange nog voor ¤ 7,50 een abonnement had met ¤ 25 beltegoed en bijvoorbeeld dat Sim Only bij Orange altijd 50% goedkoper was. Dan het vergelijk met onbeperkt, dat was er niet.

[Reactie gewijzigd door itsalex op 11 februari 2016 12:32]

idd, bijv de goedkoopste Simyo is ook in korte tijd van ¤3 naar ¤5 gegaan. Hogere bundels (die ik niet nodig heb) zijn mss goedkoper maar heb ik niks aan. Daag Simyo!
Heb een mobiel en vast abonnement, de laatste wordt alleen gebruikt om gebeld te worden (is onderdeel van een alles in 1 bundel van Ziggo).
Bel sinds 2 jaar voor ongeveer 10 euro per jaar naar buiten via een vaste lijn. Heb mijn Gigaset DECT handsets aangemeld op een VOIP kastje van Gigaset. Binnenkomende gesprekken gaan via de analoge lijn die op dat kastje is aangesloten, naar buiten via een van de vele goedkope VOIP providers van betamax. (http://backsla.sh/betamax) via de UTP kabel.

Na het plaatsen van 10 euro tegoed bel ik 3 maand naar vrijwel alle vaste (en sommige mobiele) nummers in de wereld voor niks (5 uur per week max FUP) en daarna nog voor weinig. Heb na ongeveer een jaar weer opnieuw 10 euro moeten bij moeten storten.
100 euro per wat? Maand? Jaar? Kwartaal?
De index is 100. Dit is dus een relatief getal.
Dit is natuurlijk geen 100e, maar Jan is 100%, en de volgende jaren is percentage ten opzichte van de oorspronkelijke prijs (=100%)

Ik geef toe dat de grafiek wat onhandig is.
Ik denk procent kosten per gelijkblijvende tijdeenheid en abonnementsvoorwaarden.
Oh? Voor 10 euro onbeperkt internet had ik 4 jaar geleden. Waar baseert het cbs deze statistieken op dan?
CBS baseert zich op de prijzen die aanbieders hanteren en maakt daarbij een 'mandje' van producten en diensten om de gemiddelde prijzen te bepalen
ik denk alleen dat de gemiddelde tech-liefhebber op tweakers zijn/haar mandje wat anders vult dan de gemiddelde Nederlander waar het CBS naar kijkt ;)
In ieder geval niet alleen op jouw situatie. ;)
Uit de bron data kan ik niets eens opmaken dat mobiel internet is meegenomen. Er wordt gesproken over 'overige diensten' wellicht valt het daar onder, want in het persbericht noemen ze wel mobiel internet.
Het is lastige materie, want hoe ga je vergelijken? Kijk je alleen naar bit per euro, of moet je de snelheid ook meenemen? Als je snelheid gebruikt, moet je daar een correctie op doorvoeren om rekening te houden met technologische ontwikkelingen? Hoe ga je 'onbeperkt' doorrekenen als de FUP niet duidelijk is aangegeven?

Het CBS heeft keuzes moeten maken over hoe de index berekend moet worden en de uitkomsten kunnen dus ook nooit 100% overeenkomen met persoonlijke ervaringen.
En de toestellen zijn duurder geworden. :+

[Reactie gewijzigd door AvensisLineaSol op 11 februari 2016 11:55]

Dat komt vooral door de dollar koers
Je moet meer bijbetalen voor het toestel, werd er bedoeld ;)

Lastig om dit te scheiden inderdaad. Heb ook het idee dat vooral de prijzen van kleine mvno's lager zijn geworden, maar simonly bij de grote 3 juist wat duurder.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk. Een onderzoekje en dan wat loze dingen roepen. Hoe is de daling nog als er wordt gecompenseerd ten opzichte van koopkracht? Dat bepaalt namelijk echt of iets duurder of niet is geworden ten opzichte van absolute cijfers voor afgenomen abonnementen. Nonsens onderzoek als je het mij vraagt.
Klik anders even door op het linkje in het artikel. Dan kom je op de site van het CBS en dan kan je doorklikken naar "werken bij" zodat jij ze daar kan uitleggen hoe ze statistiek moeten toepassen...

Of bedoelde je soms:
Allemaal leuk en aardig natuurlijk. De kop van een nieuwsitem op een techsite lezen en dan wat loze dingen roepen in de comments?
Want dat heb je echt fantastisch gedaan.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 11 februari 2016 13:30]

Haha, ik had ergens al wel verwacht dat er een respons op mijn comment zou komen. Tegelijkertijd lukt het je niet de relevantie van dit onderzoekje te plaatsen. Ik heb zeker doorgeklikt naar de cijfers van het CBS, maar daar staat niks vermeld over koopkracht. Er wordt een aantal cijfers genoemd, zonder verdere specificatie (sim-only, uitfasering lease bij KPN/Telfort). Onderzoekjes als dit zijn heel leuk, maar ze zeggen feitelijk niets. Mobiele abonnementen zijn goedkoper dan 5 jaar geleden? Hoe verhoudt de koopkracht zich nu dan ten opzichte van 5 jaar geleden? Is er dan sprake van een grotere of juist kleinere impact van de prijsverlaging? Jouw reactie op mijn comment is niet minder (inhouds)loos dan de mijne.
http://www.cbs.nl/NR/rdon...enprijsindexvanaf2016.pdf

Hier een linkje naar een (uitgebreide) methodologische uitleg dan.

Wat hier gepresenteerd wordt is een CPI voor een bepaalde groep goederen en diensten. De CPI voor alle groepen goederen en diensten geeft de prijsontwikkeling weer en wordt gebruikt om de inflatie te bepalen.

Om de impact van prijswijzigingen verder te duiden zou het inderdaad interessant zijn om de koopkracht ontwikkeling erbij te betrekken. Gelukkig heeft het CBS daar ook informatie over verzameld (weliswaar pas tot 2015 maar het geeft wel een beeld).

http://statline.cbs.nl/St...0211-1505&HDR=T&STB=G1,G2

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...n-na-vier-jaar-daling.htm

Overigens had je dit ook allemaal zelf kunnen vinden in de tijd dat je die twee comments hebt getikt.
Ik vraag me af of dit komt door de vele combi-deals die tegenwoordig worden geadverteerd. Heb je KPN, Ziggo of Vodafone internet/tv etc. thuis, dan 2 x zoveel data op je mobiel. Ook heb je dergelijke deals met 10 euro korting per gezinslid etcetera. Dit zou nog wel eens invloed kunnen uitoefenen op de onderzochte prijzen.