Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Riot Games heeft aangekondigd om de Dominion-modus uit zijn game League of Legends te schrappen. De alternatieve spelvorm werd toegevoegd in 2011 om afwisseling te bieden van de normale spelmogelijkheden.

Volgens Riot zijn korte cycli een beter model voor alternatieve spelvormen, zoals de studio regelmatig doet met speciale tijdelijke spelvormen waarin de regels anders zijn. Riot geeft aan dat maar 0,5 procent van de spelers gebruikmaakt van de Dominion-modus, waarvan een deel niet eens menselijke spelers zijn. Dit terwijl League of Legends miljoenen spelers trekt.

Riot ondersteunde Dominion al een tijdje niet meer en omdat er zo weinig spelers de spelvorm gebruikten, was er ook geen reden voor de studio om er aandacht aan te besteden. Hierdoor leed de spelvorm onder steeds meer bugs en omdat nieuwe helden en wapens niet gemaakt werden met Dominion in het achterhoofd, werd de spelmodus steeds minder aantrekkelijk.

Voor spelers met meer dan honderd overwinningen in Dominion komt Riot met een Summoner Icon die verder voor geen enkele andere gelegenheid zal worden uitgedeeld. Op 22 februari wordt Dominion uitgezet en wordt het bijbehorende speelveld Crystal Scar verwijderd. Mogelijk komt de modus nog een keer terug als een tijdelijke speelvorm.

LoL Dominion

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Best begrijpelijk als er maar 0.5 procent dit speelt.Ik het zelf nog nooit gespeeld. Jammer voor diegene die dit wel leuk vonden. Zelf speel ik voor de lolz gewoon lekker ARAM.
Ikzelf speelde regelmatig dominion en vind het dan ook best jammer dat dit verdwijnt.

- Korte/snelle games.
- Wél zelf je hero kiezen.
- Minder strategie/teamplay, dus minderafhankelijk van je team.
- Leuk om nieuwe hero's te testen.
- Goed voor 1v1 hero's
- Veel alternatieve strategieën. (Backdoor, traps in jungle, towerdefense)

Op zich prima dat er cycli zijn met andere spel-modes, echter is dit er naar mijn idee te weinig. Misschien 10% van de daadwerkelijke tijd is er zo'n mode speelbaar.
Helemaal met je eens.
Daarnaast gaat de map The Crystal Scar nu ook waarschijnlijk gewoon verdwijnen. Dit hebben ze ook gedaan met Butcher's Bridge (mooier dan Howling Abyss naar mijn mening). Niet te spreken over Magma Chamber die we eigenlijk nooit hebben kunnen spelen.

The Crystal Scar was een hele leuke map voor Custom Game Types. Zo is ARAM ooit ontstaan door middel van Summoners Rift waar mensen zelf een gametype op verzonnen 'All Random All Mid'. Waarna vervolgens Proving Grounds is gemaakt dat vervolgens omgetoverd werd tot Howling Abyss.

Op The Crystal Scar werd nu bijvoorbeeld veel Hide and Seek gespeeld of Catch the Teemo. Dit wordt 'm echt niet op Summoners Rift, Howling Abyss of Twisted Treeline.

The Crystal Scar was daarnaast ook naar mijn mening de mooiste map dit er was. Beste scenery, oog voor detail. Dit is allemaal niet terug te vinden in de overgebleven mappen. (Alleen in Butcher's Bridge maar die is ook weer verdwenen).

Helaas. Jammer Rito
Voordat de ARAM-gamemode een eigen map kreeg werd het ook veelvuldig gespeeld op de Crystal Scar. Alleen heette het toen ARAB (All Random All Bot).
En voordat Crystal Scar bestond werd het gespeeld op Summoners Rift waar het gewoon ARAM werd genoemd.
vraag me af hoe het met Legend of the porro king is afgelopen ik heb die modus HE LE MAAL kapot gespeeld en volgens mij viel het ook erg in de smaak met veel LoL spelers.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 11 februari 2016 17:04]

Je hebt nu de "Snowball" als summoner skill. Hij heeft alleen wat minder range en summoned geen porro king meer.
Kan me hier volledig in vinden. Met vrienden spelen we regelmatig ARAM vanwege de fun factor en de korte duur van potjes, maar willen soms ook gewoon korte games met keuze van de champions en daar was dominion de perfecte keuze voor.

Ik ben zeker wel voorstander voor het gebruik van random spel-modes (hoewel deze vaak niet kort zijn) maar wat je zegt, die zijn er slechts 10% van de tijd. Ik snap nooit zo goed waarom die game modes allemaal zo snel weer weg zijn. Leidt dat dan teveel af van de hoofd modus van de game ofzo? Zijn er dan te weinig mensen in normal queue ofzo?
Ze geven zelf al toe dat ze er niets met de map doen en dat dat waarschijnlijk de oorzaak is. Geen fatsoenlijke balancing op deze map, like ever, geen items aanpassing voor eeuwen en ga zo maar door. Verder kan je al die nieuwe goodies alleen scoren op SR en nergens anders (Vind je gek dat SR dat veel word gespeeld, daar pushed men naar toe).

Triestere is dat nu Hide en Seek gewoon dood is, dat word nog in aardige hoeveelheden gespeeld. Dat word nu in één keer de das om gedaan.

Ook het focusen op korte gametypes snap ik niet. Maanden heb je géén zo'n specifieke gametype dan even kort 2 weken iets en het is weer over. Dan kan ik me voorstellen dat men "denkt" dat het zo immens populair is, omdat het heel kort eventjes is.

Ook ARAM, dat immens populair schijnt te zijn, daar heeft men als community hard voor moeten vechten (jaren lang) om er uberhaupt support voor te krijgen. Alleen zit daar ook niet veel ondersteuning op (Meer dan Dominion natuurlijk ;) )

Merkt gewoon aan alles met league dat naar de LCS word gepushed en dat alleen SR (ranking games) belangrijk zijn voor ze , beetje relaxend een simpel potje doen is er steeds minder bij.
Best begrijpelijk als er maar 0.5 procent dit speelt.
Volgens Riot zelf: 67 million playing every month, 27 million playing every day, and over 7.5 million playing at the same time during each day’s peak play time

Uitgaande van die 67 miljoen is 0,5% nog steeds 325.000 spelers elke maand. Er zijn genoeg ontwikkelaars die van zo'n hoeveelheid online spelers alleen maar kunnen dromen na 1 jaar, laat staan na 4-5 jaar (in 2011 toegevoegd).

Ze geven zelf aan dat het min of meer is omdat ze zich liever concentreren op de spelmodi die miljoenen mensen spelen.

Ik speel zelf nog weinig LOL (noch DOTA2). Ik ben meer iemand die van afwisseling houdt en die bovendien continue hetzelfde grinden snel tegen staat. Minder game modi maakt het voor mij nog minder interessant om LOL te spelen. Die korte cycli met andere modi zijn kort en meestal is er gewoon geen alternatieve modus beschikbaar. Al moet natuurlijk wel gezegd worden dat het die tientallen miljoenen anderen die het gewoon blijven spelen een worst zal zijn wat ik vind.
Dit was toch een game-modus voor hide and seek? ..
Daar werd de game modus voor misbruikt ja. Maar er was niet eens een officiele manier om dat te doen, de regels werden niet afgedwongen door de game.
Klopt.

Hide and seek was een zelfgecreëerde spelvorm met 2v5 spelers.

Hier was het doel om met 2 spelers iedere speler van het andere team 5 deaths te bezorgen.
Door het andere team was alleen crowd control toegestaan met maximaal 1 hulp. (1 helper per seeker) Je zou zo'n 40 minuten de tijd krijgen. (Dus niet echt een snelle spelmodus).

Om eerlijk te zijn is deze modus best saai, en je begrijpt dat het de helft van de tijd niet werkt omdat iemand zich niet aan de regels houd. (Je mag namelijk niets doen dan rondrennen) Dit is dus echt niet zo'n gemis.
Als ze Dominion daadwerkelijk updates gaven zouden meer mensen het spelen.
Wellicht, maar niet significant meer, toen het wel ondersteund werd, werd het ook al niet veel gespeeld waardoor ze er minder resources in hebben gestoken.
In het begin was het dan zo imbalanced als de pest. Ik kan me nog herinneren dat je vrij eenvoudig met Gankplank het hele team kon uitmoorden, dat is nou ook niet bepaald vermakelijk.

Ik vraag me alleen af, ik kan er zelf niet zoveel over vinden, maar zou je me kunnen wijzen waar het staat mbt dominion bij release niet zoveel gespeeld?
Het kan verklaren waarom men er geen effort in wou steken, maar dan nog, het is juist zaak om er werk van te maken dat mensen het wel gaan spelen en niet gewoon keihard naast je neer te leggen.
Het is niet alleen dit. Het is erg lastig om champions/items te balanceren voor alle spelmodus.
Ook toen het wel ondersteund werd heb ik het nooit heel boeiend gevonden. Logische keuze wat mij betreft.
Ik kan ook zeggen dat ik na al die tijd dat het er in zit volgen mij ook niet meer dan 50 games heb gedaan totaal van dominion.

De mode trok me niet. wel fijne was dat het soms vrij snelle potjes had. maarja toen ARAM er in kwam heb k dominion helemaal nooit meer aangeraakt volgens mij

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 11 februari 2016 11:34]

Toen ik nog LoL speelde was Dominion zo nu en dan een leuke aflossing. Ik speel echter al jaren geen actief LoL meer en als ik af en toe een spelletje speel dan is dat meestal gewoon de core 5-lane game.
Ik vond het wel leuk, maar na een potje of 50 was de nieuwigheid er wel weer af, en speel je toch al snel weer Rift en af en toe Aram. De focus van Riot en de spelers ligt op het normale DotA-stijl speelveld en dat merk je, en dat is prima ook. Dominion werkte dusdanig anders dat het ook lastig te balancen was.

Wel zou het leuk zijn als ze zoals HearthStone doet met zijn Tavern Brawl elke week (of misschien zelfs elke maand) een variatie kunnen toevoegen op het huidige thema, zodat het toch allemaal wat interessanter blijft.

Ze hebben best leuke 1-april grappen gehad en andere tijdelijke modi (6vs6, ultra rapid fire, hele team dezelfde champion). Die zouden wat mij betreft af en toe wel terug mogen keren.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 11 februari 2016 11:36]

In de lage levels wel eens gespeeld maar ik miste het tactische spelen welke in de Summoners Rift wel te vinden was. Snap wel dat ze dit er nu uithalen.
Blijft toch jammer, ze beloven al jaren dat ze wat met Dominion zouden gaan doen en dan doen ze nu dan eindelijk ook, alleen niet echt wat mensen er van verwacht hadden. Zelf heb ik meer dan 2k dominion games gespeeld. Dan vind ik zo'n summoner icon een beetje een schrale troost.
Jammer. Als je weinig tijd had was het super handig om even de daily ip te verdienen.
Was in het begin nog wel ok, daarna verloor het snel mijn aandacht. De tactiek in Summoners Rift is en blijft beter, en voor de snelle potjes trekt ARAM me nog steeds het meest.
Misschien tijd voor een nieuwe map? Daarover wordt ook al vanaf 2014 gespeculeerd :-)
Magma Chamber, wat grappig genoeg uiteindelijk ontwikkeld is naar de map die nu geschrapt is;
http://leagueoflegends.wikia.com/wiki/Magma_Chamber
"The Magma Chamber is a 2v2 Field of Justice, played for the first time to showcase All-Stars at the All-Star Showdown in Shanghai, China.

It is based on an old concept for a 5v5 map, first announced on September 16th 2010, that was reworked into Dominion, since then, it has been cancelled."

[Reactie gewijzigd door nephilith op 11 februari 2016 13:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True