Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

Microsoft heeft de Overworld-update aangekondigd voor Minecraft: Windows 10 Edition BŤta en de Pocket Edition. De update moet voortbouwen op een eerdere update die redstone toevoegde door meer functies ervoor te implementeren. De update moet nog in februari uitkomen.

Met de nieuwe mogelijkheden voor het materiaal is het in beide versies mogelijk om meer verschillende en geavanceerdere machines, zoals comparators, te bouwen . Verder voegt de update willekeurige toverdranken toe aan de heksenhutten in moerassen. Ook is het vanaf de update mogelijk om speelvelden te importeren en exporteren naar en van de Windows 10 Edition Bèta-versie.

In die versie voegt Microsoft ook een aantal nieuwe achievements toe: Camouflage, Dispense With This, Tie Dye Outfit, Map Room, Trampoline Bounce, Freight Station, Smelt Everything! en Taste of your Own Medicine. De meeste hiervan zijn gerelateerd aan de nieuwe mogelijkheden die de update toevoegt.

Microsoft is met Minecraft in de afgelopen tijd verschillende kanten opgegaan. Zo toonde het een HoloLens-versie en wordt er gewerkt aan een Education Edition voor gebruik in klaslokalen. Ook ging het een samenwerking met Telltale Games aan om Minecraft: Story Mode uit te brengen. De Windows 10-versie van de game is beschikbaar in de Windows Store. De Pocket Edition is verkrijgbaar in de App Store, Google Play, Amazon Store en Windows Store.

Minecraft Overworld

Minecraft met donkerrode redstone links onder

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Ik begrijp het nut van Windows 10 Edition BŤta niet echt. Dit zijn features die al lang in Minecraft zitten. Waarom zou je deze 'light-versie' spelen?
De W10 en pocketversie zijn from scratch herschreven in c++ en zijn als resultaat gigantisch veel performanter dan de java versie.
Dat klopt inderdaad!
Ik vind dit persoonlijk een erg goede stap, erg jammer dat Mojang dit zelf niet heeft gedaan.

Kan iemand mij vertellen of ik voor de W10 versie de game nog een keer moet kopen?
Of kan ik deze gratis downloaden met mijn Mojang account / eerdere Minecraft aankoop als bewijs?
Ik kon via de site een nieuwe key aanvragen voor de W10 Store, heb er niets voor hoeven te betalen. Moest wel even zoeken want ik had blijkbaar wel een heel oud account.

https://mojang.com/2015/0...10-edition-beta-for-free/
@ xFeverr & Tylocke
Bedankt!

Ik heb ook een heel oud account, sinds de alpha versie in 2010, ik ga het proberen :)

[Reactie gewijzigd door easyboarder op 11 februari 2016 12:37]

Als je een oud account hebt van minecraft moet je deze eerst nog even migreren naar Mojang. Heb zo snel alleen even een support artikel kunnen vinden.

https://help.mojang.com/c...-from-minecraft-to-mojang
Bedankt voor al jullie feedback. De gratis key werkt bij mij inderdaad. Ga deze versie eens proberen!
Na wat gedoe krijg ik het bericht dat Minecraft klaar staat in de Store, ik klik op de link, de Store opent en toont Minecraft met nog steeds een prijs erbij van §9,89, of een free trial. Hoe krijg je Minecraft nu daadwerkelijk gedownload nadat je dat redeem-gedoe hebt gedaan?

EDIT: Never mind, kennelijk moest je in de Store ook nog apart inloggen.

[Reactie gewijzigd door smonjirez op 11 februari 2016 15:22]

Als je minecraft gekocht heb mag je de Windows 10 editie ook gewoon gratis downloaden. Dat gaat inderdaad via je mojang account.
Feit is dat de 'normale' variant wel opstart op mijn tablet met Windows 10 en de speciaal voor W10 ontwikkelde versie binnen een seconde crasht bij het opstarten. Misschien flauw om dit te posten, maar juist op een low-end device als mijn tablet had die speciale W10-versie juist zijn meerwaarde moeten tonen
Op mijn Onda V891w met Windows 10 draait deze als een zonnetje.. Dus ik gok eerder dat er iets in je software niet helemaal lekker werkt.
Daarom heb ik ook tweemaal een herinstallatie gedaan. Geen succes....
Met andere woorden: het is een Windows 10-only versie wat eigenlijk betekent dat Minecraft straks alleen met Windows goed werkt... leuk dit.
En op Android/iOs met de pocket edition.
En de mod community in stort.

Geloof niet dat veel modders zin hebben hun mod te porten van java naar c++.
Als ze de Java versie al schrappen (wat me stug lijkt) dan zullen ze er ongetwijfeld voor zorgen dat modden kan op basis van C#. Ze zouden niet de eerste zijn die dat doen.
En nog steeds Windows-only. Geen zak aan dus.
Hoeft ook nog niets eens. Overkoepelend gezien volgt Microsoft momenteel een multi-platform visie, lijkt me stug dat ze dat voor een van de meest populaire games dan inneens om zeep helpen.
En op Android. En op xbox. En op de Wiiu. En op de PS4.

Allemaal mogelijk omdat Microsoft het roer in handen genomen heeft.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 11 februari 2016 19:59]

Met andere woorden: ze vernaggelen het weer eens. Lekker commercieel-stijl uitbakken voor de platforms waar je lekker kan cashen en Linux en Mac OS X in de kou laten staan.
Goh, men wil geld verdienen met een game. Ongehoord!
Mojang heeft miljoenen verdient, gewoon, met hun eigen versie.
En Microsoft heeft hen voor miljoenen overgekocht. En wat hebben ze gedaan? De java versie intact gehouden zodat die gewoon verder verkocht kan worden, en een nieuwe versie gemaakt die native op een hele hoop nieuwe game-platformen kan draaien. Hoe in hemelsnaam kan je daar nu problemen mee hebben 8)7
Ojee, de Solaris mensen staan (weer) in de kou!

Haha, maar even serieus: Als (als!) dit doemscenario uit zou komen, draait het in Wine waarschijnlijk nog altijd beter dan op Java. En wel zo veilig...
Omdat deze versie niet werkt op het trage Java, maar gebouwd is met efficiŽntere technieken. :)
Bv. op mijn Windows tablet draait de Java versie een beetje haperend, waar de W10 Editie butter smooth draait.
Java is niet traag; het was de implementatie door Mojang die het niet helemaal efficiŽnt aanpakte. Als je puur naar de tijd kijkt die bepaalde basisberekeningen vergen in Java, doet Java echt niet onder voor C++. Dat Minecraft dan toch niet zo performant is, is doordat je gaat verderbouwen op een - zo neem ik dan toch aan - niet zo performante basis.

Er is aan Minecraft over de jaren heen ook steeds functionaliteit toegevoegd geweest en vele dingen zijn gewijzigd of geschrapt. Nu ze weten wat er ondertussen allemaal in moet zitten, kunnen ze zich hierop al beter voorbereiden, de basis wat reshapen wat opnieuw de vlotheid ten goede komt :)
Java is een programmeertaal, daardoor wordt iets niet sneller of langzamer dan wanneer je een andere programmeertaal zou gebruiken.

Echter de JVM van SUN/Oracle maakt er uiteindelijk bagger van.

Microsoft had ~20 jaar geleden een eigen JVM die vťťl (ruim 10x) sneller was.
Helaas volgden ze de standaard niet goed naar de zin van SUN waardoor ze uiteindelijk gedwongen werden om ermee te stoppen.

Sindsdien zitten we opgescheept met een sub-optimale JVM die nog steeds veel minder presteert dan gelijke software die met behulp van andere methoden zijn geimplementeerd.

Dus ik geef je gelijk in je mening dat Java niet langzaam is.
Het is de JVM zoals die (nu) door Oracle wordt gemaakt die de boel sub optimaal laat lopen, waardoor ik de opmerking "Java is langzaam" wel kan begrijpen..

Met betrekking tot specifiek Minecraft kun je overigens nog wel wat tweaken met behulp van commandline parameters die je aan de JVM meegeeft met name door toewijzen van meer geheugen (max 4GB anders wordt het weer langzamer!) en optimalisaties van de GC want daar zit voor Minecraft voornamelijk het pijnpunt..
Java is een programmeertaal, daardoor wordt iets niet sneller of langzamer dan wanneer je een andere programmeertaal zou gebruiken.
Onwaar. De paradigma's van de taal bepalen heel erg of dingen snel of langzaam kķnnen zijn.

Javascript is ook een programmeertaal, maar de aard van de taal maakt het dat statische analyse heel lastig is en er dus heel veel tijdens runtime geevalueerd moet worden. Zo is een object in Java slechts een hash table. Op willekeurige momenten kunnen er properties worden toegevoegd, en dat kan op basis van runtime string waarden. En een statisch getypeerde taal als Java en C++ liggen de blauwdrukken van de objecten vast. Er is van tevoren bekend welke properties ze hebben, wat voor type ze zijn, en heel belangrijk: op welke offset ze in het geheugen staan relatief aan het begin van het object. Uiteindelijk is twee integers bij elkaar optellen vanuit bepaalde offsets in het geheugen een stuk sneller dan een hash lookup doen op basis van strings, en dan ook nog eens bepalen van welk type die objecten zijn. En dat zijn dus typisch dingen waar loose typed scripttalen als PHP en Javascript heel veel last van hebben. Natuurlijk staan ontwikkelingen niet slim en zijn de interpreters vaak steeds beter in staat om uitvoerende statische analyse op de code te doen, maar het blijft behelpen.

De verschillen tussen Java en C++ zijn kleiner, maar ze zijn er weldegelijk. Zo zijn instances van classes altijd referenties naar geheugenadressen. Je kunt nooit een class instance direct op de stack aanmaken of in een global. Nou is een goede JVM wel enigszins in staat om voor kleine short-lived objecten (zoals bijvoorbeeld een 3D vector, wat een typische value-class zou zijn) bepaalde optimalisaties te maken, maar in C++ heb je hier gewoon zelf de controle over. C# is daar overigens wat beter in, want die kent value-type classes in de vorm van "structs". Maar hoe dan ook, references zorgen voor extra indirectie, meer cache misses en pipeline stalls.

Een ander belangrijk punt is dat je in C++ doorgaans toegang hebt tot de daadwerkelijke instructieset van de onderliggende architectuur middels intrinsics. Computation-heavy code kun je direct middels SSE implementeren. Java kent dat soort primitieven niet. Er wordt wel gewerkt aan auto-vectorizing code, maar de resultaten zijn er nog niet naar dat het enigszins mee kan komen met zelf ingetypte SSE code.

Het grote voordeel van JIT is vooral dat het kan aanpassen aan toekomstige platformen. De realiteit is echter dat het target platform zelden zo essentieel veranderd dat je hier veel voordeel uit kunt halen. De meest recente verandering is wellicht de komst van AVX, oftewel bredere SSE registers waardoor je nu 8 floats en in de toekomst zelfs 16 floats in een enkel register kwijt kunt en dus tegelijk kunt behandelen. Een C++ gecompileerd voor SSE zal hier dus niet automatisch gebruik van kunnen maken. Iemand zal de nodige aanpassingen moeten maken en een nieuwe executable moeten compilen. Maar zoals gezegd, zo vaak komen die situaties niet voor.
Als je gewoon de gamecode schrijft zal Java zelfs sneller presteren dan dat c++ dat doet. Het probleem ligt bij de optimalisaties, dat kan met c++ vele malen sterker.
Java zal niet sneller presteren dan C++. Waarom denk je dat zowel Java als Python vaak als lijm code wordt gebruikt om C/C++ libraries aan te roepen? :)
In theorie kunnen VMs een CPU detectie doen en de diepste lussen geheel CPU specifiek optimalizeren. Statisch gecompileerde talen als C++ kunnen dat niet.

Dat is echter een feature die doorgaans alleen in technologiedemonstratie benchmarks daadwerkelijk meetbaar is.

Java code die alleen native types (INT) gebruikt in een redelijk gelocaliseerde setting kan redelijk snel zijn in praktische scenario's, en equivalent aan C++. Echter zou gauw je de GC raakt zakt Java weg.

De overal performance hangt sterk af wat de zwaardere stappen zijn. Als het rekenwerk in voornamelijk statische gebieden zit, met de meer HLL code alleen het samenplakken, dan kan het snel zijn. (b.v. object trees gemapt naar arrays, geen of weinig allocatie tijdens de berekening).

Als een significant deel van de (draaiende) code echter ook de meer HLL code raakt, dan laat de GC overhead zich doorgaans gelden.

Dus microbenchmarks met Java met alleen native types doen het erg goed, en hele programma's minder.

[Reactie gewijzigd door marcovtjetje op 11 februari 2016 12:35]

Statisch gecompileerde talen als C++ kunnen dat niet.
2 Dingen.
1: Java is typisch ook "statisch gecompileerd". Waar jij naar refereert is dat het gecompileerd wordt naar een intermediate language, die vervolgens wordt geJIT (= Just In Time omgezet naar assembly instructies) op het target platform.
2. Kunnen we nou eens een keer van het fabeltje af dat C++ per definitie directe machineinstructies produceert? Ook C++ code kun je gewoon JIT'en. Kijk eens naar LLVM. C++ is een taal, geen platform.
1. Mix je statisch gecompileerd niet met statisch getypeerd? Java kan statisch gecompileerd zijn (b.v. gcj, maar is typisch geJIT, waarbij het gehele programma niet uitgelinkt bestaat)

Maar goed het was inderdaad niet geheel correct. Ik doelde op per target aflinken. Dat is met het gemiddelde C++ programma niet zo, en het gemiddelde Java programma wel.

2. Ja, en er zijn C interpreters, en mensen die er van houden brainf*ck te programmeren. Ik heb het over de normale scenarios, niet de exoten.

De vraag is natuurlijk of het er echt toe doet. Maar als er performance problemen zijn, dan heb je met Java een probleem, want in plaats van bestaande code te verfijnen moet je op eens een geheel andere kant op.
Ik denk wat betreft de GC ook bij Minecraft het probleem vormt. Als ze willen kunnen ze dit ook wat optimaliseren. Maar alles zelf in de hand houden heeft ook mijn voorkeur. :)

(Verder heb ik wat meer inhoudelijker gereageerd op Vich)

[Reactie gewijzigd door Torisuta op 11 februari 2016 14:12]

Java kan wťl sneller presteren dan C++
C++ is statisch gecompileerd. Daarin kunnen wel optimalisaties opgenomen zijn voor verschillende architecturen, maar het blijft onveranderlijk.

De Java VM heeft JIT: just-in-time compilation
Dat wil zeggen dat de Java VM pas tijdens het uitvoeren van de applicatie de code gaat omzetten naar gecompileerde code. Hierbij kan dus op dŠt moment voor de snelste variant voor het platform gekozen worden.

Beide hebben natuurlijk voor- en nadelen en JIT is niet altijd sneller dan C++ en vice versa.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Just-in-time_compilation
http://stackoverflow.com/...t-faster-then-precompiled
http://stackoverflow.com/...0/c-performance-vs-java-c

[Reactie gewijzigd door Vich op 11 februari 2016 12:34]

Ik heb met aandacht jullie reacties gelezen (en natuurlijk de linkjes).
Java kan inderdaad vooruit compilen. Wat net weer iets anders werkt dan bij Python.

Echter in de praktijk zijn compiler talen sneller dan interpreter talen. Omdat ze meestal al voor de juiste architectuur worden gecompiled.
De interpreter talen moeten bij definitie meerdere stappen uitvoeren gedurende dat het programma wordt uitgevoerd. De "compiler talen" zullen de code eens parsen, optimaliseren, en natuurlijk linken. De interpreter talen moeten deze stappen elke keer weer uitvoeren. Als we appels met appels gaan vergelijken dan is het duidelijk dat gecompileerde talen sneller zullen zijn.

Moderne JIT talen zoals Java kun je plaatsen tussen compiler en interpreter talen. Java bevat een compiler dat controleert op types etc. Maar de compiler gaat maar tot halve wegen de bytecode. De meeste performance optimalisatie gebeurt in the JVM, wat weer een bytecode interpreter is. Met JIT lijkt het uitvoeren van de code misschien het zelfde qua performance als op een compiler talen. Maar bij grote programma's zul je al snel verschillen zien.

Ik moet hierbij wel een kanttekening maken. JIT heeft het voordeel tijdens het uitvoeren van de code om voor uit te kijken en de code te veranderen. Hiermee is het mogelijk om de code te optimaliseren en in theorie iets sneller te maken in uitzonderlijke gevallen dan een compiler. Maar dan hebben we het nog niet over GC gehad.

(Edit Typos)

[Reactie gewijzigd door Torisuta op 11 februari 2016 15:07]

Sterker nog dus, de uitzonderlijke gevallen zijn zelden of nooit aangetoond in daadwerkelijke apps. Alleen in benchmarks en andere toepassingen die puur geschreven zijn om dit te exploiteren en de gewone Java regels niet volgen.

De vele pedante opmerkingen dat het wel kan zijn allemaal gebaseerd op theorie en 1 of 2 oude onderzoeken.

[Reactie gewijzigd door marcovtjetje op 12 februari 2016 11:31]

"JIT is niet altijd sneller" komt in de praktijk neer op "alleen in laboratoriumsituaties heeft JIT wel eens een optimalisatie die slecht geschreven en dus rotzooi compilerende C++ niet heeft".

Denk er maar over na: JIT optimaliseert code weg die in de praktijk niet gebruikt wordt. Hoe veel C++ programmeurs laten rotzooi zitten in hun inner loops die niet gebruikt wordt?
Het kan, maar dan heeft de C++ ontwikkelaar erg zijn best gedaan. Vergeet ook niet dat hoewel Java gecompileerd wordt voor een bepaald platform dat C++ dat al is. C++ moet je vooraf compileren voor een bepaald platform. C++ geeft de ontwikkelaar de mogelijkheid om hier zo ver als hij wil in door te gaan/schieten. Java is ronduit traag.
Leuke verdediging maar jammer genoeg bestaat een game uit meer dan "bepaalde basisberekeningen". Dat Minecraft bagger geschreven is en voor geen meter performed, staat buiten kijf. Wat nog niet wil gaan zeggen dat je daar meteen alles kunt aan gaan toeschrijven.

Garbage collection met stop the world events (ja, zelfs die nieuwe concurrent GC's) zijn gewoon niet optimaal voor real-time applicaties zoals games. Al helemaal niet als de VM helemaal niet zuinig met geheugen en objectallocaties omgaat.

Als het gewoon een kwestie was van "de basis wat te reshapen", had men dat gewoon gedaan.
Als je alles in eigen hand wil houden: neem C/C++. Nadeel: je zult ook alle ballen zelf in de lucht moeten houden en niet teveel fouten maken in geheugenallocaties.
Java biedt andere voordelen en voor de meeste toepassingen zijn de kosten die daar tegenover staan een goede trade off. Het een is niet beter dan het ander. Het een is wel beter dan het ander voor een bepaalde toepassing.
Wat vergelijking vaak lastig maakt is dat het aantal mensen dat meerdere van dit soort technologieŽn op gelijk hoog niveau beheerst niet zo groot is. Daardoor ontstaan 'kampen'.
Ja, je kan met beide fouten maken, maar bij Java moet je tegen de normale regels ingaan om performance eruit te worstelen (b.v. GC vermijden, veel JVM interne kennis hebben). En dat is toch anders dan bij C++ waar performance een gewoon en goed gedocumenteerd algemeen begrip van taal en algoritmes vereist.
De performance van Java is prima voor bijna alle toepassingen zonder trucs uit te hoeven halen zoals je die hierboven noemt. Daar krijg je heel veel voor. Portabiliteit, robuustheid onder andere.
Op het moment dat de performance niet voldoende is - zeldzaam geval - moet je denk ik geen trucs uit gaan halen maar een meer geschikte omgeving kiezen.

Twee decennia geleden was de uitdaging vaak nog om een toepassing te kunnen bouwen. Bijvoorbeeld realtime animatie of moeilijke databasekoppelingen.
Heden ten dage is de uitdaging eerder of we organisatorisch onze ontwikkelprojecten nog op de rails kunnen houden, of we alles nog getest krijgen. Daar past andersoortig gereedschap bij.
Java doet echt wel qua performance zich onder C++. Als je een beetje googled kom je zat benchmarks tegen. :)

Hier al vast een: http://hildstrom.com/projects/langcomp/index.html

[Reactie gewijzigd door Torisuta op 11 februari 2016 11:57]

Als dat verhaal waar was hadden ze het wel herschreven in C#, tenslotte een taal uit de zelfde categorie als Java en Minecraft is bij uitstek een mooi uithangbord voor de eigen taal. Het is erg leuk dat Java in sommige laboratoriumbenchmarks bij bepaalde algoritmes er niet slecht uit ziet naast C/C++ maar zo gauw je meer gaat doen als ťťn algoritme draaien en met name als er een GUI bij komt kijken dan heeft Java gewoon niet de performance die C++ heeft. Nu niet, nooit niet. Automatic garbage collection is niet alleen op zichzelf al een performance probleem, maar het treedt ook op op momenten die niet bepaald worden door de programmeur. Bijvoorbeeld tijdens het scrollen in Android.
Inderdaad een mooie rebuild met betere code. Ik hoopte al stiekem dat MS dit ging doen. De beste mods en zaken uit de community in de basisgame meenemen.

Ik heb ooit een servertje draaiende gekregen. Was echt prima te doen zonder kennis van zaken. Maar vervolgens moet je alle instellingen vial losse .bat en tekstfiles gaan instellen. Waarbij elke modbuilder zijn eigen wijze er op nahield.

Ik heb de W10 build nog niet gespeeld maar hoop dat ze in de komende jaren met een klein team allerlei toevoegingen gaan doen die zullen aanvullen als een compleet uitgewerkt geheel.

Ben eigenlijk bang om weer te beginnen ... :| zuigt gewoon te veel tijd op ...

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 11 februari 2016 12:59]

Het probleem dat minecraft had/heeft bij de java variant is dat het gewoon niet goed omgaat me zijn resources, het geheugen gebruik loopt erg snel op en word volgens mij niet (goed) gecleared. Waardoor het vaak bij minder sterke systemen heel goed draait als je hem start en naarmate de wereld/speelduur verlengt je problemen gaat krijgen (waaronder memory leaks).
Zeker als je ook nog een paar mods eraan toevoegd.
Dat ligt niet aan java, maar aan hoe je programmeerd. En in veel gevallen is java zelfs sneller dan native apps.

Probleem is dat gebruikers een 32 bit java installatie hebben onder een 64bit computer. Of dat je als programmeur onnodig veel op de heap plaatst terwijl c++ programmeurs dit vaak veel beter regelen (die moeten immers hun garbage zelf cleanen en java is veel makkelijker in te stappen)

Maar dit ligt niet aan de taal java. Maar aan de jvm op de computer en de programmeur.

(C++ kan natuurlijk sneller zijn, zeker als je voor specifieke hardware compileerd)
En in veel gevallen is java zelfs sneller dan native apps.
Absolute en totaal niet onderbouwde onzin.
Probleem is dat gebruikers een 32 bit java installatie hebben onder een 64bit computer.
Is heel erg afhankelijk van de applicatie die je draait. 64 bit kan ook tegen je werken. Grotere heap, duurdere garbage collections.
Maar dit ligt niet aan de taal java.
Ja, het ligt wel aan de taal Java. Java heeft fundamentele verschillen met C++ die nooit overbrugd kunnen worden. Garbage collection is altijd een probleem in performance kritische applicaties.

Wat Java biedt is gemak voor de programmeur en een makkelijkere manier om cross-platform applicaties te schrijven. DŠt is de reden dat mensen voor Java kiezen, dŠt is de kracht.
Sorry, kan ik niet volledig met je eens zijn.

Het probleem zit hem niet in de programmeertaal Java.

GC is een issue, maar dat probleem zit hem met name in de JVM implementatie. Die is sub-optimaal, altijd al geweest.
Het is best mogelijk om van een in Java geschreven applicatie native code te compileren die geen GC vereist, maar SUN/Oracle hebben geen zin om er tijd/geld in te steken.

Microsoft heeft dat 20 jaar geleden al gezien en opgelost, en meer recent deed Google dat ook.
Echter, net als destijds met Microsoft is gebeurt zal mogelijk ook Google juridisch gedwongen gaan worden om daarmee te stoppen.
Nu is Google een veel grotere juggernaut dan Microsoft destijds was dus misschien komen die er niet zo slecht vanaf.
Maar dan nog, Google heeft geen windows implementatie gemaakt, dus schieten we daar niet zoveel mee op..
Java heeft geen enkel mechanisme om handmatig referenties te verwijderen, dus het enige wat werkt is Automatic Reference Count (ARC) als alternatief voor GC. ARC werkt prima in Objective-C en Swift (ook omdat de core libs voor een groot deel nog in C/C++ geschreven zijn) maar het is gewoon langzamer dan het met de hand doen aangezien de software eerst de references moet gaan tellen bij iedere referentie die verdwijnt terwijl die stap gewoon niet gemaakt wordt bij handmatig objecten verwijderen.
Ook dat ligt niet aan de programmeertaal zelf, het zijn de "compiler" en de JVM implementatie die het probleem veroorzaken niet de taal.
Jij bent wel een stugge volhouder hŤ? :D Als ik een programmeertaal maak die optellen en aftrekken niet ondersteunt dan kun je compilen en knutselen aan een JVM wat je wil maar het zit er gewoon niet in omdat de programmeertaal het niet heeft.

Welnu: Java ondersteunt het handmatig deleten van objecten niet en zal daarom (totdat de taal fundamenteel aangepast wordt) NOOIT de performance van een taal halen die het wel ondersteunt.

Het is ook vrij logisch als je iedere stap van een platte tekstfile met code tot en met de CPU kent.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 11 februari 2016 19:07]

Omdat de performance duizenden malen beter is. De Java versie word al sinds release geplaagd door slechte performance, pop-in, etc. Deze versie loopt smooth als boter, zelfs op tablets, en heeft echt 0 zichtbare pop-in.
O+ fijn dat iemand het snapt
Omdat je zo ook samen kan spelen met xbox, playstation, android en ios
Leuk dat onze grote update het nieuws kon halen :)
groetjes van Mojang HQ
Wanneer komt Minecraft naar steam?

Heb er graag geld voor over om minecraft te kopen, alleen zou ik het graag via steam willen hebben. Niet omdat ik een steam fanboy ben, maar omdat ik steam minder slecht vind dan de rest van de platforms.

ontopic: Update met extra functies is altijd goed! Graag zie ik nog is een update met overworld events in de zin van bijvoorbeeld een Full Moon event waar er weerwolven spawnen, of een night of the dead (elke nacht 1% kans dat het night of the dead wordt ofzo) waarbij de zombies x5 zo sterk zijn en rennen.

Een update om het survival aspect weer een beetje in de spotlight te zetten
The vorige eigenaar van Minecraft heeft een reden gegeven waarom hij niet de game via steam wou verkopen:
www.pcgamer.com/notch-on-why-minecraft-still-isnt-on-steam/
waar ik het eens ben dat 30% veel te veel is, ben ik toch van mening dat er veel mensen niet zitten te wachten op 400 verschillende game platforms, waarbij elke developer een eigen laagje naast de normale .exe maakt.

waar je eerst alleen op een snelkoppeling klikte om een game te starten, moet je nu eerst het platform opstarten, inloggen, game aanklikken, vaak komt er nog een launcher van de game zelf om vervolgens in het game menu te komen waar je je spel daadwerkelijk kan laden. Ik vind dat steam dit ook nog een stuk beter kan doen en valve is een beetje graaierig geworden de laatste tijd.
wat kan Steam/Valve een stuk beter doen? De extra launcher wordt je opgedwongen als onderdeel van de game, daar heeft Valve geen invloed op.
Not going to happen. Microsoft bezit Minecraft, en zij gebruiken het volop als promomiddel voor hun eigen technologieen.
MS released gewoon games op Steam hoor.
Niet de games uit de appstore, die het xbox framework gebruiken.
Een vraag, betekent dit, dat minecraft java uit eindelijk gestopt wordt?
We hebben een team werken aan de Java verzie, en voor de komende tijd zal dat ook zo blijven, vooral ook omdat je dingen kan in de Java verzie die niet makkelijk en of mogenlijk zijn in de win10 verzie.
Zijn ze thuis blij mee, ivm linux.
Kan jij toevallig vertellen of de Rift versie van Minecraft apart aangeschaft moet gaan worden? Of krijgt de normale Windows 10 versie de mogelijkheid?
En nu werken aan de Wii U versie. ;)
Minecraft heeft helaas de naam dat het een kinderspel is... Noem me een hipster maar in 2010 was het nog gewoon een leuk spelletje waar je niet raar op werd aangekeken, buiten het feit dat vrijwel niemand begreep waarom je zo'n lelijk spel zou willen spelen. Veel uren in gestoken, is echt zo'n spel wat je een half jaar niet aanraakt en dan no-life gaat spelen. Ook de tekkit-mod heeft me talloze uren extra plezier opgeleverd.
Minecraft heeft helaas de naam dat het een kinderspel is...
Maar beste Manny, het is ook een kinderspel.
(getekend: Koelpasta, een 40er met een minecraftverslaving)

Overigens denk ik dat het 'kinderachtige' aan minecraft is dat je je fantasie moet gebruiken. Veel volwassenen kunnen geen spel spelen als er geen doel achter zit. Kinderen (en sommige volwassenen) zien het zoals het werkelijk is, een ultieme sandbox. :)
Als je er een modpack overheen gooit vind ik het niet meer een kinderspel meer.
Ik spel op moment FTB infinity evolved en dan je best nadenken over hoe alles werkt.
Zeker mee eens, mensen zien niet in dat het niet alleen maar een spel is waar je een boom stuk hakt en dan ben je klaar. Als je kijkt hoeveel mods en modpacks en HQM maps er zijn dan kun je zoveel meer als mensen zouden kunnen voorstellen.

Heb zelf ook al aardig wat uren in modded-MC zitten blijft leuk om elke keer weer een andere mod helemaal uit te spelen en te kijken wat je ermee kan. Er blijven ook nog steeds meer mods en modpacks uitkomen met nieuwe content wat erg goed is voor de levensduur van MC.
Is het een kinderspel ja? Was dit insteek waarmee Notch Minecraft heeft gemaakt? (Legitieme vraag, maar ik denk het eerlijk gezegd van niet).
Ik denk niet dat ie het persee voor kinderen heeft gemaakt, maar hij heeft er wel bewust een soort naiviteit ingebouwd. Hij zal wel uiting hebben gegeven aan het kind in hem. :)
Mooi gesproken. Minecraft is nu net zo'n game die je weer lekker kind laat zijn - fantasie de vrije loop, geen grenzen, geen stigma.

Toch iets wat heel veel mensen kunnen gebruiken, een tool om weer zonder stigma in aanraking te komen met hun kinderlijke fantasie. Het is precies wat je nodig hebt om goed out of the box te kunnen denken.
Ik snap alleen 1 ding niet.. Het her-opnieuw opbouwen hiervan kan ik alleen maar toejuichen. Echter, Minecraft is groot geworden door het modden, en dat is de enigste reden dat mensen dit spel (in de meeste gevallen dan) nu nog spelen. Echter is dat dus niet mogelijk met deze windows 10 versie. En hiermee slaan ze in mijn menig de gehele plank compleet mis. Als ze hier meteen van de ground up een modding API hadden toegevoegd, zou dit een geweldig project zijn, MC die werelden in 1 seconde genereerd in plaats van 1 minuut moeten wachten op je nieuwe wereld, goede FPS enz.. maar ze bouwen het opnieuw en dan laten ze het gehele modden achterwegen. Beetje vreemd.
Hoewel dat inderdaad een groot gemis is en er zeker voor zorgt dat ik bij de Java versie blijf, denk ik dat je het aantal spelers dat met mods speelt overschat. Ik heb er geen cijfers van, maar volgens mij speelt minimaal 75% zonder mods. Zeker door servers als Hypixel, waar behoorlijke custom gameplay beschikbaar is met een vanilla client, is er genoeg replayability zonder mods.

Ben het nog steeds met je eens echter, zonder mods voor mij geen Minecraft ;)
Volgens mij klopt het wel wat je zegt en ik dacht dat een van de devs erover getweet had! Het aantal modded minecraft spelers is veel lager dan je/we denk(en) in ieder geval.

Zelfde geldt voor multiplayer vs singleplayer, daar denkt men ook dat enkel multiplayer minecraft gespeeld wordt. Een officiele tweet zegt dat dit bijna exact 50-50 is!

Edit: Tweet multiplayer vs singleplayer: https://twitter.com/Dinnerbone/status/553624211823288322
Ken je nagaan dat deze game al 7 jaar bestaat. Ik weet de release nog wel, de hype was real. Leuk dat ze Minecraft gebruiken voor educatie. Ik wou dat ik dat had op school vroeger...
Ja ik herinner me tweakcraft nog wel. Dat waren nog eens tijden :o
Oh man ik heb zo veel blokjes daar geplaatst.....
En dan ook lekker principieel alle bouwmaterialen eerst met de hand delven, wauw. Toen het begon met dat stadion vond ik het al extreem maar niet veel later waren ze Dagobert's geldpakhuis met goud aan het bekleden geloof ik ;)

Ik heb er laatst nog eens voor de grap doorheen gelopen, de server is nog beschikbaar als 'read-only'. Ongelooflijk hoe complet en groot sommige bouwwerken zijn geworden.
pff ja ik speelde het eerder met maten toen het nog in een vroeg stadium stond en notch het nog alleen deed. Gigantische steden bouwden we met maar een fractie van de materialen die de jongens nu beschikbaar hebben. Bijna een one of a kind spel
Leuk. :)

De overworld stond al lang in de planning en werd uiteindelijk geschrapt en dan toch weer als mod uitgebracht en nu dus officieel.

Er zijn wel wat haakjes:
- Ik hoop dat Overworld niet alleen naar de W10 versie gaat komen want dat zou betekenen dat MS dus toch weer gewoon MS is. ik hoop dat mijn Linux client ook gewoon de update gaat krijgen zodra deze getest is.
- Ik hoop dat ik niet weer een compleet nieuwe wereld moet genereren alleen maar om de overworld te bereiken. Ik hoop dat bestaande materialen kunnen worden gebruikt voor de overworld portal te poweren.

@Yggdrasil; Ah dat verklaard wat. Ik dacht aan de alternatieve 'hemel' dimensie die wat oorspronkelijk op de planning stond om gelijktijdig met de Nether uit te komen.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 11 februari 2016 11:45]

Huh? De Overworld is gewoon de naam van de standaarddimensie waarin elke speler start. Zie http://minecraft.gamepedia.com/The_Overworld. Je hoeft niks te doen om die te bereiken.

Deze update heet de Overworld-update omdat hij nogal wat features toevoegt aan de Overworld. Er komt geen nieuwe dimensie bij dus.
Ik durf te wedden om een emmer lava dat er genoeg tools komen om alles over te zetten ;-)
Ik mis in Minecraft enorm de mogelijkheid dat je de wereld die je op de XBOX One hebt ontwikkeld kunt openen op de iPad of in Windows. Zodat je daar verder kunt knutselen, ben niet altijd bij de Xbox in de buurt maar wil soms wel even lekker wat blokjes kunnen neerzetten.

En wat helemaal gaaf zou zijn is als in Minecraft op de een af andere manier zwaartekracht wordt geÔntroduceerd. Dat je gebouw gewoon instort als je hem niet goed opbouwt. Ook educatief lijkt me dat een mooie toevoeging, omdat je dan rekening moet houden met bouwkundige dingen :)
Als de PS4 versie dedicated servers had die je kon huren dan had ik er waarschijnlijk freakin veel uren in gestoken, maar aangezien we te afhankelijk waren van het feit of de host zin/tijd had om te spelen was de verslaving heftig maar kort. Misschien maar beter zo :+
Die dispenser zat ik al een tijdje op te wachten...
Ik speel dit vaak met mijn neefjes tegenwoordig, leuk om weer eens in te duiken. Speelt ook soepeler dan de Java editie en maakt het veel makkelijker om samen te spelen dmv Xbox accounts.

Wat ik in de Windows 10 editie echter op dit moment het meest nog mis is de F3 functie die o.a. je coŲrdinaten weergeeft. Zodat je niet verdwaalt in dit makkelijk te verdwalen spel en zodat je weet of je al diep genoeg zit (lager dan 16) om diamanten te mijnen. Hopelijk wordt die snel geÔmplementeerd want het is verdomd handig.
An sich is het kunnen bepalen van de diepte ivm diamanten een van de minste dingen waardoor ik F3 mis.

Gewoon graven naar het lava level. De blokjes daarboven zijn ideaal.

Ik mis F3 vooral omdat het super handig was om je positie te kunnen bepalen bij het uitlijnen van tunnels / verbindingen / bouwsels. En ook bij het exploren Is die functie soms onmisbaar om de positie van interessante locaties die je anders vaak nooit meer vindt te kunnen noteren.

Anyway. W10 editie is een stap voorwaarts ten opzichte van de Java cliŽnt. Maar als ik zin heb in minecraft speel ik meestal toch nog de Java cliŽnt. Sommige dingen die nu nog ontbreken mis ik enorm. F3, inderdaad, maar ook mods, bepaalde blokken en functies, etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True