Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

Microsoft komt met een nieuwe editie van de populaire game Minecraft. Minecraft: Education Edition is bedoeld voor gebruik in de klas als hulpmiddel voor het leren van verschillende vakken, van geschiedenis tot natuurkunde.

Heel veel wordt er niet veranderd in vergelijking met de standaardversie van de game. Aan de onderwijsversie van Minecraft is een verbeterde kaart toegevoegd om het makkelijker te maken om te navigeren. Verder kan een leraar de materialen die leerlingen kunnen gebruiken limiteren en wordt een in-game camera met notitieboekje toegevoegd om bij te kunnen houden wat er is gebeurd.

Op elke server kunnen veertig deelnemers samenwerken en opdrachten maken die door een docent worden opgesteld. Om docenten te ondersteunen, is het makkelijker gemaakt om de Minecraft-wereld aan te passen en wordt er een website opgezet waar docenten elkaar kunnen helpen. Op de website kunnen speciale leerwerelden worden geplaatst met lesplannen die dan weer door andere docenten kunnen worden gebruikt. Microsoft heeft aangegeven niet zelf werelden te gaan maken voor gebruik in de klas.

Microsoft toont de mogelijkheden voor het gebruik van Minecraft in onderwijs tijdens de Bett-show in Londen. Het gaat tijdens de show workshops geven over hoe Minecraft kan worden gebruikt, maar zal ook een demo tonen van Minecraft: Education Edition.

Minecraft: Education Edition wordt gemaakt in samenwerking met de makers van de MinecraftEDU-mod voor Minecraft. Microsoft zegt voor het einde van het schooljaar te komen met de prijs van de educatieve versie van Minecraft. Vooralsnog is het plan om vijf dollar per gebruiker per jaar te vragen.

Minecraft Education

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

5 euro per gebruiker per jaar vind ik best veel. Zeker als er in een klas een man of 20 zitten. Moet je nog eens een minecraft server voorzien ... De educatieve waarde ontgaat mij ook een beetje, wat wil je kinderen leren in minecraft dan ? (anders dan de programmeerbare minecraft editie voor de raspberry pi)
Nuja, dan betalen ze maar een paar euro's meer schoolgeld?

De server zou je gewoon kunnen draaien op de PC van de docent (er staat er tegenwoordig toch in elk lokaal een?)

Wel vraag ik mij af of elk kind over een laptop/desktop beschikt op school (die minecraft redelijk draait)

Ik vraag mijn daarnaast inderdaad af voor welke leeftijd dit bedoeld wordt. Wat ook impact heeft op de leerdoelen en hoe bereikbaar deze zijn binnen minecraft.
Nog meer schoolgeld? Het meerendeel zal inderdaad wel geen problemen hebben met 5 extra. Maar er zijn altijd wel kinderen die in armoede leven en die zelfs 's middags geen boterhammen meekrijgen om op te eten. Moeten die dan uitgesloten worden? Zo werkt het onderwijs hier in Belgi niet.
Toen ik nog op de basisschool, zat 20 jaar geleden, waren hier altijd potjes voor. Zo konden kinderen waarvan de ouder een laag inkomen hadden toch meedoen met bepaalde excursies, schoolreisjes of andere activiteiten die extra geld kosten. Voor die kinderen kun je, als dit nog bestaat, dan altijd nog kijken of er ruimte is om deze potjes aan te spreken. Zo kunnen zij ook gewoon meedoen met het lesprogramma.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 19 januari 2016 15:54]

Ik was laats voor een basisschool aan het kijken vrijwillige ouderbijdragen was wel geteld 30 euro per jaar. Daar kunnen ze makkelijk 35 van maken natuurlijk.
Als je de video bekijkt, zitten ze in een computerlokaal/bibliotheek: https://www.youtube.com/watch?v=hl9ZQiektJE

Ook vrij logisch omdat niet elke klas tegelijkertijd 'Minecraft les' nodig heeft, en daarna is die 5 euro per PC lijkt mij en niet per leerling?
Echt veel inlevingsvermogen heb je niet, vind ik. 100 euro per jaar voor een klas is niets als je kijkt naar de kosten van het onderwijs en onderwijs materiaal.

Wat kun je dmv Minecraft leren? Wat niet!

Wat te denk van aardrijkskunde? Droge kost toen ik het moest leren uit zo'n boekje, nu kan men het gewoon visualiseren.

Wat te denken van geschiedenis? Architectuur, het Romijnse rijk, oorlogen, alles valt te modelleren.

Wat te denken van basale wiskunde? Of techniek? Een complete computer is al nagebouwd in Minecraft.

Ik vind het een geweldig idee. Ik heb onlangs een 6 jarig kind een compleet VOC schip zien bouwen in Minecraft. Ik was diep onder de indruk van de snelheid, het inzicht, en de toewijding, van een 6-jarige!
Overdrijven is ook een vak. Aardrijkskunde bij jonge leerlingen is met de map of minecraft daar zo veel extra kan bieden ? Platen tecktiek kan in MC bij mijn weten niet.... Geschiedenis een praktisch voorbeeld ?
Wiskunde, de computer nabouwen is geen triviaal klasprojectje... Daarnaast voor elektro bestaan kits die veel makkelijker en correcter zijn... Kortzichtig van mij? Kan best, maar kom maar met de goeie voorbeelden
Tja. En als je kijkt wat ander schoolmateriaal per jaar kost, zul je zien dat het meevalt.
Digitale licenties van bijvoorbeeld rekenen in combinatie met boeken kosten al snel een kleine 15 a 20 euro per persoon per jaar.
Als ondersteunend middel zijn de kosten van dit dus nog niet eens zo gek

En wat betreft de educatieve waarde...
Als leraar iets goed inzetten en van het juiste materiaal voorzien is gewoon een extra middel tot leerzaam materiaal.

Ze leren samen te werken
Gebruik van computers
Een uitdagende omgeving die past in hun leefwereld
Opsporen van leermateriaal door opdrachten te doen zoals rekenen, taal, geschiedenis.

En zo nog veel meer

Uiteindelijk staat of valt iedere materiaal vorm door de invulling en gebruik door de leerkracht.

Een goed lesboek over wiskunde kan niet leerzaam zijn als de leerkracht er een potje van maakt...
Nooit gehoord van redstone? Geen betere manier om simpele schakelingen uit te leggen.
Ja en redstone werkt helemaal niet als echte XOR/OR/AND verbindingen, daar bestaan veel, veel betere pakketten voor die je laten spelen met verbindingen ...
Als je rekent dat een schoolboek ongeveer 12 kost valt het nog mee vind ik.
Waarom maken ze dit dan niet gratis? Het is zo'n kleine moeite en toch een erg mooi gebaar...
Studieboeken kosten ook wat. Niks is gratis :-)
Tenzij je het niet gebruikt; op de school van mijn schoonzusje gebruikten ze al haast geen studieboeken meer. Alles ging via print-outs en de portal van de school zelf :/

Rare wereld.
Dat is ook niet gratis... ;)
Ik blijf het leuk vinden hoe mensen digitale goederen geen geld waard vinden. Net alsof je voor het boek betaald en niet voor de inhoud ervan.
Het is meer dat studie boeken asociaal duur zijn.. want het zijn dingen die mensen nodig hebben, dus betalen ze het toch..
Niet alleen dat er zit ook onderzoek in, er is ... anders als bij een roman ... niet zomaar even een verhaaltje opgeschreven. Daarnaast is de afzet lager en verouderen ze qua inhoud en lesmethode.
Bij de meeste (goede/gewaardeerde) romans zit er waarschijnlijk ook aardig wat tijd in, soms ook wel wat onderzoek, maar vooral ook creativiteit. Het is vaak juist niet zomaar even een verhaaltje dat is opgeschreven.

Waar ik zelf meer moeite mee heb is de belachelijke termijnen voor hun rechten, van die dingen dat er tot 70 jaar na de dood betaald moet worden. En soms ook veel te hoge prijzen (met name voor ebooks, mede door te hoge BTW). Uit wetenschappelijk onderzoek is al gebleken dat een duur van zo'n 14 jaar voor auteursrecht een optimale termijn is, zie bijvoorbeeld hier http://blog.iusmentis.com...4-jaar-wiskundig-bewezen/ (een verwijzing naar het onderzoek is in dit artikel te vinden).

Ik vind het onzin dat de (klein)kinderen van iemand die een succesvol boek/liedje geschreven heeft, daarover ook nog doorlopend inkomsten ontvangt (of een bedrijf dat de rechten in handen heeft gekregen wat dat betreft). Die kinderen erven wellicht een leuk bedrag, en dat moet dan maar genoeg zijn.

Wat mij betreft moet er een vaste termijn komen voor dit soort rechten, vanaf eerste publicatie. Die rechten kunnen overgaan op erfgenamen, verkocht worden aan een bedrijf, of whatever, maar de tijd tikt gewoon door.

Maar goed, wie ben ik...
de kosten om het 1 keer te maken en daarnaa 10000x digitaal te kopiren zijn veel lager dan dat het ook nog uitgedrukt moet worden op papier en te transporteren.

hier zit vaak de crux waarbij men denkt dat het veel kost om dit te doen via de digitale wereld maar dat is gewoon niet waar het zou dus goedkoper moeten zijn en dat is vaak niet zo.

de winst marge is enorm.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 20 januari 2016 00:27]

Die 2-3 euro dat het kost om een boek op papier te drukken en het transport zijn te verwaarlozen. Het is dus helemaal niet vreemd dat een digitale versie net zo duur als de papieren versie. Een digitale versie heeft ook distributiekanelen nodig en duurder betaalde mensen om deze kanalen op poten te houden.
ja 2 a 3 euro is veel op school boeken die in 2014 al meer dan 32 miljoen keer zijn verkocht daar zit dus een hele dikke winst marge op

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 20 januari 2016 02:30]

Veel is er de afgelopen 10 jaar niet veranderd.

Op de uni kregen we een boekenlijst met maar enkele verplichtte boeken en een hele stapel bundels (samengesteld door docenten en werden verkocht tegen papierprijs) die we moesten aanschaffen en op blackboards was er nog meer achtergrondinformatie.
De niet geringe aanschafkosten van Minecraft (bijna 2 miljard $$$ ) moeten er op de een of andere manier ooit terug uit komen ;)
Het meeste hebben ze er waarschijnlijk al wel uit gehaald, aangezien Minecraft nog steeds populair is en redelijk veel verkocht wordt (realms en dat soort dingen erbij,) plus de publiciteit die ermee komt.
O holyshi ik wist niet dat ze zo veel voor neer hebben gelegd. Dan nog blijf ik bij mijn punt en verklaar ik ze voor gek maar dat terzijde.
Omdat Microsoft geen liefdadigheidsinstelling is.
Volgens mij zijn scholen nog steeds gewoon profit organisaties.
Je bedoelt neem ik aan "non-profit"? Want een school is natuurlijk een overheidsorgaan, geen bedrijf.
Scholen zijn zeker geen overheidsorganen. Veelal verenigingen en stichtingen maar geen overheidsorganen.
Leraren zijn ambtenaren, die worden betaald met geld vanuit het Ministerie van Onderwijs & Cultuur.

Dat scholen over het algemeen onderdeel zijn van een stichtingen of een vereniging doet daar niks aan af.
Ik weet zeker dat mijn inkomen gestort wordt door de instelling waarvoor ik werk. Scholen worden gefinancierd voor elke afgestudeerde student. 6 jaren bekostiging voor elke afgestudeerde. Als een student binnen de gestelde termijn van 4 jaar afstudeert houdt de instelling extra geld over.
Dat klopt, maar de instelling krijgt het geld van het ministerie van O&C naar rato van aantal en type leerlingen. Daarnaast controleert de onderwijsinspectie van het ministerie van O&C de scholen.
In ieder geval zijn docenten in het openbare onderwijs wel degelijk ambtenaren. http://www.judex.nl/recht...n-ambtenaren-zijn-er_.htm
Dat is leuk, maar je argument is NULL want overheid is niet gelijk aan non-profit. In de economische wereld heb je profit, non-profit en government en die laatste geldt bijv. voor de aanschaf van licenties expliciet niet als non-profit en vallen daarom o.a. vaak buiten de boot bij 'gratis gebruik voor non-profit organisaties'.

Okay, mogelijk reageerde ik op de verkeerde. Punt is, overheid /= non-profit.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 20 januari 2016 09:16]

Dat gaat misschien in het hoger onderwijs zo, maar in het basisonderwijs niet, hoor.
Een school is geen non-profit, het valt onder heel andere regels, zowel bij de staat als bij de software bedrijven. De reden dat scholen vaak gratis of heel goedkope software van software bedrijven krijgen is omdat die bedrijven dan hopen dat de scholieren het later ook zakelijk blijven gebruiken. Als we het echter over specifieke school software hebben, dan is dat vaak best heel prijzig, omdat die software later niet gebruikt wordt in het algemeen.

Deze EDU versie van Minecraft zou wel eens een heel prijzig educatie product kunnen zijn, die speciaal is ontwikkelt voor leerlingen. Anders hadden ze ook wel verder gekund met de standaard Minecraft...
Waarom denk je dat de software voor scholen goedkoper is dan voor andere bedrijven? Scholen betalen zich helemaal klem aan software...
Ga eens kijken wat je als school betaald voor Office 365. Voor faculty E3 met Office 2016 (Proplus) kost elke licentie vier Euro nog wat per gebruiker per maand, elk andere bedrijf betaalf negentien Euro nog wat per gebruiker per maand. Vervolgens krijg je 2x 500.000 licenties erbij, heb je een paar honderd TB storage in Sharepoint Online, gratis Office 365 en Office 2016 licenties voor al studenten.

https://www.microsoft.com...f-how-to-buy/default.aspx
http://www.adobe.com/nl/education.edu.html
etc.
Je kan, althans in Belgi, als onderwijsinstelling via de Authorized Education Partners intekenen op MS-KIS.

Dat kost een school, afhankelijk van het aantal computers of fulltime-medewerkers, een vast bedrag per jaar, dat beduidend lager ligt dan wat de volle maandelijkse prijs voor O365.

In ruil voor dat bedrag mag je op alle toestellen van je instelling gebruik maken van de laatste Windows versies (Edu, Pro, ...), Windows Server en Office. Ook de ProPlus, Office365, zit daarin inbegrepen en kan je dus als school zijnde aan al je leerlingen en personeel aanbieden.

Gratis is het niet, maar wel een pak goedkoper dan corporate versies denk ik. Zoals hier eerder al is aangehaald, proberen ze inderdaad gewoon aan klantenbinding te doen op jonge leeftijd. (degelijke) Software voor classroom management en dergerlijke meer is pokkeduur omdat die daar geen fluit om geven.

Een kleine bedenking: Microsoft kn ook niet anders dan enigszins redelijke prijzen hanteren. Doen ze dat niet, dan stapt - voor zover dat nu nog niet het geval is - heel wat volk over naar gratis alternatieven (chromebooks, Google Apps, LibreOffice, ...)
Een kleine bedenking: Microsoft kn ook niet anders dan enigszins redelijke prijzen hanteren. Doen ze dat niet, dan stapt - voor zover dat nu nog niet het geval is - heel wat volk over naar gratis alternatieven (chromebooks, Google Apps, LibreOffice, ...)
Ja en nee, veel van de gratis alternatieven zijn vrij bagger of niet gratis. Chromebooks zijn vrij bagger, kan je beter Linux op een PC zetten. Google Apps for Education is volgensmij ook niet gratis, echter is het ook aan een school om de kids voor te bereiden op de latere zakelijke omgeving. Die betalen wel gewoon de volle mep voor Office licenties om dat tijd bespaart en tijd = geld.

Ik kan me nog herinneren dat ik 20 jaar geleden nog een redelijk wat moest neerleggen voor een Office CD voor school 35-45 gulden of zo. En dat was nog ten tijden dat WordPerfect nog populair was...

Veel kids hebben/hadden een zelfbouw computer waar op een licentie bespaart was en voor de rest alles illegaal gedownload was (inc WIndows voor de PC spellen), ik betwijfel of dat heel veel anders is tegenwoordig. Hoewel, natuurlijk velen nu wel gewoon smartphones/tablets/laptops hebben waar dat standaard bij wordt geleverd.

Maar als we kijken naar Nederlandse HBO opleidingen ICT waar misschien twee Leerlingen in een heel jaar kunnen werken met de commandline, laat staan Linux... Bij een hoge school ben ik bv. slechts twee Linux desktops tegengekomen, bij 22.000 werk/leer plekken, de rest draaide allemaal Windows...
Jawel, maar voor producten en diensten zijn varianten voor Study en Education. Zo ook veel Microsoft producten, oa MSDN
Ligt aan de school. Volgens de Nederlandse wet (weet niet geheel precies hoe dit in de VS werkt) heeft elk kind recht op onderwijs, waarvoor er natuurlijk 'gratis' scholen bestaan. Sterker nog; Tot je 16de MOET je onderwijs volgen. Dat betekend niet dat als ik zelf een school wil opzetten, ik dat niet mag. Of wat dacht je van priv onderwijs wat in de VS toch als heel wat wordt beschouwd?

Verder wilde ik even zeggen dat ik dit weer zo'n gevalletje "omdat het kan" vind, zoals tablets in de klas. Vaak heeft de school niet genoeg verstand van de techniek om te zorgen dat bijv. deze game ook werkelijk iets toevoegt aan de lessen, maar gaat het waarschijnlijk meer een afleiding worden omdat leerlingen er mee lopen te spelen.

[Reactie gewijzigd door Fero op 19 januari 2016 15:38]

Leerplicht is tot je 18e, of tot je een havo/mbo 3 diploma hebt gehaald.
In Nederland zijn er maar een paar scholen die 'prive' scholen noemen. Ik snap alleen niet wat dit met minecraft education te maken heeft.
Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
School != overheidsorgaan
Scholen zijn vaak semi-overheidsorganen, maar zelfs daar geld
School !=semi-overheidsorgaan
(Nyenrode, Harvard en alleen Engeland heeft bijv al ruim 2500 private scholen)
Whahaha... ja. Leg dat even uit aan al het onderwijspersoneel dat wegens bezuinigingen ontslagen is? Scholen zijn organisaties met een winstoogmerk. Afgestudeerde leerlingen zijn targets die gehaald moeten worden, docenten zijn resources, en hoofdonderwijzers zijn managers.

Niks geen overheidsinstelling. Welkom in de 21e eeuw.
Educational Licenses kosten niets voor nagenoeg alle Microsoft producten. Scholen zijn non-profit en (semi)overheid. Alleen voor medewerkers van de school moet betaald worden.
Ze moeten het uitmelken gezien ze anders nooit de belachelijk hoge investering kunnen terugverdienen ;) Vandaar dat we nu de ene spinoff na de andere wordt gelanceerd.
Dit zal dan wel als game gestreamed moeten gaan worden. Op veel scholen staan computers die qua hardware Minecraft niet echt zullen trekken. En geld om te investeren in high-end/mid-range (game)PC's is er niet binnen het budget.
Op de scholen waar ik tot nu toe gezeten en lesgegeven heb, hebben ze sinds vorig jaar pc's staan met Intel i5 processors, die Minecraft met gemak kunnen draaien, want zo zwaar is het spel ook weer niet. Ik heb het zelf ooit een keer op een oude pc gespeeld met een Intel Pentium III met een single-core 2,3 GHz processor. (Geen idee wat voor CPU het was eerlijk gezegd, het was niet veel soeps in ieder geval ;) )

Scholen krijgen elk jaar een bepaald bedrag om te besteden aan ICT, waardoor ze om de 2-3 jaar nieuwe computers of iPads/tablets of andere ICT-dingen aan kunnen schaffen.

Dus waarschijnlijk is het voor de meeste scholen (niet voor alle) geen probleem om Minecraft te draaien.

[Reactie gewijzigd door Sba1995 op 19 januari 2016 16:08]

Mijn ervaring is juist dat de scholen waar ik kom de ict voorzieningen erg ondermaats zijn. Er is inderdaad elk jaar budget voor vernieuwing, maar dit lijkt niet te worden gestoken in goede pc's. Ik heb het zelfs afgelopen jaar meegemaakt dat er geen Youtube filmpjes konden worden afgespeeld (ondanks een snelle internet verbinding)
De afgelopen jaren ben ik alleen maar scholen (voortgezet onderwijs) tegengekomen waar de Wi-Fi stabiel en snel was, en waar de leerlingen en docenten met hun eigen telefoons verbinding hadden. De verbinding was ook snel genoeg om filmpjes in Full HD te kijken.

Maar dat verschil natuurlijk ook weer per school. Sommige scholen stoppen het budget liever ergens anders in, of sparen het geld op voor een grote vernieuwing ofzo.
Oh, Je had het over het voortgezet onderwijs. Ik heb enkel ervaring met het basisonderwijs. Daar is de internet verbinding stabiel, maar de hardware niet goed.
Daar zit natuurlijk ook weer een wereld van verschil tussen. Ik ken mensen die in het basisonderwijs zitten, op die school hebben ze niet eens een fatsoenlijke internetverbinding.

De pc's die daar gebruikt worden zijn van die netwerkdingen, ze draaien allemaal van 1 centrale netwerk-pc. Daar zal Minecraft inderdaad nooit op kunnen draaien. Onwaarschijnlijk in ieder geval.
Je bedoeld thin clients met een bijbehorende server.

Dat het thin clients en een remote desktop server zegt nog niets over de performace. Wij gebruiken zowel thin clients als normale desktops door elkaar. Beide omgevingen zouden dit makkelijk aankunnen. Wij staan de studenten alleen niet toe om zelf software te installeren, maar indien dit nodig is dan zou je dit gewoon kunnen realiseren.

Dat thin clients over het algemeen dicht staan via een beheer tool betekent niet direct dat ze slecht zijn of niet een goede performance weten te realiseren.
Precies, die bedoelde ik. Het hangt inderdaad af van de hardware van de remote desktop server. In het geval waar ik het over had, is de performance zelfs van niet veeleisend gebruik al redelijk slecht, dus laat staan dat die thin clients een spel zouden kunnen runnen.
Het hoeft niet af te hangen van de hardware in de remote server. Er zijn zat oplossingen waar de software zelf remote staat maar waarbij de hardware van de thin client (deels) gebruikt wordt voor het renderen.

Toen ik bij mijn huidige werkgever begon functioneerde de thin clients ook ver beneden maat, maar dit bleek al snel niet in de thin client zelf te zitten maar in de verbindingen naar de diverse locaties en een niet onderhouden serveromgeving. Het zou dus goed kunnen dat ze daar gewoon voor de huidige inrichting een verkeerde keuze gemaakt hebben.

Een van die thin clients draaid ook gewoon bij mij thuis als webserver. Afhankelijk van het merk/model is meestal de opslag een grotere uitdaging. Bij veel van die thin clients zit er een soort CF kaart in voor de opslag met een aangepaste connector. Tegenwoordig zijn er genoeg die beschikken over een SSD of iets soortgelijks. Ook zijn er diverse modellen die over een redelijke onboard grafische chipset beschikken.

Natuurlijk kan het altijd zijn dat ze echt gewoon oude zooi hebben, maar dat het niet over een lekkere performace beschikt kan aan heel veel zaken liggen ;)
Dat noemen we een terminal server met thinclients ;) en nee dat zal met een dergelijke oplossing niet zo denderend werken, tenzij de terminal server een dikke GPU heeft.
Die dikke GPU in de server is al achterhaald. Er zijn meerdere oplossingen waarbij de hardware van de thin client wordt gebruikt voor het renderen. In dat geval ben je veel meer afhankelijk van de performance van de verbinding. ;)
Scholen krijgen elk jaar een bepaald bedrag om te besteden aan ICT, waardoor ze om de 2-3 jaar nieuwe computers of iPads/tablets of andere ICT-dingen aan kunnen schaffen.
Dit is niet waar, geld komt gewoon lump sum binnen: VO sinds 1995, PO sinds 2006. Vanuit de overheid krijgt een school of scholenstichting geen geoormerkt geld binnen dat verplicht aan ICT-gegeven moet worden.

Afhankelijk van de visie van een school worden bepaalde keuzes gemaakt en ICT-middelen in X jaar afgeschreven. Ook mogen scholen zelf kiezen welke pc:leerling ratio ze aanhouden, of ze overstappen naar BYOD enzovoorts.

[Reactie gewijzigd door Gizz op 19 januari 2016 20:07]

Een Pentium III op 2,3 GHz? Die was dan minstens 900 MHz overclocked.
Het gaat om het idee ;)
Niet op Tweakers als het om dit soort details gaat, hoor ;)
Ik heb het aangepast in mijn originele reactie ;)
Echt heel veelesien is het niet:
A Windows, Mac or Linux computer (desktop or laptop)
2 GB of RAM or greater
Intel Pentium D, AMD Athlon or greater processor
200MB free hard disk space or more
Java 6 Release 45 or later (including Java 7 and 8)

bron: https://minecraftedu.com/faq

Echt heel zwaar is dit niet.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 19 januari 2016 15:56]

Vooral Java maakt dat het veeleisend wordt. Een Core i3 met Intel HD Graphics heeft het zwaar te verduren. De lag die optreedt, maakt het niet bepaald aangenaam om te gebruiken. Voor kinderen zal haperen en schokken maken dat het "onspeelbaar" is en verdwijnt het enthousiasme als sneeuw voor de zon. Want huis gaat het allemaal veel sneller. Ik ben ook van mening dat daar een groot gevaar schuilt.
mijn I3 met intel HD4400 draait dit gemakkelijk met 60FPS (locked) op de hoogste settings, met 4G ram in totaal, volgens mij 2 allocated, moet dus op de gemiddelde school computer moeilijk worden, maar een I3 doet dit gemakkelijk.
Als je geen resourcepacks gebruikt is 2gb ram gebruik door MC nogal hoog.
Minecraft kan op zeer simpele pc's draaien, enkele dingen in het spel zijn echter slecht geoptimaliseerd(mede door het gebruik van java) waardoor er framedrops kunnen optreden(voornamelijk bij explosies van TNT of bij het spontaan openen van gigantische grotten.
Dat komt meer omdat Minecraft OpenGL gebruikt, en Intel + OpenGL = tranen, afhankelijk van het model.
Als geschiedenis docent in opleiding ben ik heel erg nieuwsgierig naar de meerwaarde van minecraft in het onderwijs.
Met leerlingen door een virtueel colosseum lopen lijkt mij ook niet perse een meerwaarde hebben, dit is eerder leuk in de les dan leerzaam.
Lees dit eens en zet je fantasie aan het werk.
Een beetje docent in opleiding moet hierdoor geprikkeld raken om iets zelf te maken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Minecraft:_Story_Mode
Oei, wees creatief en bedenk eens mooie toepassingen. Op onze school gebruiken we de MinecraftEDU versie en op de site hiervan staan verschillende lesson plans om te downloaden en in te zetten bij vakgebieden.
Een eigen voorbeeld: Bouwen van een grachtenpand aan de hand van een bpuwplan op ruitpapier, waarbij dimensies en bouwafwegingen (dit is ook wiskunde) gemaakt moeten worden. Een mooi straatje aan de gracht als resultaat.
Promo filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=hl9ZQiektJE

Alsof kinderen al niet genoeg thuis achter een scherm zitten ipv buiten spelen etc. gaan ze nu ook al op school "gamen". Juig dit zeker niet toe als ouder.

Wat is de meerwaarde van het spelen van spellen op school ipv ouderwets onderwijs als ze de games toch thuis ook al spelen.
Geef toe dat sommige spellen hulpzaam zijn als kinderen bepaalde stof niet gelijk snappen. Maar dit??
Als ouder zou je natuurlijk ook je kind gewoon naar buiten kunnen sturen, dan kunnen ze op school lekker gamen / leren. Beetje vreemd om de schuld bij een ander te plaatsen, maar niet bij jezelf.
Jij bent zeker geen ouder?

En je leest mijn bericht niet goed. Geef ik iemand de schuld?
"ik juig het niet toe" en zeg dat sommige spellen zelfs behulpzaam zijn.

Maar spellen als Minecraft zie ik geen meerwaarde in. Dat spelen ze vaak al thuis (te veel in mijn optiek...en samen met mij velen andere ouders die de strijd elke dag aan moeten gaan dat kinderen wat vaker buiten moeten spelen.
Kinderen zitten in jouw optiek al thuis veel op de computer, en als ze dan ook nog op school dit zouden doen is dat "teveel". Dat plaatst schuld bij de school omdat ze het lef hebben van computers / spellen gebruik te maken. "De strijd" die je moet aangaan is al helemaal overdreven. Als je je kind opvoed met duidelijke regels omtrent computergebruik alsmede andere activiteiten is er niks aan de hand. Bovendien, als kinderen daadwerkelijk zoveel "spelen" op school heb je grote kans dat ze er thuis sneller op uitgekeken raken.
Ben blij voor dat jouw kinderen perfect zijn en nooit zeuren of tegengas bieden. ;)
Dat is wel awesome hoor. Dit had ik geweldig gevonden als kind (tevens als volwassene ook).
Minecraft is een leuk en leerzaam spel. Het stimuleert kinderen om kleine dingetjes te programmeren met redstone of mods. Ik zie zeker de toegevoegde waarde van een leuk creatief en leerzaam spel in het digitale tijdperk.
Nu rijst bij mij de vraag "Wie is de gebruiker? "

De leerkracht omdat het een "tool"is om les te geven, of de kleine studentjes?

Edit: Mede doordat de leerkrachten ondersteuning kunnen zoeken lijkt het me dat zij de gebruikers zijn

[Reactie gewijzigd door technomania op 19 januari 2016 15:20]

Ieder lesmateriaal komt met ondersteuning vanuit de uitgever. Dus bij klassiek materiaal als boeken zijn de docenten dus de gebruiker volgens jou?

Er is ondersteuning hoe de materialen in te zetten in lessituaties.

Ja, docent is gebruiker, maar als ze dat goed doen is het kind de eindgebruiker.
En Minecraft as a service, het is ze dan toch gelukt ;). Zeker als het lesmateriaal er zelf nog bijgemaakt moet worden en er dus niets al beschikbaar is.

Maar het is op zich ook best een goed idee! 3D omgevingen zijn uitermate geschikt om simulaties in te draaien of bepaalde zaken te visualiseren.

Toch jammer dat Microsoft zelf er geen voorbeelden bij maakt, dit zou nou juist mooi zijn zodat er bepaalde zaken als startpunt kunnen worden gekozen om vanuit daar verder te gaan werken.

@Pi83
Nadat Microsoft 2 miljard voor Minecraft heeft betaald is 'gratis weggeven' meer slecht bedrijfsmanagement dan een goed gebaar voor Minecraft :).

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 19 januari 2016 15:19]

De editie die mee word geleverd met de Raspberry Pi word toch al redelijk wat in het onderwijs gebruikt? Het is jammer dat ze die niet wat hebben aangepast zodat je naast het aanbod wat ze nu bieden het ook gebruikt kan worden om te leren programmeren of iig de mogelijkheid hebt om dit te gebruiken.
https://www.raspberrypi.o...tarted-with-minecraft-pi/

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 19 januari 2016 16:09]

Lijkt mij een erg leuke en educatieve manier voor kinderen om te leren. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over het opletten ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True