Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 232 reacties
Submitter: Iemen

Microsoft heeft Mojang, het bedrijf achter de Minecraft-games, overgenomen. Het gerucht ging al langer dat Microsoft de indie-gamestudio wilde overnemen. Microsoft heeft 2,5 miljard dollar voor de gamesmaker neergeteld; omgerekend ongeveer 1,94 miljard euro.

Microsoft heeft de overname van Mojang maandagmiddag bevestigd, nadat vorige week het gerucht ging dat Microsoft de gamestudio voor 2 miljard dollar zou willen overnemen. Het overnamebedrag blijkt dus nog hoger te liggen dan dat. De oprichters van Mojang, waaronder de oorspronkelijke Minecraft-programmeur, Markus Persson, verlaten het bedrijf.

Persson heeft naar eigen zeggen besloten om Mojang te verkopen, omdat het eigendom van het bedrijf hem teveel stress bezorgde. Zo namen fans  hem persoonlijk de nieuwe licentievoorwaarden van Minecraft, die voor ophef zorgden, kwalijk. "Terwijl ik daar niets mee te maken wil hebben", schrijft Persson, alias 'Notch'. "Ik ben een symbool geworden. Ik wil geen symbool zijn."

Als onderdeel van Microsoft zal Mojang de Minecraft-franchise op verschillende platforms blijven ondersteunen, schrijft Microsoft. Dat gebeurt dus ook op niet-Microsoft-besturingssystemen iOS en Android en de concurrerende Sony-console PlayStation. Microsoft zegt dat het van plan is om de 'Minecraft-community en -franchise te laten groeien en te koesteren.'

Mojang belooft dat de community belangrijk blijft en dat het 'in niemands belang is om ervoor te zorgen dat spelers geen toffe dingen meer kunnen maken'. Het is nog niet bekend of Mojang-medewerkers na de overgang naar Microsoft ook aan andere projecten moeten werken. Ook is nog niet bekend wat de overname betekent voor zijprojecten van Mojang, zoals de kaartengame Scrolls.

Mojang heeft 28 medewerkers en het bedrijf maakt in een jaar omgerekend 224 miljoen euro omzet, met een winst van omgerekend 97 miljoen euro. Mojang heeft in de afgelopen vijf jaar vijftig miljoen exemplaren van Minecraft verkocht. Minecraft is beschikbaar voor een groot aantal platformen, waaronder Microsofts Xbox 360 en Xbox One, maar ook de pc, iOS, Android en Sony's PlayStations. Vorige week kondigde Microsoft de komst naar de Xbox One aan.

Microsoft neemt Mojang over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (232)

1 2 3 ... 7
Mojang heeft wel te kennen gegeven voor hoeveel het gekocht is:
How much money was the company bought for?
Microsoft acquired Mojang for a smooth 2.5 BILLION dollars.

https://mojang.com/2014/0...eing-bought-by-microsoft/
Volgens mij had ik in een interview gelezen dat Notch NOOIT Mojang zou verkopen. Maar dat weet ik niet zeker. In dat geval heeft die zich niet aan zijn woord gehouden. Trouwens volgens mij moet er staan 1,55 miljard ipv miljoen. ;)
Why did you sell Minecraft?
Minecraft has grown from a simple game to a project of monumental significance. Though we’re massively proud of what Minecraft has become, it was never Notch’s intention for it to get this big.

As you might already know, Notch is the creator of Minecraft and the majority shareholder at Mojang. He’s decided that he doesn’t want the responsibility of owning a company of such global significance. Over the past few years he’s made attempts to work on smaller projects, but the pressure of owning Minecraft became too much for him to handle. The only option was to sell Mojang. He’ll continue to do cool stuff though. Don’t worry about that.
Voor meer...
Hij had het volledig kunnen overdragen aan iemand anders, er waren immers genoeg die-hard fans, waaronder vast ook mensen met kennis en ervaring van zaken. De "druk" werd hem teveel? Please. Het is hem van harte gegund, maar dit praatje verkoopt niet. Dit was niet de enige optie, dit was een aanbod welke je niet kan negeren. Die gast is nu meer dan duizend keer een miljoen waard.

Om aan te geven hoeveel dat is: http://i.imgur.com/tQENPgr.jpg

Alsof de druk van 1000 keer een miljonair zijn niet zwaar is ;) Hij kan nu iedere dag een nieuw huis twv. 500k kopen en pas na 6 jaar blut zijn. En 2000 dure huizen bezitten.

"It was never [his] intention to get this big". Die arme, arme miljardair toch. Gelukkig blijft hij nu klein.
Tsjah, gok dat alles en iedereen zijn prijs heeft he...
Voor een dergelijke bedrag zou gok ik 99.9% van de mensen zich niet aan hun woord houden ;)
Twee jaar geleden tweette hij men het voor 2 miljard mocht kopen
https://twitter.com/notch/status/281139739304800256
Notch heeft hier niet alles over te zeggen. Hij is niet de eigenaar van Mojang.
EDIT: blijkbaar had ik het bij het verkeerd eind.

[Reactie gewijzigd door ghangster op 15 september 2014 16:12]

majority shareholder at Mojang.
As you might already know, Notch is the creator of Minecraft and the majority shareholder at Mojang.
Volgens mojang zelf.

Het lijkt me dat een "majority sharesholder" weldegelijk daar "alles over te zeggen" heeft.
Wat niet wil zeggen dat ie niet beÔnvloed kan worden door de minority shareholders
hij zei "my price is 2 billion."
Toch vind ik het jammer ;P. Maarja ik had heel eerlijk gezegd niet getwijfeld als ik zo'n bedrag aangeboden kreeg. Uiteindelijk is het dan verkocht voor een bedrag van 2,5 miljard dollar en dat is zo verschrikkelijk veel voor een bedrijf als Mojang. Wel leuk dat ze nog wel met andere projecten bezig gaan :D
Waarom vind je het dan jammer?
Omdat Marcus Mojang gaat verlaten, en mensen niet zeker zijn welke medewerkers er nog blijven en hoe het bedrijf verder gaat. Ik weet bijna zeker dat Minecraft behoorlijk gaat veranderen in allerlei opzichten omdat er allemaal nieuwe mensen aan gaan werken. Veel mensen zijn het hier niet over eens en niet iedereen houd van verandering.
Ik vind de manier waarop mensen over Marcus denken erg triest, hij krijgt klachten over dingen waarvan hij zelf niet eens weet hoe ze zijn ontstaan. En hij weet niet hoe die er van af moet komen, dus gaat hij alleen verder.
Oei. Microsoft + Java gaat niet zo goed samen, en hoewel ze beloven voor andere platforms ondersteuning te blijven bieden zie ik dat in de toekomst nog wel afgebouwd worden, of platform-specifieke updates. Zo'n ding dat ze gebruiken om bepaalde hardware of gebundelde software te slijten.

Het zou me verbazen als ze het op de lange termijn gelijk houden, in het verleden ging dat ook al niet zo. Dat gezegd is er natuurlijk de mogelijkheid dat Mojang-medewerkers dat mogen blijven regelen en Microsoft voor z'n eigen platforms gewoon betere informatie voorziet voor de devs.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 15 september 2014 15:11]

Dat hebben ze echter met Skype niet gedaan. De Linux versie van Skype blijft geupdatet worden.
Maar Skype login hebben ze zo snel ze maar konden uitgefaseerd.
Niet voor de desktopversie.
Heb deze laatst nog bij iemand op Windows 8.1 geÔnstalleerd zodat ze het niet met een Windows Live account hoefde samen te voegen..


Mojang kost dus bijna 16 keer de winst.
Wel veel geld.
en 8-9 x de omzet.

facebook was 65x de winst? Valt 'relatief' dus wel mee. Met minicraft hebt je direct toegang tot een heel groot gedeelte van de aankomende generatie. Vraag is of Microsoft er wat mee kan natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Mr_Light op 15 september 2014 16:23]

Ja maar dat was ook om de overstap van messenger naar skype te versimpelen natuurlijk. Bovendien heb je dan weer ťťn username en password en dat juich ik alleen maar toe
skype voor linux lackt zowat alle updates voor de gewone versie, de laatste keer dat er een update kwam is jaren geleden toen het niet meer compatibel was, en toen had het nog meer dan een maand geduurt
Echter is Skype for linux nog recent naar 4.3 gebracht, waar belangrijke features zoals group chat in geintroduceerd werden.
Ik kreeg enkele weken geleden anders toch echt een mailtje dat deze niet meer ondersteunt werkt.. Nu dus wachten tot dit bij minecraft ook het geval is D:
In die mail stond dat oude versies niet meer ondersteund werden waardoor je niet meer kon inloggen. Update naar versie 4.3 en het zaakje draait weer. MS houdt het keurig bij.
Nu is minecraft ook al niet gelijk over alle platforms.. De PC / Console / Mobile versie verschillen allemaal van elkaar
Natuurlijk, maar tussen de consoles is dan weer geen verschil en tussen de mobile versies ook niet. Het grote verschil zit hem tussen de flexibele performance en I/O opties van de PC en de bekende maar beperkte omgevingen van consoles en mobile devices.

Maar als je mobile op Android of iOS draait, daar zit dan weer geen verschil in. En Console verschillen tussen Xbox en Playstation zul je ook niet zo snel vinden.
De vraag is in hoerverre Minecraft nog Java is, aangezien het over een half dozijn apparaten geport is die vzviw allemaal geen Java support hebben (iOS, PS, xbox, etc)
Minecraft (de orginele) is nog net zo Java als altijd. Andere platformen hebben totaal andere engines enz. Alleen de resources zijn nog hetzelfde. Dat is ook de reden waarom 90% van de functionaliteit mist of flink achter loopt op non-Java platformen.

Daarentegen kan ik me voorstellen dat je prima een JVM op de Playstation en Xbox consoles kan draaien. Op iOS mag je geen JVM draaien, tenminste, zo staat het in de regels. Dus dat zal dan wel native Obj-C met C en/of C++ zijn.
Er zijn een aantal games via RoboVM in de app store gekomen:
http://www.robovm.org/

Dus via deze omweg zou het misschien kunnen.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 15 september 2014 17:20]

Natuurlijk, en je kan ook Cordova en Adobe's dingen er bij betrekken en Xojo en de C# Obj-C bridges, maar dat zijn allemaal tussenoplossingen. Je kan zelfs met PyObj aan de slag als je zou willen.
Java is hetgeen wat MineCraft juist minder maakt dan het had kunnen zijn.

Als Microsoft MineCraft omzet naar native code voor elk afzonderlijk platform zal het overal beter draaien, en niet alleen op de consoles en tablets. Kan eindelijk Java van al m'n systemen af.
De reden dat Minecraft zo'n slechte performance heeft is meerendeels dankzij de echt waardeloze engine die het heeft. Zomaar porten naar C++ haalt weinig uit. Ook de architectuur van de hele game moet op de schop.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 15 september 2014 15:23]

Mja ik heb nooit begrepen waarom een dergelijke titel zo traag kan zijn. Sure, de wereld neemt aardig wat in beslag, maar zo dramatisch als dit is gewoon eng.
Bedenk ook dat de gehele wereld van minecraft altijd kan worden veranderd, en is cachen dus vrijwel onmogelijk.
Nonsens. Volgens diezelfde redenatie is een cache in een processor ook nutteloos. Immers, geheugen kan altijd veranderen :). De mate waarin de wereld verandert is echt minimaal. Natuurlijk ga je statische meshes genereren zodat je die per batch in een keer kunt tekenen, ipv voor ieder blokje een losse draw call doen. En als er dan iets wijzigt dan moet je die batches aanpassen, maar dat gebeurt helemaal niet zo veel.
Zomaar porten naar C++ haalt weinig uit. Ook de architectuur van de hele game moet op de schop.
Ik weet niet precies hoe 4J Studios de console versies van MineCraft heeft gemaakt (buiten het feit dat het in C++ is), maar die draaien werkelijk briljant. Dus het kan wel.
4J Studios is een professionale (2nd party) game developer, ik mag hopen dat ze het goed kunnen. En het is overigens in C#, wat qua performance vergelijkbaar is met Java als je het goed doet. Wel kan C# een stuk sneller zijn met number-crunching, wat Minecraft wel deels is.
2nd party? Je hebt 1st party (als in 1e persoonsvorm, dus "ik") en 3rd party (oftewel "hij"), maar geen 2nd party developers ("jij"). 4J Studios is een 3rd party developer aangezien het geen directe subsidiary is. Het is een derde partij die is ingehuurd om de game te implementeren voor een platform, dat verder gelieerd is aan noch Mojang, noch een consolefabrikant.
Java is hetgeen wat MineCraft juist minder maakt dan het had kunnen zijn.
Mwja misschien kwa performance. Zonder de modbaarheid (lees het eenvoudig reverse engineering) van java was minecraft imho nooit zo groot geworden. Zeker een aantal servermods zorgen voor veel vernieuwingen vanuit de community in het spel.
Java en .Net zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd op een groot aantal gebieden, maar .Net wint het op native code interopabiliteit. Visual Studio kan .Net en native code in 1 file compileren. Als je naar Kerbal Space Program kijkt zie je dat modding ook best met .Net kan, terwijl je alsnog de core in C++ kunt schrijven.
Daarvoor moet je java echt niet laten vallen.
Java en C# kunnen zelfs betere performantie opleveren dan alles omzetten naar C++

Je gaat dan wel moeten spelen met je compiler settings en andere builds maken / platform.

Enkel de startup zal nog altijd iets drager zijn in java.
It’s not about the money. It’s about my sanity.
Dus die 2 miljard stort hij op de rekening van een goed doel zeker?
/// off topic
Ga nou niet doen alsof jij niet enorm hard zou cashen met zo'n bod, dat zou namelijk iedere hypocriete kaaskop doen die nu zoeits roept van "foei stoute jongen, jij doet het alleen voor het geld".

// on topic
Zelf heb ik een beetje mixed feelings, ik ben het ergens wel eens met het commentaar van Praise_gaben dat het goed zou zijn als Microsoft serieuze programmeer kennis naar de tafel brengt en minecraft zou herschrijven. Aan de andere kant blijft het een investeerder die toch op de een of andere manier hier geld mee verwacht te gaan verdienen...

tijd zal het leren
Ik heb geen idee hoeveel geld hij persoonlijk krijgt en wat hij ermee gaat doen, moet hij ook lekker zelf weten. Ik denk oprecht dat hij deze drukte en verantwoordelijkheid niet meer aan kan of aan wil gaan. Hij wil een klein projectje om aan te werken.
Tsja. Misschien is er ook goed nieuws, namelijk dat Microsoft wel goede banden heeft met Facebook. Dan komt er misschien toch nog een Oculus versie :D

Notch cancelde meteen al z'n plannen bij de overname van Oculus

[Reactie gewijzigd door Eloy op 15 september 2014 15:12]

Alsof Microsoft nodig was om een Oculus versie te maken. Dat hadden modders ook prima gekund.
Maar dan had het nooit naar alle platformen gekomen
En nu komt het alleen nog uit voor de Xbox One
Niet dus, want in het officiŽle pers bericht van MSFT, zeggen ze al dat het naar MEER platformen zal komen.
Gaming is the top activity across devices and we see great potential to continue to grow the Minecraft community and nurture the franchise. That is why we plan to continue to make Minecraft available across platforms – including iOS, Android and PlayStation, in addition to Xbox and PC.
Zie http://news.xbox.com/2014...necraft-to-join-Microsoft
Jah thuurlijk , maar wat ze er niet bij zeggen en wat zee plausibel is dat ze het 1e jaar gaan uitbrengen voor de Xbox en pas veel later op de rest van de Platformen.

Blijft handel, dat marketing......
Ehm, die van de PS4 is al uitgebracht en volgens mij is van die anderen ook al een releasedatum bekend.

Beetje onderbuikgevoelens die zich ontpoppen tot wannabe feiten?
Die meestal uitkomen, helaas.......................

Trouwens, U hebt gelijk voor de ps4. Es kijken of jUvoor de PS5 straks ook gelijk hebt..........om maar een wat minder op korte termijn te denken dan U. #wannabeetoldyouso
Nee, Phil Spencer heeft aangekondigd dat ze Minecraft updates voor ALLE platforms uitgeven. Ook naar de Playstation.

Ik heb 'm trouwens al op de PS4... Ik denk alleen dat de update om je PS3 wereld naar de PS4 te transferen wordt uitgesteld....
Kan dat? Moet je niet de game engine zelf en de source code aanpassen voor echt goede support?
Ik betwijfel of Microsoft iets met Facebook wil doen behalve overnemen of vernietigen... Sinds Facebook is hun eigen MSN-achtige nogal een beetje geflopt (ik weet de naam niet eens meer), en Skype is ook nogal... stil. Hun overnames zijn leuk, maar de resultaten erna vind ik bedroevend. Ik vrees dus dat Minecraft gewoon keurig uitgemolken gaat worden (HD-editie iemand? ) en daarna alles ongeveer over is. Wellicht gaat Notch een paar jaar rentenieren, om daarna weer iets leuks (of saai-maar-spiritueels) te doen, maar alsnog is het nu gokken wat er gaat gebeuren.

Van de andere kant, als iemand je 2 whopping miljard biedt (waarna de staat ruim de helft wil, maar goed), dan wordt het toch wel heel verleidelijk om alles in de verkoop te gooien, en voorgoed te relaxen...
De band tussen Facebook en Microsoft is anders prima hoor? Bij Windows Phone, Internet Explorer en zelfs Skype is het prima werken met Facebook. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?
Wil dat meteen zeggen dat de band tussen de twee bedrijven prima is? Facebook ondersteunen moet zo wat elke applicatie (al ben ik er zelf geen fan van), dus is niet veel speciaals. Daarentegen kan ik ook niet zeggen dat het niet goed gaat tussen die twee, dus misschien heb je gelijk. :)
De integratie gaat naar beide kanten. De kaarten op Facebook en de vertalingen zijn bijvoorbeeld van Bing (Microsoft). Ik denk dat de relatie tussen beiden wel goed te noemen is, maar zaken blijven altijd zaken natuurlijk dus geen van beiden zal er slechter van worden.
Skype is misschien stil, maar ik heb Viber en Skype. En gebruik nu maar standaard Skype, want spraak kwaliteit is vele malen beter dan bij Viber.
Er is al een goed werkende Rift mod voor Minecraft. https://www.youtube.com/watch?v=iJPK_ankcJE ...

Officiele ondersteuning is natuurlijk beter omdat dan niet elke keer bij een nieuwe versie weer de sourcecode moet worden ge-de-obfuscate voordat de modders er mee aan de slag kunnen.
Nee hoor. Vindt de PC versie bagger, voor een spel als Minecraft is het belachelijk zwaar en er zijn zat bugs die al heel lang niet opgelost zijn, zoals beesten die door het hek heen clippen. Ook heb ik vrij veel gezeik gehad met OpenGL, ik had windows 7 drivers op windows 8 geÔnstalleerd; elk normaal directX spel werkt behalve Minecraft.

Hopelijk gaan ze "Minecraft 2" uitgeven volledig in c++ geschreven die ook lekker draait op oude/langzame hardware. Ik ben juist blij met dit nieuws, eindelijk komt er verandering en ik weet bijna zeker verandering ten goede.
Ja, ik kan dit alleen maar steunen. Toen de onderhandelingen een week geleden oid begonnen was ik.er wel positief over. Dat gevoel is onveranderd. Het concept 'Minecraft' is helemaal top, alleen het spel zelf is een terloops samengesteld samenraapsel van ideeŽn

Ik ben voor MC2, welke vanuit een vooraf bepaalde visie wordt opgebouwd en als een compleet geheel zal aanvoelen..
voor een spel als Minecraft is het belachelijk zwaar
Ik moet toegeven Minecraft is niet super efficient geschreven (ik ken de source), 1.8 is al een hele verbetering. Het is bijna als Minecraft geschreven is met de OpenGL SuperBible versie 2 naast Notch op zijn bureau. Maar 'voor een game als Minecraft' klinkt alsof je het onderschat. Laat je niet misleiden door het gebrek aan fancy shaders en glooiende landschappen.
En ik roep maar weer "niet huilen voor je geslagen wordt".
Denk op zich niet dat het slecht is voor minecraft... maar wt* Microsoft. Met dat geld hadden ze tal van interessantere bedrijven kunnen kopen. Dat is gewoon even 40 euro per gebruiker dat ze neergelegd hebben... en ik betwijfel ten zeerste dat Minecraft over 10 jaar nog steeds een grote speler zal zijn. Dan hadden ze liever Oculus moeten kopen toen het op de markt was, of een willekeurige andere startup die iets bied waar je nog wat aan hebt in de toekomst... echt... *flabbergasted*. Voor datzelfde geld hadden ze bijna motorola kunnen opkopen. Hadden ze Motorola en Nokia gehad... en wat hebben ze nu? En kleine, niet getalenteerde (zie al het werk wat ze buiten Minecraft om hebben gedaan, het enige geweldige aan Minecraft was het goeie idee) studio. Dus ja... Microsoft heeft zojuist 2 miljard euro betaald voor een trademark en een idee... waarom maakten ze niet gewoon een Minecraft clone voor 2 miljard euro dan? Voor dat geld hadden ze een product op de markt kunnen zetten wat tenminste door dezelfde markt zou gekocht worden...

Hoe dan ook, voor minecraft fans betekend het waarschijnlijk dat het naar meer platformen komt (ook Windows Phone, technisch gezien meer dus :+ ), dat development serieuzer zal worden genomen en dat er een marketplace voor mods gaat komen. Op zich allemaal geen slechte ontwikkelingen... maar toch jammer van het verspilde geld Microsoft...

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 15 september 2014 17:26]

Ik begrijp er ook niets van. Het spel heeft vorig jaar 816 miljoen SEK (114 miljoen dollar) winst gemaakt, in 2012 was dit 580 miljoen SEK (92 miljoen dollar). Wat kunnen we dan voor dit jaar verwachten?
Stel dat ze gemiddeld 100 miljoen winst kunnen blijven maken, dan duurt het 25 jaar voordat ze de investering terug hebben. Nu is er zeker potentie om er meer van te maken, maar het kan net zo goed dat het gaat afnemen.
Je hoort steeds minder over MC (behalve de laatste week dan) en daarnaast hebben de meeste mensen die MC wilde, deze ook gekocht. Er zal nog even wat boosts zijn wanneer het op nog een paar platformen wordt uitgebracht, maar dan is de koek wel op.

Dus of MS heeft grote plannen voor een nieuwe MC titel, of 1 van de spellen in development moet echt de potentie hebben tot iets heel groots. Maar zelfs dan kan ik me niet voorstellen dat dit goed is voor het bedrijf.
Uit het bericht was toch het een en ander te lezen van de investeringen en kracht van de cloud. Ik verwacht dus eigenlijk wel private servers voor consoles en misschien zelfs cross-platform spelen. Minecon blijft bestaan en men wil de communicatie binnen de community verder gaan stimuleren. Ook spreken ze van betere development tools, wat me een knipoog naar modders lijkt. Dat lijkt me dus vooralsnog erg positief. De enige manier om het echt om zeep te helpen is als men plugins gaat verbieden op pc, platformen gaat laten vallen en tegen zowat alles ingaat waar Mojang nu voor staat. Zo dom zijn ze heus niet.

Overigens gaat de 2,5 miljard dollar over de studio en Minecraft, ik denk dat ze best wat toffe en creatieve kennis in huis gehaald hebben en dat er best wel toffe games uit kunnen ontstaan. Al kan niemand in de toekomst kijken natuurlijk. We zullen moeten afwachten.
ik denk dat ze best wat toffe en creatieve kennis in huis gehaald hebben
Meh, laten we de boel niet rooskleuriger voorstellen dan het is. De overige games van Mojang zijn nou ook niet echt enorm aangeslagen, ze hadden met Minecraft wat dat betreft gewoon mazzel - en dan was het concept nog niet eens zelfbedacht. Die developers zijn echt geen miljoenen waard, laat staan miljarden. Nee, dit gaat puur en alleen om de achterliggende community. Gebruikers zijn geld waard.
Vreemde keuze. Wat wil MS met Mojang? als ik kijk naar wat zij hebben uitgebracht na hun hit Minecraft dan zie ik niet zoveel van waarde. Scrolls was niet een succes zeker als jij kijkt wat Hearthstone wel met de formule heeft kunnen bereiken.. En wie heeft er ooit Cobalt gespeelt? Ook qua toekomst plannen is het wat stilletjes volgens mij.. En als ik heel eerlijk ben komt Notch over als een inspiratieloze en ietwat luie ontwikkelaar dat wat op zijn louweren rust na het succes dat hij heeft gehad (en geef hem eens ongelijk)..
Vreemde keuze maar ben benieuwd of het ze wat op gaat leveren.

[Reactie gewijzigd door Druss op 15 september 2014 15:15]

De community. Heel veel persoonlijke profielen, toegewijdheid aan een spel, uren tijd die erin gestoken zijn. Alle page-hits en opgeslagen data kan nu bij de grote MSN-bult, waardoor ze nog meer van mensen weten, en dus betere ads kunnen leveren. Da's best wat geld waard. De volgende spellen boeien niet, mocht er toevallig 1 slagen (met Microsofts MarketingMachine erachter is die kans een stuk groter) dan hebben ze daar ook weer data uit.
Pfffff ik realiseer me inderdaad dat je hier wel eens gelijk kan hebben. Even meeliften op het succes. Wellicht niet meer voor het volle pond dat anders had moeten worden betaald in de hoogtijdagen van Mojang en Minecraft. En de stellige overtuigingen van de ontwikkelaar(s), uniek en onafhankelijk te blijven.. Nu de "hype" wat is bedaard maar nog niet is overgewaaid is het met die insteek misschien wel een "slimme" zet van MS. En Mojang ziet het einde van de waterval aan inkomsten ook wel naderen lijkt me.. Pffff wat leven we eigenlijk in een rot wereld waar je het succes van een ander kunt kopen als je maar de juiste prijs betaald. I know, i know; "welcome to the real world" ik heb niet onder een steen geleefd, het is echter weer een van de vele bevestigingen. :P

.. Houdt ook in dat er dus ergens een team berekeningen zit te maken om te bekijken of de opbrengsten van een in populariteit afnemende game nog opwegen tegen de aanschafkosten...

En dan mijn laatste vraag.. Ik krijg hier al de kriebels van, dus wat doet een dergelijke "vage" overname met de naam van MS, waar die toch al niet zo bijster goed was.. PR is sowieso niet echt core-business van de hardwareboer uit de vallei maar toch, daar zullen ze toch wel over nadenken lijkt me?

Maar goed wat maak ik me druk over MS en Mojang en de wereld... 8)7

[Reactie gewijzigd door Druss op 15 september 2014 15:43]

Och.. Alle kinderen op aarde spelen minecraft. Een betere ingang op de generatie die je console games moeten kopen kan ik me niet bedenken.
Blizzard heeft dan ook activision en een hele hoop fanboys achter zich staan. Zeker WOW fanboys (niet te verwarren met Warcraft Fanboys, die waren al fan tijdens de RTS tijd en vinden het nu vaak wat flauwtjes), ook om die reden is Hearthstone gelinkt aan die naam. Want ook al probeert maar 10% van de spelers in WOW het uit, is dat nog steeds een goede miljoen spelers.

Activision Blizzard is dan ook heel goed in verkopen van ideeen en dat helpt.

Daar komt bij dat het gewoon teveel geld is wat er voor MOjang betaalt is. Daar hadden ze 3 eigen studios mee op kunnen richten.
Het is het virtuele equivalent van lego. Een op zichzelf staand genre dat de potentie heeft uit te groeien tot een product reeks die tientallen zoniet honderden miljarden euro's om te zetten ieder jaar.
mijn omschrijving is eerder Duplo Technics :)
Maar je hoeft niet op te ruimen en als je weet hoe kan je terug gaan in de tijd (backups !!)
Het gaat ze dan ook niet om Mojang zelf, maar om Minecraft.
Beetje rare zet. Wat wil Microsoft in vredesnaam met Minecraft? Ik ben niet de enige die daar zo over denkt trouwens.
Ze kopen een complete markt van 5 tot 15 jarigen. Minecraft is enorm populair daaronder en bedenk maar hoeveel kindertjes hun ouders kunnen overtuigen om skin packs te kopen, merchandise, Minecraft 2, en microtransactions.

Not to mention dat ze alleen hoeven te zeggen "Product X now available! From the makers of Minecraft!" en de centjes rollen binnen.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 15 september 2014 15:20]

Goed, dan heb je ťťn redelijk populaire franchise. Maar Mojang heeft verder niks gepresteerd, het zogenaamde brein achter het bedrijf gaat niet eens mee en de rek zal inmiddels wel uit de verkopen van Minecrap zijn. Iedereen die daar interesse in heeft zal het inmiddels wel hebben aangeschaft.

Merkwaardig, en bijzonder veel geld voor bijzonder weinig.
Veel te kortzichtig. Een enorm deel van de playerbase is 25+
Cijfers graag. Tuurlijk zijn die dr, en veel. Maar kijk bijvoorbeeld naar de Yogscast en al hun kanalen. Spelen allemaal in op de 10 jarigen.
Ik vind die yogscast video's anders totaal niet geschikt voor 10-jarigen.
Minecraft is wel een game met veel franchise mogelijkheden, beetje zoals pokemon. Dus niet alleen de game, maar ook figures, broodtrommels, t-shirts etc.

Kan me voorstellen dat ze daarnaast ook wat extras zullen uitbrengen voor de xbox versie in een poging wat mensen bij playstation weg te trekken/houden.
Even serieus... is franchsing met broodtrommeltjes echt de markt die Microsoft op wil denk je? Dat lijkt me toch van niet...
Nintendo, Disney, Ferrari, Etc, allemaal verdienen ze bakken met geld aan dat soort dingen. Een shirt, figuur of broodtrommel kost geen drol om te maken maar ligt vervolgens makkelijk voor 15 a 25 euro in de winkel.

Minecraft is populair bij iedereen van jong tot oud dus waarom niet?

Nogmaa, kijk eens naar wat niNintendo heeft met pokemon. Ik kan me goed voorstellen dat MS (en andere) maar wat graag een franchise hebben die niet alleen populair vanwege de games. Dat kan op termijn veel meer opleveren dan alleen games. MS gaat iig geen 2.5 miljard verdienen met de verkoop van minecraft spelletjes alleen.
Ze hebben genoeg games, waarvan toch wel een paar franchises best goed lopen. Minecraft is een prima toevoeging aan hun repertoire.
Ze moeten toch wŗt kopen...
Yeps en ze moeten nu zo nu en dan ook wat duizenden mensen ontslaan.
Nog een keer:
Houdt jij 5 Managers "Duimpjedraaien afdeling" per programeur in dienst als jij een bedrijf hebt?
Volgens mij had MS beter het geld kunnen steken in zijn Xbox en dan bedoel ik een hele tijd terug. Dat lijkt mij een betere investering geweest. Ik begrijp ook niet dat MS, en voor zoveel geld, de kant van spelontwikkeling op wilt gaan.
Microsoft ontwikkeld al langer games, nog nooit van Microsoft Studios gehoord?
Ze zijn anders maker en uitgever van een veelvoud aan spellen. 1 van de eerste die ik gespeeld heb is volgens mij Age of Empires 2 geweest
Lol, en het eerste wat ze gaan doen is alles vanuit java naar .Net overzetten :+

ff heel erg on topic. Dit verklaard ook de slachting op Bukkit en andere minecraft server software. Die worden aan alle kanten bestookt ivm met zogenaamde inbreuk op de copyright.
Je komt zelfs allemaal DMCA meuk e.d. tegen als je erin gaat duiken. Volgens mij heeft Mojang het net dichtgetrokken om zo Minecraft volledig aan Microsoft over te kunnen dragen. Jammer.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 15 september 2014 15:18]

Wat dus geen ene reet uithaalt behalve cross-platform eruit slopen.
Microsoft heeft helemaal niet echt de neiging hiertoe, eigenlijk. Sterker nog, enkele Microsoft games zijn later beschikbaar gekomen voor Linux. Denk aan Dust: An Elysian Tail of Mark of the Ninja.
Dat is toch echt een uitzondering en werd alleen uitgegeven door microsoft.
In de praktijk zet microsoft nog steeds in op api's en technologie die vaak niet of onvolledig compatible is met non-windows systemen, alleen wanneer er al een bestaande situatie is die geld oplevert (skype/linux) of wanneer ze wel moeten zoals met hyper-V is er enige linux support.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 15 september 2014 17:26]

28 medewerkers en toch geschat worden op een waarde van 2.5 miljard... :) Zotjes gewoon... Als je u afvraagt; "is er nog geld in de wereld", zijn deze overnames toch wel het bewijs dat er nog VEEL geld is in de wereld... :)

Daarnaast vind ik het spijtig dat iedereen weer op de kap zit van Microsoft. En dan nog vaak op een manier dat totaal onrespectvol is... Aan alle criticasters; stel jezelf eens de vraag waar we zouden staan zonder Microsoft...
Gevaarlijke opmerking aan het einde, daar genieten ze juist van.

2,5miljard is peanuts in deze markt, hele markt is meervoud ervan.
waar we zouden staan zonder Microsoft...
Waarschijnlijk ongeveer op dezelfde plek. Alleen dan met OS/2, OSX, of misschien zelfs Linux. Misschien iets verder. Misschien iets minder ver. Who cares!
De overname is met veel meer gemoeid dan alleen de 28 medewerkers. Denk dat die medewerkers ze ook weinig uit kan maken, het gaat ze om Minecraft, niet om Mojang zelf.

En waarom zou 2.5 miljard zotjes zijn? Het is niet zomaar een spelletje, het is ongekend populair en biedt denk ik zo veel mogelijkheden voor Microsoft.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True