Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties
Submitter: Fzim

Microsoft heeft bekendgemaakt dat Minecraft Pocket Edition per direct beschikbaar is voor Windows Phone 8.1. De versie voor Microsofts mobiele besturingssysteem kost 5,99 euro in de app-winkel voor Windows Phone.

Het gaat volgens Microsoft om de volledige versie van Minecraft Pocket Edition zoals die ook op andere platformen beschikbaar is. Onder andere bevat de game de Survival- en Creative-modus en ook is er een multiplayermogelijkheid via een draadloos thuisnetwerk.

Het spel kost 5,99 euro en er is geen trial-mogelijkheid. Het spel is 13MB groot en werkt alleen in combinatie met Windows Phone 8.1. Ook is vereist dat toestellen een van de resoluties van 720x1280, 480x800 of 768x1280 pixels moeten hebben. Microsoft kondigde de komst van Minecraft voor Windows Phone in oktober aan. De Pocket Edition voor iOS en Android verscheen al in 2011. Microsoft nam de maker van Minecraft, Mojang, half september over.

Minecraft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Eigenlijk toont dit aan dat het 'gebrek aan apps' ook een probleem uit de verleden tijd is. Heel veel is er wel met de 340.000 apss het WP platform.
Dat kan waar zijn op individueel niveau, maar niet op ecosysteem niveau. Als je als eco systeem een zo breed mogelijke markt wilt bedienen, dan zijn er naar mijn mening 4 categorien aan apps:

1. Internationale must-haves
======================
Denk aan Facebook, Youtube e.d. Ik heb begrepen dat WP het hier redelijk doet. Toch lopen ze ook hier achter omdat het meestal het laatste OS is wat een app of een update krijgt, maar goed, het is werkbaar.

2. Nationale must-haves
======================
Denk hierbij aan reclame folders, Ziggo app, etc. Hierin ontbreken een aantal belangrijke apps, met als voorbeeld de Ziggo app.

3. Niche apps
======================
Vele mensen denken dat boven enkele honderduizenden apps, het niet meer uitmaakt. Echter, in een app store met miljoenen apps is de kans veel groter dat je niche behoefte bediend worden. Zo heb ik de rare hobby om paddestoelen te fotograferen en identificeren. Guess what...there's an app for that. Een half miljard mensen bij elkaar hebben zeer vreemde niches en behoeftes en een mega gevulde app store voorziet daarin.

4. Hardware apps
======================
Steeds meer hardware wordt aangestuurd met een app. Mijn versterker bijvoorbeeld, lampen, een thermostaat, een drone. Welk platform ontbreekt structureel? WP.


Nogmaals, individuele personen kunnen tevreden zijn met het aanbod, maar ik denk vanuit een orde van een half miljard mensen en de behoeftes daarvan. En daarin vind ik dat WP nog heel veel te winnen heeft. Concluderen dat het app probleem opgelost is, vind ik prematuur.

Het gaat ook niet opgelost worden, en wel hierom:
1. Ontwikkelaar start op iOS (vaak, vanwege betaalmoraal klanten en relatief eenvoudig ontwikkelen). In deze eerste stap is 90% (ik geloof nog meer) van de apps verliesgevend.
2. Doorzetters gaan door naar Android (of beginnen daar). Monetizen is hier nog lastiger en ook ontwikkelen is lastiger gezien de diversiteit.
3. Dan gaan we WP overwegen...tegen deze tijd is het al niet meer te veroorloven.
Vooral qua regionale apps is het aanbod minder. Het lokale VVV kantoor maakt een app vaak niet voor Windows Phone. De grote apps zijn allemaal wel beschikbaar.
Het probleem zit hem niet in de algemeen populaire apps zoals Facebook, Twitter, e.d. Of zelfs de iets minder populaire/bekende zoals Tinder (6Tin). Het gaat hem eerder om de apps die een specifiek doel hebben zoals die dat gebruikt worden voor domotica of voor wielerfanaten.
Mu graag gewoon een officiŽle app daarvan. Ben die namaak apps een beetje moe eigenlijk.
Hoezo zou je altijd maar graag de officiŽle app willen hebben? Zo gebruik ik liever de 6snap app dan de officiŽle snapchat app op een android/ios device. Het is maar net wie de app heeft gemaakt en hoeveel tijd hij/zij erin heeft gestoken.
Denk aan ondersteuning, als iets wijzigt, is het vaak broken in onofficiŽle apps. Je moet gewoon graag WP willen gebruiken, anders neem je het niet. Qua vloeiendheid heeft het geen streepje meer voor op Android (5.0 op Moto E/G).

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 10 december 2014 20:11]

Nogmaals, het ligt maar net hoeveel tijd de developer in zijn app steekt.
Je moet gewoon graag WP willen gebruiken, anders neem je het niet. Qua vloeiendheid heeft het geen streepje meer voor op Android (5.0 op Moto E/G).
Werkelijk? Kan jij een low budget toestel opnoemen dat 5.0 draait zonder enkele bug en alle apps uit de store kan draaien? Zelfs high end toestellen zoals nexus 6 krijgt niet een geweldig cijfer als men het OS beoordeeld. Nee Google heeft nog een lange weg te gaan als ze net zo stabiel als WP willen worden.

[Reactie gewijzigd door vali op 10 december 2014 21:08]

´Geen enkele bug´. Elk OS heeft bugs, dus dat is irrelevant.
Ik draai inmiddels 5.0 op mijn Galaxy S4 en het is nu (eindelijk) vergelijkbaar met iOS en Windows Phone qua soepelheid. Voorheen was het ook wel erg soepel, maar mistte het net het laatste stukje.
Daar had Windows Phone een streepje voor, maar dat is inmiddels dus ook niet meer zo. Daarom dat ik zeg dat je bewust moet kiezen voor WP.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 10 december 2014 21:53]

Elk OS heeft bugs dat klopt, maar bedrijven zoals Samsung kunnen geen enkel smartphone/tablet uitbrengen waarbij er geen bugs aanwezig zijn. Iedere review bewijst dat. Dan heb ik het nog niet eens gehad over update support.

Daarnaast had ik het over het OS over het algemeen. De moto g kan qua performance niet tippen aan een low budget WP8.1 toestel uit dezelfde prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door vali op 10 december 2014 22:08]

Samsung is inderdaad een geval apart, daarom draai ik nu ook een Custom ROM met 5.0, komt ook omdat er nog geen officiŽle 5.0 vanuit Samsung is.

Maar het OS in het algemeen, dus ook de Moto G kan dus wel tippen of kan zodra je geupdate hebt naar 5.0, tippen aan de low budget toestellen met W8.1.
De Moto G 2013 en 2014 hebben beide al een OTA naar 5.0 ontvangen.
Niet alleen Samsung, zijn genoeg bugs voor android 5.0.. Daarnaast kan je natuurlijk niet een custom rom vergelijken met een officiŽle ROM. Meeste developers moeten flink wat sleutelen om roms van bedrijven zoals Samsung te fixen.

Daarnaast ben ik erg benieuwd wat android 5.0 gaat bieden voor de moto g. Op dit moment is het toestel niet te vergelijken qua stabiliteit. Google beloofd al sinds android 4.0 dat android stabiel en snel draait op low budget toestellen.

[Reactie gewijzigd door vali op 10 december 2014 22:26]

Daar heb je gelijk in en tot 4.4.4 aan is het niet gelukt om zo soepel te zijn als iOS en WP. Het verbeterde wel flink met elke release, maar 5.0 lijkt het te doen, in ieder geval op mijn telefoon (zonder tweaks). Dan lijkt het mij dat een stabiele OTA zonder skin ook net zo vloeiend is op de Moto G.
Een custom rom op een high end toestel van vorig jaar vergelijken met een budget toestel?

Zou eerder de reviews afwachten dan zo snel zulke conclusies trekken.
Na de eerste zin had je moeten stoppen. Dan had je een +1 gekregen. het glas van een google bril is behoorlijk dik zeker?

Kijk naar de apps van Rudy Huyn, dat is bijgewerkt in no time. Meestal 1 nacht. Geen probleem dus. Als het uberhaupt een probleem zou zijn. En laten er steeds vaker steeds meer officiele apps komen. Zoals onlangs van Praxis en Autoweek.
En ook zijn 3rd party apps regelmatig beter. Denk Hue app zoals hieronder genoemd. Of Tweetium vs de officiele Twitter app. Nou, ik weet wel welke app ik gebruik ;)

[Reactie gewijzigd door Sake op 10 december 2014 21:56]

Stabiliteit en er wordt niet gekeken wat de prijs was van het toestel, elk toestel krijgt gegarandeerd 36 maanden lang update support

Daarnaast heeft men geen last van het lage opslag wat vele budget toestellen hebben. Bij android kan men geen apps op een sd-kaart installeren.

Zo zijn er nog vele voordelen te vinden, maar daar kom je pas achter als je daadwerkelijk een WP langer dan 5 minuten in je handen hebt gehad.

[Reactie gewijzigd door vali op 10 december 2014 22:35]

Dat elk toestel 36 maanden support krijgt is niet heel spannend voor de gemiddelde consument, al zou het geen kwaad kunnen als elk toestel zoveel support had.. Kudo´s voor Microsoft dus ;)
Het is wel heel interessant voor de zakelijke markt denk ik.

De Motorola toestellen krijgen overigens voorlopig wel goed support en de huidige Nexus toestellen ook. We zullen nog moeten zien hoeveel maanden dit echt betreft.

Met de huidige Android toestellen heb je volgens mij niet echt meer last van lage opslag. Dat was vroeger nog wel eens anders, denk aan de Samsung Galaxy Ace, die had maar 40 MB opslagruimte, met een beetje Google updates was het toestel dus al vol.
Het klopt inderdaad dat op sommige toestellen apps niet op de SD-kaart geÔnstalleerd kunnen worden. Dit kan wel op Cyanogenmod en op Touchwiz.

Om af te sluiten, ik zeg ook niet dat er geen voordelen aan een WP toestel zitten, maar voor de gemiddelde consument zijn die niet (zo) interessant.
Dat elk toestel 36 maanden support krijgt is niet heel spannend voor de gemiddelde consument, al zou het geen kwaad kunnen als elk toestel zoveel support had.. Kudo´s voor Microsoft dus ;)
Het is wel heel interessant voor de zakelijke markt denk ik.
Dat heb je helemaal fout, update support heeft veel voordelen. Waarom denk veel gebruikers weg gaan bij android en kiezen voor wp of ios? Juist, hun toestel krijgt updates. Zo kan mijn vriendin haar 1 jaar oude desire 300 de prullenbak in gooien. Ding is niet vooruit te branden en heeft nooit een update ontvangen.
Met de huidige Android toestellen heb je volgens mij niet echt meer last van lage opslag. Dat was vroeger nog wel eens anders, denk aan de Samsung Galaxy Ace, die had maar 40 MB opslagruimte, met een beetje Google updates was het toestel dus al vol.
De problemen zijn er nog steeds. Ik heb anders genoeg klanten in mijn winkel die schelden dat ze amper ruimte hebben op hun toestel met 4gb of 8gb aan opslag ruimte.
Alleen de officiŽle Hue app kan de firmware van de lampen updaten. Misschien best vervelend als je die mogelijkheid niet hebt.
Dat is dan gek, want met die app kan men de firmware gewoon updaten.
Het grappige is dat met de 3rd part Hue app je als eerste via NFC een kleur kon scannen en vervolgens toepassen op de Hue lampen. Niet ongewoon dat 3rd party apps beter zijn als de officiele.

[Reactie gewijzigd door Sake op 10 december 2014 21:50]

En ook dan is de officiele app er regelmatig en anders wel 3rd party.
Het is hoogstens als je eerst een apparaat hebt en je kijkt dan voor de app. Als je eerst naar de app kijkt en dan het apparaat is de keuze groot.

Ook voor fietsen zijn er al vele apps. Eigenlijk al te veel om op te noemen.
Dan zou je zelfs van een voordeel kan spreken omdat je met >30 apps al snel door de bomen het bos niet meer ziet.
Als kleine organisatie die informatie wilt delen is het sowieso toch financieel aantrekkelijker om een mobiele website te maken?

Een app is vaak een veelvoud duurder, is daarnaast duurder om te onderhouden en hoogdrempelliger om te bezoeken dan een mobiele website.
Veel mensen vinden een site ouderwets, een mobiele site klinkt ook niet echt hip. Op de komende jaar-presentatie hoor je van "we hebben ook een App"; een beetje manager vindt het wel te gek om dat te mogen zeggen. Hoeveel mensen dat ding installeren, en daadwerkelijk later gebruiken is niet belangrijk.

Dat je 2 (3-4, android, ios, wp, blackbarrie, ffOS, ubuntu mobile?) x moet ontwikkelen voor verschillende platformen, en alle OS upgrades moet volgen, en dus voor beheer/onderhoud van je Apps veel meer kwijt bent, is voor later zorg.
Nu zijn natuurlijk door middel van Xamarin 3 platformen (Android, iOS en WP) te ondersteunen met 1 C# code base, maar die weg is helaas niet goedkoop.
Ik was laatst een weekend naar Haarlem met mijn vrouw. Zij heeft een mooie moto G en ik een mooie Lumia 830. Nu heeft Android voor haast alle plaatselijke museum etc een app die niet op Windowsphone te vinden zijn.
Toch bleek gedurende het weekend dat ik met de lumia sneller en beter de benodigde informatie tevoorschijn haalde. Doordat ik alle websites en locaties op mijn startscherm kon pinnen had ik alles over Haarlem in 1 oog opslag.
Een paar dingen vielen wel erg op, zo was het navigeren met de gratis offline navigatie software Here vele malen beter dan het werken met Google maps. Wij zijn allebei wifi afhankelijk dus dit was echt een must.
Het wisselen tussen de verschillende apps op Android werkt veel minder snel dan ik het wisselen tussen de openstaande webpagina's op de Lumia.
Algemene conclusie van ons weekend vergelijken was dat de lumia er beter uitsprong op onbekend terrein en sneller alle opgezochte informatie en opties kon reproduceren.
Heb je ook gewerkt met de Storyteller? Die vond ik erg gaaf met de i.c.m. lumia camera app.
http://www.windowsphone.c...7e-4f74-8f68-16b7ad872dd2
http://www.windowsphone.c...da-415c-ad99-69a20f101e04
Dan krijg je met die levende beelden een leuk kort filmpje van je weekendje Haarlem. Ik heb zoiets onlangs aan mijn familie laten zien van een weekendje Texel en iedereen vind het leuk en denkt dat het veel werk is, terwijl de app het voor je genereert.
Goed teken voor het platform wel. Dat zijn toch de niche apps die je vooral op de grote platformen ziet. Nederland is ook nog een kleine markt vergeleken met omringende landen waar Windows een hoger marktaandeel heeft.
Naast het probleem van de Apps denk ik dat de tegeltjes de meesten ook afschrikken. Het is wel gedurft, maar het slaat kennelijk gewoon niet aan. Het komt ook wel vaak druk over.
Wat een onzin. Dat is een aanname gebaseerd op niets. De tegeltjes zijn juist hetgeen waar Windows Phone zich mee onderscheidt en waar veel mensen positief op reageren. Niet alleen in mijn omgeving, maar ook bij bedrijven waar WP zeer in opkomst is. En juist de tegels zijn rustiger in de UI dan menig icon based UI (lees: elk ander mobiel OS) waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet en er geen enkele gepersonaliseerde smartphone ervaring is. Iets waar Windows Phone zich wel mee profileert.
(...) Het komt ook wel vaak druk over.
Zie en oordeel:

https://onedrive.live.com...Z0&v=3&ithint=photo%2cjpg

:)
Dat is persoonlijk. Kijk, zonder de achtergrond mogelijkheid zou je het saai kunnen noemen, maar met de achtergrond kun je het net zo'n schreeuwerige boel maken als bij android. En ja, sommige hebben dat liever als het hele rustige UI met tiles in 1 kleur.
Sinds Windows Phone 8.1 kun je een achtergrond afbeelding neerzetten op de plaats van die eentonige kleur dus zo kun je kiezen voor een leuk plaatje of zelf je kleur maken.
ik ben een wp 8.1 bezitter (lumia 920) en apps of games zijn zeker het probleem niet. De store zit vol goede games die goed draaien op iets oudere hardware.
vooral dingen die in het OS ontbreke/braken.
Zoals:
-muziek van ene muziek app kon je niet gewoon afzetten door de app te sluiten, zelfs als de app forece-closed was dan speelde de muziek nog
-voorspoelen van youtube filmpkes en offline filmpkes kon niet willekeurig, enkel per 15sec ofzo
-wifi op en aan zetten via notificationscherm verwijst vaak naar de instellingen
-mobiel internet kan niet afgezet worden via notificatiescherm
-hun OS schermen snijden soms de naam van het menu af,(zoals vergrendelscherm word vergrendels, meldingen en acties worden meldingen & a)
-smsen versturen soms traag, en je kan het scherm nog niet wegdoen terwijl je wacht wnat dan word die niet verzonden....


ik ben echt blij met de lumia 920 maar ik hoop dat de volgende update (windows 10) niet zo van die belachelijke flaters bevat, ontwikkelaars aantrekken gebeurt toch door een deftig OS te maken? Voor de rest werkt hij nog steeds smooth na 2jaar.

[Reactie gewijzigd door cgers op 10 december 2014 18:27]

-mobiel internet kan niet afgezet worden via notificatiescherm
-hun OS schermen snijden soms de naam van het menu af,(zoals vergrendelscherm word vergrendels, meldingen en acties worden meldingen & a)
-smsen versturen soms traag, en je kan het scherm nog niet wegdoen terwijl je wacht wnat dan word die niet verzonden....
Even enkele puntjes aanstippen hier, in volgorde:

- Dit kan wel. Mobiel netwerk heet "Gegevensverkeer" onder "Meldingen & Acties"
- Dat is nu eenmaal de design filosofie van de Modern UI, ik vind het persoonlijk mooi, maar of je het nu lelijk vind of niet, een bug is het niet
- Geen last van, en normaal zou je SMS verzonden moeten worden, ook al sluit je de app
Die tweede van jou slaat ronduit nergens op, een niet-afgemaakt woord is echt niet zo bedoeld. In Modern UI kan je ook een regel naar onder gaan.
Ik zie dat ook terug in het desktop Windows. wanneer ik mijn laptop op een enorm lage resolutie zet. Dan kan ik het start menu niet meer compleet gebruiken. (W7 en W10).
Het afbreken van een woord aan de rand van het scherm zonder dat deze verder gaat op de volgende regel is een design guideline van de Modern UI. Het is zo bedoelt.
- ik heb daar meerdere instellingen maar gegevensverkeer niet.
-ik vind het mooi maar had mooier geweest als ze betere namen kozen ofzo dat de tekst er wel op paste.
-laatste kan een fout zijn bij mijn gsm maar als ik op versturen duw komt de sms soms niet meteen te voorschijn, en als ik dan al weg ga is de sms ineens weg.
(3seconden om te versturen soms is teveel, dit noet instant zijn)
O, note voor de eerste: vereist Windows Phone 8.10.14219, m.a.w. je moet de Preview for Developers hebben.
FYI Punt 4 zit in de laatste DP update.
Het gebrek aan apps kent nog een andere zijde, allerlei 'bekende' spellen van iOS kennen remakes op Android en een groot aantal tegenwoordig ook native varianten. Op de Windows Phone zie je dat het overgrote deel goedkope (soms ook oprecht goede) kopieŽn zijn. Zo ken ik 2 dames, die een Windows Phone gekozen hadden vanwege het hippe kleurtje nog dagelijks thuis hun oude telefoon over wifi gebruiken vanwege een aantal spelletjes dat ze spelen.

@hierboven, de Minecraft Wiki: Pocket Edition is een wezenlijk ander product geschreven in C++ in tegenstelling tot de desktop die in Java geschreven is.
Vraag het gewoon aan een WP gebruiker. De een vind van wel, de ander van niet. Veel apps zijn niet of later beschikbaar en of je dat een probleem vindt dat ligt aan je eigen gebruik. Verscheidene apps worden bijvoorbeeld niet door het bedrijf of de dienst zelf gemaakt maar door handige ontwikkelaars die op die manier gebruikers toch toegang geven tot bepaalde apps. Een van die ontwikkelaars is Rudy Huyn: http://www.windowsphone.c...b6-492b-a62c-7ad743329650
Erg mooi dat Minecraft nu eindelijk ook op Windows Phone te krijgen is en dat het ook op de devices met 512 mb werkgeheugen draait. Wel apart dat het niet is uitgegeven als Windowhs Phone Xbox live game titel, dat had ik stiekem wel verwacht na de inlijving van Mojang door Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Fzim op 10 december 2014 18:42]

MC voor Xbox bestaat wel hoor.
Ik bedoelde meer als Xbox live titel voor Windows Phone.
Ah zo, jah dat is wel een beetje opmerkelijk idd. Maar dat lijkt wel zo te horen. Redelijke gatenkaas en een niet duidelijke standaard.
Minecraft is er toch gewoon voor de xbox 360 en xbox one?
Er zijn games die onder de noemer 'xbox live' vallen, dat is gewoon met xbox achievements op windows Phone en windows 8. (bv. solitaire collection, six guns,...)
Dus deze draait niet op de 1520 En 930 aangezien die 1080*1920 is?
Geniale zet is dat dan, je twee flagships uitsluiten 8)7

[Reactie gewijzigd door mathelicious op 10 december 2014 18:55]

Werkt hier op mijn Lumia 930 zonder problemen
Dat is mooi, zou ook te bizar voor woorrden zijn als het nirt zo was.
Artikeltje is dus niet 100% correct :X
Ja ze hadden misschien minimum resolutie moeten vermelden want het werkt dus ook op full-hd
Krijg hem niet gedownload. Had jij daar ook problemen mee, of...?
De game werkt gewoon op 1080 * 1920, alleen wordt het wel geupscaled denk ik. Het spel werkt prima op mijn 930.

[Reactie gewijzigd door infur op 10 december 2014 19:09]

Ik heb een 930 en wou het meteen even uittesten. Maar toen zag ik §5,99 staan... man man man.
Ben benieuwd hoe ze dat dan technisch gedaan hebben? Het is dacht ik Java, dus gebruiken ze bijv IKVM ofzo, dat java compiled naar .Net? Of zouden ze Minecraft ondertussen herschreven hebben in C++ of dergelijke?

Gezien de pocket edition al langer uit is, zal dat laatste wel t geval zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 10 december 2014 18:14]

De Pocket Edition (en Console edities zijn/) is herschreven in C++ (iod).
De PC versie is nog steeds in Java.
Voor zover ik weet zijn is de XBOX editie geschreven in C#. Wat helpt is dat het van de grond af is geschreven, en C# een paar eigenschappen heeft wat het qua data-intensieve operaties flink sneller maakt dan Java.
Qua performance lopen Java en C# gewoon gelijk hoor.
Java draait in een Java VM, C# niet dacht ik, maar de taal is wel voor een groot deel gebaseerd op Java, met name de Syntax.
C# draait ook in een VM, de CLR (Common Language Runtime). Qua klasse zijn de talen dus een beetje t zelfde, namelijk ze compilen beiden naar een soort intermediate code, die dan weer door de runtime geinterpreteerd wordt/gecompiled wordt naar native code.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 10 december 2014 22:00]

Ik weet niet hoe het bij Java gaat maar C# wordt niet in een VM gedraait, maar met JIT naar native code gecompileerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Common_Language_Runtime
De eerste regel van je link:

De Common Language Runtime (CLR) is de virtuele machine van het Microsoft .NET-project.
en als je verder leest

welke tijdens het uitvoeren door de just in time compiler van de CLR wordt gecompileerd naar code die uitgevoerd kan worden op het systeem waar de CLR op dat moment op draait.
Dat is altijd wat een VM doet. Het omzetten van intermediate code (byte code bij Java en MSIL bij C#) naar native code op het moment dat het nodig is.

[Reactie gewijzigd door JustFogMaxi op 11 december 2014 10:16]

maar het wordt dus niet geÔnterpreteerd zoals er eerst vermeld stond in je reactie. Wat een belangrijk verschil is gezien hierboven over performance gesproken wordt.
C# heeft significante voordelen in het bestaan van structs, en native generics (niet object-generics zoals in Java).
En laten we hoppen dat de pc versie java blijft :). Het zou de modding wereld volledig op zijn kop zetten 8)7.
Een van de laatste berichten vanuit mojang is dat ze van plan zijn Java 8 mee te leveren IN minecraft.
Zodat ze zich geen zorgen meer hoeven te maken over gebruikers die hun Java nooit updaten. (en dus nog met Java 6 zitten)

Dus het ziet er naar uit dat de PC versie nog gelange tijd op Java zal draaien. ;)

Wat de modding community vooral bevorderd is overigens een enkele codebasis die lange tijd stabiel en hetzelfde blijft.
Nu is het zo dat de code bij Elke update weer volledig geobfuscated wordt.
(dus MC mods voor 1.7.x mogen helemaal herschreven worden voor 1.8 EN 1.8.1 apart)
Herschreven is een groot woord xD. Als je de mappings hebt kan je redelijk veel recupereren.

Het feit dat de code geobfuscated is niet echt het grootste probleem in de modding community. De laaste verandering in de renderengine brengt de grootste problemen mee.
Vandaar dat het nog steeds smooth runt op mijn zeer oude Windows Phone.
En jouw zeer oude windows phone heeft 8.1?
Slechts ťťn van de vele voordelen van Windows Phone. Je krijgt je updates, of je nu met 'n oud toestel zit of niet ;)

En kom nu niet af met WP7 -> WP8. Daar was het, zoals ik toch begreep, hardwarematig niet mogelijk.
Moet je wel aanmelden voor de 'Developer' Preview. Providers en fabrikanten zelf zijn net zoals op Android erug traag met toelaten van updates.
Ik kreeg 8.1 ~2 maanden na het gereleased was.
8.0 GDR2 duurde ~2-3 weken en 8.0 GDR3 duurde er ongeveer 4.

En inderdaad, mocht ik willen kan ik de updates een dag nadat ze uit zijn ook krijgen dmv developer preview.

Weinig WP toestellen die slecht (of a la Google) geupdate worden.
En kom nu niet af met WP7 -> WP8. Daar was het, zoals ik toch begreep, hardwarematig niet mogelijk.
Feit blijft; waar een wil is is een weg.
Feit blijft ook: maar als die weg te kostbaar is, kan de wil gewoon niet voldoende zijn.

Maar dit is ondertussen helemaal Off Topic...

Back on topic: ik zou het graag eerst willen proberen of zoiets wel werkt op een klein schermpje... Want 6 euro voor iets wat uiteindelijk niet werkbaar is, vind ik een beetje zonde van het geld...
Ja, zeker als je een nokia lumia gekozen hebt ben je er zeker van, machtig gewoon wp :D

Inderdaad, WP7 -> WP8 was van windows CE naar windows NT.
Dit is zeker fijn als een bedrijf dit doet. Apple doet dit ook, het zou alleen fijn zijn als ze de nieuwe versies dan ook zo aanpassen dat het fijn werkt op de oudere toestellen. Aan de reacties te zien is dat Microsoft aardig gelukt. Ben blij voor de bezitters van Windows Phone telefoon. Dat is een erg grote plus.
Alle Windows Phone 8 toestellen hebben de upgrade naar 8.1 gekregen (met uitzonderingen van exclusieve modellen voor Amerikaanse providers), zelfs de HTC 8X uit 2012.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 10 december 2014 19:19]

Alle Windows Phone 8 toestellen hebben de upgrade naar 8.1 gekregen

Bijna alle ...

Naast exclusieve provider-modellen hebben nog enkele gewone Windows Phone 8 modellen geen update gekregen. O.a. juist expliciet enkele HTC 8X en 8S modellen. O.a. de 8X van mij ondanks dat dat een Nederlandse open-market is en dus geen enkele provider beperking heeft.
Mijn 8S heeft inderdaad lang op zich laten wachten voor verdere updates, maar die zijn er uiteindelijk toch doorgekomen. Ik heb nu ook eindelijk Cortana :-)
Mijn 8X heeft 8.1 via DP :)
Niks mis met de 8X hŤ ;-)
Was mijn vorige telefoon, fijn ding, maar ik wilde toch de exclusieve dingen van Nokia, dus vervangen door een 925 en een 1320. Ik moet zeggen, qua design was de HTC de mooiste van de drie.
Ik heb zelf nu de 930...dat vind ik persoonlijk dan weer de mooiste...strak aluminium design en toch het typische Lumia design :)
Die heb ik dus ook een vond het de mooiste telefoon van het moment. Hiervoor was dat de iPhone 4 vond ik.
Het is natuurlijk maar SherlockHolmes 'zeer oud' noemt. Waar hij denk ik op doelt is dat een spel als dit bijvoorbeeld op de Lumia 520 gewoon goed loopt, terwijl het een 'oud' en low-end toestel is.
Ze zijn druk bezig Minecraft op ieder bekend platform te brengen. Ik hoop dat ze Minecraft voor pc ook eens herschrijven met een goede mod API erbij.

Modpacks zijn voor mij nog altijd onspeelbaar op een AMD R9 290 een vergelijkbare NVIDIA kaart geeft me 300FPS meer. De R9 reeks wordt gewoon niet herkend. In de laatste versie van Minecraft is de performance al een stuk beter maar helaas door een gebrek aan een goede mod API duurt het een jaar voor de mods goed en wel zijn aangepast voor de laatste versie van Minecraft.
Is de multiplayer ook mogelijk tussen verschillende platformen? Bijvoorbeeld Android en Windows Phone in dezelfde wereld.
Nou het spel voor de pc nog naar c toe , of minimaal multicore...
De Engelse naam is: 'Windows Phone Store'
De 'localized name' voor Nederland is: 'Windows Phone Store'

'app-winkel voor Windows Phone' is gewoon ontzettend fout. |:(
@tweakers

Wanneer verwijderen jullie nu eindelijk eens de associatie van het fossiele 'Windows Mobile' met Windows Phone uit de Pricewatch ('Windows Phone/Mobile') ?
Niet van deze tijd gewoon...