Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Submitter: Topster21

Microsoft heeft aangekondigd dat het bij de release van Windows 10 ook een bètaversie uitbrengt van Minecraft. Gebruikers die de huidige pc-editie van Minecraft gekocht hebben kunnen de versie voor Windows 10 straks gratis downloaden.

Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt op zijn Xbox-blog. Bij de release van Windows 10 op 29 juli zal de zogenaamde Minecraft: Windows 10 Edition Beta te downloaden zijn uit de Windows 10-winkel. Wie al beschikt over de betaalde pc-versie van het spel hoeft voor de bèta niet opnieuw te betalen. Nieuwe spelers moeten eenmalig een bedrag van 10 dollar betalen, wat in Europa waarschijnlijk 10 euro zal worden, zolang de game zich in het bèta-stadium bevindt. Daarna wordt de prijs waarschijnlijk weer 20 dollar. Hoe lang de bèta gaat duren is nog niet bekend.

De Windows 10-versie van Minecraft heeft overeenkomsten met de zogenaamde Pocket-edities voor smartphones, zo stelt Microsoft. Kort na de release van de bèta zou er ook een update moeten uitkomen wat het mogelijk maakt om samen te spelen met mobiele gebruikers. Ook in de toekomst worden er nog nieuwe features aan de Windows 10-game toegevoegd. Bij de release zitten alvast nieuwe zaken ingebouwd, zoals het opnemen van gameplaybeelden en het samenspelen met maximaal acht spelers via Xbox Live.

Minecraft Windows 10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Even ter duidelijkheid: dit gaat NIET de huide pc versie vervangen.
Windows 10 edition is letterlijk de MCPE editie, maar dan voor alle toekomstige Windows 10 apparaten. De huidige pc versie wordt gewoon verder ontwikkeld en zal voor Linux en Mac ondersteund blijven.

Sources:
https://www.reddit.com/r/...s_10_edition_beta/csry0j5
https://mobile.twitter.com/_tomcc/status/617464527593021440
Vanwaar dan die nadruk op Windows 10? Waarom niet Windows 10 Mobile, bijvoorbeeld? Anyway, de pocket-edities vind ik toch geen succes, veel te beperkt en lastiger icm mods.

Juist de vrije keuze in modpacks en optionele mods maken het zo'n sterke game, imo.
Windows 10 Mobile = Windows 10
Ja en nee... als ik het goed begrepen krijg je op een PC nog steeds een desktop ipv Metro bij Windows 10. Bovendien zal de Java-versie net zo goed op Windows 100 draaien.

Het gaat hier, als het gebaseerd is op de pocket edition van Minecraft, om een versie van MC die gericht is op (let op: zwaar subjectieve mening ahead) zwaar inferieure apparaatjes waar je aan moet modderen met te weinig schermoppervlak wat je dan ook nog moet delen met een onscreen-toetsenbord wat brak typt. Mobile devices dus. Dus dat het OS dan toevallig hetzelfde is (ook niet waar, ARM draait geen AMD64-code dus het zal toch echt een andere build moeten zijn) maakt niet zo veel uit m.i. Deze versie van MC wordt er eentje die je niet op je PC wil draaien maar op mobiele apparaten; vandaar dat ik Windows 10 Mobile zei.
Metro wat is dat ook alweer? Dit is gewoon een universele app voor Minecraft, welke op Windows 10 draait. Windows 10, Windows 10 Phone en XBOX ONE. Gezien deze allemaal Windows 10 universele applicaties draaien.
Modern UI dan. Whatever.

Punt is dat het onderliggende OS er niet toe doet als de "app" overduidelijk gericht is op mobiele apparaten. Dit wordt verdoezeld door het "Minecraft voor Windows 10" te noemen. "Minecraft Pocket Edition voor Windows 10" was dan een betere benaming geweest.
Wat sanderev66 probeerd duidelijk te maken is dat er geen verschillende versies meer zijn van het Windows OS, er is vanaf nu nog maar 1 versie en dat is Windows 10. Deze draait op een deskop, table, smartphone, XBox One, Hololens, etc. Microsoft maakt het hierdoor mogelijk om 1 enkele app te maken die op alle apparatuur kan draaien, dit is dus de nieuwe generieke versie van Minecraft voor alle Windows 10 apparaten en is gebaseerd op de pocket edition. Daarnaast zal de gewone PC versie ook nog blijven bestaan die op alle andere niet Windows 10 apparaten te gebruiken is.
Heb je uberhaupt gelezen wat ik daarop geantwoord heb? Leuk en aardig dat Windows 10 claimt hetzelfde OS te zijn op tablets, smartphones en desktops. Daar gaat mijn reactie niet over.

Het gaat erover dat deze versie gebaseerd is op een manke versie van Minecraft: de pocket edition. Deze is gemaakt met het oog op beperkte hardware en touchscreens, is hierdoor minder uitgebreid en heeft veel simplificaties ten opzichte van de "echte" Minecraft. Als MS dit port naar een Windows 10 Universal App dan maakt dat wel dat het draait op desktop, tablet en smartphone, maar nog niet dat je dat daadwerkelijk wilt. Dit is op dus op een enkele manier een opvolger / vervanger van Minecraft voor PC, en in die zin is het ook raar dat kopers van die versie gratis de beta mogen doen terwijl kopers van de 360-editie of de pocket editie hier buitengesloten worden terwijl het juist een versie op hen gericht is.

En daarom nogmaals: raar dat ze de nadruk leggen op Windows 10, terwijl m.i. de nadruk zou moeten leggen op het feit dat het de manke pocket-editie betreft. Zelfs als dat op tablets, smartphones, desktops of mainframes draait.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 5 juli 2015 11:59]

Dat zou wel een vreemde manier zijn om je product te promoten..
Tevens lees ik in dit artikel dat er enkel overeenkomsten zijn aldus MS, niet dat deze versie gebaseerd is op de pocket editie.
Het is dan ook geen vervanger voor de normale desktop versie. Die zal ook gewoon op Windows 10 beschikbaar blijven, als Oracle maar een Windows 10 compatible update voor Java uitbrengt.
Prima dat Microsoft het wil laten lijken dat het zo is,maar natuurlijk is dat onzin. Een arm cpu heeft helemaal geen i386/x64 instructieset.
Het zijn enkel sommige apps die platform onafhankelijk worden gebouwd.
Reken maar niet op big budget full blown games op je lumia 430 of photoshop oid.
CPU architectuur is voor geen enkel operating systeem een probleem.

Er zijn met Windows 10 ook geen beperkingen in het operating systeem die waarlijk Multi platform in de weg staat.

Het enige is dat sommige hardware een performance probleem zal hebben bij het uitvoeren van sommige applicaties.

Maar dat is puur een hardware beperking die niets met het OS of de software zelf te maken heeft, en al helemaal niet de achterliggende CPU architectuur.
Nee het heet de Universal App Platform by Microsoft(tm)
Waar wordt er gezegd dat deze voor kleine apparaten is? Minecraft Pocket Edition is voor Windows Phone/Windows 10 Mobile, en en Minecraft Windows 10 Edition is voor tablets en desktops bedoelt en moet gelijkmatig functionaliteit krijgen van de gewone Minecraft. MCW10 is ook gewoon gericht op muis en toetsenbord. Het is geen universele app tussen mobiel en desktop (wel naar Hololens, etc.).
Jij vraagt: waar wordt er gezegd dat deze voor kleine apparaten gemaakt wordt?

Ik geef aan waar dat gezegd wordt en wat dus ook de reden van de reactie is waar jij op reageert.
Maar dat is niet hoe het gaat werken. MCPE voor Windows 10 Mobile zal inderdaad gelijk worden gemaakt met MCW10, maar MCW10 zal op zijn beurd veel uitgebreider worden, gelijkaardig aan MC zelf, en de MCPE zal die feature uiteindelijk ook krijgen. MCW10 is NIET gemaakt voor kleine beeldschermen. Het is gemaakt om te schalen.
Mja, als dat het alternatief is en MS inderdaad voor ogen heeft om MC op termijn te vervangen door MCW10, dan verwijs ik naar mijn reactie hierboven: MadEgg in 'nieuws: Microsoft kondigt Minecraft-bèta voor Windows 10 aan'

Bij mijn weten is MCPE qua code onvergelijkbaar met de "gewone" MC, waardoor je hiermee dus in een klap alle huidige mods en mod-packs onbruikbaar maakt. Ik ben benieuwd of de mod-community zin heeft om hierin mee te gaan. En het is natuurlijk sowieso doodzonde als hierdoor Mac en/of Linux-ondersteuning verloren gaat, het grote (enige?) voordeel van dat MC in Java geschreven is.
Nou ik moet zeggen, je vasthoudendheid siert je :*), vooral omdat de discussie hierboven wat om de hete brij lijkt heen draaien O-).

Net heb ik wat in de reddit link hierboven gelezen en je lijkt gewoon een punt te hebben, al ligt het zoals altijd weer genuanceerd.

Dat deze nieuwe W10 versie in C++ code is geschreven en niet in Java is een eenduidige verbetering. C++ is efficiënter dan Java. Dit maakt de game sneller. Dat C++ een meer directe interface naar directx maakt voor de performance trouwens minder uit omdat Directx en Ogl qua performance vergelijkbaar zouden zijn.

Of de nieuwe W10 game dezelfde functieset zal hebben als de klassieke op Java gebaseerde versie kunnen we op dit moment niet zeggen. Met alleen deze bèta als uitgangspunt zou dat speculeren zijn. Een punt van zorg is er wel. De huidige mod community leunt zwaar op de Java functionaliteit. Zou de nieuwe C++ versie deze functionaliteit honoreren moet er een mod api geschreven worden. Over deze mod api wordt al sinds 2010 gesproken, dus dat zegt al genoeg over de druk, of beter het gebrek aan druk, op dat project. Komt deze mod api er niet, dan is de vermindering van functionaliteit inderdaad een gegeven.

Het zal van de Microsoft strategie gaan afhangen. Ze zal zeker een groot belang stellen in de bestaande fanbase. Een groot deel van de fanbase bevindt zich echter op Linux/Os-x. Of Microsoft met deze groepen veel rekening zal houden is maar de vraag. Belangrijk hierin is dat de community actief blijft en haar wensen aan Microsoft duidelijk maakt. Het laatste waar Microsoft behoefte aan heeft is een negatieve uitstraling als gevolg van deze migratie. Met een actieve community is er kans op een uiteindelijk betere MC.
Kijk, jij begrijpt het! Ik deel je zorgen. Het zal nogal een interne tweestrijd binnen Microsoft zijn. Veel mods zijn inderdaad gebouwd met dank aan de Linux-versie van Minecraft, en zonder mods is een nieuwe versie van Minecraft gedoemd om te falen of in ieder flink geval in populariteit te dalen. Maar aan de andere kant heeft Microsoft waarschijnlijk niet de wens (en waarschijnlijk ook niet echt de expertise) om een goede cross-platform C++ versie te schrijven welke ook zonder DirectX werkt. Zeker niet als dit als Universal App for WIndows gebouwd moet worden; de ondersteuning daarvoor op alternatieve OS'en zal voorlopig nog ver te zoeken blijven.

Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden. Mochten ze wel een goede cross-platform versie in een snellere taal weten te bouwen die ook nog modbaar is dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Mijn huidige mod-pack doet er +- 3 minuten over om op te starten, dat moet toch veel beter kunnen.
Mcw10 wordt geen vervanger voor de bestaande desktop release. Die blijft gewoon beschikbaar, ercan uitgaande dat Oracle een w10 update uitbrengt van Java.
Dit is dus ook een versie die gericht is op bijvoorbeeld een Surface Pro 3. Zodat je gewoon in tablet modus het spel kan spelen. En dit apparaat is duidelijk geen zwaar inferieur apparaatje met weinig schermoppervlakte.
Niet echt waar, Mobile heeft nog steeds fundamentele verschillen met de gewone Windows 10-versies zoals Home, Pro, Enterprise en Education. Alleen al dat Mobile nu vooral doelt op ARM, je er geen desktop apps op kan draaien ,etc.
dus ik kan cod of wow op de windows mobiel 10 spelen?
ook wel het is een wassen neus dat Windows 10 Mobile = Windows 10
Als ze daar universal apps van maken wel. Maar dit zullen wel gewoon win32 applicaties blijven zoals het nu ook zijn.
en daar zit de crux dus ze zullen het niet doen, want het is niet zo makkelijk om een spel als wow te porten op net. platform laat staan alle programmas die er bestaan voor windows.
ook wel Windows 10 Mobile = Windows 10 = een wassen neus verhaal...
de mensen zijn zelf begonnen met mods maken, over een tijdje heb je ook wel kans dat je voor die windows 10 edition DLC gaat krijgen, maar mods zouden ook kunnen
Ja, maar dan moeten ze dus weer van voren af aan beginnen. Dan krijg je hetzelfde als met de Windows App Store: initeel leeg of in ieder geval een groot gebrek aan bekende en populaire apps (mods in dit geval). Dit zal wel wát aantrekken maar ik vraag mij af of alle mod-makers die de huidige mods gebouwd hebben wel zin hebben om dit alles te porten (waarschijnlijk opnieuw te doen) voor een editie in een andere programmeertaal.

Het zou mij niets verbazen als héél veel fans heel lang blijven hangen bij de laatste java-editie, mocht het zo ver komen.
Omdat Windows 10 een universeel app platform gaat bieden voor desktop, tablet en mobile.
Misschien omdat Windows 10 straks op heel wat apparaten kan draaien, waaronder bijvoorbeeld de Raspberry Pi 2, dus straks heb je gewoon Windows 10 apps die gewoon op alle apparaten kunnen draaien die Windows 10 hebben, ongeacht of het om een mobiele gaat, een pc of een ander apparaat. Zo kan ik mij heel goed voorstellen dat je straks gewoon een TV kan kopen met Windows 10 erop, misschien niet geschikt voor desktop apps, maar wel voor de simpelere dingen zoals Minecraft Pocket edition, Netflix enz.
Dat is natuurlijk om gebruikers Windows 10 door de strot te duwen. Onder het motto 'beter een wortel aan een hengel dan een stok...'
Eigenlijk een applicatie die op Windows Runtime werkt en niet meer op X86? (het oude platform van Microsoft)
Ben benieuwd hoe Microsoft deze Runtime populair onder de developers weet te krijgen voor desktop, omdat alle oude applicaties allemaal in X86 zijn geschreven.
Nieuwe zou ik in enkel desktop ook nog X86 schrijven, omdat je wil dat mensen met Windows 7 hem ook nog kunnen draaien. Hoeft dit niet zou ik de applicatie schrijven voor Windows Runtime omdat je dan op meerdere platforms(van MS!) hem kan laten draaien. Dit noemt men toch verticale multiplatform. (dus in je eigen tuintje)
Dit is ook niet verticaal multiplatform, het is allemaal Windows 10, allemaal dezelfde Runtime.
Ohw en ik altijd maar denken dat Windows Mobile 10 anders was dat Windows 10 voor laptops en desktops. Zit dus geen enkel verschil in?
Ik dacht toch echt wel dat een laptop, desktop, tablet en telefoon van elkaar verschillen. En elk systeem is toch een platform? (wel met dezelfde runtime maar wel andere platform)
Het softwareplatform is nog steeds hetzelfde over al deze systemen.
Ergens wel jammer: deze versie is in C++ geschreven en de beelden die ik ervan gezien heb zijn een stuk vloeiender dan de Java versie, en dan bedoel ik voornamelijk het laden van de wereld...

De beelden: https://www.youtube.com/watch?v=_Vy9BeSYV3Q
We mogen hopen dat Microsoft met hun geld Minecraft omzet naar C++. Java is bizar inefficiënt vergeleken met C++. Alleen in zeer specifieke gevallen en wanneer je een ongelooflijke junior in India (ervaring mee) de C++ versie laat schrijven alleen dan kan Java sneller zijn. C++ is verder ook gewoon crossplatform, als je de wil en geld hebt en gewoon je best doet. Je zal alleen verschillende downloads krijgen. Echter om het te laten slagen zul je een Mod API nodig hebben. Als grootste probleem zie ik het feit dat er heel veel luie Mod ontwikkelaars zijn die zich nooit met geheugenbeheer bezig hebben hoeven houden.
Niet alleen het modden is een probleem bij een C++ versie van Minecraft:
Ik ben vrij zeker dat Microsoft DirectX gebruikt, en dat is niet beschikbaar op OSX of Linux. Dat zal ook zeker niet gaan gebeuren...
Dat is niet geheel waar. De Windows 10 Edition is inderdaad de tegenhanger van de Minecraft Pocket Edition, maar het is eigenlijk eerder andersom: de Windows 10 Edition zal worden gebruikt als basis voor het verder ontwikkelen van MCPE terwijl het de bedoeling is dat de Windows 10 Edition on par komt met de huidige desktop versie.
Het lijkt erop dat Microsoft cross platform support (Mac en Linux) laat vallen en de oude Minecraft versie laat doodbloeden ten faveure van hun Windows 10 editie. Toch weer jammer dat het zo moet gaan.
Hoop ik niet, hier spelen we al jaren minecraft op Linux, zou jammer zijn als dat zou stoppen. Linux-ontwikkeling voor Skype lijkt MS ook stopgezet te hebben...
Minecraft is een java spel, dat draait dus overal waar java voor is ontwikkeld.
Skype draait ook op war meer aparaten dan alleen een PC, o.a. skype telefoons.
Voor beide geld dat ze zo populair zijn mede door de brede platform ondersteuning.
Nog wel ja. Als MS voor ogen heeft om met deze versie gebaseerd o MCPE uiteindelijk een volwaardig alternatief te maken voor MC java, dan zit het er dik in dat ze daarna de Java-versie stilletjesaan achterop laten raken. Net zoals ze Skype voor Linux nog altijd niet bijgewerkt hebben met ondersteuning voor groepsgesprekken terwijl dat op Windows en OS X wel gewoon kan.

Op zich ben ik voor een port van MC naar een taal met betere prestaties, maar ik ben bang dat dat ten koste gaat van cross-platform en de mod-community als MS het uitvoert.
"ten koste gaat van cross-platform en de mod-community als MS het uitvoert."

Dit is de reden dat ze al sinds de overname, en nu nog steeds, duidelijk maken dat de Java versie NIET gedropt gaat worden. Naja, de mod community dan, want de huidige PE editie kan in principe vrij makkelijk cross platform gemaakt worden aangezien het in C++ gemaakt is. Probleem is alleen dat de C++ versie niet zo makkelijk te modden is daardoor. Als ze daar een oplossing voor kunnen vinden is het zeker mogelijk dat ze op termijn de support voor Java zullen laten vallen, maar dat doen ze dus alleen als ze zeker weten dat de C++ versie precies dezelfde mogelijkheden krijgt (Denk bijv. aan een C# gebaseerde API voor modden).

Voor een compleet overzicht aan PE gerelateerde posts van (een van de) developers kan je hier kijken: https://www.reddit.com/user/mojang_tommo
Een op C# -gebaseerde API voor modden werkt dus direct cross-platform tegen. Ja, .net/mono is werkend te krijgen op Linux en Mac, maar het blijft toch een Windows-framework in hart en nieren en dat merk je in performance en uiterlijk overal. Dan kunnen ze net zo goed/beter bij Java blijven.

C++ zou goed kunnen, mits ze ervoor kiezen om geen DirectX te gebruiken, of support voor zovel DirectX als OpenGL in te bouwen. Een mod-api bouwen in C++ is geen enkel probleem, dat gebeurt in zeer veel software en biedt minstens net zo veel mogelijkheden als in Java. Het blijft wel de vraag of de mod-community voldoende kennis van C++ heeft; Java is toch wel wat laagdrempeliger.
"Een op C# -gebaseerde API voor modden werkt dus direct cross-platform tegen."

Met de komst van ASP.NET 5 komt er ook een Open Source, Cross Platform .NET Core. Dus het is zeker mogelijk een C# gebasseerde mod API te maken. Ik zie dit in principe ook wel gebeuren als ze besluiten de C++ versie uiteindelijk de defacto versie te maken want dat maakt de stap voor huidige modders een stuk kleiner. https://weblogs.asp.net/scottgu/introducing-asp-net-5

Zoals ook staat in het post overzicht wat ik in mijn vorige bericht zette, hebben ze ook al een GL versie van PE draaien intern dus die support is er in principe al.
Ik schreef al:
Ja, .net/mono is werkend te krijgen op Linux en Mac, maar het blijft toch een Windows-framework in hart en nieren en dat merk je in performance en uiterlijk overal. Dan kunnen ze net zo goed/beter bij Java blijven.
C# kan op andere besturingssystemen, al langer. Al tijden met behulp van Mono, maar Microsoft is nu inderdaad bezig om .net zelf cross-platform te maken. Maar nog steeds: het voelt verre van native, en het past slecht binnen de inrichting van het systeem op andere besturingsystemen. Net als java, vandaar dat ik zeg dat ze het dan net zo goed in Java kunnen houden. Performance is ook niet echt beter; het is een managed taal die in een VM draait, net als Java. Wat is dan het voordeel om het te porten? Anders dan dat Microsoft natuurlijk hun eigen systeem wil promoten...

Hetzelfde geldt voor OpenGL support. Het kan, natuurlijk. De vraag of of Microsoft dat erin houdt, blijft ontwikkelen en of het on-par blijft met DirectX. Omdat ook hier weer Microsoft natuurlijk het liefst zijn eigen systeem wil promoten.
Misschien hebben ze deze gemaakt in QT :)
je hebt gelijk, ik wacht ook al een tijdje dat skype en minecraft in het nieuws komen dat ze windows only worden.
Maar misschien heeft Microsoft het licht gezien, en weten ze dat Mac en Linux blijvende concurenten zijn geworden.
Idem. Maar de huidige versies onder linux blijven gewoon bestaan. Die kan echt niemand je afpakken.
Dat doen alle gamestudio's toch of denk je dat er nog support is op games van 10 jaar oud?


Microsoft is inderdaad Windows 10 wel erg hard aan het pushen. Ze willen af van al die versies die ze moeten onderhouden. Een Windows 10 voor iedereen is veel gemakkelijker te onderhouden.
Dat lijkt zo, denk ik. Maar volgens mij hebben ze dat onderscheid juist doelgericht gecreeerd om het OS de bepalende factor te kunnen laten zijn ipv de hardware. De trick is dat het OS aan veel computers "vast" zit. Voor een nieuwere versie welke uiteraard wordt vereist door bepaalde nieuwe software heb je meestal ook nieuwe hardware nodig. Knap potje stratego: ze zijn de consument altijd een stap voor en stemmen de systeemeisen van Windows goed af zodat toekomstige nieuwe software standaard resource-problemen krijgt op enigzins verouderde systemen. Hoe houden we de consument bezig met nieuwe spullen kopen?
Mag ik je er even op wijzen dat de specificaties niet noemenswaardig omhoog zijn gegaan tussen 7, 8 en 10? Volgens mij zijn ze zelfs hetzelfde tussen 8 en 10. Ik weet daarom niet waar je het vandaan haalt, maar in principe zou elke Windows 7 draaiende PC gewoon met gemak naar 10 kunnen: gratis!
Als je de systeemeisen van Vista en Windows 10 vergelijkt zijn ze inderdaad nauwelijks gestegen, van 800mhz/0.5GB naar 1ghz/1GB.
Waarbij 10 op dezelfde hardware waarschijnlijk soepeler loopt dan het notoir loodzware Vista.

Even eraan voorbij gaand dat de vermelde minimumeisen in geval van Vista geen werkbaar systeem opleveren; maak daar maar gerust 800MHz/2GB van. Waarschijnlijk ligt daar ook ongeveer het werkbare minimum voor 10.
De laatste keer dat dat waar was was bij de overgang van XP naar Vista, weet dus niet echt waar je dit vandaan haalt. Sterker nog Windows 8 draaide beter dan Vista op mijn oude laptop uit 2007.
Dit verhaal hoor ik nou zo vaak. Het slaat eigenlijk nergens op. Sws zijn de eisen sinds vista bijna gelijk gebleven.

Windows 8 loopt zelfs soepel op onze atom laptop....
Waar haal je dat vandaan?
https://www.reddit.com/r/...tion_announced_heres_why/
(toegegeven, dit is linux_gaming, maar toch).

In het begin is het echter vrijwel gelijk aan de Pocket Edition, dus in het begin zal het wel meevallen. Maar het lijkt mij dat ze deze nieuwe versie gewoon steeds verder uitbreiden en de oude Minecraft laten vallen.
Ik zie alleen maar speculatie. Geen bronnen.

De nieuwe MS kennende (office voor iOS/Android, OneDrive voor iOS/android, outlook voor android) zie ik geen reden waarom ze daar nu met Minecraft vanaf zullen wijken. Misschien dat ze op termijn inderdaad de oude java versie voor Windows zullen afbouwen (zodat ze a) mensen naar windows 10 lokken en b) geen 2 windows versies van de game hoeven te onderhouden en c) mensen geen onveilige java meer hoeven te installeren O-) ) maar ik verwacht dat de versies voor de andere platformen gewoon doorontwikkelt zullen worden omdat het ze een ingang geeft op die platformen en naar die gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 5 juli 2015 10:43]

Ik hoop het. Java is voor stofzuigers, magnetrons en robots. Niet voor desktops. Bovendien is de huidige Minecraft niet eens compatible met redirected appdata folders. Gek, want het is van Microsoft: Het voldoet niet aan de Microsoft standaarden.
Waarom is Java voor stofzuigers, magnetrons en robots? Volgens mij is dat ook steeds minder.
Omdat het zonder moeite te porten is naar verschillende platformen. Koop hardware die Java ondersteunt en hergebruik je broncode steeds opnieuw. Het is gewoon een kwestie van geld besparen.

Natuurlijk heeft het bedrijf dat met assembly werkt en een 15µs snellere broodrooster ontwikkelt een streepje voor bij mij. Geen tijd te verliezen 's morgens!
Da's raar, waarom kan ik dan al 15 jaar mijn brood verdienen met Java webapps en enterprise apps te bouwen?

Minecraft is schaalbaar genoeg om probleemloos op 4k resolutie te draaien met goede fps. Andere (oude) games hebben daar moeite mee dus in dat opzicht is de architectuur waar Minecraft op draait prima.
mag ik even, minecraft is in java geschreven en zal in een andere (niet virtuele) environment het veel beter doen, hierdoor werk de pocket edition op al bijna de zelfde fps als een mid range pc (high end mobiel) en ja de pocked edition heeft wat minder functies maar dan nog draaid het een stuk minder intensief op je hardware als de JAVA pc versie, er is dan ook geen reden behalve makkelijker programmeren om wat voor spel dan ook in een gesimuleerde computing environment te gebruiken.
Een medewerker van Mojang reageert in dat gesprek, vrij goede bron dus.

Ik ben zelf heel erg benieuwd aangezien dit iets is waar ik het een paar dagen geleden nog met een server admin over heb gehad. Er zitten behoorlijk veel limitaties aan Java en Mojang heeft al aangegeven dat sommige dingen gewoon onmogelijk zijn op de huidige engine. De engine voor PE is vanaf de grond op herbouwt in C++ wat veel meer mogelijkheden en performance biedt.

Wellicht zien we binnenkort echte vooruitgang voor Minecraft. Ze hebben in ieder geval de boten al gefixt, iets waar héél lang al om gevraagd werd.
Maar wat gaat deze minecraft versie nou echt veranderen dan de mobiele versie...
De normale mibecraft versie is mede zo bekend vanwege de mods. Technick launcer, FTB, wn duizebde mods om jezelf bezig te houden :)
Misschien gaan ze ze combineren, dat hoop ik dan in ieder geval, maar dan is de gecombineerde versie alleen voor de PC.
Het schijnt iets mooier te worden, en hier en daar wat toegankelijker. Voor een voorproefje kun je dit "over the shoulder" filmpje 'ns bekijken. Daar draait het overigens op een Surface 3 tablet.

Persoonlijk denk ik dat dit de "definitive version" (uiteindelijk) gaat worden. Vergeet niet dat Microsoft 2,5 miljard dollar heeft betaald voor Minecraft. Die wil gewoon zoveel mogelijk return on investment. Dat moet o.a. gaan gebeuren door deze Minecraft for Windows 10 en als mooie app voor de HoloLens.
Dus als ik het goed begrijp krijg je voor 10 dollar een volledige versie van minecraft? En ik neem aan dat je die dan alleen op Windows 10 kan draaien?
Deze versie zal voorlopig minder compleet zijn. Hij zal eerst nog wel achterlopen op de Minecraft updates. Ook zal het aardige tijd duren voor een mod cummunity is opgebouwd. Op Apple en Linux is deze niet beschikbaar. Maar uiteindelijk is dit ook een andere versie van Minecraft en zal het de huidige niet vervangen.

Maar wat is het mooie aan deze versie?
Het is veel efficiënter geschreven en zal daarom veel beter lopen op apparaten nieuw en oud, groot en klein. Het is Windows 10, dus je zal het op je telefoon kunnen doen onderweg, vervolgens pak je je tablet erbij, synchroniseerd en kan op groter scherm verder spelen. Je bent weer thuis en gaat verder waar je gebleven bent met toetsenbord en muis. Vervolgens plof je op de bank en speel je op je Xbox verder. En als je een server hebt kan het zelfs leuk zijn om de HoloLens erbij te pakken.
Bedenk hierbij dat dit de mogelijkheid geeft om samen met een zooi vrienden in de woonkamer met de combinatie van PC, console, tablet, telefoon, AR headset op 1 server te spelen. Klinkt erg gezellig!

Ik hoop alleen dat ze ten alle tijden beide versies geven als je het spel koopt, niet dat je een keuze moet maken of dubbel aan moet schaffen.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 6 juli 2015 08:27]

Gaat Microsoft nou standaard dingen uit de Store downloaden op je computer? Zoals het hier verwoord is lijkt dat er wel op, daar zit ik dus echt niet op te wachten. Ik mag hopen dat het optioneel is en zich gewoon als elke andere app aanbiedt in de Store?

Bewerk: Bedankt! Staat zoals gezegd niet zo in de bron. Inderdaad een slechte vertaling dus, alweer.

[Reactie gewijzigd door Sacron op 5 juli 2015 10:28]

In de orginele blogpost staat wat duidelijker aangegeven dat het niet automatisch op je system wordt gedownload. :)
Dat deden ze al vanaf win8, die travel, health, news en al die basic apps die nooit iemand gebruikt en de meeste zelfs direct eraf gooien.

Eigenlijk doen ze het al vanaf win95 door patience etc mee te leveren. Niets nieuws dus en windows store apps zijn makkelijker te verwijderen (slechts 2 muiskliks)
Travel, health en news zijn anders zeer handige apps. Misschien moet je ze eerst eens gebruiken voordat je dat soort uitspraken maakt.
Ik zie toch nergens een zinsnede staan die daar op hint in het artikel. Wat wekt volgens jou die indruk?
Wel stom ik heb minecraft voor Xbox gekocht maar krijg dus niet de gratis Windows 10 editie:(
Klopt, het is ook een alternatieve versie voor de PC. Anders had je dus gratis een versie voor een ander platform gekregen, dat gebeurt nooit ;)
Met Universal apps is dat nochtans wel de bedoeling. Ik denk dat binnen afzienbare tijd deze versie ook gewoon op zowel pc, mobiel als Xbox zal werken. Of je dan met de aankoop van de huidige Xbox versie deze allemaal zal krijgen weet ik niet. Ik heb een beetje het geluk dat ik zowel de pc versie, de xbox 360 en de Xbox One versie heb (die wel goedkoper was als je de 360 versie al had). Met de pc-versie zal deze mij dus niks kosten.
Ik hoop wel dat ze de consoleversie eindelijk wat gelijk trekken en voorzien van servers. Niks leuker dan een Minecraft wereld die verder gaat als je zelf stopt met spelen.
Jij begrijpt niet zo heel erg het verdien model waar Microsoft in zit ondertussen. Ook zal het zelfmoord zijn als ze een abonnementen model of iets dergelijks nu nog gaan invoeren, dan zal Windows 10 erg snel weer instorten.
Zoek genoeg info op en je zal begrijpen dat ze het ten eerste niet nodig hebben en ten tweede zelf realiseren wat voor effect het zal hebben na de geruchten rondes.

"En wie speelt er nog minecraft"
Kijk eens welk spel ruim bovenaan staat in de lijst meest verkochte PC spellen.
https://en.wikipedia.org/...est-selling_PC_games#List
En welke staat op nummer 3 van alle games op alle platforms.
https://en.wikipedia.org/...video_games#All_platforms
Volgens mij spelen nog best veel mensen minecraft. In mijn vriendengroep althans wel. (Maar das niet echt relevant.) Ik twijfel al langere tijd over de aanschaf, dus al het spel nu opeens 10 dollar kost is het mooi meegenomen, mits, het om de desktopversie gaat.
Waarom een nieuws item?
Het is 1 van de meest verkochte spellen aller tijden. Ook is het 1 van de eerste aangekondigde Windows 10 games die op alle platformen die op Windows 10 draaien beschikbaar zal zijn.

Dan over Minecraft zelf.
Het is een soort spel waar je van moet houden, is niet voor iedereen weg gelegd. Maar wat Minecraft zo leuk maakt is de complete vrijheid. Het is open world die eindeloos door gaat en iedere wereld ziet er net iets anders uit. Je kan doen in die wereld wat je maar wilt. Je kan vrij dingen bouwen in creative. Of dat je daadwerkelijk een game ervaring wilt hebben via survival waar je moet overleven en daadwerkelijk naar een eindbaas toe kan werken. Of je kan een adventure mode map die een ander gemaakt heeft doen. Hier heb je alleen de vrijheid die de map maker jou geeft, maar kan je een verhaal gemaakt door een ander volgen.

Verder heeft het spel iets interessants. Er is redstone wat als een soort elektriciteit werkt, je kan er simpele dingen mee doen als deuren openen, maar er zijn zelfs mensen die zo extreem ver gaan dat ze hele virtuele computer systemen er in bouwen ingame, erg indrukwekkend. In combinatie met ingame commands heb je ook erg veel vrijheid de werking van het spel aan te passen. Dan heb je ook nog een extreem grote mod community. Combineer redstone, commands, mods en het kunnen bouwen van een wereld bij elkaar en je kan hele andere spelervaringen creëren dan het normale Minecraft. Deze creaties worden altijd uitgebreid rond gedeeld waardoor je vele minigames, avonturen met verhaal en mooie werelden kan vinden om samen of alleen te verkennen. De mogelijkheden zijn echt eindeloos.

Maar het spel moet je liggen en je moet uitvinden welke manier van spelen je zelf leuk vind omdat er zoveel manieren van spelen mogelijk is. Maar ik vind het persoonlijk in ieder geval een geweldige sandbox game.
Opvallend was dat op Minecon alle core ontwikkelaars een mac voor zich hadden staan. Luid gejuich uit de zaal ook toen iemand zn apple logo prominent in beeld kreeg op de livestream. Betwijfel dan ook sterk of het ontwikkelteam zelf achter MS staat.

OT: minecon was verder een amerikaans gelikt microsoft feestje. Enige coole van MS was de hololens demo IMHO

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True