Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Minecraft: Education Edition verschijnt per 1 november in de Windows Store. De op educatieve instellingen gerichte versie van het spel komt dan met een companion-app, waarmee leraren onder andere kunnen chatten met studenten in een Minecraft-wereld.

De volledige versie van Minecraft: Education Edition is per 1 november verkrijgbaar en kost dan 5 dollar per jaar per gebruiker. Microsoft bracht de early access-editie van het spel in juni uit. Inmiddels hebben 35.000 scholieren en leraren deze versie uitgeprobeerd en Microsoft roept geïnteresseerden op de testversie gratis uit te proberen; een aanbod dat tot 1 november loopt.

Ten opzichte van de early access-editie is de volledige versie uitgebreid met een Classroom Mode. Dit is een companion-app voor leraren, waarmee ze een overzicht van de Minecraft-wereld en een lijst van de daar aanwezige studenten of scholieren krijgen. Daarnaast is er een chatvenster en zijn er instellingen om de wereld aan te passen. Verder bevat de volledige versie alle updates die Microsoft inmiddels ook voor de bèta van Minecraft: Windows 10 Edition heeft uitgebracht.

Begin dit jaar kondigde Microsoft aan met een educatieversie van Minecraft te komen. De onderwijsversie is bedoeld voor gebruik in de klas als hulpmiddel voor het leren van verschillende vakken, van geschiedenis tot natuurkunde. Op elke server kunnen veertig deelnemers samenwerken en opdrachten maken die door een docent worden opgesteld.

Minecraft Education EditionMinecraft Education Edition

 

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Als je het echt school-friendly wilt maken, bouw dan op z'n minst een feature in die er voor kan zorgen dat de docent alle players kan freezen of kan kicken, of zelfs een gedeelte afbakenen.

Werk zelf op een middelbare school en denk dat het best verleidelijk is om te gaan kloten met elkaar, aan de andere kant kan het ook een hele leuke manier van les geven worden.
Het beste zou inderdaad zijn om de leerlingen een eigen grid-vak te geven, mits er gebouwd moet worden. Een paar dynamietjes zijn zo legt, vond het zelf ook altijd geweldig om de hele fundering van een gebouw van iemand anders te vervangen door dynamiet en die dan aan te sluiten op de knop voor de deur :P Dat wordt natuurlijk extra interessant als je daarmee het huiswerk van iemand kapot kunt maken.
Leuk hoor, grieving :( Wel precies de reden dat ik op Minecraft-servers altijd elke 5 minuten een backup draai, kun je dat soort ongein altijd ongedaan maken zonder dat iemand anders er erg veel last van heeft.
Je kunt ook altijd plugins in zo'n server stoppen, met world claim of andere anti-grief dingen
Ja, maar dat vereist dus wel dat je alle stukjes land toewijst aan spelers, dat maakt het veel te inflexibel. Wij willen gewoon kunnen gaan, staan en bouwen waar we willen zonder steeds land te moeten claimen. Als er iemand dan loopt te kloten met TNT of nuclear bombs dan is het snel genoeg hersteld zo. Met de bijbehorende ban, natuurlijk.
Je kan natuurlijk met een configuratie file die onderdelen uit het spel slopen.
Want laten we eerlijk zijn, wat moet je met dynamiet in een educational wereld die gericht is op kleine kinderen?
zet gelijk ook ff de gamerule mobGriefing op false, anders dan maken ze met behulp van creepers wel een groot gat in je fundering, of ze spawnen een wither...
True, voor edu-minecraft is dat veel beter te reguleren natuurlijk, met de nodige beperkingen aan het spel. In onze server met veel mods zijn er duizend-en-een wegen om schade toe te brengen, dus dan is er geen beginnen aan. Voor educatieve doeleinden kun je dat prima inperken natuurlijk.
Juist dat kloten met elkaar is perfect lesmateriaal. Een betere les maatschappijleer bestaat er niet: waarom doen mensen dat elkaar aan? Wat doet het met je als persoon? Wat vind de rest daar nu van? Minecraft Edu wordt nu al heel veel gebruikt om juist sociale aspecten te belichten in een klaslokaal, van samenwerken aan iets t/m elkaar tegenwerken.
Klinkt leuk, maar werkt in de praktijk op een normale nederlandse middelbare school toch echt heul erg anders.
Ik zit in het onderwijs, en zowel op middelbaar maar vooral ook basisonderwijs kan dit juist erg goed. Het hangt wel volledig van degene af die voor de klas staat en hoe je alles aanpakt. Als je een veilige leeromgeving creŽert zijn dit prima onderwerpen. Maar wat ik al zeg: ik denk dat het vooral geschikt is voor basisonderwijs, dat geldt voor compleet Minecraft wat mij betreft.
Ik zit ook in het onderwijs, nogwel op de IT afdeling.
Misschien dat het inderdaad in de eerste klassen wel gaat werken, omdat je dan nog te maken hebt met jeugd die niet aan het puberen is.
Overigens heeft het ook te maken met wat voor een soort school het is.
Daarnaast is er een chatvenster en zijn er instellingen om de wereld aan te passen.
Nou heb ik deze versie niet gespeeld, maar ik vermoed dat de meeste command line admin functies ook in deze versie zullen zitten. Waaronder kick en ban.

Op normale minecraft is zo'n grid met eigen stukje land een (server) mod. Maar gezien de quote lijkt het een beetje op of dit met World Edit komt (of vergelijkbaar) en dan zou het wel kunnen.
Gewoon een standaard server lijkt me genoeg om dat tegen te gaan zonder aanpassingen in de game, dat zou niet moeilijk moeten zijn om bijvoorbeeld op het school netwerk te hosten
Gedeelen afbakenen kan al in minecraft met 1 comand. Als je buiten dat gebied gaat ga je dood. Als je dan zorgt dat je weer spawnt (tot leven komt) in het midden dan is er niks aan de hand. En mensen kicken kan de beheerder op zowat elke server dus dat moet ook het probleem niet zijn.
MC edit en zo vakken van 1000X1000X255 maken
en deze afbakenen en inclosen met barrier blocks. (zodat ze er zelfs niet kunnen overspringen)

hierdoor hebben elke groep een appart gebied waarin ze kunnen werken.
Een heel tof idee om te leren.
Betwijfel wel of dit bij elke leerling werkt.
Ik ben zelf een gamer en zouw het heel tof vinden om al gamend dingen te leren.
Ik heb veel al gamend geleerd :) Age of Epires, Civilization, Kerbal Space program, om er een paar te noemen.

Het zal niet voor iedereen werken, maar als het werkt zie ik graag meer van dit soort initatieven.
SimCity 4 en Cities Skylines _/-\o_
En The Incredible Machine.

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 22 september 2016 19:10]

Vergeet niet racegames, daar leer je je reactiesnelheid op de weg mee en inschattings-vermogen :)
Het vermogen om in te schatten dat als je op een 'klaverblad' rijd je niet met 120km/h de vangrail in moet duiken om snelheid te behouden in de bocht :+.
Welke racegame heb jij gespeeld? :p
Need for Speed Underground ;)
Goed punt, ik denk er dan ook exact hetzelfde over.

Maar ook ik game wel is, en leer tijdens het gamen dan ook nog wel eens dingen.
Bijvoorbeeld dat mijn PC een bepaald instelling van een game niet trekt :+
Nou zijn er her en der wel wat onderzoeken die positieve effecten van gaming uitwijzen zoals multitasken, ruimtelijk inzicht en taal. Ik ben alleen niet zo overtuigd van de intentie van Microsoft. Het is en blijft natuurlijk gewoonweg een commercieel bedrijf ook al doet Bill Gates veel goede dingen met zijn geld. De mogelijke intenties moeten deze ontwikkeling daarentegen niet tegenhouden vind ik. Zolang er maar goed gekeken wordt naar de effecten. Het zou tenslotte een enorm goede toevoeging aan de educatie van kinderen kunnen zijn. VR/AR kan denk ik ook een enorme toevoeging zijn, hoe mooi is geschiedenis geven (en krijgen) als je ook gewoon midden in Rome kunt staan vanuit de klas.
Tja, ik vind bijvoorbeeld dat ze met Flight Simulator steeds erg goede nieuwe delen wisten / weten neer te zetten. Ook erg leerzaam als je er mee bezig gaat. Ik vind een initiatief als dit daar ook bij passen. Een stukje zakelijker, met game elementen.
Education versie was al lang gepland voordat MS Mojang opkocht
Ik moet zeggen dat het er wel leuk uit ziet, maar ik vraag me welk effect dit zal hebben. Ik ben zelf jarenlang gamer geweest, maar ik raakte verslaafd en spendeerde er veel te veel tijd aan. Nu ben ik al een jaar gestopt met gamen en ik heb er nog steeds geen spijt van. Ik heb niets tegen gamers, maar ik vraag me af, of deze versie van Minecraft niet-gamende kinderen wel of niet zal aanzetten tot gamen/ game-verslaving.

Edit: Vreemd dat ik Off-topic/ irrelevant rating krijg. Dit lijkt me namelijk net wel on topic...

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 22 september 2016 20:41]

Het kan ook omgekeerd werken. Ik gamede (is dat een woord?) eerst ook een paar uur per dag, maar sinds ik voor mn opleiding de hele dag achter een laptop zit game ik nu bijna niet meer (uurtje in 2 weken ofzo). Het kan ook zijn dat leerlingen het 'minder leuk' vinden, want het is school, en hierdoor minder snel gameverslaafd worden. :p
OMG is de wereld nu helemaal gek geworden. Waarom in godsnaam zou een leraar in interactie willen gaan via chat in een spel. Hij staat toch voor de klas, en de leeglingen zitten als het goed is toch in diezelfde klas 8)7
Die leerlingen staren dan naar een scherm. Die aandacht ga jij niet zo snel krijgen als leraar.
In dat geval komt de leraar toch wel iets tekort... Je stem verheffen tot een niveau dat ze er toch maar voor kiezen om op te letten zou geen kwaad kunnen ;)

Maar om eerlijk te zijn heb geen idee meer hoe klaslokalen tegenwoordig werken. Die heb ik sinds de jaren 90 niet meer gezien....

Toch lijkt me dit geen slecht idee. Ik heb het spel nooit gespeeld, maar wat ik er van begrijp kan het een goed inzicht geven in scripten.
Maar om eerlijk te zijn heb geen idee meer hoe klaslokalen tegenwoordig werken. Die heb ik sinds de jaren 90 niet meer gezien....
Het probleem van het hedendaagse onderwijs is precies dat er te weinig verandert. We geven 19e eeuws klassikaal onderwijs om leerlingen op te leiden voor de 21 eeuw.
Hiermee bedoel ik dat het vroeger heel duidelijk was. Je ging naar de basisschool vervolgens naar het middelbaar onderwijs en ging vervolgens werken of koos voor een vervolgopleiding waarna je een baan vond en het niet ongebruikelijk was om 30 jaar voor een bedrijf te werken.

Tegenwoordig geven we 19 eeuws klassikaal onderwijs en proberen daar in 21e eeuwse vaardigheden aan te leren. Het probleem is echter dat dit niet werkt en dat de wijze waarop het onderwijs is ingericht op de schop moet, wil je de leerlingen echt goed voorbereiden op de rest van hun leven. Een leven wat in de verste verte niet meer te vergelijken is met 50 jaar geleden.

Minecraft is in deze vorm precies zo een stuiptrekking. Elke leerling is anders en de wijze waarop een leerling informatie het prettigst opneemt verschilt per leerling. Natuurlijk kun -en moet- je een leerling af en toe uit zijn comfort zone halen maar de leerling moet ook keuzes hebben. Je kunt tegen 30 leerlingen zeggen je moet vandaag verplicht Minecraft spelen, maar leerlingen die dit niks interesseert bereik je alsnog op deze manier minimaal of niet. Verder is dit natuurlijk in eerste instantie een leuke gimmick, maar hoe snel gaat de lol er voor de leerlingen vanaf en is het weer gewoon huiswerk.

Daarnaast ben je ook afhankelijk van de know-how van de docenten en laat het nu net zo zijn dat het onderwijs in NL vergrijst en er steeds moeilijker aan docenten te komen is -met name in de beta vakken-. Uit ervaring kan ik zeggen dat veel docenten op geen enkele wijze met deze materie bezig zijn en degene die dat wel zijn zijn meer uitzondering dan regel.

Als docent kunt je het ook niet zomaar oppakken, wat ik mij dus ook afvraag is of hier een compleet lespakket bijzit wat aansluit op het verplichtte curriculum van de docent. Als dit niet het geval is kan het de docent te veel tijd kosten om dit in zijn lessen te implementeren. De vraag die elke docent dan als eerste stelt: Wat levert het uiteindelijk op en is dit in verhouding met de tijd en energie die daarvoor nodig is.

Verder vraag ik mij af -als er lesmateriaal voor is- of dit voor alle niveaus beschikbaar is of dat Microsoft een bepaalde doelgroep in gedachte heeft.
Toch lijkt me dit geen slecht idee. Ik heb het spel nooit gespeeld, maar wat ik er van begrijp kan het een goed inzicht geven in scripten.
Als je kijkt naar de kennis en kunde van de huidige docenten dan is er, maar een kleine percentage wat daadwerkelijk kan scripten en dit dan ook nog op de juiste wijze over kan brengen.

Gamification an sich is een hele mooie manier om informatie tot je te nemen en om ervaring en kennis op te doen, echter valt of staat het met de wijze waarop het wordt aangeboden -net als dit het geval is met onderwijs uit boeken- en op dit moment zijn er te weinig docenten die genoeg kennis en kunde hebben om hier daadwerkelijk goed mee aan de slag te kunnen gaan.

Edit:
Zeer bijzonder dat mensen mijn bericht als off topic bestempelen, dan heb je het echt niet begrepen imho...

[Reactie gewijzigd door Maestro J op 23 september 2016 21:06]

Ik ben docent NaSk, 32 jaar, game veel en heb vele uren Minecraft gespeeld (inclusief de meest ingewikkelde redstone machines).

Ik ben inderdaad de uitzondering helaas. Ik zou Minecraft in mijn lessen niet of heel weinig kunnen toepassen, vooral omdat er veel verplichte onderdelen in het curriculum zitten. Dit soort projecten kunnen dan wel goed worden ingezet buiten de reguliere lessen. Bijvoorbeeld in mentorlessen, waar samenwerken en plannen al veel wordt behandeld. Of op speciale projectdagen. In een standaardles van 50 minuten na instructie en opstarten een half uur met 25 leerlingen even Minecraften schiet niet op denk ik.

Ik sta er wel voor open verder. Andere leuke projecten zijn bijvoorbeeld demo's van de Oculus Rift(motiveren voor techniek, kennismaken met nieuwe vormen van entertainment) of Sketchup lessen(ruimtelijk inzicht, eenheden, rekenen, plannen).
Ik zie niet in hoe geschiedenis, fysica, chemie, aardrijkskunde, biologie ...
Beter gegeven kunnen worden via minecraft.
Het gaat niet zo zeer alleen om beter het gaat erom dat informatie een hele andere betekenis heeft gekregen en dat je binnen het onderwijs veel meer mogelijkheden binnen je bereik hebt om kennis en kunde aan leerlingen over te brengen ook met het oog op hun toekomst.
Misschien dat onderstaande voorbeelden een indruk geven...

http://www2.hull.ac.uk/science/scienceoutreach/MolCraft.aspx

http://youtu.be/eTGfqv45oTk

http://youtu.be/Bbs-gwmAuGw
ik heb heel je betoog gelezen en laten we zeggen dat ik het niet eens met je ben.

We zetten veel te veel in op softskills en middelmatig is goed genoeg.
De Oosterse landen gaan ons allemaal voor als het op kennis aankomt en al helemaal in exacte vakken als wiskunde en fysica.

noem me gerust oud, maar vroeger was het beter :9
We zetten veel te veel in op softskills en middelmatig is goed genoeg.
De Oosterse landen gaan ons allemaal voor als het op kennis aankomt en al helemaal in exacte vakken als wiskunde en fysica.
We zetten ons meer in op soft skills omdat deze steeds belangrijker worden in de toekomst. De oudere werknemers van nu zijn bakstenen; weinig flexibel en kunnen zich niet snel genoeg aanpassen aan een veranderende werkomgeving. De nieuwe generatie moet flexibel en internationaal ingesteld. Moet een groter beroep gaan doen op hun creativiteit en samenwerken -op afstand- wordt steeds belangrijker. Bakstenen heeft de nieuwe generatie werkgevers niks aan, ze willen klei en klei betekent een goede set soft skills waarmee ze zich op verschillende vlakken goed kunnen redden.

Op dit moment is het zo dat diploma's steeds minder zeggend worden omdat er te veel mensen zijn met het zelfde papiertje. Dat betekent dat je in de toekomst iets extra's moet kunnen bieden wat een andere niet heeft. In die zin worden ook kwaliteiten die nu nog onderbelicht zijn in het onderwijs steeds belangrijker, dus ook soft skills

Daarnaast ben ik het met je eens dat hard skills ook belangrijk zijn maar dat zijn vooral de ambachtelijke skills waarbij iemand niet gewoon met zijn handen kan werken, maar een expert is in zijn gebied en staat voor kwaliteit. Middelmatigheid kan namelijk geleverd worden door robots en/of machines.
noem me gerust oud, maar vroeger was het beter :9
Vroeger was het niet beter, vroeger was het anders. Ondertussen verandert de wereld en blijven we dezelfde eisen stellen, ja ook dan werk je middelmatigheid in de hand....
Gek hoe ik het helemaal anders zie. Werkgevers willen helemaal geen klei die willen een werknemer die onmiddelijk inzetbaar is, lees bakken ervaring heeft. Net daarom hebben jongeren het zo moeilijk op de arbeidsmarkt.

Die veranderende arbeidsmarkt hangt ook erg af van je sector. Ik zie om mij heen vooral vraag naar ingenieurs en IT personeel, creativiteit is niet echt zo belangrijk, gewoon hard werken en niet zeuren over deadlines Wij zoeken al maanden een junior .net developer blijkbaar niet te vinden op de arbeidsmarkt.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 23 september 2016 21:33]

Het verschil is, jij hebt het over nu, ik heb het over 20 jaar in de toekomst...
let's agree to disagree :)
Redcat van davilex all over again 8)7
Het is natuurlijk de vraag of de dingen die in het spel verwerkt zijn, overeenkomt met hetgeen de kinderen op school moeten kennen. En of je bijvoorbeeld de geschiedenis van WO I en WO II best leert door een Amerikaanse bril, vraag ik me ook af.
Het gedeelte geschiedenis snap ik ook niet.

Minecraft is prima voor kinderen te leren samenwerken of creativiteit te laten ontwikkelen.
Logische circuits maken is iets concreets dat je kan leren van minecraft, maar verder zie ik niet al te veel realisme.

Voor een aardrijkskundeles zijn de bodemlagen niet heel realistisch/interessant. Wellicht de verschillende biomes wel.
Natuurkundig zit er wel iets van zwaartekracht in.
Maar naar mijn idee blijft het vrij beperkt of net geen realiteit.
Super leuk idee. :)
Minecraft is gewoon een prachtig medium om te leren. Zelf heb ik heel veel Engelse woorden geleerd uit de game. Ook het stukje redstone helpt je met een bepaalde manier van denken, daar geloof ik in. Je kan met redstone een simpele deur laten open- en dichtgaan. Maar je kan er veel meer mee, zelf heb ik een rekenmachine gemaakt welke je binair kon programmeren. Daaraan link je dan een DE- en ENCoder die het naar een 7-segment display omzet in getallen. Goede tijden. <3
Werkt dit ook op Linux en Mac OS net als de echte minecraft?
The complete version of Minecraft: Education Edition will be available for purchase on November 1st and will be available for $5 per user, per year, or through a district-wide licensing model. To begin using Minecraft: Education Edition early access:
Upgrade your computer to Windows 10 or OS X El Capitan
Sign up for a free Office 365 Education account using your school or district email
Download Minecraft: Education Edition and start playing!
Dit haal ik uit de link uit het artikel. Lijkt me dus duidelijk :)

[Reactie gewijzigd door fm77 op 22 september 2016 22:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True