Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Submitter: Rafe

De ontwikkelaarsversie van de augmented-realitybril Meta 2 is te bestellen voor 949 dollar. De meegeleverde Meta 2-sdk maakt gebruik van Unity en maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om applicaties te ontwikkelen met de engine.

De ontwikkelaarsversie beschikt over een resolutie van 2560x1440 pixels en een diagonaal gezichtsveld van negentig graden. Dat zou veel groter zijn dan bij de HoloLens van Microsoft. Verder maakt de headset gebruik van vier speakers die in de buurt van het oor zijn geplaatst. Ook zijn er sensoren voor het volgen van handbewegingen en het volgen van de positie van de gebruiker. Verder heeft de bril een camera met een resolutie van 1280x720 pixels aan de voorkant. In tegenstelling tot de HoloLens kan de Meta 2 niet zelfstandig gebruikt worden. De bril moet met een kabel van ongeveer 2,75m verbonden worden aan een pc via hdmi 1.4b of displayport.

De Meta 2 maakt volgens de makers gebruik van the neural path of least resistance. Daarmee zou de interface van de bril werken op een manier die natuurlijk lijkt voor het menselijk brein. Door middel van de sensoren zou het bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om hologrammen op te pakken en te verplaatsen op een manier vergelijkbaar met echte voorwerpen. Ook kunnen meerdere mensen tegelijk werken met dezelfde hologrammen.

Meta 2De Meta 2 is ontwikkeld in samenwerking met aantal investeerders en partners, waaronder Dolby en het Nederlandse augmented-realitybedrijf twnkls. Twnkls is een augmented-realitybureau dat voornamelijk mobiele applicaties ontwikkelt. Het bedrijf bracht bijvoorbeeld zijn applicatie Clay naar de Meta 2. Met de app kunnen gebruikers in augmented reality sculpturen en dergelijke maken. De app is ook beschikbaar voor Android- en iOS-apparaten.

De systeemeisen voor de noodzakelijke pc zijn een Intel i7-3610MQ-processor of beter en 8GB aan werkgeheugen. Qua videokaart volstaat de Intel Iris Pro, de Nvidia GeForce GT 650M, of een AMD Radeon HD7970. Aangeraden wordt minstens een GeForce GTX 960 of een AMD R9 280. Ontwikkelaars voor het platform zullen gebruik moeten maken van Unity 5 of nieuwer voor Windows. Aan ondersteuning voor Mac wordt nog gewerkt. De Meta 2 werkt al met programma's zoals Microsoft Office, de Adobe Creative Suite, en Spotify.

Pas in het derde kwartaal van 2016 wordt de Meta 2 geleverd. De bril kan ook vanuit de Benelux besteld worden, de verzendkosten bedragen 110 dollar. De totaalprijs komt daarmee op 1059 dollar. Omgerekend inclusief btw is dat ongeveer 1178 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Leuk idee.. maar om nou met een kabel te lopen lijkt me niks, je wilt toch juist zo'n bril omdat je er mee kan rond lopen zelfstandig? Zodra er eentje komt die draadloos werkt dan is het een stuk interessanter.

Daarna eentje die gewoon lijkt op een normale bril / zonnebril is de volgende stap.

Wat ik zelf erg interessant vind is dit: http://www.cnet.com/uk/ne...to-be-human-ready-at-ces/
en deze ook http://www.wired.com/2016/01/carl-zeiss-smart-glasses/

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 3 maart 2016 11:10]

het prijsverschil is wel heel groot momenteel.....afgerond 1000 dollar voor deze en de Hololens 3000 dollar....
Hololens werk stand-alone... hier heb je een PC voor nodig.
Zie ik meteen als voordeel bij deze. Een pc kan je upgraden, de hololens niet.

Als je krachtigere graphics wilt weergeven is het fijn als je een pc kan gebruiken.

De performance van de hololens zal een stuk minder zijn gezien de hardware in de bril moet zitten.
ik meen me te herinneren dat de hololens OOK gebruik kan maken van een PC..
dit is misschien krachtiger en kan meer
bovendien gaat de batterij niet leeg
de prijs van 3k is gericht op developers.
Komend jaar is de hololens alleen voor developers bedoelt eigenlijk met een community die ze willen laten groeien om mooie dingen te (laten) ontwikkelen. MS heeft uitgesproken dat ze niet willen dat de normale consument dit nu koopt om teleurstellingen te voorkomen door het gebrek van bruikbare applicaties.
Als de hololens, hopelijk ergens in de 2017, beschikbaar wordt gesteld voor de zakelijke markt en/of consumenten markt hangt er misschien prijskaartje aan.
De meta kent geen spatial mapping. Maw je hebt nog een apart apparaat nodig om de omgeving te scannen en realtime wijzigingen erop ziet de meta ook niet. Daarbij je moet een losse pc hebben anders werkt het niet. Zit je nog steeds vast aan een onhandige kabel. Wat mij betreft is dit bij lange na geen hololens vervanging.

Wat wel interessant is dat je met de meta hologram objecten met je handen zou kunnen oppakken. Dat kan de hololens niet. Wellicht in toekomstige varianten wel, want Microsoft heeft al enig research over gedaan.

Edit: bron voor spatial mapping + holodesk toevoeging

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 3 maart 2016 12:33]

Goed opgemerkt en dit is inderdaad een wezelijk verschil met betrekking tot welke experiences je er mee kan behalen. Het augmenten (bij gebrek aan een NL woord, excuus) van fysieke objecten om je heen heeft mijns inziens een veel meer use en business cases. Een combinatie van beide producten (beeldkwaliteit van meta2 en spatial mapping van hololens) lijkt mij dan ook de toekomst.
Hololens heeft alles al behalve objecten met je handen pakken, maar ms heeft hier de kennis en kunde al van. Kwaliteit is ondergeschikt en lijkt meer een bewuste keuze te zijn vanwege beperkingen van mobiele hardware en batterij vermoed ik. De hololens prototypen die aan een pc vastzaten hadden een grotere pov net als de meta, maar die zit dus aan een draadje, wat de mogelijkheden van de meta sterk beperkt.
verrijken? verbreden?
Hololens ziet zijn omgeving en laat de hologrammen integreren met de werkelijkheid. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk hologram onderdelen te mixen met echte onderdelen. De Hologrammen blijven precies op de plek staan waar je ze neer hebt gezet.
De Hologrammen van Meta blijven alleen in het blikveld van de bril.
Dat de 'hologrammen' van de meta alleen in het blikveld van de bril blijven ligt natuurlijk puur aan de software, en het zal met niet verbazen als er ook voorbeelden zijn waarbij wel gewoon echte tracking gebruikt wordt en dus de 'hologrammen' op hun plek blijven.
Meta heeft geen spatial mapping dus kan zijn omgeving niet "zien"
Ik vind die 2 links die je geeft eigenlijk meer "eng" dan mooi....
Je moet bedenken, over bijv. 8 jaar is die techniek zo succesvol dat , het net zoals met smartphone's, bijna iedereen z'n ding heeft. Nau daar ben je dan klaar mee, je hebt nu al als je in een bus of trein of welke andere openbare plek 0.0 aanspraak omdat iedereen puur op hun telefoon gefixeerd is, en dat kun je nog zien.. maar hoe weet je of iemand bijv iemand zit op te letten wat er gezegd word, of eigenlijk stiekem een film aan het kijken is .. ( als je begrijp wat ik probeer te zeggen)

Voor het Leger , politie en douane is dit natuurlijk wel gaaf. Stel je werkt bij de douane, je heb in 1 of 2 ogen z'n vr lens. Je werkt op een grens overgang, bij de controle post hangen camera's met gezichtsherkenning. Alle info gaat naar een centrale server, en word nagetrokken of er mogelijke verdachte, vermiste , voortvluchtige enz de grens oversteken. Die info word live doorgegeven aan de dragers van de vr lenzen, Zo heeft deze live toegang tot alle nodige info. Erg hand voor als je ergens staat waar honderden mensen per uur door of langs moeten , zo kun je veel sneller info verwerken.
Ik denk dat je prima kunt zien wat iemand aan het doen is. We zijn namelijk nogal gefixeerd op mensen hun gezicht en ogen. We kunnen dan ook veel meer detail in iemand zijn gezicht zien dan in enig ander object omdat we daar gespecialiseerde delen in onze hersenen voor hebben.

Het moment dat iemand een film aan het kijken is zul je dat vrij snel opmerken, en waarschijnlijk ook aan zijn oog zien (omdat er immers licht in de iris moet worden geprojecteerd).

Het is niet zo dat die informatie maar 1 kant op gaat. Ik durf zelfs te wedden dat je dat kunt zien op een afstand van een paar meter.

Je "voelt" het immers ook als iemand jou aan kijkt, en zelfs oogcontact merk je al op een zeer grote afstand.

En wat betreft aanspraak, die is niet veel meer of minder geworden in al die jaren. Dat lijkt alleen maar zo, maar vroeger zat met ook gewoon de krant te lezen of naar buiten te staren. Dat heeft meer te maken met de hoeveelheid mensen dan de technologie. Hoe meer mensen, hoe meer isolatie.

Kleine groep, veel contact en grote groep is weinig contact.
Ontopic:
Augmented reality zie ik zelf in de toekomst juist gebruikt worden in contactlenzen en niet in zo`n ding op je hoofd. Lenzen welke energie van je lichaam kunnen gebruiken om zichzelf te voorzien van stroom. Je zult op een gegeven moment het beste krijgen van beide werelden lijkt me VR en Augmented reality. Wellicht dat de smartphone volledig wegvalt tegen die tijd gezien je deze natuurlijk ook kunt virtualiseren.
Betalingen e.d. welke dat willen via NFC zouden dat in toekomst kunnen via een onderhuidse chip o.i.d.

Totaal offtopic:
En wat betreft aanspraak, die is niet veel meer of minder geworden in al die jaren. Dat lijkt alleen maar zo, maar vroeger zat met ook gewoon de krant te lezen of naar buiten te staren. Dat heeft meer te maken met de hoeveelheid mensen dan de technologie. Hoe meer mensen, hoe meer isolatie.
Dat is dus niet waar, nu de smartphone een algemeen goed is geworden, zijn wij de mensen en vooral de volgende generatie gewoon veel minder sociaal geworden. Minder oogcontact en helemaal normaal contact. Iedereen is constant met zijn eigen ding bezig op zijn smartphone. Zelfs in de kroeg, restaurant etc is het gewoon niet normaal hoeveel mensen bezig zijn met hun smartphone. Het hele oogcontact gebeuren gaat volledig verloren zo. Wat dat betreft is de smartphone en (Anti)sociaal apparaat.

Er worden steeds minder dingen opgemerkt rondom ons heen, er gebeuren meer ongelukken. En wettelijk (hoe idioot ook) is het zelfs toegestaan om met je smartphone te klooien terwijl je zit te fietsen. Dus nu heb je de combi b.v. heel erg in de randstand -> fietsen zonder licht en ook nog eens zitten te klooien met hun smartphone.
Wat dat betreft is het niet zo zeer de smartphone, maar de sociale netwerken die mensen anti-sociaal maken door continue aandacht te vragen.
Leuke fantasie, maar de procespower die nodig is, zal niet in je contactlens passen de komende 50 jaar.
Ik vermoed veel eerder dan 50 jaar. Ze zijn al o.a. met een bionische lens bezig...

https://en.wikipedia.org/wiki/Bionic_contact_lens
En een lens voor diabetici om glucose niveaus uit te lezen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Contact_Lens

Die procespower hoeft ook niet perse door de lens zelf te gebeuren, dit zou door iets externs kunnen.

Daarbij zijn we al zo ver dat we b.v. stamcellen en organen kunnen printen. Hoe lang zal het dan duren voor we organen combineren met bestaande technieken.
Ogen of wellicht de hersenen zo aanpassen dat deze ook input van een externe bron aan kunnen. Dan zijn contact lenzen zelfs misschien overbodig.
Ja ik ken het.
Dit zijn prototypes van een simpele heads-up display.
Ik schat zo in dat dit nog wel even een halve eeuw gaat duren voordat dit fatsoenlijk werkt. Dus ja leuke fantasie voor nu. Je kan je beter focussen voor wat nu in jouw lifetime werkbaar is.
Kan iemand mij verklaren waarom de verzendkosten zo idioot hoog zijn?
"de verzendkosten bedragen 110 dollar"

Dit is bij de Vive en de Oculus ook al zo.

Heeft dit te maken met de BTW?
Bij de Vive zijn de verzendkosten 61 euro ex. BTW. Dus nog steeds best hoog. :/
Grote pakketten verzekerd met luchtpost versturen kost nou eenmaal een hoop geld.
De huidige vraag of productie is blijkbaar te klein om goedkopere transport keuzes aan te bieden.
Er zit in Nederland geen distributeur. Je besteld dus gewoon wat vanuit America als het ware.
Invoerrechten, verzendkosten etc.
Wat een rare systeemeisen. Een AMD Radeon HD7970 is toch veel sneller dan een Intel Iris Pro en 650M (een laptopkaart...)? En de AMD R9 280 die wordt benoemd als aanbevolen systeemeis is een rebrand van de 7970 welke als minimale eis wordt gesteld.

[Reactie gewijzigd door eejin op 3 maart 2016 11:12]

leuk dingetje, ik wacht wel even tot de prijs onder de 300 euro komt.
dan kan je denk ik lang wachten!
denk dat het reuze mee gaat vallen, ik verwacht ergens in 2022 al!
nou dat vind ik toch onder "lang" vallen hoor...op ICT gebied is jaar een wereld van verschil!
het is wel lang idd, maar eerder zal VR niet aan gaan slaan bij het grote publiek.
Persoonlijk werk ik al een tijdje met de eerste versie van de meta glass.
Heb er hier twee liggen.
De eerste was binnen twee weken defect en de bril heeft nogal wat gebreken.
Calibratie werkt niet op iedere pc.
Marker tracking is ronduit slecht.
En de SDK veranderd zo ongeveer met iedere versie drastisch(en zeker niet altijd ten goede).
Het gedeelte waarin je daadwerkelijk iets projecteerd veel te klein.
Het grijpen van objecten en indrukken van een knop is ook haast niet fatsoenlijk te doen tenzij je dit doet door je arm in een onnatuurlijke positie te houden en dat simpelweg omdat er een 3d camera gebruikt wordt die gewoon een veel te kleine kijkhoek heeft.
Ik raad dan ook iedereen aan er enorm goed over na te denken aangezien je een gadget koopt met weinig gebruiksmogelijkheden.
Jammer, maar het staat natuurlijk nog in de kinderschoenen, dus ik had ook niet anders verwacht eigenlijk.
Aanname: Je bent ontwikkelaar? Wat zijn je plannen ;-)
Heb je ook ervaring met de hololens en zo ja wat zijn jouw bevindingen?
Ik ben idd developer.
Wij werken voornamelijk aan logistieke software maar gebruiken dat nu vooral voor marketing ipv in het echte process.
Helaas nog geen ervaring met de hololens maar ik verwacht zeker voor het prijsverschil betere prestaties maar tevens ook een aantal van dezelfde problemen.
Ik persoonlijk ben van mening dat we er hardware technisch nog niet helemaal klaar voor zijn om de juiste prestaties te kunnen leveren en gebruikersgemak.
Nu is VR en AG vooral een hype net als de google glass.
Daarbij hadden de meeste developers ook al snel door dat je er eigenlijk gewoonweg niet veel mee kon en het verdomd irritant was dat je steeds naar linksboven moest kijken.

Het feit dat een bedrijf als Oculus ook aangeeft dat we er nog +/- een 10-20 jaar vanaf zitten zegt iets over de huidige stand van de hardware.
maar de viewport is toch bij alle AR brillen behoorlijk beperkt...iets van 15" ofzo? (iig hololens!)
En dat is een reden als je zo'n bril maakt om het ook maar te doen?
Het ziet er om eerlijk te zijn niet uit als een model half weergegeven wordt midden in je gezichtsveld omdat het schermpje daar ophoudt.
Dat breekt de inleving meteen en komt enorm goedkoop over.
Vind het idee wel erg gaaf, vooral omdat je zowel de rl wereld als de virtuele wereld tegelijk kan blijven zien.
Echter is 2560x1440 niet echt z'n hoge reso als dat ze zelf aangeven ;) al lijkt de afstand tot het "beeld" wel wat groter dan dat die bij ander brillen is wat wel weer in het voordeel van deze bril is.
Zou dit beeld "helder" , dat wil zeggen met genoeg contrast hebben, om bijv een game op te kunnen spelen ?
Het beeld wordt over de omgeving heen geprojecteerd, dus als je contrast wil moet je in een donkere kamer gaan zitten. Dan zal het waarschijnlijk wel kunnen (als de software hier mee overweg kan). Het is echter niet echt waar een AR bril voor bedoeld is.
Nee dat begrijp ik, weet ook niet hoe snel er verfrest kan worden, echter dit zo zo cool zijn voor bijv Star Citizen. Dat bijv. de knoppen van de cockpit als hologrammen geprojecteerd worden. en dat je je monitor hebt voor het normale beeld bijv.
Zo zou het ook cool zijn wanneer de 3D star map hier in geprojecteerd kan worden :9~
De mogelijkheden zijn oneindig ..
Ja, maar waarvoor dan wel? Tuurlijk, extra info inblenden.
Maar voor b.v. CAD e.d. wil je normaal gesproken veel meer detail als je in deze beelden te zien krijgt. Toch bepaald lastig als je achtergrond meer dan een effen wand is.... of voor spelletjes nog net het bloemtjesbehang achter de Aliens ziet.

Ik zou geloof ik liefst een bril hebben met "zonnebrilfunctie", die de achtergrond naar wens meer of minder weg kan blanden, zodat ik traploos tussen AR en VR en kiezen!
Eindelijk een idee van een technologie bedrijf waar het patent systeem voor bedoeld is.

Lijkt op een electronisch ND filter voor de AR bril. Een technologie die we terug zien in de Sony FS5 professionele camcorder.
Ik wacht met smart op de VR versie van de Glyph! Het projecteren van de beelden recht in je oog is de toekomst. De rest is een tussenstap en waarscihijnlijk gaat iedereen over op de DMD technologie over enkele jaren.
Ok dan loop je dus met een projector in je blikveld. Tenminste tot uitgevonden wordt licht om een hoekje te sturen zonder zwart gat.
Prijs JSF/F35 helm met aug reality 400.000 dollar
Prijs losse aug reality bril 949 dollar

Ok nu de vraag waarom kost de rest van de helm 399.051 dollar?
bulletproof titanium
Met carbon weefsel? nope geen titanium.
Daarnaast is een carbon helm helemaal niet zo duur
http://www.tenkateshop.co...KjItcrSpMsCFdEy0wodQisNkA
Samenwerking met systemen in het vliegtuig, ontwikkelingskosten voor militair materiaal.
Consumentenmarkt is nogal andere koek dan de militaire markt.
Dat wil ik best geloven maar dan nog is 400k voor een helm gewoon van de zotten.
Zeker als je losse onderdelen voor ongeveer 1% kan produceren en dat is met winst voor de makers.

[Reactie gewijzigd door BarnET op 4 maart 2016 17:06]

Bedoel je dan dat deze bril goedkoper en beter is als Microsoft Hololens (AR), en The Vive beter dan de Oculus Rift (VR)?

Waarom?

Ik weet van beide apparaten veel te weinig om er een mening over te geven, dus ben wel benieuwd naar de verschillen volgens jou.

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 3 maart 2016 11:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True