Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Microsoft HoloLens Preview

Eerste blik door een sciencefiction-bril

De eerste ervaringen

Ons eerste echte hologram, gemaakt met Unity en Visual Studio, betrof een scene met een notitieboek met daarop stapels blokken en papieren vliegtuigjes en daar weer boven zweefden twee spheres. Dat hadden we natuurlijk niet zelf uitgekozen, maar was alvast voor ons ontworpen.

Eerst moesten we de coördinaten invoeren waar de scene neergezet moet worden. De sensoren van de bril brengen namelijk het blikveld van de kijker in kaart en hologrammen moeten op basis van xyz-coördinaten op een plek in die ruimte gezet worden. Vervolgens konden we de content via een usb-kabel naar de bril sturen en voor het eerst onze hologram via de bril bekijken.

En die eerste blik via HoloLens viel eigenlijk een beetje tegen. De verwachtingen waren wel heel hoog opgelopen na het zien van de video's en de verbluffende demonstratie van Microsoft tijdens de keynote, maar zo overdonderend was de eerste indruk niet. De bril werkt als een soort zonnebril en de werkelijkheid wordt wat verduisterd. Wat tegenviel is dat het blikveld waarop de beelden geprojecteerd worden, vrij beperkt is. Je kunt het je voorstellen als een vierkant transparant scherm, dat je op enkele tientallen centimeters van je ogen houdt. Binnen dat vlak zie je beelden, daarbuiten niet. Het gevolg is dat je de scène regelmatig maar half ziet. Dit is op te lossen door afstand te nemen, maar het doet wel afbreuk aan de immersieve ervaring.

Wat wel direct indruk maakt is de helderheid en detail van het beeld. Naarmate we dichterbij lopen naar het hologram zien we meer details. We kunnen helemaal rond onze scene lopen, deze van boven bekijken, van de zijkanten en van een grote afstand. De beelden blijven bij al onze bewegingen vloeiend en naarmate we langere tijd onze virtuele objecten aan een grondig onderzoek onderworpen hebben, groeit de verwondering.

Dat gebeurt helemaal naarmate Microsoft ons op eenvoudige wijze een cursor en stembediening laat toevoegen. We veranderen het commando 'drop spheres' in het Nederlandse 'laat maar vallen' en kijken hoe de bril daarmee overweg kan. Zodra we met onze blik de cursor op een van de twee zwevende bollen zetten en ons commando uitspreken, valt de bol via het vliegtuigje en het kladblok inderdaad naar beneden. Dat gebeurt realistisch dankzij het gebruik van physics-simulatie. Omdat de bril objecten en de vloer kan registreren, spatial mapping, kan de bol over de grond rollen en tegen tafelpoten botsen. Toevoegen van spraakherkenning in veel talen is eenvoudig omdat ontwikkelaars toegang hebben tot dezelfde api's die ook voor Windows gebruikt worden.

De HoloLens kan ook overweg met gebarenbediening en door onze wijsvinger op en neer te wijzen, kunnen we de hele scene van zijn vaste positie loskoppelen en deze verslepen met onze cursor. Met opnieuw de vingerbeweging zetten we ons hologram op de gewenste plek. Het is opvallend hoe gemakkelijk dit gaat. Ongeveer 95 procent van onze spraak- en gebarencommando's werden goed geïnterpreteerd. Dat is nog niet de 100 procent die je eigenlijk wilt, maar het is voldoende om onder de irritatiegrens te blijven en er staat een hoop tegenover: natuurlijke interactie met virtuele objecten.

Wat bijzonder veel aan de illusie van de hologrammen toevoegt is het gebruik van ruimtelijk geluid. Microsoft gebruikt de sensorinformatie over de fysieke omgeving om het volume en het stereobeeld van de audio aan te passen. Het geluid komt uit twee rode speakertjes aan weerszijden, die volgens Microsoft de weergave kunnen emuleren dat geluid van een specifieke locatie komt. Loop je dichter naar je hologram, dan neemt het geluid toe; loop je er langs, dan neemt je ene oor de audio duidelijker waar dan het andere. Dit versterkt het effect dat je te maken denkt te hebben met echte objecten enorm.

De uitsmijter van de Holographic Academy was de 'Underworld': zodra we een van de bollen lieten vallen, volgde er een ontploffing en zagen we op de plek van onze hologram een gat. Daaronder was een enorme wereld met bergen en rondvliegende pterosauriërs te zien.

Aan het einde van de demo waren alle bezwaren van de eerste indruk vrijwel weg. Het is onwaarschijnlijk hoe snel een gebruiker van de HoloLens gewend raakt aan het werken met hologrammen en hoe vertrouwd het al voelde, zelfs na kort gebruik. Het is het gemak van de interactie met de hologrammen waar de werkelijke kracht van de wearable zit. Zelfs de simpele scene van de demo vormde al meer dan een uur plezier, laat staan hoe dat met professionele games zal worden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True