Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Microsoft maakt een HoloLens-kit voor ontwikkelaars in het eerste kwartaal van 2016 beschikbaar voor een prijs van 3000 dollar. Het bedrijf toonde onder andere een controller voor de wearable, waarmee de gebruiker virtuele wapens kan dragen en gebruiken.

Microsoft maakte de prijs van de sdk van de HoloLens bekend op zijn Windows Devices-evenement in New York. Tot nu toe was onbekend welke prijs Microsoft zou vragen voor zijn wearable. Wanneer een officiële release voor consumenten of bedrijven volgt, en of de sdk-prijs een indicatie is van de uiteindelijke winkelprijs is niet bekend.

Bij de bekendmaking toonde Microsoft een controller voor de HoloLens, waarmee de gebruiker virtuele wapens kan vasthouden. Microsoft liet zien hoe de gebruiker met zijn wapen op verschillende objecten in de demoruimte kon schieten, het wapen volgde daarbij de bewegingen van zijn hand. Details over de controller gaf het bedrijf verder niet. Het is niet bekend of Microsoft nog werkt aan de verbetering van het blikveld. Veel gebruikers die de HoloLens al konden testen, stoorden zich aan het beperkte gezichtsveld.

Hololens controller

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Voor de duidelijkheid: SDK's zijn niet voor consumenten en hebben dan ook geen consumenten prijs.

De eerste SDK van E-ink destijds met een van hun displays er op kostte bij introductie $1500.

Dus weeg deze prijs dan ook alsjeblieft niet af tegen je eigen consumenten perceptie van hoe duur iets zou moeten zijn.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Boxed op 6 oktober 2015 16:54]

En toch heeft Oculus van de rift enorm veel SDKs verkocht aan non developers.
Zullen ze hier waarschijnlijk willen voorkomen omdat anders consumenten straks hun ongenoegen gaan uiten op de hololens terwijl ze zelf een dev kit gekocht hebben inplaats van de consumenten versie.
Occulus Rift stond dan ook op Kickstarter, waar iedereen kan backen.
Als de rift 3000 dollar gekost zou hebben zouden waarschijnlijk ook minder SDKs verkocht zijn aan consumenten.
dubbel de prijs van de oculus rift.

maar alsnog goed dat het nog vrij betaalbaar is gemaakt voor de consument als ze dit willen.

hopelijk slaat de hololens meer aan dan andere VR apps.

met de manus machina gloves
http://www.manusmachina.com/

zullen er vast awsome games uit komen.
Voor de mensen die het 'te duur' vinden, of 'te prijzig voor de consument':

HET IS EEN ONTWIKKELKIT (software development kit).
Dit is de prijs voor de Developers! Mensen die waarschijnlijk graag hiermee aan de slag willen, hier bereid zijn om 3000 in te investeren en vervolgens hele vette applicaties te ontwikkelen.

Dit zorgt er juist voor dat niet iedereen in 2016 al met een hololens loopt te showen. Als de prijs §100 euro was zou iedereen zo'n ding kopen en er vervolgens niets mee kunnen doen.
Toch apart dat Oculus die dingen voor een prikkie en Valve zelfs gratis aan developers leveren en die techniek lijkt me ook niet gratis. We hebben het hier over een AR bril met een schermpje ter grootte van een postzegel, wat iets van 40 graden fov laat zien.

Dit project is gedoemd om te falen met deze insteek.

*edit
haha natuurlijk -1!

even een reality-check mensen! als het niet als muziek in de oren klinkt, betekend dat nog geen -1, en dan +2's voor hieronder :') alright!

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 7 oktober 2015 08:12]

Het verschil is dat de Oculus Rift op kickstarter stond en het doel was om zoveel mogelijk backers te krijgen. Daarnaast is nog helemaal niet bekend wat er precies bij de SDK zit. Check de reactie van JBVisual maar eens:
Bij de SDK wordt 16/7 support geboden in 52 talen, en 24/7 in 4 talen (Engels, Spaans, Chinees en Russisch).
Daarnaast krijg je toegang tot verschillende software en ontwikkeltools en wordt je divise binnen 48 uur vervangen mocht deze kapot gaan.

De gratis support wordt gegarandeerd tot 5 jaar na aanschaf. Dus ik vind 3000 dollar zelfs nog erg goedkoop.
Dit bied Oculus Rift niet bij de Dev Kit en ik krijg zeker weten geen nieuwe oculus rift binnen 48 uur als de mijne nu kapot gaat. Je argument is dus een beetje kortzichtig.
Je hebt duidelijk geen oculus rift, die overigens zonder kickstarter word verkocht (gezien er een bedrijf is die er 2 miljard in heeft gestopt). Support krijg je ook snel, misschien geen 24/7, maar je krijgt snel antwoord en een fix, ook als ie kapot is. SDK support zit al in de 3d engines van unity en unreal, hoeft er alleen maar voor te compilen met een druk op de knop.

Om dan 3000e te betalen om zo 24/7 support te krijgen lijkt me dus een beetje over the top. Het marketingfilmpje van microsoft heeft in ieder geval duidelijk goed z'n werk gedaan voor het postzegelschermpje.
Weer sla je de plank mis. Ik heb een Oculus Rift uit de kickstarter tijd en een Oculus Rift Dev kit 2. Die support is op dit moment wel goed maar in het begin toen iedereen de Oculus kreeg was de support antwoord tijd best wel lang. En daar is niks mis mee maar als Microsoft support wilt bieden 16/7 in 52 talen, en 24/7 in 4 talen (Engels, Spaans, Chinees en Russisch) dan moet dat geld natuurlijk ergens vandaan komen.

Daarnaast vergelijk jij de situatie van hoe Oculus nu is met iets wat nog redelijk moet starten. Over een poosje zullen frameworks ook support inbouwen voor HoloLens. Daarnaast is de inhoud van het pakket van $3000 nog helemaal niet bekend. Als je even nagaat dat console dev kits $8-10k kosten valt het allemaal wel mee. Je reacties komen in iedergeval over dat je haat voor de HoloLens ervoor zorgt dat je alleen maar gaat speculeren om te zorgen dat je iets negatiefs hebt te zeggen.
Ja en een rift devkit kost $350 (en ja heb zelf ook een DK2) en de support is er zoals je zelf al aangeeft.

Mijn "haat" zit hem in het postzegel-schermpje wat word verkocht als een 280 graden scherm, dat is geen speculatie maar een feit en dat vind ik het dus niet waard, ook die support niet. Doe het alleen in het engels en je kan bergen besparen ? Nee, dat is voor microsoft een kleine uitgaaf.
Mensen zijn bepaalde support bij Microsoft gewend, daar kunnen ze niet opeens vanaf stappen. Ik ken internationale bedrijven die gewoon van deze mogelijkheden gebruik maken en het echt niet erg vinden om dan wat meer geld neer te leggen voor een product. Daarnaast is het een eerste iteratie en dus nog niet consumer ready. Met andere woorden het echte product is gewoon nog niet af en dus word er helemaal nog niks verkocht. Eerste iteratie DEV kits zijn 9/10 beperkender dan het uiteindelijke product. Dat was zelfs bij Oculus Rift, de eerste dev kit was vele malen slechter dan dev kit 2.

Dus ipv te schreeuwen dat het te duur is voor wat je krijgt, waarom laat je hem niet gewoon links liggen en wacht je tot de consumer version bijna er is en kijk je of het dan nog steeds in jou ogen slecht is.
euhhhm, vergeten jullie s.v.p. niet dat de Hololens een complete PC is en de rift enkel een VR bril (met bijbehorende aanstuur chips).

De Hololens is stand-alone en de Rift moet je aansluiten op een PC..

Ik vind het prijsverschil dan ook niet meer dan normaal, voor een PC krachtig genoeg om de rift goed tot zijn recht te kunnen laten komen zul je ook niet minder dan 2000 euries aan hardware nodig hebben.
na de holo lens word een hit
1 draagbaar ( niet vast aan cabels )
2 het is augmented reality ( je kan er dus buiten mee rond lopen ) en met goede aps meschien skin over gebouwen / wegen zetten * explore your town in a steampunk skin XD
3 FOV is erg laag en een hinder ( maar voor de consumenten versie zal dat niet meer zo zijn zeggen ze )
4 Het is veel interessanter voor het bedrijfs- leven ( je kan live op straat laten zien hoe het nieuwe pand er uit komt te zien ) an zo de hele straat beeld geven
5 de clue is de vraag prijs voor de consumenten versie straks . Deze zal niet goedkoop zijn aangezien het een al in device is ( cpu gpu screen enz )

En nog veel meer dingen
Ik zie nu een aantal opmerkingen voorbij komen over de teleurstelling van de hoge prijs. Maar waar je rekening mee moet houden is dat die 3000 geld voor de SDK
Ter referentie een XBox sdk kost ongeveer 10.000 USD. Die kosten zitten vooral in de ondersteuning en ik kan me voorstellen in het geval van dit apparaat het feit dat het experimenteel is en ze mogelijk ook nog wat onderdelen voor je moeten gaan vervangen en zo. Goede kans dat de definitieve Consumer versie een stuk goedkoper wordt. Al denk ik dat de 300 van de oculus wel de echte ondergrens gaat zijn
Klopt helemaal.
Bij de SDK wordt 16/7 support geboden in 52 talen, en 24/7 in 4 talen (Engels, Spaans, Chinees en Russisch).
Daarnaast krijg je toegang tot verschillende software en ontwikkeltools en wordt je divise binnen 48 uur vervangen mocht deze kapot gaan.

De gratis support wordt gegarandeerd tot 5 jaar na aanschaf. Dus ik vind 3000 dollar zelfs nog erg goedkoop.
Ter referentie een XBox sdk kost ongeveer 10.000 USD.
Sorry, maar waar haal je dit vandaan?
What are the criteria for receiving Xbox One developer kits?

Developers with an approved concept for Xbox One will receive two dev kits, free of charge. Developers creating Universal Windows Apps for Xbox One will be able to test them using retail Xbox Ones starting after the second half of 2015.
@ http://www.xbox.com/nl-NL/developers/id

Daarnaast is de SDK/XDK voor onderdelen van de Xbox One en Indies, zoals voor de Kinect, in principe gratis en draait zonder issues op een gewone machine met Windows 10 en enkele aanvullende modules.

In dit licht vind ik de SDK van $3000 voor de Hololens dus best wel veel; niet in de laatste plaats omdat op basis van de huidige informatie er dus geen hololens bij zit maar alleen een controller en een bak software met API's.
Sorry, maar waar haal je dit vandaan?
De kosten zijn wat gedropt, maar de oude 360 kits kostten zo $15k per stuk.

Dat stuk wat jij quote heeft het over 2 kits die je gratis krijgt. Een beetje dev team heeft er uiteraard tientallen. En nee, die zijn niet gratis ;). Maar tegenwoordig ook niet meer 15k per stuk. Ik geloof dat ze nu iets van 7 a 8k zijn oid.
niet in de laatste plaats omdat op basis van de huidige informatie er dus geen hololens bij zit maar alleen een controller en een bak software met API's.
Rare conclusie, dat is nergens gezegd, en traditioneel zit de hardware er ook bij.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 oktober 2015 17:53]

De SDK van Google Glass destijds was al behoorlijk tegen de prijs, maar nog te overwegen. (Nee, zijn niet exact hetzelfde maar lijken wel veel op elkaar) De HoloLens hoef ik met deze prijs niet meer aan mijn baas te tonen. Die wacht dan wel eerst af ůf het Łberhaupt iets gaat worden.
Google Glass mag de spreekwoordelijke veters nog niet strikken van de Hololens zeg.
Mag nog niet in de schaduw staan qua mogelijkheden, komt niet eens in de buurt.

Google Glass verbleekt hier totaal bij.
Google glass is ene totaal ander product en is juist breder toepasbaar omdat je een glass eingelijk overal nog wel kan gebruiken. Met een hololens kun je niet fatsoenlijk overstraat lopen.
Een hololens is echt iets voor gebruik in beperkte gecontroleerde omgevingen waar iedereen weet dat er een hololens gebruikt wordt.
Breder is wel iets meer als alleen buiten en binnen. Ga eens denken over welke scenario's met beide mogelijk zijn. Dikke kans dat Hololens breder ingezet kan worden.
Heb jij de HoloLens sdk al in handen gehad dan?

Het punt van een heel klein kijkvlak is iets wat in de online demo's niet naar voren komt, maar ik verwacht dat heel veel mensen hier op af gaan knappen.

Vergelijk het met prijs eens met de SDK van Oculus Rift... Wel enig verschil...
Prijs weten we nog niet echt realistisch, maar inderdaad: klein kijkvlak en visuele tracking (dus extreem onbetrouwbaar) zullen waarschijnlijk de Hololens de das omdoen~ En dan over 15 jaar zullen we terugkijken op de Hololens net zoals we nu terugkijken op de virtuboy ofzo :))
In tussen is Hololens op de (ontwikkel) markt en stevent af op een groot succes. Ook Google is inmiddels de Hololens weg ingeslagen. Lijkt me dat je te vroeg met je mening klaar staat. Laten we samen gewoon afwachten wat het wordt. Google lijkt vooralsnog positiever dan jij ;)
Aan welk project denk jij dat Google de 'Hololens weg' is ingeslagen? Denk je dan aan de Magic Leap ofzo? Want buiten die - relatief vage - stealth-mode startup zijn er zo ver ik weet geen AR projecten binnen Google. Je hebt project Tango, maar dat is verre van een AR project op dit moment al zou het ooit op een dag er zeker wel effect op kunnen

En zover we hebben gezien tot nu toe heeft Microsoft niks gedaan wat niet ook mogelijk is met de vorige generatie AR helmen en tracking, enige is dat Microsoft eerste grote beloftes impliciet maakte. Ondertussen is al duidelijk dat de FoV exact hetzelfde is als bij de concurerende headsets. En op het vlak van image recognition en processing is er totaal geen reden om aan te nemen dat Microsoft een gigantische revolutionaire doorbraak heeft gemaakt. Het is veel waarschijnlijker dat het gewoon van vergelijkbaar niveau is als wat nu op de high-end markt beschikbaar is... en dat is lang niet stabiel genoeg voor immersive AR. AR word pas interessant als simpelere zaken zoals de Kinect (alleen lichamen tracken) en motion leap (alleen handen tracken) goed genoeg werken... en dat is nog lang niet het geval, laten we pas daarna gaan dromen over alle objecten in een hele ruimte te tracken.
Beide producten waar de techniek nog lang niet rijp voor is. De gebreken zijn nog te hoog om het breed in te zetten. Het is goed dat ze er nu al mee bezig zijn, we moeten ergens beginnen. Maar verwacht de komende jaren geen algemene acceptatie of geweldige producten. Eerder proof of concept.
3000 USD.. ik ga niks doen met de SDK maar zou het er voor over hebben om mee te spelen :) lijkt me echt super cool
Die kans zit erin! Om je in Visual Studio erop los te laten, in de toekomst denk/hoop ik!
Het is een kit voor ontwikkelaars. Die is ook niet voor de normale consument bedoeld.
De prijs ligt hoog omdat het hier om een developer kit gaat. Er zal daar maar een kleine hoeveelheid van gefabriceerd worden en mogelijk is het bedoelt als extra drempel zodat nieuwsgierige consumenten het niet zullen aanschaffen met het idee een afgewerkt product te krijgen.

De prijs van console devkits ligt vaak ook rond de 2.500 euro terwijl de uiteindelijke consumentenversie veel goedkoper is.

[Reactie gewijzigd door Overv op 6 oktober 2015 17:08]

Lol... Zo kan elk bedrijf wel vooruitstrevende producten lanceren. Een jaar na aankondiging kondigen ze een knetter dure developer kit aan. Dat geeft mij het gevoel dat het nog lŠng niet klaar is voor consumptie. En het dus maar de vraag is of ze het eerder op de markt gaan brengen dan dat er een concurrent met een superieur product komt die het wel direct lanceert... Hťt verschil tussen MS, Google en Apple.
And so it begins. Zou graag, en velen met mij, een Hololens eens willen uit proberen.
Als een dev in NL de ontwikkelkit heeft, word ik graag uitgenodigd :)
Dat word lang sparen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True