Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Synaptics heeft een touchscreencontroller aangekondigd die druk kan registreren. De eerste smartphones met deze touchscreens komen begin 2016 uit. Daarmee volgt de release die van de iPhone 6s en Huawei Mate S, die allebei ook over een drukgevoelig touchscreen beschikken.

Dankzij het drukgevoelige touchscreens kunnen smartphones met een ClearForce-scherm functies implementeren als met druk een variabele snelheid tonen bij scrollen, inzoomen op foto's of een 'rechtermuisklik' nadoen. Ook is de technologie bruikbaar in games, bijvoorbeeld om in een racespel met druk het gaspedaal of de rem harder in te drukken. Ook moeten gebruikers op het toetsenbord bijvoorbeeld makkelijker een symbool of hoofdletter kunnen typen.

Apple presenteerde het drukgevoelige touchscreen voor zijn Watch vorig jaar, maar implementeerde hem ook al in de trackpads van diverse MacBooks en de functie zit als '3D Touch' op de nieuwe iPhone 6s-modellen. Huawei heeft de duurste versie van zijn Mate S voorzien van 'force touch'. Samsung Galaxy Note-serie heeft bovendien een stylus, waarmee gebruikers door meer druk uit te oefenen dikkere lijnen kunnen tekenen. Resistieve touchscreens zoals die tot 2009 in veel smartphones zaten zijn per definitie drukgevoelig, maar die maken geen onderscheid tussen verschillende soorten druk.

Het is onbekend welke fabrikanten het drukgevoelige touchscreen gaan meeleveren. Synaptics noemt geen namen, maar zegt wel dat het zijn drukgevoelige touchscreencontroller heeft gemaakt in samenwerking met diverse fabrikanten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Leuk dat de hardware begin 2016 voor de meeste fabrikanten beschikbaar is, de vraag is echter wat ze ermee gaan doen. Kijkend naar de Mate S en de iPhone 6s is duidelijk te zien dat Huawei eigenlijk geen enkel idee heeft hoe ze deze techniek juist kunnen toepassen, terwijl Apple er een visie achter heeft zitten en de meeste functies die reeds beschikbaar zijn wel handig zijn en daadwerkelijk iets toevoegen (alhoewel er nog steeds "killer-features" missen...).
Ik vraag me af wat Łberhaupt de bedoeling is van drukgevoelige schermen. Het probeert een beetje het gebrek aan inputmogelijkheden van touchscreens op te (willen) lossen.
Drukgevoelige touchscreen gaan ook nog eens voorbij aan de 'golden rules' van human computer interaction:
- consistentie
- feedback/consequentie van een actie

Een tik van een vinger of muisknop doet altijd hetzelfde, namelijk een object selecteren. Een rechtermuisknop geeft altijd een contextmenu.

Een drukgevoelige functie kan echter compleet verschillende acties genereren afhankelijk van het platform, applicatie en wellicht ook het toestel (consistentie dus). Daarnaast is niet zichtbaar voor gebruikers welke actie er achter een bepaalde hoeveelheid druk zit, behalve wellicht een korte vibratie of menu nŠ het uitvoeren van de druk (feedback dus).

[Reactie gewijzigd door geekeep op 6 oktober 2015 16:47]

Er bestaat zoiets al muscle memory waarbij een spier aangeleerd wordt en onthoudt hoe een bepaalde beweging te maken en met hoeveel kracht. Hierdoor zal je dus heel snel aanleren hoe hard je moet drukken om goed de beoogde interactie met de telefoon te krijgen. Dit geeft na een korte aanleer periode een consistent ervaring. Lees er een willekeurige review van de iphone 6S op na en iedereen is er positief over. En in die reviews kan je ook lezen wat de bedoeling is. Alle toekomstige smartphones zullen deze schermen gebruiken, de voordelen zijn enorm en veranderen helemaal hoe we touchscreens gaan bedienen in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 6 oktober 2015 16:53]

Willekeurige review: reviews: Apple iPhone 6s en 6s Plus: nog beter, nog duurder
Op dit moment is het nog een beetje onduidelijk wanneer 3D Touch wel en niet beschikbaar is. Dat zal voorlopig een kwestie blijven van uitproberen in de hoop dat ontwikkelaars op een gegeven moment volgens vaste patronen gaan werken. Wat daarbij erg belangrijk wordt, is dat ze de nieuwe trilmotor in de iPhone, die net als die in de Apple Watch subtiele tikjes kan geven, op de juiste manier inzetten. In veel gevallen voel je een klein tikje als je genoeg druk zet op het scherm en dat is erg fijn. Soms ontbreekt dat echter, waardoor je als gebruiker niet zeker weet of je de handeling goed uitvoert.
Dat noem ik niet zomaar "positief". Zeker als je de rest van het verhaal ook leest: onduidelijk, inconsistent, en lastig om in de vingers te krijgen.
Probeer het eens, het is best handig voor shortcuts! Het is niet iets wat de hele smartphone zal veranderen nee, maar een prima toevoeging.
Het is dan ook dom om alles op druk te laten reageren maar er zijn genoeg functies die als natuurlijk aan zullen voelen denk hierbij aan de dikte van je pen tijdens tekenen of het gaspedaal verhaal.
"Een drukgevoelige functie kan echter compleet verschillende acties genereren afhankelijk van het platform, applicatie en wellicht ook het toestel (consistentie dus)."
Hetzelfde geldt voor een dubbel klik op de home button, die genereert verschillende acties afhankelijk van het merk of platform. Betekent dit dan dat het de "'golden rules' van human computer interaction" niet volgt en je beter af bent zonder?

Een de gevolgen van een "swipe" zijn ook afhankelijk van de app/platform/merk, dit betekent toch niet dat het niet consistent is?

Voor zover ik heb begrepen zijn de acties binnen Apples ecosystem vrij consistent (i.g. Peek & Pop binnen een app en een context menu op het home screen). De implementatie binnen de verschillende apps leer je snel genoeg aan. Ik denk dan ook dat het grotendeels een kwestie van gewenning is.

Btw: Ik denk dat de "Peek & Pop" een geweldige toevoeging is: de "spacebar to preview" functie van macs is enorm handig!
Het is niet zozeer dat Huawei geen idee heeft wat ze er mee moeten. Het ligt dieper dan dat. Om de volledige potentie te unlocken, moet het te gebruiken zijn in het hele systeem. Iets dat zelfs bij Apple (nog) niet het geval is.

Die force touch zou als een natuurlijke bediening moeten worden gebruikt. Wat bijvoorbeeld nu met multi toch het geval is. Daarvoor moet het breed ondersteund worden door de hele software, hardware en 3rd party developers.

Ik zie dit uiteindelijk wel slagen bij apple. Maar bij Android heb ik mijn vraagtekens aangezien zij vooral het lage segment bedienen. Het overgrote deel van de toestellen zullen deze technologie niet krijgen vanwege de kosten. Daarmee hindert het de adoptie en implementatie, gaan niet alle developers er specifiek voor programmeren aangezien het merendeel het toch niet kan gebruiken.
Mwaw, de komende 4 jaar moet Apple haar not Touch force screens ook blijven ondersteunen. Dus zitten ze min meer in het zelfde schuitje als Android. Mijn vermoeden is dat je in Android zelf kan gaan bepalen waar je het voor wilt gebruiken of als je niet prettig vind het gewoon helemaal uit kan zetten.
Dat was te verwachten, ik ben erg benieuwd hoe dat gaat werken in Android :) Zal vast een handige toevoeging zijn!
Wat ik mij afvraag, als Android het out-of-the box niet ondersteund, hoe zit het dan met apps? want sommige toestellen hebben wel een API ervoor andere hebben het niet want het zijn dan leverancier (in dit geval gok ik Synoptics) die de API leveren. En als er meerdere verschillende leveranciers komen met de chipset / techniek, hoe werkt het dan met verschillende API's?

Krijg je hierdoor niet het effect dat het maar deels gebruikt kan worden, de apps van de telefoon leveranciers hebben wel ondersteuning maar de individuele apps van 3rd party ontwikkelaars weer niet?

Dit soort dingen moeten toch juist vanuit Google gepushed worden om de API consistent te houden?

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 6 oktober 2015 16:00]

Android ondersteund dit al, maar er is nooit echt wat mee gedaan. Er is zelfs een API voor.
http://pocketnow.com/2015...id-has-had-that-for-years
https://plus.google.com/+AdamOutler/posts/4Jz1h614YgD

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 6 oktober 2015 17:07]

Nou ja, ondersteunde... ze hadden er een API voorbereiding op gedaan. Maar nu is dus de hamvraag, hebben ze met het voortschrijdend inzicht goed gekeken of dit inderdaad de manier is om het te implementeren.

Als je zover van te voren moet bedenken hoe de API eruit ziet kan het ook zijn dat je mis gegokt hebt of de API voldoende gaat aansluiten.

Maar we zullen zien wanneer de eerst volgende toestellen met deze functionaliteit gereleased worden.
Die oude API is perfect bruikbaar voor pressure sensitive inputs als de S-Pen van Samsung.
Waarschijnlijk slecht omdat eerst fabrikanten zelf boven Android iets gaan prutsen. Dan komt Google pas over een jaar met een officiŽle ondersteuning... Grofweg 2 jaar totdat het redelijk werkt met Android apps... Je kan ook zelfde zien met finger afdruk scanner...
Druk gevoeligheid zit al in Android sinds API level 1. Voor vinger input is daar schijnbaar nog geen hardware voor geweest in het verleden (wellicht wel de el cheapo tablets met resistive scherm).

Probleem met deze api is het zinnig en uniform opdelen van pressure levels.
Ik hoop dat het in Windows 10 (Mobile) apparaten komt, Surface Pro's en Lumia telefoons. Als vervanging van de rechtermuisknop bijvoorbeeld. Op deze manier krijg je m.i. een nog grotere mogelijkheid met Continuum.
Je bent de eerste die met een toepassing komt, waarvan ik denk. Dit is nuttig en toepasbaar!

Bij zowel Apple als Huawei zijn het nu features zonder duidelijke (en nuttige) toepassing, terwijl het bij Windows 10 inderdaad wel een oplossing kan zijn voor het ontbreken van de rechtermuisknop.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 6 oktober 2015 16:14]

Ik zie het verschil niet tussen de toepassing van de rechtermuisknop en de toepassingen die Apple er aan geeft: het zijn in beide gevallen "hidden options" bij het iets harder drukken.
Voor duidelijke en nuttige toepassingen kan je gelijk welke review lezen.
Grappig, want ik hoorde nog heel veel Android gebruikers roepen dat het "totaal niet nuttig was" en het zelfde is als "long press" en nu willen fabrikanten het opeens er in hebben nu Apple het groot en breed heeft aangekondigd? En nu is het zeker opeens wel nuttig en handig?
Net zoals Touch ID zullen de android fabrikanten zich verdringen om het als eerste (tweede) te kunnen toepassen. En net zoals bij Touch ID zullen de eerste implementaties dramatisch slecht zijn.
De eerste touch ID die met de iphone 5S geleverd werd was zeker niet slecht, en denk zelfs dat die eerste touch ID beter presteert dan menig andere scanner.
Ik vraag me af in hoeverre hard indrukken in de meeste gevallen voordelen kan bieden ten opzichten van de welbekende long press. Zeker voor een toetsenbord is een 250ms long pres moeilijk te verbeteren met harder in drukken. Misschien voor swipe acties maar toch het nut lijkt mij beperkt.
Ik zou me even inlezen over de peek and pop feature op de iPhone. Het gaat over meerdere drukniveau's die elks verschillende functies hebben. Kan je met long press niet doen.
Misschien kan er nu weer iets gedaan worden met widgets; ik krijg nu namelijk het idee dat bijna niemand in mijn omgeving deze meer gebruikt (ja, ik weet het; het is een klein sample space). Maar met de introductie van een drukgevoelig scherm kan men door wat harder op een icoontje te drukken een widget (al dan niet gemodificeerd voor deze functionatiteit) oproepen. Denk bijvoorbeeld aan het oproepen van de dagweergave voor je calender app en dat je dan gelijk een afspraak kan selecteren om hier direct meer informatie over te krijgen.

Ik verwacht echter dat deze techniek pas in de herfst van 2017 degelijk bij Android is geimplementeerd. Aangezien Samsung, als een van de weinige (samen met de Chinese fabrikanten, al gelijk deze touchscreen techniek al inbouwt in hun volgende generatie toestellen (denk aan de S7); maar dat de techniek dan alsnog niet redelijk werkt. Pas bij de S8 zal het degelijk werken en in de herfst van 2017 zal het standaard worden ondersteund worden in Android (K). Immers, dat is wat er is gebeurd bij de implementatie van vingerprintscanners voor Android.
Wie heeft het patent hiervan? Geen patenten-oorlog deze keer?
Jammer. :)
Ligt geheel aan de implementatie en wie die patenten heeft. Ik weet niet of de implementatie die Apple gebruikt ook door Apple is ontwikkeld of door een ander. Maar als die implementatie (de manier waarop het bijvoorbeeld gemeten wordt) gepatenteerd is en in deze variant is het hetzelfde dan kan je inderdaad verwachten dat er een rechtszaak gestart zal worden.

Maar als de implementatie anders is (dus niet waar je het gebruikt maar hoe je het voor elkaar krijgt om de druk verschillen te meten in de techniek) dan zie ik geen issue.
Geinig detail:
the getPressure() API has been available since API 1 (which was introduced with Android 1.0). In other words, it’s likely that Android has had the ability to use force touch since the very beginning. Looking at the history, API Level 5 added to the original implementation of getPressure() which implies that it because “useful” in API Level 5 (Android 2.0, 2009), whereas it appears to have been only “stubbed out” in API Level 1.
Weer eens een gevalletje van Apple was niet eerst maar wel de eerste om er iets bruikbaars mee te doen.
Of het bruikbaar is, zijn de meningen nogal verdeeld. Ik voel persoonlijk meer voor een short press/long press systeem. Maar goed, enjoy :)
De meningen zijn niet verdeeld. Alle reviews zijn er positief over, er is er geen enkele die zegt dat het niet bruikbaar is.
Ja maar alle reviewers die er positief over zijn zijn of fanboys of leugenaars. Ojja dat hoor ik Android gebruikers altijd zeggen
Als dat zo zou zijn dan zullen er toch wel een paar reviews het tegendeel beweren. Maar dat is niet zo, _alle_ reviews zijn er positief over.
Probeer dat de Apple haters maar eens wijs te maken.
Gelukkig zit dat ook al in API level 1, als view long click listeren of gewoon viaobtain als motion eventt (eventtime-downtime).
Ik denk dat Apple de enige is die dit op het moment goed kan implementeren want het vereist afstemming van hardware en software.
Huawei heeft overigens het idee gewoon gekopieerd zodra ze lucht hebben gekregen van Apple's plannen. Ik vraag me trouwens af hoe ze dat met Android integreren...
Jij hebt duidelijk een andere review gelezen dan die van Tweakers.
neen. er staat echt letterlijk dat de uitwerking soms nog niet goed verloopt en wanneer je het al dan niet kunt gebruiken is ook niet echt duidelijk.
ze stellen zicht zelfs de vraag of het echt wel nuttig is:
-Dat geeft het gevoel dat 3D Touch een beetje verstopt zit en je zult bij elke nieuwe app dus op ontdekking moeten gaan naar de precieze uitwerking van de functionaliteit.

-Als je het dan eenmaal in de vingers hebt, is het dan nuttig?

-Het kan dus handig zijn, maar in deze uitwerking is het niet essentieel.

-Op dit moment is het nog een beetje onduidelijk wanneer 3D Touch wel en niet beschikbaar is.
puntjes hierboven zijn toch echt wel een indicatie dat het niet goed uitgewerkt is. achja van zodra er iets negatiefs wordt gezegd over apple wordt men hier toch omlaag gemod door apple fanboys... kortzichtigheid ten top
-Op dit moment is het nog een beetje onduidelijk wanneer 3D Touch wel en niet beschikbaar is.
Dat geld ook voor een rechtermuisknop. Daar heb je ook geen indicatie van, pas als je het uitvoert. Weet niet of dat dus direct een groot minpunt is, of dat je daar vanzelf wel achterkomt.
Nee dat staat er helemaal niet. Het woord slecht komt er ook niet in voor. Je wil dat het er staat maar jammer voor jou staat het er helemaal niet. Het is net goed uitgewerkt.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 6 oktober 2015 20:34]

als ik het filmpje van logitech zelf zo bekijk vind ik het wel iets hebben, zeker omdat hij portable is, het is een concept dat nog niet vaak aan bod is gekomen.
ik zie hier wel toekomst in, zeker omdat het zo vlot streamt en je neemt em over mee naartoe
Daileass in 'nieuws: Logitech brengt 'thuiscamera' Circle uit'


?


Nou ben ik er klaar mee, succes Daileass.

[Reactie gewijzigd door the iMad op 8 oktober 2015 13:56]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True