Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Asus overweegt om een augmented reality-bril op de markt te brengen, en voert daarom gesprekken met Microsoft. Er is nog niet besloten hoe een eventuele bril er precies uit komt te zien, maar waarschijnlijk wordt er gekeken naar de HoloLens die Microsoft al heeft aangekondigd.

Of er uiteindelijk een augmented reality-bril op de markt komt hangt af van de gesprekken die momenteel binnen Asus worden gevoerd. Tegelijkertijd wordt er overleg gevoerd met Microsoft, die waarschijnlijk de softwarekant van de Asus-bril moet verzorgen: het bedrijf uit Redmond heeft met de HoloLens zelf al een dergelijk product voor augmented reality aangekondigd.

Alhoewel er dus nog geen definitieve besluiten zijn genomen, duidt het naar buiten brengen van de informatie erop dat Asus concrete plannen heeft om ergens in de toekomst een augmented reality-bril uit te brengen: ceo Jonney Shih en Microsoft-topman Terry Myerson maakten de plannen gezamenlijk bekend in een gesprek met Cnet.

Microsoft kondigde zijn HoloLens-bril in het begin van dit jaar aan. De bril projecteert hologrammen en legt deze over de realiteit heen. Een eventuele bril van Asus moet dus een vergelijkbare functionaliteit krijgen; er wordt binnen het bedrijf nog overlegd hoe de augmented reality-accessoire 'vormgegeven' moet worden.

Vanaf volgend jaar moet er een ontwikkelaarsversie beschikbaar komen van Microsofts HoloLens, voor een prijs van ongeveer 3000 dollar. Het is nog niet bekend wanneer er een consumentenversie van de HoloLens op de markt komt, en ook in het gesprek met Cnet wilde Myerson hierover geen nadere informatie verschaffen.

HoloLens

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Zoals het er nu uitziet (de Hololens), zou ik persoonlijk (moest ik game-developer zijn) dit niet kopen.
§3000 en een robot-bril op je hoofd om iets in '3D' te zien? Zoiets onhandig op je hoofd om je videochat of video-tutorial op de muur te projecteren? Voor presentaties is het ook niet handig, aangezien jij de enige bent die de eigenlijke projectie ziet.

Dus, ik snap nu de doelgroep niet.
De gewone mens gaat geen §3000 neertellen voor iets wat ze perfect (misschien zelfs beter) ook met een tablet of laptop kunnen. Programmeurs/computer-specialisten/... Gaan dit gok ik ook niet kopen, omdat, wel ja, heeft het een meerwaarde? Is gewoon een 3D manneke met X, Y, en Z-as op je scherm niet genoeg?

Misschien dat Asus nu wel beter kan doen, wat Microsoft duidelijk niet kon (Stijlvol(ler), goede hardware, lichter, meer standaard-bril lijkend, en lagere prijs). Want de Hololens zoals 'ie nu is, gaat niet echt een succes worden denk ik.
Je zou toch denken dat het lezen van 3000 euro voor een development-kit er een lampje afgaat?

Ter info: development-kit voor PS4 was 2500 euro. De Xbox-360 kostte 10.000 euro voor devs. De consumenten-versie van een Hololens zal veel meer tegen de 500 euro liggen en zelfs dan zal hij vooral in de enterprise-wereld gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 19 oktober 2015 19:47]

Je gaat dus sdk van consoles vergelijken met dit? Je vergeet dat consoles al een basic hebben gelegd en dat dit soort nieuwe gadgets dat nog moeten doen dus als ze met een hoge prijs komen dan zal er weinig devs zijn die zoiets gaan ondersteunen natuurlijk.
Hoe je het ook wend of keert is 3000$ echt peanuts voor een bedrijf. Als je als bedrijf al niet eens de aanschaf van een product kan verantwoorden dat nog niet eens de kosten van 1 ontwikkelaar voor 1 maand bedraagt dan moet je het inderdaad niet doen. Genoeg andere bedrijven die dat wel gaan doen. De kleine ontwikkelaars volgen vanzelf wel, als de grote ontwikkelaars hun SDK's en libraries hebben gemaakt.
Daarnaast geeft MS die dingen ook echt wel weg aan bedrijven waar zij potentieel in zien. Deden ze met alle andere producten tot op heden ook.
Tja voor de grote boys wel maar vaak komen de mooiste dingen van de kleine devs.
Dat valt in deze industrie, 3D zooi, nog best tegen. Die grote jongens kunnen daar best mooi spul maken ;)
We praten hier (nog) niet over apps maken zoals je voor Android enz. maakt he.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 19 oktober 2015 20:34]

zoals?

meest mooie 3d voor de consument is denk ik van Disney en andere film studio's? best grote jongens.
Disney is zeker 1 van de grote en komt meestal wel met leuke dingen maar als alleen de grote jongen apps maken dan blijft het aanbod toch beperkt en we weten allemaal dat content toch voor de verkoop moet gaan zorgen :)
we spreken over dev's van professionele apps zoals modeleerpaketten, 3D-designsoftware of architectuurprogramma's die hiervoor support moeten inbouwen voor hun (vaak ook) professionele klanten.
Het is ook niet bedoelt om een succes te worden. Een prijskaartje van $3000 is te hoog, dat begrijpt microsoft ook wel.
Maar vroeg of laat gaat AR er wel komen en microsoft heeft blijkbaar besloten daar iets mee te willen doen. Als zij het nu al pionieren, dan kunnen ze het hele proces sturen naar een richting waar zij wat aan hebben.
De hololens is een investering voor over 10-15 jaar, niet voor nu.
Aangezien dit de dev unit betreft EN dat MS heeft aangekondigd dat de eerste versie van de HL op de zakelijke markt gericht is, denk ik niet dat inderdaad bedoeld is om een Sony VR of Oculus-achtig succes te worden. Sowieso hebben ze al aangegeven dat het augmented gedeelte te klein is om je echt de immersie te geven die ze willen (voor games, netflix e.d.).
Tel hier 2 tot 3 jaar hardware ontwikkeling bij op en ervaring met deze versie, en het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat dit de eerste stap is naar een consumer friendly apparaat.
Als je de intro film van Ms hebt gezien tijdens de launch van de HoloLens weet je precies wie de doelgroep is. En nee, dat zijn niet de gamers.
het is ook voor gamers.

Een groot stuk van hun presentatie was een gat in de muur waar je aliens uit kon afschieten.

maar je hebt gelijk dat het ook heel handig kan zijn voor het bedrijfsleven zoals, ziekenhuizen of booreilanden.

[Reactie gewijzigd door churchill9 op 19 oktober 2015 22:50]

of gamen in het ziekenhuis op een booreiland. ook handig
ik zie dat stuk met de aliens meer als een toepassing voor in de toekomst, dus een soort preview voor over een x aantal jaar. Zal een beetje aan de snelheid van de ontwikkeling liggen
je bedoelde die minecraft demo ?
De ontwikkelaarsversie kost $3000, daarbij zit de toegang tot de SDK, de ontwikkelomgeving de mogelijkheid om de te debuggen. De consumentenversie zal waarschijnlijk een stuk goedkoper worden, anders gaat niemand hem kopen.
Ik snap niet zo goed waarom je -1 krijgt.. ok dat het niet helemaal klopt wat je zegt betekend nog niet dat het een -1 waard is. Je zit zeker on-topic.. jammer..

Persoonlijk snap ik Asus niet zo goed, als ze er nu nog aan moeten beginnen, lijkt het mij dat de kans groot is dat ze te laat zullen zijn en er al diverse andere brillen op de markt zijn maar we gaan het zien!
Veel mensen dragen een bril, dat gaat onnatuurlijk aanvoelen met een "AR-laskap" er overheen. Ik zie het nu er wel van in, mens- en arbeid ondersteunende technieken moeten het leven makkelijker maken, maar niet oncomfortabeler.
Je zou eigenlijk hopen dat andere fabrikanten dan Apple, Microsoft of Google met met innovatieve producten op de markt komen die aan slaan bij het grote publiek. HP heeft het nog niet zo lang geleden nog wel geprobeerd met hun Sprout PC: http://sprout.hp.com/us/en/ Een Asus zou dat toch ook moeten kunnen zou je toch denken.
Het zou niet misstaan in de 3D CAD wereld. Ik kijk er nu al naar uit. Het grootste probleem blijft proporties in die wereld. Als je het formaat 1op1 kunt zien zou dat geweldig zijn.

Daarnaast zie ik mijzelf wel een potje AR-Doom spelen door Zwolle heen.
Ik denk juist dat een partner als Asus hierbij betrekken een erg goede zet kan zijn. Even naar een ander topic gekeken...De nieuwe Gsynch schermpjes van Asus... Hoeveel Tweakers hebben er al 1 of gaan er nu 1 aanschaffen? Prijstechnisch gezien kun je een consumer versie van de hololens (of misschien wel een gaming variant met betere fov) perfect in de ROG serie plaatsen. Asus heeft dus eigenlijk een perfecte doelgroep welke ook meer dan bereid is geld neer te leggen voor dit soort technieken.

Het zal mij dan ook niks verbazen als er een teamup plaats zal vinden.
Dit is toch wel een hele andere categorie. Om wat verschillende te noemen: Hololens werkt standalone, het is een win10 machine die kan functioneren zonder kabel met een telefoon, tablet of pc. Hololens is zich bewust van zijn omgeving. Door middel van een scan wordt er intern een 3d wereldmodel gemaakt van de ruimte waar je in staat. Daar kunnen apps gebruik van maken. Apps hoeven niet specifiek in 3d te werken, het kunnen ook bestaande win10 universal apps zijn (2d) die je bv kan projecteren op een muur.
Kleine correctie is dat de omgeving verwerken tot een 3d model niet intern maar in de cloud (azure) wordt geregeld. Ik dacht ook ergens te lezen dat de bril op Windows 10 IoT draait, die kan op dit moment maar 1 app tegelijk aan terwijl in de demo filmpjes van microsoft je het weerbericht + video bijvoorbeeld zag.

Het verbaast mij hoeveel mensen (tweakers) niet inzien dat die 3000 echt voor (software)ontwikkelingsbedrijven is en dat dat niet de prijs is voor als het straks voor de (zakelijke) eindgebruiker in de winkel ligt. Deze tweet laat het vrij duidelijk zien:
https://twitter.com/msdev/status/656270608918052865

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True