Headsets voor de PlayStation 4

Goed geluid op de bank

Introductie

Bij de gaming headsets die we tot nu toe op de korrel namen, lag de nadruk op apparaten die vooral geschikt zijn om in combinatie met een pc te gebruiken. Maar tweakers spelen natuurlijk meer dan alleen pc-games, dus leggen we in deze nieuwe test gaming headsets naast elkaar die volgens de fabrikanten ervan juist zijn bedoeld voor gebruik in combinatie met een console. We hebben het speelveld zelfs nog kleiner gemaakt: we hebben enkel headsets naast elkaar gelegd die volgens de fabrikant samenwerken met een PlayStation 4.

We kiezen voor één enkele console omdat diezelfde fabrikanten bij de diverse modellen die ze voeren onderscheid maken tussen headsets die speciaal voor een bepaalde console zijn ontwikkeld. Ze voeren dus headsets die gericht zijn op de Xbox One, PlayStation 4 of Wii U. Waarom kiezen wij hier voor de PS4? Simpelweg omdat de console van Sony voorlopig in Nederland de strijd lijkt te winnen van grote concurrent Xbox One en de eerder verschenen Wii U. Voor die laatste console verschijnen bovendien veel minder headsets op de markt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we in de toekomst geen headsets voor andere consoles met elkaar zullen vergelijken. Nu concentreren we ons echter even op headsets voor de PlayStation 4.

Videoreview van de zes PS4-headsets.

We hebben daarvoor zes headsets uitgekozen, die allemaal net iets meer of minder dan 100 euro kosten. Behalve dat - geschikt voor de PS4 en een enigszins vergelijkbare prijs - zijn de overeenkomsten tussen de headsets opvallend klein. De zes fabrikanten kiezen allemaal een heel eigen aanpak bij hun consoleheadset, al is de basis uiteraard gelijk; het zijn allemaal headsets die minimaal stereo weer kunnen geven en zijn voorzien van een microfoon.

Vijf midrange-pc-gameheadsets Review van 14 augustus 2016
Vijf gameheadsets getest Video van 6 augustus 2014
Sony Project Morpheus Video van 11 juni 2014