Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

De Poolse ontwikkelstudio CD Projekt Red heeft bekendgemaakt dat role-playing game The Witcher 3: Wild Hunt doorgeschoven wordt naar februari 2015. Het spel zou aanvankelijk nog dit jaar op de markt komen, maar de studio wil meer tijd voor de game.

Volgens de oorspronkelijke plannen zou The Witcher 3: Wild Hunt in het najaar van 2014 op de markt komen. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen en het spel te kunnen maken zoals het ontwikkelteam het voor ogen heeft, trekt CD Projekt Red echter enkele maanden extra uit voor de ontwikkeling. Hierdoor schuift de game door naar 2015, met februari als meest actuele indicatie voor een releasedatum. Dat maakte de Poolse ontwikkelstudio dinsdag in een open brief bekend.

In de open brief verontschuldigt het bestuur van CD Projekt Red zich aan gamers en aan zijn aandeelhouders. De vijf topmensen van de studio benadrukken echter dat het uitstel de game uiteindelijk ten goede zal komen. De ontwikkelaars geven aan dat het spel het einde van 2014 nog wel had kunnen halen, maar niet zonder dat de kwaliteit daarbij mogelijk in het geding zou raken.

The Witcher 3: Wild Hunt is de opvolger van The Witcher en The Witcher 2: Assassins of Kings. De spelserie is gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van de Poolse auteur Andrzej Sapkowski. Het derde deel in de serie werd begin februari 2013 aangekondigd en zal verschijnen voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Het spel draait opnieuw om de 'Witcher' Geralt of Rivia, die op jacht gaat naar de duistere wezens van de Wild Hunt, terwijl er in de normale wereld ook nog een oorlog op handen is tussen de Northern Kingdoms en de Empire of Nilfgraad.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Grappig hoe jullie hier allemaal intuinen. Game studio's hebben commerciele belangen met aandeelhouders en zullen uitstel zo goed als mogelijk verantwoorden, een beter product uitbrengen is een perfecte reden voor uitstel... Als dat waar zou zijn.

Volgens mij speelt er meer bij Projekt Red. Recent zijn 2 lead gameplay designers vertrokken:
http://www.eurogamer.net/...evs-there-is-no-bad-blood

En in het interview was er vanzelfsprekend geen kwaad woord over het oude team, maar nog beter: Ze vertrokken rond release omdat de game zo goed als af zou zijn:
"And, as Ziemak pointed out: "Most of the stuff is done."
"Most of the stuff is done" is niet "Het is helemaal af.". Als ik CD Projekt Red zo hoor gaan ze echt voor kwaliteit, dus ookal is het meeste af wat er nog niet af is willen ze ook zo perfect mogelijk doen. Daarnaast kan het best dat die gameplay designers weg zijn omdat de design al vast ligt. Misschien willen ze de performance nog verbeteren of nog een aantal bugs fixen. Ik vind het dus een beetje te kort door de bocht om die uitspraak te pakken om aan te tonen dat er meer zou spelen.
Als het meeste al af zou zijn, zou er niet nog een jaar nodig zijn om het laatste beetje af te werken. Als hij het op zijn specifieke takenpakket had dan is het wat anders natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Nha op 12 maart 2014 00:21]

Scrum sprints most likely. En vergeet niet dat een game maken niet ff een paar weken werk is, plus onderdelen van divisies hebben andere werkzaamheden. Scripting van AI's zou bijv maar door een groep van 2-4 man gedaan kunnen worden. Dan is een half jaar krap. 2 maanden coding, maand of 2 testen, 1 maand RC en masteren.
Het zou in november uitkomen. Nu in mei. Dat is zowat een half jaar extra er bovenop. Een half jaar extra is veel. Heel veel. Het ruikt naar mensen die onbekwaam zijn in het inschatten van de tijd die echt nodig was, een hele resem bugs, of day 1 DLC waar je weer lekker mag voor betalen. Er kunnen best andere redenen zijn, maar als je de laatste tijd kijkt wat er gebeurd, lijken voor mij die 3 het meest logisch.

Verkeerd inschatten van benodigde tijd: stel dan een verdere datum, we hebben allemaal wel liever een nieuwsbericht dat iets onverwachts vroeger klaar is dan dat het een half jaar uitgesteld wordt. Maar dat hebben publishers dan weer niet graag dat het allemaal zo lang lijkt te duren. Persoonlijk verlies ik interesse iedere keer iets gehyped wordt of weer de zoveelste vertraging oploopt (of een lange in dit geval).
Bugs: die zijn er altijd wel, en daar hoor je ook tijd voor in te plannen. Dus ofwel keren we terug naar mijn eerste punt, ofwel hebben ze wat moeite om ze te vinden. Kan ik wel inkomen wanneer een game (of programma) complexer en complexer begint te worden. Maar toch.
Day1 DLC: Hier heb ik ook weer een hekel aan (mits het betalende DLC is) en dan hoeft het spel voor mij ook niet meer. Jammer genoeg zijn er genoeg mensen die dit slechte beleid steunen. Maar waarom dan weer je main game ervoor uitstellen? Misschien hadden ze aanpassingen in het main game nodig om zo'n DLC te laten werken.

Ah wel, ze zullen het ons toch nooit zeggen. Maar leuk is anders, zo'n uitgestelde datums zijn voor mij net zo slecht als een bugged spel uitbrengen voor de reputatie van de makers en uitgevers. Kleine uitstellingen zijn wel in orde, maar een half jaar, in 2 keer uitstellen, pfuh. Mijn zin en interesse in het spel is toch al behoorlijk minder dan in september. Ik val niet zo voor het lange plaagspel (teasen).
Misschien werd er bedoelt dat de game qua gameplay zo goed als af is. Dat is nog iets helemaal anders dan dat het spel af is. ;)
Beter dit dan een gehaaste game. Vind het wel een keer goed dat ze er de tijd voor nemen ipv het gewoon in de markt te dumpen zoals sommigen uitgevers doen.
Inderdaad, of zoals ze zelf deden met The Witcher 2 destijds.
was dat zo? Wist ik niet. Ik moet zeggen dat het me dan niet opviel, vond het een erg goed spel als ik het me goed herinner.
Liever een realistische release date of een "het is klaar wanneer het klaar is". Al die uitstellingen (of crappy launches) tegenwoordig... Je zou er bijna van gaan denken dat ze niet meer weten wat ze aan het doen zijn daar in gamedev-land.
Tsja, het is niet anders. Had me er ook erg op verheugd. Maar het is gelukkig wel dat ze wachten met het uitbrengen, dan dat ze een shitgame uitbrengen!
Erg jammer. Kijk er naar uit, maarja zoals al gezegd is. Beter helemaal goed dan semi af.
Erg jammer dit, maar wel begrijpelijk. Het belooft in ieder geval een erg vette game te worden: oa een enorm gedetailleerde open wereld en capaciteit van de consoles bijna volledig benut. Hopelijk komt de pc versie ook gelijk met de consoleversie uit.
Eerder PC eerst, consoles later, of alles tegelijkertijd, ze zijn redelijk PC oriented.
Dus als je nu The Witcher en The Witcher 2 een uur per dag gaat spelen, is hij uit als je klaar bent! Kun je mooi doorspelen. :+
Jammer, maar ook wel begrijpelijk als je ziet wat ze allemaal proberen te maken van dat spel!
Beter langer mee bezig zijn en de game echt goed maken in plaats van snel troep leveren.
En zo moet het ook. Geen verontshuldiging aan ons gamers nodig. Wij wachten liever langer en spelen een top game, dan die bugzooi die de laatste tijd steeds uitkomt. Had CoD Ghosts op de release dag gekocht, maar tot de dag van vandaag onspeelbaar op mijn i7 met crossfire radeon 7950's. Zij zouden wat mij betreft een verontschuldiging moeten aanbieden..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 11 maart 2014 20:35]

Misschien leuk als die meteen als actie bij een nieuwe videokaart geleverd zou worden (GTX870/880).

Liever dat ze hem uitstellen dan een (beta) game uitbrengen zoals BF4.

[Reactie gewijzigd door chizzle01 op 11 maart 2014 19:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True