E3: The Witcher 3: Wild Hunt - groter en beter dan ooit

De Wild Hunt keert terug

Geralt of Rivia. Die naam zou jou, beste rpg-liefhebber, inmiddels toch wel iets moeten zeggen. Wat nog vrij bescheiden begon met The Witcher, veranderde met The Witcher 2: Assassin of Kings toch wel in een flinke hit. The Elder Scrolls V: Skyrim wordt door velen beschouwd als de beste fanatasy-rpg van de afgelopen jaren, maar ook Skyrim wist maar net af te rekenen met de tweede Witcher-game. Waar we waarschijnlijk nog jaren moeten wachten op een volgend offline deel in de The Elder Scrolls-serie, staat The Witcher 3: The Wild Hunt al op de rol voor volgend jaar. En dit keer niet eerst exclusief voor de pc, maar als multiplatformgame ook voor de Xbox One en PlayStation 4.

Het verhaal van The Witcher 3: The Wild Hunt gaat min of meer verder waar het tweede deel ophield. Misschien weet je het nog: het Empire of Nilfgaard stond op het punt de Northern Kingdoms binnen te vallen. Hoofdpersonage Geralt of Rivia, Witcher van beroep, had een rol in die politieke crisis, maar had ook zijn eigen problemen. Geralt werd gekweld door herinneringen aan zijn eigen geliefden, en alle nachtmerries die daarmee samenhangen. Vooral die nachtmerries spelen een belangrijke rol in The Witcher 3. De duistere wezens van de Wild Hunt keren namelijk terug, en dus kan Geralt op zoek naar wraak en naar antwoorden.

Maar die Wild Hunt, wat is dat nu eigenlijk? Dat is een lastige vraag. Zou je het de inwoners van de spelwereld vragen, dan zal de overgrote meerderheid je vertellen dat je wel een beetje oud bent om nog in sprookjes te geloven. Want dat is wat men denkt van de Wild Hunt: het zijn wezens uit verhaaltjes en nachtmerries, ooit bedacht om kinderen bang te maken. Geralt weet echter wel beter. Hij heeft al eens een Wild Hunt meegemaakt en stond oog in oog met de bloeddorstige wezens.

Volgens de onafhankelijke, Poolse ontwikkelstudio CD Projekt Red speelt dat verhaal een belangrijke rol in The Witcher 3. Alles wat met de Wild Hunt samenhangt vormt eigenlijk de main quest, die de speler naar verluidt al tussen de veertig en vijftig uur gebonden houdt. Verdiep je je echter in de politiek achter de oorlog tussen de Northern Kingdoms en Nilfgaard, dan voeg je daar al snel tientallen uren aan toe en dan kom je, verspreid over de immense spelwereld, nog allerlei optionele side-quests tegen. Al met al belooft CD Projekt Red ruim honderd uur aan gameplay die gebonden is aan quests.

07:57
The Witcher 3: Wild Hunt Video van 14 juni 2014