Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Volgens Marcin Iwinski, medeoprichter van ontwikkelstudio CD Projekt Red, benut role-playing-game The Witcher 3 bijna de volledige mogelijkheden van de Xbox One en de PlayStation 4. Over de benodigde pc-specificaties laat de Poolse ontwikkelaar nog niets los.

Volgens Iwinski leveren de nieuwe consoles veel kracht, maar is CD Projekt Red toch al dicht bij het maximaal benutten van de beschikbare capaciteit. "Ik wil niet zeggen dat we al alles uit de nieuwe consoles halen, maar we komen aardig in de buurt", verklaarde de Poolse ontwikkelaar tegenover de Amerikaanse gamewebsite IGN. Volgens de ontwikkelaar zou de consoleversie zonder de komst van de Xbox One en de PlayStation 4 niet mogelijk zijn geweest. "Op de Xbox 360 en de PlayStation 3 zouden we minstens de helft van onze visie voor het spel moeten opofferen", stelde Iwinski.

Behalve naar de nieuwe consoles komt The Witcher 3: Wild Hunt ook naar de pc. Gevraagd naar een indicatie van de benodigde systeemspecificaties antwoordde Iwinski ontwijkend. "We geven daar binnenkort meer informatie over vrij, maar begin maar vast met sparen voor een upgrade", stelde de ontwikkelaar.

The Witcher 3: Wild Hunt is het derde deel in de The Witcher-serie van CD Projekt Red, waarvan het eerste deel in 2007 werd uitgebracht voor de pc en Mac. In 2011 kreeg dat spel een vervolg in The Witcher 2: Assassins of Kings, dat later ook op de Xbox 360 verscheen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Ach dat riepen ze bij de 360 ook zo vaak en toch werd t mooier.
Het verschil is wel dat de nieuwe consoles gebaseerd zijn op relatief bekende PC architectuur. Hierdoor is veel optimalisatie al bekend.
De discussie: PC vs Console vind ik altijd zo nutteloos joh. Het draait echt niet, alleen om graphics en dat soort dingen. Meestal denken sommigen niet verder na..

Zoals vele hierboven al zeggen: Alles is sowieso nog niet volledig in gebruik en ook niet bijna. Er kan nog zoveel getweaked en gedaan worden, dat ze zichzelf nu waarschijnlijk voor de gek houden. Het is gewoon lekker groot praten :z
PC versie heeft gewoon geen DRM, dat is geen argument bewijst gewoon dat je je game over 30 jaar nog steeds kan spelen op je PC.

is geen PC vs console argument, is gewoon een wetenschappelijk aantoonbaar feit dat de PC een vrijheids voordeel heeft. :+

[Reactie gewijzigd door stewie op 23 januari 2014 19:43]

En niet te vergeten:

-Backwards Compatibility
-Mods
-Goedkopere Games en dat zelfs buiten verkopers als Steam en GoG (Die is van CD Project trouwens)
-Alle controlers die je je kan bedenken.

En vooral met deze Console Generatie:
-Je kan voor een redelijk bedrag §600-800) een PC kopen die op alle vlakken beter is dan een console. Terwijl dat met de PS3 en de 360 absoluut niet zo was.

Dit jaar of volgend jaar komen DDR4 en GDDR6 hopelijk uit en zal PC hardware weer een grote sprong voorwaards maken.
'Aardig in de buurt'. Jaja, en als over een jaar of drie een vervolg uitkomt zeggen ze gewoon weer hetzelfde.
Dat zal wel moeten, toch? Hardware is niet veranderd in de tussentijd en ze zullen niet achteruit gaan in graphics, dus ze zullen dan wel weer aardig in de buurt van alles uit de hardware halen komen.
Maar de development tools zijn zeker nog niet volledig geoptimaliseerd, maar ook de OSen van beide consoles niet.
Dus alles uit de hardware weten te halen, nu al. is gewoon complete onzin.
Vergeet niet dat het programmeren voor deze consoles een stuk makkelijker is geworden. Geen cell structuur meer uit de PS3 bijvoorbeeld, maar gewoon x86 chips van AMD. Dat maakt cross-platform ontwikkelen ook een stuk eenvoudiger, ťn goedkoper. Zeker omdat de Xbox One en PS4 onderling ook weinig verschillen :)

Zie hier voor een vergelijking van de hardware.
Maar beide consoles hebben wel hun eigen extra toevoegingen en chips, en om die zooi tot het uiterste te benutten zal zeker nog een paar jaar duren, developers leren elke keer weer meer over de hardware (bv verborgen registers etc, betere manier van balancing, drivers dumpen en echt rechtstreeks op de hardware werken)..
En de xbox one en PS4 mogen dan niet zo veel van elkaar verschillen qua specs, maar in werkelijkheid zitten er toch hier een daar hele grote verschillen tussen..

Enuh, een 'complexe' structuur zoals bij de PS3 hoeft niet altijd nadelig te zijn.. Voordeel daar is dan dat je vaker echt grotere stappen vooruit krijgt (en dat is als developer ook leuk), 1 van de grootste nadelen van de PS3 is het beperkte geheugen, waren beide blokken nog een stuk groter, dan was er nog veel meer mee mogelijk geweest.. En verschil in kostprijs was maar een tientje ofzo (ok, bij release was dat natuurlijk voor Sony wel een hele hoge kostenpost omdat de PS3 al duurder uitviel om te produceren dan ze hadden verwacht)..
Speciale registers zal nu ook weinig het geval zijn want het zijn gewoon best wel standard pc hardware met iets meer veranderingen voor de xbox one.
Maar je moest eens weten hoeveel opties/instructies totaal onbenut worden bij standaard pc hardware puur omdat een hoop andere chips de instructies niet hebben, hetzelfde geldt ook voor GPU's, bij consoles zitten overal dezelfde CPU en GPU in, dus kun je ook echt rechtstreeks op de hardware gaan werken zonder rekening te moeten houden met andere configuraties, ook is daardoor veel minder de driver laag nodig (welke ALTIJD voor een extra 'vertraging' zorgt).. En dat is IMHO het grote voordeel aan consoles, ze blijven over jaren dezelfde specificaties waardoor men veel meer tijd heeft om de hardware ook echt te leren kennen, bij PC-hardware gebeurd dat totaal niet, paar maanden later is er toch wel een snellere cpu/gpu of zet men er maar meer geheugen in.
Het is prima mogelijk.

Het enige wat natuurlijk niet mogelijk is dat alle mogelijk manieren van optimalisatie, aka trucjes toepassen al benut zijn, want die zijn natuurlijk oneindig. Je kan bijvoorbeeld een heleboel dingen 'prerenderen' in een game, waardoor het er mooier uit gaat zien maar veel minder gpu kracht kost, dit soort trucs kun je natuurlijk tot in het oneindige toepassen, MAAR, je gaat het wel zien en het gaat toch ten koste van de graphics.

GTA V laat zien hoe dit in zijn beste vorm mogelijk is, speciaal voor die game zijn volgens mij hele nieuwe technieken op het trucjes gebied uitgevonden.
Dus het gaat er mooier uitzien maar gaat ten kosten van graphics? Je spreekt jezelf een beetje tegen.
Ja het is moeilijk uit te leggen, vergelijk voor de grap eens een Crysis 1 op pc met een Crysis 2 op console. Sommige effecten lijken wel hetzelfde totdat je echt goed gaat kijken en je er achter komt dat het op de pc allemaal real-time wordt gerenderd en het op de console gewoon prerendered ingebakken zit in de textures etc.

Je kunt dit natuurlijk heel erg optimaliseren maar dat staat los van het feit of er nou meer uit een bepaalde hardware wordt gehaald.

[Reactie gewijzigd door Panzy op 23 januari 2014 18:12]

Ze zeggen dat ze alles uit de nieuwe consoles halen, niet uit de hardware. Als er wijzigingen/ verbeteringen komen waardoor de consoles sneller worden of efficiŽnter aangestuurd kunnen worden daar kun je nu moeilijk iets mee doen.

En dat ze het maximale er uit zullen halen geloof ik best, als je nu the witcher 1 zou kijken ziet het er nog steeds niet slecht uit. Ik ben benieuwd wat ze met de pc versie gaan doen.
De PC versie wordt echt eye candy. Als je kijkt naar de diverse trailers en gameplay footage.. :9~
zeggen dat je alles uit de nieuwe consoles haalt of hardware is IMHO exactly the same.... De console zelf wordt niet sneller....
De motor van een auto kun je ook sneller laten lopen door de mix van brandstof en lucht te veranderen. De hardware/motor verandert niet maar toch worden de prestaties beter.

Komt op het zelfde neer, als prestaties niet kunnen veranderen waarom krijgen we de in vredes naam al die videokaart driver updates?
maar hoe je het ook wendt of keert, de console zelf wordt niet sneller, ze weten em alleen beter/optimaler te gebruiken, de potentie van de snelheid zit al in de console zelf, alleen moeten developers die potentie nog gaan benutten.

Hetzelfde geldt dus ook met die videokaarten, de hardware blijft hetzelfde, maar de developers moeten nog alles er uit zien te halen..
Met de huidige kennis en stand van zaken is dat dus geen complete onzin. Dat deze waarheid waarschijnlijk achterhaald is over 3 jaar is inderdaad zeer waarschijnlijk achteraf een feit, maar dat wil nog niet zeggen dat ze nu niet inderdaad de volledige huidige capaciteit kunnen gebruiken met de kennis en tools van nu.
Als ik een script maak zoals

While(0==0) { render nutteloze kutzooi; }

en dat multithread, benut ik ook (bijna) de volledige capaciteit van de console/pc/systeem.

Dus ja, het is gewoon complete onzin en alleen marketing praat.
Ja en nee. Je komt namelijk ook genoeg games tegen die niet de volledige capaciteit gebruiken. En dan hebben we het niet over de CPU en GPU belasting, maar bijvoorbeeld ook resolutie, gebruik van alle controller features, camera opties, microfoon opties, online integratie enz.

Waarschijnlijk hebben we aan marketing termen zoals er nu mee gestrooid wordt niet zo veel, maar het is wel een feit dat niet alle releases maximaal gebruik maken van alles wat er mogelijk is.
Maar de development tools zijn zeker nog niet volledig geoptimaliseerd, maar ook de OSen van beide consoles niet.
Dus alles uit de hardware weten te halen, nu al. is gewoon complete onzin.
Als ik zo vrij mag zijn, waar haal je die scepsis vandaan?
Ik weet van Microsoft dat ze met de Xbox360 een hele goede devkit hadden, John Carmack prees deze. Daarbij roep je ook dat de besturingssystemen op beide consoles per definitie verre van optimaal zijn, want ook nog "zeker niet volledig geoptimaliseerd". Hoe kom je aan die wijsheid? of doe je maar een gooi..? Want bovenstaande is zeker niet per definitie het geval.
Ja en dan weet je ook dat het OS van de 360 en PS3 een heel stuk verder geoptimaliseerd is tijdens hun levensduur.

En gezien ze deze console generatie release de software een stuk slechter op orde hadden dan de vorige generatie.....

De hardware voor beide consoles is in de laatste maanden voor release nog (meermaals) gewijzigd zelfs. En op de oude setups zijn de huidige games ontwikkeld..

Aannames maken is slecht over het algemeen, maar hierin kun je best uit aannemen dat beide consoles nog echt niet op het max van hun kunnen zitten.
Ik geloof er ook niks van. Dat je "alles" uit een console haalt wil niet zeggen dat de hardware het probleem is. Met inefficiŽnt programmeren of slechte ontwikkelaars software kun je ook al gauw tegen grenzen aanlopen.

Daarbij zal bij het uitbrengen van een game op beide consoles altijd de traagste hardware (in dit geval de XBox One) als referentie worden gebruikt. Aangezien er, in ieder geval op papier, toch een duidelijk verschil is qua rekenkracht tussen de XB1 en PS4 lijkt het me sterk dat beide consoles al tegen hun maximum aanzitten.

Om daar meer over te kunnen zeggen had ik graag geweten op welke resolutie en met welke framrate The Witcher 3 zal worden afgespeeld op deze spelcomputers.
Net zoals sommige virusscanners in het begin. Die eisten zo een beetje ook het gehele vermogen van de pc maar om nou te zeggen dat dat positief was.
Inderdaad, als ze bijna het maximale uit de Xbox One halen, en dezelfde resolutie en framerate bieden op de PS4, dan staat die laatste voor de helft van de tijd uit z'n neus te eten. Spellen die al uit zijn (Battlefield 4, CoD: Ghosts, Assassin's Creed) en ook de aankomende Tomb Raider (bron: http://www.rocketchainsaw...xone-framerates-revealed/) laten zien dat de PS4 consistent anderhalf tot tweemaal zoveel pixels pushed danwel een twee keer zo hoge framerate heeft (of een combinatie daarvan).

Als ze daarentegen bijna alles uit de PS4 halen, dan zullen ze op de Xbox One waarschijnlijk weer een compromis moeten bereiken door een lagere resolutie danwel lagere framerate.
Aangezien al bevestigd is dat dit het laatste spel is uit de triologie, betwijfel ik dit ten sterkste.
Yep, en ze zijn natuurlijk ook bezig met Cyberpunk 2077.
kwijl kwijl kwijl*

daar zit ik nou echt op te wachten
Mja, het ligt natuurlijk wel voor de hand dat ze kunnen profiteren van kennis die ze hebben opgedaan bij ontwikkeling voor de PC als ze nu ook met X86 processors kunnen werken in de consoles.
Komt er niet. Witcher 3 is de laatste in de series. Heeft de developer ergens vorig jaar al bekend gemaakt.
het derde is het laatste deel
Het laatste deel van Gerald's verhaal.
Er blijven spellen komen in "The Witcher" wereld, alleen dan niet meer rondom Gerald of Rivia.
Ik demk dat je je vergist. Project RED is een van de weinige fabrikanten die wel degelijk aan optimalisatie doet. Kijk maar eens naar de Witcher 2 op de xbox, dat was goed geprogrammeerd en niet zo'n ramp als Skyrim op de PS3 om maar eens een vergelijking te maken wanneer een pc spel naar de console komt.
Project RED is een super bedrijf dat heel veel patches uitbrengt voor hun spellen, veel gratis content en over het algemeen een zeer stabiele speelervaring. Voor een speler die zo klein is, is dat een behoorlijke prestatie.
Wanneer men kijkt dat de Witcher 2 gewoon alles van de Xbox gebruikt (waarbij een downscale van de textures nodig was om het nog speelbaar te houden) wil ik best aannemen dat op dit moment, met die development kit, zowat het maximale eruit wordt gehaald. Uiteraard is het altijd mogelijk dat er betere drivers van AMD komen, nieuwe trucjes, maar voor DIT moment is het zeker mogelijk.
En nu al bereiken we de uiterste capaciteiten van de "next-gen" consoles. Alleen nu al hoop ik dat de system specs van de nieuw aangekondigde Nintendo console echt zijn. Ik denk dat we na die tijd pas kunnen spreken over wat next-gen nou daadwerkelijk inhoud. Ik zie de Xbox One en de PS4 enkel als een hardwarematige upgrade van de huidige generatie games.

Ik ben wel benieuwd wat the witcher 3 ons gaat leveren. Ik heb eerlijk gezegd nog niet echt de moeite genomen om the witcher 1 en 2 te spelen (ik heb ze kort uitgeprobeerd). Misschien dat ik het toch maar eens op ga pakken wanneer ik even geen zin heb om andere games te spelen.
Dat heb je snel gezien in de 3 maandjes dat de consoles nu op de markt zijn.
Als ik microsoft en sony was, zou ik een flinke tech demo game uitbrengen die laat zien waar de consoles tot in staat zijn. Dit heb ik tot heden nog niet gezien, en als ik de specs bekijk verwact ik dat dit niet enorm veel gaat verbeteren. Wel hoop ik dat developers efficiŽnter gaan programeren om de preformance te verbeteren. Maar tot nu toe ben ik van beide consoles nog niet echt onder de indruk.

Daarnaast maken ze ook geen gebruik van nieuwe apparatuur i.c.m. de gebruikerservaring. De Xbox One heeft standaard Kinect, wat de Xbox 360 al optioneel had. De PS4 scoort hier bij mij nog punten aangezien ze nu een touch pad op de controller hebben.
De next-gen consoles zijn alleen een teleurstelling voor wie niet aan verwachtingsmanagement heeft gedaan. Dit probleem ontstaat bij elke generatie, en heeft 2 oorzaken: de marketing van de consolebouwers, en de wishful thinking van gamers.

Consolebouwers willen consoles verkopen, en dus prijzen ze hun consoles aan alsof ze helemaal de bom zijn. Termen als next-gen en HD worden in de rondte gegooid, terwijl die termen niets zeggen. Er wordt niet gerelativeerd, want dat zou marketingtechnisch niet verstandig zijn. Daar komt bij dat de eerste video's van launch games vaak zijn gerenderd met dikke development machines (of zelfs pre-rendered), in plaats van met de echte hardware (die op dat moment vaak nog niet eens gefinaliseerd is).

Vooral PC-gamers krijgen hierdoor de verwachting dat de nieuwe consoles (van § 400-500) hun game-PC's (van § 800-1500) gaan evenaren of overtreffen. Een onzinnige verwachting, die alleen maar teleurstelling kweekt. De blaam valt dus bij zowel de consolebouwers als de gamers zelf.

Toch zouden we als gamers beter moeten weten. We laten ons telkens beetnemen, en dan volgt er weer een collectieve nerd rage van meerdere jaren over hoe erg het allemaal weer tegenvalt. We zouden daar toch 's bovenuit moeten stijgen, in elk geval als je al meerdere generaties consoles hebt meegemaakt.

De realiteit is gelukkig heel simpel: nieuwe consoles zijn altijd een flinke stap beter dan de vorige consoles. Dat is de enige zinnige vergelijking, en de enige redelijke verwachting. Een PC die drie keer zoveel kost als een console doet een stuk meer qua rekenkracht; dat kan toch geen verrassing zijn voor tweakers? Consoles moeten een breed publiek trekken, en dus zullen we niet snel een console zien die qua hardware aan de top kan meedraaien.

De PS3 en de Xbox 360 waren in verhouding een stukje sterker dan de nieuwe generatie nu is (relatief dus), vooral omdat de consolebouwers toen meer bereid waren om verlies te draaien op de consoles zelf. Ze plaatsten relatief dikke hardware (vooral qua cpu trouwens) voor een nette prijs, maar dat heeft ze jarenlang achtervolgd (financieel gezien), en dus doen ze dat nu niet opnieuw.

On topic wat The Witcher 3 betreft: Het gaat er gewoon vet uitzien op alle systemen waarop het uitkomt. Op een dikke game-PC vast een flink stuk beter dan op de nieuwe consoles, maar op alle systemen verwacht ik een knaller van een game waar ik veel plezier mee ga beleven.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 januari 2014 13:40]

Denk dat het ook ligt aan dat volgens mij deze generatie een stuk meer gericht is op entertainment (vooral de xbone) en MS/Sony dus relatief minder games verwachten te verkopen en dus moeilijker hoge hardware kosten kunnen terugverdienen.
Mee eens, deze gen is best wel teleurstellend vergeleken met die uit 2006. Toen haalde je een voor zijn tijd erg krachtig systeem binnen met cutting-edge techniek, nu is het niet veel meer dan een mid-end pc'tje en dat wordt alleen maar erger komende jaren.

Ter verduidelijking:
The Xbox 360's Xenon processor, a three-core six-thread PowerPC unit running at 3.2 GHz, had a theoretical peak number crunching throughput of 115 gigaflops. A contemporary Pentium 4 at 3 GHz had a theoretical peak of around 12 gigaflops when the system launched. The PlayStation 3 was in a similar situation; its Cell CPU, jointly developed by IBM, Toshiba, and Sony, had a theoretical throughput of 230 gigaflops. Contemporary Core 2 Duos were topping out at 24 gigaflops at the time—and cost many hundreds of dollars to boot.
http://arstechnica.com/ga...-in-the-console-industry/

En minnen maar, snap dat het frustrerend is ;)
Zitten de AMD chips in deze systemen niet op ongeveer 1.3 en 1.84 TFlops?
Natuurlijk de GPU en CPU gecombineerd, maar toch

link
Klopt, maar wat is je punt? Het is op het eerste gezicht moeilijk om consoles en pc hardware even te vergelijken, maar het lijkt me niet dat een systeempje als de fx-6300 en een r9 270x enorm zullen onderdoen voor een ps4 qua pure rekenkracht. Wat in 2006 dus wťl degelijk het geval was.
Mijn punt was dat op FLOPS gebaseerde vergelijkingen moeilijk zijn.
In 2006 kon je ook al een heel aardige PC in elkaar zetten die de XBox 360 en PS3 dik overtrof.

Nu is de vergelijking makkelijker te maken omdat praktisch dezelfde architectuur gebruikt wordt.

De processoren zijn snel genoeg voor datgene dat ze moeten doen en de nadruk zal meer op het grafische gedeelte liggen.

Maar je hebt gelijk dat deze nieuwe consoles niet dezelfde grote sprong maken als hiervoor de PS2 en PS3 & de XBox en Xbox360 deden.
"Gevraagd naar een indicatie van de benodigde systeemspecificaties antwoordde Iwinski ontwijkend. "We geven daar binnenkort meer informatie over vrij, maar begin maar vast met sparen voor een upgrade", stelde de ontwikkelaar."

Ben dan erg benieuwd naar de minimum specificaties die je nodig zult hebben om dit spel Łberhaupt goed te kunnen spelen.

In ben in ieder geval al begonnen met sparen, en niet alleen voor dit spel.

[EDIT: Typo]

[Reactie gewijzigd door Airbreaker op 23 januari 2014 11:17]

The Witcher II zag er al verbluffend uit en was vrij zwaar. Om dit te spelen heb je denk ik geen enorm goede PC nodig (althans, met een laptopje of een kant en klaar ding dat je bij de MediaMarkt koopt redt je het niet), maar om het te maxen denk ik toch echt dat je een top of the line GPU aan moet schaffen, i.c.m. genoeg RAM en een redelijke processor, dat was toendertijd ook zo met deel 2.

Ben er wel heel benieuwd naar, trouwens. Zit wel te twijfelen of ik m'n PC eens moet upgraden of dat ik gewoon een keer een PS4 moet aanschaffen. Ik denk dat de game net als z'n voorganger fijner is met een controller, deel 2 was af en toe best een ramp met muis+keyboard.
Het is The Witcher, dus ga in ieder geval inderdaad maar vast sparen. The Witcher is een serie die bekend staat nogal wat te vergen (en naar ik hoor ook om redelijk efficiŽnt te zijn geprogrammeerd, dus je krijgt ook wel wat eye candy ervoor terug).
Ben dan erg benieuwd naar de minimum specificaties die je nodig zult hebben om dit spel Łberhaupt goed te kunnen spelen.
Als beginpunt zou ik de hardware van de consoles nemen en dan 10-15% erbij optellen.
Ik denk dat je de efficiŽntie van de consoles onderschat. PC heeft behoorlijk wat overhead en wat nu in de huidige consoles zit is nog minder dan een mainstream game pc.
Zou een i5 4670K en GTX 780 Ti genoeg zijn? (non overclock)
Makkelijk. In het beste geval weet men met optimalisaties 30% meer uit die consoles te persen dan een pc met vergelijkbare specs haalt. Deze consoles zijn kwa hardware specs gelijk aan een midrange pc. Met jouw specs zit je daar ruim 50% boven. Als je het ook nog eens overclockt zit je kwa specs waarschijnlijk zelfs boven de specs van de volgende generatie consoles.

De extra grafische kracht die men uit die consoles weet te persen over de levensduur van zo'n console heeft over het algemeen meer te maken met de verbeterde game engines, en die verbeterde engines zijn ook gewoon beschikbaar voor je pc.

Ik moet het eerste crossplatform spel nog tegen komen dat niet even goed of beter draait op een midrange pc(afgezien van belabberde ports).

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 23 januari 2014 13:51]

Gelukkig is The Witcher 3 vanuit beginsel ontworpen op en voor PC dus voor een brakke poort hoeven we absoluut niet bang te zijn.
Daarnaast heb ik CD Projekt hoog zitten als ontwikkelaar die goed communiceert met hun achterban. Denk aan het feit dat drm onzin vinden, de giga gratis update voor the witcher 2, de mod tools, een dev die in zijn vrije tijd het hele gameplay mechanisme voor TW2 vernieuwd en als mod uitbrengt.
Belabberde ports zijn altijd erg jammer. Ik weet nog het GTA4 fiasco. Dat was een knap staaltje van het volledig verkloten voor mensen met AMD.
Voordeel nu is, dat heel wat van de hardware in die "nieuws" generatie consoles, bijna puur PC onderdelen zijn. Met als gevolg, dat enige "ports" naar de PC, bijna dezelfde technieken gaan gebruiken, als op de PC's zelf ( mogelijk dat je betere optimalisatie zal hebben op PC AMD hardware, dan Intel/Nvidia. Zullen zien in de toekomst. ).
Zegt helaas nog niks over de bediening van het spel. Soms is het daar waar de conversie in de mist gaat en wordt er amper of geen rekening gehouden met de voordelen van PC (toetsenbord en muis en over het algemeen betere leesbaarheid van tekst).
Daarvoor moet het zelf niet een port zijn, de UI van bv Skyrim is puur op bediening met controller gemaakt, zonder enkele 3rd-party mods om hem een beetje toegankelijker te maken is het gewoon belachelijk veel scrollen en klikken om iets te kunnen doen en vond ik het spel vreselijk irritant om mee te werken.
Valt moeilijk te zeggen. Maar ik gok op: Ja. Het zijn toch wel redelijk recente onderdelen die vrij krachtig zijn. Het zal waarschijnlijk niet op max zijn, maar tegenwoordig merk ik het verschil tussen medium en high toch al niet zo heel erg meer.
Zeker voldoende, geen enkel spel haalt de max uit de i5 of je titan. Daar gaat The Witcher geen verandering in brengen.
Meer dan genoeg.

Zelf verwacht ik minimum specs die in lijn liggen met andere recente releases zoals Thief, en recommended specs van ongeveer mid-range 2012 -niveau, zeg GTX 650ti / GTX 660 / HD7870 equivalent.

De i5 is bijna twee keer zo snel als die Jaguars in de consoles :)
Spel is nog niet eens uit. :|
Troll? Dat is zo ongeveer de beste game-pc die je maar kunt hebben.
Het was geen Troll hoor, ik ben nogal een graphics fanaat en aangezien de The Witcher serie altijd erg mooie spellen heeft die erg moeilijk te runnen zijn op de PC's van die tijd was ik benieuwd naar jullie mening...
Ik kan ook iets schrijven wat de consoles maximaal belast, aangezien ik zeer makkelijk niet efficiente code kan schrijven.

Met andere woorden, dit soort uitspraken zeggen helemaal niets. In de toekomst zal er verder geoptimaliseerd kunnen worden waardoor code efficienter wordt, en games er beter uit gaan zien...
Zoals bekend is er altijd tijd nodig om de hardware van een console optimaal te benutten. Ik kan ook een game maken die de PS4 optimaal benut. Gewoon heel veel poly's en lights er tegenaan flikkeren en voila! de game maakt gebruik van alle resources.

Ik denk dat de games nog wel mooier gaan worden. Of het mooier worden van games ook gepaard gaat met het beter worden van games.... dat betwijfel ik
Dit soort kreten hoor je vaak rondom de release van nieuwe consoles, en mijn eerste reactie daarbij is vaak iets van als je maar *** genoeg programmeert trekt de overhead e.d. de capaciteiten van je hardware wel vol, dat is niet zo moeilijk. Maar het is hier toch anders omdat de architectuur van de consoles voor de eerste keer qua architectuur eigenlijk veredelde PCs zijn, of daar in ieder geval erg op lijken. Het zou best kunnen dat ze daardoor veel beter in staat zijn eruit te halen wat er in zit. Maar dan nog moeten programmeurs ervaring krijgen met bepaalde eigenschappen zoals natuurlijk vooral de heterogeneous computing mogelijkheden en meer van dat soort nieuwe technieken. Een ontwikkelaar krijgt daar steeds meer ervaring mee bij het ontwikkelen van spellen. De opvolger van dit spel zal dus automatisch de ervaringen kunnen gebruiken die opgedaan zijn bij het ontwikkelen van dit spel. Mijn conclusie is dan ook dat de beste meneer het hier over het zgnmd. laaghangende fruit heeft: zonder vergaande optimalisaties de hardware ten (bijna) volste benutten. Alle ins en outs begrijpen zodat je een game ŗla Ico of God of War op de PS2 destijds kunt maken zal nog wel even duren - alhoewel sneller te realiseren zal zijn op de arch van de PS4 en XOne.
"benut bijna volledige capaciteit"

Tjonge dat is wel een enorm rekbaar begrip zeg!
Zo ken ik ook mensen dat als ze video encoden, meerdere encodes aanzetten omdat anders "hun processor niet 100% load haalt". Ze denken dan dat het efficienter is terwijl het serieel sneller gaat...

Toen de technologische ontwikkeling nog niet bestond uit "Oh het werkt niet snel genoeg? Hier meer geheugen of meer cores" werd er echt aan optimalizatie gewerkt:
https://www.youtube.com/watch?v=8kJz_XfbxX0

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True