Door , , 96 reacties

Op de E3 van het afgelopen jaar waren we onder de indruk van The Witcher 3: Wild Hunt. De game maakte indruk met een duidelijke grafische upgrade, zowel op de pc als op de consoles, al is dat laatste nogal wiedes. The Witcher 2 kwam immers nog uit op de vorige generatie spelcomputers. In Los Angeles zagen we een eerste glimp van deel drie van het avontuur van Geralt of Rivia, Witcher van beroep, die nog steeds op zoek is naar zijn zoekgeraakte vrouw en tegelijkertijd een rol heeft in een op handen zijnde oorlog tussen Nilfgaard en de Northern Kingdoms. Een flinke to-do-lijst, die spelers al met al toch zeker honderd uur moet gaan kosten.

Dat laatste is nieuwe informatie, die ons onlangs werd verteld tijdens een studiobezoek bij CD Projekt Red in de Poolse stad Warschau. In de bij vlagen wat deprimerend overkomende stad bevindt zich het kloppend hart van de bekende rpg-serie, waarvan het derde deel zich mag rekenen tot de populairste games van 2015. The Witcher 3: Wild Hunt staat na twee keer uitgesteld te zijn eindelijk op de kalender, met 19 mei als releasedatum. En dan wacht die spelers dus een role-playing game die groter en uitgebreider lijkt te worden dan zijn voorgangers. Dat mag ook wel, want dit najaar is de lat voor rpg's met een soortgelijke fantasiesetting natuurlijk flink hoog gelegd door Dragon Age: Inquisition, dat wereldwijd hoge ogen gooide.

Natuurlijk laten The Witcher 3 en Dragon Age zich op diverse punten juist níet vergelijken. In de ene game heb je een centrale held en is de voorgeschiedenis belangrijk, terwijl je in de andere een heel team tot je beschikking hebt en het verhaal zich veel meer beperkt tot de game op zichzelf. Weten wie of wat Geralt is, wat de Wild Hunt is en wie de overige hoofdrolspelers zijn in de The Witcher-franchise is bepaald geen overbodige luxe. Deel drie gaat min of meer verder waar deel twee ophield en dat betekent dat veel bekende personages terugkeren. Zo zagen we in filmpjes, naast Geralt, ook Triss Merigold en Dandelion al opduiken, en dat zijn voor The Witcher-spelers natuurlijk bekende namen.

Ciri

Toch is er ook genoeg aandacht voor nieuwe personages, met als meest treffende voorbeeld de jonge Witcher Ciri. Geralt en zijn oude meester Vesemir kennen Ciri van hun jaren bij de 'School of the Wolf', de plaats waar Witchers getraind worden. The Witcher 3 begint met een flashback die Geralt beleeft in een droom. In zijn droom wordt Ciri gevangengenomen door de 'Wild Hunt', de mysterieuze, allesvernietigende bende van strijders waar Geralt al langer jacht op maakt. De droom is niet letterlijk volgens de waarheid, maar geeft Geralt wel het idee dat Ciri in de problemen zou kunnen zitten. En zoals we al weten door presentaties op de E3 en de Gamescom: daar zou onze grijze vriend best eens gelijk in kunnen hebben.

Van het verdere verloop van dat deel van het verhaal kregen we in Warschau nog niets mee. Op het menu stond ongeveer drie uur hands-on-tijd met de game, waarbij de proloog van het spel werd gespeeld en een losse missie later in het verhaal uit te proberen was om een ander deel van de spelwereld te kunnen bekijken. Natuurlijk kun je in drie uur niet spreken van een goede indruk van het verhaal. Diverse figuren die later belangrijk worden, hebben we nog niet eens gezien. En dat is ergens maar goed ook, want de gamer in ons heeft er weinig oren naar om het verhaal van The Witcher 3 nu al te spoilen.

Populaire gebruikersreviews