Microsoft Nederland ondersteunt buitenlandse Xbox One-consoles

Microsoft Nederland is de ondersteuning van Xbox One-consoles gestart. Wie een console van de nieuwe generatie in het buitenland heeft gekocht, lijkt bij Microsoft Nederland terecht te kunnen voor reparatie en zelfs vervanging van het apparaat.

De Xbox One komt pas begin 2014 in Nederland uit en mogelijk wordt dat nog later. Veel Nederlanders die niet konden wachten hebben hun nieuwe Xbox daarom uit bijvoorbeeld Duitsland gehaald. Een nadeel van importeren is voor veel mensen de onduidelijkheid en omslachtigheid als zich problemen met het apparaat voordoen.

Microsoft Nederland neemt nu echter serviceverzoeken voor de Xbox One in behandeling, zo constateerde 3nter. Het bedrijf repareert defecte consoles die in het buitenland gekocht zijn zonder verdere kosten, met de melding dat de garantie hierop op 16 februari 2016 vervalt. Ook meldt het bedrijf een 'vergelijkbaar apparaat' te sturen ter vervanging. Vragen hierover kon Microsoft nog niet beantwoorden.

Service Xbox One

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-12-2013 • 08:30

114

Reacties (114)

114
103
56
14
1
25
Wijzig sortering
Goed nieuws dit, 2 weken geleden werd ik via MS Nederland nog doorverwezen naar MS Duitsland omdat ze zelf geen supportaanvragen konden aannemen. Enige optie toen was de xbox opsturen voor een refund. Aangezien het probleem met wegvallende connectie naar de controllers met een kabel op te lossen is heb ik het maar zo gelaten.
Tjah gekocht in Europa, kun je dat dan nog buitenland noemen ?

Ik denk zelfs dat ze het wettelijk verplicht zijn in Europa :-)
Anoniem: 382732 @renecl14 december 2013 14:18
Microsoft Nederland (en Belgie, Duitsland etc) zijn zelfstandige BV's met hun eigen profit en loss verantwoordelijkheid. Aan een apparaat gekocht in bijvoorbeeld Duitsland verdienen zij niks. Dus het is netjes dat ze dit doen (al zullen ze het achter de schermen wel onderling regelen, maar ook dat kost tijd en geld).
Nee, Microsoft is niets verplicht.

Wanneer je een product aanschaft kan je namelijk alleen garantie claimen bij de verkoper.
Dus, veel mensen die hun Xbox bijvoorbeeld in Duitsland hebben gekocht (bij een retailer of internet winkel) behoren daar dus de garantie te claimen.

Fabrieksgarantie bestaat eigenlijk niet volgens de letter van de wet.

Dat Microsoft in Nederland dus toch een garantie programma opzet is mooi voor hun klanten, maar ze hoeven het niet!
sorry, jawel hoor.
garantie is europees geregeld, je garantie vervalt niet als je naar een ander EU land verhuist.

dat zou maf zijn zeg, misschien in amerika s dat zo..
en ja Microsoft is het verplicht binnen de EU, 12/24maanden op elektronica/witgoed.. "ongeacht wat de Nederlandse wet zegt, Europese wetgeving staat in het geval van consumenten recht boven de Nederlandse"

en nog iets, je hebt een recht op een goed product dus ook na 12/24 maanden heb je nog steeds rechten :Y)
zie ook xbox360 RROD.

[Reactie gewijzigd door stewie op 1 augustus 2024 12:34]

Sorry, nee hoor.

Ja, garantie is Europees geregeld (richtlijn 1999/44/EG). Deze richtlijn moet door lidstaten in nationale wetgeving zijn geïmplementeerd. In Nederland is dit gedaan in BW 7, met name artikel 17, 18, 21 en 22. Er staat niets in de richtlijn (of de wet) over de verplichting van fabrikanten om overal in Europa garantie te verlenen. In de wet gaat het over een overeenkomst tussen een koper en een verkoper. Tenzij de fabrikant tevens de verkoper is, staat deze er dus wettelijk gezien helemaal buiten.

Garantie kun je wettelijk gezien dus alleen claimen bij de verkoper van een product. Al het andere is extra service. Dus koop jij een Xbox bij de MediaMarkt in Nordhorn, dan kun jij wettelijke garantie alleen claimen bij de MediaMarkt in Nordhorn.

Dat MediaMarkt het verder ook goed vindt dat je bij een andere Duitse vestiging met je kapotte Xbox aan komt zetten, is extra service van MediaMarkt Duitsland. Dat MediaMarkt Nederland deze "Duitse" Xbox niet aanneemt is hun goed recht.

Dat Microsoft Nederland het vervolgens ook nog eens goed vindt dat jij je kapotte Xbox (waar dan ook gekocht) rechtstreeks bij Microsoft Nederland inlevert, is extra service van Microsoft Nederland.

P.S. bij verhuizen vervalt je wettelijk recht op garantie inderdaad niet, maar de garantie "verhuist" ook niet mee. Je mag/moet dus nog steeds naar de oorspronkelijke verkoper. Al het andere is extra service.

P.S. 2 (nee ik ga niet door naar PS4 ;)) ook al is het in dit geval waarschijnlijk veel handiger om direct met Microsoft te schakelen, is dit niet verplicht. Je mag nog steeds van de verkoper eisen dat hij het probleem oplost.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 1 augustus 2024 12:34]

Dat zeg ik toch ook niet,

Ik schrijf dat je alleen volgens de wet garantie kan claimen bij de fabrikant (wat Microsoft is) je claimt garantie bij de winkel die je product verkoopt. Dat deze gebruikt maakt van de garantieafhandeling van de fabrikant is vers 2.

Microsoft is volgens de wet dus alleen de garantie aanbieder op moment dat je een product rechtstreeks bij hun inkoopt. Aangezien je via Microsoft NL nog geen XBoxen kan aanschaffen hoeven ze dus ook geen garantie aan te bieden. Dit zou dus bijvoorbeeld Amazon.de/fr/uk of Media-markt.de/Saturn.de moeten doen in het geval dat je hem daar aanschaft.

Dat MS NL dus wel de garantie afhandeling gaat doen is erg fijn en mooi, ze hoeven het namelijk niet..... Dikke pluim dus!
Het maakt niet uit waar in de EU je het koopt, Microsoft is de distributeur over de gehele EU "dus ook verantwoordelijk voor de garantie"

en als ik een TV in england koop, en die tv wordt nergens anders in europa verkocht, dan nog moet de fabrikant de garantie leveren ongeacht de kosten.
Nee,

Dit is niet zo..... Je hebt als consument niet met een distributeur te maken, alleen met de partij waar je een koopovereenkomst mee hebt. M.a.w. de winkel waar jij je product koopt.
Geeft de fabrikant of de verkoper garantie? Dan is dat iets extra's. Het is een aanvulling op de rechten die u volgens de wet al hebt. Geeft de fabrikant of verkoper garantie op een product voor een bepaalde tijd? Daarmee zegt de fabrikant of verkoper dat hij dan een bepaalde kwaliteit van dat product belooft. Meestal krijgt u deze extra garantie van de fabrikant.

Let op

U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt. Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.
Bron: http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie


Dus ook in het geval van de RROD bij de Xbox 360 blijft de winkel verantwoordelijk voor de garantie. Dat Microsoft dit vervolgens overneemt als zijnde "fabrieksgarantie" heeft daar niets mee te maken.

Het blijft een feit dat een consument, jij bijvoorbeeld in dit geval, een koopovereenkomst hebt gesloten met de winkel. Niet met een distributeur en/of fabrikant. Aangezien de koopovereenkomst bepalend is bij welke partij jij garantie hoort te claimen is het dan ook extra wat Microsoft in Nederland doet met de Xbox One. Ze geven "fabrieksgarantie" maar hoeven dit volgens de letter van de wet niet te doen.

Maar goed, uit eindelijk is het een win-win situatie voor de Xbox One kopers (uit het buitenland) Ze kunnen nu gewoon bij MS in hun eigenland te recht voor support.

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 1 augustus 2024 12:34]

Okey dan.... Hier staat min of meer het zelfde
Het is belangrijk om de fabrieksgarantie niet te verwarren met de wettelijke garantie op een product. De wettelijke garantie houdt in, dat een product moet voldoen aan wat men er redelijkerwijs van mag verwachten, ook qua levensduur. Deze wettelijke regel is vastgelegd in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Dit wordt ook wel de conformiteitsvereiste genoemd. De wettelijke garantie is altijd van toepassing, ongeacht de fabrieksgarantie. De wettelijke garantie betreft de koopovereenkomst en bindt dus koper en verkoper. De fabrikant is geen partij in die koopovereenkomst dus kan de verkoper zich nooit beroepen op overmacht door verlopen fabrieksgarantie. Zo komt het dus wel eens voor dat een verkoper alsnog de schade van een gebrekkig product moet vergoeden terwijl de termijn van de fabrieksgarantie al verlopen is.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Garantie

Ik pik de volgende zin even uit mijn quote: De fabrikant is geen partij in de koopovereenkomst

Geloof mij maar, wanneer het tot een geschil komt in zake garantie moet je bij de verkoper zijn, en niet bij de fabrikant. Echter, omdat Microsoft een garantie programma heeft kan je voor direct bij hen terecht, maar normaals, volgens de wet behoor je aan te kloppen bij de verkoper.

Fabrieksgarantie bestaat dus eigenlijk volgens de wet helemaal niet.
Tja, verklaart ook helemaal waarom alle apparaten die ik bij de Block gekocht heb nog volledig garantie hebben. |:(
oh-ja Europese regels..

want de garantie wordt altijd door de leverancier gedaan, ook al is normaal gesproken de eerste faze de verkoper.
maar bij mijn wasmachine bij de block moest ik dus gewoon direct contact op zoeken met indisit, die alles keurig netjes hebben afgehandeld "zoals de wet hun voorschrijft"
Een fabrikant is, zoals Bullet nu al meerdere malen met bijbehorende bronvermelding, heeft aangetoond niet het aanspreekpunt voor garantie.

Dat veel fabrikanten wel zelf de garantie afhandelen doet daar niets aan af. Dat ze het niet verplicht zijn betekend namelijk niet dat ze het niet mogen, de fabrikant mag altijd een betere regeling bieden dan wettelijk verplicht. Vaak wordt daarvoor gekozen omdat het kosten effectief is en om een consequente garantie afhandeling te kunnen bieden.

Keurig van Indesit dat ze jouw garantie afhandeling hebben gedaan, dat is goede service verlening van de fabrikant maar geen wettelijke plicht.

Overigens kan een leverancier er soms alsnog voor kiezen om zelf de service afhandeling te doen en dit niet via de leverancier te doen, dat doen ze dan vaak om betere inkoopvoorwaarden te bedingen.

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 1 augustus 2024 12:34]

de leverancier is verantwoordelijk voor de garantie, en dat is vaak de leverancier naar de winkel "90% van de tijd het merk zelf"
Nee, dat is niet het geval omdat het dan gaat om een zogenaamde B2B transactie gaat en dan gelden andere richtlijnen:

"De Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen heeft een minimum garantietermijn ingevoerd van 2 jaar. Dit is de absolute minimumtermijn welke een handelaar aan een consument dient te geven. Indien je zelf met commercieel oogmerk overgaat tot aankoop van consumptiegoederen, zal deze termijn niet verplichtend gelden daar het dan een Business to Business verkoop betreft welke niet onder deze richtlijn valt."

Edit: bron: http://www.leerwiki.nl/Ga...mijnen_en_afdwingbaarheid

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 1 augustus 2024 12:34]

Overigens is die richtlijn van de EG dus *niet* als zodanig overgenomen in de nederlandse wet, en je kunt je daar dus ook niet op beroepen.

Het is een richtlijn, geen europese wetgeving. Dat betekent dus ook dat het geen wet is, maar een instructie aan het nederlandse parlement om een wet in te voeren. Jij persoonlijk hebt daar niets aan.
Voor zover ik weet is er geen europese garantie wet, maar een richtlijn die landen over konden nemen, maar ook mochten aanpassen ten gunste van de consument met landelijke wetgeving.

Hierdoor heeft iedere lidstaat (om maar niet te spreken van niet lidstaten) mogelijk een andere garantiewetgeving, met mogelijk andere rechten en plichten.

In nederland is het zo dat de wettelijke garantie altijd door de verrkoper gegeven wordt, en dus wettelijk gezien altijd je eerste aanspreek punt is, en moet voldoen aan de verplichtingen zoals de nederlandse wet stelt.

Fabrieksgarantie is in Nederland niet wettelijk verplicht, maar een gunst van de fabrikant. Microsoft mag dus ook gewoon alle claims afwijzen en deze mensen terug sturen naar de originele verkoper. Het is netjes dat ze wel fabrieksgarantie geven en het op deze manier oplossen, maar die verplichting is er in Nederland i.i.g. niet als ik de uitleg van de nederlandse garantie wet op diverse consumenten sites en o.a. de blog van Arnoud Engelfriet mag geloven.

Ik zou graag een bron zien van de claim die je maakt daar de consumentenbond, consuwijzen en diverse andere juridische bronnen iets compleet anders beweren. zie de volgende quote van consuwijzer:
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt.

Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 1 augustus 2024 12:34]

Klopt als een bus!

Mensen verwarren het recht hebben op garantie met een dienst die de fabrikant aanbied.
Niks verplicht, wat jij hier aanhaalt is geen Europese wet, maar een Europese richtlijn. Sommige landen nemen die over, andere niet.
Europese lidstaten zijn verplicht een dergelijke richtlijn te implementeren, dus "niet overnemen" is geen optie.

Lidstaten mogen wel zelf aanpassingen doen, zoals Nederland heeft gedaan door de termijn van 2 jaar uit de Richtlijn te vervangen door het conformiteitsbeginsel, in het voordeel van de consument.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 1 augustus 2024 12:34]

Anoniem: 434945 @stewie14 december 2013 09:56
In Nederland is garantie op elektronica minimaal 2 jaar, als t geen slijtage defect is heb je als t goed is zelfs recht op 3 jaar en daarna heb je recht op een redelijke compensatie voor de duur waarvan je redelijkerwijs van uit mag gaan dat het apparaat mee gaat.
Alleen garantie claimen bij de koper? Mijn Xbox 360 is tot drie keer kapot gegaan (RROD en E74) en 3 keer ben ik direct naar Microsoft geweest en is deze gemaakt, de winkel waar ik hem heb gekocht weet tot op heden waarschijnlijk niet dat me Xbox drie keer kapot is gegaan. Overigens staat er als je Xbox defect is je contact op moet nemen met Microsoft niet met de Verkoper. Dat zie ik toch echt al fabrieksgarantie.
Nogmaals: dat is een keus van Microsoft, ze zijn je dat niet verplicht. Als MS morgen zegt dat ze directe claims allemaal gaan weigeren en je verwijzen naar de verkoper heb je geen poot om op te staan.
Wettelijke garantie geldt tussen koper en verkoper, klaar.

Dat Microsoft extra service biedt, is prima, maar zij zijn dat niet verplicht. Het is verder ook nog zo dat jij niet verplicht kunt worden van die extra service gebruik te maken. M.a.w. jij mag ook eisen dat de winkel waar jij hem gekocht hebt het oplost.
Normaal gesproken zou je naar het punt/land moeten gaan waar het product is aangeschaft. In dit geval gaat de levering sowieso via Eindhoven (dacht ik) en zal het dus ook centraal geregeld zijn.

Dus in het geval van Microsoft heb je gelijk, of het wettelijk verplicht is, is een tweede, ik denk dat zij je alsnog mogen verwijzen naar bijv. Duitsland als je console daar aangeschaft is.
Je hoort je inderdaad te melden in het land van aankoop. Als je bijvoorbeeld iets bij Mediamarkt koopt in Nederland, kun je bij elke Mediamarkt in Nederland terecht. Ga je echter de grens over, moet je ook daar terug gaan; in Nederland mogen ze er dan niets mee doen, omdat je bij de aankoop akkoord bent gegaan met de wet- en regelgeving in het land van aankoop :)

Dus dit vind ik wel netjes van MS. Eindelijk eens goed nieuws omtrent de Xbox One :P
Ik meen dat dit niet zo is. Toen mijn Nokia (Coolblue Nederland) kapot was heb ik die proberen binnen te brengen bij Coolblue België, daar werd die niet geaccepteerd maar toen ben ik in de regelgeving gedoken en als je het product in de EU gekocht hebt mag je het in eender welk land van de EU binnen brengen in door het bedrijf erkende service points en uiteindelijk is de gsm in Finland gerepareerd volgens de zogenaamde "Europese beperkte garantie". Bij de verkoper kan je misschien niet terecht maar een fabriek heeft gewoon ook verplichtingen.

Nokia:
Deze Beperkte Garantie is uitsluitend geldig en afdwingbaar in het land waar je het Product heeft gekocht, op voorwaarde dat Nokia het product heeft bedoeld voor verkoop in dat land. Indien je echter het Product in een lidstaat van de Europese Unie, IJsland, Noorwegen, Zwitserland of Turkije heeft gekocht, en Nokia het product oorspronkelijk bestemd heeft voor verkoop in een van deze landen, dan is deze Beperkte Garantie geldig en afdwingbaar in elk van de hierboven vermelde landen.
En bij de Amazon Kindle valt iets gelijkaardigs maar langer te lezen (geen quote daarvan omdat het te lang zou worden).

Ik meen dat dit verplicht is in de hele EU dus is de X Box One geen uitzondering behalve dan omdat de X Box One in Nederland nog niet te verkrijgen is, er staat nl. in de teksten dat het product beschikbaar moet zijn in het land waar je het ter reparatie wilt aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 1 augustus 2024 12:34]

Er is geen wet die dit afdwingt. Voor (wettelijke) garantie kun je alleen terecht bij de verkoper.

Een verkoper/verkoopketen of fabrikant mag natuurlijk best betere voorwaarden/service bieden, zoals ook in die tekst van Amazon staat:
Als u een consument bent, zijn de u onder deze beperkte garantie verleende rechten aanvullend op alle rechten en rechtsmiddelen die u toekomen uit hoofde van wet- en regelgeving ter bescherming van de consument; zij doen geen afbreuk aan uw wettelijke rechten.
.
@Herko_ter_Horst, @raymondtoonen: I stand corrected. Na wat meer op te zoeken blijkt het dan mijn twee voorbeelden gewoon bedrijven zijn die net dat stapje verder gaan en het in praktijk inderdaad enkel de verkoper is behalve in speciale gevallen.

Nu ja in elk geval neemt het niet weg dat het netjes is van Microsoft.
Als ik me niet vergis moet je zelden bij de fabriekant zijn voor een kapot product. De verkoper heeft met jou een koopcontract en heeft altijd de keuze om het product te laten repareren(zonder vergoeding) of een nieuw exemplaar te geven.

Ontopic: dit helpt zeker met mijn keuze om er nu een in Duitsland te kopen.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 1 augustus 2024 12:34]

Als de fabrikant een RMA-optie bied als jij het door jou aangeschafde product registreerd, wat bijna met elk PC-component zo is, moet je altijd bij hen terecht voor fabrieksgarantie.

De in-store garantie voor de eerste xbox was bv. 30 dagen, daarna ging het met de pickup- and returnservice van MS, je kon wel tot 2 jaar bij de leverancier terugkomen en het via hen laten lopen, maar die ging dan zelf een RMA-aanvraag doen en dat duurde langer, bovendien moet je als klant dan wel de vrachtkosten betalen.
Ik heb het even over Nederland.
Maar laat je nooit zeggen door een verkoper/winkel dat je met een kapot product bij de fabrikant moet zijn. Dat is dus grote onzin. De verkoper heeft het recht om het product te (laten) repareren of een andere of nieuwe console te geven en mag absoluut niet de koper om vergoeding vragen. Dat de verkoper het laat repareren door de fabrikant dat is hun goed recht.

"Wat zijn uw rechten bij een ondeugdelijk product?

Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u de volgende rechten. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Overleg hiervoor met uw verkoper. Hij blijft verantwoordelijk.

Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken."
Ik heb het ook over Nederland. Van Acer tot Western digital, ze hebben allemaal een RMA-afdeling in Nederland. Je registreerd je artikel en je hoeft dan niet eens je aankoopbewijzen meer te bewaren als er iets mee is.

En het is mijn keuze als eindgebruiker om de garantie via de fabrikant te laten lopen, al was het vaak al dat veel (vooral kleinere) winkels nog steeds moeilijk doen om het tweede jaar garantie te geven, of dat de winkel niet eens meer bestaat.

Verder is het merendeel van de winkels dozenschuivers, denk je nou echt dat ze bij de saturn oid. zelf reparaties uitvoeren? Het word gewoon omgewisseld via hun leverancier of de fabrikant zelf. Als ze het niet direct om kunnen ruilen, kun je jezelf een week of meer tijd besparen door het zelf met de fabrikant af te handelen.
Ok. Maar het ging meer om de reacties boven mij dat mensen denken dat ze standaard garantie krijgen bij de fabrikant en dat is niet zo. Dat fabrikanten het wel geven is gewoon zeer netjes maar zeker niet verplicht. En nee saturn doen geen reparaties van producten die sturen ze gewoon door naar de fabrikant of iets dergelijks. Winkels mogen geen eens consoles zelf repareren dacht ik.

Volgens Europese wetgeving heb je minimaal 2 jaar garantie maar in Nederland bestaat dat niet en moet een product deugdelijk zijn. Dus zelfs van een xbox mag je verwachten dat hij 4 jaar of langer mee kan gaan en daarna zou je zelfs nog garantie kunnen eisen.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 1 augustus 2024 12:34]

Dit hangt van het doel af, een console is niet te vergelijken met een wasdroger. En dan heb je ook nog te maken met hoe je een product behandeld hebt, en zeker in het geval van electronica is een 3+ jaar oud product goedkoper te vervangen dan de kosten+tijd die garantie claimen kost. In het geval van een xbox kun je soms goedkoper een tweedehansje als vervanging kopen, of de reparatie door een derde bedrijf uit laten voeren.

En de fabrikant kan van de winkelier verlangen dat hij doorverwijst(PC's van de Aldi/Lidl/Macro?), als er geen deskundig personeel op lokatie is, meestal is dit met pickup&return, en dit is voor jou als klant handiger en sneller.

Het enige wat een winkelier als zijnde verkooppunt ten alle tijden verplicht is je 8/14 dagen omruilgarantie aan te bieden, de rest is pure service.
"Het enige wat een winkelier als zijnde verkooppunt ten alle tijden verplicht is je 8/14 dagen omruilgarantie aan te bieden, de rest is pure service."

Hoezo pure service? Pure service is wat Microsoft hier dus doet. Maar als jij gewoon wil dat de winkel/aankooppunt er iets aan doet kan je dat eisen en laat je niet gek maken dat je bij de fabrikant moet zijn.

Punt is dat je zelden te maken hebt met de fabrikant wettelijk gezien. Dat je bij de fabrikant terecht kan dat is pure service (in dit geval wat Microsoft doet.).
Hmm interessant, daar moet ik dan nog eens verder in duiken denk ik.
Anoniem: 395895 @Vnze16 december 2013 09:36
Er zijn genoeg fabrikanten of bedrijven die dat stapje extra doen.
Voornamelijk bedrijven die in Amerika gevestigd zijn.

Voorbeeld:
Ik had een Corsair H100 besteld bij als het goed is alternate.
Miste de juiste schroeven voor mijn moederbord terwijl die er wel bij hoorde te zitten.
Mail gestuurd direct naar Corsair zelf gevestigd in Amerika.
En 12 uur later was de complete schroevenset opgestuurd.
Terwijl ze dit niet wettelijk verplicht zijn.

Het heeft te maken met een goede customer service, alternate zou het een reet roesten en zal waarschijnlijk zeggen je moet maar contact op nemen met hun klantenservice.
Maar zo'n bedrijf waar het product van is wil vaak ook dat je producten van hun blijft binnen halen, dus ja dan zetten ze vaak dat extra stapje.

Al moet ik zeggen klantenservice in Amerika waar ik toch al vaker contact mee heb gehad, imo en ervaring ook vele malen fijner, lijkt wel vele malen professioneler en klantvriendelijker dan de service hier in Nederland.

Edit:
Wat denk je trouwens stel ik zou een Xbox one hebben geimporteerd contact opgenomen met Microsoft NL niet geholpen worden.. Hoeft maar 1 of meerdere mensen te zijn die contact op neemt met de klantenservice van Microsoft US en dan krijg je een ladder effect, want wie luisterd naar wie denk je?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 395895 op 1 augustus 2024 12:34]

Wettelijk gesproken is het niet zo dat iedere mediamarkt in nederland je reparatie moet aanpakken, dat geld *alleen* voor de winkel (niet de keten) waar je het gekocht hebt. Dat mediamarkt dat wel doet is een extra service die ze bieden.
Omdat Microsoft juist zo verspreid in Europa zit, lijkt dit me juist logisch :) Dus inderdaad, een goede zet. Dus ook weer een extra reden om te importen uit Duitsland, omdat het juist hier nog niet uitgebracht is. De ondersteuning krijg je toch, het enige wat je mist is het taalgedeelte, echter zal ik persoonlijk mijn console toch niet op ons boerentaaltje instellen }:O
How about no. Ik heb specifiek gekozen om voor de Xbox te gaan, ik wil niet persé een playstation om de hardware.
Het gaat niet alleen om de hardware het gaat ook over dingen die je met Xbox wel kan en PlayStation niet...
Dat doet niets af aan het feit dat dit gewoon erg netjes is. Je hebt hem niet in Nederland gekocht, maar krijgt wel via Nederland de support voor reparatie. En dan ook nog via de website en niet via een 1 of ander vaag nummer.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 1 augustus 2024 12:34]

Blijven uitstellen? Dat hebben ze nu 1x gedaan. De rest blijven gewoon geruchten. Elk groot bedrijf gaat niet constant in op alle geruchten, want dan blijf je bezig. Plus dat je enige vorm van marketing om zeep helpt.

Schofferen is imo totaal het verkeerde woord.
het is de 2e keer dat ze het uitstellen bij deze console, eerst zijden ze voor de feeestdagen, daarna zeiden ze begin 2014 en nu is het al 3e kwartaal van 2014
3e kwartaal is nergens bevestigd of bekend gemaakt. Dat is in de wereld geholpen door 1 gamessite gebaseerd op geruchten (die overigens over Noorwegen/Zweden/Finland gingen en niet over NL/BE, dat hebben ze er voor het gemak maar bij verzonnen). Dus er is maar 1x uitgesteld en dat is naar 2014 toe.
ah oke sorry, ik wist niet dat het enkel geruchten waren
.oisyn Moderator Devschuur® @Martinspire15 december 2013 13:25
Het was tweakers die dat erbij verzon. De gamessite had het over "the Nordic countries", oftewel Scandinavië (in de volksmond dan, het is niet strict hetzelfde). That said, het blijft evenwel een gerucht.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 augustus 2024 12:34]

Als er geen klap van waar zou zijn dan hadden ze bij Microsoft Nederland toch wel even een bevestiging of ontkenning van kunnen geven, maar het blijft angstvallig stil. Waar rook is is vuur.
Sorry, maar dat ben ik niet met je eens. MS Nederland kan niet naar MS in de US gaan en zeggen "hee, lever die troep ook eens eventjes hier". Het feit dat ze hier hebben geregeld dat er toch ondersteuning is, en daarmee een hand uitreiken aan klanten die hun product willen gebruiken, waar ze het ook vandaan halen, is het beste wat ze hier dan kunnen doen. Maar terwijl ik dit typ, vraag ik me toch af:
Als de xbox one dus toch wordt ondersteund in Nederland... waarom eigenlijk niet gewoon het distributie-kanaal open zetten?
Pffff... wat een knoop.
Omdat ze je schofferen en kleineren. Microsoft vertelt jou wel eventjes dat je kinect in het Nederlands wil in plaats van het Engels. Dat iedereen me hier mint is onbegrijpelijk. Ze verplichten je kinect te gebruiken en als gevolg daarvan komt het apparaat voorlopig nog niet eens uit omdat je "xbox aan" moet kunnen zeggen tegen dat ding. A: ik heb niet gevraagd om kinect (het gebruik ervan is nu al triest te noemen in de launchgames want je kan bijv. in deadrising 3 alleen je kleren uitdoen met kinect!?) en B: Ik wil die rommel niet in het Nederlands. Release dat ding en breng later gewoon een taalupdate uit voor de mensen die dat willen. Maar dat is voor een grote multinational schijnbaar erg lastig. Nogmaals mij zijn ze kwijt als klant. Ik laat me niet voorschrijven hoe ik mijn games ga spelen.
Ik geloof dat het hoofdpunt van je reactie hierboven is "B: Ik wil die rommel niet"
Iedere tent mag zelf bepalen hoe, wanneer en voor hoeveel ze hun spullen willen verkopen. Als het je niet zint, dan laat je ze toch lekker links liggen? Begrijp me niet verkkeerd, ik ben het in zoverre met je eens dat je onnodig de vrijheid ontnomen wordt om een product af te nemen zoals jij die wilt hebben. Maar schofferen en kleineren? Alsjeblieft zeg, doordraven is ook een vak. Koop lekker een PS4, dan ben je (hoogst waarschijnlijk) beter af. Niet wakker over liggen.
De ps4 heb ik dus inderdaad gepreoderd op de dag dat ze de eerste uitstelronde aankondigde in augustus en inmiddels in bezit. Daarom gaf ik al aan dat die me dusdanig bevalt en ik me dusdanig in de kou voel gezet als trouwe xboxfan en gebruiker van het eerste uur dat ze me als klant zijn kwijtgeraakt. Van de week de Xboxone preorder teruggedraait. Dus ja dat is je fanbase schofferen ik blijf daar bij. Dat jij het cool vind je elektronische aparatuur in het buitenland te moeten aanschaffen en dan maar hopen dat je überhaupt makkelijk aan games voor dat apparaat kan komen moet je lekker zelf weten. Het is en blijft schofferen klaar. :)
Ik vind dat niet cool, heb ik nooit gezegd. Heb niet eens een console in huis :)
Denk juist dat je het enige goeie hebt gedaan en da's "bye bye Microsoft" zeggen. Da's de consequentie van hun marketingbeleid. In dit geval ben je beter af ook :X
Mediamarkt deed niet moeilijk toen ik langs kwam met mijn Nexus 4 uit Duitsland. =)
De autoradio van m'n pa wilden ze niets mee; maar wellicht had dat er iets mee te maken dat ze hem in NL nooit verkocht hebben.
Dat is helemaal niet nodig.
Als consument heb je in Europa namelijk altijd de keus, waarbij je OF teruggaat naar de leverancier OF je kunt rechtstreeks je garantie claimen bij de producent. De leverancier is dus gewoon verplicht om garantie te verlenen op een product dat binnen europa is gekocht, ook al is dat dus niet het land waar men woonachtig is.

Dat sommige producenten die regel aan hun laars proberen te lappen is vervelend, maar uiteindelijk kun je hier gewoon verwijzen naar het consumentenrecht.

Zie ook: http://www.eccnederland.n...umenten-gediscrimineerd-2
De Dienstenrichtlijn verbiedt sinds 2009 discriminerende voorwaarden op basis van de nationaliteit of verblijfplaats. Hierdoor zou het voor consumenten niet langer een probleem moeten zijn om toegang te hebben tot diensten of producten uit een andere EU-lidstaat.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 101094 op 1 augustus 2024 12:34]

Nee, dat kan niet. De producent hoeft helemaal niets te doen voor je, ook niet als je wel in het land van aankoop zit, laat staan erbuiten.
Je hebt in principe niets met MS te maken, je zou gewoon bij de verkoper in Duitsland garantie moeten claimen. MS heeft zeker geen wettelijke plicht om de garantie op iets wat ze gebouwd hebben rechtstreeks met iemand waar ze niets aan verkocht hebben af te handelen.

Het is heel netjes van MS dat ze dit überhaupt doen en dubbel netjes dat ze het in een land doen waar ze dat ding nog niet eens verkopen :) Thumbs up.
Europese garantieregeling draait om een regeling tussen de consument en de verkoper, niet de fabrikant. Dus neen, MS is dit helemaal niet verplicht.
Dat bepaald MS zelf lijkt me.... En dan kunnen ze hoog en laag springen, denk niet dat je dit wettelijk kunt vastleggen (ze verplichten dus) aangezien dat de fabrikant bepaald en NIET Europa.
Dit is zeker mooi voor de mensen die hem in het buitenland gehaald hebben.
Er zal ook nog wel een update komen voor de nederlandse taal en dergelijke wat het helemaal afmaakt.
Er is nu eigenlijk helemaal geen probleem meer om hem zelf in het buitenland te halen (komt die van mij ook vandaan ;)) De console werkt prima op een locatie zetting van één van de grotere landen om ons heen. Ik heb hem op de UK staan omdat ik dan gebruik kan maken van de voicecommands. Ideaal! ;)

En inderdaad medio 2014 komt er een update die de nu verkochte versie gelijk maakt aan een Nederlands model.

En nu lekker gamen ;)

Het verschil bij games als Battlefield 4, Forza 5 en anderen tussen de oude console (Xbox 360 en de Xbox One is meer dan behoorlijk....
Inderdaad uiteindelijk worden alle XboxOne's gelijk of het nu een nederlandse is of een geimporteerde.

Veel gameplezier met je prachtige XboxOne. ;)
Nu ook niet te veel overdrijven hé.
Bart ® Moderator Spielerij 14 december 2013 09:02
Werkt een buitenlandse Xbox One hier dan volledig? Kun je er alles mee doen wat je er in het land van aanschaf mee kan? Alle games werken? Ben ik dan wel benieuwd naar :).
Ja!

Je hebt alleen geen Nederlandse taal.... Die van mij staat bijvoorbeeld op UK settings.
Ik kan hem zelfs op VS settings zetten en aankopen doen uit de VS store ;)

Gewoon allemaal stock dus, dus geen moeilijk gedoe met trucjes....
Naar settings gaan, locatie instellingen, keuze maken, bevestigen en opnieuw opstarten..... That's all.... En je kan zo vaak heen en als dat je zou willen.
Je hebt alleen geen Nederlandse taal....
Wat waarschijnlijk zal worden opgelost met een software update als hij ook in België en Nederland wordt gelanceerd.
Blijft raar gedoe. Als je vanuit Nijmegen wat bij Saturn in Kleve koopt dan koop je gewoon wat in je eigen regio, 25km verderop. Maar wel net Duitsland dus gedoe met garantie. Zou in Europa toch eigenlijk niet meer moeten kunnen. Binnen EU dus regel het maar.
Het is al Europees geregeld! En wel in elke lidstaat even goed: je hebt recht op garantie. Dit recht kun je claimen bij de verkoper. Punt. Klaar. Over en sluiten.

Jij beslist te kopen in Kleve, dan kun je garantie claimen in Kleve. Geen gedoe, niks raars aan.

Al het andere is extra service van een keten als Saturn of een fabrikant als Microsoft.
Is er dan niemand die vraagtekens heeft bij het volgende stukje uit het bericht?

"met de melding dat de garantie hierop op 16 februari 2016 vervalt"

Uitgaande dat je 2 jaar garantie hebt op dit systeem.....zou het dus kunnen betekenen dat op 16 februari 2014 wellicht de XBOX One in Nederland verkocht gaat worden....
Het zou zomaar kunnen niet?

Ze noemen de datum 16 februari 2016 niet voor niets lijkt mij.
Slim gevonden inderdaad en klikt heel logisch.
En dat zou mooi zijn, want dan valt het wachten nog mee.
Nee, de xbox heeft standaard meer dan 2 jaar garantie.,
Ze rekenen vanaf productiedatum met aantal 'op de plank' maanden.
Doen ze met de surface producten ook.

Die datum staat gewoon vast voor alle xboxen die nu in Europa te koop /verkocht zijn
Ze bieden hier nog niet de Advance Exchange aan, je moet je console opsturen en wachten tot ze hem kunnen repareren of een nieuwe krijgt. In andere landen hebben ze wel die optie, je krijgt dan een nieuwe en hoeft dan pas de oude op te sturen.

Net gechat met Microsoft support, ze verwachten dat het wel mogelijk gaat worden als de Xbox One officieel in Nederland uit is en hoop dat het dan in februari is. Tot die tijd, en misschein wel sowieso, download ik games ipv via discs installeren omdat mijn bluray-speler defect is is mijn Xbox One (Eject knop doet het niet meer en hij eject soms spontaan)
Let erop dat als je te lang wacht met het claimen van garantie, je het risico loopt dat je je (wettelijke) rechten kwijtraakt. Je moet binnen een redelijke termijn (in elk geval binnen twee maanden na ontdekking van het euvel) de verkoper de kans geven dit te herstellen of vervangen.
Daar zit wel wat in natuurlijk, weet niet wat de regels hiervoor precies zijn. Microsoft Duitsland gaf aan, bij melden van mijn probleem daar, dat ik maar moest wachten tot hij in Nederland was voor reparatie. Ook vreemd zo'n advies dan toch?
Op zich hoeft het geen probleem te zijn als Microsoft dit gewoon accepteert.
Anoniem: 564193 @Tags NL17 december 2013 16:32
Ja heb hetzelfde met die van mij, alleen de mijne eject hem helemaal niet of pakt hem wel maar leest hem niet. en nu heb ik dus een kapote One en een game die er in vast zit.
helaas dat microsoft zulk slechte kwaliteit afleverd aan hun klanten.
Maar je kan hem gewoon opsturen of laat je het hierbij?
Je kan hem opsturen, maar dan ben je hem twee weken kwijt. Ik heb gewoon mijn BF4 gedownload uit de Store, de disc verkoop ik later wel weer :) Als de Xbox One in Nederland is, dan laat ik hem wel repareren als ze eerst een nieuwe opsturen
Anoniem: 564193 @Tags NL27 december 2013 19:38
Qua langdurigheid dat je hem kwijt bent valt echt reuze mee, was hem in totaal 10 dagen kwijt en nu heb ik een splinternieuwe terug gekregen.
Goede service en ze houden je constant op de hoogte van wat ze hebben geconstateerd en je kan nu gewoon met Microsoft bellen om informatie op te vragen over je zending. Alleen ze mogen officieel zelf geen orders aan nemen via de telefoon om een reperatie aan te nemen.
Dus zou gewoon via de link moeten.
Maar als ik jou was zou ik hem wel opsturen en gewoon 10 dagen geduld hebben, de kans dat je gewoon een nieuwe terug krijgt is denk ik vrij groot. ;)
Jammer dat ze geen Advanced Exchange aanbieden zoals in elk ander land. Nu zit je toch weer enkele dagen op je console te wachten terwijl je met Advanced Exchange gelijk een nieuwe toegestuurd krijgt.
Nogal logisch aangezien de console hier nog niet beschikbaar is. Ze zullen dus ook geen voorraad hebben om vervangende consoles te leveren.

Een bedrijf biedt gratis extra service op producten die hier nog niet eens te koop zijn en wat doet de Nederlander: zeiken dat het niet goed genoeg is. :X
Kun je straks wel de games die je uit nederland haalt, met een buitenlandse console afspelen zonder problemen?
Ja, game discs zijn regio vrij
krijg je verder ook geen problemen met dlc dan?
Snap niet dat Microsoft hier geen duidelijkheid over schept. Microsoft Nederland ziet al die Nederlanders naar Duitsland gaan. Retailers uit Nederland gaan met vrachtauto's tegelijk consoles halen over de grens... Als Microsoft de potentiële kopers goed informeert over het reilen en zeilen van de import zorgen ze voor ee gezond klimaat. Nu is alles noga 'vaag' en verteld iedereen wat anders. Onduidelijkheid is vogensmij het slechtste wat je kan hebben in de strijd die nu gaande is.
retailers halen echt geen vrachtauto's consoles in Duitsland hoe kom je daarbij? winst per console is een tientje, denk dat je ze daarvoor logistieke kosten gaan maken en de ellende op hun nek halen als een One stuk is?
Ik neem aan dat ze ze niet bij de Mediamarkt gaan halen :)
Waarom moet MS hierin duidelijkheid scheppen?
In de bovenstaande antwoorden is alles al uitgelegd wat een consument mag/kan verwachten.

Het blijkt echter dat veel mensen/Tweakers niet goed weten wat garantie nu eigenlijk inhoud.
En wees eerlijk, er vanuit gaan dat iets kopen in het buitenland geen problemen kan opleveren met het vinden van een inleverpunt en garanties/reparatiekosten is wat naief.

Dus iedereen die een XBoxOne in Duitsland koopt heeft boter op zijn hoofd, om maar automatisch te denken dat MS NL alle problemen oppakt.
Dat ze het doen, ondanks alle mogelijke distributie problemen, is zeer netjes.

Ik hoor graag of bedrijven als Apple, Samsung, Sony etc. dit ook zouden doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.