Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Total War: Rome II komt naar Steam OS, het op Linux gebaseerde besturingssysteem van Valve dat Steam naar de woonkamer moet brengen. Dat betekent dat het spel waarschijnlijk ook voor andere Linux-gamers te spelen zal zijn.

De release van de game voor SteamOS vindt plaats in 2014, heeft de uitgever van de Total War-franchise, Creative Assembly, gezegd tegen gamessite Polygon. Begin volgend jaar moet de nieuwste telg in de Total War-reeks uitkomen voor SteamOS, waarbij ook ondersteuning voor de onlangs gedemonstreerde Steam Controller aanwezig is. Daarmee zou het spel vanaf de bank in de woonkamer speelbaar moeten zijn, is de gedachte.

Steam OS wordt een gratis Linux-distributie die is gemaakt voor het spelen van games die via Steam zijn aangekocht. Steam OS kan zowel zelf worden geïnstalleerd als worden meegeleverd met een Steam Machine, een console-achtige pc. Games die onder Steam OS draaien, zouden in principe ook onder andere Linux-distro's moeten draaien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

De game was al te zien op de screenshots bij de introductie van SteamOS dus een beetje een no-brainer. Jammer dat het spel zelf naar mijn mening (en vele anderen) zeer matig is. Praktisch als beta gereleased en na zes patches zijn we weinig opgeschoten. Hopelijk zijn we tegen die tijd verder.

De AI was altijd al een zorgenkindje in de total war series, maar na de redelijke AI in shogun2 had ik meer verwacht. We zijn in dat opzicht nu weer terug bij af. Vooral in Sieges is het onacceptabel.

Om nog maar niet van performance te spreken. Hierbij lijken ze zichzelf in de vingers gesneden door tijdens de ontwikkeling (in samenwerking met intel) de game te willen optimaliseren voor haswell cpu's en integrated gpu's. Gevolg is dat de game veels te veel van de cpu vraagt. Bijvoorbeeld het berekenen van schaduwen lijkt bijna volledig van de cpu te moeten komen.
Om dit te compenseren hebben ze voor mijn gevoel de graphics teruggeschroefd t.o.v. Shogun2. De anti-aliasing oplossing oogt bijv. goedkoop, tesselation is verdwenen en er zijn gemiddeld minder man in een eenheid terug te vinden.
Uiteindelijk blijf je over met een game die er minder goed uitziet dan zijn voorganger en op zowel high-end als low-end apparaten ondermaats presteert.

Dit alles was niet zo een probleem geweest als de verdere gameplay en filosofie van het spel in orde was. Helaas is dit niet het geval en lijken deze keuzes ook onherstelbaar. Er zijn zoveel features gestript in vergelijking met de eerste Rome. Als enige vervanging hebben we een disfunctioneel politiek systeem gekregen dat los staat van de rest van het spel en natuurlijk de alom geliefde capture points. Waar is de family tree, de toffe faction intros en general speeches? Waar zijn de grote hoeveelheid gedetailleerde historical battles, guard mode en fire at will voor mijn legionaries? Waar zijn de toffe ingame events? Waarom is het 1 jaar per turn en gaan mijn generals na 10 turns dood?

Dit spel is een saaie en kale bedoeling. Kan mij niet voorstellen dat dit een system seller wordt.
In het begin voor mij met empire total war en mw2 was ik nog erg sceptisch over steam.

Ik moet zeggen dat ik mijn mening heb bijgesteld. Steam is toch niet zo erg vreselijk als ik dacht dat het zou zijn.

Zo spreek ik al mijn vrienden via steam in plaats van via twitter of facebook of skype. Natuurlijk zijn dat alleen mijn gamende en game vrienden (Mensen die ik ken via steam en nog nooit in real life heb gezien). Ook heeft steam goeie korting acties zoals de summer sale en is het een betrouwbaar platform. Zo ben ik de cd keys en cd/dvds van games die ik ooit gekocht heb al lang kwijt of het is kapot gegaan.
Steam games gaan niet kapot je kunt ze altijd downloaden. Ook bied steam de kans voor kleinere game developers om hun game op de mark te krijgen kijk bijvoorbeeld naar greenlight. Daarnaast bied steam een platform voor games om multiplayer stats en save games op te slaan in de steam cloud. Voor de gamer is dat top en voor de developer is dat lekker makkelijk.
Ook hoef je als developer geen chat interactie in te bouwen met headset ondersteuning etc. Steam heeft het al. Ook het idee dat als een vriend in een multiplayer game zit die ik ook heb ik hem zo kan joinen. Echt een vooruitgang sinds ik aan het knaken was met cod4 connect om de server van mijn game vrienden te kunnen joinen (Ik weet het xfire!).

Toch blijft het vervelend dat je offline geen single player van sommige games kunt spelen. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.

Ik zie SteamOS dan ook wel zitten. De reden dat ik windows op mijn machine zet en geen linux is omdat ik op windows lekker kan gamen. Als het grootste deel van steam games ondersteund wordt kan het zo zijn dat ik op mijn game machine volledig overstap op linux.

[Reactie gewijzigd door meneer william op 8 november 2013 08:45]

Ik koop zowat alle games op steam en als je ze 1 maal gestart hebt met internetverbinding zijn deze ook gewoon beschikbaar voor offline te spelen.
Offline mode krijgt momenteel achter de schermen een major overhaul. Heb het een aantal keer willen gebruiken en toen werkte het bij mij gelukkig :-) maar las een verhaal van iemand die 5 weken achter elkaar op een boorplatform zit en dan wil je natuurlijk niet elke week je authorisatie online refreshen.

http://www.gamestalker.nl...rdt-onder-handen-genomen/
Probleem is alleen wel: één fout en je bent ALLES kwijt. Ofwel: installeer je eens een trainer, of een andere stukje software waar je voordeel kan behalen in games, dan kan Steam er toe besluiten dat je account wordt gesloten. Voordat ik hier hoor: Ja hoor Game_overrr, ga jij maar lekker hacken, nou: het is niet ontdenkbaar dat je na het uitspelen van een game nog even wilt rondhangen in het spel met bijvoorbeeld een trainer aan. Dan kun je nog leuk dingen uitproberen in de game. Als je dit per ongeluk aan laat staan in de multiplayer dan ben je mooi de pineut.
Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen, dat je een trainer gebruikt in een LAN omgeving in een game. Meeste games hebben vaak ingebouwde trainers, of console opties om alles uit te testen. Als je dit soort software op je PC hebt staan, dan loop je een risico op een VAC ban inderdaad, maar ik vind iemand die niet bezig is met AC activiteiten en dit soort software draait toch redelijk verdacht in MP gaming. En ja je bent alles kwijt, al is er met de Valve support wel redelijk te praten nog.

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 8 november 2013 11:34]

Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt, maar het klopt niet volgens mij

Steam zal nooit jouw account blokken als je met een trainer in een singleplayer game gaat zitten kloten

Zelf als je het in een Multiplayer game doet, blokkeren ze meestal niet je account, maar alleen het spel, of je wordt gewoon verbanned van een specifieke server
Wow, deze is voor mij al een system-seller. De mogelijkheid om civ, EU 4 & Rome II gewoon in mijn luie zetel spelen. Als de Steam controller nu nog doet wat hij belooft, ben ik een gelukkig mens.

Weet iemand eigenlijk of ze de voorgaande titels ook gaan porten?
Je kan altijd via de ' stream-mode ' spelen als je je game pc laat draaien. Die produceert dan eigenlijk de graphics, en dan is je ' Steam-box ' alleen een doorgeefluik voor Input (steamcontroller) en het beeld. Beetje als het Onlive idee, maar dan op je lokale netwerk!

Een port zal je wat gemak geven (je hoeft je windows pc immers niet meer te laten draaien om een game te streamen) en wellicht performance winst.

Vraag me eigenlijk af of je van SteamOS naar SteamOS kan streamen, als je in de woonkamer maar een miezerig pc'tje hebt staan en je liever de FullHD capaciteit van je game-monster wilt toepassen?
Klopt, die feature was ik al totaal vergeten :-), thanks. Als ik kon gaf ik je een plusje ;-).

Of je van steamOS naar steamOS kunt streamen weet ik niet maar je hebt natuurlijk wel de home sharing die momenteel in beta loopt. Hierdoor kun je games van iemand anders zijn steam library op jouw eigen steam library spelen (als hij die met jou deelt). Als een game dus steamOS enabled is, zou het in theorie mogelijk moeten zijn deze zo te delen tussen steamOS apparaten.
Hellaas denk ik dat SteamOS een domper gaat worden. Ik heb namelijk niet veel andere games gezien die dit gaan supporten. Ik weet bijna zeker dat een game van EA dit niet gaat ondersteunen. En EA heeft wel een grote markt met BF4 en Fifa 14.
Ook al ondersteunen ze linux, dan weet je nog altijd niet of het op SteamOs gaat draaien natuurlijk. Volgens wat ik tot nu toe begrepen heb, wordt dat een Big-picture mode OS en geen full linux distributable.

Daarnaast betwijfel ik ook of EA daar geld en tijd wilt insteken, sinds ze niet meteen een geschiedenis hebben van riskante beslissingen en graag gaan voor een zekere ROI.
Volgens mij gaat veel afhangen van het succes van linux als gameplatform voor we een BF zien, het zal zeker niet BF4 zien (en ik zou ook liever hebben dat ze hun tijd in de netcode steken ipv port naar linux maar dat is een andere discussie).
SteamOS is een Linux OS dat speciaal getuned is voor het gamen, de interface zal inderdaad gebasseerd zijn op Big-picture. Maar dankzij de linux kernel heb je natuurlijk alle mogelijkheden om uit te breiden.

Valve zoekt actief inbreng vanuit de community, waardoor ik verwacht dat binnen no-time een hoop bestaand software zoals window managers, e.d. hierop werken. Hierdoor kun er ervoor kiezen een volledig OS ervan te maken...

Persoonlijk heb ik hem het liefst zo kaal mogelijk voor het gamen, ben benieuwd hoeveel meer performance ze er op die manier uit weten te halen.

[Reactie gewijzigd door 2green op 8 november 2013 08:55]

Een game gebruikt niet zoveel van een kernel: die gebruikt libraries. Als SteamOS games gebruik maken van Valve libs die niet 1-2-3 op andere Linux based distro's draaien wordt het lastig.
Maar waarom zouden die libs niet op andere distros draaien dan?
Closed source spul, versie afhankelijkheden, andere libraries. Pak een willekeurige elf binary van het net en probeer die maar eens te linken aan een zelf gemaakt programmatje. Zelfs als je de header file hebt nog flink lastig.
Het punt dat ik maakte was juist dat steamOS vrij eenvoudig uitgebreid kan worden. Dus niet wat jij zegt dat wat hierop draait ook zal draaien op een andere linux os.

Voor jou interessant is dat Steam ook draait op ubuntu, dus daarop zul je (waarschijnlijk) alles werkend krijgen, hierop staan tenstotte alle dependencies. Slackware o.i.d. zal lastiger liggen.
Gelukkig denkt Valve een stuk verder dan EA, en ben ik eigenlijk wel blij dat die games er niet naar toe komen.
Andere vraag wat belangerijker is in mijn ogen ( persoonlijk ) betekend dit dus ook meer content voor Mac ?.
EA (en ook sommige andere bedrijven) snap ik niet echt. EA heeft ook een aantal spellen uitgebracht voor Mac OS X. Niet zo lang geleden las ik nog een interview van iemand wiens bedrijf alles te maken heeft met ports (helaas weet ik niet meer waar het interview te vinden is). Als ik me het goed herinner was het dezelfde persoon die verantwoordelijk was voor de Linux ports van de Unreal Tournament games. Volgens hem kon een OS X if Linux port maken van een Windows game wel maanden duren, maar een port van OS X naar Linux is in veel gevallen een kwestie van dagen. Waarom er dan wel OS X ports worden gemaakt, maar geen Linux ports, dat is mij een groot raadsel.
EA's spellen worden ook niet verkocht op steam, dus verwacht ook niet dat ze uit komen op SteamOS.

Maar, misschien krijgen we een paar jaar na SteamOS, OriginOS het besturingssysteem van EA 8)7
Er zijn/waren wel meer developers die nog geen contract hadden om de distributie via Steamclients te laten verlopen. Maar ik mag toch aannemen dat als Steam zegt dat ze SteamOS gaan aanbieden en willen kijken of game A of B beschikbaar gaan worden, dat ze ook daadwerkelijk contact met de publisher hebben?

Persoonlijk heb ik veel meer vertrouwen in de Steamclient om iets te downloaden dan het minder optimale Origin wat op dit moment wordt gebruikt om games van EA te kunnen kopen. Niet alleen de functionaliteit van de Steamclient is veel hoger maar ook de doorvoersnelheden liggen bij Steam vaak veel hoger dan bij EA.

Op Steam haal ik geregeld snelheden van > 12MB/s bij het preloaden of updaten van mijn games. Bij Origin mag ik blij zijn als ik 6MB/s haal; dat was best lastig in de begintijd van BF3 om te willen spelen, weer een patch van xxGB te moeten downloaden en dus weer koffie kon gaan zetten in de tussentijd.
Kan me zo voorstellen dat SteamOS, mits het populair wordt, EA kan overtuigen om toch weer via Steam te gaan verkopen, al is het alleen maar hun Linux-versies. Per slot van rekening draaien de PlayStation en Xbox ook geen Origin. Als de markt groot genoeg is volgt EA wel, Origin of niet.
Gelukkig kun je ook Origin en Uplay games streamen middels steam(os)
dus je draait battlefield op je bad-ass pc, vervolgens steam je beeld/input over je intern-netwerk; naar de laptop terwijl je zit te kakken :+
Moet je badass PC wel een ander apparaat zijn dan je Linux PC. Ik heb al een aardig luxe en moderne PC (GTX770, binnenkort een SSD), die vrijwel uitsluitend Linux draait, en misschien 1 keer in de maand Windows voor een potje Battlefield 4. Geen zin om nog een tweede game PC aan te schaffen die ik als server voor mijn echte PC ga gebruiken (en überhaupt moet je krankzinnig zijn om Windows te draaien op een computer die als server dient). Dan koop ik liever een betere videokaart of een tweede 770 voor SLI en een beter beeldscherm.
Met nu al meer dan 400 titels waaronder verschillende grotere/bekendere games hebben ze in ieder geval een grotere en betere collectie dan bijvoorbeeld de Ouya. En dat alles in net iets minder dan een jaar opgebouwd.

En er zijn al verschillende ontwikkelaars die ondersteuning hebben toegezegd om te ontwikkelen voor SteamOS. Dus dit zal het aantal nieuwe SteamOS titels alleen nog maar verder versnellen.

Verder zijn ze erg druk geweest met de SteamOS hardware, drivers en de steam-client. Nu die redelijk op orde zijn, kan de aandacht ook naar meer porteringen.
Binnenshuis streamen
Je kunt al je Windows- en Mac-games ook op je SteamOS-apparaat spelen! Start gewoon je computer op en draai Steam zoals gebruikelijk - dan kan je SteamOS-apparaat die games regelrecht via je thuisnetwerk naar je tv streamen!


Ik weet niet in hoeverre dit met Non-steam games zou werken, of totaal niet. Maar dit betekend in ieder geval dat niet alles naar Linux geport hoeft te worden!

Edit: Iemand boven mij was eerder :/

Edit2: @himlims, waar heb jij gezien dat Uplay en Origin ook gaat werken via het streamen? Er staat duidelijk dat op de Windhoos pc steam eerst gestart moet worden...

[Reactie gewijzigd door sw3at op 8 november 2013 10:36]

Goed nieuws voor het nog te verschijnen SteamOS. En als de game inderdaad begin komend jaar voor SteamOS uitkomt, zoals het artikel beweert, mogen we daar dan uit lezen dat SteamOS zelf tegen die tijd ook beschikbaar is?
Ik denk dat je dat goed hebt ingeschat; het kan natuurlijk niet zo zijn dat games wel uitkomen (en te kopen zijn) maar dat er geen OS is waar het op draait.

Wat ik zeer interessant vindt om later te lezen; hoe ziet het eruit in de huiskamer? Kan me zomaar voorstellen dat de maximale resolutie voorlopig 1920x1080 is (voor FullHD TV's) maar afhankelijk hoe ver je van je TV zit, zie je dus meer/minder aan pixels, ondertitels, pop-ups, etc.

Persoonlijk heb ik soms al moeite om standaard-meldingen van Windows (op mijn XBMC) te lezen vanaf 3.5m op een 55" 1080p TV. Gelukkig ken ik alle meldingen ondertussen wel (ben Windows gecertificeerd) maar duidelijk is anders en zeker als je als hobby hebt om allerlei themes, icons en andere zaken te laten zien.
Een beetje developer leest natuurlijk of de schermgrootte in inches uit, of maakt de UI op zn minst aanpasbaar. Valide vraag overigens, maar de standaard meldingen van windows zijn niet gemaakt op gebruik vanuit je luie stoel 4 meter verderop. Steam OS is met die setting in gedachte ontworpen.

Dat allerlei genres een plekje hebben in de huiskamer blijkt wel aan wat er allemaal te koop is voor de consoles.

Fingers crossed voor early 2014 release :) ben benieuw wat valve er van weet te maken!
Juist de standaardmeldingen zijn prima te vergroten. Het zijn de niet-MS programma's die niet mee schalen. Ik heb op mijn HTPC de instelling op 150% staan en dat werkt ideaal. Met google chrome kan je ook makkelijk inzoomen, waardoor browsen op de TV ook prima gaat.
Helemaal correct natuurlijk :) . Draai hier zelf nog een XP machine en heb het bij anderen op windows 7 kunnen gebruiken (ik bedoel op bank -> tv-afstand) maar imho, mooi is anders.
Denk dat ik een steambox ga halen voor onder de tv, kan mooi mijn XBMC htpc vervangen
Grappig want er is nog niet zoiets als een SteamBox; hoogstens dat er minimale eisen zijn gesteld aan partners die hardware-configuraties willen gaan bouwen voor het installeren van SteamOS en het spelen van bepaalde games op bepaalde resoluties/fps.

Een SteamBox, zoals te lezen is op de site van Steam is gewoon een PC met een bepaalde hoeveelheid geheugen, een bepaald minimaal type GPU en CPU.

Daarnaast is er weinig bekend of XBMC op SteamOS gaat draaien; het artikel hierboven zegt precies het omgekeerde: als iets op SteamOS draait, draait het op elke Linux-distro. Maar dat impliceert niet dat de Linux-versie van XBMC op SteamOS gaat draaien.
Erg jammer dat ze niet meer tijd in de AI gestoken hebben. Bij vorige versies was dat ook al vaak een teleurstelling. Voor mij is dat toch de kern van het spel. Is het nou zo moeilijk om dit goed te krijgen? Hopelijk komt er een patch of een editor.
Dit is gewoon de killer game die Linux als gaming platform een boost gaat geven ....
Hoezo killer game? Ik ben wel enigszins bekend met de Total War series maar als een game "maar" 800.000x verkocht wordt in 2 maanden, weet ik niet zozeer of je dat kan classificeren als killer game.

Als de game dan ook op een nog onbepaald tijdstip moet uitkomen voor een "unproven" platform, kan ik me niet indenken dat TW:R2 ineens miljoenen keren vaker verkocht gaat worden.
Mooi, meer naar linux.
Ik hoop dat ik volgend jaar windows van mijn pc af kan gooien (of iig alleen houden voor de spellen van nu)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True