×

Total War: Rome II - Het kwam, zag en...

Door , 103 reacties

Teren op oude glorie

Teren op oude glorie

Vanaf het moment waarop de game voor het eerst werd aangekondigd was Total War: Rome II een zekerheidje. The Creative Assembly heeft met zijn langlopende Total War-serie inmiddels een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd en met Total War: Rome II liet de ontwikkelaar de serie bovendien terugkeren naar de setting van het beste spel uit de reeks. Rome: Total War geniet een bijna legendarische status. Aan die standaard voldoen lijkt bij voorbaat ondoenlijk.

Toch heeft de deels Britse, deels Australische studio alle 'wapens' in huis om het zelfs beter te doen dan ooit. Rome: Total War stamt immers alweer uit 2004 en inmiddels heeft de franchise een ware metamorfose ondergaan. Dat is gepaard gegaan met diverse goede toevoegingen. Met Total War: Rome II doet The Creative Assembly er nog een schepje bovenop; diverse nieuwe features moeten dit de soepelst spelende Total War-game maken.

Toch betekent de terugkeer naar Rome ook dat sommige features die in voorgaande jaren met veel bombarie werden gebracht, nu weer van het strijdperk verdwijnen. Doordat de Romeinse tijd veel langer duurde dan het tijdperk waarin Total War: Shogun 2 zich afspeelde, verlopen beurten in het spel bijvoorbeeld niet meer in vier seizoenen, maar in jaren. Dat betekent dat er geen seizoenen meer in het spel zitten. Daar zal echter niemand een traan om laten, gokken wij. Wat er ook moge ontbreken, het wordt ongetwijfeld eenvoudig gecompenseerd door de herkenbaarheid die de setting met zich meebrengt. Total War-veteranen zullen zich hun formaties met rijen Urban Cohorts nog wel herinneren. Dat soort units kom je natuurlijk weer tegen en alleen dat al geeft Total War: Rome II een voorsprong op zijn voorgangers.

*