Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

In veel opzichten was Total War: Rome II het 'magnum opus' van The Creative Assembly. De studio leek al zijn ervaring en alle geleerde lessen in een keer toe te passen bij de terugkeer naar Rome, de setting die al eerder zoveel succes had opgeleverd. Niet voor niets was en is de eerste Rome: Total War de populairste Total War-game ooit. En juist daarin ligt de crux. Total War: Rome II heeft die populariteit eigenlijk niet kunnen evenaren. Misschien wel wat de verkoopcijfers betreft, maar met het oog op de waardering binnen de community? Nee.

Laat er geen misverstand over bestaan dat in een ultieme ranglijst der Total War-games Rome II niet heel lang na de eerste Rome zal komen, maar van een onderlinge strijd is dus geen sprake. Dat komt vooral doordat Rome II op details te veel afweek van zijn voorganger. Niet dat het spel daarom meteen minder goed was, maar het gevoel klopte niet. De over het algemeen redelijk vocale Total War-community liet dat The Creative Assembly ook weten, en wie de ontwikkelaar een beetje kent, weet dat er op die momenten meestal goed geluisterd wordt. Daarom is het bijna voorspelbaar dat er veranderingen op handen zijn.

Dat begon al met de inmiddels verschenen uitbreiding voor Total War: Rome II. Het dlc-pakket dat de Augustus-campagne toevoegt aan het spel geeft spelers direct al een nieuwe campagne, met als belangrijkste ingrediënt meer strijd tussen de Romeinse legers onderling. Juist dat element ontbrak een beetje in het hoofdspel. Wanneer Marcus Antonius, Augustus en Lepidus echter tegenover elkaar komen te staan in de strijd om wie de eerste keizer van Rome zal worden, zijn gevechten niet te voorkomen.

Maar er is meer nieuws onder de zon. Toen Tweakers onlangs door The Creative Assembly werd uitgenodigd om naar Londen te komen voor een toen nog geheime presentatie, vreesden we er even voor dat we simpelweg die al aangekondigde Augustus-campagne voorgeschoteld zouden krijgen. Maar er bleek meer aan de hand. Na een korte blik op wat dat dlc-pakket te bieden had, deden de ontwikkelaars hun nieuwste, geheel op zichzelf staande game uit de doeken, die door de studio een 'stand-alone expansion' voor Total War: Rome II wordt genoemd. De titel? Total War: Attila.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter

Lees meer over



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True