Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Creative Assembly gaat nieuwe dlc uitbrengen voor Total War: Rome II die een drietal facties uit de Balkan beschikbaar maakt voor zowel de single- als de multiplayer. De komende Pirates and Raiders-dlc gaat 7,49 euro kosten.

De nieuwe dlc is aangekondigd in de nieuwste Rally Point-aflevering van The Creative Assembly. De nieuwe facties zijn de Tylis, Adriaei en het Odrysische-koninkrijk. De Tylis-factie is een Keltische factie waarbij het vooral draait om zijn infanterie, de Adriaei is een Illyriërsche factie wiens focus vooral ligt op schepen en varen en het Odrysische-koninkrijk is een Thracische factie waar de nadruk vooral wordt gelegd op boogschutters en plunderen. Het culture pack brengt ook de Baltische cultuur naar Rome II; speciaal aan deze cultuur is dat de bevolking gelukkiger wordt, naarmate de speler in oorlog is met een andere factie. Met hoe meer facties de speler in oorlog is, hoe gelukkiger de bevolking.

Naast de nieuwe dlc komt CA binnenkort ook met een update die nieuwe gratis content toevoegt aan Rome II, zoals een nieuw historisch gevecht, de slag bij Pydna. Ook zal de Getae-factie speelbaar worden in zowel single- als multiplayer. Bij die factie ligt de nadruk op shock cavalary. De nieuwe dlc en update komen ergens in de aankomende weken beschikbaar.

Total War: Rome II Pirates and Raiders

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

De Creative Assembly heeft dankzij de vele patches (die nog steeds doorgaan) het spel speelbaarder gemaakt. De laadtijden zijn minder lang en vooral het wachten op je beurt is flink in tijd teruggebracht. Dat er nieuwe facties bijkomen is altijd leuk, zolang de balans maar blijft. Het is wel fijn dat er DLC blijft komen voor Rome 2, het is tegenwoordig een heerlijk spel waarin ik mezelf nu al aardig wat uurtjes heb kunnen vermaken.
Ik keek uit naar ROME 2, heb vaak zitten denken om het te pre-orderen in collectors edition.
Tot op de dag van vandaag heb ik het niet gekocht en ik ben er blij om ook. Jongens ging ik kwaad geweest zijn toen ik het spel begon te spelen om erachter te komen hoe zwaar ik in het zak was gezet.

De bugs zijn er wel wat uit maar ik verwachte een diep politiek systeem. Nog veel dieper dan pakweg Medieval 2 waar ik op den duur besloten had Rome aan te vallen. Vanaf dan was het Paus doet moeilijk? = Paus is dood. Een episch gevecht om Rome te krijgen met zware risico's, als ik niet meteen won ging heel mijn rijk moeilijk doen vanwege slechte public order.
How far will you go for Rome? Gewoon beginnen spelen met Rome blijkt het antwoord te zijn. Politiek heeft 0.0 invloed op de game en het lijkt erop alsof ze op een gegeven moment hebben gezegd, nah, zonder politiek zal het ook wel lukken en je nu nog met een of ander restant te maken hebt van wat ooit een poging moest zijn.

De game legt limieten op naar hoeveel leger en special units je kan halen afhankelijk van hoe groot je rijk is. Wat is dat nu weer voor zever? Ik beslis toch zelf wel hoeveel ik nodig heb en hoeveel ik mij kan permitteren (immers units kosten ook geld om te onderhouden). Of als ik nu met veel spions wil spelen, waarom kan ik dat dan niet? Ahja omdat ze het simpeler willen maken in de gedachte dat een breder publiek het dan gaat spelen en meer gaat opbrengen. Nu word je bij het handje genomen om stapje per stapje te gaan. Moest je dit soort zever dan nog kunnen uitzetten maar nee hoor.

De AI hebben ze ondertussen gepacht maar op de hoogste moeilijkheidsgraad zitten ze nog steeds te cheaten dat het geen naam heeft. Een kleine factie die als ik de diplomatiek mag geloven zo goed als blut is maar toch legers spawnt in een onmogelijk tempo en heel dure mercenaries zit te huren. Dat ze de AI een beetje laten cheaten om genoeg weerstand te geven, kan ik inkomen maar het is weer alle remmen los. Een zeg maar heel simpele manier om de AI "beter" te maken op de hoogste moeilijkheidsgraad maar meteen ook een manier die het spel kapot maakt.

Buiten dat schepen mee kunnen vechten in een land battle heb ik niets gezien van nieuwe functionaliteit. Meer nog het voelt kaal aan, niets van tactische punten, geen sea routes om te saboteren. Resources doen er ook niet toe buiten food (iron, wool, etc). Je begint gewoon ergens op de map en je neemt gewoon de ene stad na de andere in, liefst zodat je volledige gebieden hebt en thats it.

Ik werd meer diepgang belooft maar het blijkt het tegengestelde te zijn. En zelfs tot op vandaag trekken sea battles op niets. En ik had gehoopt dat je met siege wapens vanop schepen zou kunnen schieten op de walls en gates en wat kreeg ik? Vanop de boot doen ze niets en als ik ze liet uitstappen had ik 10 mannetjes staan zonder siege weapons. Kansloos.

Ik ben blij dat jij je kunt vermaken maar van mij kunnen ze doen met hun DLC wat ik denk dat ze ermee mogen doen.
- Zever? Het is toch perfect logisch (en realistisch!) dat een beperkt aantal gebieden maar een beperkt aantal troepen kan leveren. Het oude systeem, waar een enkele provincie in theorie duizenden units kan leveren (enkel beperkt door bevolkingsgrootte, maar die groeit aardig aan in steden) was totaal absurd.

- Mercenaries huren als je failliet bent is niet meteen onrealistisch, een staat kan toch perfect enige tijd in deficiet functioneren? Opnieuw niet onrealistisch.

- Dat je een paar bootjes op een route kon zetten en die 'blokkeren' sloeg ook gewoon nergens op. Het huidige systeem, waar je handel wel kunt verminderen door piraterij benadert de realiteit veel beter.

- Resources spelen een grote rol in de winst uit trade, maar het zou fijn zijn als ze ook wat meer functies hadden in je rijk (cfr. Shogun II).

- Je kunt met schepen met zware siege weapons wel degelijk muren aanvallen.
- Je kan nog altijd duizenden tropen uit 1 provincie halen, daar verandert het systeem niets aan. Je kan echter als kleine factie in totaal maar een beperkt aantal units recruiten. Echter als kleine factie heb je ook maar limited funds waardoor je sowiezo al beperkt was om legers aan te maken en vooral om ze te onderhouden. Het nieuwe systeem legt je limieten op die onnodig zijn en je beperken in strategische keuze.
Als ik als kleine factie nu wil kiezen voor spotgoedkope maar 2 keer zoveel legers? Zolang mijn economie het aankan waarom niet?
Nu neemt men je gewoon bij het handje, immers dit was een eerste valkuil voor newbies, teveel legers waardoor ze teveel uitgaven aan onderhoud waar een ervaren speler enkel de legers zet die hij nodig acht en die gebruikt worden.

-Het gaat hem erom dat de AI duidelijk zit te cheaten op de hoogste moeilijkheidsgraad.
Een provincie kan doorgaans maar 3 units per beurt aanmaken. En als je al blut bent om dan en een full gewoon leger te spawnen en dan nog een full mercenaries leger te spawnen kan gewoon niet. En dan denk je dat mercenaries leger onderhouden kost gigantisch veel geld dus ze hebben geen inkomsten meer zolang dat leger rondloopt, niets van! Overigens dat de AI cheat op de hoogste moeilijkheidsgraad is altijd al zo geweest maar dat maakt het extra sneu als het er terug dubbel en dik opligt.

- Je blokkeerde de route maar gedeeltelijk tenzij je veel schepen had vroeger. Op dat vlak is er niets veranderd. Maar je hebt wel een punt daar.

- Wat extra winst uit trade, ja dat is waar maar dat is het dan ook wel weer. Er is geen drive om bijvoorbeeld copper te gaan halen. Dat bedoel ik dan ook met die sea routes, dat waren tenminste strategische punten die je moest verdedigen. Je moest een zeemacht oprichten wilde je trading over water een boost geven, nu moet je niets, gewoon volgende stad aanvallen.

- Zou kunnen, schepen hebben gigantisch veel bugfixes gekregen maar ze zijn nog steeds waardeloos waardoor ik ze de laatste keer dat ik het gespeeld heb niet veel aandacht heb gegeven.

Al bij al is Rome 2 buiten de bugs om een stap terug in de serie. En nu de gigantische hoeveelheid bugs er wat uit zijn komen ze met wat extra facties af om nog eens langs de kassa te passeren. Nu moeten ze geen DLC maken, nu moeten ze het spel dieper maken met om te beginnen een politiek systeem dat ergens in de buurt komt van wat ze origineel belooft hadden.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 23 mei 2014 19:00]

- Klopt, maar het aantal troepen dat je kan hebben is nu eindelijk gebonden aan de grootte van je rijk, zoals het ook in het echte leven gaat. Limieten zijn deel van het leven, of dacht je dat een antieke heerser geld als enige beperking op zijn militaire macht had? Je economie kan misschien X aantal soldaten aan, maar je moet ze nog uitrusten en voeden en toch nog genoeg burgers overhebben om aan landbouw en ambacht te doen.

- De enige situatie waarin hele legers ineens spawnen is bij opstanden (facties die weer opstaan). Ook dat heeft historische precedenten: een afgeztte leider die veteranen en boeren rond zich verzamelt en zo snel een leger op de been heeft.

- Als je nu je trade routes (over land en over zee) niet beschermt kun je er donder op zeggen dat de AI ze zit te raiden, of erger nog je havens blokkeert. Daar verandert dus niet veel.

- Schepen konden al stadsmuren aanvallen sinds dag 1 dacht ik, er is zelfs een achievement voor.

De weg die ze sinds Empire zijn ingeslagen bevalt me wel: technologie, een uitgebreider systeem van handel en diplomatie, een AI die wat onvoorspelbaarder is en vooral een economisch systeem dat veel logischer werkt.

Anderzijds mocht de moeilijkheid wel een tandje hoger, maar dat is altijd al zo geweest.
-Het is logisch dat een bepaald gebied een bepaald aantal troepen kan leveren maar het zou fijn zijn (voor het spelplezier) als dat aan de economie is gekoppeld (upkeep) en niet een simpele regel: ''max. X legers (maximum is/was 6 volgens mij)''.

- Niet onrealistisch maar het is wel vreemd als een kleine stadstaat beurt naar beurt legers oppompt. Helemaal omdat jezelf aan het begin net 2 a 3 legers als max ''mag'' hebben. De gevechten werden daardoor vrij betekenisloos.

- Het benadert de realiteit misschien beter maar vergroot het ook de spelplezier? Vooral early game is een marine volstrekt onnodig omdat je toch snel met je normale legers naar een eilandje vaart.

- In mijn spelevaring speelde resource niet echt een grootte rol. Geld had je zat, het enige waar je op moest letten was squaler.

Rome II was:
Teveel gehyped
Slecht afgewerkt (performance en spelsystemen zoals politiek)
Versimpeld (zowel de gevechten als stedenmanagement),
Slecht modbaar.
Verkeerde engine voor melee gevechten, geen unit collision
Gevechten gaan naar mijn idee veel te snel.
Het civil war systeem was overigens ook vrij ''apart''.
Siege's AI was aan het begin soms afwezig.
AI was matig (in ieder geval niet de beloofde verbeteringen)

En persoonlijk was het (ondanks de fantastische setting) gewoon minder leuk dan alle andere Total War games (ik heb ze allemaal afgezien van de originele Shogun). Geen idee waar dat precies aan lag maar ik heb er weinig plezier aan beleefd. De release (en patches) van Empire waren ook rampzalig maar ondanks dat heb ik veel plezier beleefd aan het spel. Pathfinding was af en toe een hel maar het was spannend, boeiende gevechten uitgebreide setting. De legers voelde wat rauwer, Rome II speelde je bijna met een zonnebril zoveel glinsters op je scherm.

Deze DLC zou ik sowieso pas aanschaffen in een steamsale. Vrij misselijk dat Sega al DLC begon uit te brengen voordat de core mechanics fatsoenlijk werktte. De enige reden omdat te stoppen is het gewoon pas te kopen met een gruwelijke korting.

[Reactie gewijzigd door Koekfabriek op 23 mei 2014 18:49]

- Echt logisch en realistisch zou een koppeling aan landbouwopbrengsten zijn, dat was veel doorslaggevender dan je financiŽn in de premoderne tijd. In zekere zin is aantal provincies onder je controle daar een goede proxy voor.

- Kleine facties zijn defensief ingesteld. Binnen je eigen domein kun je snel grote hoeveelheden militie oproepen, dat is historisch gezien correct.

- Imo: ja. Realisme is in Total War de belangrijkste component van het spelplezier.

- Civil war is iets dat je als speler moet vermijden, net zoals een echte heerser.

Ik deel je kritiek op de siege AI, maar dat is een oud zeer (Medieval II was dramatisch op dat vlak, hele eenheden raakten vast in siege towers). De moeilijkheidsgraad mocht hoger, maar ook dat is een oud zeer in de reeks.
Ik heb het al een tijdje niet meer gespeeld. Doet de A.I. tegenwoordig WEL iets als ze je belegeren? Of hobbelen ze nog steeds een beetje doelloos rond buiten je muren wachtend om afgeschoten te worden?
Als ze infanterie en archers hebben, gebruiken ze die tamelijk verstandig. Alleen het idee je cavalerie te laten afstappen hebben ze nog niet helemaal beet...
Die 7,49 is een koopje als je het mij vraagt. De meeste dlc's bij andere games gaat toch wel richting de 15 euro. Het zou wel fijn zijn als het rammen van schepen nu wat gevarieerder is gemaakt.
Sorry, maar 7,50 voor 3 facties vind ik wel heel erg gortig.

CA is helemaal gek geworden met de DLC cultuur, elke nieuwe factie word je voor grof geld verkocht en dat vind ik een beetje belachelijk.

Ze waren al bezig tijdens Shogun 2, maar toen kwamen ze met echte expansions zoals Fall/Rise of the Samurai, die het hele tijdperk veranderden.

Noem mij oudbollig, maar ik vind toch echt dat Medieval 2 nog het volste spel van de hele reeks is geweest. 350 jaar speeltijd, erg veel mod support, veel factions, veel tech enzovoort.
En de prijs werd niet 3x zo hoog gemaakt door naderhand nog ''factions'' te verkopen.

WYSIWYG ten top, maar ik heb er uren fun aan gehad en geen enkele crash gehad.

Ik heb RTW2 gespeeld, en met het spel is niks mis mee. Maar de marktstrategie van Creative Assembly vind ik eerlijk gezegd misselijk geworden.

Dus ik blijf maar bij MTW2 + Clouds Across Europe mod...
Medieval II had geen werkende diplomatie, geen technologie, een relatief domme AI en een vaak onbegrijpelijk werkend economisch systeem.

Qua diepgang is men sinds Empire een paar tandjes hoger geschakeld...

De DLC hoef je niet te kopen, je mist niets door niet met een bepaalde factie te kunnen spelen.
"Het culture pack brengt ook de Baltische cultuur naar Rome II; uniek aan deze cultuur is dat de bevolking gelukkiger wordt, naarmate de speler in oorlog is met een andere factie. Met hoe meer facties de speler in oorlog is, hoe gelukkiger de bevolking."

Dat is toch niet de uniek, de Iceni hebben het ook al...
Ik meen daarnaast ook dat het hier niet om de Baltische cultuur gaat, maar om de Balkan. Maar dat is meer een tekstuele fout in het Tweakers-artikel, denk ik.

Edit: Voor de volledigheid, source: http://store.steampowered.com/app/273381/

[Reactie gewijzigd door Twam op 23 mei 2014 16:44]

Dat zou me ook logischer lijken, gezien de nieuwe facties op de Balkan liggen. Maar er zijn wel een paar Baltische (niet-speelbare) facties in het spel, dus het kan in principe ook.
En nog steeds is de game niet gefixt. De bugs zijn er grotendeels wel uit ondertussen, maar de gameplay bevat allemaal van die kleine foutjes en systemen die maar half uitgewerkt zijn (het hele politiek systeem heeft bijvoorbeeld echt 0 impact op de gameplay en is alleen maar irritant), en balans is ook ver te zoeken (het limiet dat je hebt aan legers zorgt ervoor dat een factie met maar 1 regio net zoveel legers kan hebben als een factie met 7 regios, en dan heb je veel meer grond om te verdedigen). Dat soort kleine dingen maken deze game gewoon niet leuk om te spelen.
De limiet aan legers is net een goede feature; het vermijdt de situatie van Rome I en Medieval II, waar kleine facties (en de alomtegenwoordige 'Rebels') meteen onder de voet werden gelopen. In Empire en Shogun II had je overigens ook al kleine facties met grote legers, en dat maakte het spel een stuk uitdagender - en realistischer.

Het politiek systeem is op hogere moeilijkheidsgraden echt wel nuttig. Je wilt met een gemiddelde factie echt niet met iedereen in oorlog liggen.
Ja, maar ze kunnen het beter door de financien limiteren. Bij Total War krijg je heel snel dat je genoeg geld hebt om je er nooit meer zorgen over te hoeven maken. Bij bijvoorbeeld Civilization is dat niet het geval.
Rebels zijn rebels. Kleine afvallige facties.. Ik vond dat juist goed in RTW en zeker in MTW2. Ze hebben nooit enorme aanhang gehad, en soms was het weer van "ah damn, ze hebben weer m'n generaal uitgekocht/omgehaald.". Als ik de RTW2 filmpjes kijk, dan voel ik daar niet die betrokkenheid bij. Zoals ik al bij Shogun2 had. Maar dat kan aan mij liggen.

in MTW2 kan ik me echt inleven in de hele epos. Ik zie een verhaal op de map gaande. Uitereaard ook bij RTW.
Maar de chaotische battles in RTW2 zijn echt een dooddoener.
In RTW en MTW2 waren Rebels naamloos, namen ze amper initiatief en werden ze onder de voet gelopen door de 'echte' facties. Bovendien maakten ze het spel bijzonder onrealistisch: waar zijn de tientallen kleine Europese staatjes die in die periode behoorlijk wat invloed hadden?

Al die kleine facties verbeteren het spel enorm. Ze maken de kaart immers een pak realistischer en nemen het gevoel dat je speelt in een steriele, vereenvoudigde wereld grotendeels weg.

Battles in het echt zijn gewoonweg chaotisch. In RTW en MTW2 was alles heel proper en braaf, maar erg realistisch was het niet.
Ik heb het een tijdje niet gevolgd en het forum topic is beetje dood ook.
Mijn vraag:
Is het allemaal al een beetje "tactischer" geworden op het slagveld?
Niet 1000 man die op de andere 1000 man afrennen?
Dat was de eerste indruk die ik kreeg van de ECHTE filmpjes van spelers op YouTube.
Daarom heb ik 'em tot op heden nog steeds niet gehaald.

Ik was zo blij met al die filmpjes van de kreatieve assembleerders VOOR de release, en kon echt niet wachten.
Maar toen ik die battles van mensen die het spel speelden zag, 1 grote chaos.

Ze zitten al bij update 12, of zo? Allemaal minstens 1GB.
OMG! Dat duurt uren om binnen te halen. (hier dan)
Zeker op hogere moeilijkheidsgraden is de AI een hoop tactischer dan in oudere TW's. Vroeg in het spel wanneer je enkel maar lichte infanterie en wat slingeraars hebt, kun je natuurlijk niet anders dan er een beetje opaf stormen. Maar vanaf je een wat diverser leger hebt, doet de AI best interessante dingen. Ze maken verstandig gebruik van schepen, hoogteverschillen en de sterktes en zwaktes van verschillende eenheden. Enkel siege battles blijven wat problematisch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True