×

De proloog van Total War: Rome II

Door , 37 reacties

Magnum opus

Meer, beter, groter, mooier en uitgebreider: Total War: Rome II moet in alle opzichten een nieuwe standaard zetten binnen de langlopende franchise van The Creative Assembly. Voor het eerst stelde de studio een team van meer dan honderd mensen samen om aan de game te werken. Het budget ligt veertig procent hoger dan bij welke andere Total War-game dan ook en de totale speelmap is vier keer groter dan de kaart waarop Total War: Shogun 2 werd gespeeld. Total War: Rome II belooft het 'Magnum opus' van The Creative Assembly te worden.

Hoewel de ontwikkelstudio de laatste jaren onmiskenbaar veel heeft bijgeleerd en de Total War-games dus steeds beter en completer zijn geworden, zullen veel fans van de franchise toch nog steeds de mooiste herinneringen hebben aan Rome: Total War. Het spel was destijds het eerste Total War-spel waarin legers zich vrij over de spelmap konden bewegen en het bood zowel in de single- als multiplayer een spelervaring die volgens velen door geen enkel ander Total War-spel is geëvenaard.

Het enige spel dat vooraf een kans heeft om die status wel te evenaren is simpelweg de directe opvolger ervan. Logischerwijs profiteert Total War: Rome II van de populariteit van de setting en van het succes dat het origineel al had. Daarnaast lift het spel ook mee op de stappen die de franchise in het verleden al heeft gemaakt. Dat zagen we zelf kort voor de E3 al, toen we op bezoek waren bij The Creative Assembly in Engeland en voor het eerst zelf een gevecht mochten spelen.

Dat bleef toen echter beperkt tot één kort gevecht, en eigenlijk zegt dat vrij weinig over een spel als Total War: Rome II, waarin je makkelijk vijftig of meer uur investeert en waarbij minstens net zo belangrijk is wat je op de campagnemap doet als op het slagveld. Onlangs waren we te gast in Rome, tijdens een evenement dat werd gehouden in het studiocomplex waar HBO's Rome is opgenomen. In deze sfeervolle omgeving kregen we voor het eerst de kans om de singleplayer-modus van het spel wat uitgebreider onder handen te nemen.

*