Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

Valve heeft aangekondigd stappen te ondernemen om CS:GO-goksites tegen te gaan. Dergelijke sites overtreden volgens Valve de regels voor het gebruik van de api van in-game trading. De sites bestaan al langer, maar tot nu toe deed de Steam-ontwikkelaar niets.

Volgens Valve zijn de goksites in overtreding, omdat ze geautomatiseerde accounts aanmaken die via de api dezelfde web calls maken als individuele gebruikers. Dat is volgens de maker van Steam zowel tegen de regels van de api als de voorwaarden voor het gebruik van Steam.

Valve gaat CS:GO-goksites vragen om te stoppen met hun activiteiten en overweegt juridische stappen als ze weigeren. "Gebruikers zouden deze informatie in ogenschouw moeten nemen als zij hun in-game items en ruilactiviteiten beheren", aldus Valve.

Op CS:GO-sites kunnen Steam-gebruikers gokken met wapenskins uit Counterstrike, iets dat mogelijk is sinds Valve in 2011 een api maakte voor het ruilen van in-game items. De CS:GO-goksites kwamen recentelijk in het nieuws, omdat zij zich in een rechtszaak moeten verdedigen tegen aantijgingen dat zij gokken promoten bij minderjarigen. Twee populaire YouTube-vloggers bleken eigenaar van een goksite die zij promootten in hun eigen video's, zonder erbij te zeggen dat zij betrokken waren bij het bedrijf. De aanklagers noemen Valve ook in die rechtszaak, omdat de ontwikkelaar het 'illegale gokken' zouden stimuleren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

Maar niet voordat ze er een hoop aan hebben verdiend. En dan nu even de voorwaarden laten uitspitten door een jurist om van de negatieve vibe af te komen. Maar de centjes zijn in de pocket.

Als er echt zoveel mee verdiend is zou ik als site een dikke advocaat inhuren. Want Valve deed vrolijk mee met deze hype.
De goksites werken inderdaad door geautomatiseerd transacties te doen als een Steam gebruiker. Dit was de enige manier om zoiets te implementeren en ze moesten om allerlei beperkingen heen werken zoals maximum aantallen transacties per dag en dergelijke. Het was dus altijd wel duidelijk dat dit niet echt de intentie was van de API, en iedereen wist dat Valve elk moment het recht had om er een einde aan te maken.

Het rare was dat Valve dit steeds allemaal willens en wetens toeliet. Het beeld wat ik had van Valve was altijd wel dat ze overwegend het 'juiste' deden, maar in dit geval werd dat toch overschaduwd door al het geld wat er wordt verdiend aan de verkoop van skins. Ze lieten het dus veel te lang doorgaan, wachtend op zo'n moment als dit dat er weer een of ander schandaal omtrent het gokken opduikt en/of ze aangeklaagd worden en het uit de hand dreigt te lopen. Het zal ongetwijfeld de moeite waard blijken te zijn geweest. Aangezien ze ook 1 stap verwijderd zijn van het daadwerkelijke gokken hebben ze wel keihard gecasht maar zal de boete of schadevergoeding meevallen.
Valve is hier mee begonnen.
  • In cs:go krijg je "cases" met wapens er in.
  • Valve verkoopt "case keys" voor 2.50 euro per stuk.
  • Met die case keys unluck je de cases in een slotmachine (!!). Zie bijvoorbeeld hier voor een indruk van de interface.
Het lijkt mij duidelijk dat Valve opzettelijk een gokdienst heeft opgezet op een platform
dat zich grotendeels richt op minderjarigen.

... :/

De goksites zijn niet veel erger, behalve wat oplichterij op youtube.

[Reactie gewijzigd door tmnvanderberg op 14 juli 2016 10:51]

Geld vragen voor een product waar je random iets uit krijgt is geen gokken, natuurlijk is het wel een gok wat je krijgt. De A-team plaatjes van vroeger werkte op precies hetzelfde principe en puur gericht op kinderen.

Iets er uit laten zien als een gok machine is ook geen gokken, een potje pokeren is geen gokken, als er geld op het spel staat is dat het wel.

Waar het uiteindelijk fout gaat bij Valve is dat je het kan omzetten naar een digitale currency die je alleen bij Valve kan uitgeven voor andere items of games. Als ze die optie weghalen is het geen gokken meer.
Maar dat laatste is nog steeds het geval, en essentieel is het daarmee niet anders dan een slot-machine waar je een euro ingooit: misschien krijg je wat, meestal niet. De lijn tussen cases openen en gokken is echt heel erg dun, vooral omdat je ook op bepaalde sites de skins kan verkopen voor echt geld.

Als jij 2,50 betaalt voor een key, daarmee gokt, een goede skin wint en die verkoopt voor echt geld zodat je uiteindelijk 100 euro op je rekening hebt, is dat met wat omwegen exact hetzelfde als gokken in een casino. Vooral omdat wat je kan vinden varieert in prijs van een paar cent, tot wel duizenden euros.
"een slot-machine waar je een euro ingooit: misschien krijg je wat, meestal niet. De lijn tussen cases openen en gokken is echt heel erg dun, vooral omdat je ook op bepaalde sites de skins kan verkopen voor echt geld."

Het verschil is, bij Valve krijg je altijd wel iets. Is de skin die je krijgt altijd meer waard dan de key die je heb moeten kopen, nee over het algemeen niet.

Het probleem vindt ik hem meer in de third party sites zitten, zij kunnen de boel frauderen.

Ik ben nog wel van mening dat kinderen (jonger dan 21, mwah misschien 18) hier geen toegang tot horen te hebben. (klopt dit stukje zin wel? haha)
Je betaald voor iets, waar je gegarandeerd iets uit krijgt. Of het iets is met veel/weinig waarde kom je pas achteraf achter, maar je krijgt in ieder geval altijd wat.

Als dat gokken zou zijn, zou het kopen van een Kinder suprise ei ook gokken zijn 8)7
Behalve dat Kinder geen marketplace heeft opgericht waar je jouw speeltje kan "verkopen" voor digitale credits die enkel in de Kinder store uit te geven zijn, maar voor het gemak wel in jouw lokale munteenheid uitgedrukt wordt. Die credits in de store worden vervolgens ook weer netjes omgerekend naar andere valuta waardoor het eigenlijk geen credits maar gewoon geld is.

Vervolgens heeft Kinder ook geen API waardoor externe sites eenvoudig die surprise zonder schijnheilig te doen over "credits" gewoon die dingen omzetten in keiharde euros.

Deze externe sites werken vooralsnog gewoon voor het verkopen van skins gezien het geen gok sites waren.
Gokken met geldvervangers is nog steeds gokken.

Een oude indianentruuk bij biljart gebruikt bijvoorbeeld borrelnootjes. Dan spreek je af dat een nootje vijf euro is. Er is niet duidelijk sprake van gokken dus de politie klaagt niet en de kroegeigenaar gooit je er niet uit.

Het is toch gokken!
Gokken met geldvervangers is nog steeds gokken.
Alleen als je die geldvervangers achteraf omzet in daadwerkelijk geld. Als wij om borrelnootjes biljarten en ze achteraf opeten ipv. omzetten naar euro's dan is het geen gokken.

Het is een beetje als Magic: The Gathering. Je kon uit je pakje van een paar euro een Black Lotus trekken die nu duizenden euros waard is. Als je echter dozen en pallets open trekt dan ga je geen geld verdienen tenzij je een handelaar bent. Is Magic daardoor een gok spel? Nee. Faciliteert WotC gokken? Nee. Er zijn alleen wat gekken die veel geld geven voor bepaalde kaarten.
Pokeren op zichzelf (met of zonder inzet) is geen gokken. Dit omdat de uitkomst van een potje te beinvloeden is en omdat de "mindere" hand kan ook winnen door middel van bluffen. :)

Verder ben ik het totaal eens met je.
Het lijkt mij duidelijk dat Valve opzettelijk een gokdienst heeft opgezet op een platform
dat zich grotendeels richt op minderjarigen.

Ja maar hallo, het spel is toch 18+ of mis ik iets?
Al zouden er blote borsten worden afgebeeld in de menu van het spel dan zou het ook gewoon kunnen, want het is 18+
Ouders moeten er voor zorgen dat de kinderen het spel niet gaan spelen ofte wel voor hun kinderen (die onder 18 zijn) verbieden.
Ehhmm waar op de store site staat dat het spel voor 18+ is?

Borderlands heeft bijvoorbeeld wel duidelijk een 18+ rating...
Heeft 5 minuten van mijn tijd gekost maar hier is het:
http://www.pegi.info/en/i...ike:%20Global%20Offensive

(Ja ja ik zie het, console versies, maar in principe hetzelfde spel.)

Offtopic:
want a laugh? - turn on low violence mode... enemies throw up hands and surrender when shot. steam>library>rightclick csgo>properties>launch options> "-lv"> laugh.
Dan nog is het totaal niet duidelijk op de site van het spel zelf. Of moet iedereen maar internet af gaan struinen of er misschien wel ergens een rating rond zwerft?
Als je het vergelijkt met de borderlands store page waar ik naar heb verwezen zit daar daar ook daadwerkelijk een age rating pagina voor waar je je leeftijd in dient te vullen.
Niets van dit alles is aanwezig op de steam store page van CS:GO, een spel van notabene Valve zelf!

Daarentegen ben ik het wel met je eens dat ouders ook beter op horen te letten wat betreft age correcte games, maar Valve maakt het er verdacht lastig mee bij CS:GO door helemaal niets te tonen...

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 14 juli 2016 13:50]

Die ratings betekenen alleen dat ouders mogen bepalen of hun kinderen het spel spelen. Ik zou het prima vinden dat mijn zoon van 16 zulke spellen speelt. Het is niet geweldadiger dan veel televisie. Overigens zijn de controles op dit soort dingen nul, iedere minderjarige kan die spellen kopen op steam.

Valve weet dat een groot deel van haar gebruikers minderjarig is. Toch besluiten ze een gokdienst te ontwikkelen voor deze doelgroep.

Overigens is internetgokken in veel landen sowieso verboden - gebruik maken van dit soort loopholes is erg dodgy. Het zou nog steeds erg dodgy zijn als er alleen maar achtienjarigen waren in cs:go.

[Reactie gewijzigd door tmnvanderberg op 14 juli 2016 14:12]

Richt op minderjarigen?

Sorry hoor maar dat is dus niet waar: https://gyazo.com/10a23b48a15178f5bfd79eada5eb53cb

Die goksites gaan echt nog wel een stukje verder. Persoonlijk ben ik ook betrokken bij het gokken. Niet op van die coinflip sites maar op de real life kampioenschappen die worden gehouden tussen de profs. (net zoiets als Toto voor voetbal en dergelijke).
Hiervan is de uitslag vrij moeilijk te manipuleren. Maar al die sites die een coinflip doen zijn zo rigged als maar kan.

Valve hun eigen systeem binnen CSGO vind ik nog door de beugel kunnen. Ondanks dat het misschien niet echt netjes is en gebruik maakt van een loophole (het is geen echt geld want dit geld kan Steam niet verlaten dus het is meer een soort "krediet"). Is het systeem gemaakt om mooiere skins te hebben binnen het spel. Niet veel anders dan bij CoD of Halo waar je tegenwoordig ook met microtransacties de wereld aan skins kan kopen door middel van "crates". Voordeel en direct het gevaar bij CSGO is echter dat deze WEL verkoopbaar zijn. Dus mocht ik over een poosje CSGO helemaal zat zijn. Dan verkoop ik al mijn meuk en koop ik er een mooi aantal spellen van.

Dit mes snijdt ongelofelijk aan 2 kanten. Dat is het hele probleem.
Valve hun eigen systeem binnen CSGO vind ik nog door de beugel kunnen. Ondanks dat het misschien niet echt netjes is en gebruik maakt van een loophole (het is geen echt geld want dit geld kan Steam niet verlaten dus het is meer een soort "krediet"). Is het systeem gemaakt om mooiere skins te hebben binnen het spel. Niet veel anders dan bij CoD of Halo waar je tegenwoordig ook met microtransacties de wereld aan skins kan kopen door middel van "crates". Voordeel en direct het gevaar bij CSGO is echter dat deze WEL verkoopbaar zijn. Dus mocht ik over een poosje CSGO helemaal zat zijn. Dan verkoop ik al mijn meuk en koop ik er een mooi aantal spellen van.
Als het puur om credits ging om andere skins te kopen, sure, maar je kan er dus ook games van kopen en voor gamers kan dat aardig in de centen lopen. Dus zo een goede skin verkopen via Steam zou betekenen dat je duizenden euros aan games kunt kopen over de jaren. Wellicht dat je iets meer uitgeeft aan games op die manier, maar je bespaart er RL cash mee die je weer leuk aan andere dingen kan uitgeven.
Je doet nu alsof de gemiddelde speler een paar duizend heeft in skins, dat is verre van waar.
Je moet erg ver uit je weg gaan om die PEGI rating te kunnen vinden, hij staat namelijk niet op de store pagina, ondanks dat erg veel andere games dat wel hebben. De store pagina van CS:GO is ook niet gebonden aan een leeftijdsrestrictie (wat heel erg veel andere games op Steam wel zijn).
Die Pegi rating word toch strak genegeerd door iedereen. Maar dat dat betekent dat de doelgroep (dat was de stelling) 14 jarige kids o.i.d. is. Is dan ook niet correct.

Mijn stelling is dus eigenlijk meer het probleem van leeftijdsgrenzen en "hoe moeten kinderen veilig internetten". Dan de "eigenschuld Pegi niet gelezen je bent de lul".

Denk dat dat een veel groter probleem in zijn algemeen is, waardoor dit gokken uberhaupt als probleem kon worden geboren.
Het probleem is dat iedereen denkt dat Valve de hele dag zit te controleren wat iedereen met z'n API doet, dat is gewoon niet haalbaar. Ze hebben dus waarschijnlijk pas sinds een paar dagen bewust zitten kijken naar de calls die ze van die site krijgen, waar ze nu uit concluderen dat de site gebruikers requests faked, wat dus niet mag.
Het probleem is dat iedereen denkt dat Valve de hele dag zit te controleren wat iedereen met z'n API doet, dat is gewoon niet haalbaar. Ze hebben dus waarschijnlijk pas sinds een paar dagen bewust zitten kijken naar de calls die ze van die site krijgen, waar ze nu uit concluderen dat de site gebruikers requests faked, wat dus niet mag.
Zelf speel ik geen CS, dus weet niet precies hoe het zit, maar ik krijg heel erg de indruk dat gokken behoorlijk populair was. Voor zover ik kan beoordelen moet Valve al heel erg lang van het bestaan van dit soort sites op de hoogte geweest zijn. Zodra je weet hoe het principe werkt is het makkelijk genoeg om te concluderen dat ze daarvoor gegarandeerd de API nodig hebben. En dan kun je gericht op zoek gaan naar wat ze precies doen en of dat binnen de regels valt, ook zonder de hele dag alle API calls in de gaten te houden.
"Het probleem is dat iedereen denkt dat Valve de hele dag zit te controleren wat iedereen met z'n API doet, dat is gewoon niet haalbaar."

Het is ingewikkelder dan dat. VALVe is (terecht) huiverig 'te controleren wat iedereen met z'n API doet', omdat ze daarmee een verplichtig scheppen om dat voortaan altijd te doen. Of, anders gezegd, doen ze het nu, en er gaat later ergens anders wat mis, dan kan hen nalatigheid verweten worden. Zelfde reden waarom, zeg, de KNP niet vrijwillig ierder telefoongesprek afluistert om te kijken of je wellicht een terroristische daad aan het voorbereiden bent: omdat je anders het risico loopt verantwoordelijk gehouden te worden wanneer je een fataal gesprek gemist hebt.

Dus, haalbaar of niet, op zulke verantwoordelijkheid zit VALVe echt niet te wachten.
en hoe moet Vave precies verdienen aan transacties buiten de market om?
Alle api'szijn gratis en het geld wordt vrijwel allemaal via paypal verhandeld
De markt voor skins is enorm veel groter doordat er mee gegokt kan worden, en bij de eerstehands verkoop verdient Valve gigantisch. Het is onomstotelijk dat dit Valve heel veel geld heeft opgeleverd.
Dat Valve daar 'gigantisch' aan verdiend is volgens mij meer een aanname van jou dan dat het feitelijk is.

Ik kan cijfers van 2014 vinden en die zeggen het volgende, er zijn in dat jaar 59 miljoen microtransacties geweest en daar is 39 miljoen dollar in omgezet... van die transacties steekt Steam 15% in de zak, dat komt neer op circa 6 miljoen dollar... op een omzet van circa 1,5 miljard dollar is dat nou niet bepaald gigantisch te noemen. Je kan uiteraard redeneren dat 6 miljoen best wel veel geld is en dat ben ik dan in zoverre ook eens, maar op de totale omzet uit dat jaar is dat maar 0,4% en dus geen gigantisch deel van de omzet.
Dan tel je niet mee hoeveel Case Keys er worden verkocht: ongeveer 2 euro per stuk. Dat zijn de inkomsten die Valve maakt door de eerstehands verkoop van skins. Deze worden vervolgens keer op keer verhandeld buiten de Steam Community Market om, waardoor Valve er dan niet meer aan verdient, maar de vraag naar skins is wel groter door het gokken dan hij anders was geweest. Dat zorgt er voor dat ze meer Case Keys verkopen. Over de gehele breedte is het aannemelijk dat het platform gegroeid is door de mogelijkheid om te gokken, het gokken is immers enorm populair.

Valve geeft deze data nooit prijs dus het is onbekend hoeveel ze daadwerkelijk verdienen aan het laten voortbestaan van gokken met skins, maar als het niet lucratief was dan zou ik niet weten waarom ze het nog altijd hebben toegestaan. De schatting is wel dat CS:GO in totaal Valve tot nu toe 200-300 miljoen euro heeft opgeleverd, of in ieder geval meer dan Minecraft.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 14 juli 2016 10:06]

Ik gebruik de totale cijfers over de microtransacties van 2014... ja er worden case keys e.d. voor relatief hoge bedragen verkocht/verhandeld, maar daar tegenover staan ook een heleboel transacties die maar voor enkele centen verhandeld worden. De gemiddelde prijs van een microtransactie lag in 2014 op 0,61 dollar.

Of je het als lucratief kan beschouwen dat ligt eraan hoe je het bekijkt, op de totale omzet is het geen hoog bedrag, maar het is wel heel makkelijk verdiend geld voor Valve.

Overigens mbt die geschatte 200-300 miljoen van CS:GO... dat is wss een schatting van het bedrag wat er omgaat in CS:GO, maar dat is niet wat Valve eraan heeft verdiend... dat is vrijwel zeker inclusief wat er verdiend wordt aan onderling onderhandelen en het gokken.
Een case key levert Valve geen 15% maar 100% op.

De schatting van 200-300 M gaat overigens over wat Valve binnenhaalt, niet de cap van de economie er omheen. Daar in zitten wel ook events en natuurlijk de verkoop van de game zelf.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 14 juli 2016 11:20]

Dat is ook niet waar. Een deel van de inkomsten uit het verkoop van de sleutels gaat inderdaad naar Valve, maar een ander deel gaat naar de makers van de skins die in het kistje zitten dat je er mee opent. Deze makers zijn community members.

Ik bestrijd niet dat Valve de afgelopen jaren veel geld heeft verdient aan de skins en hoedjes voor CS:GO en TF2 en dergelijke, op een manier die inderdaad kan worden gezien als gokken omdat het een soort fruitmachine betreft, maar Valve heeft zeker niet 100% in eigen zak gestoken.
Dat is een goed punt, dat heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Het is niet echt te vinden hoeveel % de artiesten ontvangen, wel dat er meer dan 50 miljoen is uitbetaald (inclusief TF2 en Dota 2): http://store.steampowered.com/news/15614/

Dat geeft op zich ook al weer een hint dat dit Valve veel meer dan 6 miljoen oplevert.
Klopt. Valve is een bedrijf dat geen aandeelhouders heeft en daarom geen jaarcijfers hoeft te publiceren. Dat heeft helaas als gevolg dat ze erg mysterieus kunnen doen over hun omzet en dat doen ze dan ook. Het blijft dus speculeren dit.
Volgens de onderstaande bron is recentelijk de 1 miljardste transactie gedaan in de context van CSGO, dus dat is al een stuk meer dan 60 miljoen. Als je dan uitgaat van dezelfde waarde kom je uit op honderden miljoenen in plaats van tientallen aan totale waarde van die transacties.

https://m.reddit.com/r/cs...nth_csgo_market_item_was/
In 2014 was CS:GO lang niet zo groot als dat dat nu is. Als je kijkt naar spelerstaantallen, zie je dat in 2014 rond de 200.000 spelers waren en in 2016 rond de 800.000.
De omzet van Steam is sindsdien ook flink toegenomen grotendeels door de sales van de afgelopen jaren... de verhoudingen blijven ongeveer hetzelfde ;)
Ook relatief natuurlijk, velen hebben 2-5 accounts tegenwoordig, is nog altijd maar 1 speler.
En de cijfers van 2015 vertellen dat er in het gokken op wapens uit een spel een waarde hadden van 2,3 miljard dollar.
Alleen Valve is de eigenaar van het product dus die zouden in principe natuurlijk kunnen doen en laten wat ze ermee willen. En als ze er dan aan verdienen dat is hun goed recht (of je het daar nu mee eens bent of niet).
Valt nog mee hoe simpel dit is hoor. Gokken is namelijk niet zomaar toegestaan en alles lijkt er eigenlijk op dat hun hele systeem een beetje gericht is op gokken. Ze hebben het dit soort sites ook niet lastig gemaakt om zo'n dienst op te zetten en ze gaan er nu pas achter aan omdat ze nu druk vanuit heel de wereld achter zich aan hebben, met rechtzaken en al. Niet uit goodwill of zo. ;)
De reactie van Jeroen hierboven geeft aan dat de goksites om allerlei beperkingen van de API heen hebben moeten werken om het gokken via Steam te kunnen faciliteren.
Of dit helemaal waar is of niet kan ik niet beoordelen.
Maar om te beweren dat Valve de API's specifiek ontworpen heeft om wel goksites te faciliteren lijkt me heel onwaarschijnlijk. Als ze perse gokken mogelijk hadden willen maken hadden ze dat wel zelf gedaan op een gedegen juridisch onderbouwde manier, ipv via een API een ander bedrijf er geld aan te laten verdienen.
/my 2 cents...
Dat zei ik ook niet ;) alleen nu er een negatieve vibe omheen hangt hebben ze de voorwaarden even aan een jurist doorgeschoven om te kijken hoe ze die "belhamels" juridisch gezien aan kunnen pakken. En zie daar, een voorwaarde is geschonden. Maar nu komt het....deze voorwaarden werden ook geschonden terwijl Valve er aan verdiende en toen was het ineens niet zo'n probleem.

Oftewel, beetje doorzichtige actie van Vavle

edit: vroege ochtend fouten

[Reactie gewijzigd door Yzord op 14 juli 2016 08:10]

Laten we ISP's aanklagen voor het illegaal downloaden (ook toen het nog niet illegaal was).
Laten we Audi aanklagen voor het faciliteren van ramkraken.
Laten we alle wapenfabrikanten aanklagen...
Etc.
Etc.
En het heeft nu al zijn effecten, CSGODouble sluit de deuren, CSGOWild heeft "pricing issues"... Ik ben benieuwd hoeveel van deze sites gaan sluiten zonder ooit skins uit te

De waarden van skins zullen ook wel gaan dalen nu, zie op reddit al meer posts verschijnen van mensen die nu nog gauw skins gaan verkopen onder de marktwaarde.
Ik vind het raar dat mensen het nog steeds spelen......

Laat staan gokken, met nieuwe game modellen lopen servers vanzelf leeg en dan stappen mensen over.


Toevallig las ik net dit:

http://www.telegraaf.nl/b...Gamen_voor_de_poen__.html

Nooit gedacht dat je een green-card kan krijgen als gamer...

Kennelijk spelen mensen CS nog omdat er geld mee gemoeid is en gok-industrie is waarschijnlijk de enige inkomsten bron.


Waar ik ook verbaasd over ben is:

https://www.youtube.com/watch?v=ohBpDCjNIDY

Dat je 600.000 abonnees kan hebben om naar iemand anders gameplay te kijken....
Waar je heb het over?

CS:Go is een van de grootste eSport titels op dit moment. Dat staat helemaal los van de gok-industrie hierom heen en heeft niets te maken met de eSports en competitieve tak van de game. Het gokken en het schandaal wat daarom heen de laatste weken veel media aandacht heeft gekregen heeft te maken met het gokken van in-game items. Denk bijvoorbeeld aan een skin om je wapen er anders uit te laten zien. Sommige van deze items zijn erg zeldzaam en omdat je ze kan ruilen zijn ze geld waard.

Wat betreft de green card als gamer, Riot Games (van League of Legends) heeft ongeveer 3 jaar geleden een 'pro athlete' visa geregeld voor een speler van de game die uit Canada kwam. Dit is toen de standaard geworden. Het is nu vrij eenvoudig om een visa te verkrijgen zolang je kan aantonen dat je (genoeg) betaald wordt om video games te spelen. Dit is vergelijkbaar met het verkrijgen van bijv. een visa om professioneel te kunnen voetballen of schaken of watdanook in de VS. Niet zo vreemd toch? Deze professionele spelers zijn de top 0,001%, het is niet alsof iedereen nu een visa krijgt als 'gamer'.

En dan wat betreft je laatste punt, tja, sommige gekken kijken naar de TV om een paar volwassen mannen een bal heen en weer te zien schoppen. Dat snap ik ook niet 8)7 (dat snap ik wel, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel: iedereen vindt andere dingen leuk, en sommige vinden het gaaf om te zien hoe goed sommige mensen zijn in een game die zij zelf ook spelen in hun vrije tijd).

Dat gamen, dat gaat nog eens groot worden.... ;)

[Reactie gewijzigd door Mmore op 14 juli 2016 08:31]

Dat staat helemaal los van de gok-industrie hierom heen en heeft niets te maken met de eSports en competitieve tak van de game.
Tijdens de opkomst van CS:GO heeft het gokken op counter strike matches denk ik wel erg veel geholpen om het succes te bereiken wat het nu heeft.
Je kunt op alles gokken, kijk maar wat de bookmakers in voornamelijk de UK allemaal verzinnen aan weddenschappen. wel/geen brexit, jongen/meisje als troonopvolger. speler x van team y scoort op minuut z vanuit een hoekschop de 3-1 terwijl er een blauwe vogel door het beeld vliegt.

Alles wat populair is zal voor gokkers interesant worden. CS:GO is niet populiar geworden omdat er op gegokt werd, het gokken is op CS:GO is toegenomen toen CS:GO populair werd.
Als je keek op chats van twitch streams van pro matches, en op reddit, vooral in het begin van CS:GO ging het na een win/loss altijd over "RIP Skins" of hoeveel iemand gewonnen verloren had. Ik denk dat pro counter strike een stuk minder interessant was geweest voor veel mensen als er niet op gegokt had kunnen worden.
Even zonder inhoudelijk op je te reageren, want dat weet ik niet.

Maar geld komt ergens vandaan.

Als e.a. crimineel tonnen in een amateur voetbal vereniging stopt, wil niet zeggen dat hij dat zonder reden doet. Vaak zit er een verdien model achter, spelers contractueel leggen t/m faciliteren van gok praktijken.

Alleen maker van game kan uit marketing perspectief aanleiding hebben om wedstrijden en daarmee de spelers te financieren.
Elke sport heeft een inkomsten bron.

Naar mate er minder mainstream media het uitzenden, naarmate reguliere sponsoren minder ROI hebben.

Gok industrie is voor sport het zelfde wat porno was voor opkomst van Internet in de jaren '90.

Porno heeft voor meeste infrastructuur betaald, ook al ontkenden grote partijen (KPN, KPNQwest) dat ze dat soort content formeel niet toestonden. Terwijl er porno boeren 100.000 guldens per maand betaalden, betaalde de grooste hosting boeren maar tienduizenden euro per maand voor uplink & bandwith.

Ik heb geen oordeel over E-gamen/e-sports/e-whatever.
Ik heb weleens een filmpje gekeken van een andere gamer om te zien hoe hij een objective bereikte, of hoe hij aan zoveel kills kwam etc..

Maar de meeste mensen zullen niet weten dat er mensen zijn die er een boterham aan verdienen. En counterstrike is een game die ik al jaren niet meer gezien of zelf gebruikt heb...

En of e-sports groot zal worden..... denk dat het een niche sport zal blijven, zoals korfbal.... mensen spelen het, ook professioneel (waarschijnlijk?) maar je moet er naar zoeken om het te vinden.

Maar of mensen massaal naar mensen die FIFA of WWF op een computer zitten spelen, durf ik te betwijfelen.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 15 juli 2016 02:11]

Dit is niet de oude Counterstrike, van vroeger, maar de opvolger die in 2012 is uitgekomen. CS:Go. Deze versie krijgt nog altijd updates en ziet er ook vrij modern uit. En een niche sport? Je hebt echt wat gemist ;)

League: https://www.vg247.com/201...2015-world-championships/
Dota: http://www.digitaltrends....ternational-5-15-million/
CS:Go: http://www.hltv.org/news/...logne-2016-in-photographs

Er zijn nog andere games die competitief gespeeld worden maar dit zijn de grootste titels op dit moment en qua kijkers is dit echt niet meer te vergelijken met korfbal. Ik denk dat een belangrijke reden is dat dit soort titels niet in 1 land populair zijn maar wereldwijd gespeeld en bekeken worden. Een groot gedeelte van de jeugd en jongeren die nu in 20s zijn groeien hiermee op maar voor de generaties die daarvoor kwamen is dit lastig te begrijpen.

Je ziet inmiddels ook traditionele media zoals ESPN en de BBC zich op eSports richten, wat wel aangeeft dat ook zij de bui zien hangen en de boot niet willen missen. Een gedeelte van de League of Legends finales welke oa in de UK gespeeld werden werd bijvoorbeeld live op BBC3 uitgezonden. In het VK komt er al een kanaal welke 24/7 eSports gaat uitzenden en in landen als Zuid-Korea is het ontzettend groot.

Interessante video waar journalist Julia Hardy uitlegt op Sky News wat ik probeer te beschrijven hierboven :P Hier een behind the scenes die vandaag door het Europeese team van League of Legends online gezet werd na een reguliere match in de hoogste professionele series (beetje vergelijkbaar met een Champions League voor Europeese League of Legends).

[Reactie gewijzigd door Mmore op 15 juli 2016 02:41]

Het is waarschijnlijk populairder wereldwijd dan korfbal :)

Sportkanalen zoeken "goedkope" content.

Aangezien kosten voor F1, FIFA, Olympische spelen etc... nogal prijzig zijn

Als dit een doelgroep heeft die voor adverteerders van sportkanalen interessant is, zullen ze het om die reden ook gewoon gaan uitzenden.

Overigens zie ik niet duidelijk hoeveel kijkers ze nu echt hebben.
An average of 4.2 million fans were tuned in at any given time, and the grand final between SKT and Koo Tigers attracted 36 million viewers.
Om wat perspectief te geven:

http://www.rsvlts.com/201...-watched-sporting-events/

Die game finale had net zoveel kijkers als Nascar?

Fake it until you make it ?

En zie hier verklaring (door geklikt in 1 van de pagina's)
https://www.vg247.com/201...n-and-mlg-vets-and-execs/
Activision Blizzard today announced the formation of a new eSports division. It’s to be headed by former ESPN and NFL Network CEO Steve Bornstein and MLG co-founder Mike Sepso.
Waarom niet.. het is goedkope content en ze zitten er vanaf begin dik boven op en het kan geld opleveren.
Dit was onvermijdelijk nu er echt druk wordt gezet, maar deze actie is sowieso ontstaan bij de Legal afdeling van Valve en verder balen ze ervan. Ze zullen ook nog flink moeten schikken in die rechtszaak, maar dat zouden ze ook moeten kunnen met al het geld wat er verdiend is aan de verkoop van skins ten behoeve van gokken.
Hoezo zou Valve moeten schikken? Ze zijn niet aangeklaagd, de YouTubers die eigenaren zijn van de websites die ze promoten op hun YouTube-kanaal wel. Zij hebben daar flink mee verdiend zonder te melden dat ze betrokken zijn bij de sites. Het enige waar Valve komt kijken in het verhaal zijn de keys die ze verkopen om de kistjes te kunnen openen waar de items in zitten die te ruilen zijn en het misbruik van hun api. Dat ze er niet veel aan gedaan hebben is ze enigzins aan te rekenen, maar de verantwoordelijkheid en misbruik ligt toch echt bij de oplichtende YouTubers.
Valve was rond 23 juni al aangeklaagd om het gokken. Dit komt toevallig ongeveer tegelijk met het youtube fiasco. Het is overigens niet op Tweakers geweest dit nieuws.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 14 juli 2016 08:13]

Dat had ik niet meegekregen, maar nu ik het zo lees is het wel een jankverhaal. Om hem even te quoten:
"McLeod says he purchased skins from Valve, gambled them — both as a minor and later as an adult — and lost money. The suit is seeking class action status."
Ik vraag me af in hoeverre Valve hier schuldig is aangezien je alleen items op de marktplaats kan kopen, dat hij hiermee gaat gokken op externe sites die niet gerelateerd zijn aan Valve is Valve niet aan te rekenen. Valve kan op die sites onmogelijk leeftijdsverificatie uitvoeren aangezien ze geen eigenaar zijn.
Aangezien Valve de volledige macht heeft over het hele platform, zullen ze het uiteindelijk toch moeten tegenhouden ook al zouden ze niet schuldig of medeplichtig bevonden worden aan het gokken op zich.

Jeroen in 'nieuws: Valve gaat actie ondernemen tegen CS:GO-goksites'
denk dat tweakers ook niet veel aandacht aan onzin rechtzaken wil besteden.
Dat is hetzelfde als dat ik een staatslot koop en vervolgens ze ga aanklagen als ik de jackpot niet win.
Gokken is een risico en als je niet tegen je verlies kan moet je het niet gaan spelen.
Het gaat er hier niet om dat er iemand geld verloren heeft maar dat minderjarige zich bezig houden met het gokken (wat uiteraard verboden is).
Die rechtzaak is alleen net zoiets als dat ik de intertoys aan klaag omdat ik de knikkers die ik daar gekocht heb vergokt heb op het schoolplein tijdens een spelletje knikkeren. Deze items werden op een 100% onafhankelijk van valve website vergokt.
Die vergelijking klopt van geen kanten. Je knikkers liggen niet permanent in de kluis van de speelgoedwinkel en het schoolplein kan ze "afpakken" zonder afhankelijk te zijn van een API van de winkel.

Juridisch gezien heb je daarnaast nog het verschil tussen een behendigheidsspel en een kansspel. Wie een potje knikkeren wint hangt er voor een groot deel vanaf wie beter is; gokken is puur en alleen gebaseerd op geluk.
Dat de knikkers in een kluis liggen maakt niet uit. Als ik mijn rechten op een knikker weggeef of vergok dan is dat precies hetzelfde. Je kan ze alleen net zomaar afpakken.

Wat betreft het gokken. Er is een een verschil tussen een behendigheidsspel en normaal gokken. Maar wat als je vervolgens inzet op twee anderen die een behendigheidsspel spelen. Of als je weet dat je ongeveer evengoed bent. Er is gewoon een grijs gebied in wat wel of niet gokken is. En het is niet aan de winkel om te bepalen wat jij doet met de zaken dit jij gekocht hebt.
Dat de knikkers in een kluis liggen maakt niet uit. [..] Je kan ze alleen net zomaar afpakken.
Waardoor het hele verhaal volledig afhankelijk wordt van het aanbieden van een API. Aangezien dat nou net de reden is waarom Valve medeplichtig zou zijn gaat je vergelijking dus compleet mank.
Er is een een verschil tussen een behendigheidsspel en normaal gokken. [..] Er is gewoon een grijs gebied in wat wel of niet gokken is.
Hou wou je "we stoppen allebei evenveel geld in de pot en degene die kop-of-munt wint mag alles houden" dan noemen? Het maakt geen bal uit of er een grijs gebied bestaat; zelfs als er zoiets is, dan nog vallen deze goksites zeker onder het kopje "gokken".
Mijn reactie ging in eerste instantie helemaal niet over wat wel of geen gokken is, daar begon jij over.

Natuurlijk zijn dit soort goksites gokken en illegaal.

De vraag is of een API aanbieden (of een systeem waar kluissleutels geruild kunnen worden om bij die knikkers te blijven) illegaal is of niet.

Alles dat waarde heeft mag geruild worden, of verkocht. Dus het faciliteren van deze ruil is geen probleem. Helaas kan ook alles dat waarde heeft gebruikt worden om te gokken. Maar is dat een reden om het ruilen/verkopen van zaken te verbieden?
Helaas kan ook alles dat waarde heeft gebruikt worden om te gokken. Maar is dat een reden om het ruilen/verkopen van gokken met [FTFY - RvW] zaken te verbieden?
Ja, dat is het namelijk al, dat is het hele punt nou juist!

Let op dat het hier niet om een algeheel verbod gaat, maar alleen om een verbod voor minderjarigen. Hoe die sites dat precies willen controleren is hun probleem (een website die drank wil verkopen is ook zelf verantwoordelijk dat ze niet aan minderjarigen leveren). Als ze geen manier kunnen vinden om dat fatsoenlijk na te gaan dan kunnen ze de hele site sluiten; jammer voor ze, maar geen excuus om dan maar de wet te overtreden.
Ik had het niet over goksites. Ik had het over sites die gewoon trades tussen steam items bemiddelen. Dit zijn niet illegaal en die zou je ook sluiten als steam alle 3rd party apis moet stoppen.

Ik ben het 100% met je eens dat dit soort goksites verboden moeten worden of moeten controleren op leeftijd etc. Maar deze rechtzaak waarop ik reageerde ging op het aansprakelijk stellen van de winkel die de items verkocht heeft voor wat een gebruiker er vervolgens mee loopt te doen.
Maar deze rechtzaak waarop ik reageerde ging op het aansprakelijk stellen van de winkel die de items verkocht heeft voor wat een gebruiker er vervolgens mee loopt te doen.
Nee, subtiel maar belangrijk verschil: deze rechtszaak gaat erover dat Valve allang wist dat deze sites bestaan en er al die tijd niks tegen gedaan heeft (of dat zelfs maar geprobeerd). Daar komt de beschuldiging nog eens bij dat de reden daarvoor is dat ze er zelf profijt van hadden.

Als ik bij de slijter een paar flessen drank koop dan is het niet zijn schuld als ik die doorverkoop aan een minderjarige. Maar als ik bij hem op de stoep een kraampje neerzet en daar continu aan iedereen verkoop (inclusief minderjarigen) en die slijter blijft mij gewoon braaf leveren, dan zit hij wel degelijk fout.
Daar heb je wel een punt ja.

Hangt er dus vanaf in hoeverre steam dan daadwerkelijk schuldig is of dat ze nalatig zijn geweest. Maar dat moet de rechter maar bepalen dan.
Valve kan zichzelf niet in onschuld baden, de huidige manier van unlocken van skills/items en de marketplace zorgt er net zo goed voor dat gokken wordt gefaciliteerd op steam.
Eindelijk. Ik zie bij zoveel jonge mensen (14-18) waar ik PC's van onderhoud tig links naar CS:GO goksites.
Heb in het vorig topic ook al eens de betrokkenheid van Valve in dit hele geheel aangestipt. Toen werd mijn reactie nogal negatief ontvangen.

1) Goksites maken gebruik van items die door Valve uitgegeven worden
2) Valve doet dit door random kistjes met random items weg te geven
3) Deze kistjes kunnen alleen geopend worden met een sleutel
4) De sleutel is alleen bij Valve te koop en kost 2 euro
5) Alle transacties via steam waar geld bij komt kijken verdient Valve aan.

Kinderen mogen niet gokken in veel landen. Het systeem met het kopen van een sleutel omzeilt deze regelgeving. Kind gooit geld in slotmachine mag niet. Kind gooit sleutel gekocht met geld in slotmachine mag wel. Dit systeem is door Valve opgezet.

Nu mag iemand mij nog eens uitleggen waarom Valve hier niet bij betrokken is of financieel geen gewin aan heeft gehad.

[Reactie gewijzigd door cpt Iglo op 14 juli 2016 08:47]

Dat soort omzeiling is niet anders dan de booster packs in magic of pokemon etc. Je gokt niet omdat je weet dat je een item krijgt voor je geld, je weet alleen niet hoe goed het item is.
Er is hier echter in groot verschil. In mijn tijd toen ik nog met magic kaarten speelde was ik heel blij als ik een zeldzame kaart had die hooguit 10 euro waard was. (natuurlijk zijn er uitzonderingen omdat bepaalde kaarten doordat ze in een toernooi worden gebruikt opeens heel populair worden etc..) De zeldzame wapens die je in CS:GO kunt krijgen kunnen wel 700 euro tot 5000 euro aan waarde hebben. De winst, dus ook het verlies is vele malen groter.

Daarnaast voegt een magic kaart ook daadwerkelijk een spelelement toe. De skins zijn alleen maar cosmetisch.

In mijn ogen zijn dit toch twee wezelijk grote verschillen.
Natuurlijk zijn er verschillen. Maar cosmetische toevoegingen aan het spel zijn net zo goed toevoegingen. Denk aan de foil kaartjes.

Ik wilde alleen zeggen dat het principe van keys/packs/chests etc al heel lang normaal gevonden word in onze maatschappij. Het vervolgens gokken met deze skins zelf is toch echt weer een stap verder en dat is dan ook wat nu verboden word.
Toch moesten de kaartjes daadwerkelijk gedrukt en gedistribueerd worden terwijl Valve met 1 druk op de knop meer kaartjes van een bepaalde soort kan weggeven.
Zoals ik al zei, er zijn verschillen. Maar digitaal vs fysiek is een andere discussie. Want spellen die je op steam koopt zijn ook niet fysiek gemaakt. Je betaald gewoon de ontwikkel/designkosten.
Ontwikkel kosten zijn voor beide gelijk. Het ontwerp van een kaartje of een skin. Distributie zit een groot verschil in.

Maar laten we niet belanden in een online vs offline discussie.
Jij vindt het handelen via steam in dit soort dingen onschuldig
Ik vind dat het een systeem op steam niet onschuldig is en wel degelijk door in te spelen op een maas in de wet kan leiden tot een gokverslaving. Tevens wordt dit systeem door goksites misbruikt.
Ik vind dat het een systeem op steam niet onschuldig is en wel degelijk door in te spelen op een maas in de wet kan leiden tot een gokverslaving. Tevens wordt dit systeem door goksites misbruikt.
Ik ben het met je eens dat dit op steam een probleem is. Ik denk alleen dat deze maas in de wet al veel langer op veel meer plaatsen misbruikt word.

Daarnaast is het vervolgens misbruiken door goksites een heel ander probleem en die de schuld van steam.
Ben het niet eens met ieder punt

Punt 2:
die kistjes hoef je niet te openen, die kan je gewoon op de markt verkopen, je kunt na een gespeeld potje ook een wapen gedropt krijgen. Deze waarde kan zelfs 1500 dollar zijn als je heel veel geluk hebt. Hier hoef je NIKS voor te betalen en je wordt ook NOOIT gedwongen om kistjes te openen.
Punt 3:
Gedropte souvenir cases hebben geen sleutel nodig en die worden ook gewoon gedropt tijdens toernooien.
Punt 4:
Officieel is de sleutel alleen bij valve te koop alleen is er buiten de bekende cs:go markt van steam zelf, genoeg andere platformen via waar je deals kan sluiten of zelfs skins kan kopen/verkopen.
punt 5:
Ja, valve verdient daaraan, maar jij betaald toch ook voor de meeste services waar je gebruik van maakt?
ingaande op je punten"

punt 2:
Klopt er zijn inderdaad items die buiten het random systeem om worden weggegeven. Deze kunnen er echter wel toe leiden dat jij sneller geneigd bent om in te stappen bij het random systeem.

punt 3:
In mijn ogen zouden er twee soorten cosmetische items mogen zijn in een game
1) Gratis items, te denken valt hier aan de gedropte souvenir case bij punt 3 of de skins/items. Gratis kistjes die je niet kan openmaken vallen hier niet onder.
2) betaalde items. Je krijgt waarvoor je betaalt. Hierdoor blijft de keuze overzichtelijk. Er is geen random element in het spel.

Punt 4:
En daar komt dus de goksite/ shady market site om de hoek kijken.

Punt 5:
Dat kan ook met het systeem van punt 3.

Ben overigens wel benieuwd wat mijn zus hiervan vindt. die is gedragswetenschappen en heeft al eens onderzoek gedaan naar gameverslaving in een specifieke doelgroep. Zal haar eens vragen.

[Reactie gewijzigd door cpt Iglo op 14 juli 2016 11:35]

punt 2:
Klopt er zijn inderdaad items die buiten het random systeem om worden weggegeven. Deze kunnen er echter wel toe leiden dat jij sneller geneigd bent om in te stappen bij het random systeem.
De drops zijn altijd random, en ja dat zou er tussen kunnen leiden, maar maakt ieder spel zich daar in zekere zin niet schuldig aan? Het spel is precies hetzelfde te spelen zonder de cosmetische items. Het is dus niet eens pay to win...
punt 3:
Je krijgt waarvoor je betaalt. Hierdoor blijft de keuze overzichtelijk. Er is geen random element in het spel.
Maar waarom mag er nu geen random element meer in het spel zijn als het probleem op dit moment de goksite's is. Het skin en unlock systeem is nooit een probleem geweest en heeft ook nooit serieuze problemen met betrekking tot verslaving etc gehad. En ja er zijn altijd die paar achtereinden van een varken die hier niet mee om kunnen gaan, maar moet daarom een spel voor andere mensen minder leuk/spannend worden? Je koopt iets waarvan je juist van te voren niet weet wat er in zit, maar er zit ALTIJD iets in, je wint dus altijd, dat daar een marktwaarde aan verbonden zit op basis van wat spelers die skin waard vinden, dat is niet de schuld van Valve.
Punt 4:
En daar komt dus de goksite/ shady market site om de hoek kijken.
Noem het shady, maar opskins is gewoon een legitiem platform om op uit te cashen.
Punt 5:
Dat kan ook met het systeem van punt 3.
Dat kan ja, maar ik zie niet in wat dat systeem voor verbeteringen voor spelers oplevert. Waarom mag je op internet niet laten zien dat je rijk bent/mooie skins hebt. Ik verplicht toch ook niet heel Nederland om in dezelfde afgeragde nissan micra uit 1990 te gaan rijden. Met precies dezelfde opties, precies hetzelfde aantal pk's en precies dezelfde schade op de motorkap.


Ik heb hier zelf ook al over nagedacht om hier een onderzoek naar te doen omdat het een van de meest interessante communities imo. Vele aspecten van een echte markt worden nagebootst op de steammarkt wat ook weer een goed leerproces kan zijn voor kinderen/volwassenen.
Maar waarom mag er nu geen random element meer in het spel zijn als het probleem op dit moment de goksite's is.
De goksites zijn niet het enige probleem. Het systeem dat Valve heeft gemaakt leidt tot de goksites. Het systeem deugt dus niet. Zeker niet als de wet voor gokken wordt omzeild door het verkopen van die sleutels.
Waarom mag je op internet niet laten zien dat je rijk bent/mooie skins hebt.
Als je punt 3.1 en 3.2 van mijn bovenstaande reactie combineert dan krijg je dus een systeem waarbij random items worden verdeeld (gratis) en waar items gekocht kunnen worden om te laten zien hoe rijk je wel niet bent ;). Het enige wat verdwijnt zijn die sleutels
Waarom zie jij het als de schuld van Valve dat spelers op basis van een marktplatform en eigen voorkeur een waarde koppelen aan een bepaald item. Die marktwaardes worden in stand gehouden door supply and demand. Mensen kopen die key om een skin te unlocken voor hun wapen, vinden ze hem niet mooi, dan verkopen ze hem. Ja geluk komt hier ook bij kijken, maar kan Valve er iets aan doen dat de waarde van deze items zo is vastgesteld. Nee dat is het niet. Op deze manier kunnen ook minder bedeelde mensen toch een leuke loadout van skins maken omdat er ook een hele hoop goedkope zijn. Ik zou in ieder geval nooit een skin kopen in het spel dat jij voor ogen hebt. Jij wilt iets veranderen wat niet veranderd hoeft te worden. Als ik een bepaald iets wil kopen ben ik toch vrij om mijn geld daaraan te spenderen, of jij dat nu gokken vindt of niet. Dat is het niet, want je kan niet verliezen, misschien ga je achteruit in waarde maar je zult nooit met lage handen staan na het openen van een kist.
Even het aluhoedje op.

Jij stelt dat Valve geen invloed heeft op de prijs. Naar mijn mening zijn zij de distributeur. Iets met prijs en aanbod. Valve heeft wel degelijk invloed op het aanbod.

Hoedje weer af.

Je kan idd voor 2 euro een key kopen, een kist krijgen en daar voor 30 cent aan items uithalen of voor 30 euro, Dit is toch precies hetzelfde als geld in een gokautomaat gooien en daar of bijna niets uithalen of een leuk bedrag.
Enige verschil is dat je bij de gokautomaat nog 3 keer aan die hendel mag trekken en dat kinderen de toegang wordt geweigerd tot het casino.

Dat jij binnen het huidig systeem je geld zo wilt spenderen heb ik geen problemen mee. Het systeem is er nu eenmaal en het is jouw geld.
Ja dat aluhoedje zit er vaker op heb ik het idee.

Dat jij CS:GO enkel en alleen associeert met gokken zegt meer over jou dan over CS:GO. Je spreekt over dingen waar je zelf geen ervaring mee hebt want als jij zelf actief zou zijn in CS:GO en dan vooral de ruilmarkt ervan, dan zou je weten dat dit een veel groter deel van de markt is dan die paar kinderen die wat skins inzetten op een of andere goksite. Maar in jouw ogen moet dus 95% van de spelers/traders nu maar akkoord gaan met een ander systeem en een devaluatie van de huidige items omdat er een paar websites zijn die gokken stimuleren waar Valve nooit iets mee te maken heeft gehad?

Tuurlijk jij mag 3x aan je hendeltje trekken. Feit blijft dat je altijd prijs hebt op CS:GO, of de waarde daarvan je aanstaat, dat is niet Valve zijn schuld. Als jij op de kermis bij de touwtrek kraam aan een touwtje trekt weet je ook niet wat je krijgt en was het ene kadootje misschien 5 cent terwijl het andere een euro was. It's called life. Sometimes you get lucky.
Ik gaf aan wat volgens mij een prima werkend systeem zou kunnen zijn. Wat natuurlijk ook werkt is leeftijdsidentificatie via steam laten verlopen. Dan kunnen minderjarigen worden beschermt tegen dit soort praktijken en mensen die teveel geld hebben of niet, zelf een keuze maken of ze willen gokken.
Kijk daar ben ik het dan weer wel volledig mee eens, leeftijdsidentificatie zou een goede stap zijn naar een betere community. Dan worden kinderen in ieder geval niet meer de dupe van goksites en marketmanipulatie door enkele grotere traders.
Nu nog zorgen dat ouders wat vaker met de kinderen meekijken als ze op de computer zitten en samen met hun kind (of alleen) het account aanmaken.
Ik speel zelf CSGO net een jaartje en ik kan je zeggen op je Punt 2.. Je kan GEEN drop van een hoge waarde ontvangen na een gespeeld potje. Die kan je alleen krijgen na elke woensdag NADAT je een level omhoog bent gegaan.

Als er GEEN Operation bezig is kan je GEEN hoge drop krijgen. Alleen maar drops onder de euro. Om een Operation te kopen en als het nog bezig is, betaal je er 6/7 euro voor. Dan pas kan je een drop krijgen.

Zelfs dan krijg je 9 van de 10x dat je leveld op de woensdag, een drop van 50 cent of lager. Als je geluk hebt dan pas krijg je een 5+ euro drop.

Dit even om verwarring te voorkomen tussen de drops, de waarde etc. voor een non CSGO speler.
Ook zonder operations kan jij een P250 whiteout FN gedropt krijgen, die is al dik over de 150 euro ;) (om maar even een voorbeeld te noemen).

+ dat kan altijd gebeuren, hoef je niet voor te levelen en hoeft het zeker geen woensdag voor te zijn. En juist wat jij net benoemd is operation gebonden, je kunt ook van een normaal potje een degelijke drop krijgen.

dus misschien nog wat langer spelen, dan weet je er meer over.
Natuurlijk kan dat, maar ELKE woensdag is er een reset van de drops en XP boost. Dat bedoelde ik er ook mee. Niet alleen de woensdag. Sorry voor dat foutje. :+

En nee, je MOET levelen. Anders heb je kans op een case die je 2x per week kan krijgen.
tja, ik kan in het spelletje subwaysurfers ook coins kopen en vervolgens een random box kopen om daar een powerup uit te krijgen. ;)
Ik denk dat ik het verhaal van mijn zoon van 12 nu beter begrijp. :|

Hij beweerde dat hij met handelen van items van §80,- Steam credit §230,- had gemaakt...Ik dacht met ruilen, zoals hij dat ook op Roblox doet. Maar ik vermoed dat dit dus zo werkt. Geen goed plan.

(Nu trouwens de hele dag buiten bezig met die Pokťmon Go app... :) ).

@Ventieldopje: Helemaal mee eens. Dat hij alles kwijt had kunnen raken dat wist hij al. Ik ben het volkomen met je eens dat hij hier niet mee bezig moet zijn. Lekker buiten bezig of online met vrienden spelen...no problem. In je eentje gokken is wat mij betreft niet de bedoeling.

[Reactie gewijzigd door immetjes op 14 juli 2016 10:31]

Gelukkig pakte het goed uit voor hem, al hoop ik dat hij begrijpt dat hij geluk heeft gehad en dat hij ook alles kwijt had kunnen raken. Voor een jongen van 12 lijkt me dat nou niet waar ze mee bezig moeten zijn, zeker niet met echt geld (nog een best bedrag ook).

Denk dat je zoon trouwens niet de enige is van rond die leeftijd die met dit soort dingen te maken krijgt. Goed van Valve dat ze er wel iets tegen gaan doen eindelijk.
De steam credits kan je dan weer niet omzetten tot echt geld. Hij kan er wel spelletjes of andere items voor kopen.
Ah, ok. Goed om te weten.

Dus met CS:GO goksites kan je geen geld verdienen voor de echte wereld?

Edit: Tnx voor de antwoorden hieronder.

[Reactie gewijzigd door immetjes op 14 juli 2016 14:58]

Nee de goksites staan weer los van steam.

Je gokt in feite voor items die ook los van steam weer verkocht kunnen worden. Steam credits is een tegoed die aan een account op steam is gekoppeld waarmee aankopen gedaan kunnen worden

steam stelt mensen echter in staat om items met elkaar te ruilen of weg te geven. Als een items weggegeven wordt maar via een andere site of manier daar nog een transactie aan vast zit kan steam hier niet meer ingrijpen. Eigenlijk zijn er dus 2 goksystemen.

1 steam (systeem met kistjes)
2 goksites (gokken met items uit deze kistjes)

[Reactie gewijzigd door cpt Iglo op 14 juli 2016 10:41]

Je hebt veel verschillende goksites, op de ene kan je skins winnen en de ander kan je credits winnen. Met die credits kan je dan weer een skin halen. Als je die skins hebt gehaald kan je die voor echt geld verkopen op opskins, bitskins en lootmarket. Dat kan je dan weer naar je paypal, bitcoin of je bankrekening laten storten.

Er valt dus echt geld mee te verdienen.
Dat kan zeker wel via 3rd party websites. Je kan skins en keys via websites zoals bijvoorbeeld opskins.com verkopen voor paypal geld. Je kan op die sites keys dan ook goedkoper inkopen dan ze direct van valve te kopen. Mensen die paypal geld willen verkopen dus onder steamcredit kostprijs om uit te cashen.
Ik ben zelf geen 12 maar heb wel veel geld gemaakt door inderdaad te ruilen. Het is dus niet 100% zeker dat uw zoon niet gegokt heeft maar uit eigen ervaring weet ik dat het mogelijk is om met een inventaris van 20 euro te beginnen en na 1.5 jaar zit ik op een inventaris van 2500 euro (waarbij ik ook al 2500 euro heb uitgecashd). Ik heb hierbij nooit gegokt (ben wel 18+) maar het is dus zeker niet onmogelijk dat hij steamcredit heeft vergaard met het verhandelen van skins. Ook op de steammarkt zelf kun je winst maken door zogenaamde ''quicksells'' op te kopen en die weer te releasen wanneer de markt wat aantrekt. Dit kan zelfs al winst opleveren als je de verschillende tijden weet waarop mensen massaal verkopen/inkopen.
Hij kan ook zijn steam credit verdienen door te traden op de steam market. Buy low, sell high. Dit is niet gokken (buiten dat een item/skin in waarde zou kunnen dalen). Traden op de steam market doe ik ook en je kan er aardig wat mee bijverdienen om je game hobby te bekostigen.
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. We leven in een vrije land waar we mogen doen wat we willen (mits niet wetoverschrijvend is). Ik vind het wel geinig om mijn skins van 0,05 cent te gebruiken om te gokken. Ik vind dit daarom geen leuk nieuws. Ze hadden beter een verrificatie systeem kunnen opzetten met leeftijdbeperking van 21 jaar. De gok-community heeft invloed op de populariteit van de spel. Ben benieuwd als de gokwebsites down gaan of de populariteit gaat zakken van cs:go.
Het gaat er niet zo zeer om wanneer gokken wel en niet mag, want dat hebben we in de meeste landen wel wettelijk bepaald. Dat is nodig omdat gokken verslavend werkt, en 5 cent bedragen leiden tot grotere, problematische bedragen. Het punt is dat je op deze manier gewoon onomwonden kan gokken met je geld buiten de wettelijke beperkingen om, en dat in het thema van een populaire game. Er wordt geen belasting betaald, het wordt niet gereguleerd door de overheid, en het wordt (op een nare slinkse wijze) gepromoot aan kinderen. Er zijn twee partijen die er iets aan kunnen doen: overheden, en Valve. Valve heeft de volledige macht over het platform, dus als overheden besluiten dat het verboden moet worden dan zullen ze uiteindelijk toch Valve opleggen om het te handhaven, dus linksom of rechtsom was dit uiteindelijk toch nodig.
Misschien kan iemand even uitleggen hoe dit werkt? Hoe kun je geld winnen? Je koopt een skin waarvan een goksite beloofd dat ze die voor een hogere prijs terugkopen als je favoriete speler wint? Of is het gewoon dat je op een site aan een roulette kunt draaien voor geld, en de uitkomst bepaalt de prijs voor exclusieve items in hun store?
Je kan skins kopen en verkopen op bepaalde websites zoals bitskins, opskins en lootmarket voor onder de market prijs. Als je die dan op een coinflip website doet, kan je credits krijgen. Maar je hebt ook gokwebsites waarop je je skin kan betten.

Als je het eerste doet, kan je credits krijgen. Met die credits kan je roulette, coinflips etc. doen. Als je dan weer meer hebt kan je een item uit de 'store' halen. Als je die eruit haalt kan je kiezen of je ze houd of ze verbet of zelfs verkoopt voor echt geld via de opgenoemde websites.

Met dat geld als je ze dan verkoopt, kan je het naar je bankrekening, bitcoin rekening of zelfs je paypal sturen. Zo heb je dus echt geld om in het echte leven wat mee te doen.
Ze willen gokken met wapenskins verbieden. Maar gokken op resultaten tussen 2 teams zoals die tegenwoordig op officiŽle grote bettingsites verschijnen, kunnen ze niet verbieden. Die maken geen gebruik van een api.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True