Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve treedt op tegen gokken bij Team Fortress 2

Door , 66 reacties

Valve is begonnen met het blokkeren van accounts die gebruikt worden om te gokken bij Team Fortress 2. Het gamebedrijf raadt aan ook niet te handelen met accounts die hiervoor gebruikt worden. Eerder trad Valve al op tegen CS:GO-gokaccounts.

Volgens Valve zijn er goksites online verschenen waar items van Team Fortress 2 verhandeld worden. Om dit tegen te gaan is het bedrijf begonnen met het blokkeren van accounts die hiermee geassocieerd zijn. Voor de redenen wijst Valve naar zijn besluit van juli vorig jaar om tegen gokken bij CS:GO op te treden.

De sites maken gebruik van Valves api voor het ruilen van in-game items, maar overtreden de voorwaarden met hun gokpraktijken. Die api is er al sinds 2011 en Valve liet de goksites lang hun gang gaan. Dat veranderde toen twee populaire YouTube-vloggers eigenaar bleken te zijn van een goksite die zij promootten in hun eigen video's.

Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30 januari 2017 07:54

66 reacties

Linkedin Google+

Reacties (66)

Wijzig sortering
https://youtu.be/Q9RjDRLBWio
Heel interessante video die het absurde aantoont van die skins in TF2 en CSGO.

Valve is zelf geen haar beter. Een sleutel van ¤2 kopen om een doos te openen waar misschien een voorwerp in zit met een hogere waarde dan ¤2 is voor mij ook gokken. Deze games zijn gewoon mooi gepresenteerde casino's waar je onder de 21 binnen kan.

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 30 januari 2017 09:45]

Je vergeet overigens wel dat het grote verschil is dat je bij case openings gegarandeerd een skin krijgt ongeacht de waarde. Garantie die je bij de goksites niet had, of je won, of je was alles per direct kwijt.
Wat je niet er bij zegt is, in het geval van TF2, dat je inzet van 2 euro een uitbetaling kan hebben van enkel 16 eurocent tot ongeveer 3 euro met 99% kans. De 1% kans die er dan over is, is een uitkomst van een (unusual) van 30 euro tot 3500 euro.

In TF2 heb je niet eens gegarandeerd een skin in elke case, sinds er in sommige types cases enkel Strange weapons zitten die nauwelijks wat waard zijn. (Maar dat is de speler zijn eigen keuze: er zijn lijsten beschikbaar, dus je weet welke items met welke percentages in elke case zitten.)
Ik snap wat je bedoelt, maar in mijn ogen komt het er bij beiden op neer dat je geld verliest.
De waarde van de skins die je uit cases kan krijgen wordt niet door valve bepaalt, dit wordt door de community zelf bepaald wat ze ervoor over hebben op de steam community market.

Een gambling site werkt anders, die geven zelf een waarde aan een skin en zij berekenen dan gewoon bijv. 40% kans op winst en 60% kans op verlies. Je gaat op deze gambling sites dan ook nooit de zeldzame wapens vinden die je wel uit een csgo case kan krijgen.
Dat is ook gewoon een loophole om niet onder de gok wet te vallen.
In de praktijk komt het natuurlijk op hetzelfde neer of je een kans hebt om alles kwijt te raken of dat je een kans hebt om een item te krijgen van ¤0.03. In beide gevallen ben je eigenlijk je geld kwijt.
Kan niet mooier verwoord worden..

Wat nog absurder is de zeer hoge transactiekosten die Steam vraagt op de Steam community market. Voor een item van ¤50 vangen zij al ongeveer ¤7,00.

[Reactie gewijzigd door Baris op 30 januari 2017 13:59]

Steam zelf vraag 5% en de maker van de game krijgt 10%. Hoewel dit vaak bijde valve is omdat de meest populaire spellen csgo dota 2 en tf2 zijn op de community market.
Erg absurd, ja. Snap ook de aantrekkingskracht niet. Mocht je er een beter wapen aan overhouden, zou ik de gokkers misschien nog kunnen begrijpen... maar voor (zeldzame) skins die enkel het uiterlijk aanpassen? Bizar.
Valve is niet de enige die dit systeem toe past. Voetbal kaartjes, pokemon kaartjes, acties van winkels (Bv. Knikkers, stickers, of gewoon kaartjes) die je krijgt bij aankoop van ..., etc . Dit is hetzelfde principe. Je betaalt voor iets zonder waarde, maar er is altijd een kans dat je net die ene zeldzame hebt. Die met een enorme waarde in geld die je dan zou kunnen verkopen of een prijs die je kunt winnen. Het blijft gokken. Hoe onschuldig het ook lijkt.
Mensen krijgen er nooit genoeg van. Zelfs als je die ene fantantastische kaart hebt. Of ze allemaal hebt. Je zult altijd meer willen.

Mijn punt is dat bedrijven je de illusie kunnen geven dat iets een bepaalde waarde heeft die door hen wordt bepaald. Hoe meer mensen in die illusie geloven, des te meer geld er aan te verdienen valt.
Iedereen wil uniek zijn, en dat maakt ze ironisch genoeg allemaal hetzelfde.
Give Kain_niak a medal!! Wat ook juist de keiharde waarheid is.
Wat je wellicht vergeet is dat TF2 en CS:GO ook gewoon spelletjes zijn waar elke speler op gelijke grond start, elke ronde, dus een wapen hoort gewoon gebalanceerd te zijn. Met diezelfde logica kan je ook stellen dat je een raketwerper kan gebruiken in pimpampet, gewoon omdat je 'm gekocht/gewonnen hebt.

De aantrekkingskracht is inderdaad dat je wapen of hoed een statussymbool wordt, sinds het meer waard is. Tja. On the bright side: je kan ook het hele gok-gebeuren overslaan en direct kopen wat je wil, mits het in een van de markten te koop is.
De items hebben nog steeds een waarde, vergeet dat niet. Je kunt deze items (veelal via bots) verkopen aan andere spelers / sites voor paypal, skrill, bitcoin etc.
Inderdaad.
Dacht dat ze in Korea of china nu ook een wet hadden dat het verplicht was om te laten zien wat de kans was op welke items. Of iets in die richting weet so niet meer waar ik het gelezen heb.

Maar goed de voetbal plaatjes van vroeger zijn dan ook en gokspel. Het was ook altijd maar afwachten wat er in het pakje zat. En die kon je ook als kind kopen. hetzelfde met Pokémon of magic kaarten
Het werd stilaan tijd hé, al denk ik dat TF2 nog een kleine gok-community heeft vergeleken met CSGO.
Zo'n skin gok-site, schieten als paddenstoelen uit de grond, sponsoren of zijn eigendom van een bekende yourtuber en schep het geld maar binnen, bovendien is hun doelpubliek duidelijk minderjarigen, wat volgens mij in zowat elk westers land verboden is.
Kan iemand even uitleggen wat hier juist "gokken" aan is? Ik lees in het artikel enkel over ruilen en kopen van in-game items.

Iemand een voorbeeld?
Het zijn 3rd party websites, die roulette en andere casino games aanbieden met als inzet je CSGO skins. (Elke skin heeft een waarde, je geeft je skin in 'onderpand' voor wat coins op de site die je kan vergokken)
Het ging volgens mij meer om die 3 for 1 dingen. Dus de site zette 1 rare item in en jij 3 items. Vervolgens ging de site rollen en was of jij je 3 items kwijt of won je dat rare item.

Het grote probleem was dat deze sites ontzettend populair waren omdat bepaalde youtubers "zogenaamd" achter elkaar wonnen op die sites en het deden voorkomen alsof je daar de ene rare item na de andere kon winnen. In werkelijkheid waren deze youtubers dus gewoon eigenaar van deze sites en won de buitenstaander natuurlijk helemaal niet zo vaak als hun dat deden. Nergens hadden deze youtubers vermeld dat hun ook eigenaar of geallieerd zijn aan deze sites en acteerde ze verdomde goed hun blijdschap elke keer dat ze in hun filmpje weer iets wonnen. Hun verweer is overigens dat ze ook nooit hebben gezegd niet eigenaar te zijn van de sites, maar das natuurlijk klink klare onzin.

Het oppakken van deze youtubers voor deze handel was het begin van het hele schandaal dat hier gewoon een hele gok handel gaande was waar geen enkele controle op was en mensen ontzettend misleid werden. Valve deed hier in principe gewoon aan mee door het allemaal toe te laten en heeft er zelf ook miljoenen aan verdient. Het was een van de redenen dat CS GO boven aan de steam charts stond. Er werd op een gegeven moment meer in items vergokt en verhandeld dan dat er daadwerkelijk nog gespeeld werd. Mensen hadden letterlijk CS GO open staan enkel omdat ze bezig waren voor 100den euro's lootboxen te openen en deze weer te vergokken op dit soort sites. Dat ging zo de hele dag door. Natuurlijk af en toe een potje tussendoor, maar daar draaide het nog amper om.

Deze youtubers zijn overigens dus aangepakt, waarop valve meteen besloot al deze sites af te sluiten van hun CS GO api. Het verbaasd me dan ook zeer dat op TF2 deze handel dus gewoon nog door ging.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 30 januari 2017 15:11]

Kortom: het is gewoon gokken en dat is tegen de regels.

Hoog tijd dat Valve er wat aan deed.
Goed om dit te lezen. Dacht al dat het ging zoals bij de paardenracen: wie/welk team wint het spel.

(Nee, ben geen gamer)
Deze sites die jij beschrijft bestaan ook gewoon voor games hoor ;)
Je hebt het netjes en duidelijk uitgelegd, als dit stukje nu even door Tweakers wordt toegevoegd dan krijg je niet 100 keer dezelfde vraag.

Een bericht overnemen of plaatsen kan iedereen, maar kom dan ook even met verdere informatie, het eerste wat men zich afvraagt bij het lezen van het artikel is wat er precies gegokt wordt. Sorry maar ik vindt het artikel slecht uitgewerkt!
Ik vind het nog steeds zo'n grappige situatie, dat er mensen zijn die met geld gaan gokken voor skins voor CS:GO of TF2
Waarom is dat grappig. Men wil iets en heeft er geld voor over. Doodnormaal dus :)
Dat er mensen zoveel geld neertikken voor een skin vind ik zelf absurd namelijk. En dan is het nog gokken waar ze ook nog geen zekerheid aan hebben vind ik apart.
Heel veel mensen hebben meer geld dan verstand/tijd. Deze mensen zijn dus bereid om honderd euro neer te leggen (of meer) voor een mooie skin voor hun mesje in een spelletje. Alles voor de e-peen.
Volgens mij zijn het vaak juist zwakkeren die in verhouding tot hun inkomen veel gokken, zoals mensen met schulden, lager opgeleiden, kinderen, mensen met psychiatrische problemen. Loterijen zijn een soort belasting op de zwakkeren. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.
Dat hangt er maar net vanaf welk onderzoek je leest, er zijn verschillende opvattingen over. Ik heb een familielid die een gokverslaving gehad heeft terwijl hij een goed inkomen had, hoog opgeleid is en een gezin had. Het willen winnen was bij hem de grote aantrekkingskracht. Koste wat het kost winnen, ook al ga je er alleen maar op achteruit.

Maar dat heeft weinig te maken met het kopen van skins in het algemeen, waar Mirr0r en ik het eigenlijk over hadden. Veel mensen kopen waardeloze meuk in spellen (zoals skins) voor grote sommen echt geld omdat ze meer geld dan verstand hebben. Persoonlijk verklaar ik iemand voor gek die 100 euro neertelt voor een skin voor zijn virtuele mes in CSGO.
Volgens mij valt verslaving onder de psychologische problemen? Of bedoel je dat het maar een klein deel van zijn inkomen was en hij er financieel totaal geen last van had?

Ik had het inderdaad over gokken. Maar het betalen van veel geld voor iets nutteloos zou je kunnen beschouwen als belasting op domheid... alleen is het veroorzaken van een langer durend gevoel van blijdschap in de koper misschien niet als nutteloos te beschouwen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 30 januari 2017 14:03]

Maar weet je het feit dat ze geen zekerheid hebben is juist het aantrekkelijke aan gokken, ik haat onzekerheid maar ik snap dat vele mensen dat spannend vinden :)
Het is een verzameling. De één verzamelt postzegels of mineralen, de ander heeft graag alle varianten van een specifiek TF2 hoedje. 't Is een doodnormaal verschijnsel wat de laatste jaren gewoon meer naar de online wereld verschuift.
apart en absurt... je zou eens moeten weten wat mensen nog meer allemaal doen in de wereld ;)

ik sta er echt niet van te kijken, het enige dat ik denk is: zou ik nooit zelf doen
Ik denk dat het bij de gokkers niet gaat om die skins maar om daar weer echt geld op te verdienen... (er zijn mensen die aardig wat geld hebben verdient aan deze praktijken!)
Dat wist ik dus niet dat ze dan weer worden verhandeld voor echt geld.
Er worden van valve games soms items verkocht zoals dat ene zeldzame gouden courier uit dota.. weet zo ff niet welke maar die ging toen via de community markt weg voor 2500 euro ofzo.. De reden dat steam hier langzaam mee is is ook simpel. . Steam maakt winst op de real money sales. .
op de real money sales wint valve helemaal niets:

persoon betaalt x dollar via paypal/western union of andere dienst en krijgt dan in steam de skin

doordat het geld via andere kanalen loopt wint valve er niets mee
nu niet meer nee, voorheen ging er veel via de market waar valve echt genoeg van plukte hoor

mede daarom pakken ze het nu harder aan,

net als diablo ooit een zwarte markt had en de uitgever het uitmolk via de auction house, heeft daar in tegenstelling the steam market ze geen windeieren gelegd aldan niet onder de radar

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 30 januari 2017 22:19]

De courier is echter niet verkocht via de steam market, hierop kun je dacht ik maximaal tot 300/400 euro verkopen.
Er zijn auto's overgenomen/gekocht van geld van skins enz. Bv. een CS:GO Dragon Lore kostte volgensmij een tijd (bij een goede condition) 10000euro
Hoe is het anders dan in het casino met chips te gokken? Betaal je ook geld voor maar nu hoef je de deur niet uit ;)
Bij het inleveren van die plastic chips in een casino krijg je wel geld terug. Bij een virtueel hoedje niet.
Eh jawel?...
Je kan prima dergelijke items verkopen, vaak op de goksites zelf laten uitbetalen in geld of andere items, anders kan je ze op andere sites of zelfs de in Steam ingebouwde market doorverkopen voor euro's/dollars/vul je lokale valuta maar in.
Daarbij kan je altijd met iemand onderling verkopen...
Gokken met plastic muntjes dmv een emotieloos gezicht is dat niet ? Uiteindelijk draait het maar om één ding, de waarde, niet om het middel dat die waarde aangeeft.
Zelf was ik vrij vroeg bij de registratie van TF2 op OSX. Hiervoor kreeg ik als item witte Apple oordopjes die je karakter in kan doen. Meerdere mensen hadden met mij contact opgenomen omdat ze die items graag wilden hebben. Heb ze uiteindelijk geruild tegen ¤20,- aan games aan iemand.
Mij ontgaat even wat nu precies het gokken is wanneer Valve zelf het over item trading heeft?
Het systeem is ook niets meer dan item trading. Echter maken gokwebsites hier (illegaal) gebruik van door de API aan te roepen en een item te "ruilen" bij het winnen van een gokdeal.
Denk eerder omdat hun er niet op verdienen
Daar verdient Valve ook wel aan hoor. Als je je skins vergokt hebt, wil je die ook weer terug kopen. En als je een skin hebt gewonnen, kan je die ook weer verhandelen.
Geld is de minste zorg voor valve. Het probleem is dat hun games gebruikt worden om 12-jarigen met honderden euros aan assets te laten gokken.

Hoewel Valve niet degene is die de goksites uitbaat, dragen zij wel een grote verantwoordelijkheid om dit tegen te gaan.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 30 januari 2017 09:24]

Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat Valve nu pas is overgegaan om TF2 aan te pakken. Men kon dit al weten met de aanklacht tegen CSGO. Dat Valve er zelf al aardig aan verdiende zal wel meegespeeld hebben. Die items komen ten slotte van de store en de eigen steammarket.

Nu heb ik niet zo'n moeite dat volwassenen af en toe willen gokken. Een volwassene is oud en wijs genoeg maar bij gokverslaving en met name kinderen onder de 18 wordt het anders.
Counter-Strike has spawned a wild multibillion-dollar world of online casino gambling; it's barely regulated and open to any kid who wants in.

...

No extensive research has been done into skins gambling, much less how many of those who are hooked on it are minors. But Counter-Strike's popularity with kids undoubtedly puts many of them at risk. Timothy Wayne Fong, the co-director of gambling studies at UCLA, says that skins are a highly effective tool for hooking those predisposed to addiction: "These are available and affordable, and they're part of a highly rewarding activity."
http://www.espn.com/espn/...enager-compulsive-gambler


Zal niet de eerste en laatste zijn die zomaar pappie&mammie's creditcard gebruikt.

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 30 januari 2017 08:33]

Sinds 2011, dat is gewoon al 6 jaar ongestoord cashen ...
Is toch ook niet al te slim dat als VALVE op treedt bij een game als CS:GO en dit ook KEIHARD doet, vervolgens hetzelfde te proberen bij andere games van VALVE.

Overigens heel goed van VALVE! Hadden ze eerder mogen doen. :) M.i. moet een volwassen persoon zelf weten of hij zij gokt, maar het wordt bij dit soort zaken te slecht beheert waardoor ook jonge kinderen onderhevig worden aan gokken.
Skins en in-game items uit de Steam store te gebruiken als vituele fiches op shady goksites middels valve's brakke trade api. Volgens mij kon je vroeger de gewonnen items ook nog omruilen voor cashmoneys op bepaalde websites...

Goed gedaan Valve, dit zagen we niet van mijlenver aankomen. Nu Dota2 nog?

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 30 januari 2017 11:47]

Ik snap enkel niet hoe zo externe websites/clients acces kunnen hebben tot inventories van steam? Of hoe gaat dit dan in zijn werk? Het zijn toch geen officiële clients door Valve voorzien?
Staat in het artikel, ze maken gebruik van de API van Valve.
Dat gaat via de API en steambots. Als je inlogged op zo'n site kan je contact zoeken met een steambot. Die neemt contact op en via steamtrade kan je vervolgens items wisselen naar de inventory van de bot.

Verder wordt dan alles afgehandeld op de site via zo'n bot.

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 30 januari 2017 08:22]

Oooh ok. :) Waarom stelt Valve die API dan publiek? Als ze weten dat het voor zo een doeleinden wordt gebruikt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*