Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Steam heeft de blokkade van een url voor een Counter-Strike:GO-goksite opgeheven. Deze was ingesteld door vrijwillige moderators nadat de site in handen bleek te zijn van de bezitters van twee bekende CS:GO YouTube-kanalen. Zij maakten reclame voor de site in hun video's.

De kanalen in kwestie zijn in handen van 'Syndicate' en 'TmarTn', die onder andere CS:GO-video's publiceren. In deze video's maken zij regelmatig gebruik van een goksite voor bijvoorbeeld wapenskins en andere items. Onlangs kwam naar voren dat zijzelf de eigenaren zijn van deze goksite, wat vragen oproept rond de betrouwbaarheid van de site en zijn eigenaren. Zij zouden namelijk nooit hebben vermeld dat zij zelf de oprichters van de goksite zijn. In totaal hebben de twee kanalen ongeveer 10 miljoen abonnees.

Naar aanleiding van dit nieuws had een groep vrijwillige Steam-moderators een blokkade van de url van de goksite ingesteld, zo schrijft Eurogamer. Deze is inmiddels echter weer verwijderd. Een moderator legt op Reddit uit dat het niet de bedoeling was om de site te blokkeren. Het gebruik van een blacklist is alleen bedoeld voor sites die kwaadaardig zijn en bijvoorbeeld bekendstaan om phishing of malware, zo stelt hij verder. Op dit moment zouden er geen aanwijzingen zijn dat dit van toepassing is op de betreffende goksite.

Een advocaat stelt tegenover Eurogamer dat het juridisch onduidelijk is hoe dit geval beoordeeld moet worden. Het zou mogelijk zijn dat er gevolgen zijn verbonden aan het niet vermelden van zogenaamde paid content. Daarnaast verschillen de regels rond online gokken vaak per land, waardoor het moeilijk is om de praktijk van het gokken met CS:GO-items in te schatten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Stukje geschiedenis die deze ophef gisteren heeft veroorzaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=_8fU2QG-lV0

Hierin wordt ook uitgelegd hoe de sites werken, en hoe erg deze 'youtubers' hun macht misbruikt hebben. Alle originele video's zijn ondertussen ook verwijdert van hun kanalen.

[Reactie gewijzigd door Rule op 5 juli 2016 08:50]

Goede video! Klein detail: TmarTn claimt dat hij pas inde gokwebsite geinvesteerd heeft nadat hij de eerste video's maakte. Een van de video's uit het verhaal was gepost op 2 November 2015 terwijl de datum op het charter (van de oprichting van de BV van de goksite) 3 December 2015 is. Dat lijkt de claim te bevestigen.

Feit blijft dat het natuurlijk ongelovelijk achterbaks is om als eigenaar van een goksite video's te posten van hoe je fantastische prijzen (CS:GO skin van $8000) wint op je eigen site, je kijkers (o.a. kinderen) aanmoedigt om ook te gaan gokken en verder niet bekend maakt dat je er zelf voordeel bij hebt. Het is een beetje alsof je als casino-eigenaar laat zien dat je met roulette meer dan §7000 kan winnen terwijl hij zich als bezoeker voordoet. Het publiek heeft geen enkele manier om na te gaan of er niet stiekem magneetjes in de roulettetafel en het balletje zaten.

[Reactie gewijzigd door Ximon op 5 juli 2016 12:11]

Nou, het officiŽle oprichtingsdatum van een BV (of equivalent) zegt niks over wat er voor dat datum al wel of niet is gedaan in name van die BV en wie daar aandeel in had. Dus dat vrijwaart hem geenszins.
Het domein was geloof ik geregistreerd in het begin van dat jaar, dus dat is weer nog eerder.
Gisteren voor het eerst ervan gehoord tijdens een LoL-stream. Niet veel aandacht aan besteed gezien ik gokken maar niks vind.

Je link net bekeken en HOLY SHHHHT
Dit is echt een walgelijke manier om geld te verdienen.

Valve heeft hier naar mijn mening wel degelijk een sleutelrol in. Het gaat om digitale items die in feite net zo vaak door Valve uitgegeven kunnen worden als ze willen. Dit betekent dat we het hebben over een kunstmatig gecreŽerde schaarste waarop door derden wordt gegokt.

Dan hebben we nog de goksite zelf. Niet alleen wordt het hier door de gebruikte constructie mogelijk om door zeer jonge kinderen al vroeg in aanraking met gokken te komen ook de manier van promotie is echt schokkend. Uitgaande van de video van H3H3 doen de eigenaren zich dus voor als mensen die geld verdienen op die goksite. Ten eerste dient iemand die een dienst promoot te vertellen dat hij werkzaam is voor deze dient (in dit geval zelfs eigenaar) ten tweede is er compleet geen controle op de resultaten die behaald worden met dit gokken op de lifestream. Dit doordat de eigenaren de backbone zelf in hebben hebben. Dit is speculatie maar het kan maar zo zijn dat ze zichzelf bevoordelen om het te laten lijken dat je veel geld kunt verdienen op deze site. Het feit dat beide eigenaars een goedbekeken youtube kanaal hebben en de promotie daar op deze manier doen is echt diep triest.

Mijns inziens moet Valve hier ingrijpen door afstand te nemen van dit soort sites. Burgers hebben al ingegrepen door de eigenaren aan te klagen. Dan rest nog het systeem dat valve gebruikt met die crates. Door het creŽren van de kunstmatige schaarste ontstaan er items die veel geld waard zijn. Als deze via het steamsysteem geruild worden voor geld pakt Valve iedere keer een klein deel mee. Valve heeft dus een grote economische vinger in deze hele pap. Het itemssysteem met de crates moet gewoon op de schop. Het hele ruilen van digitale items voor digitale items is prima maar de koppeling met echt geld zorgt alleen maar voor uitbuiting zoals we nu ook weer gezien hebben.
welke jonge kinderen? wie laat jonge kinderen cs spelen? wie laat jonge kinderen omgaan met kredietkaarten?

take some f*cking responsablity
Om een Steam account te mogen hebben moet je volgens de voorwaarden 13 jaar zijn. Er geldt geen extra leeftijdsrestrictie voor het spel CS:GO. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als tieners een spel als CS:GO zouden spelen, ze zien ergere dingen op televisie en ik heb liever dat ze virtueel afreageren dan dat ze elkaar op het schoolplein de hersens in slaan. Natuurlijk moet je ze in hun opvoeding leren dat geweld niet goed is.

Waar ik echter wel een probleem me heb is minderjarige kinderen die gokken. Ze snappen vaak de risico's niet, namelijk dat je echt alles kwijt kan raken en dat er dan niemand is die dat weer ongedaan kan maken. Sommige van deze CS:GO skins worden voor tientallen, honderden en in uitzonderlijke gevallen zelfs duizenden euro's verhandeld op de Steam Market Place zonder dat daar een credit card bij komt kijken. Toch worden ze nergens aangemerkt als iets dat waarde heeft en is dus de handel en het gokken er in niet gereguleerd voor zover ik weet (IANAL). Dat die 2 Youtubers daar misbruik van maken vind ik zeer kwalijk en ik vind het dan ook jammer dat de blokkade van hun site is opgeheven.
me 2, hell, van mij mogen 2 jarigen doom spelen

maar je kunt ze geen toegang geven tot een bankrekening/kredietkaart zonder te verwachten dat ze domme dingen gaan doen (tenzij ze het zelf verdient hebben, meestal weten ze dan wel de waarde ervan)

[Reactie gewijzigd door kingpol op 5 juli 2016 13:48]

Zeker het komt neer op opvoeding. Toch is dit in de praktijk natuurlijk niet vanzelfsprekend, Er zijn nog steeds ouders die geen verstand hebben van computers en niet inzien waarmee een kind in aanraking kan komen.

Voor de ouders die hier wel om geven is er natuurlijk steam parental control. Hierin kan het kopen van dingen worden geblokkeerd etc. Nu heb ik niet scherp welke opties daar allemaal inzitten. Kan een child account bijvoorbeeld nog steeds traden, of alleen traden met mensen in de frendslist. Kunnen ze wel zelf frends toevoegen etc.
Cs Go spelen als een 13-17 jarige is toch niet verkeerd? Ik geloof dat die game ook 12+ jaar is (weet ik niet zeker..)

Zelf ben ik een stukje ouder en heb geen kinderen maar ik zou mij mee druk maken om andere games als ik al kinderen had gehad.
De CSGOLotto is beschikbaar voor kinderen vanaf 13 jaar. Dus ja...kinderen inderdaad.
Ik ben het helemaal met je eens. Zijn echter wel nuances die ik hieraan zou willen aanbrengen.

Ten eerste is het uiteraard een kunstmatige schaarste. Dit gebeurt overal. Digitale items waarvan er weinig zijn kunnen uiteraard vaker worden uitgegeven, net zoals ze makkelijk bepaalde Magic kaarten kunnen maken. Maar het vinden van "rare" items is natuurlijk wel een groot deel van de aantrekkingskracht. En ook het verhandelen van deze items voor echt geld. Kijk ook bijvoorbeeld naar Steam trading cards etc. Neemt niet weg dat Valve zich volledig moet distancieren van de praktijken waar deze Youtubers zich mee bezig houden.

Ook moet Valve actiever zijn in hoe minderjarigen met dit system in aanraking komen, of juist niet in aanraking komen.
Ik ben het met je eens dat een kunstmatige schaarste niet per definitie slecht is. Echter door de ontstane situatie zie hoe deze gegenereerde schaarste wordt uitgebuit.

Op zich is er met het kaartjes systeem in principe niets mis. Kijk naar het ruilen van voetbalplaatjes wanneer de plaatselijke supermarkt weer een actie heeft. Waar het nu mis gaat is dat de plaatselijke supermarkt in de hal nog een kraampje heeft staan waar mensen die kaartjes kunnen verhandelen voor echt geld. Hierdoor wordt er een directe waarde van geld gekoppeld aan een kaartje. Hier is op zich niks mis mee zolang er geen extreem grote bedragen voor een kaartje neergelegd moet worden. Er zijn voetbalkaartjes die gewoon 5000 euro kosten. Dat zo'n kaartje 5000 euro gaat kosten kan de supermarkt beÔnvloeden door er gewoon minder van bij de kassa weg te geven. Als de supermarkt de prijs van de kaartjes zou monitoren en wanneer blijkt dat een bepaalt kaartje de extreme kant op gaat hier de prijs van zou beÔnvloeden door wat meer van dit kaartje uit te geven kunnen extremen worden voorkomen. De extremen zorgen ervoor dat mensen rare dingen gaan doen. Niet het feit dat een kaartje 10 cent tot 10 euro kost. Al is het natuurlijk nog steeds zo dat 1000 maal 10 euro ook een hoop geld is.
Ik vind dat een persoon altijd verantwoordelijk is voor z'n eigen portemonnee. Als die persoon 1000 euro wilt neerleggen aan deze schaarste is dat toch prima? Wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet mag. Daarnaast, loop een willekeurig casino in en je bevind je in precies dezelfde situatie.

Als echter blijkt dat er wordt gefraudeerd via de goksite of dat er geen legitiem handelen is gehandhaafd, dan spreken we natuurlijk over een heel ander verhaal.

Daarbij het voorbeeld dat je aanhaalt, draagt totaal geen gewicht. Een extreme leidt dat mensen rare dingen doen? Dan hadden we allemaal al snel een Lamborghini of een Nvidia Titan moeten stelen/gokken. Argument met weinig gewicht als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 5 juli 2016 12:51]

Het gaat er ook voor een groot gedeelte om dat deze sites gokken faciliteren voor kinderen onder de leeftijd van 18 jaar. Ik kan bijvoorbeeld (als 17 jarige) met mijn CS:GO skins gaan gokken op die sites, terwijl dat volgens de wet niet mag. Nu is dat op mijn leeftijd al niet ideaal, het erge is, dat die sites in hun policy qua minimumleeftijd vaak 13 jaar hebben staan. Ik kan me donders goed voorstellen dat ouders het niet fijn vinden dat hun kinderen zo makkelijk kunnen gokken, en het wordt in principe allemaal mogelijk gemaakt door Valve. Dat er nu een class-action tegen Valve is begonnen juich ik aan. Dat volwassenen dit zelf moeten kunnen beslissen ben ik helemaal met je eens, vandaar dat er ook minimum leeftijden worden gehanteerd. Echter, als jij als kind al regelmatig in aanraking bent gekomen met gokken, is de kans groot dat je er in je volwassen leven minder weerstand tegen hebt.

Verder mogen die Youtubers wat mij betreft ook op hun nummer worden gezet, het liefst door middel van een rechtzaak. Wat zij gedaan hebben is mijns inziens nog een stuk erger. Ze verdienen bakken met geld met hun bevoorrechte positie die miljoenen mensen ook zouden willen hebben, en besluiten alsnog extra geld over de rug van hun kijkers te verdienen. Ik word er aardig kwaad en moedeloos van, als gebruiker en als de content creator die ik zelf ben.

[Reactie gewijzigd door kuusj98 op 5 juli 2016 15:15]

De extremen in waarde zorgen er voor dat het rendabel wordt om goksites te runnen.

Goksites + eigenaren met weinig ethisch besef leidt weer tot de situatie die we nu hebben
Helemaal mee eens dat een volwassen persoon zelf moet weten hoe hij van zijn geld af komt
Een minderjarig gamer(kwetsbaar)op al te vroege leeftijd in contact laten komen met gokken kan gevolgen hebben voor de rest van je leven (Want dit is de puurste vorm van gokken, goed vermomd, maar het blijft gambling)

Of casinos wel of niet valsspelen zullen we nooit weten(ik mag hopen van niet).
Als een volwassene mag je daar zelf over oordelen en als het goed is doet ieder dat wel overwogen.
Maar aanzetten tot hokken voor je eerste snorhaar\puist doorbreekt vind ik een heel wat anders, en zeker als je dat in eerste instantie niet 123 herkent als kansspelen.
Valve een sleutelrol? Ja zonder valve was dit er niet geweest, maar in hoeverre kun je ze dat kwalijk nemen? het gaat hier om ingame items, waarvan Steam/Valve best vind dat die ook via andere routes dan hun market van hand mogen wisselen (wat best een plus te noemen is) dan vind ik het een beetje lomp (vooral ook in die gelinkte video) dat Valve er steeds bij word gehaald, ja oke het zou fijn zijn als ze wel iets meer hier tegen deden, maar dat is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, je kan niet opeens je hele infrastructuur overhoop gaan halen omdat iemand misbruik maakt van de situatie.

Wat een veel betere stap zal zijn (en vast en zeker ook wel gaat gebeuren als dit eenmaal in Amerika op tv voorbij is gekomen en alle pappa's en mamma's ontdenkken dat hun kids gokken) is om de betreffende site & personen aan te klagen, ze spelen heel duidelijk een spelletje met de kijkers van hun kanalen (claims als 'we hebben net deze site gevonden' en 'hoera ik heb x bedrag gewonnen' terwijl het hun eigen site is..) en wat ze doen kan ook niet door de beugel en moeten ze voor gepakt worden, maar Valve? die zijn wat mij betreft een klein radartje in het geheel, ja oke, (nogmaals) zonder Valve was dit niet gebeurd (want dan waren die items & de toestemming om ze buiten Steam te delen er niet) maar om dan maar meteen te roepen dat Valve dit in de hand werkt (zie gelinkte video) gaat wel erg ver.

Ook het geval van dit artikel, kan natuurlijk geinterpreteerd worden als 'Valve helpt goksites!' maar het ligt waarschijnlijk een stuk genuanceerder, je kan niet zomaar op grond van 'jullie zijn niet lief' een contract beŽindigen, helemaal niet als die partij zonder de koppeling met Steam geen bestaansrecht heeft, dat word een ingewikkeld legaal verhaal, wat waarschijnlijk in een rechtzaal uitgevochten moet gaan worden, als het al zo ver komt.

Ik denk inderdaad dat de beide 'wereldsterren' binnenkort een class action lawsuit aan de broek hebben van tig pissed off ouders die ontdekt hebben dat hun kids 1000en dollars hebben verspild aan een of ander dubieus scammy youtube kanaal & bijbehorende site.
Valve heeft zelf ook een systeem op steam waarbij jij voor 2 euro een sleutel kan kopen waarmee jij een kistje open kan maken waarin misschien wel een item zit dat door de gecreŽerde schaarste door Valve mogelijk 5000 euro waard is.

Deze sleutels kunnen ook gewoon gekocht worden door minderjarigen via steam en het openen van deze kistjes wordt niet gezien als gokken. Toch vindt ik dit precies hetzelfde als gokken. Je hebt voor een x bedrag kans op een x bedrag (in digitale items). Hiermee heeft Valve een precedent geschapen voor derden om deze cultuur van geld verdienen met digitale items verder uit te breiden.

De vrijwillige moderators die Valve helpen hebben de toegang naar de betreffende goksite geblokkeerd. Deze blockade is ook weer weggehaald. Vraag me toch af waar de officiŽle statement van Valve blijft.

Natuurlijk is het logisch dat de deze beroemdheden voor de rechter worden gedaagd.
Ook jij lijkt in de war door de UI van hoe dat werkt met die kratten binnen steam.
Kratten komen in series, iedere serie bevat een groep aan mogelijke items, op het moment dat een krat word geopend word er willekeurig uit die groep 1 of meerdere items getrokken, die de opener van de krat dan krijgt. 'random drop' heet zoiets (precies hetzelfde systeem wat er voor zorgt dat mensen tijdens het spelen kratten of items krijgen)

De sleutel voor een krat moet gekocht worden ja, maar als jij bijvoorbeeld (want daar gaat het meeste geld in om) veel CS:GO speelt heb je waarschijnlijk al een tig aantal kratten en items verzameld, wat je vervolgens kunt doen is een paar van die kratten&items verkopen op de steam marktplaats (of ergens anders als je dat liever hebt) en het verdiende geld gebruiken om een sleutel te kopen, niets mis mee toch?
Ook is er nog een mogelijkheid om de items/kratten die je krijgt te ruilen met je Steam contacten, dus ook via die route kun je zonder geld te besteden toch aan specifieke dingen komen.

Dat Valve het goed doet en er daarom mensen dit soort scam sites beginnen kun je Valve niet echt op afrekenen lijkt me, dat is feitelijk hetzelfde als roepen dat Apple zuigt omdat er nu zoveel Chinese merken iPhone klonen maken, slaat nergens op natuurlijk.

Het is inderdaad raar dat de blokkade weer weg gehaald is, maar besef je wel dat dit nu al een soort legal verhaal word, wat misschien tot een rechtszaak komt, de crux hier is dat Valve eigenlijk niet zomaar de blokkade kan opleggen zonder ten eerste uitgebreid contact (geprobeerd) te hebben met de betreffende partij, en het moet ook wel in de contracten staan dat als je een site begint op basis van steam services dat je die niet zelf stiekem mag promoten, wat zeer waarschijnlijk niet in een contract staat, want wie had nou op voorhand kunnen voorzien dat mensen zo misbruik zouden maken van de huidige domme generaties (ha-ha)

En er is nog een belangrijk punt hier waar velen overheen lijken te kijken, Valve is niet degene die zegt 'hey deze skin is zo hip, dit kost 5k', Valve pleurt gewoon (effe plat gezegd) iedere x periode x aantal nieuwe items in hun games, en vervolgens is het 'wat de gek ervoor betaald' wat de prijs in de steam marketplace bepaald.

Leuk voorbeeld wat mij is overkomen, had een game gepre-orderd, kreeg ik een of andere skin bij, leuk woop lekker boeie, game tijdje gespeeld en toen niet meer, ooit nog eens gekeken naar wat die skins opbrachten, was 80 cent ofzo. Paar jaar later nieuwe game in de serie, ook gekocht, was leuke game. Zat ik laatst te kijken, kun je nu de items uit de vorige game in de huidige game gebruiken, en die pre-order skin van de vorige game was opeens 39 euro waard door de enorme vraag ernaar. Dus lekker die skin verkocht en van dat geld een nieuwe game gekocht :) ik zie hier echt geen probleem in, het probleem zit hem in dit geval gewoon echt in die 2 youtubers en hun sketchy website.
De methodes die jij beschrijft waarbij kosteloos gehandeld wordt met de kratten (of items) daar kan ik achter staan. Voetbalplaatjes worden door kinderen ook geruild.

Maar je geeft zelf al aan. Er wordt eerst random een serie kratten gekozen waaruit dan een random item wordt verkregen. Dit voor een sleutel. Die sleutel moet je kopen want is niet te verdienen met in game drops.

Valve genereert x items met x interval. Hieruit is toch op te maken dat door de getallen zo te kiezen bepaalde items bewust schaars zijn. of hebben ze hier een complete random kans generator op. En hoe is deze dan begrenst. Hoe je het ook stelt Valve heeft een directe invloed op het aanbod van de verschillende items. Vraag en aanbod leert mij dat wanneer er bewust of onbewust een item schaars is, het duur wordt. Dit systeem is door Valve opgezet.

Conclusie: Valve gaat direct of indirect toch over de waarde van een product.

Ik vindt ook niet dat Valve verantwoordelijk is voor de scams die worden gedaan maar ze faciliteert er wel in. Het trade systeem is door valve gemaakt en bedacht. Via dat systeem worden scams opgezet. Het item systeem is door Valve bedacht ook hierin wordt gescammed.

Dat ze je veel kratjes geven is niets anders dan proberen te stimuleren dat jij kratjes gaat openen. Kratjes kunnen pas open als er een sleutel is. Die moet gekocht worden. Hoe jij daar aan komt maakt dan niet eens uit. Daar zit een deel van de winst voor Valve. Doordat die sleutels gekocht moeten worden zit er indirect ook waarde aan de kistjes en items, Verder verdient Valve op iedere verkoop transactie die via het steamplatform gedaan wordt.
Haha wat een grap, ze deblokkeren dat soort links maar blokkeren onder anderen wel steeds meer veilige domeinen, waaronder Tweakers, voorbeeld:

https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001145461.jpeg
https://steamcommunity.co...net/ext/i/2001145461.jpeg

Daarbij heb ik persoonlijk een hekel aan dit soort censuur, want waar trek je de streep, en mensen ermee veilig stellen lukt toch vaak niet want ze klikken meestal toch wel door zonder te kijken.
Als ik links krijg toegestuurd via steam kopieer en plak ik het gewoon in de browser, natuurlijk wel opletten of het niks vreemds is, maar vaak genoeg gemerkt dat het hele filter systeem veilige domeinen blokkeert, of enorm lang over doet om de browser te openen omdat het externe filter systeem vertraging op loopt, en dus meerdere keren op de link klikt welke meerdere keren opnieuw opent. ;(

Edit: Steam waarschuwing toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 6 juli 2016 14:53]

Kan iemand uitleggen hoe die sites werken? Ik heb begrepen dat er virtuele items in een pot worden gegooid en die verloot worden? Maar uiteindelijk zal alles wel om geld draaien, vermoed ik.
je stuurt je skins naar een gambling website en je krijgt credits op de website. Zodra je de credits hebt kan je gewoon gokken (zijn verschillende soorten manieren meestal).

Wat het meeste word gespeeld is dat je een X bedrag in de pot en na een x bedrag of een x aantal personen die in de pot heeft gelegd, gaat er een soort van slot machine draaien en die geeft je een kans om te winnen (vaak is het wel hoe meer je inlegd hoe hoger de win kans natuurlijk).

Wat vaak ook word gespeeld is coinflip (50/50 win kans) en dat speel je tegen een andere persoon.

Bij deze "transacties" of elke "gokbeurt" (ligt aan de site natuurlijk) neemt de website een kleine share voor hun service.

Het uitbetalen gaat niet in geld maar weer in skins (je kan een wapen skin, of iets anders ingame uitkiezen om uitbetaald te krijgen).
En die skins zitten in crates, die crates zitten op slot maar je krijgt ze ongevraagd tijdens het spelen. Om een crate te openen moet je een sleutel kopen van Valve a 2,5 euro.

Kraskaart verkoop aan kinderen is het. Vervolgens kan je je 'gewonnen' items inzetten om meer en betere items te winnen winnen winnen. Die dure item kan je vervolgens voor echt geld verkopen op de Steam marktplaats. Ondertussen schreeuwt jouw populaire youtube entertainer dat hij zo 1000 dollar heeft verdient in 15 minuten, niet een keer, nťťť', video na video na video laat hij zien hoe makkelijk het is om geld te verdienen.
Spelletjes spelen, nooit (echt) werken en stinkend rijk worden. Jouw populaire Youtube idool laat zien dat het allemaal kan.

Maar hij wint de hele tijd om zijn eigen site en hij is zo rijk geworden omdat je jouw geld naar zijn goksite brengt maar dat verteld hij er niet bij. Gelukkig hebben we daar wetten voor, zelfs in Amerika waar deze 2 populaire Youtube mannen wonen.

TLDR: Valve verkoopt kraskaarten aan kinderen en faciliteert een items voor geld wisselkantoor waar minderjarigen kunnen handelen. 2 populaire youtubers misbruiken hun voorbeeldfunctie om kinderen naar een goksite te lokken waar ze stiekem eigenaar van zijn.
Dit gaat specifiek over de items, de crates kunnen allerlei soorten items bevatten, waar grof geld verdient word is via de 'super unieke skins', er is bijv eentje voor een mes die $4000 kost...

Die kratten zijn verder redelijk goed gedaan door valve, je kan immers ook besluiten die krat op de steam (of zelfs een totaal andere) marketplace te zetten, en het gaat over een paar euro voor zon sleutel, dus dat kan je wel verdienen door random items die je niet wil te verkopen.

Daarbij is het in het geval van die item crates een 'random drop', niet een winkans die aan de hand ergens van berekend word, ja oke het ziet er misschien uit als het wiel van een slotmachine, maar kom op, das gewoon kekke UI, dat betekend niet dat het een vorm van gokken is.

Het gokken gebeurd buiten Valve om, wel op basis van services die ze bieden, maar toch, deze opmerking:
Valve verkoopt kraskaarten aan kinderen en faciliteert een items voor geld wisselkantoor waar minderjarigen kunnen handelen.
is wel heel kort door de bocht, Valve bied kratten voor sommige games, die je gewoon gratis kunt krijgen tijdens het spelen, of waar je zelf voor kunt kiezen om ze te kopen, met vervolgens een random drop als je die krat opent, dat is toch wel redelijk ver van een kraslot (wat je moet kopen, en waarbij je vaak ook niets wint)
Ja er zit ontzettend veel geld in die virtuele csgo items kunnen kosten van 0.04 cent tot wel 2000 euro. per stuk. ik weet zelf niet precies hoe de gamble systeem werkt op zo een website maar ik weet 100% dat ze er elke dag van profiteren.
Je zet zelf inderdaad virtuele CS:GO items (Skins) in in een pot met meerdere spelers en meerdere skins, er zijn meerdere manieren om dit te toen, van roulette, coinflip e.d. naar "Minesweeper" en "Crash".

De goedkoopste skins beginnen inderdaad rond de 3/4 eurocent, maar zijn bij deze sites meestal niet inzetbaar wegens de lage waarde; alleen skins vanaf §1 kunnen meestal worden ingezet.

Er zijn meerdere manieren waarop zo'n site geld verdient, allereerst natuurlijk met het verlies wat spelers draaien, zodra ze verliezen, blijven hun skins gewoon eigendom van de website, welke door spelers die gewonnen hebben ge-cash-out kunnen worden. (Gekocht worden, omdat je meestal je skins omzet in een virtuele valuta van de site zelf waarmee je alsware gokt)

Verder is het zo dat de skins op deze websites vaak duurder zijn dan op de Steam markt (Of sites als OPSkins waar je dit soort items goedkoper kan kopen dan op de Steam markt), waardoor de sites hieraan nůg meer geld verdienen.

Tevens komt het ook voor dat je puur in skins gokt, 1vs1 tegen iemand anders.
Stel je zet 5 skins in, wint, en zou dus 10 skins terug moeten krijgen, krijg je er 9 ipv 10.
Afhankelijk van de skins kan dit dus enorm veel winst zijn voor zo'n site, aangezien de duurste skins makkelijk boven de §5000/§10000 uitkomen.
(Duurste skin ooit verkocht is verkocht voor $100.000, op reguliere basis worden er ook skins verkocht rond de $20.000)

Ik heb persoonlijk een kleine hoeveelheid ervaring met deze sites, maar dit enkel via de promocodes van bepaalde personen, om dus gratis dit soort sites te kunnen uitproberen. (Waarbij natuurlijk de bedoeling is dat je uitendelijk zelf je spullen in gaat zetten, maar ik stop uiteraard voordat dat gebeurd)

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 5 juli 2016 09:11]

Heb je een voorbeeld van zulke skins met dergelijke prijzen? En brengt het echt niks anders dan cosmetische wijzigingen?
Puur cosmetisch, er verandert niets aan het wapen behalve uiterlijk, omdat CS:GO een zeer competitief spel is waar, ook voor tournaments e.d., veel geld in omgaat.
Als je dan beter wapens kan kopen om een voorsprong te hebben op je tegenstander, is dat natuurlijk niet eerlijk.

Voor een overzicht van o.a. dure skins, neem eens een kijkje op https://opskins.com/
(Inloggen is niet nodig)
Dank je, ik zie dat slijtage een rol speelt. Maar verder zie ik bijv. een feloranje mes voor 300$. Het is niet alsof dat nou getuigt van een enorme creatieve geest of vakmanschap (bij sommige wapens ook wel hoor). Blijft bij mij de vraag waarom meer dan enkele of tientallen euro's hieraan uitgeven? Blijkbaar heerst er een schaarste, die met virtuele items niet anders dan kunstmatig moet zijn... hoe ontstaat deze?
Dit heeft vooral te maken met schaarste inderdaad, skins krijg je dmv het openen van cases (op zichzelf al gokken).
Cases krijg je gedropt in-game, en dien je te openen met een sleutel, welke je koopt voor gemiddeld §2,40.

Vervolgens heb je kans op een knife, red of pink skin, welke over het algemeen het duurste zijn. echter zul je vrijwel altijd een blue of purple krijgen, waarbij je eigenlijk altijd geld verliest.

Edit: Leuke video om te zien m.b.t. de winkans uit cases: https://www.youtube.com/watch?v=9WShmC8L1TU

De prijs van een skin heeft puur te maken met conditie en schaarste.
Conditie neemt overigens niet af tijdens het spelen, het is dus niet zo dat jij een skin koopt in "factory new" en dat die, na een jaar spelen, opeen "battlescarred" is. De conditie blijft altijd hetzelfde.

Verder is dit bepaald door de floatvalue van een wapen, hoe lager, hoe zeldzamer. Lage floatvalue skins worden vaak "gemaakt" dmv een trade up contract. Men koopt lage floatvalue skins, en ruilt deze vervolgens om in de hoop op een duurdere skin.

Zie voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=AxbaLfeqHMw

Het duurste item ooit verkocht is een "hiko" karambit.
Dit is een karambit knife met als skin "Case Hardened"
Case hardened is een serie patronen, sommige met veel blauw, meestal met weinig.
Deze knife had vrijwel 100% blauw, en is de enige van zijn soort.
Deze is eerst verkocht voor $50.000, vervolgens voor $100.000
Zie: https://www.reddit.com/r/...attrak_karambit_blue_gem/

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 5 juli 2016 09:57]

Ik denk dat je een beetje mis zit met je prijs, ik lees nergens dat hij voor $50k is verkocht. Die reddit link gokken ze op 2000keys later is het verkocht voor 5000keys (1key = $1,80 - $2) Ik denk dat je de K wat in CSGO voor keys word gebruikt verward met de K als in 1000. Als ze praten over 50K hebben ze het over 50 keys (=~$100) en geen $50.000
Unieke ST messen gaan ong voor max 2000keys weg, zonder ST rond de 1000keys. Ik had zelf een FN kara saphire verkocht voor 1000keys.

[Reactie gewijzigd door Crp op 5 juli 2016 11:41]

Ik heb het ook niet via de reddit link die ik gelinked heb, maar via een video van een tijdje geleden.

Kan niet controleren of dit de juiste video is, i.v.m. geen geluid op het moment, maar hier een link:
https://www.youtube.com/watch?v=UD7V-K01SnQ
OK het filmpje praat er over maar het word nergens echt geverifieerd dat het ook daadwerkelijk zo is, ik vind 1 link waarin word verteld dat het later doorverkocht is voor $120k in items, maar meer vind ik er ook niet over. Je zou toch denken dat zo´n historische trade wel wat meer aandacht zou krijgen.
Het bedrag van $55.000 is in ieder geval wel een feit, dat vind ik al hoog zat als ik eerlijk ben :)
Echt bizar. Je koopt er een goedkoop appartement of garage in Amsterdam mee.
Ik was erg benieuwd naar de value van zo'n item. En ik viel bijna van mijn stoel toen ik dit zag
LINK

Belachelijk. Soms wil ik ook wel extra uitgeven voor wat extras ook al; heb ik het niet echt nodig (hoort bij entertainment)
Ik kan wel snappen dat een rare item hoog in waarde kan oplopen, maar ff serieus.

Trouwens, ik weet niet of dit ook de item is die jij verkocht had. :)
Ja het gaat erg ver. Zoals je in de advertentie ziet is de Float waarde de waardebepalende factor hier, des te lager je Float waarde des te mooier de skin is (krasloos) Dus is de skin meer waard op de markt. En ook is de kleur in bepaalde skins een factor.
Nee deze is niet van mij (helaas) :P Ik had mijne in november vorig jaar al verkocht voor 1000 keys en deze keys weer verkocht voor $1,90 per stuk aan een key handelaar. Mijn floatwaarde was laag maar niet extreem laag en stond op rang 25 van floatwaardes van dit specifieke item.
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=555386856

[Reactie gewijzigd door Crp op 5 juli 2016 15:29]

Dank voor de toelichting. Ik wist niet dat gebruik en daarmee verval een rol speelt (slijtage).
Het is een kunstmatige economie, waar o.a. de hoeveelheid aan beschikbare items een prijs bepaald, maar die prijs is een beetje wat de gek er voor geeft. Er had net zo goed een max van 10 euro op skins gezeten...

Btw die slijtage die je ziet zijn gewoom verschillende finishes van een zelfde skin, die slijtage staat vast bij het 'unboxen' of kopen van zo'n skin.
Bizar wat men vraagt voor dit soort wapens. Ik vraag me af, bij sommige wapens op die site zie ik: "Wear: 36.269%"
Houdt dit in dat een wapen van 1500 euro bij 100% wear niet meer werkt? Dat zou het verhaal nog belachelijker maken.

"Ja sorry, u kunt de dure wapenskin niet meer gebruiken want de pixels zijn versleten."

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 5 juli 2016 14:07]

De wear neemt niet af, dit laat enkel zien wat de staat/conditie is.
Stel dat je een skin/wapen koopt die Factory New is, zal die na een aantal maanden spelen niet opeen omlaag zijn gegaan.

Het is overigens niet het wapen wat je krijgt, je hebt standaard alle wapens, het enige wat er aan veranderd is het uiterlijk.

Zo heb je standaard al een AK-47, maar kan je een AK-47 Vulcan, Redline, Blue laminate en noem maar op krijgen aan skins die het uiterlijk van deze AK -47 veranderen. Ze worden allen wel gezien als aparte items, maar in principe blijft het wapen hetzelfde.

Overigens betekend het niet per se dat skins met een lage wear het duurste zijn; er zijn ook skins die juist duur zijn omdat het vrij lastig/onmogelijk is om deze in battle scarred / well worn (Dus met veel wear) te krijgen.
wacht ff.
Mensen betalen dus daadwerkelijk duizenden dollars voor een virtueel spuitlaagje?
AWP - Dragon Lore (Souvenir)
Hiervoor moet je naar de Major Tournaments kijken (beginnen vanaf vandaag weer). Je Steam account linken aan je Twitch account. Hopen dat de pro's op de map Cobblestone spelen. En dan de 1 in 100.000 kans hebben dat je een pakketje krijgt. En dan nog de 1 in 20.0000 kans dat in dat pakketje die AWP skin zit. En dan nog de 1 in 10.000 kans dat hij in goede conditie is (spiksplinternieuw en niet bekrast).

Kortom, er bestaan er maar heel weinig van, dan gaat de prijs wel omhoog.
Ik vraag me altijd af wat voor mensen zoveel geld uitgeven om de kleur van een paar pixels te veranderen.
Veelal mensen uit het midden-oosten, of mensen die al veel geld verdiend hebben met gokken (Of zoals mensen die geld verdienen met het opzetten van deze)

De allerduurste items worden puur gekocht vanwege status, en dit dus vaak vooral door mensen uit het midden-oosten. Het duurste, of enige van iets is altijd al een obsessie geweest met sommigen, persoonlijk zou ik nl. ook geen 5 miljoen euro neertellen voor een "one-of-a-kind" auto, maar dat doen mensen ook.

Tevens kunnen skins (let wel dan niet per se de duurste) ook gezien worden als een investering.
Er zijn bijvoorbeeld items die je kon verkrijgen, zo'n 2 jaar geleden, voor een euro'tje of 2, die nu $2.000 (of meer) waard zijn, en dus ook weer opgekocht worden door deze verzamelaars.

Persoonlijk heb ik een aantal maanden (8 oid) §100 uitgegeven aan CS:GO skins. Deze zijn nu §450 waard. Maar, net zoals met goud of dergelijke, fluctueert deze prijs uiteraard enorm.
Maar hoe kom je aan deze skins als ik vragen mag?
Zoals je aangeeft dat er skins zijn voor 1000e euro's per stuk en er een skin verkocht is voor 1 ton, hoe komen ze aan die skins?
Is dat iets wat je ingame kan krijgen/winnen of is dat iets waarbij je euro's moet uitgeven voor een random skinpack oid?
Gekopieerd uit een eerder reactie op Aikon;
skins krijg je dmv het openen van cases (op zichzelf al gokken).
Cases krijg je gedropt in-game, en dien je te openen met een sleutel, welke je koopt voor gemiddeld §2,40.

Vervolgens heb je kans op een knife, red of pink skin, welke over het algemeen het duurste zijn. echter zul je vrijwel altijd een blue of purple krijgen, waarbij je eigenlijk altijd geld verliest.

Edit: Leuke video om te zien m.b.t. de winkans uit cases: https://www.youtube.com/watch?v=9WShmC8L1TU

(Overigens kan je ook ťťns per week (wordt gereset op woensdag in de EU) een random skin gedropt krijgen als je level up gaat. Meestal zijn dit skins van <§0.10, maar dit is gratis en je hoeft er niets voor te doen behalve spelen.)

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 5 juli 2016 10:00]

Ah kijk, dus dan is dat gehele idee ook al een soort van gokken, ik neem aan dat je niet een paar keer zo'n sleutel koopt voor eigen gebruik. Mij lijkt dat je dus gaat geld uitgeven in de hoop dat je de loterij wint? Althans, kijkend naar de bedragen die je opgaf wat sommige skins waard zijn.
Ja en nee.
Keys zijn een van de meest verkochte items in CS:GO (En wellicht in heel steam).
Dit omdat deze gebruikt worden als valuta bij ruilwebsites e.d.
Voorbeeld: mijn 2 sleutels van §2.4 voor jouw skin van §5.5

Nu denken vele mensen: "maar dat is verlies voor mij, mijn skin is meer waard", maar toch gebeurd dit heel vaak.
Er wordt nl. ook veel winst gemaakt in het ruilen van skins.
Zie: http://csgolounge.com/

Buiten dat om openen vrijwel alle youtubers en/of steamers cases, of dit nu in de hoop is op iets dat waardevol is, of gewoon voor de hoeveelheid mensen die hier naar komen kijken.

Persoonlijk heb ik ook wel cases geopend, ik denk in totaal een stuk of 25. Van die cases heb ik in totaal een stuk of 5 skins gekregen die meer waard zijn/waren dan de key (en case Š 4 cent).
ťťn hiervan was zo'n §12, de overige lagen rond de §4/5/6.
De totale waarde van hetgeen dat ik "ge-unboxed" had, lag rond de §35,-, hetgeen dat ik uitgegeven had was circa §54.

Je zal vrijwel altijd geld verliezen, maar het gaat men vaak ook om het gevoel om iets te krijgen wat mooi of waardevol is.
Zie o.a. de reacties van mensen die knifes uit de nieuwste case hebben geunboxed (met prijzen erbij):
https://www.youtube.com/watch?v=0WMLGlRb9MA

In vrijwel alle gevallen blijft het geldverspilling en raad ik het persoonlijk dus ook af, maar het is wel waar de CS:GO economy op draait.

(de duurste skin die ik overigens heb gekregen via een weekly drop(dus gratis), zoals vermeld in de vorige reactie, was §6,-, en dus wel leuk meegenomen :) )

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 5 juli 2016 10:21]

Precies dit, speelde een potje en kreeg een Knight FN, verkocht voor 250 eurie, mooi wat spellen op steam gekocht :P
Edit: zie reactie van Awesomehobo :)

[Reactie gewijzigd door Daivy op 5 juli 2016 09:18]

Uhm... Wie geeft er in hemelsnaam 13000$ uit aan een virtueel item dat alleen cosmetisch is? 8)7 Zelf als ik komend weekend de staatsloterij win zou ik dat niet doen.

Wat gebeurt er met de waarde zodra de opvolger van cs:go uitkomt? Verdwijnt het dan gewoon of heeft valve toegezegd dat skins mee verhuizen?
Geen idee, ik speel zelf zo nu en dan wat CS:GO en heb ook wel skins maar die komen in totaal niet boven de 3 euro uit :)
Elke website heeft bots, via de bots kun je skins storten. Bij sommige websites krijg je credits, bij de andere zet je direct alles wat je gestort hebt in. Roulette, coin Flip en Jack pot zijn nu populair, maar je had ook een website met poker. En natuurlijk wedden op wedstrijden.

[Reactie gewijzigd door bouncy op 5 juli 2016 09:06]

En dit kan omdat je het met "skins" doet en niet met echt geld. Anders waren deze sites aan andere regels onderhevig. Dat je daarna een skin bij Steam in kan ruilen voor geld is geen probleem.
Niet echt ontopic maar wat mij zorgen maakt is dat er veel (heel) jonge mensen dit ook doen. Het lijkt alsof je niet met echt geld bezig bent door die skins maar ik denk toch dat er veel mensen onbewust een pak geld er door draaien.
Het is letterlijk gokken. In dit geval maakt het niet uit of het echt geld is of een digitale skin. Dit kan zoveel negatieve invloed hebben op de kids die dit doen.
En het zijn de ouders die er voor op draaien :)
Het blijft natuurlijk het internet. En zo lang dat Valve er net zo hard aan mee doet door de verkoop van dergelijke digitale goederen te faciliteren en dit niet account gebonden maken zullen er dit soort sites zijn.

Valve doet net zo hard mee met gokken door de sleutels die je kan kopen en een kist mee kan openen met kand of een willekeurig item.
Ik rook, maar ik rook niet meer dan 12 euro per week, met gokken begin je misschien met 12 euro per week en eindig je met rode cijfers op de bank en een standaard dagelijkse inleg van 1000 euro. Daarbij is gokken hier normaal 18+, bij dat spelletje kennelijke 14+

De verslaving staat dan even los van het feit dat je met gokken heel veel problemen kan krijgen op korte duur. Echter zie ik mezelf niet voor 1000 euro per dag aan sigaretten roken, moet er niet aan denken.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 juli 2016 10:39]

Wat je nu zegt is precies wat ik ook zei alleen krijg ik een -1. Ik gaf ook aan dat de leeftijdsbeperking zal moeten worden geregeld. Ik had al zo'n vermoeden dat mijn vergelijking met roken in het verkeerde keelgat terecht zou komen (pun intended). Maar het leek mij een goede in verband met geld/verslaving. Enfin. Jij neemt mijn opmerking in ieder geval wel met een korreltje zout.
Oh ik begreep jou ook volledig hoor, ik ben er daardoor ook gewoon serieus op ingegaan. Echter is roken alleen net iets anders (ja roken en gokken is beiden slecht en kost beiden geld, alleen is de leeftijd grens anders waar een groot probleem in zit, en dan de kosten die het meebrengt).

Ik weet ook niet waarom jij een -1 hebt gekregen, misschien doordat je begint over roken, maar het is beiden ongezond dus op dat gebied klopt dat wel, hoewel fietsen/leven/lopen in de randstad is nog ongezonder en nog duurder :D.. De mensen uit de randstad gaan mij nu dus ook op -1 zetten.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 juli 2016 11:24]

Ja ik trok alleen even de vergelijking vanwege beide duur/ongezond/verslavingsgevoelig. Dacht dat het wel een voor iedereen duidelijk begrip zou zijn.

De vuistregel staat nog altijd: "alles met mate". En inderdaad gewoon die leeftijdsgrens hanteren (somehow) en dan is het grootste probleem opgelost.
Klopt, echter is er volgens het artikel geen sprake van een probleem met de leeftijd grens.
2 bekende youtube personen zouden schijnbaar reclame gemaakt hebben voor hun eigen goksite en niet vermeld hebben dat het van hun was.. Vervolgens is de url geblokkeerd en inmiddels is de blokkade weer eraf.

Wel vreemd ook natuurlijk als je verplicht zou moeten zijn bij het doorverwijzen naar een site dat je moet vertellen dat de site van jou is..

Ik had dat vroeger, ontzettend veel last van mijn enkels toen ik een zomerbaantje had als orderpicker. Naar de huisarts en die wist me te vertellen dat ik steun zolen moest laten maken. Hij verwees me door naar hun/zijn fysio therapeut. Fysio mannetje zei: je hebt steun zolen nodig...
Fysio mannetje heeft me 68 euro gekost zodat hij me kon vertellen dat ik steun zolen nodig had, wat ik al wist.
De huisarts zou dus eigenlijk gebanned moeten worden door mij 2x te laten betalen voor dezelfde loze uitspraak :D Maar goed zo werkt de medische sector nu helaas, niks tegen te doen. De huisarts was ook niet verplicht te zeggen dat hij samenwerkt met de fysio en ze mij een oor gingen aannaaien, het mag schijnbaar. Mooiste is, de fysio verwees mij door naar een bedrijf die steun zolen maakten.
150 euro voor 1 paar (mijn neefje is nu fysio therapeut en hij zegt dat het nog geen 5 euro kost om ze te maken).

Achteraf, 1 groot netwerk (huisartsenpraktijk - fysio - bedrijf voor steun zolen). Hier was min of meer hetzelfde aan de hand, de youtubers verwezen mensen door naar een goksite, een goksite die van hunzelf was.
In principe niks mis mee dus waardoor de blokkade weer verwijdert is.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 juli 2016 12:00]

Ja ik heb het hele "schandaal" meegekregen. Dit vond ik nog niet zo erg als "moE" ook een streamer, die samenwerkte met een goksite die hem vertelde of hij zijn geld op de Terrorist of Counter Terrorist moest zetten. Hierdoor had hij een 90% win rate. Vervolgens gingen massa's mensen naar die site toe en verwachten ook zulke winst. Allemaal opgelicht voor hun geld.
Ja en ook hierover weet ik niet of dat nou echt zo'n issue is.
Ja hij heeft het vertrouwen van veel mensen waardoor hij die mensen bepaalde acties kan laten verrichten.
Echter de mensen zelf denken eventjes rijk te worden en falen.

Gevolg voor de gedupeerde: mensen moeten niet zomaar iedereen klakkeloos geloven (die geloven waarschijnlijk ook die reclame-banners: verdien nu 2000 euro per dag).
Gevolg streamer: vertrouwen van zijn kijkers kwijt.

Dit zie ik ook weleens terug in de cryptocurrency wereld. Mensen bouwen een naam op, een vertrouwde naam. En geven vervolgens aan: koop die of die coin want dat wordt een succes (even kort door de bocht), mensen gaan massaal die coin kopen, terwijl de vertrouwde beste man al veel coins had.
Gevolg: waarde coin stijgt want mensen gaan massaal kopen, en de beste man gaat ze juist verkopen.
pump & dump / wolf of wallstreet

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 juli 2016 12:12]

Ik denk dat Valve eigenlijk ook aangepakt moet worden. In feite zijn al die kistjes die je open kan maken voor echt geld ook een soort gokken. Zeker wanneer je bedenkt dat je die skins dan eigenlijk per direct weer op een marktplaats voor echt geld kan verhandelen.

Wat mij betreft moet er een duidelijke scheiding komen. "Gok" systemen in games kunnen prima zolang de items die je kan winnen maar niet verhandeld kunnen worden. Als je wel wilt dat je users kunnen handelen dan moet je die skins in mijn ogen gewoon voor een vast bedrag in een shop zetten. De huidige situatie is niet veel anders dan Las Vegas afgezien van het feit dat daar wel een leeftijdsgrens is en bij Valve je al bij 14 (?) jaar kan beginnen.
Dat zou je dan ook kunnen zeggen tegen pokemon kaarten. Voor de meeste is het gokken juist het charme.
Zijn er bij die kaarten geen garanties op zeldzame exemplaren per pakje?
Er zat vroeger altijd een sterretje in, maar die konden soms ook niks waard zijn. Heb 1x een pakje gejat ( hoef me niet te schamen, 5 euro voor kartonnen plaatjes is pas crimineel). Had meteen 1 van de meest zeldzame.
Je zou je wel moeten schamen, het is geen product of dienst die je nodig hebt om te overleven. Je was gewoon een hebberig kind die iets wilde hebben wat ie niet kon krijgen. Blijkbaar heb je die mentaliteit nog, als je dit als adolescent/volwassene nog steeds goedkeurt.
Nee, hier ben ik het totaal niet mee eens. Ik vind persoonlijk die systemen die CoD en Overwatch hanteren nog veel slechter. 50 euro betalen voor een paar kistjes waar ook puur cosmetische shit in zit waar je als je uitgekeken bent op het spel, niet eens vanaf kan.

Misschien dat er duidelijker en strengere regels moet worden gehanteerd omtrent leeftijd. Maar als mensen willen gokken is dat hun eigen keuze. Persoonlijk zet ik alleen geld in op die tournaments die gespeeld worden. Hiervoor heb je gewoon kennis nodig van welk team beter is etc. Ik ben geen voorstander van die goksite waar het in het artikel over gaat. Wat puur een coin flip is en geregeld word door hun systeem (aka, als ze je een oor willen aannaaien is dat rete gemakkelijk).
Alleen is het bij Overwatch toch echt mogelijk om alles makkelijker te halen dan bij gemiddelde games omdat je per uur wel een loot box krijgt. De reden dat mensen lootboxes kopen bij ow is puur omdat zij persee alles in een x willen hebben.
Enkel kost het gemiddeld 2500 levels om alles te unlocken.

4 per 100min, waar alles duplicaat bij kan zijn.

21 x 54 = 1134 levels voor alle character unlocks. Maar dan rekenen we duplicates en Currency drops niet mee, ook +/- 100 profile pics/all-character sprays tellen daar niet bij.

Per uur krijg je door Time Played (3.4 EXP/sec, maar Loss/Win/Pick/Waiting screen kost ook per uur 10min) dan krijg je rond de 10000 EXP. Je kan in een uur ongeveer 6-7 potjes spelen, en mocht je dan een Gold medal halen, dan krijg je nog eens 1050 EXP. Mocht je elk potje winnen, dan krijg je er nog eens 3500 EXP bij en nog eens 1000 EXP als je de queue niet verlaat binnen dat uur en 400 per game als je backfilled. Laat dat nou eens 2x gebeuren in een uur (unlikely) en dan kom je op 800 EXP. First win of the day geeft je er nog eens 1500 bij.

10000
1050
3500
800
1500
----
16850
---
+20% voor Group bonus
---
20220/22000

Zelfs als alles je meezit, kom je niet aan een level per uur. Je win ongeveer 50% van al je games en krijgt niet elk uur een Win of the Day, dus dit is realistischer:

10000 (Time)
1500 (Wins)
400 (Back fill)
1000 (No leaving)
800 (Gold medals)
---
13700/hour

Dat betekent dus pak 'em beet 100 min per level.

2500 levels * 100 min = 250000 minuten / 4167 uur / 174 dagen.

Dat is dus 174 dagen 24/7 spelen voor alle unlocks. En daar komt per zoveel weken/maanden 54 unlocks bij, want nieuwe heroes komen eraan.

Stel je speelt 2 uur per dag per week, wat al veel is, dan kost het je 2084 dagen, oftewel 5.7 jaar.

Sorry, hoe is dit redelijk?

Het spel is nu anderhalve maand uit en ik heb nog niemand boven lv250 gezien. Die hebben na 45 dagen no-lifen pas 10% van alle content.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 5 juli 2016 10:54]

Ik snap wat je bedoeld, maar is het dan maar de bedoeling dat Blizzard je alles in 3 weken geeft en dat je buiten je rank helemaal geen reden meer hebt om te spelen? Want ja, je hebt toch alles al..

Ik heb al meerdere mensen boven de L250 gezien. Na een week waren er al mensen geprestiged dus daar klopt niets van. Ook is het mogelijk met de currency die je krijgt skins te kopen (ik heb al 2 legendary skins gekocht). Jij zegt inderdaad voor "alle unlocks" maar voor hoeveel mensen zijn blue unlocks nu interessant? Het gaat natuurlijk niet per definitie om alles te hebben, maar vooral de dingen te hebben die interessant zijn. Wat met overwatch JUIST heel makkelijk is. Ik heb al mijn favoriete skins al en ik ben niet eens level 100.

Er zit toch een groot verschil in de games. Bij overwatch hoef je zeer zeker NIET lootboxes te kopen om binnen een jaar alles te hebben wat je >interessant< vind.

EDIT: Let wel op dat je in je berekening de eerste 20 levels ook bij moet doen (na prestige word je weer level 1 en heb je maar 2k exp nodig om level 2 te worden)

[Reactie gewijzigd door Chris van der G op 5 juli 2016 13:36]

Daar gaat het niet om. Jij tekent nu jouw plaatje waar -jij- ergens niet om geeft. "Wat boeit het nou dat het een paar jaar duurt? Ik hoef maar een paar dingen en die zijn makkelijk te krijgen"

Ik geef er verder ook weinig om, heb weinig skins en maak me er niet druk om. Lach me dood om de idioten die die boxes voor twee euro kopen. Blijft een debiel reward systeem though.

Also, als jij goedkop jpeg sprays en recolor een reden vind om uberhaupt te spelen... What's the point? Het punt is toch lol hebben in de game of is het shit sparen die verder niets veranderd?
Zonder hier te ver in op te gaan door offtopic te raken: Buiten de goodie masters die alles willen hebben, is er praktisch niemand die iets om blue items geeft omdat zij cosmetisch niet veel verandering geven. Purple en legendaries zijn goed in een jaar te krijgen.

Ze hoeven natuurlijk geen reward system te geven, het spel vind ik ook leuk zat zonder. Maar het is natuurlijk een extra stukje leuker om toch voor die ene skin te streven.

Je calculatie klopt trouwens voor geen meter. De manier wel, maar de aantallen niet. Er zijn een heel stuk sprays die je bijvoorbeeld krijgt door achievements en niet door gold. Ook kan je cosmetics kopen met currency en dat krijg je (althans ik en mijn vrienden) relatief vaak.

Ik vind het in iedergeval niet te vergelijken. Het is bij overwatch zoveel makkelijker om te krijgen wat je wilt dan bij games als CoD en CS:GO.
De berekening is met een simulator gedaan die alle items enzo al meepakt. Die currency drops zijn zo frequent niet. De 500 drop is net zo zeldzaam als een Legendary skin.
Dan is het alleen bij onze groep frequent... Ik gok dat als ik tegen de 1000 aan zit toch wel alle legs heb, ben nu al goed op weg :)
Bij CS:GO is dit ook mogelijk? Welliswaar langzamer, maar nog steeds mogelijk.
Volgens mij zijn de meeste CS:GO skins niet te krijgen door simpelweg te spelen en ook niet door trade up contracts. Knifes en ook andere wapens kunnen alleen uit bepaalde cases komen.

Ook zit er een limiet op het aantal items dat dropt per week en ik betwijfel of de wapens die droppen uberhaubt wel random zijn.
Ethan Klein van H3H3 productions heeft hier een mooie video over waarin hij uitlegt hoe deze praktijken in elkaar zitten.
Ik vind het al bizar dat er mensen geld uit geven aan skins, in csgo, league of legends, alle golden cards in heartstone willen, want ja, het zijn maar een paar shiny pixels. Die wapen skins in csgo gaan nog een stuk verder, als je de prijzen bekijkt. Ongelooflijk. En de ontwikkelaar heeft geen kosten eh, geen opslag, geen productiekosten, niks. Fijne marge hou je er aan over dan.
Je vergeet hierbij dat die prijzen van die skins, totaal niet naar Valve gaan, right? Er is een maximaal bedrag waarvoor je iets mag verkopen op Steam. (Ik meen 300 nog wat euro). Dus die hele dure skins ziet Valve geen cent van.

(Uiteraard wel van de originele kistjes en sleutels maar dat is maar een fractie)
Het lijkt wel op Second Life. Ook daar waren virtuele items, een virtuele munteenheid en een omzetting naar real cash. Ook daar was gokken een hot item, tot het uiteindelijk verboden werd.
Heel slim bedacht die keys, ze spelen handig in op de perceptie van een mogelijk verlies dat veel beter werkt dan een gewoon goksysteem. Stel je toch eens voor dat je die crate niet kan openen !
Een 'explain me like I'm 5' van Reddit user emitwohs
Imagine if you were out for a walk in a park and you stumbled upon a secluded fountain. A man was there and you witness him throw a copper coin into a fountain, only to have a silver coin fly out in return. He throws his silver coin into the fountain and out pops a golden one. It's amazing, hes making so much money doing nothing. Content, the lucky guy walks away. You run up to the fountain with your loose change. You throw a bunch in and what happens? Nothing flies out. You walk away, thinking you must be unlucky, but vowing to come back again.

Later that night the lucky guy returns and fishes all the loose change out of the fountain because he owns it. It's his fountain and he can do what he wants with it.

Now people are finding out that these streamers own the fucking fountain. Also the fucking fountain is in front of a playground.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True