Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gamer maakt spreadsheet om 'leukste' Steam Sale-games te vinden

Door , 50 reacties

Een gamer heeft op Reddit zijn zelfgemaakte lijst met de 'leukste' Steam Sale-games gedeeld, zodat iedereen in staat is om 'de meeste fun per dollar' te vinden. Zijn lijst is gebaseerd op geavanceerde berekeningen.

In feite is de lijst van Redditor 'uberjum' gebaseerd op de log10 van de oorspronkelijke prijs van een game, vermenigvuldigd met de Steam-score. Hij legt uit dat een oorspronkelijk duurdere game met een prijs van 100 dollar en een score van 90 twee keer zo 'leuk' is als een game met dezelfde score en een prijs van 10 dollar. Zijn lijst rangschikt alle 1250 games die momenteel in de uitverkoop zijn.

Dat zijn aanpak niet volledig de plank misslaat, blijkt uit de topresultaten. Daar zitten toch wel pareltjes als de sequels van Portal, Borderlands en Left 4 Dead tussen. De Tweakers-redactie kan bovendien bevestigen dat UT2004 een hele hoop 'fun' kan opleveren. De lijst is momenteel gesorteerd op 'normalised fun per dollar'. Wie goedkopere games belangrijker vindt, kan beter kiezen voor de andere kolom.

Of het daadwerkelijk de leukste games zijn die op deze manier bovenkomen is betwistbaar, maar het is in ieder geval een soort van houvast.

Reacties (50)

Wijzig sortering
Interessant idee, ik zou het ook interessant vinden om te zien hoe lang een spel gemiddeld gespeeld wordt. Dan weet je ook of (voor een bepaald bedrag dus) een spel je een paar uurtjes vermaak biedt of dat je er tientallen uren zoet mee kan zijn.
Waarom de andere reacties zo moeilijk denken aan alleen steam... Howlongtobeat.com.. Hoewel het geen echt api heeft is er nu wel een soortvan api wrapper op NPM gezet en is het dus relatief eenvoudig om de gemiddelde tijden te checken cross-referencen :p

De package: https://www.npmjs.com/package/howlongtobeat

[Reactie gewijzigd door AncientProphecy op 26 juni 2017 17:52]

zegt niet zo veel. Je identificeert tegenwoordig vooral of een spel her en der in bundels gezeten heeft (en dus gemiddeld minder lang gespeeld is).
In dat geval zou je bijvoorbeeld alle speeltijden onder de 1 a 2 uur uit de vergelijking kunnen halen, Misschien raak je dan een paar indiegames kwijt, maar dat aantal lijkt me redelijk minimaal.
Duke Nukem Forever - geen indie - heb ik ook geen 2 uur gespeeld.
Dan klopt het systeem toch?
Je zou bijvoorbeeld het aantal uren van de top-25% gamers kunnen selecteren, in zo'n geval.
Helaas maakt Steam bij de gespeelde tijd geen rekening met iemand die uren idle blijft in navigatieschermen. (Ik :+ )
Als alle spellen mensen hebben die uren in navigatieschermen blijven, en mensen die dat niet doen dan heb je alsnog een gemiddeld, misschien wat opgeblazen maar het geeft wel een idee.
Je bent niet alleen. :+
Haha ja ik zat laatst even te tellen hoeveel ik had gespeeld, schrok toen een beetje maar bedacht me dat ik meer dan de helft van die tijd gewoon aan heb laten staan zodat ik of niet hoef op te slaan(en anders bijv in een vorige plek terecht kom en geen zin heb om terug te lopen) of dat ik ben vergeten uit te zetten of iets dergelijks :D
Dit heb ik met World of Warcraft, honderden dagen played, en zeker 1/3e daarvan afk :P.

Wel leuk dit, nu nog PlayerUnknown: Battlegrounds in de aanbieding en mijn lijstje is weer compleet.
Ik doelde meer op het programma IdleMaster, waarmee je automatisch alle kaarten voor je Steam games kunt krijgen.
Oh die ken ik nog niet, is t waard om te proberen? Vind dat kaarten systeem wel grappig, heb alleen geen idee hoe je van die boosterpacks gebruik kunt maken.
Zijn lijst rangschikt alle 1250 games die momenteel in de uitverkoop zijn.
Ik mis sowieso Salt and Sanctuary? Die had ik gehaald en wilde kijken hoe hoog die in de lijst zou staan.
Inderdaad, ik zie Planet Coaster en Grid er ook niet bij staan, precies de twee die ik dit weekend aangeschaft heb.
Middle-earth: shadow of mordor staat er ook niet bij
Dit heb ik dit weekend ook gepakt, al heb ik nog een flinke backlog van games, maar kon die deal niet laten liggen. Ook heb ik Dishonored erbij gepakt.
Ik dishonored ook, samen met de dlc´s van the witcher.....nu staat er nog voor 80 euro´s op mijn verlanglijstje haha
Portal 2 staat bovenaan, voor $2 is het dan ook gewoon dom om hem niet te kopen. Naar mijn mening is dat toch wel een van de gaafste games die ik heb gespeeld. De game draait zelfs op de meest brakke computers en zorgt voor uren lol. Ook UT2004 is ondanks de leeftijd nog altijd enorm veel lol om te spelen.
Portal 2 staat bovenaan, voor $2 is het dan ook gewoon dom om hem niet te kopen.

Tjah, dat hangt er vanaf hè. Indien je Portal 1 en Portal 2 allebei niet hebt, kan het aardig dom zijn om Portal 2 los te kopen. Koop dan de bundel, krijg je 25% extra bundelkorting. Heb je Portal 1 en 2 samen voor 2,23 euro. Met andere woorden, dan heb je Portal 2 voor 2 euro en Portal 1 voor 23 cent erbij. Altijd fun om een game waar je uren mee zoet bent voor 23 cent te krijgen. :)
De echt belangrijke vraag is hiermee echter niet beantwoord, namelijk de vraag "zijn de spellen in de sale echt heel veel leuker dan de paar 100 uur aan speeltijd dat ik nog in m'n library backlog (= gekocht maar nooit gespeeld) heb staan?".
Je kunt altijd jouw backlog nog is vergelijken met de lijst en wat de funfactor is als je deze nu zou kopen. Dan heb je in iedergeval een idee of het in de buurt komt van wat je er (misschien) ooit voor betaald hebt. Je kan de spreadsheat natuurlijk ook gewoon kopiëren en dan de prijzen die je er toen voor betaald hebt. Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk omdat je de spellen in je backlog nu gratis kan installeren ipv nog eerst moet kopen maar het geeft je wel nieuwe inzichten.
Het kostte me enige tijd om de logica van dit verhaal te begrijpen: waarom zou een duurdere game 2x zo leuk zijn als een game die goedkoper is? Blijkbaar is de redenering: "spelers verwachten meer van een erg dure game en zullen deze dan ook kritischer beoordelen. Als een extreem dure game ook nog eens een extreem goede score behaalt, dan moet deze ook wel echt goed zijn". Overigens log(x)*score is niet echt een "geavanceerde berekening" als je het mij vraagt. Door de log te gebruiken neemt de impact van de prijs op de berekening af, naarmate de prijs stijgt.
Er zit wel een zwakte in de beoordeling. De Steam recensies worden ook meegewogen. An sich zou je zeggen dat dit goed is, maar deze worden soms ook als middel ingezet om een game of uitgever neer te sabelen. Neem bijvoorbeeld GTA V of vrijwel alle Call of Duty games op Steam. GTA V kreeg een lawine slechte reviews om de boosheid over Open IV. Call of Duty lijkt ook standaard de grond in gestampt te moeten worden omdat mensen boos zijn op Activision. De niet serieuze reviews moeten dan gefilterd worden om tot een goede gewogen score te komen.
Je vergeet Contructor HD, die inderdaad nog wat bugs heeft die nodig gefixed moeten worden, maar daar wordt een spel meteen op beoordeeld.

Het probleem met de mens is dat alleen het negatieve vaak blijft hangen. Ga je naar een hotel en is het super goed, zul je dat misschien 1x vertellen aan je vrienden/kennissen/familie, maar als het slecht was, dan komen er ineens nog tig andere dingen naar boven van hetzelfde bedrijf wat ineens ook slecht is. (Ook al was dit in eerste instantie niet iets waar ze over klaagden). Ik heb zelf jaren in een Hotel gewerkt, en als er iets niet goed was, dan was er in de recensie een vijfvoud niet goed. (De bediening wad klote, er zat een scheurtje in t plafond, de heg niet goed genoeg gesnoeid etc). Oftewel als t slecht is dan komen er een hoop onzin redenen bij.

Ik zeg ook altijd, een positief bericht zorgt voor misschien 1 nieuwe klant, terwijl een negatief bericht zorgt voor 10 klanten minder.
Ik kan me voorstellen dat een indie-game van 10¤ "vriendelijker" beoordeeld wordt dan een AAA spel van 60¤. Ik denk dat dat alleen afhankelijk van de prijs te bepalen is, al heeeeel misschien een beetje aan het aantal aankopen.
Dat log(x) niet zo super komplex is ben ik helemaal met je eens :)
Schitterend stukje data analyse. Ik denk dat Steam hier zeker serieus naar zal kijken om zo hun eigen algoritmes ermee te vergelijken. Meten is weten, ook met persoonlijke ervaringen, emoties en indrukken.
Helaas zijn sommige spellen vlak voor de sale wel duurder geworden waardoor de oorspronkelijke fun factor hoger kan uitvallen dan bedoeld
Inderdaad. UT99 bijvoorbeeld kost gewoonlijk ¤9.99, maar vloog net voor de sale naar ¤39.99 om nu te kunnen pronken met een korting van -80%.
https://www.steamprices.com/eu/app/13240/
Tof dat iemand zich daar eens in heeft verdiept. Wist zelf niet dat er zoveel goede games in solden stonden door die onoverzichtelijke steamstore :(
Is dit per ongeluk de amerikaanse lijst? Ik heb zelf een paar spellen gekocht in de sale, maar die staan hier niet tussen. (Final Fantasy IX, Quantum break, maar fallout 2 weer wel)
Zijn lijst rangschikt alle 1250 games die momenteel in de uitverkoop zijn.
Dit is sowieso niet waar. Zijn gegevens zijn gebaseerd op https://steamdb.info/sales
Daar zie je dat er zo'n 13k items met korting zijn op dit moment. Zijn 1250 zijn daar al een behoorlijke filter op, op basis van een minimaal kortingspercentage / minimale rating

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*