×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve biedt vr-hardwaremakers speciale lenzen voor lcd's en oledschermen

Door , 37 reacties

Valve heeft nieuwe hard- en software aangekondigd die makers van vr-hardware kunnen gebruiken in hun producten. Zo heeft het bedrijf speciale lenzen ontwikkeld die geschikt zijn voor lcd's en oledschermen in vr-headsets.

In een aankondiging schrijft Valve dat de lenzen een field of view tussen de 85 en 120 graden ondersteunen, afhankelijk van het gebruikte scherm. Ze moeten de gebruiker een 'betere trackingervaring' bieden, naast verhoogde scherpte en gereduceerde lichtverstrooiing. De lenzen zijn geschikt voor gebruik in headsets die compatibel zijn met SteamVR. Valve biedt de lenzen aan in combinatie met de nodige calibratie- en correctiesoftware.

Valve heeft de lenzen toegevoegd aan zijn pagina over SteamVR-tracking, die het vorig jaar online zette bij de aankondiging van zijn royaltyvrije licenties. Dat deed het bedrijf om hardwaremakers de mogelijkheid te bieden om randapparatuur voor zijn SteamVR-platform te bouwen.

Het trackingsysteem van HTC en Valve maakt gebruik van een systeem met de naam Lighthouse, en bestaat uit een of meer basisstations en trackingsensoren op bewegende objecten. Valve introduceerde in de zomer zijn tweede versie van SteamVR-tracking.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

10-10-2017 • 11:05

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
Echt mooi om te zien hoe Valve en het open STEAM VR platform iedere keer met innovaties komt die VR met flinke stappen vooruit helpt.
Lighthouse tracking
Object tracking
Wireless VR
Knuckles controller
etc.
Wat bedoel je nou precies met "innovaties"?
Die tracking-technieken zijn al "eeuwenoud" en worden al decennia in de special effects industrie gebruikt. Ook wireless.
Of bedoel je betaalbaarder maken?
Volgens mij is het lighthouse systeem van de Vive wel degelijk innovatief. In motion capture maken ze meestal gebruik van het oude systeem waarbij een object verlicht wordt met IR lampen en dan door camera's gevolgd wordt, zo werkt een Vive niet.
In motion capture maken ze meestal gebruik van het oude systeem waarbij een object verlicht wordt met IR lampen en dan door camera's gevolgd wordt
Misschien is dat "eeuwenoud" van mij wat overdreven, maar men werkt wel degelijk al jaren wireless. Dit is de marktleider:
https://www.xsens.com/products/xsens-mvn/
De technologie in die op IMU gebaseerde mocap pakken van Xsense heeft niks te maken met wat Valve gebruikt. Wat valve gebruikt (Met die lighthouses) is vele malen preciezer en meer responsive, en een totaal andere technologie dan beiden Xsense en traditionele Infrarood Vicon cameras. Data die uit zo'n Xsense setup komt moet je vaak nog in motion builder opschonen, filteren en aanpassen. En waar haal je vandaan dat ze de marktleider zijn? Ik heb zelf ervaring met Xsense pakken en Vicon setups, beiden hebben hun eigen voor en nadelen. Ik kom nog steeds veel meer Vicon Infrarood setups tegen bij echte mocap studios. En ook die systemen werken heel anders, en minder elegant dan die van de Vive.

Dat je traditionele en IMU motion capture durft te vergelijken met wat er in een Vive zit laat wel zien dat je niet helemaal weet hoe al die technologieŽn werken.

[Reactie gewijzigd door Inferno-Acid op 10 oktober 2017 13:03]

Als je de twee technieken had vergeleken had je gezien dat ze niet hetzelfde zijn. Bij de Vive tracked het object zichzelf in een 3d ruimte door middel van de lighthouse en bij die mocap techniek wordt het object getracked door camera's. Niet hetzelfde.
O vertel eens welke wireless techniek was er al om 4k beelden zonder merkbare vertraging door te sturen naar een HMD?
Inderdaad. Beetje treurige opmerking. Voor een paar honderd piek wordt er in no time een apparaat op de markt gebracht als compleet setje waarvan eerder vergelijkbare resultaten alleen in niche-situaties toepasbaar waren voor specifieke onderdelen van dit product. Niets minder dan impressive wat valve en ook oculus hebben bereikt met deze innovaties.
Uhmm.. die heeft een heel ander bedrijf dan valve bedacht, en die techniek heft wel een direct line of sight nodig, dus een pilaar er tussen en het werkt al niet meer.
O vertel eens welke wireless techniek was er al om 4k beelden zonder merkbare vertraging door te sturen naar een HMD?
Wat insinueer je eigenlijk? De Vive kan geen 4K beelden wireless doorsturen.
https://www.digitaltrends.../oculus-rift-vs-htc-vive/
Voorbeeldje van een bedrijf die al wel 4K wireless HMD's heeft:
http://www.displaylink.com/vr
De techniek/protocolstandaarden bestaan al sinds 2015 - en dat is wederom niet van HTC:
https://blogs.intel.com/t...ireless-display-solution/
Het enige is dus snellere chips tegen een betaalbare prijs te maken - of bestellen in het geval van Vive/Oculus.
Je links laten toch precies zien wat ik zei "op het steam VR platform" geef eens een link van apparaten die dit al konden doen voordat de Vive uit was. Daarnaast snap ik niet waarom je over HTC begint? Nergens in mijn post noem ik HTC. Ik heb het juist over Valve en het STEAM VR platform die innovaties precies zoals jij aanhaalt hebben bevordert.

Overigens die 4k wireless display solution van intel heeft zoveel lag dat dit niet bruikbaar is voor VR. Daar zou je namelijk kots misselijk van worden door de vertraging. Dat er draadloos beeld kan worden verstuurd bestaat al jaren. Dat dit met latencies onder de 10ms kan dat is weldegelijk nieuw.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 10 oktober 2017 12:22]

Valve is de licenser, HTC is de bouwer van de apparatuur. Binnenkort komt er ook een LG bril uit die op het het Valve platform werkt en zo zullen er in de toekomst meer bedrijven zijn. HTC heeft geen enkele invloed/inspraak op het Valve platform. Daarom heeft HTC ook zijn eigen store. HTC heeft niks met de lighthouses te maken noch de knuckles controller. Dat is allemaal R&D van Valve.
Ik wacht met smart op de Pimax 8K (https://www.kickstarter.c...orlds-first-8k-vr-headset). Dat is dan meer vanwege de FOV en het beloven dat je geen screen door effect hebt. De Pimax werkt met de Vive base stations.

Maar... eerst zien, dan geloven! :-)
De reports geven aan dat je wťl SDE hebt met Pimax. Het is dan ook geen 8K maar eigenlijk 2 x een 4K scherm per oog. Beeldhoek wordt 200 graden, waardoor je gevoelsmatig misschien een mindergrote resolutie winst hebt dan dat je zou verwachten bij een '8K' VR headset.

Gezien de problemen die er nog zijn met deze headset durf ik hem niet te backen, maar als blijkt dat hij het goed doet ga ik hem zeker kopen. 200 graden field of view gaat zo tof zijn met racegames!
En dan tegen welke prijs? HoloLens is daar voor de consument ook op blijven steken. En komen er nu >299 dollar Windows MR brillen. Wel mooi om te zien dat die een volgende stap in resolutie genomen hebben.
Weer een volgende stap zal waarschijnlijk eerder op GPU processing zijn dan op de glazen/resolutie. Of beide samen natuurlijk.
Vanaf §500,- heb je hem op de deurmat (let op: dat is de prijs zonder lighthouses en controller, enkel interessant als je de Vive al hebt dus). Zie de link van Gerwin. Dat zou ik er zeker voor over hebben.
Ja op je deurmat ergens halverwege volgend jaar..
Waarom juist voor racegames? Ik vind dat juist de 110 graden fov van de Rift en Vive prima het kijken met een helm op simuleren.
Omdat als ik in een auto zit het fijn vind als ik in mijn ooghoeken ook mijn spiegels kan zien. Dat als je de bocht in kijkt dat je ook ziet wat er in je ooghoeken gebeurd bij de auto die naast je zit.

Misschien krijg je ook wel meer gevoel voor snelheid wanneer je periferisch zicht ook mee doet.
ik heb die geprobeerd, en leuk, behalve dat je binnen 10 seconden echt ongelofelijk misselijk bent door de framerate en minder goede tracking.

resolutie is leuk maar het is het minst belangrijke van al deze headsets, goede tracking framerate etc is veel belangrijker.
De inside out tracking is lang niet zo nauwkeurig als de lighthouse tracking, en tevens is die dus ook afhankelijk van hoe je omgeving is, en dicht bij de grond schijnt het ook niet te werken. Het is natuurlijk wel de toekomst, maar de huidige generatie is het nog net niet (maargoed, er moet ergens begonnen worden en als het al redelijk tot goed werkt is dat een heel goed punt). Grootste nadeel is natuurlijk wel dat de meegeleverde controllers alleen in het gezichtsveld van de voorkant van de headset getracked kunnen worden.
Nee, valve gaat zijn lenzen niet zomaar los verkopen, althans niet aan consumenten, dit is bedoeld voor producenten van headsets.
SteamVR compatible betekend dat de headsets in iedergeval moeten werken met SteamVR, hun platform (want dat is waar ze het werkelijk voor doen, zoveel mogelijk mensen op hun platform krijgen want Steam is hun gouden kip).
Buiten dat veld pakken 2 sensoren dat op. Er is dus nog steeds tracking. De eerste reviews over inside out tracking zijn behoorlijk positief en zien je probleem niet echt als een probleem. Nee, juist de easy setup weegt veel zwaarder en vinden ze super. Iets enorm positiefs voor de acceptatie/groei van VR.
Met aparte lighthouses gaat VR niet main stream worden.
Los verkopen aan producenten lijkt me logisch, niet aan consumenten. Ja dus op mijn vraag. Dank.
SteamVR Store compatible dus. Bedankt voor je reactie.
Ik las inderdaad ook dat het grootste probleem met Windows MR de tracking is. Wanneer je een pijl op een boog ‘spant’ en je hand zich achter je gezicht bevindt verliest hij zijn tracking.

Hopelijk fixen ze deze problemen snel voor het platform op de markt komt. Dat is beter voor iedereen.
Positional tracking los je niet op met een digital gyro/compas, en vooral zo'n digital compas is zeer tricky als er ook maar iets van magnetische straling in de buurt is, naast het feit dat het ook goed gecalibreerd moet zijn.
Ik begrijp dat deze technologisch geavanceerde accessoires nu nodig zijn om de ervaring van de gebruiker te optimaliseren, maar ooit zal VR ingebakken zijn in onze ogen! (Of ik heb teveel naar Black Mirror gekeken :+ )
Of The Matrix te veel gekeken ;)

Dit is mijns inziens de ultieme vorm van VR. Een rechtstreekse neurologische koppeling. Hiermee zou je alle prikkels van buitenaf kunnen blokkeren zodat je alleen ervaart wat je aangeboden wordt.

Om een wijs man ;) te citeren.
What is real? How do you define 'real'? If you're talking about what you can feel, what you can smell, what you can taste and see, then 'real' is simply electrical signals interpreted by your brain.
Morpheus.
On Topic,

Wat is nu het verschil tussen deze lenzen en de lenzen die op dit moment gebruikt worden?

[Reactie gewijzigd door rvdvalk op 10 oktober 2017 11:27]

Maarja voordat we zo ver zijn, zijn we een paar decennia verder.
Niet als je het aan Elon Musk vraagt

Valve speelt het wederom slim, wees de eigenaar van de winkel ipv de producent. Ze doen het met games en nu dus ook met hardware welk uiteindelijk hun game-winkel steunt.
Leuk. Nu nog een hoog resolutie schermpje achter die lenzen.
En de pc die je nodig hebt er voor. O-)
Daarnaast als je supersampling gebruikt dan ziet het er al niet verkeert uit. (setting van +2 of hoger)
Resolutie is ook niet alles, field of view mag wat mij betreft hoger, liever dat eerst.
Laten ze ook gelijk even de SteamVR software fixen. Dat programma werkt echt niet goed.
Wat werkt er dan niet goed aan ? Ik gebruik het bijna elke dag en merk eigenlijk geen hinder.
Games en applicaties die niet laden. Knoppen die niet werken. Het uitvallen van het programma. Vrienden niet kunnen joinen of andersom. Dat soort dingen.
Ik zou even een bug report in het betreffende forum plaatsen. Er zijn zeker nog wel wat (kleine) issues maar naast dat ze niet altijd kunnen weten wat ze moeten fixen mrt zo'n brede opmerking, betwijfel ik dat ze een Nederlandse newspost gaan lezen. Daarnaast is het waarschijnlijk iets met je specifieke hardware en is verdere info wel zo handig.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*