Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft HoloLens 2 werkt met lasers voor groter blikveld en kost 3500 dollar

Microsoft heeft de HoloLens 2 aangekondigd. De headset heeft een Snapdragon 850-soc en maakt gebruik van lasers en spiegels om beeld te vormen. Daardoor is het blikveld veel groter dan bij de eerste versie van de HoloLens.

Het beperkte blikveld van de eerste HoloLens werd gezien als een groot nadeel en Microsoft lost dat bij de nieuwe versie op door gebruik te maken van een andere technologie voor het weergeven van de beelden. De HoloLens 2 werkt met lasers die licht in twee oscillerende spiegels schijnen. Die spiegels bewegen zo snel, dat ze als het ware het beeld op het scherm kunnen schilderen. De beelden worden op de waveguides geprojecteerd, dat zijn de stukken glas die zich voor de ogen van de drager van de headset bevinden.

De HoloLens 2 zou een blikveld hebben dat twee keer zo groot is dan dat van de eerste versie. Volgens een hands-on van The Verge neemt het beeld nog niet het volledige blikveld van je ogen in beslag, maar is het nu zo groot dat het niet meer storend klein is. Microsoft spreekt van een 2k-resolutie per oog en lasers zouden beelden met een helderheid van 500 nits kunnen projecteren.

Microsoft gebruikt een nieuwe Azure Kinect-sensor voor dieptemeting. Dat is een camera aan de voorkant van de headset, die objecten herkent en daar een scan van maakt. De handen van de gebruiker worden bijvoorbeeld continu gevolgd en de HoloLens 2 herkent gebaren zoals iets vastpakken of een knop indrukken. Op die manier kunnen gebruikers interactie hebben met virtuele elementen. Ook heeft de headset eyetracking en spraakherkenning ingebouwd.

Alle hardware zit in het achterste gedeelte van de headset. Dat moet het dragen van de headset comfortabel maken door de verdeling van het gewicht. Aan de achterkant zit een draaiknop om de headset vast te zetten en als gebruikers deze eenmaal op hebben, kunnen ze het vizier omhoog klappen als ze er geen gebruik van maken.

Microsoft voorziet de HoloLens 2 van een Snapdragon 850-soc, gecombineerd met een custom holographic processing unit van de tweede generatie. Het geheel wordt passief gekoeld en de accu zou goed zijn voor twee tot drie uur gebruik. Opladen gaat via een usb-c-aansluiting.

De HoloLens 2 is bedoeld voor bedrijven en kan bijvoorbeeld ingezet worden door ontwerpers en ingenieurs. Microsoft mikt met de headset niet op consumenten. Later dit jaar komt de headset uit voor 3500 dollar. Een europrijs is nog niet bekendgemaakt. De headset komt aanvankelijk niet naar de Benelux, maar zal wel in een aantal andere Europese landen te koop zijn, waaronder Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-02-2019 • 19:17

38 Linkedin Google+

Reacties (38)

Wijzig sortering
Het lijkt me een geweldig device maar nog belangrijker zijn alle services en partners die tegelijkertijd aangekondigd werden. Ook integratie met AR kit en AR core van Apple en Google zijn erg interessant. Ze zetten hiermee de concurrentie op een enorme achterstand en vooral door bedrijven als eerste markt te nemen. Ik kan niet wachten tot die van mij er is🖖
Dat maakt het wel interessanter voor andere developers om het nu te implementeren al moeten deze platformen nog wel hun belofte in gaan lossen. Ik probeer nu veel AR Kit apps uit, maar goed omgaan met objecten buiten vloeren en muren om blijft een probleem. Volgens mij zit AR Core op ongeveer hetzelfde niveau. Apple en Google zouden hier (in samenwerking met Microsoft) een echt succes van kunnen maken als ze de tekortkomingen van de huidige technologie serieus nemen en het niet zien als een soort hobby.
Ze zetten hiermee de concurrentie op een enorme achterstand en vooral door bedrijven als eerste markt te nemen.
Nou het blijft nog steeds Microsoft. Ik heb Microsoft al veel een voorsprong zien nemen die gewoon een enorme achterstand werd. Het zijn vooral de toepassingen die een product een enorme voorsprong doet nemen. Hololens wordt gepositioneerd naar bedrijven toe en daar is Microsoft heel goed in maar als een concurrent met een consumenten model komt kan het snel de andere kant opgaan.

Die hololens 2 is heel mooi uitgevoerd maar nog steeds te clunky voor consumenten. Er is dus nog een lange weg te gaan voor het echt compact genoeg is voor consumentengebruik.
Die hololens 2 is heel mooi uitgevoerd maar nog steeds te clunky voor consumenten. Er is dus nog een lange weg te gaan voor het echt compact genoeg is voor consumentengebruik.
Als dat ding leuke en goede consumententoepassingen had voor thuis zou ik hem zo overwegen. Waarom moet hij voor particulieren compacter zijn dan voor bedrijven? Voor buiten is hij sowieso niet bedoeld volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 27 februari 2019 11:58]

Omdat je op het werk "verplicht" bent het te gebruiken zoals bvb een helm, een consument doet het uit vrije wil. ik merk het bvb met mijn VR dat ik hem eigenlijk niet graag op mijn hoofd zet. Als ik dan kijk naar de behuizing achteraan dan denk ik dat je nog steeds merkt dat je iets op je hoofd hebt.
De Nintendo Virtualboy werkte ook zo, alleen dan met LEDs in plaats van lasers. Werkt best prima om een redelijk wijde viewing angle te leveren :)
The Virtual Boy uses an oscillating mirror to transform a single line of LED-based pixels into a full field of pixels.
Oscillerende spiegels? Klinkt dus als DLP met lasers als lamp.
Ziet er in ieder geval weer een stuk compacter uit als de vorige versie, denk wel weer alleen dat er een hoop mensen gaan klagen over de prijs omdat men verwachtte dat nummer2 een stuk goedkoper zou gaan worden ipv duurder.
denk wel weer alleen dat er een hoop mensen gaan klagen over de prijs omdat men verwachtte dat nummer2 een stuk goedkoper zou gaan worden ipv duurder.
Hij is een stuk goedkoper... De enterprise versie kost nu $5000, versie twee zal $3500 kosten. Redelijk significant.
Of $125 per maand per gebruiker en dat is dan inclusief dynamics365, kan me dan niet zo snel indenken waarom je het apparaat los zou kopen, immers kun je vaak wel stellen dat dit soort apparaten bij veel gebruik geen 2 jaar mee gaan (alleen al vanwege hygiene), dus ben je goedkoper uit om het abonnement aan te schaffen.
En je hebt gelijk, voor enterprise is deze nu een stuk goedkoper, voor intern gebruik is deze weer iets duurder.
Mooi spul, toch! Alleen jammer dat ze er mogelijk nog weinig van zullen weten te slijten als de werknemers van het Amerikaanse leger (de grootste afnemer) hun zin krijgen: https://www.geekwire.com/...not-sign-develop-weapons/

EDIT: zoals @RoccoS aangeeft gaat het om MS-werknemers; excuses voor mijn foutje. Maar mijn punt blijft wél staan ;)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 februari 2019 20:24]

Het gaat niet om werknemers van het leger, maar van Microsoft, 50 stuks totaal. Voor een bedrijf dat 135.000 werknemers heeft is dat dus echt een minuscuul kleine groep. Absurd dat het in de media zo enorm opgeblazen wordt.
135k medewerkers, en hoeveel daarvan zijn dedicated hololens devs? Lijkt me niet per se miniscuul moet ik eerlijk zeggen, daarnaast vind ik het nogal braaf van hen. Wordt opgeblazen omdat het misschien niet eerder zoiets is voorgekomen?

Niettemin, goed dat ze het proberen, gaat ze waarschijnlijk niet lukken, maar ben er wel mee eens, heb liever niet dat dit wordt gebruikt om mensen te doden (of als gevolg van).
Er staat nergens in die brief dat het 50 HoloLens devs zijn, men spreekt over een "global coalition of Microsoft workers".
Hell, in verschillende onderzeeboten en voor UAV's worden xbox controllers gebruikt...
Ik vond geen bronnen van media die ik ken en dus vertrouw maar even intypen op DDG levert mij: https://www.military.com/...use-xbox-controllers.html
Ja en waarom niet? 'T is niet zo dat die dingen zo geavancheerd zijn dat geen enkele andere fabriek ze kan maken. Levert MS ze niet dan doet Sony het wel of een of andere kloon uit China.
Het gaat er niet om dat Microsoft iets heeft ontwikkeld voor het leger, het gaat erom dat het HoloLens team niet wist dat dit voor militaire doeleinden ingezet zou worden. Dat is een disclaimer aan de hand waarvan je kunt bepalen of je aan het project wilt werken of niet.
ziet er goed uit, en de toepassingen zoals ze hier lieten zien ook mooi, extra info in een operatie kamer bv, of bij het monteren van een motor hoe de rest er omheen uit komt te zien bv.

Legio toepassingen te bedenken, het is alleen jammer dat het nog niet beschikbaar is voor de gewone mens. Het zal tzt ook wel zjin weg vinden naar de game industrie maar er is nog een lange weg te gaan.
Die belofte doen VR en AR al vele jaren maar het wil het onderzoeksstadium maar niet ontgroeien.
De huidige hololens doet het best leuk maar zolang een handeling in AR nog steeds veel langer duurt dan in de echte wereld zie ik deze toepassingen nog niet op grote schaal uitgerold worden.
Vergeet ook niet dat het veel meer eisen aan de gebruikte data stelt dan gewone documentatie.
Al ben ik onder de indruk van de techniek, de grootschalige toepassing ligt volgens mij minstens zo ver in de toekomst als de (echt) zelfrijdende auto.
Eerst kunstmatige intelligentie nog maar een niveau hoger, dan kunnen de AI's helpen om de benodigde data te genereren.
Wij gebruiken de hololens 1 op onze school. Leerlingen van het vmbo snappen de tekening vaak niet, vooral de schaalgrootte. De docent maakt dan de 2D tekening voor de hololens. Vervolgens kan de leerling het dan op ware grote ergens zien. Vaak gaat er dan een lichtje branden hoe het nu eigenlijk in elkaar steekt. Helaas is de prijs niet naar beneden gegaan dat was een beetje onze hoop om er meer aan te kunnen schaffen. Het bied in elk geval wel de zaken (zithouding en groter blikveld) waar we vaak tegen aan liepen.
Leuk om over een praktijkvoorbeeld te horen. De prijs is overigens nu lager dan de 5000 dollar kostende eerste versie. En over twee jaar zal de prijs van Hololens 3 ongetwijfeld weer lager zijn. Tegen die tijd heeft Apple waarschijnlijk dan ook al een concurrerend AR product op de markt gebracht.
Klasse improvements , hier worden wij techneuten blij van, top! Zie vele toepassingen hiervoor.

3500 usd is niet veel voor een professioneel gebruik door bedrijven

Alleen de accu duur 2-3 uur na een maand 70-80% capaciteit.. mmm dat klinkt onhandig voor een hele werkdag
Je kan er een batterij pack of powerbank aan hangen ?
Er wordt zoveel voorspeld wat er allemaal technisch mogelijk in de nabije toekomst. Deze HoloLens van MS zou ik graag mijn geld opzetten.

Met de HoloLens voelt het straks dat er een extra dimensie in de wereld bij komt. Internet 3.0! _/-\o_

Ik blijf het jammer vinden dat de Multi-touch-Surface-Table compleet uit het zicht verdwenen is.
Wow! Hier word ik ontzettend blij van, waar ik de toegevoegde waarde van VR beperkt vond is dit voor mij echt toekomstmuziek. Ik ben wel benieuwd naar hoe groot the FOV nu daadwerkelijk is door een gebruiker gemeten en dat dan weergegeven op een papier zodat ik ongeveer weet hoeveel procent wordt gecoverd. Super vet dit. Het is nog te duur, maar hier wil ik zeker voor gaan developen!
Hands-on van the verge. weet niet of ik hun nog serieus kan nemen na 2018/2019. Veel krediet verspeeld in ieder geval.
Waarom hebben ze veel krediet verspeeld? Heb ik iets gemist? (Lees de verge nooit overigens)
Er was heel wat heisa rond een PC-building gids van hen die, zacht uitgedrukt, vrij amateuristisch was.
Ik denk dat hun eigen originele video verwijderd werd, maar je vindt hem voorlopig hier terug:
https://www.youtube.com/watch?v=AZRusH5fGIY
of zoek enkele van de commentaren 'how not to build a pc' waarin hun gids totaal wordt afgebroken.
En hebben ze nadien ook niet geprobleerd om alle negatieve commentaren van Youtubers te copyright claimen om hen het zwijgen op te leggen?
Was redelijk wat commotie over toen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True