Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ThinkReality A6-headset van Lenovo gaat strijd aan met Microsofts HoloLens

Lenovo heeft de ThinkReality A6 geïntroduceerd, een augmented-realityheadset die vooral ontwikkeld is voor het bedrijfsleven. Met de nieuwe bril en het bijbehorende softwareplatform wil de Chinese fabrikant de strijd aangaan met de HoloLens van Microsoft.

De ThinkReality A6 is volgens Lenovo het eerste product in een nieuwe reeks ar-producten van de fabrikant. De headset draait Android als besturingssysteem en wordt aangedreven door een minicomputer op basis van het Snapdragon 845 Mobile XR Platform. De hardware omvat verder een Intel Movidius-vision processing unit en waveguide-optiek van Lumus. Met een gewicht van 380 gram is de ThinkReality A6 volgens Lenovo de lichtste ar-headset in zijn klasse.

De bril heeft een blikveld van veertig graden en een beeldkwaliteit van 1080p per oog. Dat is hoger dan de resolutie van de oorspronkelijke Microsoft HoloLens, die afklokte op 1268x720 pixels, maar minder scherp dan de 1440p per oog van de HoloLens 2. Aan de voorzijde van de headset bevinden zich ook een barcodelezer, twee fisheye-camera’s en een dieptesensor.

Het ThinkReality softwareplatform geeft bedrijven volgens Lenovo de mogelijkheid om hun eigen ar-toepassingen te ontwikkelen, zoals trainingen, oplossingen om de workflow te stroomlijnen of assistentie bij reparaties. Het platform is bovendien open, waardoor het compatibel is met bestaande ar- en vr-applicaties voor verschillende besturingssystemen en clouddiensten, zoals Microsoft Azure en Amazon Web Services. Daarnaast is het platform niet gebonden aan de headset van Lenovo; het moet bijvoorbeeld ook mogelijk zijn om een Oculus Rift te gebruiken.

De ThinkReality A6 komt later dit jaar op de markt. Een prijs heeft Lenovo nog niet bekendgemaakt.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

14-05-2019 • 10:23

6 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (6)

Wijzig sortering
Goeie stap van Lenovo om het platform open aan te bieden. Het moet aantrekkelijk gemaakt worden voor Devs zodat ze toepassingen gaan ontwikkelen. De HoloLens van MS zoet er wel gaaf uit. Maar ik weet niet of de normale consument er veel aan heeft door gebrek aan content.

Even een heel ander iets maar kijk naar de PS Vita. Op papier een geweldig apparaat maar weinig AAA support.
Alsof de normale consument wel iets heeft aan dit device. Beide zijn voor Business ontwikkeld en zullen op dit moment veels te duur zijn voor gemiddelde consument.
Als Sony nou Vita open maakten nu ze het toch niet meer verkopen...
Concurrentie is goed. We zullen zien hoe snel de ontwikkeling nu gaat en welke het best presteert.
Alles leuk en aardig, maar wat is de Field of View van dit apparaat?

Ik heb de oorspronkelijke Hololens op mijn bakkes gehad, met een fov van 30 graden, en dat viel me toch een potje tegen... Ik heb op de studio een Vive, en die heeft een fov van 135 graden.
(de Oculus ook, en de nieuwe Index, etc)

Daarmee vergeleken is die 30 graden een soort vierkantje in het midden van je gezichtsveld, waarin je de virtuele wereld mag beleven. De Hololens 2 en de Magic Leap doen het net iets beter met hun 45', maar dan zit je dus nog steeds naar dat kleine raampje te kijken. Niet echt bevorderlijk voor de illusie!

Ik heb het idee dat er nog een flinke slag te slaan is op het gebied van AR brillen, ik vind het persoonlijk nog helemaal niks, en om me heen hoor ik developers allemaal roepen dat AR de toekomst heeft t.o.v. VR...

Kom maar door met uw mening, ik ben benieuwd, educate me.
Ik ben het met je eens dat hogere FoV altijd beter is, maar ik denk ook dat dit type producten erg veel waarde heeft met een kleine FoV. De hololens en deze headset zijn bedoeld voor het bedrijfsleven, en hebben dus geen entertainment-waarde.

De mogelijkheid echter om een virtuele wereld als real-time overlay te zien kan enorm helpen met trainingen, reparaties, etc, zolang de software goed genoeg gemaakt is. Dit kan allemaal prima met een kleine FoV als je het mij vraagt, en heeft waarschijnlijk (vanuit sociaal oogpunt) de voorkeur boven volledige VR.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True