Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

De eigenaar van een Xbox One heeft ontdekt hoe hij via het instellingenmenu een developer-settings-menu kan oproepen. Microsoft waarschuwt echter dat de devkit-modus de console onbruikbaar kan maken.

Op YouTube is een video gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe met een simpele toetsencombinatie op de gamepad via het instellingenmenu het 'developer settings'-scherm oproepen kan worden. Via deze instellingen zou een reguliere Xbox One-console omgetoverd kunnen worden tot een developer kit. Om gebruik te maken van deze functionaliteit is echter een zogenaamde sandbox-id nodig.

Microsoft waarschuwt voor het inschakelen van de devkit-modus. De gebruiker riskeert dat de console in een boot loop terecht komt, zo laat een Xbox-ontwikkelaar weten op Reddit. Met name gebruikers die willen spelen met het benodigde sandbox-id zouden dat risico lopen.

Afgelopen zomer kondigde Microsoft het ID@Xbox Program aan, waarmee onafhankelijke studio's de kans krijgen om zonder inmenging van een uitgever een game te verspreiden via Xbox Live. Sony en Nintendo hebben soortgelijke programma's om indiegames een kans te geven. Onduidelijk is wanneer ID@Xbox uitgerold gaat worden en welke rol de devkit-modus op de Xbox One-console daarbij precies zal gaan spelen.

Developer settings-menu op Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

En wat kan je met de devkit mode? Is dat hetzelfde als de devmode van android? (geheugen uitlezen, bestandsaysteem bekijken, apps debuggen, ed.)

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 3 december 2013 17:31]

Custom applicaties installeren, file access, etc. oftwel de toegang die je nodig hebt om applicaties te kunnen ontwikkelen op het platform.
En wat kan je met de devkit mode?
Helemaal niets zonder de benodigde SDK en devkit firmware. Heb je die wel, dan kun je dus games ontwikkelen en runnen en debuggen op de console.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 december 2013 17:52]

Je console onbruikbaar maken blijkbaar. :*)

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 3 december 2013 17:32]

ik denk alleen als je geen ID@XBOX inloggegevens hebt. Ik denk namelijk dat nadat je ingelogd heb op desbetreffende def-pagina van de Xbox, dat hij een bepaald stuk software wilt laten laden vanaf volgende x bootten. Geen credentials is geen toegang tot de software, resulterend in een bootloop.

maar dit zijn mijn speculaties, heb ook het topic op reddit niet doorgespit.
Nope, volgens Microsoft gebeurd het sowieso als je het start, zelfs met een ID@XBOX, simpelweg omdat de functie nog niet volledig voltooid is (heb ergens gelezen dat Microsoft het daarom afraad).
Dat lijkt me dan een slecht geschreven stukje software. Stel iemand heeft wel de juiste credentials (cq sandboxid), maar maakt een typfout zonder het door te hebben. BAM, boot loop. Ja, dat is niet zo fijn als indie developer.
Klopt. maar in de reddit post door de xbox one developer staat dat hij ook niet weet hoe vet het ID@XBOX programma gevorderd is, en dus eigenlijk niet zomaar iedereen toegang moet krijgen tot deze functie.

Dat iemand heeft uitgevonden door op bepaalde toetsen te mashen met beleid in te drukken hij in dit menu komt.
Heeft een devkit normaal gezien niet extra RAM geheugen nodig?
Deze optie is meer bedoeld voor indie developers. Zij kunnen op deze manier goedkope devkits krijgen door een gewone Xbox One te gebruiken in plaats van een "echte" devkit. Welke vele malen duurder zijn.
De oude 360 kits hadden inderdaad meer geheugen, de ontwikkeling bij XBONE gaat gewoon op de normale kits.
De oude 360 kits hadden niet meer geheugen, dat gold alleen voor recentere 360 kits (die hebben 1GB ipv 512MB). Maar dat is dus echt pas iets van de laatste 2 jaar, het overgrote deel van het 360 tijdperk hebben de developers het dus met dezelfde 512MB moeten doen die retail kits ook hebben :).

.edit: ja mooi die loophole ;), maar tussen de regels door bedoelde je natuurlijk gewoon dat het gebruikelijk is dat een devkit meer mem heeft. Dat is absoluut niet het geval.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 december 2013 20:03]

Oud, als in ouder dan de xbox one ;)
Net alsof ze dit kunnen volhouden (Microsoft). Als ik als gebruiker 'per ongeluk' die combinatie gebruik dan is het aan Microsoft om mijn aparaat te maken. Ze kunnen nooit hard maken dat het opzettelijk gebeurden en de verantwoordelijkheid ligt aan hun kant bij dergelijke systemen. Als het de Xbox one zou kunnen crashen moeten ze de functie beter afschermen.
Ik heb na aanleiding van je reactie heel even het filmpje bekeken en kan nu heel je argumentatie de grond in boren :) Misschien zelf ook eens even lezen/bekijken? Ten eerste moet je in een bepaald menu waar je al amper komt (settings->system) een bepaalde combinatie uitvoeren van 4 toetsen. Dit vrij snel achterelkaar inclusief toetsen die je nooit gebruikt in een menu. Los van dat kom je dan in feite in een menu waar je ook nog eens het 'aan moet zetten'. Het is geen cheat-code dat je met een bepaalde combinatie direct je xbox in de sandbox hebt gezet. Zelfs al zou je de dev-settings aanzetten gebeurt er nog niets. Tenzij je daarna nog eens gaat kloten heb je kans dat je iets kapot maakt.

Hoe 'moeilijker' moet het gemaakt worden? Sorry maar zelfs op Windows kan ik met minder handelingen mijn systeem om zeep helpen.
Je kon toch elke XBOX ONE als devkit gebruiken? Dat had MS tenminste gezegd.
Je kon toch elke XBOX ONE als devkit gebruiken? Dat had MS tenminste gezegd.
Dat kan ook, moet je alleen even je SandboxID, die bij je SDK licentie zat, invoeren en voila instant xBone dev-kit.
Als het schadelijk kan wezen voor de console, waarom is het dan uberhaupt mogelijk met een toetsencombinatie!

Het lijkt mij niet veel moeite om dit uit te zetten op een reguliere Xbox.. In ieder geval niet moeilijker dan het verzinnen van een toetsencombinatie.
Het is niet zo dat je dit per ongeluk kan overkomen aangezien je eerst nog een id moet invoeren.
Ophef om niks dus.
Hangt een beetje van de combinatie af, lijkt me. Als je er niet per ongeluk in kan komen zie ik het niet als probleem. Als je er zelf voor kiest is dat de verantwoordelijkheid van de gebruiker.

Ik persoonlijk vind het een goede zaak dat er een mogelijkheid lijkt te zijn waarmee je geen duurdere? dev. console hoeft aan te schaffen om dingen te ontwikkelen. Als MS de gemaakte programma's maar goed controleert op malware etc.
Zolang je niet in het ID@Xbox programma zit kan je niks ;) Je kan de setting hoogstens zichtbaar maken doormiddel van de knoppen combinatie maar meer kan je niet zonder een werkend ID
Zal toch wel met de tijd een ID@Xbox te vinden zijn op Internet ?
Gewoon leuk om te doen. :)
kijken wat er mogelijk is met ONE

Zou fijn zijn als je Custom applicaties kan uploaden. ( Back UP :) )

[Reactie gewijzigd door DSTech op 3 december 2013 19:29]

Als je deze stappen hebt doorlopen het nogal moeilijk wordt om te zeggen dat dit per ongeluk is gebeurd. Als je in een bootloop beland door dit, ben je je garantie hoogst waarschijnlijk kwijt.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 3 december 2013 18:21]

Garantie is garantie, maar garantie betekent ook garantievoorwaarden. Bewijzen dat jij je Xbox met alle besef naar de hemel hebt gestuurd, zullen ze binnen enkele seconden wel voor elkaar hebben gekregen.
[...]


Ja hoogstwaarschijnelijk,maar dat is niet zeker. Garantie is garantie, laat hun het tegendeel maar bewijzen. :+
De gebruiker heeft het dev-menu geopend en heeft daar instellingen in veranderd. Heel moeilijk is het niet voor MS omdat aan te tonen aan de hand van de configuratie van een machine in een boot-loop.

Ik verwacht binnen een paar weken de eerste huil-posts op de verschillende fora van mensen die dachten op deze manier "homebrew" software te kunnen draaien en die hebben toen hun console in een boot-loop gekregen.

Overigens is het maar een software issue die boot-loop en is het door een factory-reset uit te voeren op te lossen. Dus MS zal waarschijnlijk je console wel gratis "repareren" gewoon omdat het resetten van de software geen geld kost, maar de verzendkosten zullen gewoon voor jouw rekening komen, want onder de garantie valt dat soort ongein niet.
Het is altijd oud nieuws, als je iets leest ergens anders en je stuurt het in op tweakers dan komt het of nooit of 3 dagen later een keer tevoorschijn, dus is het submitten van nieuws items niet eens de moeite waard.
Of nieuws van vandaag is of van drie dagen geleden, interesseert mij persoonlijk minder. Tweakers is voor mij een beetje een verzamelpunt van nieuws. Ik heb niet de tijd om iedere dag twintig sites te gaan overlopen.

Dus al is dit nieuws van drie dagen geleden, ik weet het nu tenminste.
Ben ik het niet met je eens. Als ik iets submit dan staat het gewoon de volgende dag online
Zal wel aan mij liggen dan want van mij is nog nooit iets geplaatst wat ik ingestuurd heb.
Zonde van de moeite dan ja.. gelukkig doen ze er wel wat mee, jammer dan inderdaad dat het dan bij jou zo mis gaat/geen aandacht aan wordt gegeven.
Niet voor iedereen... oke ik had het gister ook al gelezen :P maar veel mensen checken alleen tweakers.
Ik wil gewoon lekker kunnen gamen zonder al dat getweak. tweaken doe ik wel aan mn servers :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True