Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Samengevat

This War of Mine is een sfeervolle game die er uitstekend in slaagt om de verschrikkingen van een oorlog over te brengen. Je beleeft de strijd daarbij niet vanuit het perspectief van een soldaat, maar vanuit dat van de voornaamste slachtoffers; de bewoners die in een kapot geschoten stad moeten zien te overleven. In het spel moet je een klein clubje gewone burgers in leven zien te houden door eten en hulpmiddelen te verzamelen. Je dient hen van een constante stroom eten, brandstof en medicijnen te voorzien en nog voor wapens en vertier te zorgen ook. Dat is lastig en je zult niet iedereen in leven kunnen houden. Dat is ook tegelijk de voornaamste kritiek op de game; er is weinig hoop, nauwelijks een uitweg, weinig dat je kunt bereiken. Als je slim speelt, overleven je onderdanen langer, maar meer niet. Dat maakt dat je juist minder gaat voelen voor je onderdanen. Hoop doet immers leven. Een indrukwekkende game die het spelen zeker waard is, maar een goede finale mist.

Prijs bij publicatie: € 17,99
Verkrijgbaar vanaf: € 29,99
Geteste uitvoering: This War Of Mine, PC (Windows)

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: OS X, Linux

Oorlog en games lijken goed samen te gaan. Historische oorlogen, hedendaagse oorlogen, futuristische oorlogen, het maakt eigenlijk niet uit; het komt allemaal regelmatig in een game voorbij. En eigenlijk wordt daarbij steevast het perspectief van de agressor gekozen. Je stapt in de schoenen van de man met het geweer, een enkele keer in die van de vrouw met het geweer. Je schiet op anderen met dat geweer, of met andersoortige wapens. Heel zelden komen daarbij de slachtoffers van een oorlog in beeld; de burgers, de gewone mensen die onbedoeld in het conflict betrokken raken en die vaak het meeste lijden onder het geweld.

Dat is anders in This War of Mine. In deze game zijn de rollen omgedraaid. De strijd is slechts op de achtergrond aanwezig, als een constante, maar onzichtbare dreiging. De strijd zorgt vooral voor de beperkingen die je in de game krijgt opgelegd, voor de uitdagingen waar je voor geplaatst wordt. Die uitdaging is kort samen te vatten als 'overleven', met een klein groepje lotgenoten. In This War of Mine bestuur je een groep van nog geen handvol burgers die samen onderdak hebben gevonden in een kapot geschoten pand. Je probeert ze een uitweg te bieden uit een haast hopeloze situatie, door gebruik te maken van al het materiaal dat op je pad komt. Want in This War of Mine gaat het niet om schieten of slaan, het gaat om het verzamelen van het materiaal dat je nodig hebt om als groep oorlogsslachtoffers te overleven in een koude en kapot geschoten stad. Je bent daarbij uiteraard niet de enige die probeert te overleven.

Sarajevo

De game is gebaseerd op de jarenlange strijd rond Sarajevo, in de jaren '90 van de vorige eeuw. Om te onderstrepen dat de game geen geweld verheerlijkt maar juist de positie van de slachtoffers wil benadrukken, heeft de Poolse ontwikkelaar 11 bit studios samenwerking gezocht met War Child, de organisatie die hulp probeert te bieden aan kinderen in oorlogssituaties. Een deel van de opbrengst van de game wordt aan War Child gedoneerd, en dat terwijl de game voor nog geen 20 euro te downloaden is. De game is een uitstekend uithangbord voor het werk van War Child, want de ellende die een oorlog de gewonde burger bezorgt wordt zeer duidelijk in This War of Mine.

11 bit studios laat This War of Mine zien.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True